Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Bare et bittelite eksempel for å illustrere poenget, her kan det graves mye mer. Tall og statistikk kan brukes til det man ønsker. At du nærmest bagatelliserer nesten 10.000 døde i Sverige pga. Covid sier ikke lite.....
    Hva sier det da...? Hvor er bagatelliseringen..?
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.359
    Antall liker
    3.268
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Ikke helt nytt, men svenskene har etterhvert innsett at de må stramme til...

    "Nu införs bindande regler för bland annat gym, badhus och gallerior. Samtidigt införs ett maxtak för privata samlingar på åtta personer.
    – Om inte reglerna följs kan det bli aktuellt med föreläggningar i form av vite eller stängning, säger socialminister Lena Hallengren (S) vid en pressträff.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.168
    Antall liker
    805
    Når man driver og vaksinerer 105- åringer, er det en endelig bekreftelse på at det har rablet fullstendig for myndighetene. Er det totale galehus.
    Ja stusser over dette. Og dette understreker delvis poenget til OMF også, de som dør har et bein i grava uansett. Samme gjelder for dem som vaksineres. Hadde det vært mine foreldre med høy alder og underliggende sykdommer hadde jeg som pårørende takket nei til vaksine for mine foreldre. Sånn jeg kjenner mine foreldre så hadde de syntes det var helt ok.

    Rister på hodet av hva som kommer frem mellom linjene her:

    Madsen understreker til Faktisk.no at mange sykehjemsbeboere har kort gjenstående levetid, og at Legemiddelverket derfor forventer at mange vil dø i tiden etter at de har fått vaksinen:

    – Vi forventer grunnet helsesituasjonen til sykehjemspasientene et stort antall dødsfall etter vaksinering. Men dette antar vi vil være tilfeldige sammenfall. Det er viktig å skille årsakssammenheng og tilfeldig sammenfall i tid




    I Norge er det pasienter på sykehjem i får vaksine først. Og i denne gruppen er det mange dødsfall, med mange årsaker.

    — På norske sykehjem dør det i gjennomsnitt 350 til 400 personer per uke. Mange av dem som bor på sykehjem har alvorlige underliggende sykdommer, som kols, hjertesvikt, demens, slag, sier Madsen.


     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.237
    Antall liker
    286
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Hvor vanskelig er det å skjønne dette da - det er jo på sykehjemmene at smittetyrykket er HØYest - derfor er vaksiner der prioritert først. Slutt å snakk om et bein i grava - som om det er relevant.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    En grunn til at de aller eldste får først er at det ikke er så nøye om de får alvorlige bivirkninger. Det snakkes det selvsagt ikke høyt om, men det er en del av vurderingen. En del av utprøvingen, om man vil.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.168
    Antall liker
    805
    En grunn til at de aller eldste får først er at det ikke er så nøye om de får alvorlige bivirkninger. Det snakkes det selvsagt ikke høyt om, men det er en del av vurderingen. En del av utprøvingen, om man vil.
    Tror du det?
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.064
    Antall liker
    1.488
    Torget vurderinger
    1
    Helt sant. Vaksinen har heller ikke blitt testet på slike pasientgrupper (i likhet med omtrent alle andre medisiner). Aldersgruppen >85 var eksludert fra studien. https://www.nejm.org/doi/full/10.10...Q9U5EGJT_XH32ws5kjPG7M9A5nGgJQLD-3PC6ZQvN9DjQ Når det er sagt er det jo ikke realistisk at dette er noe farligere for geriatriske pasienter enn andre, rent bortsett fra at gruppen jevnt over har lavere immunologisk respons på vaksiner.

    Litt søndagsunderholdning :) :
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.168
    Antall liker
    805
    Vaksinen skal heller ikke gis til barn.

    Finnes det artikler på dette, at vaksinering av de eldre først er en del av et føre-var prinsipp?
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    593
    Antall liker
    470
    Sted
    Aarhus
    det er absolutt ingen som hevder at hele statsapparatet er kjøpt og betalt av NHO. Ingen.

    Det vi derimot ser er at når interessene til NHO og befolkningen står opp mot hverandre, så prioriteres NHO. Det var derfor vi fikk fri smitteimport i høst.

    Vi ser det igjen i støtteordningene. Hvermannsen skal mistros. De kan stjele av ordningene, ifølge Høyre. Derfor kan de ikke forlenge permitteringsordningen, så folk skal heller gå på en økonomisk katastrofe. Finn deg en ny jobb sier arrogante Erna. Som om det er ledige jobber å oppdrive for en lydtekniker eller hotellservitør. Samtidig, de rike kan ikke gjøre noe galt og fortjener full tillit. Det ble ikke innført enkle begrensninger som f.eks. forbud mot utbytte, forbud mot bonuser og forbud mot oppsigelser for de firmaene som mottar statsstøtte. Det stoles 100 % på at de ikke misbruker støtteordningene.

    Dette er ikke en regjering for befolkningen. Dette er en regjering for næringslivet. Og da utvalgte deler av næringslivet. De veletablerte delene. Småfirmaer seiler sin egen sjø.
    Helt hypotetisk, hvordan tror du dette hadde vært håndtert av en AP/FRP/SP regjering?
     
    R

    rr30629

    Gjest
    En grunn til at de aller eldste får først er at det ikke er så nøye om de får alvorlige bivirkninger. Det snakkes det selvsagt ikke høyt om, men det er en del av vurderingen. En del av utprøvingen, om man vil.
    Når man vet hvor kort tid alt har tatt så sier det seg selv at første del av vaksineringen er en del av utprøvingen. Det er begrenset hvor mye man finner ut på noen få måneder, og som det sies av MML så er den ikke testet ut på + 85 før vaksineringen startet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tror du det?
    Selvfølgelig. Det er nokså grunnleggende risikovurdering. På den ene siden har du risikoen for å dø eller bli alvorlig syk av viruset. Vi vet at den er høy for de aller eldste. På den andre siden har du risikoen for bivirkninger. Vi vet at den er lav, ihvertfall innenfor tidshorisonten som er dekket av studiene, men det kan likevel være overraskelser der. Helsepersonell er yngre og har lavere risiko for alvorlige konsekvenser av viruset, men de kan måtte leve med eventuelle bivirkninger i mange år. Vi vet ennå ikke om vaksinene gir beskyttelse mot å bringe videre eventuell smitte til andre, så vaksinert helsepersonell vil fortsatt måtte ta nøyaktig samme forholdsregler ved pasientkontakt som andre. You do the math.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.074
    Antall liker
    2.533
    Sludder og vås. Denne vaksinen er like trygg som alle andre vaksiner. Grunnen til at det hatt tatt veldig kort tid er at man har gjort mange ting simultant. Utvikling av vaksine, testing, godkjenning, utbygging av produksjon etc har alt sammen foregått samtidig. Man har ikke kuttet noen hjørner her. Andre land som har annen smittesituasjonen prioriterer også anderledes, hvor yngre helsepersonell får vaksinen først, er det også utprøving?

    Nå får dere faen meg gi dere med alt dette sludderet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, man har ikke kuttet noen hjørner, og risikoen for alvorlige bivirkninger er lav. Men den er der. Man setter opp ganske stor fallhøyde ved å påstå at det ikke er noen bivirkninger eller risiko. Det er det ved alle vaksiner. Det ser ut som disse vaksinene gir ca 10x sannsynlighet for anafylaktisk sjokk ved vaksinering sammenlignet med influensavaksiner. Det er man alltid forberedt på ved vaksinering, også når jeg selv får vaksiner mot pollenallergi. Plakaten for hvordan håndtere sjokk står på veggen og jeg må vente 30 min med ansiktet synlig for resepsjonisten før jeg får lov til å gå. Det ser også ut til at reaksjonen ved andre gangs vaksinering med covid-vaksinen er sterkere enn etter første gang. Det tyder i det minste på at den virker. Hvordan det slår ut på folk som allerede har vært syke en eller flere ganger vet vi ennå ikke.

    Jeg tenker fortsatt at det er grei risikostyring å la de som har størst personlig risiko ved eventuell covid gå først i køen, siden regnestykket er krystallklart positivt for dem, og så bevege seg nedover i aldersgruppene i tur og orden. På et eller annet punkt kommer man til folk som kanskje ikke har så stor personlig nytte, men hvor det likevel er viktig for samfunnet at de blir vaksinert for å oppnå denne berømte "flokkimmuniteten" og kunne begynne å slippe opp på diverse restriksjoner. Det er da det blir mer vrient, og man må enten gi klare påbud eller appellere til samfunnsånd.

    Jeg tenker fortsatt å ta vaksinen så snart jeg får tilbud om det, og eventuelle årlige påfyll om det blir nødvendig. Viruset kan virkelig ikke anbefales.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Sludder og vås. Denne vaksinen er like trygg som alle andre vaksiner. Grunnen til at det hatt tatt veldig kort tid er at man har gjort mange ting simultant. Utvikling av vaksine, testing, godkjenning, utbygging av produksjon etc har alt sammen foregått samtidig. Man har ikke kuttet noen hjørner her. Andre land som har annen smittesituasjonen prioriterer også anderledes, hvor yngre helsepersonell får vaksinen først, er det også utprøving?

    Nå får dere faen meg gi dere med alt dette sludderet.
    Hva baserer du ditt skråsikre "sludder og vås på" ? At du ikke liker konklusjonen?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er sterkt i tvil her. Jeg tenker vel at det er en videreføring av "ingen skal dø". Fordi det er vurdert å være det etisk riktige.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.074
    Antall liker
    2.533
    Hva baserer du ditt skråsikre "sludder og vås på" ? At du ikke liker konklusjonen?
    Med mindre vi blir løyet til av CDC, FDA, EMA, FHI og så bortetter, så er det sludder og vås.
    Hvilke erfaringer tenker du er nyttig å ta med fra en haug med vaksinerte 90 åringer med tonnevis av underliggende lidelser etc når man skal vaksinere en 20 åring?

    Alt dette våset på forumer og sosiale medier verden rundt fra en haug med synsere uten noe som helst faglig ekspertise har absolutt ingen annen effekt enn å undergrave arbeidet med smittevern og nå også vaksinering, dette bør du holde deg for god til Narve.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Alt dette våset på forumer og sosiale medier verden rundt fra en haug med synsere uten noe som helst faglig ekspertise har absolutt ingen annen effekt enn å undergrave arbeidet med smittevern og nå også vaksinering, dette bør du holde deg for god til.
    Vel, MML bekreftet det vel langt på vei og han er i "bransjen". Jeg drar heller ikke dette ut av ræva uten at jeg har tenkt å navngi mine kilder.

    Som Abjørn er inne på så er det en ganske simpel risikovurdering. For de som det gjelder er det åpenbart mindre risikabelt å få en vaksine selv om det skulle være en liten risiko for hittil ukjente og svært uvanlige alvorlige bivirkninger.

    Ellers burde det for alle være åpenbart at prioriteringsrekkefølgen for lengst har blitt politikk og har forlatt det rent medisinskfaglige - at vi diskuterer det her er et greit eksempel på det. Det har, meg bekjent, aldri før vært noen offentlig debatt om vaksineprioritering i Norge.

    Jeg er også rimelig sikker på at de godkjente vaksinene er trygge og kommer til å ta en av de selv når det blir min tur - som firsk hvit mann i førtiårene står jeg uansett omtret så langt bak i køen som det er mulig å stå og det er som det skal være synes jeg. Jeg er også rimelig sikker på at de relevante myndighetene i EU, USA og andre steder har hatt noe begrenset intellektuell frihet i arbeidet med å godkjenne. Hadde de sagt "vi må vente en tre-seks måneder på bedre data for å se langsiktige effekter" tipper jeg de hadde blitt dratt ut på gata og lynsjet, i alle fall i USA. Det hadde de - kanskje - gjort under andre omstendigheter men nå er ikke det på listen over aktuelle beslutninger.
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.074
    Antall liker
    2.533
    Vel, verden er større en Norge, Norge er et av de få landene hvor smittesituasjonen er slik at man kan prioritere i denne rekkefølgen, de fleste andre gjør andre prioriteringer, er det også utprøving eller?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dette høres for utrolig ut. Vaksinering av helsepersonell starter snart for fullt- noen har allerede fått den.

    Når noe høres for utrolig ut, er det gjerne også ikke tilfelle. Det vil jo også si at myndighetene har en plan, noe til nå har vist at de strever en del med....
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.074
    Antall liker
    2.533
    Samme diskusjon stort sett alle steder, så vidt jeg kan se. Det er bare ikke nok vaksiner tilgjengelig på mange måneder ennå, og noen må bestemme prioriteringsrekkefølgen.
    Forskjellen er at UK prioriterte, helsearbeidere i frontlinjen og helsearbeidere på sykehjem først. Står også i linken din
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    @MML; er dette noe du VET, eller noe du antar?

    Inntil det er bekreftet, anser jeg dette som et slag i luften.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Forskjellen er at UK prioriterte, helsearbeidere i frontlinjen og helsearbeidere på sykehjem først. Står også i linken din
    Står vel ganske nøyaktig det samme der som hos FHI.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.074
    Antall liker
    2.533
    Står vel ganske nøyaktig det samme der som hos FHI.
    Les din egen link, UK begynte vaksineringen for en måned siden.

    People aged over 80 in hospital, frontline health staff and care home workers have been the first to get the Pfizer jab at designated hospitals hubs and community sites across the UK.
    Så da er spørsmålet fortsatt, brukte UK helsearbeiderne som forsøkskaniner med den første millionen med doser?
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Samtidig så er det noen som setter pris på folk og tar ansvar...



    – Hva skrev dere i meldingen, administrerende direktør Lars Arvid Hegelstad?

    – Vi har noen avdelinger hos oss som er særlig rammet under koronapandemien. Vi ser at vi i dag har betydelige reduksjoner i omsetningen i enkelte avdelinger som kafeteria, catering, konditori og deler av bakeriet. Samtidig har vi Mega, Extra og OBS Bygg som går for fullt. Mega-butikken til Madla Handelslag er størst i Norge. Vi har besluttet at vi vil garantere for at ingen ansatte i Madla Handelslag vil bli permittert frem til 1. april, sier han.

    – Så dere lover 250 ansatte permitterings-amnesti?

    – Ja.

    – Hva er bakgrunnen for denne beslutningen?

    – Flere av de ansatte i de utsatte avdelingene fryktet at de ville bli permittert. Under nedstengningen før påske ble også 20–30 ansatte permitterte fra seks uker til tre måneder, sier Hegelstad.

    I dag er alle ansatte på jobb.

    – Vi ønsker å gi felles jobbtrygghet for alle, og samtidig få frem at mye av grunnen til at vi har klart oss så greit i hele denne lange og krevende perioden, er at de ansatte har stått på og vært både fleksible og gode på forebyggende smitteverntiltak, sier han.
    Så lenge store deler av virksomheten går så bra, så er melodien at bedriften ønsker å holde alle i arbeid, selv om omsetningen i noen avdelinger er langt lavere enn det som var vanlig før koronapandemien kom.

    – Så lenge noen avdelinger går så godt, har vi mulighet til å beholde alle ansatte på jobb, selv om det er betydelig omsetningssvikt og nesten ingen omsetning i noen av avdelingene.

    I en melding til de ansatte skriver Hegelstad at det er imponerende å se hvor gode alle har vært de siste dagene: De hjelper hverandre ved å dele vakter og arbeid med dem som nå ikke har fart nok i sine avdelinger. Jeg håper vi gjennom dette nå gir felles trygghet for alle, og da gjerne spesielt for dem som nok har vært på grensen til å bli permittert, skriver han.

    Hegelstad er også åpen for å forlenge permitteringsvernet etter 1. april, hvis driften fortsatt gir grunnlag for det.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dette med at de eldre er prøvekaniner finner jeg svært vanskelig for å tro. Det virker mer som det er en måte å forklare vannviddet med at det ligger en smart tanke bak, noe jeg ikke tiltror myndighetene å ha. Her er det nok en videreføring av tankegangen om at de mest sårbare skal tas vare på.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.237
    Antall liker
    286
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Samtidig så er det noen som setter pris på folk og tar ansvar...



    – Hva skrev dere i meldingen, administrerende direktør Lars Arvid Hegelstad?

    – Vi har noen avdelinger hos oss som er særlig rammet under koronapandemien. Vi ser at vi i dag har betydelige reduksjoner i omsetningen i enkelte avdelinger som kafeteria, catering, konditori og deler av bakeriet. Samtidig har vi Mega, Extra og OBS Bygg som går for fullt. Mega-butikken til Madla Handelslag er størst i Norge. Vi har besluttet at vi vil garantere for at ingen ansatte i Madla Handelslag vil bli permittert frem til 1. april, sier han.

    – Så dere lover 250 ansatte permitterings-amnesti?

    – Ja.

    – Hva er bakgrunnen for denne beslutningen?

    – Flere av de ansatte i de utsatte avdelingene fryktet at de ville bli permittert. Under nedstengningen før påske ble også 20–30 ansatte permitterte fra seks uker til tre måneder, sier Hegelstad.

    I dag er alle ansatte på jobb.

    – Vi ønsker å gi felles jobbtrygghet for alle, og samtidig få frem at mye av grunnen til at vi har klart oss så greit i hele denne lange og krevende perioden, er at de ansatte har stått på og vært både fleksible og gode på forebyggende smitteverntiltak, sier han.
    Så lenge store deler av virksomheten går så bra, så er melodien at bedriften ønsker å holde alle i arbeid, selv om omsetningen i noen avdelinger er langt lavere enn det som var vanlig før koronapandemien kom.

    – Så lenge noen avdelinger går så godt, har vi mulighet til å beholde alle ansatte på jobb, selv om det er betydelig omsetningssvikt og nesten ingen omsetning i noen av avdelingene.

    I en melding til de ansatte skriver Hegelstad at det er imponerende å se hvor gode alle har vært de siste dagene: De hjelper hverandre ved å dele vakter og arbeid med dem som nå ikke har fart nok i sine avdelinger. Jeg håper vi gjennom dette nå gir felles trygghet for alle, og da gjerne spesielt for dem som nok har vært på grensen til å bli permittert, skriver han.

    Hegelstad er også åpen for å forlenge permitteringsvernet etter 1. april, hvis driften fortsatt gir grunnlag for det.
    Flere bedrifter burde tenke sånn. Veldig positivt:) Små bedrifter med f.eks. under 10 ansatte har nok ikke denne muligheten, spesiellt ikke i hotellnæringen, bortsett fra Corona hotell kanskje.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hva som derimot er tilfelle, er at enkelte kommuner nå har begynt med preventiv testing av ansatte innen helse og omsorg. Ikke verst. Det tok over 9 måneder, men siden myndighetene aldri klarte å tenke tanken, er det bra at kommunene selv innså viktigheten av dette.
     
    X

    X186841

    Gjest
    En ting er ihvertfall sikkert og det er att ingenting er helt sikkert.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nok en gang gir regjeringen FHI et idiotoppdrag. Og nok en gang er høringsfristen 37 minutter.

    "Fordi FHI mener portforbud ikke er nødvendig for å begrense smitte, kan det også være på kant med menneskerettighetene. FHI skriver at «samlet sett mener vi derfor at et portforbud som smitteverntiltak mot covid-19 kan utfordre menneskerettighetene».

    For korte frister
    Regjeringen sendte utkast til lovforslag til FHI få dager før det ble offentlig for å få kommentarer.

    FHI reagerer kraftig på den korte fristen de har fått til å uttale seg om utkastet til selve lovforslaget.

    «Vi ser oss nødt til å påpeke at fristen for denne uttalelsen er knapp. Forslaget ble sendt oss på foreleggelse 28. desember klokka 11.57 med frist 4. januar klokka 08.00. Selv om smittetallene er økende, er det ikke noe akutt behov for innføring av portforbud. Effektivt smittevern i Norge er avhengig av at befolkningen har tillit til myndigheter og de smittevernfaglige rådene som gis», skriver FHI, som avslutter:

    «Unødig korte frister bidrar til at tilliten og dermed også smittevernet svekkes»."
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det tok over 9 måneder, men siden myndighetene aldri klarte å tenke tanken, er det bra at kommunene selv innså viktigheten av dette.
    Øhhhh, er ikke kommuner myndigheter? Som i «kommunale myndigheter»? Som har et hovedansvar ihht smittevernloven?
     

    FJELL

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2010
    Innlegg
    181
    Antall liker
    186
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En grunn til at de aller eldste får først er at det ikke er så nøye om de får alvorlige bivirkninger. Det snakkes det selvsagt ikke høyt om, men det er en del av vurderingen. En del av utprøvingen, om man vil.
    Hei, nettopp oppdaget denne tråden, endelig en del mennesker som tenker. Genialt å starte med sykehjemmene, da får de testet ut vaksinen. Jeg synes dog de ansatte som ønsket det burde få tilbudet samtidig. Det er ofte de som tar smitten med seg inn. Noe som jeg synes har vært ille i denne tiden er at flere av de innlagte har dødd uten å ha noen av sine nærmeste rundt seg, ingen hand å holde i.
    Mvh Erik
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.237
    Antall liker
    286
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Hei, nettopp oppdaget denne tråden, endelig en del mennesker som tenker. Genialt å starte med sykehjemmene, da får de testet ut vaksinen. Jeg synes dog de ansatte som ønsket det burde få tilbudet samtidig. Det er ofte de som tar smitten med seg inn. Noe som jeg synes har vært ille i denne tiden er at flere av de innlagte har dødd uten å ha noen av sine nærmeste rundt seg, ingen hand å holde i.
    Mvh Erik
    Hvis ønsket var å teste ut på de gamle og svake først, så er det jo klart at de ansatte måtte vente - så ikke alle ble syke samtidig...
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.064
    Antall liker
    1.488
    Torget vurderinger
    1
    Det er viktig å ikke gå helt i paranoia konspirasjonsfella her. Det er ingen grunn til å tro at vaksinen er skadelig. Det er imidlertid helt vanlig ved innføring av nye medisiner at skjeldne bivirkninger naturlig nok er ukjente frem til man har tilstrekkelig datagrunnlag. Utviklingen av disse vaksinene har gått unormalt fort og jeg blir overrasket dersom det ikke viser seg at man har tatt noen snarveier. Jeg har imidlertid ingen betenkeligheter med å ta vaksinen selv når jeg nå snart får tilbudet.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn