C
cruiser
Gjest
Ja jeg skjønner det, det jeg spør om er hvordan det skal foregå i praksis, mener du at alle som krysser grensen no matter what skal på karantenehotell?
Det mest effektive hadde vært å forby fritidsreiser utenlands. Er man ikke villig til det, må man enten ha karantene hjemme eller på karantenehotell.Ja jeg skjønner det, det jeg spør om er hvordan det skal foregå i praksis, mener du at alle som krysser grensen no matter what skal på karantenehotell?
Det er "skavanker" i alle samfunn. Var på en pub der pubverten hadde hatt korona og barna også, og det var ikke noen fare med corona. Han og barna merket ingenting!Det mest effektive må I så fall være å forby arbeidsreiser, det er stort sett bare slike reiser som foretas i disse dager. Sikkert en eller annen gjøk på fritidsreise, men neppe noe volum å snakke om.
Hjemmekarantene har vi for øvrig idag btw, men man har ingen garanti for at slike overholdes, uavhengig av ærend. Så hva gjør man da?
god jul!Jøss - her går det unna! God jul!
gud bedre og fett det hadde vært med en samling årgangsvin i disse tider. fattern kan selvsagt få lov til å trekke den sammenligningen. han var jo tross alt med i kortbukser og det hele. det blir riktig da. God jul!Jeg er som nevnt tidligere hjemme hos opphavet nå. De er høyt utdannede folk som leser nyheter og generelt følger med. Mamma ble genuint overrasket da jeg kunne fortelle (og forklare) henne at det faktisk ikke er slik at den svenske befolkningen har blitt desimert i år og at, i Europeisk sammenheng, Sverige ikke skiller seg nevneverdig ut i Covid-sammenheng målt i dødelighet heller. Og at relativt mange land i Europa, til tross for at Anders Tegnell ikke bestemmer noesomehelst i de landene, har høyere dødelighet enn hva Sverige har. Det var ikke akkurat det inntykket de hadde fått fra pressen. Vi hadde dog en felles forståelse om at Sverige definitivt skiller seg ut i nordisk sammenheng, den var lett å etablere.
Pappa snakket litt om krigen og hans fascinasjon for hvor lite som skal til for å syte om dagen. Det har jeg en viss sympati for, i motsetning til Pukk & grus som har snakket en del om krigen her har pappa, født i 1936 i det miste opplevd krigen og okkupasjoen. Pappa hadde heller ingen samling med årgangsvin å trekke seg tiltake til på den tiden om det ble vel slitsomt å forholde seg til omverdenen.
Hmmm, for meg ser det veldig ut som dine «høye kostnader på den andre siden av brøken» bare er ord og at du enten ikke vil eller kan konkretisere det. Du viser til tall for et eller annet fra Japan, men så var visst ikke de sammenlignbare likevel. Noen link til «studien» det ble henvist til kom aldri.Du kan lese deg opp på prognoser og finne tall selv - blant annet i denne tråden.
Nei, det er ikke mulig å utføre copy paste fra tidligere år eller fra Japan uten å gjøre tilpasninger.
Det virker fornuftig dette, og gir de ansatte bedre lønn også:god jul!
![]()
Aktiviserer kriseavtale i Sverige
Stockholm, Gävleborg og Västra Götaland har fått gjennomslag for å aktivisere en kriseavtale. Nå må ansatte ved intensivavdelinger på sykehusene belage seg på lengre arbeidsdager.www.abcnyheter.no
Tyder kanskje ikke på at det er mye ledig intensivkapasitet?Det virker fornuftig dette, og gir de ansatte bedre lønn også:
Avtalen innebærer at arbeidstiden økes til 48 timer per uke, og det kan pålegges såkalt «nødovertid» i tillegg til vanlig arbeidstid. Den muliggjør også utlån av ansatte mellom berørte regioner. Til gjengjeld får de dobbelt lønn.
Det finnes per i dag ikke en konkretisering av disse tallene for Norge. Det er nettopp det jeg etterlyser, men det er flere analyser som på lang veg viser at kostnadene i form av tapte leveår er svært høye som et resultat av arbeidsledighet, mental helse og selvmord fram i tid, blant annet etter erfaringene fra spanskesyken.Hmmm, for meg ser det veldig ut som dine «høye kostnader på den andre siden av brøken» bare er ord og at du enten ikke vil eller kan konkretisere det. Du viser til tall for et eller annet fra Japan, men så var visst ikke de sammenlignbare likevel. Noen link til «studien» det ble henvist til kom aldri.
Our paper yields two main insights. First, we find that areas that were more severely affected by the 1918 Flu Pandemic saw a sharp and persistent decline in real economic activity. Second, we find that cities that implemented early and extensive NPIs suffered no adverse economic effects over the medium term. On the contrary, cities that intervened earlier and more aggressively experienced a relative increase in real economic activity after the pandemic subsided. Altogether, our findings suggest that pandemics can have substantial economic costs, and NPIs can lead to both better economic outcomes and lower mortality rates.
Men det er det vel ikke noen som har hevdet at det er nå heller.Tyder kanskje ikke på at det er mye ledig intensivkapasitet?
Man kan jo enkelt begynne med Holden rapporten. Den er vel det mest offisielle vi har på den fronten i Norge og den er ganske klar. Også må jo kostnaden med nedstenging frem til 1. juni plusses på.Og da tenker jeg at det er du som påberoper deg "stor kost på den andre siden av brøken" som bør konkretisere hva det er du snakker om. Jeg forventer ikke krystallkule for å gi eksakte tall for 2021, men du må da i det minste kunne si om den "kosten" du snakker om er antall selvmord eller antall milliarder på statsbudsjettet. Er det totalt antall tapte leveår du snakker om? Det hadde også vært fint om du kunne vise noen av disse analysene, siden de må ha gått meg hus forbi.
Jeg opplever fra min side at du påberoper deg å sitte på en slags fasit så lenge det ikke forekommer faktiske tall tilbake i tid, mens problemstillingen er estimerte tapte leveår på sikt / framover i tid.Jeg har jo fulgt tråden ganske nøye, og har til og med googlet litt. Det jeg finner er sånt som dette:
![]()
Koronadødsfall gir mange tapte leveår
Det er feil at covid-19 ikke påvirker leveutsiktene nevneverdig fordi den forventede levealderen blir høyere desto høyere alder man til nå har oppnådd.www.dagensmedisin.no
![]()
Lavere dødelighet i Norge for noen sykdommer under pandemien
Det er ingen tegn til flere døde de tre første månedene av koronapandemien enn tidligere år. Foreløpige tall viser færre registrerte dødsfall av hjerte- og karsykdommer og lungesykdommer.www.fhi.no![]()
Collateral damage: the unforeseen effects of emergency outbreak policies
The 2003 outbreak of severe acute respiratory syndrome took the province of Ontario, Canada, by surprise. A lack of planning and the decentralised nature of the health-care system meant that disruptive control measures had to be put in place to control the outbreak. Several of the control...www.thelancet.com![]()
Fight the Pandemic, Save the Economy: Lessons from the 1918 Flu - Liberty Street Economics
The COVID-19 outbreak has sparked urgent questions about the impact of pandemics, and the associated countermeasures, on the real economy. Policymakers are in uncharted territory, with little guidance on what the expected economic fallout will be and how the crisis should be managed. In this...libertystreeteconomics.newyorkfed.org
Vis vedlegget 684345
Og da tenker jeg at det er du som påberoper deg "stor kost på den andre siden av brøken" som bør konkretisere hva det er du snakker om. Jeg forventer ikke krystallkule for å gi eksakte tall for 2021, men du må da i det minste kunne si om den "kosten" du snakker om er antall selvmord eller antall milliarder på statsbudsjettet. Er det totalt antall tapte leveår du snakker om? Det hadde også vært fint om du kunne vise noen av disse analysene, siden de må ha gått meg hus forbi.
Prøv å regne selv - så kan du komme med et argument. Det er relativt enkel regning - så får vi også en innblikk i hvordan du ser for deg smitte og dødelighet.Hva er YLL i Norge ved f.eks et belgisk smittenivå?
Nei, jeg forsøker å forstå hva det egentlig er du mener. Noen ganger er det som å forsøke å spikre gelé til veggen. Vanskelig å få tak på.Jeg opplever fra min side at du påberoper deg å sitte på en slags fasit så lenge det ikke forekommer faktiske tall tilbake i tid, mens problemstillingen er estimerte tapte leveår på sikt / framover i tid.
OK, da ble det noe klarere. Så kan man diskutere om det stemmer eller ikke, siden årsaksmekanismen ser ut til å gå via økonomisk depresjon, arbeidsledighet og tilhørende elendighet, mens de amerikanske tallene fra spanskesyken snarere tyder på at byer som slo til hardere for å slå ned pandemien også hadde de minste økonomiske skadevirkningene. Det var de som holdt åpent som fikk både fikk høy dødelighet under pandemien og langvarig økonomisk tilbakeslag, formodentlig med store menneskelige kostnader begge ganger. Det er jo ikke slik at man unngår traumatisk stress om man bare lar være å stenge ned. Å gå rundt og være redd for liv og helse har også en psykososial kostnad, og pandemien er jo et faktum uansett. Sammenligningsgrunnlaget er ikke null.Videre har jeg fastslått at jeg diskuterer dette basert på antall tapte leveår grunnet tiltaksbyrdene, i form av mental helse, arbeidsledighet, livskvalitet og selvmord.
Et eksempel: I din første lenke står det følgende:
- «Statistisk sentralbyrå har ikke funnet noen overdødelighet i Norge i 2020, men det må ikke lede oss til å tro at covid-19 er ufarlig.»
Hvis vi tar tak i en av flere studier som (konservativt) har sett på antall tapte leveår (fram i tid) som et resultat av tiltakene
- «The study projects that the average person would suffer 0.205 YLL due to psychosocial consequence of COVID-19 mitigation measures. However, this loss would be entirely borne by 2.1% of the population, who will suffer an average of 9.79 YLL.
For Norge blir da antall tapte leveår i overkant av 900 000, om vi legger denne til grunn. Et annet interessant funn er at disse tapte årene bæres av en liten utsatt gruppe. Det kan muligens være med å oppklare hvorfor beslutningstakere og mennesker i posisjon i liten grad har fokus på dette, mht til egen helse og sine velgere.
![]()
Years of life lost due to the psychosocial consequences of COVID-19 mitigation strategies based on Swiss data | European Psychiatry | Cambridge Core
Years of life lost due to the psychosocial consequences of COVID-19 mitigation strategies based on Swiss data - Volume 63 Issue 1www.cambridge.org
Spanskesyken var av en litt annen karakter og tok livet av flere yngre enn eldre mennesker - og som derfor hadde høyere impact på økonomien i form av tapt arbeidskapasitet - så jeg innser at funn fra 100 år siden ikke direkte kan brukes på dagens pandemi.Nei, jeg forsøker å forstå hva det egentlig er du mener. Noen ganger er det som å forsøke å spikre gelé til veggen. Vanskelig å få tak på.
OK, da ble det noe klarere. Så kan man diskutere om det stemmer eller ikke, siden årsaksmekanismen ser ut til å gå via økonomisk depresjon, arbeidsledighet og tilhørende elendighet, mens de amerikanske tallene fra spanskesyken snarere tyder på at byer som slo til hardere for å slå ned pandemien også hadde de minste økonomiske skadevirkningene. Det var de som holdt åpent som fikk både fikk høy dødelighet under pandemien og langvarig økonomisk tilbakeslag, formodentlig med store menneskelige kostnader begge ganger. Det er jo ikke slik at man unngår traumatisk stress om man bare lar være å stenge ned. Å gå rundt og være redd for liv og helse har også en psykososial kostnad, og pandemien er jo et faktum uansett. Sammenligningsgrunnlaget er ikke null.
Takk for oppklaringen, og god jul når du kommer så langt.
Det var du som viste til "erfaringer fra spanskesyken" og ba meg google. Så jeg googlet, og erfaringene var tydeligvis ikke helt de du beskrev. Og nå er de like like relevante som årets japanske selvmordstall med tre ukers forsprang på de norske, tydeligvis.Spanskesyken var av en litt annen karakter og tok livet av flere yngre enn eldre mennesker - og som derfor hadde høyere impact på økonomien i form av tapt arbeidskapasitet - så jeg innser at funn fra 100 år siden ikke direkte kan brukes på dagens pandemi.
Jeg tror du misforstår meg her. Erfaringer fra Spanskesyken er relevante - men de er ikke direkte overførbare til covid-19 uten å justere for hvordan pandemien treffer demografisk.Det var du som viste til "erfaringer fra spanskesyken" og ba meg google. Så jeg googlet, og erfaringene var tydeligvis ikke helt de du beskrev. Og nå er de like like relevante som årets japanske selvmordstall med tre ukers forsprang på de norske, tydeligvis.
![]()
Joda, jeg forstår at utvalgte Twittermeldinger som understøtter dine «argumenter» har større vekt i ditt hode enn analyser fra Cambridge.Argumentet synes å være av typen: økt sukkeravgift vil føre til elendige livsvilkår for tannleger og tannteknikere, med personlig konkurs som følge.
Vanskelig å ta det alvorlig, men man forstår jo at det er nødvendig å kave seg vill i parabeljungelen på jakt etter noe å slå i bordet med, når virkeligheten ikke føyer seg etter fordommene.
Dette var godt skrevet og treffer spikeren på hodet. Hvor er «the voice of the voiceless»?![]()
I skyggen av dugnaden
En dugnad skal være en felles innsats til alles beste. Det er ikke det vi har sett den siste tiden.www.nrk.no
Her finner du statistikken for antall konkurser. Bombe: Antallet er lavere enn i fjor.Det rapporteres daglig og systematisk i media om antall smittede, innlagt og døde på grunn av covid-19. Hva om det ble rapportert like systematisk på konkurser, rus, vold, oppsigelser og selvmord?
Nei, det er ikke selvfølgelig, men faktum er nå engang at så langt vi allerede har tall for dette, er både antall konkurser og antall selvmord lavere i 2020 enn i 2019. Da virker det bare litt rart når enkelte uttrykker så stor bekymring for «kost på den andre siden av brøken», «helheten», etc.Jeg forstår ikke hvorfor det er selvfølgelig at antall konkurser og selvmord er lavere i 2020 vs 2019. Det er i såfall gledelig, men med hensyn til alle bekymringer som kommer fra Oslo for tiden mht resturantbransjen og kulturlivet, samt at selvmordsstatistikken er 6 mnd på etterskudd i en vanskelig tid, er ikke dette selvfølgelig. Tvert imot, mye antyder at vi kan få en vekst.