^ Skal man la vær å gi mennesker medisinsk behandling i deres siste leveår?
En person på 99 får ikke samme helsehjelp som en på 40. Der hvor helsevesenet sloss med nebb og klør for en på 40 vil den på 99 etterhvert settes over på smertelindring frem til naturen skal gå sin gang.
I fjor falt min bestefar, knakk lårhalsen. Han fikk karret seg inn, kontaktet hjelp og ble kjørt på sykehus. Der opererte de inn ny hofte på 98-åringen, han ble sendt på rehabilitering. Dessverre pådro han seg infeksjon i kroppen. Denne infeksjonen ble selvsagt forsøkt behandlet, men den var seiglivet. Han pådro seg annen infeksjon senere, og nå så legene hvor det bar og han ble satt på kun smertelindrende behandling. Kostnadene både økonomisk og menneskelig var ikke verdt det.
hadde jeg vært i samme posisjon så ville jeg fått full behandling til siste slutt.
edit:
Helsevesenet brukte enorme ressurser på å redde min bestefar. Selv med hele Norges helsebudsjett så klarte de bare å holde liv i han i et halvår etter lårhalsbruddet. Gjorde de det rette med å kaste så mye ressurser etter han? Ja, men hvor går grensen på hva som er fornuftig ressursbruk? Jeg er åpen for å ta den diskusjonen. Legene satte en strek til slutt. Så det går tydeligvis en grense.