Ut fra grafen i artikkelen ser det ut til at dødstallene i Sverige var høyere enn i 2020 i hele perioden 1999 - 2013 (grafen begynner i 1999). Det gjelder både kvinner og menn. For kvinner ser 2020 ganske normalt ut i forhold til tidligere år.
Ja, og det er jo også slik det er.Ut fra grafen i artikkelen ser det ut til at dødstallene i Sverige var høyere enn i 2020 i hele perioden 1999 - 2013 (grafen begynner i 1999). Det gjelder både kvinner og menn. For kvinner ser 2020 ganske normalt ut i forhold til tidligere år.
Ja, det er jo også blitt trukket frem som en forklaring at man hadde mild influensasesong.Det er også verdt å merke seg at tallene for januar-midten av mars 2020 er usedvanlig lave. Det er en av grunnene til at man kun må tilbake til 2015 for å finne tilsvarende.
Lägesuppdatering Region Stockholm:
- Ytterligare 35 personer som dött med covid-19 har rapporterats sedan igår.
- 617 patienter behöver sjukhusvård. 48 av dessa vårdas på IVA och 569 vid geriatrik och akutsjukhus.
Fem av sju sjukhus i regionen har höjt beredskapsläget för att kunna ta hand om sina covid-19-patienter. Viss planerad vård skjuts återigen upp.
"Idag rapporteras 35 fler avlidna med covid-19 än igår. Det visar än en gång att den här sjukdomen är obarmhärtig och mycket svår för många. De som överlevt ett allvarligt sjukdomsförlopp kan berätta hur svår sjukdomen är och hur lång tid det tar innan de känner sig återställda efter sjukdomen", säger Björn Eriksson, hälso- och sjukvårdsdirektör, i ett pressmeddelande.
Rart hvordan gærninger får "tillit". Det var en mann med bart for en del tiår siden i Tyskland - han fikk også massene med seg. Kanskje svenskene har noen mangler når de ikke klarer å se at slike sektledere ikke er riktig navla...Men var ikke Tegnell den som scoret høyest på siste undersøkelse om folkets tillit...?
Skjønner du har lyst til å lage en fortelling her, men kartet ditt stemmer ikke med terrenget.
Som vanlig ett komplett usaklig innlegg fra Kjell.Rart hvordan gærninger får "tillit". Det var en mann med bart for en del tiår siden i Tyskland - han fikk også massene med seg. Kanskje svenskene har noen mangler når de ikke klarer å se at slike sektledere ikke er riktig navla...
Må nok oppdatere deg her, det er Belgia som er relevant å sammenligne med er vi fortalt her i tråden, da skulle Sverige hatt 13000.Om man tar utgangspunkt i norske døde og svensk folketall, burde man se 700-1000 døde i Sverige. De har 6.300.
Skjønner at Löfven kjøret stivt blikk.
Nei, men kanskje greit å sette ting i perspektiv - det er faktisk folk på din side av bordet som prater om Hitler, tapte generasjoner, avliving av ikke produktive mennesker, ættesprang osv.bagetaliserer du svenske dødstall OMF?
Det du har blitt fortalt av blant andre meg her i tråden er at det naturlige er å sammenligne Sverige med Norge og Finland, naboland med sammenlignbar folkehelse, geografi, demografi og befolkningsmønster. Sverige er ikke like tettbodd som Italia, har heller ikke like gammel befolkning, og de driver ikke og klemmer på hverandre som franskmenn og spanjoler heller. Og de har ikke et like dysfunksjonelt politisk system som Belgia - det bare ser slik ut.Må nok oppdatere deg her, det er Belgia som er relevant å sammenligne med er vi fortalt her i tråden, da skulle Sverige hatt 13000.
Fant ikke innlegget i farten, men var det ikke noen som pratet om smittesituasjoenn i en eller annen tynt befolket stat i USA. Eller er det fastslått nå som sannhet at det kun er befolkningstetthet og kultur som betyr noe (Merkelig at dette ikke er nevnt av FHI.)Det du har blitt fortalt av blant andre meg her i tråden er at det naturlige er å sammenligne Sverige med Norge og Finland, naboland med sammenlignbar folkehelse, geografi, demografi og befolkningsmønster. Sverige er ikke like tettbodd som Italia, har heller ikke like gammel befolkning, og de driver ikke og klemmer på hverandre som franskmenn og spanjoler heller. Og de har ikke et like dysfunksjonelt politisk system som Belgia - det bare ser slik ut.
du vet ikke en dritt om hvilken side av bordet jeg sitter på, til orientering. aldri skrevet et ord om tapte generasjoner osv. (opplagt ingen tapte generasjoner) heller. har faktisk jobbet på sykehjem/sykehus noen år under og etter studiene så vet en del om det og hjemmesykepleien. hvilken erfaring har du med det? Faktum er at det er 10 ganger så høye dødsfall av Covid-19 i Sverige som i Norge. det er spesielt. de to samfunnene har noen likheter. og ja det dauer en haug av folk hele tiden av ymse årsaker men i Sverige dør det altså 10 ganger så mange av samme årsak. Det er krevende nok å oppnå flokkimunitet med vaksine så hvorfor du har trodd at det er mulig med å la smitten spre seg i befolkningen på noen uker er spesielt. Har du noen eksempler på tilsvarende?Nei, men kanskje greit å sette ting i perspektiv - det er faktisk folk på din side av bordet som prater om Hitler, tapte generasjoner, avliving av ikke produktive mennesker, ættesprang osv.
Dette rammer sykehjemmene hardt. Hvis du greier å gå på do og tørke deg selv så får du ikke plass på et sykehjem i Norge. Det får du vel heller ikke hvis du ikke greier å gå på do selv, men det funker greit med bleie og at hjemmesykepleien skifter på deg når de kommer innom 3-4 ganger om dagen.
Når det gjelder side av bordet, så er det ikke så veldig vanskelig å holde styr på de som er på min side, så inntil du presenterer et noe mer nyansert synspunkt enn kort drittslenging - så er de på din side av bordet.du vet ikke en dritt om hvilken side av bordet jeg sitter på, til orientering. aldri skrevet et ord om tapte generasjoner osv. (opplagt ingen tapte generasjoner) heller. har faktisk jobbet på sykehjem/sykehus noen år under og etter studiene så vet en del om det og hjemmesykepleien. hvilken erfaring har du med det? Faktum er at det er 10 ganger så høye dødsfall av Covid-19 i Sverige som i Norge. det er spesielt. de to samfunnene har noen likheter. og ja det dauer en haug av folk hele tiden av ymse årsaker men i Sverige dør det altså 10 ganger så mange av samme årsak. Det er krevende nok å oppnå flokkimunitet med vaksine så hvorfor du har trodd at det er mulig med å la smitten spre seg i befolkningen på noen uker er spesielt. Har du noen eksempler på tilsvarende?
om man har eksempler på tilsvarende.... hva har det med Norges håndtering å gjøre. spør igjen - Det er krevende nok å oppnå flokkimunitet med vaksine så hvorfor du har trodd at det er mulig med å la smitten spre seg i befolkningen på noen uker er spesielt. Har du noen eksempler på tilsvarende?Når det gjelder side av bordet, så er det ikke så veldig vanskelig å holde styr på de som er på min side, så inntil du presenterer et noe mer nyansert synspunkt enn kort drittslenging - så er de på din side av bordet.
Jeg kjenner ganske godt til hjemmesykepleien. Min far har hatt hjemmesykepleie i noen år nå, har hatt en del sykehusopphold den siste tiden, og er i dag på avlastningsplass på det lokale sykehjemmet, men skal nå overføres til fast plass. Det er min dagsaktuelle erfaring, min mor jobbet i hjemmesykepleien i hele min oppvekst, og jeg er jo blitt 44 år - så jeg har jo oppplevd at generasjonen til mine besteforeldre og nå etterhvert mine foreldre har gått bort - noen via sykehjem, men de fleste hjemme/sykehus. Jeg har dessverre ikke et veldig positivt bidle av livskvaliteten til de som bor på sykehjem. Min far ble sammen med min mor i 1960 - nå er det 2 meters regel på sykehjemmet - så på sine daglige besøk til min far så kan hun altså ikke gi en klem.
Ja, det er 10 ganger høyere dødsfall fra Corona i Sverige enn i Norge. Hovedårsaken til det er jo at Corona ikke har fått noen stor utbredelse i Norge og i grunn ikke gjøre seg bemerket i noen helsestatistikk. Til sammenlignen så er det altså flere som har fått kreftdiagnose i Norge i år, enn som har testet positivt på Corona. Og det er flere som har valgt å ta sitt eget liv, enn de som har dødd av/med Corona så langt i år.
Om man har eksempler på tilsvarende..det er første gang i verdenshistorien at man faktisk prøver å "slå ned" en slik epidemi. Konsekvensene globalt er katastrofale, og selv om AS Norge - rikest i verden - kan delvis kjøpe oss ut av mye av dette, så er faktisk ikke våre prioriteringer/erfaringer så veldig relevant for resten av verden - ikke en gang Sverige.
Det er altså ikke slik at man ikke har sett for seg en pandemi. Så dette er det man planla å gjøre når hodene var kalde.om man har eksempler på tilsvarende.... hva har det med Norges håndtering å gjøre. spør igjen - Det er krevende nok å oppnå flokkimunitet med vaksine så hvorfor du har trodd at det er mulig med å la smitten spre seg i befolkningen på noen uker er spesielt. Har du noen eksempler på tilsvarende?
Men hva tenker du om at det at med totalt antall dødsfall i Sverige fra de seks siste årene så er det faktisk ikke mulig å identifisere hvilket år det har vært pandemi?I sverige er nok andelen smittet neppe mere enn maks 10 ganger av offisielle tall. tviler på at svensker flest lar seg frivillig smitte av et relativt ukjent virus. og det må til for å oppnå noe som kan minne om flokkimunitet. Ellers er for min egen del mere bekymret for de økonomiske konsekvenser av denne pandemien. de tror jeg blir slemme. Uenigheten med deg går først og fremst på "flokkimunitet" mulig at du har en annen mening nå enn mars/april
Det kommer an på formålet med sammenlikningen, OMF.Må nok oppdatere deg her, det er Belgia som er relevant å sammenligne med er vi fortalt her i tråden, da skulle Sverige hatt 13000.
Så hvor mange som totalt dør i Sverige i forhold til et normalår i år interesserer deg altså ikke - kun spesifikt de fra Covid-19 ?det interessante er forskjellen mellom norge og sverige når det gjelder dødsfall grunnet covid 19.
Jeg ser at Nature synes det er naturlig å sammenligne Sverige med Norge og Danmark.The false promise of herd immunity for COVID-19 (Nature 587, 26-28 (2020))
Det er vel bare barmhjertighet ovenfor svenske myndigheter som gjør at de ikke sammenligner med nabolandet Finland også.Earlier in the pandemic, media reports claimed that Sweden was pursuing a herd immunity strategy by essentially letting people live their lives as normal, but that idea is a “misunderstanding”, according to the country’s minister for health and social affairs, Lena Hallengren. Herd immunity “is a potential consequence of how the spread of the virus develops, in Sweden or in any other country”, she told Nature in a written statement, but it is “not a part of our strategy”. Sweden’s approach, she said, uses similar tools to most other countries: “Promoting social distancing, protecting vulnerable people, carrying out testing and contact tracing, and reinforcing our health system to cope with the pandemic.” Despite this, Sweden is hardly a model of success — statistics from Johns Hopkins University show the country has seen more than ten times the number of COVID-19 deaths per 100,000 people seen in neighbouring Norway (58.12 per 100,000, compared with 5.23 per 100,000 in Norway). Sweden’s case fatality rate, which is based on the number of known infections, is also at least three times those of Norway and nearby Denmark.