Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Jeg generaliserer vel ikke spesielt mye mer enn du gjør, Larson? Hele poenget var vel nettopp at generalisering sjelden blir riktig. For denne diskusjonen der det fremheves hvor fryktelig alle har det er jo nettopp basert på generalisering. Noen har det ille, andre synes det går greit.
    Jeg har da aldri hevdet at alle har det ille.

    Jeg bryr meg så mye mer om de nederste 30 % som har det ille, enn topp 20 % som klarer seg fint uansett vilkår.

    Jeg bryr meg om de som blir tvunget til å slutte grunnet mistrivsel fremfor han ressurssterke karen som har nøyaktig kunnskap om hvor han skal få tilgang på de og de ressursene. Sistnevnte klarer seg enormt godt.


    Folk messer om hvor fælt det er at folk havner på uføre og lager regler som tvinger folk på uføre. Det er så ille at så mange faller gjennom i Norge, sier de mens de designer systemet nøyaktig slik at de vil falle gjennom. Og så har de frekkheten til å stå der etterpå og si at det er viljen til de som faller gjennom det står på.
     
    Sist redigert:
    R

    rr30629

    Gjest
    Ikke alt er forandret under pandemien..

    Få land fikk nesten all vaksinen

    95 prosent av vaksinene som er distribuert så langt, har havnet i kun ti land. Verdens helseorganisasjon ber nå om mer rettferdig fordeling. Så langt har 32 millioner doser med vaksiner blitt gitt på verdensbasis, ifølge nettstedet Our World in Data.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.321
    Antall liker
    3.485
    Torget vurderinger
    4
    Nei men selv vestlige land klarer jo ikke logistikken her
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    2.535
    Lurer på hvor mange som uttaler seg som faktisk har lest portforbudet som nå er ute på høring.

    Noen utklipp, saken stiller seg noe anderledes enn hva man kan få inntrykk av i denne tråden samt I diverse innlegg i avisene.

    «[D]epartementene [legger] til grunn at smittevernloven § 7-12, jf. § 1-5 vil kunne hjemle et portforbud dersom situasjonen er tilstrekkelig alvorlig og akutt. Et portforbud må være begrunnet i at utbruddet av covid-19 truer folkehelsen, være basert på en klar medisinskfaglig begrunnelse, nødvendig av hensyn til smittevernet og tjenlig etter en helhetsvurdering. Det må videre haste å innføre tiltaket (det er «fare ved opphold»). Et slikt tiltak må i så fall meddeles Stortinget snarest mulig, som kan oppheve forskriftene gitt i medhold av bestemmelsen.

    Bestemmelsen er imidlertid en generell og vidtgående fullmaktsbestemmelse som aktiveres i krisesituasjoner, der det ikke er anledning til å involvere Stortinget gjennom en alminnelig lovprosess»
    .

    «Departementene mener det er både prinsipielle og praktiske grunner til at Stortinget bør involveres i spørsmålet om rammene for eventuelle vedtak om portforbud, gjennom lovreguleringen som foreslås i høringsnotatet her. For det første er det tale om et svært inngripende tiltak overfor borgerne, noe som tilsier at Stortinget involveres før det treffes tiltak, dersom det faktisk er anledning til det.

    «Departementene understreker at formålet med dette høringsnotatet er å igangsette en prosess for å sikre et treffende og bredt demokratisk forankret rettsgrunnlag for et potensielt fremtidig portforbud. I stedet for å vente til det foreligger fare ved opphold, og så vedta et portforbud med hjemmel i fullmaktsbestemmelsen i smittevernloven § 7-12, jf. § 1-5, involveres Stortinget på forhånd. Formålet med lovhjemmelen er ikke å flytte mer kompetanse fra Stortinget til regjering. Det foreslås tvert imot å oppstille flere vilkår for bruk av den nye fullmaktsbestemmelsen enn det som følger av smittevernloven § 7-12, nettopp for å sikre at hjemmelen bare brukes til sitt formål […] I tillegg foreslås en mekanisme for å involvere Stortinget dersom vedtak treffes i medhold av hjemmelen, som gir Stortinget bedre forutsetninger for å kunne vurdere om forskriften skal oppheves enn det tilfellet hadde vært om den var vedtatt i medhold av smittevernloven».

    God gjennomgang av Snorre Valen
    .
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Og det er jammen meg ikke din eller noen andre hers fortjeneste heller. Det er det de som bygde landet på 50-60 og 70-tallet som fortjener. At ikke Høyre og FrP satt ved roret da vi fant oljen skal vi virkelig takke høyere makter for, for ellers så hadde vi donert vekk rikdommen til utenlandske private selskap slik danskene gjorde med sin olje.

    Norske styresmakter fikk nemlig et kontraktsforslag på bordet med forespørselen signer. "Jeg forstår ikke dette. Jeg signerer ikke", sa heldigvis ministeren. Og det var jammen meg bra, for hadde han signert så hadde Conoco Phillips og gjengen eid nordsjøoljen.

    Vi har god grunn til å være misfornøyde med Norges Korona-håndtering. Norge var smittefrie i juli etter en massiv oppofring fra befolkningen, men så åpnet de opp grensene på nytt med unnskyldning av en karanteneordning som viste seg å være lekk som ei sil. Og nå sitter vi alle nordmenn i en pålagt karanteneform der myndighetene forbyr deg fra å ha besøk.

    Det er 13.5 % arbeidsledighet i Lofoten, men hva gjør bedriftene? Staten betaler permitteringer og dagpenger. Jo, de flyr inn 4000 sesongarbeidere fra røde østeuropa. Grådig-Per skal prioriteres nok en gang. Sosial dumping trumfer alt. Sosial dumping på din og min regning. Vi betaler jo dagpenger til de arbeidsledige. Vi betaler for helsevesenet som må håndtere smitten fra disse 4000. Vi betaler for at du og jeg skal bli smittet, bare fordi noen særinteresser skal tjene penger på vår bekostning.

    Hadde vi hatt kontroll på EU og EØS så ville vi ikke sittet i tilsvarende smørje som vi nå sitter i. Husker i sommer. Vi må åpne opp for tysklandsturister, fordi EU bestemmer det, og skulle vi stå opp mot EU så risikerer vi at vi ikke får vaksiner. Vi hadde ikke noe valg var påstanden. Norge er ei dørmatte for EU.

    Flytt ut av Norge, foreslår du at jeg skal gjøre. Nei, jeg vil heller at Norge forblir et av verdens beste land å bo i. Vi er i ferd med å rive ned hva som har gjort Norge så bra. Velferd til alle og små forskjeller. Dette rives ned bit for bit, gjennom salg for salg, privatisering for privatisering, helseforsikring for helseforsikring.

    Resultatet blir privatisert velferd, der du og jeg blir ansvarlig for min syke tante, fordi staten er ikke lenger villig til å betale. Det er det samme som å skattlegge god moral.

    At England protesterer mot sosial dumping og fri arbeidsinnvandring er svært forståelig. Det er kaksene på toppen som stikker av med all fortjenesten. Hvermannsen må være med på race to the bottom med dårligere lønn og arbeidsbetingelser. Alt er god Tory-politikk. At løsningen de valgte ikke var opplyst er en helt annen sak. EU i dag er heller ikke i nærheten av det EU Storbritannia gikk inn i. De gikk da ikke med på at Romania og Polen skulle oversvømme Storbritannia med billig arbeidskraft.

    Brexit var en protest, på lik som den vanlige borger i USA protesterer ved å velge inn Trump.

    Politikere må kjempe for befolkningen sin og slutte å oppføre seg som korrupte fjols som prioriterer særnæringsinteresser.
    Og slt er selvfølgelig regjeringens skyld ... dette er syting på høyt nivå.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^^ Helt feil.

    Sytingen i denne tråden kommer fra folk som knapt nok merker tiltakene på kroppen, eller som er i risikogruppene- og forventer at de selv skal behandles som de eneste viktige i samfunnet.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    ^^ Helt feil.

    Sytingen i denne tråden kommer fra folk som knapt nok merker tiltakene på kroppen, eller som er i risikogruppene- og forventer at de selv er de eneste viktige i samfunnet.
    Sånne som deg, altså.
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    593
    Antall liker
    474
    Sted
    Aarhus
    ^^ Helt feil.

    Sytingen i denne tråden kommer fra folk som knapt nok merker tiltakene på kroppen, eller som er i risikogruppene- og forventer at de selv skal behandles som de eneste viktige i samfunnet.
    sytingen i denne tråden kommer først og fremst fra deg, lars erik. les de siste hundre innleggene dine.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Nok en must see... vitamin D er ikke et standard vitamin men en kompleks hormonkoblet sak.... se, lær og ta di <d og C vitamin...

     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Ellers ser det omsider ut til at smitten faller i Sverige.
    De fleste indikatorene peker nedover nå.
    Andel positive tester økte frem til uke 53, men det har foreløpig ikke kommet tall for uke 1.

    Det blir spennende å se hvor lang halen blir. Nå er det vel så man så smått kan begynne å snakke om flokkimmunitet igjen.
    Folkhälsomyndigheten forventer fortsatt høyt smittetrykk og økning i dødstall. Du mente jo at kurven skulle knekke i midten av november, men det lar nok fortsatt vente på seg før det virkelig begynner å se bedre ut. Jeg tipper 15000 døde før det virkelig avtar. Ca. 350 døde bare i dag forteller jo en del. Det er dessuten fortsatt etterslep etter juledagene leste jeg.

    Över 10 000 döda i Sverige – och smittspridningen väntas öka
    Sedan onsdagen har 351 nya dödsfall med covid-19 rapporterats i Sverige och därmed har landet passerat 10 000 döda. Det framgick på torsdagens presskonferens tillsammans med Folkhälsomyndigheten, MSB och Socialstyrelsen.

    Enligt Karin Tegmark Wisell, enhetschef på Folkhälsomyndigheten, kommer dödstalen att fortsätta stiga.

    – Vi har över 10 000 rapporterade avlidna i Sverige och vi förväntas oss tyvärr att ökningen kommer att fortsätta i och med att vi har en omfattande smittspridning i landet fortfarande, sa hon på pressträffen.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Folkhälsomyndigheten forventer fortsatt høyt smittetrykk og økning i dødstall.
    Ja, første faller smitten, så faller sykehusinnleggelses og til slutt faller dødstallene.

    Jeg skjønner det er viktig å rope ut hvor mange som har dødd med positiv Coronatest i Sverige, men det er altså ikke unormalt mange som døde i Sverige i fjor.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.237
    Antall liker
    286
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Ja, første faller smitten, så faller sykehusinnleggelses og til slutt faller dødstallene.

    Jeg skjønner det er viktig å rope ut hvor mange som har dødd med positiv Coronatest i Sverige, men det er altså ikke unormalt mange som døde i Sverige i fjor.
    Det som er unormalt er at vi har en pandemi - og at mange mennesker dør som følge av den.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Sykepleier smittet for andre gang av mutantvirus
    En brasiliansk kvinne (45) har blitt smittet av koronaviruset for andre gang på fem måneder. Det seneste smittetilfellet er på grunn av den Sør-Afrikanske mutasjonen av koronaviruset som har begynt å spre seg over hele verden, melder Daily Mail.
    Kvinnen fikk mer alvorlige symptomer den andre gangen, og brasilianske forskere frykter nå at mutasjonen øker sjansen for at flere blir smittet flere ganger.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Ja, første faller smitten, så faller sykehusinnleggelses og til slutt faller dødstallene.

    Jeg skjønner det er viktig å rope ut hvor mange som har dødd med positiv Coronatest i Sverige, men det er altså ikke unormalt mange som døde i Sverige i fjor.
    Iflg Svenske myndigheter så hadde de en overdødelighet på ca 6700 personer i fjor så det er nok ikke riktig. Og flere enn det kan tilskrives Covid -19. Men de ville antakelig dødd uansett, da det er gamle mennesker/alvorlig syke osv. Men hvem/hvilke/når ... . Det er mennesker bak tallene.

    Dr.E
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Iflg Svenske myndigheter så hadde de en overdødelighet på ca 6700 personer i fjor så det er nok ikke riktig. Og flere enn det kan tilskrives Covid -19. Men de ville antakelig dødd uansett, da det er gamle mennesker/alvorlig syke osv. Men hvem/hvilke/når ... . Det er mennesker bak tallene.

    Dr.E
    Du kan kommentere tallene i #18178 istedet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    Må innrømme at jeg sliter litt med å skjønne hvorfor svenske SCB publiserer absolutte tall. Jeg har vanskelig for å se en veldig god grunn til det, men samtidig så skjønner jo de, om noen, hvordan statistikk skal produseres. Eller så kommer det fra en presseavdeling. Det sammenlignes gjerne med siste fem år - altså 2015-2019. I løpet av den perioden har folketallet i Sverige vokst med nesten tilsvarende hele Oslos befolkning, husker ikke helt hva det eksakt var, men tror det var 640.000 eller deromkring. Det alene gir, med en dødsrate på rundt 0.9% / år ca 7500 flere dødsfall i 2020 enn i 2015 alt annet like.

    Eneste gode grunn jeg har klart å komme på er om den faktiske økningen i folketallet ganske konsekvent er i bunnen av befolkningspyramiden. Det er forsåvidt fort tilfelle, uansett om det er (arbeids)innvandring, familiegjenforening, flere barn født eller hva det nå måtte være så er det neppe folk på70- 80+ som kommer til landet i stor skala.

    Husk også på at når man sammenligner dødstall på tvers av land så er det til dels betydelige forskjeller i befolkningspyramiden, og det er jo relevant i disse tider gitt hvor aldersensitv pesten er. Det har blitt påpekt, forsåvidt korrekt, at den siste tiden så er døde / innbyggertall i Tyskland og USA nesten helt identiske. Om vi ser bort fra at tyskerene nesten garantert er flinkere til å telle så er det svært stor forskjell på snittalderen i Tyskland og USA - gjennomsnittstyskeren er 8 år eldre enn gjennomsnittsamerikaneren. Det er også ganske store forskjeller mellom Norge og Sverige, fritt etter hukommelsen fra i går så er ca 16% av Norges befolkning over 70 mens det i Sverige er 20%.

    Moralen er at det ikke bare er å korrigere for folketall på tvers av land så har man sammenlignbare størrelser når risikoen for fatalt utfall er svært lav for den yngre garde men til dels betydelig for den eldre.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Eneste gode grunn jeg har klart å komme på er om den faktiske økningen i folketallet ganske konsekvent er i bunnen av befolkningspyramiden. Det er forsåvidt fort tilfelle, uansett om det er (arbeids)innvandring, familiegjenforening, flere barn født eller hva det nå måtte være så er det neppe folk på70- 80+ som kommer til landet i stor skala.
    Man skal ha en ganske god oversikt om man ikke skal benytte folketallet.
    Det kom så vidt jeg vet innvandring til Sverige også før 2015 - som trolig også var i bunnen av befolkningspyramiden. Så når de er mer i tallene for 2015, hvorfor skal de ikke regnes med i tallen for 2020..?

    Du nevnte jo tidligere betydelig lavere dødelighet i Norge - det kan muligens skyldes krigen - og at svenskene ikke hadde lave fødselstall under krigen. De som ble født under krigen er jo 75-80 år i disse dager.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    Nei, vi snakker om overdødelighet i Sverige ! Ref # 18.265 og din respons.....

    Dr.E
    Men du skjønner vel at nevneren i regnestykket - altså folketallet er relevant? Ellers burde jo alle bare begynne å snakke om de landene med mange innbyggere om man teller absolutt antall dødsfall og ikke per capita. Som jeg sa tidligere - "flest døde siden spanskesyken" er indikator på at forståelsen av tall er noe begrenset - det er et meningsløst utsagn. I et land det befolkningsveksten er litt høyere enn dødsraten så vil ethvert år være et nytt rekordår i antall dødsfall. Utsagnet sier imidlertid ganske mye om spanskesyken, hvilket neppe var intensjonen med å dra det poenget.

    Det ble jo skrevet side opp og ned om dødsfall i Sverige i november. Totalt antall døde i november i Sverige er godt under hva som er normalt i januar og februar, men det er det normalt ingen som bryr seg om. Det var en god del (7%) over normalen i november, men av samme grunn er april - (så langt) peak covid i Sverige en prosentuell veldig høy overdødelighet fordi det normalt ikke er så veldig mange som dør i April. Det var ca 40% over normalen som selvsagt er svært høyt, men det er "kun" 20% over normalen i januar.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Ja, første faller smitten, så faller sykehusinnleggelses og til slutt faller dødstallene.

    Jeg skjønner det er viktig å rope ut hvor mange som har dødd med positiv Coronatest i Sverige, men det er altså ikke unormalt mange som døde i Sverige i fjor.
    4-5000 fler døde enn snittet de siste 5 år. Men poenget var at det er lenge til lys i tunnelen der. Et lys du har diktet opp med jevne mellomrom siden før sommeren. Men til slutt får du jo rett. Man trenger ikke rope veldig om situasjonen i Sverige, den er ganske åpenbar for de fleste. Du er vel den siste man bør lytte til for å få en realistisk prognose for situasjonen i Sverige.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    4-5000 fler døde enn snittet de siste 5 år. Men poenget var at det er lenge til lys i tunnelen der. Et lys du har diktet opp med jevne mellomrom siden før sommeren. Men til slutt får du jo rett. Man trenger ikke rope veldig om situasjonen i Sverige, den er ganske åpenbar for de aller aller fleste.
    Klarer du å justere det for befolkningsvekst, bare i det minste som et lite tegn på at det er mulig å komme med en selvstendig tanke og ikke bare klippe og lime fra ting på nettet?
     
    Sist redigert:

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Svenskene har "driti på draget" - glad vi har grei styring her i landet. Uansett hva synsere & sytere gneldrer om...
    Er skuffet over landet jeg flyttet til i 1975. Men det var da. Tegnell kan synes å være svenskenes svar på dusten i USA, og da går det ut over de mest utsatte! Jesus
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Nå faller smitten. De tre siste dagene har vesentlig lavere smittetall enn i forrige uke. Andelen positive tester faller også.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    I føljetongen "feile tiltak, som rammer de svake" , har vi kommet til rødt nivå i skolen.


    - Jeg setter spørsmålstegn ved anbefalingen om å gå fra gult til rødt nivå, og at det blir gjort uavhengig av smittetrykket i den enkelte kommune. Til og med i områder med veldig lite smitte. Det overrasket meg. Tiltak mot barn skal ikke bygge på et føre var-prinsipp, men det er helt åpenbart at det er det som er gjort her, når dette innføres nasjonalt uten å vite noe om smittestykket i det enkelte området, sier Engh og fortsetter:

    - Det er et inngrep i barns rettigheter å gå på rødt nivå. Det er ingen tvil om at en beslutning om å endre fra gult til rødt nivå går på bekostning av elevenes rett til utdanning, og det må være både nødvendig og forholdsmessig for å skulle innføres. Dette tiltaket bør ikke brukes mer enn strengt nødvendig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn