Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Vel, vi er uenig om dette. Problemet er litt mer omfattende en de eksemplene.
    Hvor treffer du alle disse menneskene som har det så ille? At det er en hard hverdag om du mister jobben, det kan jeg forstå. Men alt det andre... På jobb så møter jeg mange mennesker og snakker med de daglig, selv om jeg er introvert privat. Jeg ser folk på butikken, på fortauet, jeg ser de rusler rundt på tur i romjula. Jeg klarer ikke å få øye på all denne negativiteten som du sprer. Det er ikke det at jeg benekter at en del mennesker sliter mer enn vanlig nå, men omfattende? Er det virkelig så omfattende? Hvor mange mennesker har du egentlig snakket med om hvordan de har det i dagens Norge? 50? 20? 100? Vi er 5 millioner mennesker. Kan du vise meg meningsmålinger på at det er så ille som du skal ha det til? At folk er lei coronatiltak betyr ikke at de har et elendig liv.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.643
    Antall liker
    15.726
    Torget vurderinger
    2
    Merkels doktorgrad er i kvantekjemi, ikke fysikk. Står faktisk feil i norske wiki.

    «Den tidligere mønstereleven Tyskland» gjorde som mange andre og slapp opp for trykket fra næringsliv og reiseliv. I tillegg er landet en føderasjon bestående av 16 delstater, der myndighet over tiltak sitter hos disse. Nye utbrudd kom i delstater i øst som ikke ble hardt rammet i første runde (Thuringen, Brandenburg, m.m.). Og landet fikk kjenne på «det var jo ikke så ille som man varslet» og folk slappet av. Blant annet fløy man inn et helsikes antall jordbruksarbeidere fra Romania, for det mente man at det var full kontroll over.

    Merkel har uttrykt stor frustrasjon over ulik innsats i delstatene, men ble tvunget til myk lockdown tidligere i høst, av næringslivet. Det var ikke nok.

     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    hitrasmitten; var ikke den også importert? ordføreren sier noe om å lære, visstnok. uklart hva det skulle være å lære. typisk posør.


    tillegg:

    én mulighet
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.853
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvor treffer du alle disse menneskene som har det så ille? At det er en hard hverdag om du mister jobben, det kan jeg forstå. Men alt det andre... På jobb så møter jeg mange mennesker og snakker med de daglig, selv om jeg er introvert privat. Jeg ser folk på butikken, på fortauet, jeg ser de rusler rundt på tur i romjula. Jeg klarer ikke å få øye på all denne negativiteten som du sprer.
    Det er kanskje så enkelt som at det ikke er alt som er så lett å se..?
    avhengig av Corona er det veldig mange som sliter med angst og depresjon - ser du de...? Mange er ensomme - ser du de...? De har vært der hele tiden.

    Tror du mennesker som sliter med ensomhet, depresjon, angst osv er ute og går tur i marka mens de gråter så folk skal se de.?

    De ressurssterke kommer seg alltid bedre gjennom det meste - de finner løsninger og tilpasser seg, mens de mer ressurssvake gjerne blir sittende hjemme - alene - med barna foran TV/ipad.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.853
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ellers skaper jo den norske tilnærmingen til pandemi andre problemer også.
    Det hoper seg opp på sykehjemmene
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Det er kanskje så enkelt som at det ikke er alt som er så lett å se..?
    avhengig av Corona er det veldig mange som sliter med angst og depresjon - ser du de...? Mange er ensomme - ser du de...? De har vært der hele tiden.

    Tror du mennesker som sliter med ensomhet, depresjon, angst osv er ute og går tur i marka mens de gråter så folk skal se de.?

    De ressurssterke kommer seg alltid bedre gjennom det meste - de finner løsninger og tilpasser seg, mens de mer ressurssvake gjerne blir sittende hjemme - alene - med barna foran TV/ipad.
    Alt du skriver her er vel de fleste enig i. Det er orbruk som "omfattende" og, i mine øyne, svartmalingen av situasjonen som er for voldsom. Det er ikke til å unngå at enkelte vil få det tøffere i en slik pandemi. Men for de aller fleste vil det gå fint. Og det store flertallet takler det helt ok. Vi kan ikke unnlate å gjøre noe i en slik situasjon. Vi er heldigvis skapt slik at vi reagerer og prøver å forhindre kriser og katastrofer, stoppe epidemier og pandemier. Vi setter oss ikke ned med kalkulatoren og finregner på det mens folk dør i tusentall. Nå kommer vi bare til å gjenta oss selv, så jeg avslutter akkurat denne diskusjonen og ønsker fortsatt god jul :)
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Ellers skaper jo den norske tilnærmingen til pandemi andre problemer også.
    Det hoper seg opp på sykehjemmene
    Vanskelige avveininger legene på sykehjem må gjøre også. De kan i noen tilfeller gi behandling som forlenger livet med noen få måneder. Skal man alltid gjøre dette? De som bestemmer rekkefølgen i vaksinasjonskøen synes i hvert fall det. Ellers virker det for meg som at dette er et luksusproblem. Sikkert mange pårørende som synes det er fint å ha sine kjære et år eller to til?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.853
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Alt du skriver her er vel de fleste enig i. Det er orbruk som "omfattende" og, i mine øyne, svartmalingen av situasjonen som er for voldsom. Det er ikke til å unngå at enkelte vil få det tøffere i en slik pandemi. Men for de aller fleste vil det gå fint. Og det store flertallet takler det helt ok. Vi kan ikke unnlate å gjøre noe i en slik situasjon. Vi er heldigvis skapt slik at vi reagerer og prøver å forhindre kriser og katastrofer, stoppe epidemier og pandemier. Vi setter oss ikke ned med kalkulatoren og finregner på det mens folk dør i tusentall. Nå kommer vi bare til å gjenta oss selv, så jeg avslutter akkurat denne diskusjonen og ønsker fortsatt god jul :)
    God jul ja, ;-)

    Men det er altså ganske omfattende. Det går 635 000 barn i grunnskolen i Norge - og alle har fått hverdagen sin veldig endret.
    11000 idrettslag med flere hundre tusen utøvere har i større eller mindre grad kuttet virksomheten.
    Vi har vel ca 50 000 som sitter i smittekarantene hele tiden.

    Det er 5,3 millioner mennesker som rammes av tiltakene. Om 1 av tusen får det tøft - så blir det faktisk ganske mange.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.853
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vanskelige avveininger legene på sykehjem må gjøre også. De kan i noen tilfeller gi behandling som forlenger livet med noen få måneder. Skal man alltid gjøre dette? De som bestemmer rekkefølgen i vaksinasjonskøen synes i hvert fall det. Ellers virker det for meg som at dette er et luksusproblem. Sikkert mange pårørende som synes det er fint å ha sine kjære et år eller to til?
    Jada, vel og bra.
    Nå som vi etterhvert får vaksine for Corona, vil du anbefale fortsatt med besøksforbud på sykehjem og spriting av rommet 3 ganger om dagen - slik at vi holder influensa og andre sykdommer borte og vinner noen måneder/år ...eller er det greit at eldre dør av lungebetennelse og influensa så lenge det ikke er Corona..?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Igjen OMF, vi gjentar oss selv. Jeg synes skolehverdagen kan forandres i denne pandemien, og tror unger er ganske tilpasningdyktige. Du er bekymret. Og så videre... Gå å spis litt kald ribbe nå.

    Sykehjem: Enig i problemstillingen, aner ikke løsningen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    . Vi er heldigvis skapt slik at vi reagerer og prøver å forhindre kriser og katastrofer, stoppe epidemier og pandemier. Vi setter oss ikke ned med kalkulatoren og finregner på det mens folk dør i tusentall. Nå kommer vi bare til å gjenta oss selv, så jeg avslutter akkurat denne diskusjonen og ønsker fortsatt god jul :)
    Hvor treffer du alle disse menneskene som har det så ille? At det er en hard hverdag om du mister jobben, det kan jeg forstå. Men alt det andre... På jobb så møter jeg mange mennesker og snakker med de daglig, selv om jeg er introvert privat. Jeg ser folk på butikken, på fortauet, jeg ser de rusler rundt på tur i romjula. Jeg klarer ikke å få øye på all denne negativiteten som du sprer. Det er ikke det at jeg benekter at en del mennesker sliter mer enn vanlig nå, men omfattende? Er det virkelig så omfattende? Hvor mange mennesker har du egentlig snakket med om hvordan de har det i dagens Norge? 50? 20? 100? Vi er 5 millioner mennesker. Kan du vise meg meningsmålinger på at det er så ille som du skal ha det til? At folk er lei coronatiltak betyr ikke at de har et elendig liv.
    Tidligere har vi diskutert at et anslag på ca 2% av befolkningen vil bli rammet hardt av tiltaksbyrdene.

    Å stå utenfor jobb er en av driverne mht lav livskvalitet. Mange risikerer å aldri komme tilbake i jobb. Fattigdom har en negativ effekt på barna deres og går i arv. Barn som mister sosial stimuli sliter i denne krisen. Jeg kjenner selv barnefamilier som har måttet ty til barnepsykologer og familieterapi det siste året. Jeg har single kollegaer som sitter alene og isolert hjemme med livet satt på vent.

    Disse menneskene går ikke akkurat i tog og reklamerer for sine problemer. Det er ikke slik at svaret er at «de må bare ta seg sammen» og gjøre det beste ut av krisen. De treffes hardt og må være med å betale prisen for vår «felles» dugnad.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.503
    Antall liker
    35.403
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og så er mitt poeng at det vil være de samme utsatte gruppene som treffes, formodentlig enda hardere, hvis man i større grad velger å la det skure. Å være redd for å bli syk, miste forsørgere, pådra seg langvarige helseproblemer, leve med skyldfølelse etc er ikke sunt, det heller. Det er nokså åpenbart både i USA og Sverige hvilke grupper som får en uforholdsmessig stor sykdomsbyrde hvis myndighetene ikke vil eller kan gripe inn.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.853
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er alltid Sverige - som i dag falt ned på 18. plass over andel coronadøde etter å ha blitt passert av Sveits.
    Liechtenstein passerer vel Sverige før nyttår også.

    Det er over 300 millioner i Europa som bor i land med høyere coronadødelighet enn Sverige. Men det er selvsagt Sverige som er clusterfucken! Blir litt monotont dette.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.503
    Antall liker
    35.403
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er alltid Sverige - som i dag falt ned på 18. plass over andel coronadøde etter å ha blitt passert av Sveits.
    Liechtenstein passerer vel Sverige før nyttår også.

    Det er over 300 millioner i Europa som bor i land med høyere coronadødelighet enn Sverige. Men det er selvsagt Sverige som er clusterfucken! Blir litt monotont dette.
    Fordi Sverige alltid står først i listen av "land det er naturlig å sammenligne oss med". Også når den sammenligningen ikke slår ut i Sveriges favør. Sverige ligger mellom Finland og Norge geografisk. Folkehelse, etnisk sammensetning, religion, kultur, aldersfordeling og økonomi er ganske lik. Nord for Stockholm er det svenske bosettingsmønsteret tynnere befolkning enn i Norge, mer som i Finland. Sør-Sverige er nokså sammenlignbart med Sør-Norge, bortsett fra en liten region rundt Stockholm som kanskje er mer sammenlignbar med Danmark. Det er ingen ting som tilsier at Sverige er mer sammenlignbart med Liechtenstein eller Monaco enn med nabolandene, langt mindre med Roma eller Madrid.

    Du har selv argumentert så busta fyker for at det er svenske myndigheter som har håndtert dette riktig og alle andre har tatt feil, og da bør det kanskje ikke være så utenkelig at myndighetsresponsen har noen konsekvenser også. Forskjellen mellom Sverige og nabolandene Finland og Norge ligger nesten bare i at svenske myndigheter har vært så påfallende trege med å gjøre noe som helst at de få beslutningene de har vært i stand til å ta har kommet i motfase med virkeligheten. De greide omsider å bestemme seg for å åpne opp for besøk på sykehjemmene igjen, men ikke før i slutten av oktober, og da var andre bølge nettopp kommet i gang.

    I dette tilfellet er det høyst relevant å sammenligne Norge med Sverige, siden diskusjonen gjelder tiltaksbyrden på utsatte grupper. Den svenske responsen er i langt større grad basert på frivillighet og lojalitet enn påbud og forbud, så man burde forvente en lavere "tiltaksbyrde". Det fungerte brukbart en stund, men så kollapset lojaliteten. Det vi ser i Sverige er at RRR's "utsatte grupper" er de som rammes hardest med arbeidsledighet, sykdom og død. Dessuten ser vi mye depresjon og ensomhet blant de over 70, som har levd med "råd" om isolasjon siden april. Da ligner denne påfallende omsorgen for "utsatte grupper" og deres "tiltaksbyrde" stadig mer på et vikarierende argument for et eller annet.


    Man kan ikke argumentere for "lavere tiltaksbyrde" uten å ta inn over seg hvordan dette har fungert i et naboland som har forsøkt nettopp dette, og hvor alt annet er tilnærmet likt. Det gick åt skogen, både medisinsk, økonomisk og sosialt.
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Ser media følger vaksinebilene fra sted til sted. Neste sakte TV på NRK?
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    1.497
    Torget vurderinger
    1
    Det er vanskelig å gjøre en vurdering av totale fordeler og ulemper runde alle disse pandemitiltakene. Jeg er tilbørlig til å mene at det i dagens situasjon er best å videreføre det vi har siden det nå tross alt er en vaksine rett rundt hjørnet. Det var det imidlertid ingen som trodde var mulig når dette begynte, og man kan ikke bruke dette som et gyldig argument for tiltakene fra mars. At noe viser seg å være smart er ikke et argument for at en beslutning som umulig kunne forutsi dette faktisk var smart. Totalt sett mener jeg det fortsatt er usikkert om fordelene faktisk er større en ulempene.

    Jeg synes allikevel det er overraskende å se folks manglende evne/vilje til å se at dette kan ha til dels svært store negative konsekvenser for mange mennesker. Dette er gjerne de samme som ikke har noen rasjonell grunn for å frykte selve sykdommen. Jeg og min familie har ingen problemer med å takle dette. Vi har trygge jobber. Barna klarer seg godt både faglig og sosialt. Allikevel har jeg ingen problemer med å se at vi er svært priviligert og at de samme tiltakene for andre kan være en tragedie over hele linja.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.503
    Antall liker
    35.403
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men du skrev Sverige og USA. Hva er fellesnevneren som utelukker resten av Europa?
    At Sverige og enkelte delstater i USA (f eks Nord-Dakota) har argumentert for respons basert på å holde denne meget omtalte "tiltaksbyrden" lavest mulig. Det funket dårlig, nettopp fordi det stort sett var de samme "utsatte gruppene" som ble rammet da også. Og da blir det litt snurrig å argumentere for at Norge bør redusere sine smitteverntiltak for å redusere "tiltaksbyrden på utsatte grupper". Låter fint, men det er grunn til å stikke fingeren i jorden og se hva som har skjedd der noen har forsøkt nettopp det under noenlunde sammenlignbare forhold. Som i Sverige, eller i Trumps USA.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest

    Noen er dritt lei tiltakene. Det forsvarer ikke adferden - men dette er nok toppen av isfjellet. Når folk unnlater å svare på telefon så kan det tyde på at vi er i ferd med å bruke opp tolmodigheten til folk. Jeg slettet selv smitesporingsappen i våres. Ettersom jeg er svært påpasselig med å følge reglene / anbefalingene så ønsket jeg ikke å risikere å sette mine kollegaer i karantene hvis min nabo hadde fått covid19. Appen skiller ikke mellom etasjer i en boligblokk. Det er forskjell mellom tiltak som faktisk fungerer vs tiltak som innføres for å «vise at man gjør noe». Hytteforbudet var av samme kategori og viser virkelig at vi trenger en sterk opposisjon som er kritiske og utfordrer.
     
    Sist redigert av en moderator:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.853
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    At Sverige og enkelte delstater i USA (f eks Nord-Dakota) har argumentert for respons basert på å holde denne meget omtalte "tiltaksbyrden" lavest mulig. Det funket dårlig, nettopp fordi det stort sett var de samme "utsatte gruppene" som ble rammet da også. Og da blir det litt snurrig å argumentere for at Norge bør redusere sine smitteverntiltak for å redusere "tiltaksbyrden på utsatte grupper". Låter fint, men det er grunn til å stikke fingeren i jorden og se hva som har skjedd der noen har forsøkt nettopp det under noenlunde sammenlignbare forhold. Som i Sverige, eller i Trumps USA.
    Er litt cherry picking her - Nord-Dakota og Sverige altså.

    Ellers var jo rapporten fra Sverige du linket til interessant. Strenge tiltak mot de eldre reduserte smitten, men reduserte livskvaliteten så mye at de velger åta den bort igjen. Som sagt - det er ikke spesielt vanskelig å stenge ned. Det er å tenke helhetlig som er vanskelige.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.503
    Antall liker
    35.403
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ikke cherry picking, men to av ganske få forsøk på å prioritere "lav tiltaksbyrde" som mål for responsen. Et tredje var tidlig fase i UK, helt til Boris ble vettskremt og endret kurs. Kanskje Brasil er et fjerde, men der er det lite annet som er sammenlignbart. Har du andre eksempler på land som har fulgt Sveriges "gode" eksempel? Hvordan har det fungert mht både helse og økonomi?

    Internasjonal presse fremhever Norge og Finland som kroneksemplene på land som har greid å balansere smittevern mot tiltaksbyrde. Har du eksempler på noen som har greid dette bedre?
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Vi har gode tall og er et godt eksempel. Vi burde derfor være i bedre stand til å tenke mer helhetlig og langtidseffekter i større grad enn i dag. Et bedre eksempel er new zeland som har hatt strengere innreisevilkår enn oss.
     
    Sist redigert av en moderator:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    .. og her er et eksempel på at prioriteringen av vaksiner burde ha vært for helsearbeidere framfor eldre. Ikke helt ulikt prioriteringer i flere regioner i Italia som eks.

     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.933
    Antall liker
    19.791
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    .. og her er et eksempel på at prioriteringen av vaksiner burde ha vært for helsearbeidere framfor eldre. Ikke helt ulikt prioriteringer i flere regioner i Italia som eks.

    Er i utgangspunktet helt enig. Selvsagt burde helsearbeidere få den først.

    Men, i Norge, er alt lagt opp etter å hindre dødsfall i den eldste delen av befolkningen. Så for å få slutt på overdrevne tiltak fortest mulig, må disse vaksineres først. Da faller hvertfall det argumentet bort.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.853
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ikke cherry picking, men to av ganske få forsøk på å prioritere "lav tiltaksbyrde" som mål for responsen. Et tredje var tidlig fase i UK, helt til Boris ble vettskremt og endret kurs. Kanskje Brasil er et fjerde, men der er det lite annet som er sammenlignbart. Har du andre eksempler på land som har fulgt Sveriges "gode" eksempel? Hvordan har det fungert mht både helse og økonomi?
    Jeg er i grunn mest opptatt av å se på helheten. Nord Dakota og Brasil har jeg ikke noe forhold til.

    Sverige har altså lavere dødelighet enn 20 andre land i Europa - og trolig noen flere også som ikke er linke flinke til å telle, men med lavere tiltaksbyrde. Jeg synes i grunn det er greit.

    Når det gjelder resten av Sverige så er det så skakkjørt på alle mulig måter, at jeg synes faktisk ikke det er så veldig relevant å sammenligne med Norge.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Er i utgangspunktet helt enig. Selvsagt burde helsearbeidere få den først.

    Men, i Norge, er alt lagt opp etter å hindre dødsfall i den eldste delen av befolkningen. Så for å få slutt på overdrevne tiltak fortest mulig, må disse vaksineres først. Da faller hvertfall det argumentet bort.
    Dette er ikke riktig, alt er lagt opp for å hindre en overbelastning av helsevesenet. Da er det også logisk å vaksinere risikogruppene først, all den tid smittesituasjonen er slik den er idag, moderat. Da hjelper man også helsepersonell indirekte ettersom man vil få mindre corona på norske sykehus.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Dette er ikke riktig, alt er lagt opp for å hindre en overbelastning av helsevesenet. Da er det også logisk å vaksinere risikogruppene først, all den tid smittesituasjonen er slik den er idag, moderat. Da hjelper man også helsepersonell indirekte ettersom man vil få mindre corona på norske sykehus.
    Du får ringe Skien å fortelle dem at smittenivået er moderat og at de har ingenting å bekymre seg for. Regner med at også andre kommuner følger etter, derav behovet for å tenke risiko. Også mht Trondheim så bør prioriteringen vurderes allerede nå.

    Det er heller ikke slik at de fleste eldre kommer på sykehus. De blir behandlet på sykehjemmene. Den siste smitteøkningen demonstrerer behovet for å prioritere vaksinering der vi har knapphet på kapasitet - dvs 1-linje innen helse. Men dette blir vel beskrevet som etterpåklokskap når vi står i månedsskiftet Jan/feb.

    Skal man fortsatt argumentere for å førsteprioritete eldre per idag må det være knyttet til usikkerhet rundt om hvor effektiv vaksinen er til å hindre smitte, på individer som er vaksinert.
     
    Sist redigert av en moderator:
    R

    rr30629

    Gjest
    2 juledag er jo tradisjonelt en stor festdag, Guldvog er bekymret. En ting er sikkert; alle studenter m.fl. reiser ikke hjem for å sitte der å jatte med mor og far i hele jul og romjul. Det er mye som er same procedure for tiden så i morgen formiddag så kan vi sikkert lese om de plassene som politiet har vært og sjekket for fester.

     
    Sist redigert av en moderator:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    C

    cruiser

    Gjest
    Du får ringe Skien å fortelle dem at smittenivået er moderat og at de har ingenting å bekymre seg for. Regner med at også andre kommuner følger etter, derav behovet for å tenke risiko. Også mht Trondheim så bør prioriteringen vurderes allerede nå.

    Det er heller ikke slik at de fleste eldre kommer på sykehus. De blir behandlet på sykehjemmene. Den siste smitteøkningen demonstrerer behovet for å prioritere vaksinering der vi har knapphet på kapasitet - dvs 1-linje innen helse. Men dette blir vel beskrevet som etterpåklokskap når vi står i månedsskiftet Jan/feb.

    Skal man fortsatt argumentere for å førsteprioritete eldre per idag må det være knyttet til usikkerhet rundt om hvor effektiv vaksinen er til å hindre smitte, på individer som er vaksinert.
    Nå er dokumentet fra fhi veldig tydelig på at dette er en dynamisk prioritering, og at kommunene lager planverket for sin kommune. De åpner også opp om at der situasjonen er anderledes kan prioriteringen også bli anderledes. Hvis man leser dokumentet så er det også veldig tydelig at det ikke bare er de over 85 på vei i penalet som prioriteres. Men risikopasienter over 65. Dette er i stor grad de samme som legges inn på sykehuset.

    Det hadde vært kjekt om du evnet å diskutere noe annet tabloide overskrifter. Lese et dokument eller to hadde vært en god start!
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Vel, alt over hva du siterte er hentet fra fhi sitt vaksinedokument, registrerer at det ikke var så interesant å kommentere
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn