Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Ellers interessant at det å vise til konkret empiri, samt å påpeke at dette viruset bød på mange «unknown unknowns», er kontroversielt. Land som har vært kontante og fleksible har klart seg bedre enn land der ledelsen gjorde antakelser de fortsatt tviholder på, i strid med empirien.
    (min uth.)
    usikker på hvilken empiri (land) du tenker på?

    (nå kjenner jeg ikke antagelser som ledelsen gjorde i alle land, men jeg er egentlig ganske forvirret når jeg ser listen i vg over døde i forskjellige land.)

     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er hvertfall ikke en passende beskrivelse på tilstanden i Norge. Her finnes det overhodet ikke noen fleksibilitet i tilnærmingen til tiltak.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Kanskje greit å velge et annet ord enn "kødd"! Unødvendig språkbruk.
    Seriøst høvdingen. Jeg mener virkelig seriøst! Går vi på søndagsskole her?

    Hvilke ord mener du vi skal bruke i stedet? drittsekk? idiot? tåpe? tosk? Hæstkuk? Ingen av disse ordene (inkludert det du reagerte på) er særlig fæle ord, om man da ikke befinner seg på søndagsskole. Vil du at vi skal pakke det inn i passiv-aggressive adjektiver? Som om det er så mye bedre.

    Jeg kan bare anta at du ikke har lest sammenhengen. "Du" pekte ikke på weld, men tilsvarer "man" eller "en". For hvis du virkelig mener at ordet "kødd" er for hardt...
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Det har vært skrevet masse om det, svaret får man først om lenge siden det trengs enormt mye data og mye mer enn det som er tilgjengelig i testfasene. Det er et velkjent problem innen vaksineutvikling. Husk på at i testen til Pfizer så var det kun 96 smittetilfeller totalt.

    Du får google det selv. FHI har sagt dette flere ganger, samt stort sett alle andre som har kommentert på vaksinene.

    Mye av argumentene som brukes rundomkring, og nå også av deg, har som underliggende forutsetning at man ikke kan smitte andre når man er vaksinert. Det vet man altså ikke. Det at mange er så hissige på at helsepersonell må være først i køen har også et element av dette. Det hjelper lite om de er vaksinerte om de fortsatt kan smitte pasientene sine.

    F.eks her, FHI

    om Pfizer/BionTech - vaksinen
    Full effekt inntrer i løpet av 1 uke etter dose 2. I kliniske studier har vaksinen vist å gi 95% beskyttelse mot symptomatisk covid-19. Hvor godt vaksinen beskytter mot alvorlig sykdom og smittespredning, samt varighet av beskyttelse etter vaksinasjon, er foreløpig ikke klarlagt.

    Om Moderna sin vaksine
    Full effekt inntrer i løpet av 2 uker etter dose 2. Foreløpige resultater fra produsenten via pressemeldinger indikerer at vaksinen gir 95 % beskyttelse mot symptomatisk covid-19. Det er foreløpig ikke vist at vaksinen beskytter mot smittespredning. Varighet av beskyttelse etter vaksinasjon er foreløpig ikke klarlagt, men det er sannsynligvis flere måneder

    Om AstraZenacas vaksine
    Full effekt inntrer i løpet av 2 uker etter siste dose. Foreløpige resultater fra kliniske studier indikerer at vaksinen gir 62-90 % beskyttelse mot symptomatisk covid-19, avhengig av dosering. Det er foreløpig ikke vist at vaksinen beskytter mot alvorlig sykdom eller mot smittespredning. Varighet av beskyttelse etter vaksinasjon er foreløpig ikke klarlagt.
    Og hvor vanlig er det med andre sykdommer at en vaksine ikke hindrer smitte? Det er først med covid-vaksinen jeg har hørt at vaksine (liksom) ikke skal hindre smittespredning.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Dette ble nevnt senest på debatten idag fra FHI.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Dette ble nevnt senest på debatten idag fra FHI.
    nevnte de at det var vanlig blant andre sykdommer? Hvilke andre vaksiner hindrer kun sykdom, men ikke smittespredning?

    Vi snakker jo alltid om flokkimmunitet grunnet vaksine. Men nå skal det plutselig ikke gjelde lenger? Jeg er nysgjerrig på om det er andre vaksiner som også har dette fenomenet?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    nevnte de at det var vanlig blant andre sykdommer? Hvilke andre vaksiner hindrer kun sykdom, men ikke smittespredning?

    Vi snakker jo alltid om flokkimmunitet grunnet vaksine. Men nå skal det plutselig ikke gjelde lenger? Jeg er nysgjerrig på om det er andre vaksiner som også har dette fenomenet?
    Se programmet og gjør deg opp en mening. Det er en problemstilling som dukker opp ofte - så helt ute på viddene er det nok ikke.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.719
    Torget vurderinger
    1
    Seriøst høvdingen. Jeg mener virkelig seriøst! Går vi på søndagsskole her?

    Hvilke ord mener du vi skal bruke i stedet? drittsekk? idiot? tåpe? tosk? Hæstkuk? Ingen av disse ordene (inkludert det du reagerte på) er særlig fæle ord, om man da ikke befinner seg på søndagsskole. Vil du at vi skal pakke det inn i passiv-aggressive adjektiver? Som om det er så mye bedre.

    Jeg kan bare anta at du ikke har lest sammenhengen. "Du" pekte ikke på weld, men tilsvarer "man" eller "en". For hvis du virkelig mener at ordet "kødd" er for hardt...
    Folk vet knapt hva de skal tro på lenger, og det å si at folk er idioter, kødder eller hestekukker om de ønsker å se an eller ikke ta vaksine blir kort og greit useriøst.

    Hva med å si at folk "burde" ta vaksine for å beskytte seg selv og andre?

    Hvis du mener at folk som ikke vil ta vaksine er idioter, så gjør noe med verdenswebben og media - det er her folk blir forvirret.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Og hvor vanlig er det med andre sykdommer at en vaksine ikke hindrer smitte? Det er først med covid-vaksinen jeg har hørt at vaksine (liksom) ikke skal hindre smittespredning.
    du får ta det opp med verdens samlede vaksineekspertise. Må innrømme at jeg ble litt overrasket da jeg las om det første gang selv, men det er altså et stort "men" som absolutt alle jeg har lest har kommet med.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    If only we knew for sure. And we don’t know because there are some things that got skipped over when scientists went and made a vaccine faster than anyone thought possible. Nice-to-know details were pushed to the back burner in a rush to make sure the new vaccines would be safe and effective. And one of those details is whether the vaccines keep people from spreading COVID-19 or whether they just keep those who do contract it from getting sick.

    “Theoretically, a vaccine should stop both the infection as well as the transmission and spread,” said Dr. Purvi Parikh, an immunologist with the nonprofit Allergy & Asthma Network and a co-investigator on the Pfizer vaccine trials.

    But we don’t know yet if that is true of the COVID-19 vaccines, she told me. That’s because the focus of the clinical trials was narrow. It had to be because of the time constraints. Scientists wanted to know whether these things prevented illness. They wanted to know whether the drugs were safe. And they got those answers.

    But getting those questions answered fast came at the expense of answering other questions — like whether vaccinated people can still spread the virus. “With a lot of other vaccines, you have years of data to analyze that,” Parikh said.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Så det hele koker ned i at dette er en ny form for vaksine, så alle våre tidligere data kan vi ikke bruke, så nå må vi åpne for muligheten for at mennesker som ikke blir syke er skjulte smittespredere.


    Vel, for meg så virker dette utrolig søkt. Det er typisk forskere å ta forbehold om alt mulig.

    Finnes det én eneste annen vaksine som ikke samtidig hindrer smittespredning?
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Så det hele koker ned i at dette er en ny form for vaksine, så alle våre tidligere data kan vi ikke bruke, så nå må vi åpne for muligheten for at mennesker som ikke blir syke er skjulte smittespredere.


    Vel, for meg så virker dette utrolig søkt. Det er typisk forskere å ta forbehold om alt mulig.

    Finnes det én eneste annen vaksine som ikke samtidig hindrer smittespredning?
    #16.562
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Folk vet knapt hva de skal tro på lenger, og det å si at folk er idioter, kødder eller hestekukker om de ønsker å se an eller ikke ta vaksine blir kort og greit useriøst.

    Hva med å si at folk "burde" ta vaksine for å beskytte seg selv og andre?

    Hvis du mener at folk som ikke vil ta vaksine er idioter, så gjør noe med verdenswebben og media - det er her folk blir forvirret.
    Jeg ser ingenting galt med å hevde at folk som driter i sine pårørende er noen kødder. Om du selv skulle havne på sykehus og kanskje til og med med en fot i graven er greit nok. Det er ikke greit for dine pårørende.

    Hvis jeg nekter å ta en vaksine og min mor, far og søster må våke over meg på sykehuset så er jeg en kødd. Hvis min mor nekter å ta vaksine og jeg, min far og søster må våke over henne på sykehuset så er hun en kødd.

    Det er ikke så veldig vanskelig dette her.

    Har du ingen pårørende, så for all del, kjør på og drit i vaksinen. Det går trolig bra med deg, men du vet aldri.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Jeg ser ingenting galt med å hevde at folk som driter i sine pårørende er noen kødder. Om du selv skulle havne på sykehus og kanskje til og med med en fot i graven er greit nok. Det er ikke greit for dine pårørende.

    Hvis jeg nekter å ta en vaksine og min mor, far og søster må våke over meg på sykehuset så er jeg en kødd. Hvis min mor nekter å ta vaksine og jeg, min far og søster må våke over henne på sykehuset så er hun en kødd.

    Det er ikke så veldig vanskelig dette her.

    Har du ingen pårørende, så for all del, skjør på og drit i vaksinen. Det går trolig bra med deg, men du vet aldri.
    Det er litt merkelig at du fortsetter i det sporet, når de som drifter siden her ber deg justere deg.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    935 nye tilfeller rapportert i Norge i går. Ser ut som det blir hjemmekontor en god stund til fremover. Muligens fortsatt noe etterslep etter julen og helligdager men vi får se hvor det bærer hen.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det er litt merkelig at du fortsetter i det sporet, når de som drifter siden her ber deg justere deg.
    Hadde man bare vært mer konsekvent på å arrestere så er det greit. Men, det er mulig at noen har litt mer tyngde og krutt bak det de skriver og da blir kallenavn opplevd mer alvorlig.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Det er litt merkelig at du fortsetter i det sporet, når de som drifter siden her ber deg justere deg.
    Det at en drifter nettstedet betyr ikke at hans ord er hugget i stein. At han ikke kan ta feil. Du aner ikke hvor mye dritt som har blitt spydd ut på HFS, side opp og side ned, uten at det har blitt slått ned på. Takhøyden har vært skyhøy her, spesielt for enkelte (som plutselig ikke lenger er bannet fra politiske debatter), men ikke i dag. I dag kan vi ikke krabbe en gang. Et enkelt ord ble for mye. Hvis dette er den nye standarden, at man ikke kan bruke et synonym til ordet drittsekk så sparker man tåa i taket.

    Høvdingen har allerede slettet en konto i dag. Cruiser tålte ikke å bli møtt med hva han liret av seg med i årevis og valgte å slette kontoen sin. En rekke av cruisers passiv-aggressive fornærmelser står fortsatt da. Ordet "kødd" ble for kraftig kost. Utrolig.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vaksinemotstandere er store egoister. Så det var neppe noe særlig galt med innlegget til Larson.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Vaksinemotstandere er store egoister. Så det var neppe noe særlig galt med innlegget til Larson.
    Det er vel heller snakk om å motta psykiatrisk bistand, og flere som er oppvokst i religiøse miljøer etc. er jo ofte hjernevasket. Jeg har en viss medfølelse og forståelse - på et generelt grunnlag.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Det at en drifter nettstedet betyr ikke at hans ord er hugget i stein. At han ikke kan ta feil. Du aner ikke hvor mye dritt som har blitt spydd ut på HFS, side opp og side ned, uten at det har blitt slått ned på. Takhøyden har vært skyhøy her, spesielt for enkelte (som plutselig ikke lenger er bannet fra politiske debatter), men ikke i dag. I dag kan vi ikke krabbe en gang. Et enkelt ord ble for mye. Hvis dette er den nye standarden, at man ikke kan bruke et synonym til ordet drittsekk så sparker man tåa i taket.

    Høvdingen har allerede slettet en konto i dag. Cruiser tålte ikke å bli møtt med hva han liret av seg med i årevis og valgte å slette kontoen sin. En rekke av cruisers passiv-aggressive fornærmelser står fortsatt da.
    At du er uenig i det er greit, men når du blir korrigert så er det vel ikke så vanskelig å legge an tonen litt annerledes.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    At du er uenig i det er greit, men når du blir korrigert så er det vel ikke så vanskelig å legge an tonen litt annerledes.
    RRR var innom det, har man lagt lista på 2 meter så nytter det ikke å ta noen som er på 20 cm.


    Jeg nøler ikke med å kalle folk som lar sine nærmeste pårørende lide for forbanna egoistiske asen. Spiller ingen rolle hva de gjør.

    Det er tydeligvis ikke lov å kalle dem noe slikt skulle de være vaksinemotstandere. utrolig.
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.081
    Antall liker
    2.538
    Det at en drifter nettstedet betyr ikke at hans ord er hugget i stein. At han ikke kan ta feil. Du aner ikke hvor mye dritt som har blitt spydd ut på HFS, side opp og side ned, uten at det har blitt slått ned på. Takhøyden har vært skyhøy her, spesielt for enkelte (som plutselig ikke lenger er bannet fra politiske debatter), men ikke i dag. I dag kan vi ikke krabbe en gang. Et enkelt ord ble for mye. Hvis dette er den nye standarden, at man ikke kan bruke et synonym til ordet drittsekk så sparker man tåa i taket.

    Høvdingen har allerede slettet en konto i dag. Cruiser tålte ikke å bli møtt med hva han liret av seg med i årevis og valgte å slette kontoen sin. En rekke av cruisers passiv-aggressive fornærmelser står fortsatt da. Ordet "kødd" ble for kraftig kost. Utrolig.
    Tåler fint å være her jeg, men det begynner å bli mer og mer uinteressant. Det er stort sett politisk skyttergravskrig, økende polarisering og alternative fakta som preger diskusjonene. Diskusjonene og infoen man kunne få her før er stort sett fraværende. Vi kunne seneste ikveld se på debatten på NRK at det meste av "helheten" som blir presentert her i tråden ble kraftig tilbakevist av fagmiljøene, disse fagfolkene vi tidligere skulle lytte til.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    RRR var innom det, har man lagt lista på 2 meter så nytter det ikke å ta noen som er på 20 cm.


    Jeg nøler ikke med å kalle folk som lar sine nærmeste pårørende lide for forbanna egoistiske asen. Spiller ingen rolle hva de gjør.

    Det er tydeligvis ikke lov å kalle dem noe slikt skulle de være vaksinemotstandere. utrolig.
    Jeg diskuterte dette spørsmålet med folk i familien i jula, og ja jeg har sterke meninger om det,
    men så ikke noe behov for å bruke et bestemt type språkbruk. Får ikke noe mer autoritet i diskusjoner av den grunn.
    Tror det er en del som faktisk er litt usikre rundt dette med vaksine.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det at en drifter nettstedet betyr ikke at hans ord er hugget i stein. At han ikke kan ta feil. Du aner ikke hvor mye dritt som har blitt spydd ut på HFS, side opp og side ned, uten at det har blitt slått ned på. Takhøyden har vært skyhøy her, spesielt for enkelte (som plutselig ikke lenger er bannet fra politiske debatter), men ikke i dag. I dag kan vi ikke krabbe en gang. Et enkelt ord ble for mye. Hvis dette er den nye standarden, at man ikke kan bruke et synonym til ordet drittsekk så sparker man tåa i taket.

    Høvdingen har allerede slettet en konto i dag. Cruiser tålte ikke å bli møtt med hva han liret av seg med i årevis og valgte å slette kontoen sin. En rekke av cruisers passiv-aggressive fornærmelser står fortsatt da. Ordet "kødd" ble for kraftig kost. Utrolig.
    Det er noen her som jeg ofte er uenige i - både i retorikk og innhold - men som jeg likevel synes har noen gullkorn i ny og ne. (Vi får håpe det er gjensidig 😁) Cruiser er ikke en av dem - det er mye negativitet uten bidrag.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Tåler fint å være her jeg, men det begynner å bli mer og mer uinteressant. Det er stort sett politisk skyttergravskrig, økende polarisering og alternative fakta som preger diskusjonene. Diskusjonene og infoen man kunne få her før er stort sett fraværende. Vi kunne seneste ikveld se på debatten på NRK at det meste av "helheten" som blir presentert her i tråden ble kraftig tilbakevist av fagmiljøene, disse fagfolkene vi tidligere skulle lytte til.
    Startet tråd om forsterker for bare litt siden, og har fått så mye bra input, og ekspertise så det kommer litt an på hvordan man vil bruke siden da.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn