Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.428
    Antall liker
    2.817
    Det var litt vanskelig å vite hva som var utgangspunktet til at "vi" eller "forumet" var i dissonans med fagmiljøene. Når du spør såpass direkte så svarer jeg i det minste med min oppfatning av situasjonen:

    1: Smitte er ufarlig for en stor majoritet av befolkningen, så på mange måter er det riktig. Men, fordi viruset sprer seg såpass raskt, så vil derimot en gruppe mennesker som ikke tåler viruset (gitt at alle eldre, sykehjem etc. er vaksinert) bli smittet, som potensielt kan føre til flere hundre dødsfall og overbelastning av sykehusene.

    2: Grunnet Punkt.1 så kan vi ikke kutte tiltakene på dagen der risikogruppen er vaksinert, men ha en forsiktig oppmykning. Jeg har derimot ikke sett at noen har sagt at vi skal kutte i tiltak over natten.

    3: Tiltakene er der for å beskytte de i risikogruppene (inkludert de eldre) og hindre at helsesektoren går i knestå. Spesielt fordi en fri spredning av viruset overbelaster helsesektoren (selv om dødeligheten ikke nødvendigvis blir veldig høy) så er dette punktet viktig, ettersom stopp i annen behandling vil får Covid-19 til å blekne i forhold.
    Jeg referte I det opprinnelige innlegget til de som pekte på "helheten" det er nok ikke så mange, og jeg tror, hvis du legger godviljen til vet hvilke jeg sikter til.
    Din oppfatning av situasjonen er helt på linje med fhi, men helt på kollisjonskurs med de jeg kritiserte i utgangspunktet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.360
    Antall liker
    13.871
    Aftenposten burde muligens vurdere å oppdatere hovedpunktene sine for Corona-pandemien

    tanta.JPG
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.588
    Antall liker
    20.443
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg referte I det opprinnelige innlegget til de som pekte på "helheten" det er nok ikke så mange, og jeg tror, hvis du legger godviljen til vet hvilke jeg sikter til.
    Din oppfatning av situasjonen er helt på linje med fhi, men helt på kollisjonskurs med de jeg kritiserte i utgangspunktet.
    Det er sikkert meg du sikter til.
    Jeg har aldri sagt viruset er "ufarlig", derimot at det er ufarlig for de fleste. Nettopp derfor er det viktig at man beskytter de som trenger det, gjennom f.eks preventiv testing.
    Jeg har heller aldri sagt at alle tiltakene skal opphøre ved vaksine. Derimot har jeg sagt at de kan bli langt mindre inngripende.

    Generelt har det vært alt for lite kritisk tenkning denne tiden; alt for lite hensyn har blitt tatt til langsiktige konsekvenser.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg referte I det opprinnelige innlegget til de som pekte på "helheten" det er nok ikke så mange, og jeg tror, hvis du legger godviljen til vet hvilke jeg sikter til.
    Din oppfatning av situasjonen er helt på linje med fhi, men helt på kollisjonskurs med de jeg kritiserte i utgangspunktet.
    Jeg er også medskyldig i å trekke fram og sette på spissen argumenter der jeg savner debatt. Noen ganger når man diskuterer utvalgte områder, er det vanskelig (eller ikke hensiktsmessig) å hele tiden få med den store helheten. F.eks. i går fikk vi en demonstrasjon av hvordan det kan gå ved et frislipp, en slags worst case i april/mai 2021 - som et eksempel på de vanskelige vurderingene vi står ovenfor. Jeg skulle gjerne ha sett en prognose på langtidseffektene i tillegg, mht. mental helse, arbeidsledighet, barn/ungdom som faller ut av skolen og arbeidslivet etc. Det er mulig å lage en prognose på dette, om ikke akkurat nøyaktig, men som viser hvem som må betale prisen. Å se bort fra dette synes jeg ikke er en god løsning (Dvs. Det er ikke relevant for dagens opplsutning), men regjeringen og FHI skal være der for hele folket.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.428
    Antall liker
    2.817
    Jeg er også medskyldig i å trekke fram og sette på spissen argumenter der jeg savner debatt. Noen ganger når man diskuterer utvalgte områder, er det vanskelig (eller ikke hensiktsmessig) å hele tiden få med den store helheten. F.eks. i går fikk vi en demonstrasjon av hvordan det kan gå ved et frislipp, en slags worst case i april/mai 2021 - som et eksempel på de vanskelige vurderingene vi står ovenfor. Jeg skulle gjerne ha sett en prognose på langtidseffektene i tillegg, mht. mental helse, arbeidsledighet, barn/ungdom som faller ut av skolen og arbeidslivet etc. Det er mulig å lage en prognose på dette, om ikke akkurat nøyaktig, men som viser hvem som må betale prisen. Å se bort fra dette synes jeg ikke er en god løsning (Dvs. Det er ikke relevant for dagens opplsutning), men regjeringen og FHI skal være der for hele folket.
    Som Camilla Stoltenberg påpekte, så var det ikke en gang et worst case det Andresen kom med, et worst case er MYE værre.

    Ellers er jo kritikken interesant, alle ønsker minst mulig tiltak, men nå nettopp ble alle sure fordi høyskolene og universitetene ble stengt, og at man mente man burde annonsert dette tidligere. Det kunne man sikkert ha gjort, men da måtte man ha gjort det på et tidspunkt hvor man ikke hadde konkrete data på at det var nødvendig. FHI nølte med å anbefale dette 28 desember fordi de ikke hadde tilstrekkelig data for å anbefale dette tiltaket på det tidspunktet. Så da blir spørsmålet, skal man sette inn inngripende tiltakene basert konkrete smittedata som viser at det er forholdsmessig, eller skal man gjøre det først når dette er på plass og effektuere det fortest mulig?
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Som Camilla Stoltenberg påpekte, så var det ikke en gang et worst case det Andresen kom med, et worst case er MYE værre.

    Ellers er jo kritikken interesant, alle ønsker minst mulig tiltak, men nå nettopp ble alle sure fordi høyskolene og universitetene ble stengt, og at man mente man burde annonsert dette tidligere. Det kunne man sikkert ha gjort, men da måtte man ha gjort det på et tidspunkt hvor man ikke hadde konkrete data på at det var nødvendig. FHI nølte med å anbefale dette 28 desember fordi de ikke hadde tilstrekkelig data for å anbefale dette tiltaket på det tidspunktet. Så da blir spørsmålet, skal man sette inn inngripende tiltakene basert konkrete smittedata som viser at det er forholdsmessig, eller skal man gjøre det først når dette er på plass og effektuere det fortest mulig?
    Du har helt rett mht. kommentaren til Stoltenberg, og Nakstad også for øvrig. De påpekte at ting kunne bli mye værre, men det var likevel et slags worst case for eksemplets skyld.

    Jeg innser at balansen mellom prevantive tiltak og nødvendige tiltak er svært vanskelig. Jeg tror derimot at det hadde hjulpet mye om de hadde synligjort en tentativ plan - slik at folk kan planlegge ut fra dette. F.eks. om man hadde synliggjort mulige tiltak fra og med 3.januar allerede før jul, så kunne studenter ha planlagt med dette. Det samme kan sies om skoler som over natten skal over på rød beredskap. Hvis smittenivået hadde holdt seg nede, hadde man likevel ikke innført tiltakene, men på den måten opplyser man befolkningen på en slik måte at man kan ta egne risikovurderinger.

    Akkurat smitteøkningen over jul var ingen overraskelse, som understøttes av funn fra andre land ved andre helligdager og reiseaktivitet.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.397
    Antall liker
    393
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Vaksinemotstandere er store egoister. Så det var neppe noe særlig galt med innlegget til Larson.
    Jeg er i kategorien skeptisk/avventende i frohold til å ta Covid- vaksinen, grunnet at jeg vil være rimelig sikker på at jeg ikke får farlige bivirkninger, men skulle jeg daue i mellomtiden, så er det sannsynligvis av helt andre grunner enn pandemi. Var jeg egoistisk nå ?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215

    Skulle ønske media var sitt ansvar bevisst. Hva er dette for et oppslag på en ikke-sak? Det er en gladnyhet at vaksinen settes, men det var liksom feil peson som fikk den. Og nå må de legge seg flat. Idioti-sak og idioti-vinkling!

    ønsker media å lage fryktkultur der kommuner må dobbelt, og trippeltsjekke i frykt for å bli hengt ut i media? Det viktigste er at vaksinene blir satt i armene på folk. Om det sjongleres på ei uke så er det totalt uvesentlig.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Jeg er i kategorien skeptisk/avventende i frohold til å ta Covid- vaksinen, grunnet at jeg vil være rimelig sikker på at jeg ikke får farlige bivirkninger, men skulle jeg daue i mellomtiden, så er det sannsynligvis av helt andre grunner enn pandemi. Var jeg egoistisk nå ?
    Sikker på at du ikke tolker lars_erik i verste mening nå?

    Er forskjell på folk som har bakenforliggende helseutfordringer og som derfor ikke kan ta vaksinen, og de som ikke har det og blånekter.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.397
    Antall liker
    393
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Sikker på at du ikke tolker lars_erik i verste mening nå?

    Er forskjell på folk som har bakenforliggende helseutfordringer og som derfor ikke kan ta vaksinen, og de som ikke har det og blånekter.
    Må jeg ha bakenforliggende helseutfordringer for å få lov til å være avventende ?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Må jeg ha bakenforliggende helseutfordringer for å få lov til å være avventende ?
    Det er lurt å ha gode legitime årsaker til å være avventende ja.

    Det er ingen som tvinger noen til å ta vaksine, på lik linje som det er ingen som tvinger folk til å omgås ikke-vaksinerte mennesker.

    Med så mange forskjellige vaksiner som kommer på markedet så er sannsynligheten for at minst én av dem tar smittespredning høy.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.428
    Antall liker
    2.817
    Du har helt rett mht. kommentaren til Stoltenberg, og Nakstad også for øvrig. De påpekte at ting kunne bli mye værre, men det var likevel et slags worst case for eksemplets skyld.

    Jeg innser at balansen mellom prevantive tiltak og nødvendige tiltak er svært vanskelig. Jeg tror derimot at det hadde hjulpet mye om de hadde synligjort en tentativ plan - slik at folk kan planlegge ut fra dette. F.eks. om man hadde synliggjort mulige tiltak fra og med 3.januar allerede før jul, så kunne studenter ha planlagt med dette. Det samme kan sies om skoler som over natten skal over på rød beredskap. Hvis smittenivået hadde holdt seg nede, hadde man likevel ikke innført tiltakene, men på den måten opplyser man befolkningen på en slik måte at man kan ta egne risikovurderinger.

    Akkurat smitteøkningen over jul var ingen overraskelse, som understøttes av funn fra andre land ved andre helligdager og reiseaktivitet.
    Ser ikke helt hvordan det skulle ha endret noe, om alle studentene hadde fått beskjed om at skolene kanskje blir stengt, måtte de fleste ha kjøpt seg en eller billett i fall det skulle være åpent.
    Som forelder til barn på ungdomsskolen så har vi hele tiden forholdt oss til trafikklysene og at lyset kunne endre farge, vi har også hele tiden visst hva de forskjellige fargene innebar. Ungene hadde 1 dag hjemmeskole på mandag slik at skolen fikk tid til å ommøblerere for rødt nivå. De kunne selvsagt ommøblerert før juleferie, men da måtte man ha gjort samme øvelsen i revers om smittetallene hadde forholdt seg mer stabile.

    Jeg for min del syns det er greit at man venter med inngripende tiltak til man har konkrete data som viser at dette er forholdsmessig.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.397
    Antall liker
    393
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Det er lurt å ha gode legitime årsaker til å være avventende ja.

    Det er ingen som tvinger noen til å ta vaksine, på lik linje som det er ingen som tvinger folk til å omgås ikke-vaksinerte mennesker.

    Med så mange forskjellige vaksiner som kommer på markedet så er sannsynligheten for at minst én av dem tar smittespredning høy.
    Da er jeg mest glad for at det er opp til hver enkelt borger om jeg vil ha den eller ei.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.397
    Antall liker
    393
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    ....kunsten er å være nok selektiv med hvem man går i diskusjon med...
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.588
    Antall liker
    20.443
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har hele tiden ment at tiltak burde vært differensierte. Dette fordi inngripende tiltak i områder med lite smitte gjør at langvarige konsekvenser blir større enn nødvendig. Hva jeg mener med langvarige konsekvenser, er forklart flere ganger.
    Jeg mener også at preventiv testing innen helse og omsorg burde vært igangsatt. Dette for å i størst mulig grad hindre smitte å spre seg på institusjoner.
    Importsmitte har skylden for økningen i høst, og burde vært forhindret.

    I tillegg savner jeg alternative planer fra myndighetene. Det holder ikke med én plan i gangen.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.360
    Antall liker
    13.871
    Fin gjeng

     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.428
    Antall liker
    2.817
    Jeg har hele tiden ment at tiltak burde vært differensierte. Dette fordi inngripende tiltak i områder med lite smitte gjør at langvarige konsekvenser blir større enn nødvendig. Hva jeg mener med langvarige konsekvenser, er forklart flere ganger.
    Jeg mener også at preventiv testing innen helse og omsorg burde vært igangsatt. Dette for å i størst mulig grad hindre smitte å spre seg på institusjoner.
    Importsmitte har skylden for økningen i høst, og burde vært forhindret.

    I tillegg savner jeg alternative planer fra myndighetene. Det holder ikke med én plan i gangen.
    Har du gjort deg noen tanker om hvorfor fagmiljøene ikke har anbefalt disse tiltakene for flere måneder siden? Er det utelukkende fordi de er inkompetente eller tenker du at det også kan ha andre årsaker?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.588
    Antall liker
    20.443
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Har du gjort deg noen tanker om hvorfor fagmiljøene ikke har anbefalt disse tiltakene for flere måneder siden? Er det utelukkende fordi de er inkompetente eller tenker du at det også kan ha andre årsaker?
    De har nok hatt det travelt, og derfor glemt å spørre meg 😁
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.588
    Antall liker
    20.443
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Må jeg ha bakenforliggende helseutfordringer for å få lov til å være avventende ?
    Ja. Særlig dersom du er en av de som er tilhenger av sterkt inngripende tiltak.

    Uten tvil. Her får man sannelig ta ansvar, når hele landet har vært omtrent stengt i to perioder.

    Men; jeg vet av mange med sterkt fremskreden hysteria grunnet corona, som i tillegg er skeptiske til vaksine. Helt fantastisk, egentlig.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.856
    Antall liker
    2.432
    Torget vurderinger
    2
    Ja. Særlig dersom du er en av de som er tilhenger av sterkt inngripende tiltak.

    Uten tvil. Her får man sannelig ta ansvar, når hele landet har vært omtrent stengt i to perioder.

    Men; jeg vet av mange med sterkt fremskreden hysteria grunnet corona, som i tillegg er skeptiske til vaksine. Helt fantastisk, egentlig.
    Enig i dette. Alle tilhengere av sterkt inngripende tiltak har bare å stille seg først i køen;)
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.397
    Antall liker
    393
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Ja. Særlig dersom du er en av de som er tilhenger av sterkt inngripende tiltak.

    Uten tvil. Her får man sannelig ta ansvar, når hele landet har vært omtrent stengt i to perioder.

    Men; jeg vet av mange med sterkt fremskreden hysteria grunnet corona, som i tillegg er skeptiske til vaksine. Helt fantastisk, egentlig.
    Om det virkelig var så viktig å ta vaksinen - så burde den jo vært obligatorisk, på samme måte som å betale skatt; ser bort ifra nullskatteytere selvsagt.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.856
    Antall liker
    2.432
    Torget vurderinger
    2
    Hvem er egentlig disse nullskatteyterne egentlig?;) Eller passer det kanskje bedre i en annen tråd?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.588
    Antall liker
    20.443
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Om folk ikke har brød, kan de jo spise kake!

    Arroganse lever høyt i det partiet.

    Lett omskrevet etter "Øvelser i hjemlig diskriminering", av Harald Sverdrup;

    "Jævla statsminister og helseminister; flyr høyt med arroganse, på andres bekostning. Fy faen for noen folk. Kapp hue av dem, og kast dem i søplesjakta - hele bunten!"
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Arroganse lever høyt i det partiet.

    Lett omskrevet etter "Øvelser i hjemlig diskriminering", av Harald Sverdrup;

    "Jævla statsminister og helseminister; flyr høyt med arroganse, på andres bekostning. Fy faen for noen folk. Kapp hue av dem, og kast dem i søplesjakta - hele bunten!"
    Altså - det er en god tilnærming i en situasjon der det finnes jobber - men akkurat nå konkurrerer de med alle andre som står utenfor jobb, eller i fare for å miste jobben, ettersom de bedriftene som ansetter dem er stengt ned av politikerne....

    Dette minner litt om "Jeg skyter deg for ditt eget beste".
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.588
    Antall liker
    20.443
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^ Nettopp. Det begynner å bli på tide med scanning av hjernekapasiteten deres. For å se etter spor av liv. Neppe de helt store funnene, er jeg redd 🤔
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.428
    Antall liker
    2.817
    Altså - det er en god tilnærming i en situasjon der det finnes jobber - men akkurat nå konkurrerer de med alle andre som står utenfor jobb, eller i fare for å miste jobben, ettersom de bedriftene som ansetter dem er stengt ned av politikerne....

    Dette minner litt om "Jeg skyter deg for ditt eget beste".
    Samtidig er det mange andre bransjer som ekspanderer pga corona, ettersom vi ser økende etterspørsel etter andre/nye tjenester og andre former for handel blant annet, der kan det ligge muligheter for mange permiterte. Å sitte passiv som permittert når mulighetene for at jobben ikke er der lenger når alt er over, er nødvendigvis ikke den beste strategien. Alle kommer selvsagt ikke til å lykkes, men det er verdt et godt forsøk.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.588
    Antall liker
    20.443
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Kunne ikke dy meg.


    Vi vil forsikre oss om at alle som dør i løpet av våren, dør av andre årsaker enn korona, sier helseminister Bent Høie.

    Personer som har høy risiko for å dø av korona, er personer som har høy risiko for å dø av andre årsaker.

    – Derfor øker vi nå tempoet på vaksineringen. Vi må nå alle før de forsvinner for godt. Regjeringen ønsker nemlig å gi de eldre et lite håp før de dør.

    Går alt etter planen vil man i mai se at de 40 000 første dosene har gått til personer som senere har dødd.

    – I noen tilfeller kan det være aktuelt å bruke respirator for å holde personer i live til de blir vaksinert.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    regjeringen har satt igang litt langtidsplanlegging

    FrP sier sin mening...

     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.588
    Antall liker
    20.443
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^ Skulle da bare mangle.

    Nå har Høie fått tallene, så nå er også han bekymret for de med dårlig psykisk helse. Det blir som om man, etter å ha talt opp antall døde etter en atomkrig, skulle bekymre seg for at mange døde av atomkrig.


    Smarte folk er i stand til å se ting komme, før de får "tallene". De ikke fullt så smarte, må vente til ting har skjedd som forventet og tallene kommer, før de kan reflektere over det.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.347
    Antall liker
    6.752
    ^ Skulle da bare mangle.

    Nå har Høie fått tallene, så nå er også han bekymret for de med dårlig psykisk helse. Det blir som om man, etter å ha talt opp antall døde etter en atomkrig, skulle bekymre seg for at mange døde av atomkrig.


    Smarte folk er i stand til å se ting komme, før de får "tallene". De ikke fullt så smarte, må vente til ting har skjedd som forventet og tallene kommer, før de kan reflektere over det.
    Leste du saken?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn