Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vi har altså en regjering som finner det lettere å innføre rødt nivå i skoler og å hindre fritidsaktiviteter for barn og unge, enn effektivt hindre importsmitte. Samt at de så langt har tviholdt på nasjonale tiltak.

    At folk finner seg i det, er utrolig.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Klarer du å justere det for befolkningsvekst, bare i det minste som et lite tegn på at det er mulig å komme med en selvstendig tanke og ikke bare klippe og lime fra ting på nettet?
    Jeg tipper det er relevant likevel, siden de aller fleste som står for økningen i folketallet er av yngre garde. Du må gjerne kontakte de som utformer statistikkene og belære dem litt, du kommer sikkert lengre med det enn å skrive her inne? Det er veldig bred enighet både faglig og politisk at Sverige har lidd betydelig med alt for mange dødsfall under pandemien, og mange fler vil det bli. Det får du nesten forsøke å akseptere.

    Jeg leser en del nyheter ja, men har også mange selvstendige tanker omkring pandemien. Jeg tror mange her inne overanalyserer ganske kraftig og konstruerer hendelsesforløp uten særlig rot i virkeligheten.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Vi har altså en regjering som finner det lettere å innføre rødt nivå i skoler og å hindre fritidsaktiviteter for barn og unge, enn effektivt hindre importsmitte. Samt at de så langt har tviholdt på nasjonale tiltak.

    At folk finner seg i det, er utrolig.
    Det skyldes nok at folk har mer tillit til regjering, Helsedirektoratet og FHI enn til folk som klager på absolutt alt vedrørende koronahåndteringen.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det skyldes nok at folk har mer tillit til regjering, Helsedirektoratet og FHI enn til folk som klager på absolutt alt vedrørende koronahåndteringen.
    Det fornøyelige, er jo selvsagt at regjeringen gradvis presses til en glideflukt mot det de skulle gjort- fra starten av. Som sterkere grep om importsmitte, differensierte tiltak (som nå visstnok vurderes), preventiv testing innen helse og omsorg (som flere og flere kommuner har begynt med), stadig sterkere kritikk av uforholdsmessige tiltak rettet mot skoler og nekting av fritidsaktiviteter for barn og unge...

    Tror bortimot alt jeg har påpekt underveis, snart er innført. Alt for sent. Så kritikken har i aller høyeste grad vært berettiget.

    Edit; så må vi selvsagt gjennom samme hjerneblødning angående tempoet og rekkefølgen på vaksinering.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Jeg fatter ikke hvorfor Høyre får æren for at det nå blir tatt tak i importsmitte. De sa for 3 uker siden at det var uaktuelt. Det innføres straks AP + SV + SP + FrP sier at de vil innføre dette. Så Høyre kaster seg om og innfører tiltak de er imot. Samme gjelder permitteringsordningen (først i mars og på nytt nå. Høyre er motstander).
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg fatter ikke hvorfor Høyre får æren for at det nå blir tatt tak i importsmitte. De sa for 3 uker siden at det var uaktuelt. Det innføres straks AP + SV + SP + FrP sier at de vil innføre dette. Nå kaster Høyre seg om og innfører smittekontroll. Men da basert på tillit som straks faller igjennom og må korrigeres.


    Regjeringen får skryt for å innføre tiltak de selv er imot, men blir tvunget til å innføre av opposisjonen. Heng bjella på katten!
    Får de æren og skryt, for å innføre noe de burde gjort i februar 2020? Som de hele tiden har kjempet i mot?

    Fantastisk, i så fall 😅

    Autoritetstro er den største trusselen- mot både fornuft, logikk og demokrati.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Ja, selvsagt får de skryt. De viser at de har kontroll på situasjonen. De sperrer grensene. Folk har tillit til regjeringen. Du kan bare lese over.

    Så Høyre får fortelle narrativet at de innførte kontroll på grensen. De får fortelle at de forlenget permitteringsordningen. Sannheten er at de kun gjør det under pålagt tvang.


    Heldigvis begynner flere og flere å stille kritiske spørsmål.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Autoritetstro er den største trusselen- mot både fornuft, logikk og demokrati.
    Skivebom!

    Mistillit er en mye større trusel mot demokrati. Det er heller ikke nødvendigvis autoritetstro dette går i, men snarere tillit. Tillit til at de som er ansvarlige er kapable og motiverte til å ta gode beslutninger.

    Det er videre fornuftig å lytte til folk som har kompetanse på saksområdet ... vel og merke så lenge de ikke holder tilbake viktig informasjon og kunnskap.

    Og hva logikk angår: Shit in = shit out.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Alldeles ikke. Kritisk lys må hele tiden settes mot styrende makter. Makten skal ikke kunne vedta noe uten at det tåler offentlighetens søkelys.

    Her feiler norsk media totalt. De kosepjatter med statsministeren og setter knallhardt skyts mot opposisjonen.


    Jeg har null tillit til at personer som søker makt (i svakt øyeblikk) evner å stå imot fristelsen til å ta et valg som beriker seg selv eller sine venner.

    kritisk søkeblikk er alfa - omega for å hindre at slikt skjer. Politikere som fronter hemmelighold må kjeppjages fra regjeringskontorene.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Nope. Rævedilting, grunnet paranoia, er den absolutt største trusselen.
    Forskning på økologisk rasjonalitet har vist at rævdilting i mange sammenhenger fungerer svært bra. Spesielt for de som ikke har forutsetninger for å gjøre gode vurderinger selv.

    Anser du at du har mer å fare med i forhold til epidemihåndtering enn FHI og Helsedirektoratet?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Nå er det ikke FHI og Helsedirektoratet som vedtar politikken her i landet.

    Og FHI gjør åpenbare feil de også. Som å sette vaksinesprøyter i armene på skrøpelige eldre som ikke har nubbesjans til å takle bivirkningene. Kanskje FHI kunne gjort det litt bedre om de ikke hadde fått barbert sine budsjetter år for år ( "avbyråkratiserings"-reformen som kan sees på som en sløv barberkniv, og ekstraordinære budsjettkutt som kan sees på som øks)


    edit:
    Midt under en pandemi må helsebiblioteket legges ned, grunnet gjentatte budsjettkutt.
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    2.535
    Det fornøyelige, er jo selvsagt at regjeringen gradvis presses til en glideflukt mot det de skulle gjort- fra starten av. Som sterkere grep om importsmitte, differensierte tiltak (som nå visstnok vurderes), preventiv testing innen helse og omsorg (som flere og flere kommuner har begynt med), stadig sterkere kritikk av uforholdsmessige tiltak rettet mot skoler og nekting av fritidsaktiviteter for barn og unge...

    Tror bortimot alt jeg har påpekt underveis, snart er innført. Alt for sent. Så kritikken har i aller høyeste grad vært berettiget.

    Edit; så må vi selvsagt gjennom samme hjerneblødning angående tempoet og rekkefølgen på vaksinering.
    Hva tenker du de skal bruke som beslutningsgrunnlag hvis det ikke er rådene fra hverken FHI eller HOD? Skal man styre en pandemi basert på magefølelse?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Morsomt dette.

    Regjeringen presses til stadig mer av det jeg hele veien har påpekt, uten at deres klakører tar det innover seg.

    Logikk og fornuft er en bitch, ikke sant? 😉
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Skivebom!

    Mistillit er en mye større trusel mot demokrati. Det er heller ikke nødvendigvis autoritetstro dette går i, men snarere tillit. Tillit til at de som er ansvarlige er kapable og motiverte til å ta gode beslutninger.

    Det er videre fornuftig å lytte til folk som har kompetanse på saksområdet ... vel og merke så lenge de ikke holder tilbake viktig informasjon og kunnskap.

    Og hva logikk angår: Shit in = shit out.
    dette forstår jeg ikke i det hele tatt. ser du på diskusjonen vi har hatt, så har det vært begrunnete standpunkt som har blitt lansert, og sågar standpunkt som nå bejaes av de som tidligere ikke hadde dem.

    å globalt rubrisere kritikk under mistillit er jo i seg selv en uforståelighet.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    2.535
    All logikk og fornuft tilsier vel at fhi har ekstremt mye bedre smitteverkompetanse enn deg Lars Erik, at noe er riktig nå betyr ikke at det var riktig for 8 måneder siden. At noe ikke innføres før nå betyr heller ikke at noen har ikke tenkt tanken før nå, jeg setter ganske mye penger på at alt har vært i hatten hele tiden og at det hele har handlet om riktig tiltak på riktig tidspunkt.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    All logikk og fornuft tilsier vel at fhi har ekstremt mye bedre smitteverkompetanse enn deg Lars Erik, at noe er riktig nå betyr ikke at det var riktig for 8 måneder siden. At noe ikke innføres før nå betyr heller ikke at noen har ikke tenkt tanken før nå, jeg setter ganske mye penger på at alt har vært i hatten hele tiden og at det hele har handlet om riktig tiltak på riktig tidspunkt.
    Tøv. Regjeringen har blitt presset millimeter for millimeter. På absolutt alt.

    Kritisk sans, det å stille spørsmål, det å nekte og godta "fordi jeg sier det" er essensielt i et demokrati.

    Jeg skrev i vår at langsiktige konsekvenser av tiltak langt vil overstige konsekvensene av smitten. Det viser seg mer og mer at det var en riktig vurdering. Hadde de innført preventiv testing og stoppet importsmitte, valgt differensierte tiltak - da hadde vi unngått det. Og likevel holdt antall døde og alvorlig syke på et minimum.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    2.535
    Er det tøv at fhi sitter på bedre smittevernskompetanse enn deg Lars Erik?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.715
    Antall liker
    13.199
    Kan jo kanskje minne om at FHI ville ha en svensk tilnærming i vår, hadde de fått viljen sin så regner jeg med at synet på den etaten hadde vært et noe annet i disse tider. De hadde sikkert ombestemt seg før eller siden må man regne med, men at de var hoppende uenige med HOD sitt valg (det var som kjent ikke regjeringen som faktisk tok den beslutningen) den gangen.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Tullprat, ganske enkelt tullprat. Spar oss dine politiske vrangforestillinger i denne tråden
    Det får du ganske enkelt tåle at svært mange er uenige med deg i, og at det er de som tenker som deg som har politiske vrangforestillinger!

    Ønsker du å følge opp det, foreslår jeg en egen tråd.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Kan jo kanskje minne om at FHI ville ha en svensk tilnærming i vår, hadde de fått viljen sin så regner jeg med at synet på den etaten hadde vært et noe annet i disse tider. De hadde sikkert ombestemt seg før eller siden må man regne med, men at de var hoppende uenige med HOD sitt valg (det var som kjent ikke regjeringen som faktisk tok den beslutningen) den gangen.
    Som jeg har skrevet flere ganger tidligere; den svenske tilnærmingen var stort sett riktig. Den manglet bare preventiv testing og stopp av importsmitte.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    2.535
    Kan jo kanskje minne om at FHI ville ha en svensk tilnærming i vår, hadde de fått viljen sin så regner jeg med at synet på den etaten hadde vært et noe annet i disse tider. De hadde sikkert ombestemt seg før eller siden må man regne med, men at de var hoppende uenige med HOD sitt valg (det var som kjent ikke regjeringen som faktisk tok den beslutningen) den gangen.
    Man har stort sett forholdt seg til fagetatene hele veien, det har vært ekstremt lite politikk i håndteringen av det som går på smittevern.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    2.535
    Som jeg har skrevet flere ganger tidligere; den svenske tilnærmingen var stort sett riktig. Den manglet bare preventiv testing og stopp av importsmitte.
    Ja det er åpenbart, svensk tilnærming uten smitte hadde jo vært perfekt. Det er ikke like åpenbart at det er mulig og gjennomførbart, man har absolutt ingen eksempler på dette noen plass.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ja det er åpenbart, svensk tilnærming uten smitte hadde jo vært perfekt. Det er ikke like åpenbart at det er mulig og gjennomførbart, man har absolutt ingen eksempler på dette noen plass.
    Og da skal man ikke bruke hodet, fordi du mener ingen har tenkt tanken før?

    Stopp av importsmitte er vel første punkt angående bekjempe en pandemi.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Og da skal man ikke bruke hodet, fordi du mener ingen har tenkt tanken før?

    Stopp av importsmitte er vel første punkt angående bekjempe en pandemi.
    Nettopp. Alle smittede nordmenn havner i karantene for å ikke smitte andre. Da er det rent idioti å samtidig la smittede utenlandske borgere få frittleide inn i landet.

    Sistnevnte skjedde i sommer og i høst. Smitteimporten har ennå ikke kommet under skikkelig kontroll da sosial-dumping-gjengen driter i karantenereglene.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.715
    Antall liker
    13.199
    Man har stort sett forholdt seg til fagetatene hele veien, det har vært ekstremt lite politikk i håndteringen av det som går på smittevern.
    Det er jeg forsåvidt enig i, men ganske mye av det andre rundt er politiske vurderinger. Ikke dermed sagt at andre politikere ville valgt særlig annerledes, men det er nå en gang valg som har blitt tatt på ett eller annet grunnlag - som den mye omtalte arbeidsinnvandringen og hvordan man skal håndtere nyankomne fra land med mye høyere smittetrykk - slik har en god dose politikk i seg.

    Om man ser litt bort fra formen til lars_erik så er det vanskelig å ikke gi han rett i at han tross alt har påpekt svært mye som etter hvert kommer tikkende som nye måter å håndtere dette på. Det betyr ikke at ingen ikke har tenkt på det før, men han har da truffet ganske bra synes jeg selv om formen er noe repetitiv.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Formen min kommer nok aller mest av at for meg er det helt innlysende. Og dermed kommer også oppgittheten over de som ikke ser det.

    Men; skal prøve å ta det til meg.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    2.535
    Det er jeg forsåvidt enig i, men ganske mye av det andre rundt er politiske vurderinger. Ikke dermed sagt at andre politikere ville valgt særlig annerledes, men det er nå en gang valg som har blitt tatt på ett eller annet grunnlag - som den mye omtalte arbeidsinnvandringen og hvordan man skal håndtere nyankomne fra land med mye høyere smittetrykk - slik har en god dose politikk i seg.

    Om man ser litt bort fra formen til lars_erik så er det vanskelig å ikke gi han rett i at han tross alt har påpekt svært mye som etter hvert kommer tikkende som nye måter å håndtere dette på. Det betyr ikke at ingen ikke har tenkt på det før, men han har da truffet ganske bra synes jeg selv om formen er noe repetitiv.
    Selvsagt, men det er også fryktelig mye meningsløs kritikk, f.eks prevantiv testing, det er meningsløst å innføre dette før man har tilgang på materiell og mannskap til å gjennomføre det.
    Larson har f eks gått ganske langt i å kritisere regjeringen for ikke å ha tilgjengelig en test som ikke var oppfunnet enda.

    Er man planta langt ute på venstresiden så er det helt naturlig at man har en aversjon mot billige polakker. Men de som styrer med politikken er nødt til å ta hensyn til at mange er fryktelig avhengig av den arbeidskraften.

    Var vel noen bønder her i våres som hentet viaetnamesere med privatfly og argumenterte med at de ikke en gang hadde greie på hvordan man skulle få jordbærplantene I bakken uten. Da kan man gjerne argumentere med at bøndene er blitt bemanningsbyrå, men det må fortsatt taes hensyn til på et eller annet vis.

    Å sitte å gnåle på Internett uten å måtte forholde seg til kostnader og konsekvenser er en ganske simpel øvelse.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.411
    Man kan jo spørre seg hvorfor vi har blitt så avhengige av utenlandsk arbeidskraft. Et lite tankekors at yrkesfaglig utdanning som maler blir kalt "polakk-linjen" For mange er det visst mer stas å ha en halvferdig masterutdannelse uten jobb enn å være utdannet maler i full jobb.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    beklager, morbid, men at enkelte private selskaper har gjort seg avhengige av billig arbeidskraft er ikke noe staten Norge skal ta hensyn til når vi skal beskytte vår befolkning.

    Dette er en risiko de selv har satt seg i, og i et godt kapitalistisk system så skal risikobæreren ta kostnaden når gamblingen feiler. De stikker gladelig av med fortjenesten når det går bra.

    Det er direkte umoralsk at den gjengse nordmann nå skal sitte i nærmest husarrest, fordi verftsindustrien trenger polakker til å sveise noen skrog. Da får verftsindustrien klare seg uten disse polakkene i noen uker.

    Det er svært enkelt, men befolkningen betyr nada for regjeringen som mente at verftsindustrien (og andre) må få alle ressurser de trenger på bekostning av oss alle.
     
    Sist redigert:

    KPS

    Medlem
    Ble medlem
    01.03.2012
    Innlegg
    7
    Antall liker
    14

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg skal regjeringen én ting; de har nok ønsket å gjøre sitt beste for å bekjempe corona. Med det er også det eneste de har tenkt på. Og det er rett og slett ikke godt nok
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg fatter ikke hvorfor Høyre får æren for at det nå blir tatt tak i importsmitte. De sa for 3 uker siden at det var uaktuelt. Det innføres straks AP + SV + SP + FrP sier at de vil innføre dette. Så Høyre kaster seg om og innfører tiltak de er imot. Samme gjelder permitteringsordningen (først i mars og på nytt nå. Høyre er motstander).
    Er det noe pandemien har vist så er det behovet for å ha en opposisjon som stiller kritiske spørsmål. Regjeringen er reaktiv og på etterskudd hele tiden. De begrunner dette med at de må ha tall og erfaringsgrunnlag, men problemet er at bruk av erfaringstall godt kan la seg kombinere med å være proaktiv.

    Eksempler:

    - Obligatorisk test ved grenser: Ble ikke tatt tak i fordi vi "ikke har kapasitet". Ble likevel innført, for sent, med da med en betydelig lagg i påvente av at kommunene klarer å snu seg og faktisk levere på dette. Hadde vedtaket kommet i september eller august, så hadde det vært på plass til januar - der vi hadde unngått at folk går forbi testingen på Gardemoen, eller kjører inn via Sverige uten å bli stoppet fra utlandet etter ferieopphold etc.

    - Flybransjen: Argumentet for å ikke gjøre noe som helst mot flybransjen (utover kutt i avgifter og kjøp av reiser) helt til nå - er basert på at en kontaktstøtte til NAS ville ha gått rett i lomma på kinesere, irer og amerikanere (liesingselskapene). Vi så derimot INGEN / NADA tiltak for å gå inn i forhandlinger med selskapet. I mellomtiden kommer et lavprisselskap inn i landet og truer en seriøs forvaltning av en kritisk infrastruktur. Dette kan spores direkte til inkompetanse hos næringsministeren og manglende erfaring. Prisen for hennes inkompetanse kan raskt være en brukket infrastruktur og svært mange arbeidsledige. Det er rett og slett opprørende.

    - Vaksinering: Både prioritering og logistikk har vært utydelig, og ikke basert på scenarier om økt smittetall etter jul. Mange kommuner er frustrerte og vi ligger langt bak. At smittetrykket ikke ble høyere er en ren flaks, og vi har så langt sluppen med skrekken mht at helsevesenet brekker ryggen.

    Jeg kan ikke påstå at en annen regjering ville ha gjort det bedre, men pandemien viser at våre politikere og vårt styringsystem ikke fungerer i kriser der noen må ta ansvar og handle raskt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn