lars_erik
Rubinmedlem
«Voksne som ber barn om å «ta en for laget», utviser frekkhetens nådegave»
Om ikke barna er samfunnets førsteprioritet, har vi mistet vårt etiske kompass.
www.dagsavisen.no
intet nytt fra Israel mao.Det er forskjell på folk
Har vaksinert 1,8 millioner israelere mens palestinere må vente
Israel har vaksinert hver femte innbygger, men palestinerne i de israelskokkuperte områdene vil først motta koronavaksine om to måneder.www.nrk.no
Israel er vel snart der Sør Afrika var, når det gjelder segregering og statsrasisme, så ingen overraskelse der.intet nytt fra Israel mao.
Jeg tipper det er relevant likevel, siden de aller fleste som står for økningen i folketallet er av yngre garde. Du må gjerne kontakte de som utformer statistikkene og belære dem litt, du kommer sikkert lengre med det enn å skrive her inne? Det er veldig bred enighet både faglig og politisk at Sverige har lidd betydelig med alt for mange dødsfall under pandemien, og mange fler vil det bli. Det får du nesten forsøke å akseptere.Klarer du å justere det for befolkningsvekst, bare i det minste som et lite tegn på at det er mulig å komme med en selvstendig tanke og ikke bare klippe og lime fra ting på nettet?
Det skyldes nok at folk har mer tillit til regjering, Helsedirektoratet og FHI enn til folk som klager på absolutt alt vedrørende koronahåndteringen.Vi har altså en regjering som finner det lettere å innføre rødt nivå i skoler og å hindre fritidsaktiviteter for barn og unge, enn effektivt hindre importsmitte. Samt at de så langt har tviholdt på nasjonale tiltak.
At folk finner seg i det, er utrolig.
Det fornøyelige, er jo selvsagt at regjeringen gradvis presses til en glideflukt mot det de skulle gjort- fra starten av. Som sterkere grep om importsmitte, differensierte tiltak (som nå visstnok vurderes), preventiv testing innen helse og omsorg (som flere og flere kommuner har begynt med), stadig sterkere kritikk av uforholdsmessige tiltak rettet mot skoler og nekting av fritidsaktiviteter for barn og unge...Det skyldes nok at folk har mer tillit til regjering, Helsedirektoratet og FHI enn til folk som klager på absolutt alt vedrørende koronahåndteringen.
Får de æren og skryt, for å innføre noe de burde gjort i februar 2020? Som de hele tiden har kjempet i mot?Jeg fatter ikke hvorfor Høyre får æren for at det nå blir tatt tak i importsmitte. De sa for 3 uker siden at det var uaktuelt. Det innføres straks AP + SV + SP + FrP sier at de vil innføre dette. Nå kaster Høyre seg om og innfører smittekontroll. Men da basert på tillit som straks faller igjennom og må korrigeres.
Regjeringen får skryt for å innføre tiltak de selv er imot, men blir tvunget til å innføre av opposisjonen. Heng bjella på katten!
Skivebom!Autoritetstro er den største trusselen- mot både fornuft, logikk og demokrati.
Nope. Rævedilting, grunnet paranoia, er den absolutt største trusselen.Skivebom!
Mistillit er en mye større trusel.
Forskning på økologisk rasjonalitet har vist at rævdilting i mange sammenhenger fungerer svært bra. Spesielt for de som ikke har forutsetninger for å gjøre gode vurderinger selv.Nope. Rævedilting, grunnet paranoia, er den absolutt største trusselen.
Hva tenker du de skal bruke som beslutningsgrunnlag hvis det ikke er rådene fra hverken FHI eller HOD? Skal man styre en pandemi basert på magefølelse?Det fornøyelige, er jo selvsagt at regjeringen gradvis presses til en glideflukt mot det de skulle gjort- fra starten av. Som sterkere grep om importsmitte, differensierte tiltak (som nå visstnok vurderes), preventiv testing innen helse og omsorg (som flere og flere kommuner har begynt med), stadig sterkere kritikk av uforholdsmessige tiltak rettet mot skoler og nekting av fritidsaktiviteter for barn og unge...
Tror bortimot alt jeg har påpekt underveis, snart er innført. Alt for sent. Så kritikken har i aller høyeste grad vært berettiget.
Edit; så må vi selvsagt gjennom samme hjerneblødning angående tempoet og rekkefølgen på vaksinering.
dette forstår jeg ikke i det hele tatt. ser du på diskusjonen vi har hatt, så har det vært begrunnete standpunkt som har blitt lansert, og sågar standpunkt som nå bejaes av de som tidligere ikke hadde dem.Skivebom!
Mistillit er en mye større trusel mot demokrati. Det er heller ikke nødvendigvis autoritetstro dette går i, men snarere tillit. Tillit til at de som er ansvarlige er kapable og motiverte til å ta gode beslutninger.
Det er videre fornuftig å lytte til folk som har kompetanse på saksområdet ... vel og merke så lenge de ikke holder tilbake viktig informasjon og kunnskap.
Og hva logikk angår: Shit in = shit out.
Tøv. Regjeringen har blitt presset millimeter for millimeter. På absolutt alt.All logikk og fornuft tilsier vel at fhi har ekstremt mye bedre smitteverkompetanse enn deg Lars Erik, at noe er riktig nå betyr ikke at det var riktig for 8 måneder siden. At noe ikke innføres før nå betyr heller ikke at noen har ikke tenkt tanken før nå, jeg setter ganske mye penger på at alt har vært i hatten hele tiden og at det hele har handlet om riktig tiltak på riktig tidspunkt.
Tullprat, ganske enkelt tullprat. Spar oss dine politiske vrangforestillinger i denne trådenIsrael er vel snart der Sør Afrika var, når det gjelder segregering og statsrasisme, så ingen overraskelse der.
Dette handler ikke om smittevern, derimot politiske valg. Hvem velger man å ramme med de tiltak man innfører.Er det tøv at fhi sitter på bedre smittevernskompetanse enn deg Lars Erik?
Det får du ganske enkelt tåle at svært mange er uenige med deg i, og at det er de som tenker som deg som har politiske vrangforestillinger!Tullprat, ganske enkelt tullprat. Spar oss dine politiske vrangforestillinger i denne tråden
Som jeg har skrevet flere ganger tidligere; den svenske tilnærmingen var stort sett riktig. Den manglet bare preventiv testing og stopp av importsmitte.Kan jo kanskje minne om at FHI ville ha en svensk tilnærming i vår, hadde de fått viljen sin så regner jeg med at synet på den etaten hadde vært et noe annet i disse tider. De hadde sikkert ombestemt seg før eller siden må man regne med, men at de var hoppende uenige med HOD sitt valg (det var som kjent ikke regjeringen som faktisk tok den beslutningen) den gangen.
Man har stort sett forholdt seg til fagetatene hele veien, det har vært ekstremt lite politikk i håndteringen av det som går på smittevern.Kan jo kanskje minne om at FHI ville ha en svensk tilnærming i vår, hadde de fått viljen sin så regner jeg med at synet på den etaten hadde vært et noe annet i disse tider. De hadde sikkert ombestemt seg før eller siden må man regne med, men at de var hoppende uenige med HOD sitt valg (det var som kjent ikke regjeringen som faktisk tok den beslutningen) den gangen.
Ja det er åpenbart, svensk tilnærming uten smitte hadde jo vært perfekt. Det er ikke like åpenbart at det er mulig og gjennomførbart, man har absolutt ingen eksempler på dette noen plass.Som jeg har skrevet flere ganger tidligere; den svenske tilnærmingen var stort sett riktig. Den manglet bare preventiv testing og stopp av importsmitte.
Og da skal man ikke bruke hodet, fordi du mener ingen har tenkt tanken før?Ja det er åpenbart, svensk tilnærming uten smitte hadde jo vært perfekt. Det er ikke like åpenbart at det er mulig og gjennomførbart, man har absolutt ingen eksempler på dette noen plass.
Nettopp. Alle smittede nordmenn havner i karantene for å ikke smitte andre. Da er det rent idioti å samtidig la smittede utenlandske borgere få frittleide inn i landet.Og da skal man ikke bruke hodet, fordi du mener ingen har tenkt tanken før?
Stopp av importsmitte er vel første punkt angående bekjempe en pandemi.
Det er jeg forsåvidt enig i, men ganske mye av det andre rundt er politiske vurderinger. Ikke dermed sagt at andre politikere ville valgt særlig annerledes, men det er nå en gang valg som har blitt tatt på ett eller annet grunnlag - som den mye omtalte arbeidsinnvandringen og hvordan man skal håndtere nyankomne fra land med mye høyere smittetrykk - slik har en god dose politikk i seg.Man har stort sett forholdt seg til fagetatene hele veien, det har vært ekstremt lite politikk i håndteringen av det som går på smittevern.
Selvsagt, men det er også fryktelig mye meningsløs kritikk, f.eks prevantiv testing, det er meningsløst å innføre dette før man har tilgang på materiell og mannskap til å gjennomføre det.Det er jeg forsåvidt enig i, men ganske mye av det andre rundt er politiske vurderinger. Ikke dermed sagt at andre politikere ville valgt særlig annerledes, men det er nå en gang valg som har blitt tatt på ett eller annet grunnlag - som den mye omtalte arbeidsinnvandringen og hvordan man skal håndtere nyankomne fra land med mye høyere smittetrykk - slik har en god dose politikk i seg.
Om man ser litt bort fra formen til lars_erik så er det vanskelig å ikke gi han rett i at han tross alt har påpekt svært mye som etter hvert kommer tikkende som nye måter å håndtere dette på. Det betyr ikke at ingen ikke har tenkt på det før, men han har da truffet ganske bra synes jeg selv om formen er noe repetitiv.
Det er kanskje du som bør lese noe annet enn MSM. Noen ganger er det greit å utvide horisonten .Det får du ganske enkelt tåle at svært mange er uenige med deg i, og at det er de som tenker som deg som har politiske vrangforestillinger!
Ønsker du å følge opp det, foreslår jeg en egen tråd.
Er det noe pandemien har vist så er det behovet for å ha en opposisjon som stiller kritiske spørsmål. Regjeringen er reaktiv og på etterskudd hele tiden. De begrunner dette med at de må ha tall og erfaringsgrunnlag, men problemet er at bruk av erfaringstall godt kan la seg kombinere med å være proaktiv.Jeg fatter ikke hvorfor Høyre får æren for at det nå blir tatt tak i importsmitte. De sa for 3 uker siden at det var uaktuelt. Det innføres straks AP + SV + SP + FrP sier at de vil innføre dette. Så Høyre kaster seg om og innfører tiltak de er imot. Samme gjelder permitteringsordningen (først i mars og på nytt nå. Høyre er motstander).