Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ingen som har tenkt over at siden smittetallene er svært lave og influensa er fraværende, vil vi få en overlevlighet, som vil føre til overdødlighet neste år?

    Skrekkelige greier. Vi må straks sette i gang tiltak for å forhindre dette. Ellers vil det jo si det samme som massemord på eldre neste år 🤔
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Ser ut til å gå rette veien i India om enn til en pris...

    En indisk fugl sang meg noe om genetisk fordel indiere....


    Skjermbilde 2021-01-28 kl. 16.21.18.png



    Skjermbilde 2021-01-28 kl. 16.22.19.png
     

    Vedlegg

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Ingen som har tenkt over at siden smittetallene er svært lave og influensa er fraværende, vil vi få en overlevlighet, som vil føre til overdødlighet neste år?

    Skrekkelige greier. Vi må straks sette i gang tiltak for å forhindre dette. Ellers vil det jo si det samme som massemord på eldre neste år 🤔
    Det må nødvendigvis overdødelighet til for å få panikk;)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det må nødvendigvis overdødelighet til for å få panikk;)
    Det er da enda bra. Vi har jo en stor underdødlighet av eldre for tiden, så da slipper vi jo altså paniske tilstander. Og at Fela spiller sure toner.

    Ehm 🤔

    Best å ta en migrenetablett igjen...
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvorfor tror du at en immunitetseffekt kan slå inn så brått som du spekulerer i her?

    Hvis du googler noen smitteforløp så ser det snarere ut som tendensen er at det faller langsommere enn det steg. R faller ikke over natta.
    Immunitet slår vel ikke inn brått men det er klart at landene med mye smitte over tid - USA, UK og også Sverige nå begynner å nærme seg nivåer hvor immuniteten begynner å spille en stor rolle i smittespredningen.

    Men hvis man ser på tallene i UK - hvor man vet at mutanten har fått godt fotfeste - så faller smitten der faktisk ganske fort.
    Nå har ikke jeg sett så detaljert på hvordan nåværende lockdown er sammenlignet med tidligere lockdown.

    Og Lockdown hjelper vel ikke heller i UK - de mistet jo folkets tillitt i april i følge enkelte her inne. Og da spiller det jo ingen rolle hva myndighetene gjør.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Her står for øvrig en del om hvor mye mer smittsom den nye varianten er. De er helt sikre på at de ikke vet det og estimatene spriker ganske mye fra held ned i 5-10% til 50-70%.

    Mutert virus - - Kan ikke gamble (dagbladet.no)

    - I starten sa man «fra 40 til 70 prosent». Noen har sagt 70 prosent, og jeg er klar over at Statens Serum Institut i Danmark har kommet med ny informasjon. Vi vet rett og slett ikke, sier helsedirektør Bjørn Guldvog til Dagbladet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    nyhetsbrev fra nyt

    Good morning. Virus cases are falling more sharply in the U.S. than at any previous point.
    A 35 percent decline
    The United States has never experienced a sharp and sustained decline in new coronavirus cases — until, perhaps, now.​
    Last year, new cases in the U.S. went through cycles of rising rapidly and then leveling off or falling only modestly. That was different from the situation in many other countries, where sharp drops sometimes occurred. Look at how much bigger the declines were in Western Europe last spring and last fall than in the U.S.:​
    By The New York Times | Sources: Governments and health agencies​
    But now the situation may be changing.​
    New cases in the U.S. have fallen 35 percent over the past three weeks. Hospitalizations have dropped, as well. Deaths have not, but they have stabilized — and the death trend typically lags the cases trend by a few weeks.​
    “I like the trends we are seeing, and I am personally hopeful that things are going to get better,” Jennifer Nuzzo, an epidemiologist at Johns Hopkins University, told me. “But there are a number of things that could also wrong.”​
    The good news
    Let’s start with two possible explanations for the recent improvement:​
    1. We may be in the very early stages of herd immunity. Roughly 100 million Americans seem to have had the virus. (For every person who tests positive, three more have had it without being diagnosed, studies suggest.) Another 24 million people have received a vaccine shot.​
    Put those two groups together, and you realize that about one-third of all Americans have at least some degree of immunity from the virus. That may be enough to begin — begin — slowing the spread, as my colleague Donald G. McNeil Jr. explained on “The Daily.”
    2. More Americans may be wearing masks and staying socially distant. Many still are not, as I saw on my recent 1,600-mile road trip. But any increase in safe behavior matters.​
    And there are signs of change. Multiple states tightened restrictions late last year. The country just elected a president who echoes scientific advice rather than flouting it. Some Americans may also be inspired by light at the end of the tunnel.​
    “I’m hearing from a lot of people that one of the reasons why they’re really hunkering down now is that it would be a shame to get a severe Covid case while waiting to get the vaccine,” Dr. Lee Harrison, the chairman of a local health board, told The Pittsburgh Post-Gazette this week.​
    Dr. Mark Escott, who runs the a local health agency around Austin, Texas, told the CBS affiliate there: “Folks are changing behavior. Folks are wearing masks, folks are staying home, and that is resulting in these decreasing cases.”​
    Dr. Alex Garza, a member of a pandemic task force in St. Louis, told The Associated Press: “The fact that this is happening in the winter when respiratory viruses typically spread the most shows us just how effective all the preventative measures actually are when we use them.”​
    It could get worse again
    I want to emphasize that the pandemic has not entered an inexorable decline.​
    The biggest reason for concern is the newly infectious variants that could cause case numbers to surge again, especially if people become blasé about masks and distancing — or the Biden administration fails to accelerate vaccinations. And the current rate of death from Covid-19 remains horrific.​
    But the U.S. has it within its power to make this month a true turning point.​
    Related: We asked readers of The Morning to tell us their questions about the vaccines — and Times reporters have answered them, covering the sign-up process, side effects and more.​
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg synes vel forholdstallet mellom totale caser og faktiske caser på 1:4 er lavt og vil tro det er en god del høyere.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Ja, dette har nok ikke fagfolkene på John Hopkins forstand på, kanskje de også trenger en tur på hifisentralen.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    96
    Det var vel svar på et ganske flåsete innlegg.

    Hvor tenker du grensen går for hvor strenge tiltak man kan ha for å stoppe smitten...mener du at det er noe som går for langt? Altså at tiltakene blir verre enn konsekvensene av corona?

    At over halvparten støtter Tegnell synes jeg er ganske bra.
    Greit svar. Faktisk så synes jeg at det har gått litt langt her hjemme nå. Og de tabbet seg ut med åpningen for all trafikk inn og ut av landet i sommer. Allikevel forstår jeg føre var tankegangen angående mutanten. Men det er jo tøft for mange nå. Vi er dog heldige i Norge tross alt. Det er vel ikke noe annet land som kan hjelpe de som får redusert inntekten sin bedre. Selv har jeg lite gods og gull og har ikke mistet noe jeg hadde fra før.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jøss, ser ut til at man blir immun

     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^ Ikke noe overraskende i det. Arroganse har jo den følge at man aldri kan innrømme feil. Høyre har aldri, noen gang, gjort feil.

    Det er selvsagt at det ikke var regjeringen som var årsaken til importsmitte i sommer, høst og vinter. Det er jo studentene som har kommet hjem på juleferie, og deres generelt dårlige holdninger som kan til både nasjonale tiltak og lockdown på Østlandet

    Det er lavmål å hevde noe annet.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.116
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Hadde vært artig med en avstemning her på sentralen - hvis du blir tilbudt vaksine nå, hadde du takket ja eller nei? Hvordan er stemningen her i tråden?
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Hadde vært artig med en avstemning her på sentralen - hvis du blir tilbudt vaksine nå, hadde du takket ja eller nei? Hvordan er stemningen her i tråden?
    Ja, kjør avstemning - berre lekkert.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.589
    Torget vurderinger
    2
    NYTs nyhetsbrevskribent bør lese egen avis. Mye bra i nyhetsbrevet, men pkt 1 var rart.
    Handler nok om en holdningsendring til maskebruk, sosial distansering og enkle forholdsregler, etter psykosen halve velgermassen har befunnet seg i.


    Skjermbilde 2021-01-28 kl. 19.09.28.jpg
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg blir overrasket dersom en vaksineavstemning viser noe annet enn at de som er for inngripende nasjonale tiltak, samtidig er skeptisk til vaksine.

    Paranoia er paranoia.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Jeg for min del er for inngripende tiltak og vil ta vaksinen så fort jeg får tilbudet.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mot inngripende tiltak og har allerede tatt vaksinen (selvfølgelig - ingen rasjonell grunn for ikke å ta vaksiner).
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Her er saken:
    Interessant. B-celler, ikke de T-cellene som ble så mye omtalt i fjor sommer. Artikkelen ser ut til å beskrive hvor fort den responsen utvikles, ikke hvor lenge den varer, men den gir et håp om en mer langvarig immunitet. Veldig gode nyheter hvis det stemmer, både for de som har vært syke og synes en gang holder og for vaksineprogrammene.

    Jeg har forøvrig satt meg på kommunal venteliste for vaksinen. Tar den ved første mulighet.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.116
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Lagde en avstemning her:)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Det umulige blir mulig bare viljen er der tyddeligvis

    ALLE POSITIVE CORONATESTER I OSLO SKAL SJEKKES FOR DET MUTERTE VIRUSET
    Jakten på det muterte viruset trappes opp i Oslo. Folkehelseinstituttet skal teste samtlige positive coronaprøver i Oslo sjekkes for det muterte viruset.

    Folkehelseinstituttet (FHI) opplyser til NRK at alle positive prøver fra mandag denne uken og en periode fremover skal helgenomsekvenseres eller testes spesifikt for den britiske mutasjonen.

    – Det er for å få bedre oversikt over hvilke virusvarianter som sirkulerer i Oslo. I tillegg følger vi opp utbruddet i Nordre Follo og smittetrådene ut derfra, sier avdelingsdirektør Line Vold. (NTB)
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.685
    Antall liker
    2.287
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jeg blir overrasket dersom en vaksineavstemning viser noe annet enn at de som er for inngripende nasjonale tiltak, samtidig er skeptisk til vaksine.

    Paranoia er paranoia.
    Der tror jeg du tar feil. Jeg støtter alle tiltak som kan få slutt på dævelskapen inkludert nedstenging og vaksine. Jeg tar vaksine så fort det blir mulig for meg.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er ikke vaksinemotstander, og kan godt ta vaksinen. Men jeg kan også godt la de som virkelig føler de trenger den gå foran meg i køen, blant annet samtlige lockdown-forkjempere i denne tråden;)
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    96
    Jeg blir overrasket dersom en vaksineavstemning viser noe annet enn at de som er for inngripende nasjonale tiltak, samtidig er skeptisk til vaksine.

    Paranoia er paranoia.
    Du bør søke opp hva paranoid betyr. Ellers er det helt greit å være uenig i tiltakene og argumentere for det. Men du tar 100% feil her. Jeg garanterer deg at de samme som støtter tiltakene vil være først i køen for å ta vaksine. De aller fleste skjønner at de inngripende tiltakene har konsekvenser, og mange er lei. Også de som støtter strategien. Jeg snakker med de daglig. Men paranoide er de ikke.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Du bør søke opp hva paranoid betyr. Ellers er det helt greit å være uenig i tiltakene og argumentere for det. Men du tar 100% feil her. Jeg garanterer deg at de samme som støtter tiltakene vil være først i køen for å ta vaksine. De aller fleste skjønner at de inngripende tiltakene har konsekvenser, og mange er lei. Også de som støtter strategien. Jeg snakker med de daglig. Men paranoide er de ikke.
    Dette er en ting jeg gladelig tar feil på. Desverre hører jeg ofte argumenter mot å ta vaksine, særlig blant de som er sterkt for inngripende tiltak.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Jeg mener man må respektere det å være skeptisk til vaksinen, men da kan man ikke være for tiltakene og lockdown samtidig, det henger ikke på greip.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    96
    Noen som trodde Erna ble upopulær etter de siste innstrammingene? Bare 8% som er misfornøyd med henne. Smått utrolig egentlig. Dette viser også hvorfor enkelte er så frådende her inne, de finner vel ikke mange IRL å være enige med :p

     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Er da ingen overraskelse i det. Folk tenker kun på seg selv, og vil ha "beskyttelse".

    Dette, selv om hun er årsaken til både lockdown, nasjonale tiltak og stengte grenser.

    En fullstendig gal verden. Men også fullstendig normal.
     
    Sist redigert:

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Er da ingen overraskelse i det. Folk tenker kun på seg selv, og vil ha "beskyttelse".

    Dette, selv om hun er årsaken til både lockdown, nasjonale tiltak og stengte grenser.

    En fullstendig gal verden. Men også fullstendig normal.
    Enig i at det ikke er så rart, tatt i betraktning den ordbruken og den voldsomme og ensidige dekningen dette har fått i media. Det som repeteres nok ganger blir en sannhet for de fleste.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    96
    Er da ingen overraskelse i det. Folk tenker kun på seg selv, og vil ha "beskyttelse".

    Dette, selv om hun er årsaken til både lockdown, nasjonale tiltak og stengte grenser.

    En fullstendig gal verden. Men også fullstendig normal.
    Jeg kjenner flere og har lest om andre som definitivt ikke har det like greit som før, men de støtter tiltakene. Det er utrolig sjofelt av deg å avskrive alle du er uenige med som egoister.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    96
    Enig i at det ikke er så rart, tatt i betraktning den ordbruken og den voldsomme og ensidige dekningen dette har fått i media. Det som repeteres nok ganger blir en sannhet for de fleste.
    Tror du folk flest er så korka? Du tror ikke at mange har litt forskjellige meninger om dette, eller er det ikke mulig å ha flere tanker samtidig? Jeg tror det er fullt mulig å se bakdeler og til og med være drittlei, men samtidig lande på at man støtter tiltakene.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg kjenner flere og har lest om andre som definitivt ikke har det like greit som før, men de støtter tiltakene. Det er utrolig sjofelt av deg å avskrive alle du er uenige med som egoister.
    Inntil man får en helt annen forståelse av hvordan den sosiale profilen på tiltak rammer de svakeste, står jeg som en påle på at her er det egoismen som styrer.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Tror du folk flest er så korka? Du tror ikke at mange har litt forskjellige meninger om dette, eller er det ikke mulig å ha flere tanker samtidig? Jeg tror det er fullt mulig å se bakdeler og til og med være drittlei, men samtidig lande på at man støtter tiltakene.
    Jeg tror ikke folk flest er korka;) Jeg tror også at dødsangst er en veldig sterk følelse.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn