Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    3.048
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    jeg har full tillit til norske helsemyndigheter og at de tar de beste beslutningene basert på informasjonen de til enhver tid sitter med.
    Nå er det jo Helsedirektoratet og helseminister som er myndigheter, FHI er jo bare den faglige ekspertisen.

Så du stoler mer på Nakstand, Høie og Guldvog enn på FHI...? de har jo ikke vært enig hele tiden,

cruiser

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.02.2010
    Antall liker
    2.880
    Ja, jeg stoler på at direktoratet har hatt et godt grunnlag for sine beslutninger, all dokumentasjon tyder på det. Men de har ikke "luksusen" av å bare bekymre seg for ett fagfelt, de må balansere mange ulike hensyn, det slipper i stor grad FHI..

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    3.048
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Ja, de behøver jo bare å tenke på hele folkehelsen. Hvilken andre forhold tenker du HD må ta hensyn til...?

lars_erik

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    12.086
    Sted
    Hades
    Har vel sagt opp til flere gange at jeg ikke har noe kompetanse for å vurdere ulike tiltak opp mot hverandre, men jeg har full tillit til norske helsemyndigheter og at de tar de beste beslutningene basert på informasjonen de til enhver tid sitter med. Registrerer at heller ingen andre europeiske land har kontaktet smittervernekspertisen i Levanger og Bergen og at de fleste har nogenlunde samme strategi. Følger også lydig alle råd, anbefalinger og forbud, Anbefaler alle å gjøre det samme.
    Jeg følger også rådene, men det betyr ikke at jeg ikke kan være kritisk til f.eks at rådene har vært like over hele landet mesteparten av denne tiden. Den dagen alle bare sier "myndighetene vet best", er vi på ville veier.

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    13.220
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

RuneRaskeReven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.08.2014
    Antall liker
    1.355
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Etterspillet av coronakrisen vil sannsynligvis bli stygt når konsekvensene kommer fram mht arbeidsledighet og økonomi. Selv om Stortinget var med på dette i våres så var det en feil å kun forhandle med FrP i høst. Regjeringen må svare på stygge tall på et eller annet tidspunkt - og i den settingen kom vaksinene for raskt mht valget neste år. Til høsten 2021 tvinger konsekvensene seg fram.

cruiser

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.02.2010
    Antall liker
    2.880
    Ja, de behøver jo bare å tenke på hele folkehelsen. Hvilken andre forhold tenker du HD må ta hensyn til...?
    Det er vanskelig for meg å svare på, men ettersom det er direktoratet og politikerne som til syvende og sist tar avgjørelsene så tror jeg det er ganske mange flere variabler i regnestykkene. Budsjetter, kapasiteter, storpolitikk, europeiske relasjoner, forsyninger, implikasjoner, komplikasjoner osv. Jeg har all respekt for de som sitter med den drittjobben og det ansvaret. Har ingen intensjoner om å sitte på et internett forum å drite dem opp og ned i mente med etterpåklokskap. Tallenes tale er klar, Norge har så langt klart seg meget godt, sammenlignet med nesten hva som helst annet. Og spesielt ditt kjære Sverige.

Nå ser det virkelig ut som man kan begynne å rulle ut de første vaksinedosene på nyåret, da vil Norge sansynligvis fortsatt komme veldig godt ut når alt skal telles opp til slutt.

cruiser

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.02.2010
    Antall liker
    2.880
    Etterspillet av coronakrisen vil sannsynligvis bli stygt når konsekvensene kommer fram mht arbeidsledighet og økonomi. Selv om Stortinget var med på dette i våres så var det en feil å kun forhandle med FrP i høst. Regjeringen må svare på stygge tall på et eller annet tidspunkt - og i den settingen kom vaksinene for raskt mht valget neste år. Til høsten 2021 tvinger konsekvensene seg fram.
    Kan du vise til andre land som har kommet vesentlig bedre ut økonomisk enn Norge?

Larson

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    1.878
    Folk flest vil klare seg meget godt i Norge. De som ikke tilhører folk flest derimot seiler sin egen sjø. Sånn har det alltid vært der ute på høyrekanten.

Vil minne om at folk flest er minimum 51 %.

De som drukner får bare drukne. Totalen Norge kom bedre ut enn totalen <sett inn land>. Hurrah!

lars_erik

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    12.086
    Sted
    Hades
    Der er du inne på noe viktig, Larson. Og noe, i mine øyne, svært merkelig.; Cruiser, du har da aldri virket hverken særlig autoritetstro eller, gud forby; tilhørt den konservative siden tidligere.

Jeg regner med at dette er momentary lapse of reason, og ikke noen alvorlig skade eller sykdom 🤔

RuneRaskeReven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.08.2014
    Antall liker
    1.355
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Folk flest vil klare seg meget godt i Norge. De som ikke tilhører folk flest derimot seiler sin egen sjø. Sånn har det alltid vært der ute på høyrekanten.

De som drukner får bare drukne. Totalen Norge kom bedre ut enn totalen <sett inn land>. Hurrah!
    Som borgerlig velger er jeg sterkt imot rasering av arbeidsplasser i privat sektor. Jeg er også sterkt i mot å tvinge folk på nav ved å innføre tiltak som rammer bredt og med begrenset effekt. Det er dårlig for alle parter

cruiser

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.02.2010
    Antall liker
    2.880
    Dette er ikke min regjering, jeg stemmer til venstre for sentrum. Men jeg har ikke noe tro på at "min" regjering ville ha håndtert dette anderledes. Jeg syns selve smittesituasjonen har blitt håndtert meget godt og krisepakkene har vært rause. Det er veldig lite I våre tall som tyder på at dette har blitt håndtert spesielt dårlig.

RuneRaskeReven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.08.2014
    Antall liker
    1.355
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det at vi har penger på bok som vi bruker med begrenset kost / nytte er en ting. Det er en kostnad som framtidige generasjoner må ta.

Men mange av arbeidsplassene vi mister nå kommer nok ikke tilbake. Flere tusen medmennesker tvinges over på NAV - og etterhvert uføretrygd mht uheldige endringer i AAP ordningen. Det er svært dårlig for dem og alle andre.

Ja, regjeringen har handlet og har bred støtte per idag. Men - når den endelige fasiten kommer for en dag så må spørsmål besvares.Flere av tiltakene holder ikke mål, mens andre kom for sent. Dette treffer jo også byrådet i Oslo. Det er en tverrpolitisk og feilslått kampanje. Regningen kommer til sommeren 21. Den blir ikke hyggelig for noen, og regjeringen blir så klart holdt ansvarlig.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    1.609
    Vet du at vi mister mange arbeidsplasser, da? Det tok seg rimelig fort opp i sommer når restriksjonene ble lettet.

Jeg tror økonomien tar seg inn veldig raskt, bortsett fra i bransjer og for bedrifter som allerede var ute å kjøre. Kultur og uteliv kommer tilbake med en gang, det forsvinner sikkert en detaljhandel, men de har vært på vikende front i mange år allerede.

Hvis f.eks. Norwegian går konkurs så skal det allikevel gå fly med Nordmenn innenlandsk og til/fra utlandet.

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    13.220
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    3.048
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Det er vanskelig for meg å svare på, men ettersom det er direktoratet og politikerne som til syvende og sist tar avgjørelsene så tror jeg det er ganske mange flere variabler i regnestykkene. Budsjetter, kapasiteter, storpolitikk, europeiske relasjoner, forsyninger, implikasjoner, komplikasjoner osv. Jeg har all respekt for de som sitter med den drittjobben og det ansvaret. Har ingen intensjoner om å sitte på et internett forum å drite dem opp og ned i mente med etterpåklokskap. Tallenes tale er klar, Norge har så langt klart seg meget godt, sammenlignet med nesten hva som helst annet. Og spesielt ditt kjære Sverige.

Nå ser det virkelig ut som man kan begynne å rulle ut de første vaksinedosene på nyåret, da vil Norge sansynligvis fortsatt komme veldig godt ut når alt skal telles opp til slutt.
    Ja, hvis man stort sett har fokus på hvor mange døde mennesker som har testet positivt på en Coronatest så kommer selvsagt Norge godt ut.
    Det er også slik at den positive effekten av strenge smitteverntiltak kommer raskt (færre døde), mens de negative konsekvensene varer i mange år.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    3.048
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Merkelig - var det ikke slik at svenskene hadde endret adferd like mye som oss da...? Og det var derfor smitten gikk ned i vår. Og her har de minst adferdsendring av alle 28 land?

Ellers er jo ikke dette rart, når man ikke har stengt ned så tar jo ting lengre tid.

lars_erik

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    12.086
    Sted
    Hades
    Det som virkelig er merkelig, er at mennesker man hadde trodd var rasjonelle og oppegående, kun ser på antall smittede og døde når de vurderer om myndighetene har taklet denne situasjonen godt. Og da kun antall døde her og nå, uten å se at strategien på sikt vil kunne medføre langt større lidelser for de som mister jobben, psykisk helse, ensomhet og isolasjon, sykdommer som ikke oppdages og behandles tidlig nok osv. Hadde myndighetene skjønt verdien av differensierte tiltak rundt om i landet, hadde mye av dette vært unngått.

Politikere bedriver politikk, også når det gjelder tiltak. De handler utifra ideologi og sine tanker om hvordan ting skal være. I tillegg har magefølelse tydeligvis vært en rettesnor. Derfor er det jo selvsagt at man, også i denne situasjonen, skal være akkurat like kritiske mot regjering og andre myndigheter som i en hvilken som helst annen sak.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    3.048
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Ja, når skal telleverket stoppes evt nullstilles.

Når man sammenligner med andre ting man kan dø av (Det skal man selvsagt ikke) - så prater vi jo om årlige tall. Blir tellerne for Corona nullstilt 31.12. i år - eller skal de fortsette å tikke oppover...? Kan vi da sammenligne med andre tall for 2 år..?

Hvor lenge er det aktuelt å telle? Er det grunn til å ha "dashboard" på alle nettaviser som teller oppover når en håndfull eldre mennesker dør av en luftveisinfeksjon på sykehjem?

lars_erik

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    12.086
    Sted
    Hades
    Her er en av følgene av fryktkulturen regjeringen og media har skapt. Ungdom, ned i 13-14 årsalderen har tydd til narkotika. Selvsagt ikke et problem for de liberalerne her som tydelig har frontet frislipp av slikt svineri, og som samtidig gir regjeringen sin fulle støtte rundt corona-håndertingen.

Kanskje på tide å innse at alt henger sammen med alt?

Larson

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    1.878
    Vet du at vi mister mange arbeidsplasser, da? Det tok seg rimelig fort opp i sommer når restriksjonene ble lettet.

Jeg tror økonomien tar seg inn veldig raskt, bortsett fra i bransjer og for bedrifter som allerede var ute å kjøre. Kultur og uteliv kommer tilbake med en gang, det forsvinner sikkert en detaljhandel, men de har vært på vikende front i mange år allerede.

Hvis f.eks. Norwegian går konkurs så skal det allikevel gå fly med Nordmenn innenlandsk og til/fra utlandet.
    Jeg ville ikke vært så sikker på at kultur kommer så lett tilbake. F.eks. når alle lydarbeidere har gått arbeidsledige i et år så må de ha funnet seg noe nytt å gjøre. Tar tid å erstatte tapt kompetanse. Norge tror at vi kan kaste penger på et problem, og så finnes det tilbydere. Slik fungerer det ikke.

cruiser

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.02.2010
    Antall liker
    2.880
    Ja, hvis man stort sett har fokus på hvor mange døde mennesker som har testet positivt på en Coronatest så kommer selvsagt Norge godt ut.
    Det er også slik at den positive effekten av strenge smitteverntiltak kommer raskt (færre døde), mens de negative konsekvensene varer i mange år.
    Hva er det langvarige konsekvensene og kostnadene av utbredt smitte?

Robot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2018
    Antall liker
    896
    Sted
    Høgda
    Her er en av følgene av fryktkulturen regjeringen og media har skapt. Ungdom, ned i 13-14 årsalderen har tydd til narkotika. Selvsagt ikke et problem for de liberalerne her som tydelig har frontet frislipp av slikt svineri, og som samtidig gir regjeringen sin fulle støtte rundt corona-håndertingen.

Har du en graf som beviser dette? Hvis ikke så har jeg ikke trua på at dette stemmer. Men hvis det stemmer så har jeg bestemt meg for at det ihvertfall ikke har noe med covid19 og tiltak å gjøre.

Dette er ganske interessant, fra artikkelen;

"Tall VG har innhentet fra 217 norske barnevernstjenester viser at politiet, helsevesenet og skoleansatte sendte færre bekymringsmeldinger til barnevernet i mars og april i år enn de samme månedene i fjor.

I mars og april i år sendte naboer, venner og slektninger nesten dobbelt så mange bekymringsmeldinger som i samme periode i fjor."

RuneRaskeReven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.08.2014
    Antall liker
    1.355
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hva er det langvarige konsekvensene og kostnadene av utbredt smitte?
    Det er klart at kostnadene på kort sikt er sprengt kapasitet på sykehus og potensielt høye dødstall innen både covid19 og andre sykdomsforløp. Derfor støtter jeg tiltak - men da tiltak med kost/nytte og som treffer bedre. Dagens regning vil komme fram i lyset i løpet av mnder.

Arbeidsplasser som vil bli tapt i Norge kan raskt bli alle de som jobber i NAS som blir erstattet av øst Europa. Flere bedrifter innen restaurantnæringen som nå går dukken fordi vi ikke kan ta et glass vin til maten i Oslo. Mye innen kulturlivet og butikker som taper for netthandel. Som det sies i et annet innlegg - tapt verdiskapning der det ikke hjelper å kaste penger etter problemet.

Kua dør mens vi venter på at gresset skal gro.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    1.609
    Sant nok, tapt verdiskaping tar vi aldri igjen. Men det er ikke sikkert at verdiskapingsevnen blir nevneverdig svekket. Restauranter og underholdning kommer tilbake når markedet er tilbake, det er jeg ganske sikker på.

Mine tanker går først og fremst til de nyutdannede. En langvarig periode med sparebluss kan få store konsekvenser for mange av disse i forhold til å få jobb og få igang karrieren.

lars_erik

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    12.086
    Sted
    Hades
    Senvirkninger dukker som oftest ikke opp umiddelbart. Derfor er det viktig å se at den situasjon som til en hver tid råder, ikke er det endelige resultatet. Det er jo helt klart at vi vil oppleve svært store ettervirkninger av tiltakene. En del har allerede begynt å vise seg. Dette har myndighetene enten ikke tenkt på eller så bryr de seg ikke i tilstrekkelig grad.

RuneRaskeReven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.08.2014
    Antall liker
    1.355
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1

Jeg vil gjerne svare på denne da jeg stemmer borgerlig.

Etter min mening så er høyresiden i utgangspunktet bedre på politikk for verdiskapning enn venstresiden. Er det noe vi trenger nå så er det å legge til rette for flere arbeidsplasser innen små og mellomstore bedrifter - både mht corona og utfasing av olje. Jeg er overbevist f eks at vi får mer verdiskapning og skatteinntekter ved å skatte mer utbytte enn å belaste bedrifter og tappe dem for verdier f eks via formuebeskatning i tider der pengene burde gå til å reinvestere i bedriftene og arbeidsplasser - spesielt med økt konkurranse fra utlandet som slipper denne ekstrabeskatningen.

Venstresiden er bedre på fordelingspolitikk - der de ganske så riktig angriper endringer på AAP som eks. Som idag tvinger folk over til uføre der NAV ikke har kapasitet til å følge dem opp= lavere livskvalitet og høyere kostnader for felleskassa. Dette kan påvirke flere generasjoner for de som er rammet.

Jeg tenker at Rødt med et tankegods delvis lånt fra Marx er det beste systemet så lenge vi har opplyste mennesker som tenker altruisme og rettferdighet. Så lenge en stor del mennesker optimaliserer for seg selv og sine nærmeste så må vi derimot ha et system som både spiller på egoismen og jungelens lover og som på samme tid sørger for en best mulig omfordeling.

Min frustrasjon er at disse leirene ikke klarer å møtes grunnet ren ideologi og etter min mening - kunstige politiske skiller. De store partiene handler også mer om egen politisk karriere vs å gjøre det riktige for samfunnet.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    1.609
    Merkelig - var det ikke slik at svenskene hadde endret adferd like mye som oss da...? Og det var derfor smitten gikk ned i vår. Og her har de minst adferdsendring av alle 28 land?

Ellers er jo ikke dette rart, når man ikke har stengt ned så tar jo ting lengre tid.
    Det er jo ikke rare forskjellen mellom Norge og Sverige mht atferdsendringer i den rapporten.

bambi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    4.416
    Sted
    Nedre Eiker
    Kanskje på tide å fronte litt mer hva du mener om ting, i stedet for å oppføre seg som en drittunge?

Bare et forslag. Helt opp til deg hvilket nivå du ønsker å legge deg på.

Er på en måte glad jeg ikke er like flink som deg.

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    13.220
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

Nei, det tallet var litt overraskende. De tallene jeg har sett tidligere for nedgangen i trafikk f eks inn og ut av Stockholm viste en større og mer langvarig reduksjon enn i nabolandene. Derimot er det ingen overraskelse at svenskene ser ut til å ha mislykkes med hva det nå enn var de forsøkte å gjøre.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn