Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • R

    rr30629

    Gjest
    Apropos vaksine og smittespredning. Virker på apekattene, og da vil den vel virke på mange av oss også?


    – I apestudiene ser det ut til at vaksinen hindrer at viruset kan formere seg i nesen, noe som vil kunne redusere smittespredning, sier Sara Sofie Viksmoen Watle til VG.

    Hun er FHIs ekspert på vaksine-effekt.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Minner også om at det er viktig å følge tiltakene hvis de skal ha en effekt.
    Selvfølgelig, det har jeg alltid gjort og gjør. Regner med at de aller, aller fleste holder avstand, bruker munnbind hvis det er vanskelig og unngår å samle mange mennesker på privaten.
    Men poenget var nå det at når det blir mye smitte i samfunnet så går ikke det bare utover gamle mennesker som ikke har så lenge igjen, men det går utover andre pasienter i helsevesenet. Det ser det ut til at mange glemmer når de bruker kalkulatoren.
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Selvfølgelig, det har jeg alltid gjort og gjør. Regner med at de aller, aller fleste holder avstand, bruker munnbind hvis det er vanskelig og unngår å samle mange mennesker på privaten.
    Men poenget var nå det at når det blir mye smitte i samfunnet så går ikke det bare utover gamle mennesker som ikke har så lenge igjen, men det går utover andre pasienter i helsevesenet. Det ser det ut til at mange glemmer når de bruker kalkulatoren.
    Det er klart at redusert smitte er en forutsetning for å kunne behandle alle andre pasientgrupper. Grunnet relativt få insentivplasser og et presset helsepersonell mener jeg at man blant annet burde ha vaksinert helsepersonell først.

    Jeg kan ikke se at noen har glemt av dette. Det er mulig å ha flere en en tanke i hodet samtidig.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.120
    Antall liker
    9.429

    Dakkars frø, det har blitt lite med dating det siste året. Dessuten er et år av hennes ungdomstid forsvunnet, sier 30-åringen.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Evnen til å sette seg inn i andre mennesker sin situasjon er ikke det som preger tråden.
     
    Sist redigert av en moderator:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.937
    Antall liker
    19.795
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Alle må skjønne at JEG eller noen av MINE nærmeste er i risikogruppen. Derfor MÅ ALLE ta HENSYN til MEG. Andre må da innordne livet sitt totalt etter dette, for å berge MEG og MINE. Derfor er det ikke synd på noen, bortsett fra MEG og MINE.

    Rett og slett kvalmt!
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

    Dakkars frø, det har blitt lite med dating det siste året. Dessuten er et år av hennes ungdomstid forsvunnet, sier 30-åringen.
    Det er lov å tenke på andre selv om man har det bra selv. Og det samme har vi jo i grunn hørt om alle gruppene som er rammet. Bortskjemte barn kan leke i skogen. Ungdom som vil feste er egoister. De som har mistet jobben får seg sikkert jobb igjen snart. Og single kan jo bare være single et år til
    Selv i julen greier man altså ikke å tenke at enkelte har andre liv og behov enn seg selv.

    Jeg har i grunn ikke hørt noe opprop fra sykehjemmene eller de gamle om strenge reglene. Det er menn i 50-60 årene som klager og vil ha strenge tiltak.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.937
    Antall liker
    19.795
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Skulle vi som reagerer på tiltakene sagt nogenlunde det samme, hadde det blitt noe slikt som dette;
    De i risikogruppene får til helvete se til å holde seg hjemme, i stedet for å syns synd på seg selv og tro at vi andre skal innordne livet vårt etter disse jævla sytpeisene!
    Buhu!
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.937
    Antall liker
    19.795
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nå kommer snart KjellR med en likes til Asbjørn.
    Og en latter til meg.

    Mange tøffinger i tråden. Særlig de som anser det som sitt største problem å unngå karantene, når de reiser til og fra Sverige.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.937
    Antall liker
    19.795
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er så greit med alt som er forutsigbart 😁

    Asbjørn, som innbiller seg han er den skarpe analytikeren og retorikeren, også søte- til å spise opp- Kjell 🥳
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Det er så greit med alt som er forutsigbart 😁

    Asbjørn, som innbiller seg han er den skarpe analytikeren og retorikeren, også søte- til å spise opp- Kjell 🥳
    Og så det altruistiske sjarmtrollet lars_erik. Som er heelt uforutsigbar 🤥
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    595
    Antall liker
    478
    Sted
    Aarhus
    Prøv å regne selv - så kan du komme med et argument. Det er relativt enkel regning - så får vi også en innblikk i hvordan du ser for deg smitte og dødelighet.
    Det er lov å tenke på andre selv om man har det bra selv. Og det samme har vi jo i grunn hørt om alle gruppene som er rammet. Bortskjemte barn kan leke i skogen. Ungdom som vil feste er egoister. De som har mistet jobben får seg sikkert jobb igjen snart. Og single kan jo bare være single et år til
    Selv i julen greier man altså ikke å tenke at enkelte har andre liv og behov enn seg selv.

    Jeg har i grunn ikke hørt noe opprop fra sykehjemmene eller de gamle om strenge reglene. Det er menn i 50-60 årene som klager og vil ha strenge tiltak.
    Spekulativt pissprat
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det er så greit med alt som er forutsigbart 😁

    Asbjørn, som innbiller seg han er den skarpe analytikeren og retorikeren, også søte- til å spise opp- Kjell 🥳
    Asbjørn sine egne meninger i det minste, selv om jeg synes at han analyserer ting i hjel noen ganger.

    Jeg vet egentlig ikke hva KjellR eller Bx står for, men det er godt mulig at jeg ikke har fulgt med godt nok på dem.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Spekulativt pissprat
    Litt artig sitat du velger. Jeg synes det er er interessant å diskutere sak - høre hva folk mener og hvordan de tenker. Du er åpenbart ikke der.

    Synes vel denne drittslengingen din uten noe annet innhold enn personangrep ikke bidrar all verden. Men det er klart - hvis man ikke sier hva man selv mener, så kan man jo bli kritisert. Det er langt lettere å bare kritisere andre.

    God jul!
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Det er lov å tenke på andre selv om man har det bra selv. Og det samme har vi jo i grunn hørt om alle gruppene som er rammet. Bortskjemte barn kan leke i skogen. Ungdom som vil feste er egoister. De som har mistet jobben får seg sikkert jobb igjen snart. Og single kan jo bare være single et år til
    Selv i julen greier man altså ikke å tenke at enkelte har andre liv og behov enn seg selv.

    Jeg har i grunn ikke hørt noe opprop fra sykehjemmene eller de gamle om strenge reglene. Det er menn i 50-60 årene som klager og vil ha strenge tiltak.
    Jeg har en nabo som er lege, og han jobber med tilsyn på sykehjem i disse tider. Om du visste utfordringene de har med smittevern og masse annet,. så hadde du holdt kjeft om dette. Det er veldig mye du ikke har tenkt over i denne situasjonen. Det er også en feiloppfatning at alle på sykehjem bare lever i noen måneder og så vandrer. Enkelte pasienter kan være der i mange år. 10 år er det lengste min nabo har sett. Snittet er vel på en 2-3 år. Disse menneskene har en verdi.
    Har du tenkt over de massive utfordringene de får om smitten kommer inn, enten blant personale eller beboere. Hvem skal jobbe der om halvparten er i karantene? I Oslo får de heller ikke lov å turnere mellom forskjellige hjem grunnet situasjonen. Dette og flere andre ting snakket vi om i dag.
    At det bare er menn i 50 - 60 årene som vil ha strenge tiltak er ikke sant, og det vet du. Tiltakene i Norge har meget høy oppslutning. Ok, noen unge driter i om de fører smitten videre og tar livet av noen, og så er det veldig tabu eller slapt blant en del innvandrere. De fleste andre tar dette på alvor. Og nettopp derfor har vi klart oss så bra. Før du uttaler deg om sykehjem neste gang, skaff deg litt info først så tabber du deg ikke så loddrett ut.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg er litt kjent med smitteverntiltak på sykehjem. Skal besøke min far om 2 dager, og smittevernreglene tilsier 2 meter avstand. Det gjelder også for min mor, som ble sammen med min far i 1960. Det vaskes og sprites uavbrutt. Min far er dessverre på slutten av livet - og jeg tror dette blir siste gangen jeg besøker ham. Synes du jeg skal bryte smittevernreglene og gi ham en klem?

    Hva angår gjennomsnittlig botid - så stoler jeg mer på denne enn dine kommentarer. Men har du annen info - så kan vi gjerne ta en debatt på det. Jeg brukte forøvrig 1 minutt på google for å finne dette.

    Gjennomsnittlig botid i sykehjem i Norge, for beboere som avslutter sykehjemsoppholdet på grunn av død, er to år


    For ordens skyld - er du i gruppen menn 50-60 årene...?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Nå er det vel også slik at sykehjem også brukes til mye annet enn "langtidsplasser". Det er ofte omsorgsboliger knyttet til sykehjem, man har masse midlertidige plasser, dagplasser, rehabilitering etter operasjoner osv.
    Et sykehjem er ikke nødvendigvis et kort stopp før penalet.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Jeg er litt kjent med smitteverntiltak på sykehjem. Skal besøke min far om 2 dager, og smittevernreglene tilsier 2 meter avstand. Det gjelder også for min mor, som ble sammen med min far i 1960. Det vaskes og sprites uavbrutt. Min far er dessverre på slutten av livet - og jeg tror dette blir siste gangen jeg besøker ham. Synes du jeg skal bryte smittevernreglene og gi ham en klem?

    Hva angår gjennomsnittlig botid - så stoler jeg mer på denne enn dine kommentarer. Men har du annen info - så kan vi gjerne ta en debatt på det. Jeg brukte forøvrig 1 minutt på google for å finne dette.

    Gjennomsnittlig botid i sykehjem i Norge, for beboere som avslutter sykehjemsoppholdet på grunn av død, er to år


    For ordens skyld - er du i gruppen menn 50-60 årene...?
    Om det er siste gang du besøker han, så ja da synes jeg du kunne fått lov å gi han en klem om du ønsket det. 2 år, jeg sa 2-3 år. Og det var min nabo som nevnte det. Er helt i begynnelsen av den aldersgruppen ja. Men kan nevne at veldig mange av de jeg jobber med, og alle mine søsken, er yngre. Og en del av de er mer strenge på å følge alle retningslinjer enn meg. At folk i 30-40 årene, for eksempel, er slappere eller mer negative til tiltakene er definitivt ikke mitt inntrykk.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Om det er siste gang du besøker han, så ja da synes jeg du kunne fått lov å gi han en klem om du ønsket det. 2 år, jeg sa 2-3 år. Og det var min nabo som nevnte det. Er helt i begynnelsen av den aldersgruppen ja. Men kan nevne at veldig mange av de jeg jobber med, og alle mine søsken, er yngre. Og en del av de er mer strenge på å følge alle retningslinjer enn meg. At folk i 30-40 årene, for eksempel, er slappere eller mer negative til tiltakene er definitivt ikke mitt inntrykk.
    Litt usikker på hva du egentlig argumentere mot meg på. Jeg har sagt at folk på sykehjem er på slutten av livet og at feks å bruke 8-9 år gjenværende levetid (Som brukes iblant annet Holden rapporten) er høyt. Jeg synes jeg er innenfor,

    Også sa jeg vel nettopp at det ikke er de gamle som roper om strenge tiltak. Her har jeg ikke all verden kilder annet enn at jeg ikke har sett noe særlig om det. Rent anekdotisk er mine foreldre mer bekymret for at barnebarna ikke får være med venner, spiller fotball eller generelt gjøre hva de vil, enn de er bekymret for Corona. Men jeg vet jo det er andre som er veldig bekymret som ikke vil ha besøk til jul.

    At yngre er mer pliktoppfyllende enn de eldre har jo alle rapporten til nå vist - og det er vel flere rapporter som viser at din aldersgruppe er den som er minst pliktoppfyllende når det gjelder smittevernregler.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Asbjørn sine egne meninger i det minste, selv om jeg synes at han analyserer ting i hjel noen ganger.

    Jeg vet egentlig ikke hva KjellR eller Bx står for, men det er godt mulig at jeg ikke har fulgt med godt nok på dem.
    Jeg mente og mener fortsatt at regjering, fhi og helsedirektoratet I store trekk har gjort en god jobb. Jeg skulle ønske de var kjappere på avtrekkeren da det begynte å stige i høst. Jeg synes det skulle vært en større innsats for å begrense importsmitte, men ser at det er både medisinske, utenrikspolitiske og samfunnsøkonomiske utfordringer.

    Alt jeg har sett i inn- og utland har overbevist meg om at det ikke er et spørsmål om hvorvidt man må innføre smittebegrensende atferd, men om det reageres tidlig eller sent. Og det kreves mer atferdsbegrensning om man reagerer sent. Restriksjonene må være sterkere for å ha samme effekt, og de negative samfunnsmessige effektene blir høyere. I tillegg til det opplagte: Flere syke, flere langtidssyke, flere døde og enorm slitasje på helsevesenet.

    Brems-scenariet som OMF er så glad i anser jeg for å være en helt urealistisk skrivebordsøvelse. R er enten større eller mindre enn 1, og når den er større så er smittespredningen ute av kontroll.

    Og så er det en usikkerhet i hvordan dette viruset kan komme til å oppføre seg fremover som har lite fokus her. Vi diskuterer som om vi vet hvordan viruset vil oppføre seg frem i tid, men det vet vi lite om. Mutasjoner kommer på løpende bånd, og har vi uflaks så har vi ikke sett det verste. Da er det ikke så lurt å balansere på en knivsegg ift smittebegrensningstiltak.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.743
    Antall liker
    13.231
    I Tyskland ligger det nå 5371 covid-pasienter på intensivavdelinger i landet. Justert for folketall er det over dobbelt så mange som i Sverige. Halvparten av intensivpasientene er på respirator.

    Her ligger de viktigste nøkkeltallene for den som måtte lure på hvordan det går hos den tidligere mønstereleven Tyskland
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Det er ikke gitt at man slipper billig unna ved å være mønsterelev. Desto større grunn til å forsøke.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.937
    Antall liker
    19.795
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Asbjørn sine egne meninger i det minste, selv om jeg synes at han analyserer ting i hjel noen ganger.
    Selv synes jeg han viser bemerkelsesverdige lite analytiske evner i denne tråden. Han kan svært mye bedre enn dette.
    Mistanken er nok forholdsvis sterkt hellende mot at det har sammenheng med at myndighetenes (Høyres) håndtering ikke kommer spesielt godt ut av en slik analyse.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Litt usikker på hva du egentlig argumentere mot meg på. Jeg har sagt at folk på sykehjem er på slutten av livet og at feks å bruke 8-9 år gjenværende levetid (Som brukes iblant annet Holden rapporten) er høyt. Jeg synes jeg er innenfor,

    Også sa jeg vel nettopp at det ikke er de gamle som roper om strenge tiltak. Her har jeg ikke all verden kilder annet enn at jeg ikke har sett noe særlig om det. Rent anekdotisk er mine foreldre mer bekymret for at barnebarna ikke får være med venner, spiller fotball eller generelt gjøre hva de vil, enn de er bekymret for Corona. Men jeg vet jo det er andre som er veldig bekymret som ikke vil ha besøk til jul.

    At yngre er mer pliktoppfyllende enn de eldre har jo alle rapporten til nå vist - og det er vel flere rapporter som viser at din aldersgruppe er den som er minst pliktoppfyllende når det gjelder smittevernregler.
    Mitt generelle inntrykk er at du overdriver de negative konsekvensene og bagatelliserer farene og kompleksiteten i å beskytte de utsatte. Mulig jeg leser deg feil iblant. Da beklager jeg. Jeg synes ikke så mye synd på ungdom som ikke får drukket seg ravende fulle og dummet seg ut på fest. Jeg synes ikke synd på folk som må jogge i skogen i stedet for å flexe musklene på senteret. Jeg synes mange nordmenn generellt er fryktelig bortskjemte, og jeg tror til og med at mange har godt av å sitte med sine egne tanker og reflektere litt i disse tider. De jeg synes mest synd på, er de som har mistet jobbene sine eller er permitterte og er bekymret for framtida. Jeg ser problemstillingen her, og balansen mellom å minimere slike negative følger og samtidig beskytte folk og bremse viruset mest mulig er vanskelig for myndighetene. Jeg synes at det har vært litt for strengt i Norge, men på den annen side er det kanskje bedre enn å risikere marerittet som svenskene er i.
    Angående mitt forhold til smittevernregler, så spriter jeg hender og bruker maske men tar den av der jeg er helt sikker på å kunne holde god avstand. Holder meg mest hjemme, men det må jeg innrømme at jeg hadde gjort uansett. Hatt 2 personer på besøk samtidig ved 5 anledninger de siste 9 måneder.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.743
    Antall liker
    13.231
    Det er ikke gitt at man slipper billig unna ved å være mønsterelev. Desto større grunn til å forsøke.
    Ja, men de har altså klart det helt uten en Tegnell. De har riktig nok fortsatt relativt mye ledig kapasitet - de har vel flest intensivplasser pr capita i Europa men nesten 12% av avlagte tester er positive om dagen. De har Ordnung muss sein, en statsleder som forstår både vitenskap og eksponensialfunksjoner (Merkel har doktorgrad i fysikk), statslederen er endatil kvinne og man får knapt lov til å få ansvaret for en utedass i Tyskland uten (minst) en doktrograd.

    Så hva skal man forklare Tysklands manglende suksess med nå gitt at alle tidligere forklaringsvariabler for suksessen viser seg ikke å holde nå et halvt år senere?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Selv synes jeg han viser bemerkelsesverdige lite analytiske evner i denne tråden. Han kan svært mye bedre enn dette.
    Mistanken er nok forholdsvis sterkt hellende mot at det har sammenheng med at myndighetenes (Høyres) håndtering ikke kommer spesielt godt ut av en slik analyse.
    Det er nok riktig. Noen av tiltakene tåler egentlig ikke mye kritisk lys, for eksempel hytteforbudet eller manglende karantene fra utlandet + manglende planer for bølge nr.2. Men, det er jo lov å være kritisk selv om man i andre saker kan være enig med Høyre.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.937
    Antall liker
    19.795
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er nok riktig. Noen av tiltakene tåler egentlig ikke mye kritisk lys, for eksempel hytteforbudet eller manglende karantene fra utlandet + manglende planer for bølge nr.2. Men, det er jo lov å være kritisk selv om man i andre saker kan være enig med Høyre.
    Nettopp! De Høyre-folk som ser det, har jeg full respekt for. Som Hogen, deg( regner jeg med), Balle Clorin og, til tider, erato. Sikkert flere også.

    Men så har jo partiet Høyre også, som andre parti, ulike fløyer. Kalkulator- Høyre er noe av det mest avskyelige som finnes, mens det gamle Bunads- Høyre består av svært oppegående folk- som evner å tenke på andre enn seg selv.
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Nettopp! De Høyre-folk som ser det, har jeg full respekt for. Som Hogen, deg( regner jeg med), Balle Clorin og, til tider, erato. Sikkert flere også.

    Men så har jo partiet Høyre også, som andre parti, ulike fløyer. Kalkulator- Høyre er noe av det mest avskyelige som finnes, mens det gamle Bunads- Høyre består av svært oppegående folk- som evner å tenke på andre enn seg selv.
    Jeg er nok en salig blandling av Høyre (verdiskapning), Venstre (bærekraft) og en liten dose Rødt (fordeling)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg synes ikke så mye synd på ungdom som ikke får drukket seg ravende fulle og dummet seg ut på fest. Jeg synes ikke synd på folk som må jogge i skogen i stedet for å flexe musklene på senteret. Jeg synes mange nordmenn generellt er fryktelig bortskjemte, og jeg tror til og med at mange har godt av å sitte med sine egne tanker og reflektere litt i disse tider.
    Vel, vi er uenig om dette. Problemet er litt mer omfattende en de eksemplene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn