Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    594
    Antall liker
    477
    Sted
    Aarhus
    hvis intensivkapasiteten sprenges så blir det langsiktig kosekvenser. intensivkapasiteten er meget skjør og uten backup.
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    594
    Antall liker
    477
    Sted
    Aarhus
    Åja, det var noe som ble sagt i våres.

    Men ja - Sverige rapporte hele tiden om ledig intensivkapastiet i vår. Og gjør de fortsatt - men det er tøft nå.

    Fint om du kunne produsere noen egne tanker og meninger innimellom - er litt kjedelig med disse personangrepene på meg - for å beskytte fela. Jeg synes det er mye som er interessant å diskutere om Coronahåndteringen - svart-hvitt bilde som enkelte her tegner synes jeg er fordummende.
    hva tror du er grunnen til masseoppsigelse blant intensvkapsiteten? slutt med hersketeknikkene du, så skal jeg i bytte med det ,slutte med å kalle deg en oppblåst tosk. Ved 80% er det et tidsspørsmål før intensivkapasiteten bryter sammen. kjører man et kommandoregime som forsvaret i krig, kan man drifte lenger. det er ikke aktuelt i Sverige, tror jeg
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hvorfor er du så ekstremt opptatt av Sverige, fingern?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Har vi? Hvilke tall er det du tar inn der, og hvordan ser tilsvarende tall ut i f eks Sverige, USA eller UK?
    prognose vs actuals ettersom vi snakker fram i tid. Funn fra Japan i 2020 og fra spanskesyken kan blant annet brukes ref omtalt artikkel fra Harvard.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    prognose vs actuals ettersom vi snakker fram i tid. Funn fra Japan i 2020 og fra spanskesyken kan blant annet brukes ref omtalt artikkel fra Harvard.
    Tall er svaret på alt for enkelte. Bare så dumt de er handlingslammet før tallene foreligger...
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Tall er svaret på alt for enkelte. Bare så dumt de er handlingslammet før tallene foreligger...
    Asbjørn leker dum her da han krever Actuals før noe kan tas stilling til. Det er jo selvfølgelig helt feil der de fleste i praksis bruker prognoser. Statsbudsjettet er jo et kjent og enkelt eksempel på hvor man bruker tall fra inneværende og tidligere år for å vurdere forbruket neste år justert for politiske mål. Det er selvsagt ingenting i veien for å regne på tapte leveår på tidligere erfaringer - f eks fra spanskesyken eller funn fra Asia som har levd med pandemien litt lengre enn oss.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er bortimot komisk å lese enkelte innlegg her. Så overmåte stoooor bekymring for Sverige, at det er rent rørende. Må tørke en tåre støtt og stadig.

    Men de skal ha seg frabedt kritikk av totalt meningsløse og fryktbaserte tiltak i sitt eget land, samt påpeking av hva myndighetene burde ha gjort. Og man må altså ikke komme her og komme her med bekymring om de svake blant oss. Ei heller ha den frekkhet å påstå at langtidsvirkninger av overdrevne tiltak langt vil overgå de direkte konsekvenser av viruset.

    En bortimot utrolig tilstand av kortsynthet, fornektelse, mangel på fornuft og ingen evne til å se at alt henger sammen med alt.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Land i Europa med stor folketetthet og mange innbyggere gjør det dårlig. Sverige kan ikke sammenlignes med disse synes jeg, det er en enorm forskjell i demografi. Ekstremt høy innvandring spiller en stor rolle garantert, med alle utfordringer som følger av det. Men det vepsebolet skal vi vel ikke inn i her.
    av og til har befolkningstetthet stor betydning, av og til ikke. spesielt i hva som trekkes inn som belegg i standpunkt vi smykker oss med.

    da vet vi hvor vi er!
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Problemet er at dere ikke kan vise til noe som helst av data, anekdoter eller noe som helst annet fra noen som helst annen plass, for at det er mulig å gjøre dette billigere i pengeverdi og andre omkostninger. Det blir bare synsing og ønsketekninger. De få eksemplene på land som har prøvd seg på noe i nærheten av det dere foreslår har feilet spektakulært.
    Da har man bare igjen å dytte noen selvmord og misbrukte barn foran seg for å "vinne" diskusjonen. Det blir bare patetisk.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.507
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    av og til har befolkningstetthet stor betydning, av og til ikke. spesielt i hva som trekkes inn som belegg.
    Jeg plottet til og med en regresjonslinje på en graf for en del sider tilbake. Alt annet omtrent likt, så ser det ut til at 100x høyere befolkningstetthet gir ca 10x høyere dødelighet pr 100k innbyggere. Og så har du Sverige. Og Belgia, for den del.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Er det fascinerende dere; kalkulatorfolkene må ha tallene, før de evner å tenke en selvstendig tanke.

    Man trenger ikke kalkulator for å skjønne hvordan det vil ramme de svakeste langt hardere enn andre.

    Kalkulator som hjerne; det er patetisk det
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.507
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I det minste er det fint om de som henviser til «tall» sier noe om hvilke tall det gjelder. Det ble nevnt «svært høy kost» og jeg har kanskje ikke krystallkule stor nok til å forstå hvilken «kost» dette er. Joda, prognose vs actual, men for hva da? Dødelighet, arbeidsledighet, eller statsbudsjett? Eller noe helt annet? Så jeg ber helt enkelt RRR forklare for oss tungnemme hva han mente.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Jeg plottet til og med en regresjonslinje på en graf for en del sider tilbake. Alt annet omtrent likt, så ser det ut til at 100x høyere befolkningstetthet gir ca 10x høyere dødelighet pr 100k innbyggere. Og så har du Sverige. Og Belgia, for den del.
    var det den «folketomme» plassen der nord i østersjøen/bottenvika?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Prognose vs actual for hva da? Tror ikke jeg fikk med meg den artikkelen du henviser til.
    Altså:

    - Faktiske tall på tapte leveår har vi ikke per i dag, da som direkte konsekvenser av tiltaksbyrdene = actuals.

    Men, vi har derimot erfaringer fra blant annet Japan om selvmord (økning) som konsekvens av disse. De ligger litt foran oss. Videre, flere har regnet på dette også basert på tiltakene under spanskesyken.

    Ettersom vi ikke har hatt en pandemi i moderne tid så blir ikke prognosene nøyaktige - men de burde ha vært regnet på - og om de er regnet på - vært synlig i kommunikasjonen / transparent ut i folket.

    Noen skal betale denne regningen utover noen skarve promiller på oljefondet.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811

    Stengte skoler ikke på grunn av smittevern. Og hva det medfører for de svakest stilte. Tydelig eksempel på ingen ledelse i landet, og ansvarspulversingen.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Mens sleike på fingeren å putte den i været er den beste metoden?
    Er nok sikkert det vi gjør, ja. For man har jo aldri sett hva arbeidsledighet, isolasjon, konkurser har ført til før. Neida.

    Tror du at du er smart, med slike idiotiske kommentarer?

    Fun fact; det er du altså langt i fra.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.507
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Altså:

    - Faktiske tall på tapte leveår har vi ikke per i dag, da som direkte konsekvenser av tiltaksbyrdene = actuals.

    Men, vi har derimot erfaringer fra blant annet Japan om selvmord (økning) som konsekvens av disse. De ligger litt foran oss. Videre, flere har regnet på dette også basert på tiltakene under spanskesyken.

    Ettersom vi ikke har hatt en pandemi i moderne tid så blir ikke prognosene nøyaktige - men de burde ha vært regnet på - og om de er regnet på - vært synlig i kommunikasjonen / transparent ut i folket.

    Noen skal betale denne regningen utover noen skarve promiller på oljefondet.
    OK, men igjen blir dette for ullent for meg. Er «kost» = antatte fremtidige selvmordstall?

    Japan har forresten ikke spesielt strenge restriksjoner sammenlignet med Norge eller Sverige, og var heller ikke så mye tidligere enn oss. Ca tre uker, kanskje.

    1608761846451.png
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Er nok sikkert det vi gjør, ja. For man har jo aldri sett hva arbeidsledighet, isolasjon, konkurser har ført til før. Neida.

    Tror du at du er smart, med slike idiotiske kommentarer?

    Fun fact; det er du altså langt i fra.
    Da får du vise oss hvordan det er mulig å unngå det i en verdensomspennende pendemi, med noe konkret, og ikke bare tomt snakk.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    hva tror du er grunnen til masseoppsigelse blant intensvkapsiteten? slutt med hersketeknikkene du, så skal jeg i bytte med det ,slutte med å kalle deg en oppblåst tosk. Ved 80% er det et tidsspørsmål før intensivkapasiteten bryter sammen. kjører man et kommandoregime som forsvaret i krig, kan man drifte lenger. det er ikke aktuelt i Sverige, tror jeg
    Jøss - her går det unna! God jul!
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    OK, men igjen blir dette for ullent for meg. Er «kost» = antatte fremtidige selvmordstall?

    Japan har forresten ikke spesielt strenge restriksjoner sammenlignet med Norge eller Sverige, og var heller ikke så mye tidligere enn oss.

    Vis vedlegget 684283
    De startet før oss, har samme type restriksjoner men opplever en økning av selvmord. De advarer andre land om disse funnene men vi ser ingen debatt om det her hjemme.

    Studien som ble diskutert her inne går på totalt antall tapte leveår grunnet tap av jobber, samlivsbrudd, tapt utdannelse, selvmord osv.

    F eks økt ledighet reduserer antall leveår.

    Verden er ikke et regnskap der man kun kan se tilbake i tid med faktiske tall. Man har data nok til å regne på konsekvenser - selv om du ikke får nøyaktige tall etter kommaet.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Da får du vise oss hvordan det er mulig å unngå det i en verdensomspennende pendemi, med noe konkret, og ikke bare tomt snakk.
    Du burde vært mer opptatt av å lese hva folk skriver, enn å opptre som klovn. Da hadde du fått det med deg.

    Og jeg er mest interessert i Norge. Andre får takle det på sin måte.

    - Stoppe importsmitte! Alfa og omega!
    - Preventiv testing av ansatte innen helse og omsorg. Også alfa og omega.
    - Differensierte tiltak, slik at der smitten er minimal er også tiltak minimale. Dette begrenser langsiktige konsekvenser.
    - Sørge for å ha en plan på hvordan ta best mulig vare på næringslivet, de som blir permiterte og arbeidsledige, barn og unge som faller utenfor.
    - Unngå isolasjon av eldre. Det gir ingen som helst mening at de sitter isolert av frykt for smitte i sine siste måneder- før de likevel dør.
    - Hele tiden være dynamiske; ha en plan a,b,c,d,e,f og likevel evne å velge plan r. Samtidig som man legger nye plan a,b,c,d e,f. Slik jeg har vært nødt til i denne tiden, og mange andre med meg.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.507
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    De startet før oss, har samme type restriksjoner men opplever en økning av selvmord. De advarer andre land om disse funnene men vi ser ingen debatt om det her hjemme.

    Studien som ble diskutert her inne går på totalt antall tapte leveår grunnet tap av jobber, samlivsbrudd, tapt utdannelse, selvmord osv.

    F eks økt ledighet reduserer antall leveår.
    OK, jeg fikk ikke med meg den studien. Kan du legge ut linken igjen?

    Er det sånn å forstå at de japanske selvmordstallene utgjør en prognose om kraftig økning her også i løpet av de neste to-tre ukene, siden Japan startet sine tiltak ca tre uker før oss? Har du reflektert noe over eventuelle kulturelle forskjeller, enten i selvmord som rituelt uttrykk, i at typiske japanske boliger er lite egnet til hjemmekontor, eller i at hele den mannlige identiteten kan ligge i å jobbe ekstremt mye?

    Hvordan ser de kinesiske selvmordstallene ut, forresten? De startet jo enda noen uker tidligere og med langt hardere tiltak enn Japan.

    1608762665684.png
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Ja, plan a burde vært å stoppe corona. Høres fint ut på papiret, men du skriver ikke en kvekk i listen din over om hvordan noe av dette skulle ha vært gjennomført. Det følger heller ingen konsekvensanalyse med den listen din.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg plottet til og med en regresjonslinje på en graf for en del sider tilbake. Alt annet omtrent likt, så ser det ut til at 100x høyere befolkningstetthet gir ca 10x høyere dødelighet pr 100k innbyggere. Og så har du Sverige. Og Belgia, for den del.
    Fint om du kunne dokumentere dette litt bedre. For meg så det ut som den regresjonsanalysen din i det store og hele innebar å tegne kurven og velge land som passet inn etterpå. Og det er ikke slik jeg husker regresjonsanalyse skulle være.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ja, plan a burde vært å stoppe corona. Høres fint ut på papiret, men du skriver ikke en kvekk i listen din over om hvordan noe av dette skulle ha vært gjennomført. Det følger heller ingen konsekvensanalyse med den listen din.
    Dette gidder jeg faktisk ikke. Plan a,b,c,d,e,f, burde vært å begrense både corona òg konsekvenser av tiltak.

    Så det kalles altså "konsekvensanalyse" når myndighetene faen ikke noen gang under dette evner å tenke framover og legge stadig alternative planer? Det er altså nevnte konsekvensanalyse de driver med, når de hele tiden er på etterskudd og ikke evner å se det åpenbare. Ikke rart ting er koko og tar uendeligheter; man må jo ha tallene først.
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Ja, plan a burde vært å stoppe corona. Høres fint ut på papiret, men du skriver ikke en kvekk i listen din over om hvordan noe av dette skulle ha vært gjennomført. Det følger heller ingen konsekvensanalyse med den listen din.
    leste du listen?

    det fine er jo at du ikke trenger å bry deg om slikt, gitt innspillene dine.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    leste du listen?

    det fine er jo at du ikke trenger å bry deg om slikt, gitt innspillene dine.
    Hvis man begynner på toppen da, det er ikke noe problem å stoppe all importsmitte, det er jo bare å stenge helt på grensa. Men hva koster det? I konkurser, tapte arbeidsplasser, mangel på tjenester, påfølgende selvmord og barnemishandlinger?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Massetesting av noen hundretusen symptomfrie helsearbeidere regelmessig, hva koster det i kroner og øre, falske positive, mangel på bemanning, kapasitet etc
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Hvis man begynner på toppen da, det er ikke noe problem å stoppe all importsmitte, det er jo bare å stenge helt på grensa. Men hva koster det? I konkurser, tapte arbeidsplasser, mangel på tjenester, påfølgende selvmord og barnemishandlinger?
    stoppe importsmitte er alment ansett som noe av det viktigste, gitt at en har nogenlunde kontroll innenfor. dette er gjennomdebattert, og du kommer ingen vei med ignoranse her.

    hva det koster? hva koster et pestliv? bare retorikke dette. du har like lite som oss andre et tall på dette, bare at det er viktig å stoppe importen. INGEN har tall her i kronasje. så hva er poenget ditt? det vi vet at tiltak koster.

    eller har du tall?

    neste punkt på lista var?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    OK, jeg fikk ikke med meg den studien. Kan du legge ut linken igjen?

    Er det sånn å forstå at de japanske selvmordstallene utgjør en prognose om kraftig økning her også i løpet av de neste to-tre ukene, siden Japan startet sine tiltak ca tre uker før oss? Har du reflektert noe over eventuelle kulturelle forskjeller, enten i selvmord som rituelt uttrykk, i at typiske japanske boliger er lite egnet til hjemmekontor, eller i at hele den mannlige identiteten kan ligge i å jobbe ekstremt mye?

    Hvordan ser de kinesiske selvmordstallene ut, forresten? De startet jo enda noen uker tidligere og med langt hardere tiltak enn Japan.

    Vis vedlegget 684286
    Du kan lese deg opp på prognoser og finne tall selv - blant annet i denne tråden.

    Nei, det er ikke mulig å utføre copy paste fra tidligere år eller fra Japan uten å gjøre tilpasninger.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Massetesting av noen hundretusen symptomfrie helsearbeidere regelmessig, hva koster det i kroner og øre, falske positive, mangel på bemanning, kapasitet etc
    Vi har massetestet befolkningen i flere måneder nå, grunnet importsmitte. Hadde gitt mye mer mening å teste der det faktisk monner; beskytte de eldre mot smitte på sykehjem.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Massetesting av noen hundretusen symptomfrie helsearbeidere regelmessig, hva koster det i kroner og øre, falske positive, mangel på bemanning, kapasitet etc
    kostnader på hurigtester? relativt lite, vil jeg tro

    men nå er det om å gjøre å minimere smitte! det koster jo, okke som. alt dette er, som du jo er fullt klar etter å ha bokstavert deg i gjennom tråden, statistiske størrelser. vi gjør slikt hele tiden, uten småregning

    har du komparative tall å komme med, eller er det bare den ene siden som avkreves regnskap? jeg trodde koronadødsfall ikke skulle omgjøres til pæng. det er jo på linje med mord.

    neste på lista var?
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    stoppe importsmitte er alment ansett som noe av det viktigste, gitt at en har nogenlunde kontroll innenfor. dette er gjennomdebattert, og du kommer ingen vei med ignoranse her.

    hva det koster? hva koster et pestliv? bare retorikke dette. du har like lite som oss andre et tall på dette, bare at det er viktig å stoppe importen. INGEN har tall her i kronasje. så hva er poenget ditt? det vi vet at tiltak koster.

    eller har du tall?

    neste punkt på lista var?
    Men det skal jo åpenbart være billigere, på alle plan. Pr idag følger man de faglige rådene fra I forrige uke, og man vil ta tak i de nye rådene fra fhi over jul. Men dette vil heller ikke forsegle grensa og hindre all importsmitte. Så hvordan vil du gjøre det, og hva blir konsekvensene?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2

    Vedlegg

    C

    cruiser

    Gjest
    kostnader på hurigtester? relativt lite, vil jeg tro

    men nå er det om å gjøre å minimere smitte! det koster jo, okke som. alt dette er, som du jo er fullt klar etter å ha bokstavert deg i gjennom tråden, statistiske størrelser. vi gjør slikt hele tiden, uten småregning

    har du komparative tall å komme med, eller er det bare den ene siden som avkreves regnskap? jeg trodde koronadødsfall ikke skulle omgjøres til pæng. det er jo på linje med mord.

    neste på lista var?
    Hvis det kostet så lite og er så åpenbart effektivt med ingen bieffekter utover lavere smitte, hvorfor anbefaler fhi så ikke dette?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Vi har massetestet befolkningen i flere måneder nå, grunnet importsmitte. Hadde gitt mye mer mening å teste der det faktisk monner; beskytte de eldre mot smitte på sykehjem.
    Jeg bare konstaterer at fhi er uenig med deg, og anser tisk på mennesker med symtomer langt mer effektivt, så hvilke data er det du sitter på som fhi ikke har?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn