Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Så du har ikke noe tro på at en samling av hundrevis av mennesker i en park kan spre smitte?
    Nei, jeg tror det er lite sannsynlig. Uansett mener jeg at bøtestraff på kr. 120 000,- ikke rimelig eller forholdsmessig. Det er imidlertid litt illustrerende for hvor sykt alt dette har blitt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.750
    Antall liker
    13.239
    Nei, jeg tror det er lite sannsynlig. Uansett mener jeg at bøtestraff på kr. 120 000,- ikke rimelig eller forholdsmessig. Det er imidlertid litt illustrerende for hvor sykt alt dette har blitt.
    Det varier vel litt. Om konsekvensen er at landet stenger (som i NZ eller Australia) ved et par tilfeller så er jo omtrent hvasomhelst forholdsmessig. Om det derimot er en endring fra 25670 til 25673 tilfeller på en dag i UK så er det ikke det.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Det varier vel litt. Om konsekvensen er at landet stenger (som i NZ eller Australia) ved et par tilfeller så er jo omtrent hvasomhelst forholdsmessig. Om det derimot er en endring fra 25670 til 25673 tilfeller på en dag i UK så er det ikke det.
    Enig i det ift selve forholdsmessighetsvurderingen. Men jeg mener også at det er sinnsykt å stenge ned ett helt land pga etpar tilfeller;)
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, det er mye styr rundt noen uker forskjell på vaksinering for tiden.
    Det går så fort at noen vaksiner fryser istykker, noen får dobbel dose og andre får med feil sprøytespiss.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Legger merke til at smittevernhelten (Fauci) USA bruker2 munnbind samtidig.

    Javel....er dette en faglig tilnærming?
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.081
    Antall liker
    2.537
    Det er vel mer en design tilnærming, de bruker ofte et medisinsk munnbind under og et tøymunnbind som ser litt bedre på toppen.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er altså ikke for å sikre seg hjerneskade av surstoffmangel? 🤔
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    INNLAGT

    Det er nå 99 coronapasienter innlagt i norske sykehus, viser Helsedirektoratets tall. Vi må tilbake til 11. november for å finne sist gang vi hadde færre enn100 coronapasienter i Norge, viser VGs oversikt.

    Nå er det sannelig på tide med lockdown og portforbud. Over hele landet....
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    INNLAGT

    Det er nå 99 coronapasienter innlagt i norske sykehus, viser Helsedirektoratets tall. Vi må tilbake til 11. november for å finne sist gang vi hadde færre enn100 coronapasienter i Norge, viser VGs oversikt.

    Nå er det sannelig på tide med lockdown og portforbud. Over hele landet....
    99 av 5 367 580, opplagt fullstendig krise.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.123
    Antall liker
    9.437
    INNLAGT

    Det er nå 99 coronapasienter innlagt i norske sykehus, viser Helsedirektoratets tall. Vi må tilbake til 11. november for å finne sist gang vi hadde færre enn100 coronapasienter i Norge, viser VGs oversikt.

    Nå er det sannelig på tide med lockdown og portforbud. Over hele landet....
    Sikkert deilig å ha så mye makt at man kan beordre portforbud og nå er snart tidsvinduet for å gjøre det lukket.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Common sense sies det....

     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Common sense sies det....

    Da burde vel tre eller fire masker være enda bedre;)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Da er det bare å forberede seg på at de som benytter munnbind alene i bil (og det er sannelig ikke få) ,oppgraderer sikkerheten til 2-5 munnbind...

    Kan bli en del ulykker av duggede briller og sjåfører i akutt nød for surstoff 😷
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Corona er veldig langt fra det dødeligste viruset i historien.
    Det dør vel forøvrig nesten 1 million mennesker av Aids hvert år - selv om ingen synes å bry seg så veldig om det - totalt 35 millioner så langt.
    Det er da fortsatt mye fokusert innsats mot AIDS. Men der er det mer fokusert og medisinsk innsats som gjelder. Forøvrig så har vi nå passert 2mill døde av c19 ... på et snaut år.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    En kommune i nærheten kom med en anmodning til innbyggerne for en tid tilbake (det blir mye slikt fremover når dette er over...) om at de kjøpte tannkoster og dobørster av bambus og ikke plast da det var så mye plastforurensing. De anmoder også sterkt om at folk bruker munnbind selv om veldig mange av disse (1-2 mrd.) havner i havet sammen med plasten.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er da fortsatt mye fokusert innsats mot AIDS. Men der er det mer fokusert og medisinsk innsats som gjelder. Forøvrig så har vi nå passert 2mill døde av c19 ... på et snaut år.
    Jada, jeg har fått med meg at det er mange gamle som dør med Corona. Nå vet jeg ikke hva snittalderen er globalt for de som dør med Corona - men det er vel ikke utenkelig at den er over 80 år.

    Kjapt google søk.
    Epidemien fører til en dramatisk nedgang i forventet levealder ved fødselen i de hardest rammede land

    Du har sikkert glemt det - men kommentaren var knyttet til bilde med munnbind. Men det er for meg åpenbart at AIDS hvert eneste år de siste 20 årene har tatt langt flere leveår enn det Corona har. Er du uenig i det..?

    Men jeg kaster gjerne ballen tilbake til deg....legg ut noen linker som viser den massive satsingen vi har for å forhindre AIDS - som jeg hevder tar flere leveår enn Corona. det må jo være enorm siden det faktisk er værre enn Corona..
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Hva er det du savner av tiltak mht aids? Det hjelper jo ikke å stenge grensene, akkurat?
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Er det feks overdødelighet i verden pga kåråna? Dvs fører kåråna til at det er flere som dør enn vanlig totalt sett? Det er jo opplagt umulig å ha korrekte tall på dette, men hvis man ser pr år er jeg ikke sikker på om det er tilfellet.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Noen som har lyst til å gå på konsert med Kurt Nilsen heretter? Han og hans 5 sangere tok 5,4 millioner i koronastøtte. Millionlønna måtte han ha på statens regning. Jævla kødd!
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hva er det du savner av tiltak mht aids? Det hjelper jo ikke å stenge grensene, akkurat?
    Du vrir og vender....det var du som begynte denne diskusjonen - ikke jeg. Jeg bare påpekte at Corona ikke er så veldig alvorlig sånn mtp global folkehelse.

    Men om det var slikt at vi var så bekymret for alle verdens mennesker helse - som du antyder med å nevne at det er 2 millioner Coronadøde - så ville jeg trodd at vi hadde sponset medisiner til barn/ungdom som unødvendig dør av AIDS.

    Jeg vet ikke hva det koster - med vi redder nok ganske mange tusen med kostandene av noen få dager lockdown for å redde våre 80 åringer.

    Eller hva med sult - denne side sier at 3 millioner barn dør hvert år av sult. Kan ikke huske at du har skrevet et eneste innlegg om å redde sultne barn - men du hiver deg på tastaturet hver gang jeg skriver at corona faktisk ikke er så veldig dramatisk.


    Mener du det er en global katastrofe som trenger mer oppmerksomhet enn det får at 2 millioner gamlinger har dødde av en influensa/forkjølelsesvirus-pandemi? Sult - tilsvarer vel i overkant av Pearl Harbour og Twin Towers hver eneste dag - med barn under 5 år. Og slik har det vært i år etter år etter år etter år....Kan ikke huske fela har nevnt det heller.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hva er forskjellen på Norge og Brasil?

    Kanskje levestandard, mye dårligere helsevesen, slum, fattigdom, enormt mye større befolkningstetthet?

    Merkelig at det er mye verre der, ja 🤔
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Noen som har lyst til å gå på konsert med Kurt Nilsen heretter? Han og hans 5 sangere tok 5,4 millioner i koronastøtte. Millionlønna måtte han ha på statens regning. Jævla kødd!
    Det var sur klang på den støtten der, ja.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.123
    Antall liker
    9.437
    Noen som har lyst til å gå på konsert med Kurt Nilsen heretter? Han og hans 5 sangere tok 5,4 millioner i koronastøtte. Millionlønna måtte han ha på statens regning. Jævla kødd!
    Har uansett ikke lyst til å gå på Kurt-konsert. Det er jo godt at de fem sangeren og alle de andre i crewet hans får noe å leve av.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Har uansett ikke lyst til å gå på Kurt-konsert. Det er jo godt at de fem sangeren og alle de andre i crewet hans får noe å leve av.
    De får da vesentlig mer enn noe å leve av. Kurt har hatt millionlønn å leve av de siste årene. Han har formue å tære på.

    Jeg har sympati med sangerne hans, men 900k i lønn? ja, jøss. Greit nok at de har utgifter som må dekkes, men 900k i statlige penger. Ikke at de får i nærheten av 900k. Kurt er jo stjerna og skal ha brorparten. Jeg er 100 % sikker på at Kurt ikke delte dette jevnt.

    Han tok nok 3 mill og lot de resterende 5 få 2,4M på deling.

    Det var slik Bjørn Dæhli alltid gjorde det. Han og en fyr skulle holde foredrag. 50k i honorar. Dæhli tok 40k og den andre fikk 10k.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.750
    Antall liker
    13.239
    Rart at det ikke er begrenset uttak av lønn til 6g eller hva det nå enn er for alle andre
    jeg kjøpte et par dali-høyttalere til hjemmekontoret av en fyr på Finn. Han var produsent. La oss være diplomatiske og si at han var «relativt sur» på hvordan denne kulturstøtten var strukturert.

    samme greia med støtten til småbedrifter - går stort sett videre i husleie til store aktører som om noen burde være i stand til å bære tap. Noegesgruppen er indirekte en stor mottager av denne støtten.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Rart at det ikke er begrenset uttak av lønn til 6g eller hva det nå enn er for alle andre
    Works as intended. Rikingene må få sitt uansett om det er pandemi eller ei. Pandemien er en ypperlig anledning å slå kloa i statlige penger.

    Er ikke uten grunn at det ikke ble utbytte-, bonus- og oppsigelsesforbud til bedriftene som takket ja til statlig hjelp.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Du vrir og vender....det var du som begynte denne diskusjonen - ikke jeg. Jeg bare påpekte at Corona ikke er så veldig alvorlig sånn mtp global folkehelse.

    Men om det var slikt at vi var så bekymret for alle verdens mennesker helse - som du antyder med å nevne at det er 2 millioner Coronadøde - så ville jeg trodd at vi hadde sponset medisiner til barn/ungdom som unødvendig dør av AIDS.

    Jeg vet ikke hva det koster - med vi redder nok ganske mange tusen med kostandene av noen få dager lockdown for å redde våre 80 åringer.

    Eller hva med sult - denne side sier at 3 millioner barn dør hvert år av sult. Kan ikke huske at du har skrevet et eneste innlegg om å redde sultne barn - men du hiver deg på tastaturet hver jeg skriver at corona faktisk ikke er så veldig dramatisk.


    Mener du det er en global katastrofe som trenger mer oppmerksomhet enn det får at 2 millioner gamlinger har dødde av en influensa/forkjølelsesvirus-pandemi? Sult - tilsvarer vel i overkant av Pearl Harbour og Twin Towers hver eneste dag - med barn under 5 år. Og slik har det vært i år etter år etter år etter år....Kan ikke huske fela har nevnt det heller.
    Jeg kunne helt sikker engasjert meg mer i verdens største problemer. Og sult er helt klart en av dem. Og det er godt mulig du ligger langt foran meg i løypa der. Men jeg synes ikke det er relevant for hvordan vi håndterer c19.

    Det er forøvrig ekstremt liten covid-risiko i min familie, bare så det er sagt. Vi har ingen gamle igjen å bekymre oss for. De forsvant alle før tiden og lenge før c19.

    Så våre uenigheter går mer på hva vi tror fungerer enn ulike interesser. I likhet med deg er jeg fanget i en pandemi-situasjon som vi sliter med å komme ut av. Og vi er uenig om hva som er den beste veien. Jeg forstår argumentasjonen din, men jeg mener nok du trår på tynn is etisk sett når du måler livsår slik du gjør - og setter ulike sykdommer opp mot hverandre. Det står ikke mellom aids eller c19.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Nei, men depresjon, angst, ME, hjerte og kar, muskel og skjelett, kreft, rus og slike sykdommer står opp mot c19.

    Før du aner ordet av det så har du en nevø som "helt ut av det blå" tar livet av seg som 22-åring. Det har vært mange nok historier i avisene hvor foreldrene fortvilte står og lurer på hva som skjedde der de forteller om at de observerte ingen faresignaler.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Vi får se, Larson. Inntil videre er det få tegn på at skadebegrensningen gjør mer ondt enn godt.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Det er mange og store tegn på enorme skader i "skadebegrensningen", men du er ikke villig til å se dem. Du oppfører deg som disse foreldre som ikke aner at ungen dems sliter med depresjon/angst/what-not og er suicidal.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Som før sagt; langsiktige konsekvenser har en tendens til å komme snikende over tid. Hvordan det er akkurat i dag, spiller egentlig ikke noen stor rolle. Dessuten rapporteres det stadig om økning i psykisk syke, og at de er psykere enn før.

    Men man trokke på som helst (i Elverum) som høyre-mann.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Det er mange og store tegn på enorme skader i "skadebegrensningen", men du er ikke villig til å se dem. Du oppfører deg som disse foreldre som ikke aner at ungen dems sliter med depresjon/angst/what-not og er suicidal.
    Jeg leste nettopp en statistisk vinklet artikkel om den saken. Hva har du utover anekdotiske bevis?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn