Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.210
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hadde vært fint med en liten oppdatering fra Asbjørn/Bx på hvordan Løfven og Eliasson har mistet folket med sine soleklare brudd på smittereglene i julen.
    Si det. Det jeg ser er at smittetrykket omsider har begynt å gå ned i storbyene, mens det fortsatt øker bratt i provinsen. Man kan jo håpe at denne meget omtalte flokkimmuniteten kanskje har begynt å gjøre seg gjeldende i bydeler som Rinkeby eller Angered, og at det har begynt å drive tallene nedover. Det generelle inntrykket er likevel at folk fortsatt gir faen i smittevern, masker etc, og det er vel heller lite som tyder på at julens eskapader fra de som gir formaninger på TV har gjort noe særlig for å bedre det. At myndighetene også har begynt å komme med direkte på- og forbud med reelle konsekvenser har kanskje gjort større forskjell, selv om det er bra tafatte tiltak.

    I den grad et bytte av president hjelper vil jeg foreslå at Brasil kanskje kunne repetere det forsøket og se om de fikk samme resultat som USA.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.835
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Si det. Det jeg ser er at smittetrykket omsider har begynt å gå ned i storbyene, mens det fortsatt øker bratt i provinsen.
    Jeg ser du gjentar at det kun faller i storbyene og at det øker bratt i provisene.

    Ser man på intensivplassene - så er det stigende pil i 2 av 21 regioner (og det er i grunn vanskelig å se fra kurvene at det er en stigning) og det er flatt i 2 (Hvorav den ene er flat på 0). De resterende 17 regionene har fallende pil.

    På sykehusinnleggelser er det stigende pil i tre regioner, selv om alle disse tre regionene har hatt godt fall de siste 3-4 ukene. De 18 andre regionene har fallende kurve.

    Hvor er det du ser denne bratte økningen..?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.210
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Eksempelvis virker det ikke som den lave befolkningstettheten i Norrbotten hjelper så mye lenger, om den noensinne hadde gjort det. Finland stengte grensen nå. Kurven for «min» kommune gikk heldigvis litt ned igjen sist uke, men noen «flokkimmunitet» er ikke veldig lett å se ennå.

    1611999201636.png

    1611999442546.png
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.835
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har veldig vanskelig for å se at det øker bratt i Norbotten - kan du peke hvor det skjer?
    norbotten.png
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.210
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    OK, greit. Kanskje riktigere å si at det er i utkantkommunene at smittetrykket fortsatt er høyest, da.

    Hva er din teori om utbruddet som pågår i Manaus, forresten? Antatt 76 % seropositive, og så bang?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.220
    Antall liker
    9.453
    Torget vurderinger
    2
    Legger merke til at Sverige oppgir smittetrykk som tilfeller pr 10 000 , og ikke 100 000 som resten av verden. Ser jo litt penere ut da. Selv utkantstrøk har langt høyere smittetrykk enn de værste delene av Oslo
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.835
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    OK, greit. Kanskje riktigere å si at det er i utkantkommunene at smittetrykket fortsatt er høyest, da.

    Hva er din teori om utbruddet som pågår i Manaus, forresten? Antatt 76 % seropositive, og så bang?
    Så da er vi enig om at dine påstander om økende smitte ikke var riktig da.

    Manaus har jeg overhodet ingen kjennskap til.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.835
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Legger merke til at Sverige oppgir smittetrykk som tilfeller pr 10 000 , og ikke 100 000 som resten av verden. Ser jo litt penere ut da. Selv utkantstrøk har langt høyere smittetrykk enn de værste delene av Oslo
    Vet ikke hvor Asbjørn har funnet sine kart, men folkehelsen sine sider har pr 100k.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Du leste ikke artikkelen? Den refererer til faktiske tilstander, lik et eller ei. Ordene i overskriften er ikke bare Dagbladets, men skrekkfilm analogien ble sagt til Washington Post av epidemiolog Noaldo Lucena. Nå er det selvsagt veldig stor forskjell på Norge og Brasil, heldigvis for oss, men de grusomme tilstandene i denne byen viser potensialet til dette viruset. Men du må bare fortsette å bagatellisere, om du synes det er givende. Det er selvsagt en hensikt med at pressen velger slike dramatiske ord i overskrifter. Jeg skjønner det. Men det er et faktum at viruset skaper forferdelige tilstander langt fra det meste vi har sett i moderne tid, og spesielt i mindre rike land enn Norge.


    Det er ikke en følelse, men fakta, sier epidemiolog Noaldo Lucena til Washington Post.

    Det er vanskelig for Lucena å se for seg at det kan bli verre.

    - Du ser død hver eneste dag. Død som kunne vært unngått. Du velger hvem som lever og hvem som dør. Hvem som får oksygen og hvem som ikke får. Det er som en skrekkfilm.
    Jeg har lest artikkelen, det er opplagt en vanskelig situasjon i Manaus. Min kommentar gjelder valg av ordbruk og overskrift, personlig foretrekker jeg en mer saklig og objektiv fremstilling. Overskriften "skrekkfilm" i krigstyper er ikke akkurat det, selv om jeg forstår at de som jobber direkte med dette opplever det sånn. Jeg opplever ikke det å presisere dette som bagatellisering;)

    Jeg er enig at viruset har skapt veldig problematiske situasjoner mange steder, men jeg mener likevel at responsen i veldig mange land ikke står i saklig forhold til problemene. I de fleste land er det vel enten ikke registrert overdødelighet, eller kun overdødelighet i relativt liten grad. Samtidig ser man at tiltakene skaper veldig store problemer og nedgang i livskvalitet for mange, noe som også vil føre til endel dødsfall i tiden som kommer.

    Dersom logikken bare er at man redder liv (noe jeg også er for;)) så burde man jo ha bortimot samme respons i forhold til feks sultkatastrofer i Afrika. Det dør ca 3 millioner barn årlig av sultrelaterte årsaker i verden. I forhold til ressursene man nå benytter på Covid vil det være en dråpe i havet å unngå dette. Noe av årsaken til forskjell i reaksjon er kanskje da at sult ikke er noe stort problem for de som danner meningene og bestemmer politikken i disse landene, mens det faktisk er en risiko for at de selv kan dø av dette viruset.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.210
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke hvor Asbjørn har funnet sine kart, men folkehelsen sine sider har pr 100k.
    Samme sted, veckostatistik per kommun, pr 10000. Se skjermdump over.
    78 pr 10000 på en uke i Överkalix er en hel del. 108 i Sävsjö er enda mye mer.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.835
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jada, men det er snakk om 126 tilfeller - så det svenske helsevesenet knekker trolig ikke sammen av den grunn.

    Er du enig eller uenig i at smitten faller ganske raskt i hele Sverige for tiden? Du har en stund nå prøvd å skape et bilde at det kun er enkelte bydeler i Stockholm hvor det faller - men smitten faller i i grunn i hele Sverige - enig/uenig?

    Også er jeg enig i at man kan finne en og annen liten kommune hvor pilen akkurat nå peker en annen vei - slik har vi det på vår side av grensen også - Grong feks.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.210
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, faktum er at smitten nå omsider ser ut til å falle i Sverige. I hvilken grad det skyldes begynnende immunitet eller skjerpede tiltak fra myndighetene er ikke like godt å si, og det gjør det tilsvarende vrient å spå om det er en varig trend eller ikke. Vi får snart se.

    Les deg opp på Manaus, du. Det er ganske interessant, også i forhold til artikkelen om B-celle-immunitet som du linket til her forleden.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.911
    Antall liker
    19.762
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Fascinerende hvordan man fortsatt mener at Sverige, USA, Brasil er relevant for hva som skjer i Norge. Sammen med 9 måneders gamle forskningsrapporter.

    Så registrerer jeg at nasjonale tiltak skal fortsette til minst midten av februar. Selv med r- tall på 0,6 for landet samlet. Heldigvis har vi kommuner som har fått nok, og derfor åpner opp samfunnet igjen.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.624
    Antall liker
    15.701
    Torget vurderinger
    2
    Manaus er hovedstaden i Amazonas-regionen og har to millioner innbyggere. Som ellers i Brasil stor forskjell på fattig og rik, men vi snakker ikke U-landsnivå. Regionen har skapt store rikdommer (Caruso sang der, i sin tid. Det sies at gummibaronene bygde operaen for ham og han sang i La Gioconda, under innvielsen. Vi må ha litt musikkrelevans også i denne tråden).

    Stedet har ressurser, men ble overveldet av den første bølgen. Smitteomfanget ble stort og var da også årsaken til at man meldte at nå hadde man oppnådd flokkimmunitet, noe som varianten altså fant en vei forbi.

    Det kan lønne seg å innse at det ikke er Maginotlinjen man står overfor, men snarere von Kleists panserdivisjoner. Det kan lønne seg å tenke omvendt om man vil bekjempe dette. Det er feilen Tegnell gjorde: han tok utgangspunkt i hvordan fienden hadde oppført seg før og skjønte ikke at den kunne kjøre rundt hans antatt sikre bolverk.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.210
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Om Manaus er det påfallende (og litt skummelt) at det ser ut til å være et betydelig antall reinfeksjoner etter 7-8 måneder. Forsåvidt darwinistisk evolusjon det også: en virusmutant som greier å omgå etablert immunitet vil ha en kjempefordel i en befolkning hvor ca 76 % allerede har blitt eksponert for første versjon. Det er den mest ubehagelige av Lancet-artikkelens fire mulige forklaringer.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.835
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det kan lønne seg å innse at det ikke er Maginotlinjen man står overfor, men snarere von Kleists panserdivisjoner. Det kan lønne seg å tenke omvendt om man vil bekjempe dette. Det er feilen Tegnell gjorde: han tok utgangspunkt i hvordan fienden hadde oppført seg før og skjønte ikke at den kunne kjøre rundt hans antatt sikre bolverk.
    Du fortsetter med denne fordummende personifiseringen av debatten.
    Normandie, Pearl Harbour, 9/11, panserdivisjoner - det skorter åpenbart ikke på frykt oppe på seteren. Det må ropes høyere.....all som ikke ser den omfattende nedslaktingen av mennesker til fordel for kapitalister er idioter!

    For de av oss som ikke er i fullstendig panikkmodus så faller smitten i Sverige, de har fulgte strategien som står i pandemiplanene og som fagfolkene anbefalte før politikerne stengte ned. Det er muligens en liten overdødelighet blant gamle mennesker i Sverige, men ellers går livet videre omtrent som før - og vi nekter barna å spille fotball.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det ser fortsatt ut til at man setter årsakene til død og elendighet opp mot hverandre. Når man sammenligner covid-19 med hiv og sult så kan man jo begynne å lure. Når var det man fikk hiv av å ta bussen til jobben eller led sultedøden etter å ha hjulpet naboen med møblene ?
    Og at fela bruker bilder og historiske feilgrep for å beskrive taktikk og strategi hører absolutt hjemme i tråden. Litt kunnskap om historie er bare bra. Ser vi på hva spanskesyken medførte i ettertid så har vi jo noe å se frem til.

    Og så får vi bare håpe på at det ikke ender i en krasj og en ny Hitleraktig figur, men det skulle ikke forundre meg det minste når vi ser galskapen som alle konspirasjonsteoriene drar med seg.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Kan ikke se at det er noen med panikk her, med mindre uenighet defineres som en slags panikk.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.835
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det ser fortsatt ut til at man setter årsakene til død og elendighet opp mot hverandre. Når man sammenligner covid-19 med hiv og sult så kan man jo begynne å lure. Når var det man fikk hiv av å ta bussen til jobben eller led sultedøden etter å ha hjulpet naboen med møblene ?
    Og at fela bruker bilder og historiske feilgrep for å beskrive taktikk og strategi hører absolutt hjemme i tråden.
    Jeg tror ikke du var i noen store fare for å å bli bombet av japanske bombefly eller meid ned av tyske panserbataljonerborte hos naboen heller - men det er kanskje ikke så viktig å korrigere de som er på din egen banehalvdel.

    Og hvis det er slik at det er riktig å løfte blikket litt - trekke noen større linjer. Så synes vel jeg at det er helt greit å nevne at det nå dør dobbelt så mange barn under 5 år hver dag av underernæring som det dør gamling av Corona. Og det er faktisk et problem man kan løse ganske enkelt om det var vilje til det. De trenger ikke medisin en gang - de trenger litt mat og rent vann.

    Jada - jeg har ikke ropt om mer penger til u-hjelp, AIDS eller andre ting - men jeg har sagt at vi bruker alt for mye penger på Corona.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Men Norge har da råd til å ta en prosent eller to av oljefondet for å kunne håndtere dette viruset på en god måte.
    Men jeg er enig i at tiltakene er tøffe for deler av næringslivet, spesielt den delen som har mange ufaglærte unge ansatt. Det er sterkt beklagelig. Hadde vi hatt sterkere kontroll på importsmitten så kunne vi kanskje unngått de problemene som vi nå ser tårne seg opp.
    Forøvrig så svarer regjeringen at de hadde tiltak på grensene tidlig når de blir konfrontert med dette, men de glemmer å nevne at tiltakene var basert på at både enkeltindivider og arbeidsgivere selv skulle ta ansvar for karantene og smittevern. Det fungerer dårlig. Profitten styrer gjerne smitteverntiltak i bedrifter som ikke har store overskudd.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.835
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    @Larson @OMF @lars_erik og andre som hevder at tiltakene er verre enn sykdommen:

    Studie som sammenlikner effekter av isolasjon, lockdown og delvis lockdown. Data fra UK perioden mars til juli. Isolasjon tærer på, men de finner ingen forskjell på de gruppene som har vært i full lockdown og delvis lockdown. https://theconversation.com/lockdown-quarantine-and-self-isolation-how-different-covid-restrictions-affect-our-mental-health-153595#:~:text=Such different approaches to restricting,including stress, anxiety and depression.

    Fullstendig lavmål, selvfølgelig;)
    Leste du såpass at du fant ut at den eneste forskjellen mellom Lock Down vs Delvis Lock Down var at i sistnevnte gruppe fikk man lov til å gå på jobb.
    Ellers er det dette en artikkel som fullstendig motbeviser det du raljerte med i natt - usikker på om du har lest det du linket til.


    It is now well documented that the pandemic has generally contributed to a number of mental health problems including stress, anxiety and depression.

    A recent academic review examined studies of people who had been quarantined as a result of other disease outbreaks such as Ebola, SARS and swine flu. The review concluded that quarantine can lead to a number of harmful psychological effects.

    And the long-term effects of quarantine can lead to some people subsequently developing a post-traumatic stress reaction, which can manifest in feelings of exhaustion, low mood and irritability.

    Research from Italy, which was hit hard early in the pandemic and had an extensive lockdown, has found that more than one-third of the general public experienced significant psychological distress during the second month of coronavirus restrictions.

    After controlling for variations in age and sex, we found that those in self-isolation reported significantly lower levels of psychological well-being and happiness when compared to those in lockdown or those in partial lockdown
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Leste du såpass at du fant ut at den eneste forskjellen mellom Lock Down vs Delvis Lock Down var at i sistnevnte gruppe fikk man lov til å gå på jobb.
    Ellers er det dette en artikkel som fullstendig motbeviser det du raljerte med i natt - usikker på om du har lest det du linket til.
    Ja, jeg kikket på alt som står der, inkludert kildene det henvises til. Noe du neppe gjorde, ettersom du tolker det slik du gjør.

    Vi kan jo sakse inn noe av innholdet:

    The finding of no difference between those in full lockdown and partial lockdown is equally interesting. This suggests that people can maintain a sense of satisfaction, optimism, engagement and a positive mood state despite the restrictions placed upon them, testifying to the resilience of humans under difficult conditions.

    Du synes kanskje ikke det er relevant å sammenlikne delvis og full lockdown i UK. Disse forskerne er uenige. Det henvises også til en artikkel der en annen studie presenteres https://theconversation.com/wellbei...ved-under-lockdown-data-analysis-shows-143367

    Data from the survey suggests that the pandemic had a strong negative effect on people’s mood, but that this quickly returned to baseline after the introduction of lockdown. Boredom, loneliness, frustration and apathy increased with the introduction of lockdown, but so did happiness, optimism, contentment and even inspiration. Meanwhile, sadness, fear and stress all fell.

    lockdown grafe.jpg
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.835
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, jeg kikket på alt som står der, inkludert kildene det henvises til. Noe du neppe gjorde, ettersom du tolker det slik du gjør.
    Du satt i natt og raljerte over ulike avisartikler som viste at mange hadde det tøft nå - og kalte det anekdoter. Linken din henviser til flere ulike studier som sier tydelig at det er stort vekst i psykiske problemer.

    Vi kan jo sakse inn noe av innholdet:

    The finding of no difference between those in full lockdown and partial lockdown is equally interesting. This suggests that people can maintain a sense of satisfaction, optimism, engagement and a positive mood state despite the restrictions placed upon them, testifying to the resilience of humans under difficult conditions.

    Du synes kanskje ikke det er relevant å sammenlikne delvis og full lockdown i UK. Disse forskerne er uenige.
    Igjen vrir du på det jeg sier - er det så vanskelig å diskutere saklig.
    Jeg har ikke sagt at det ikke er relevant å sammenligne disse gruppene - jeg har sagt at det at det ikke er forskjell mellom disse to gruppene ikke er bevis for at lockdown ikke er skadelig. Denne artikkelen sier at de som er i isolasjon (slik isolasjon alle i Norge som tester positivt får) har det betydelig verre enn de som er i karantene. Også sier de at det ikke er forskjell mellom de som er i streng karantene (Lockdown) og partial lockdown (Hvor man får gå på jobb - men ingen annen sosial omgang.)

    Data from the survey suggests that the pandemic had a strong negative effect on people’s mood, but that this quickly returned to baseline after the introduction of lockdown. Boredom, loneliness, frustration and apathy increased with the introduction of lockdown, but so did happiness, optimism, contentment and even inspiration. Meanwhile, sadness, fear and stress all fell.
    Det er fortsatt en veldig kort periode - og etter nedstengingen i vår - så falt jo smitten raskt mange steder og det var mye optimismen ute. Jeg tror ikke det er like mye optimisme og "nå må vi stå på for dette greier vi" - holdning igjen.

    Men igjen - hovedtrekkene i linken din er vel at isolasjon, karantene og Lockdown gir betydelige psykiske problemer. Det gjør også sykdommen - spesielt frykt (som enkelte her mener er overdrevet av en gjeng gamle gubber som liker å poste dommedagsprofetier)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.911
    Antall liker
    19.762
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det gir ingen som helst mening i å behandle hele landet som en smittepøl. R- tallet er på 0,6, smittetallene går nedover, med østlandet som episenter. At man da er nødt til å leve etter nasjonale tiltak landet over, er rett og slett galskap. Helt utrolig at noen kan mene at slikt er på sin plass.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Man kan sikkert bagatellisere dette også...


    Ja, enkeltpersoner får senskader av korona, så da er det fullt ut helt akseptabelt at vi skal tåle at barn og ektefeller blir banket gule og blå.

    Voldtekt har som kjent ingen senskader overhodet, så slikt skal vi ikke forebygge.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.073
    Antall liker
    2.533
    Egentlig ikke akseptabelt, men jeg kjenner det begynner å bli ganske akseptabelt å banke deg gul og blå for helt vanvittig tåpelig debattteknikk
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Egentlig ikke akseptabelt, men jeg kjenner det begynner å bli ganske akseptabelt å banke deg gul og blå for helt vanvittig tåpelig debattteknikk
    Tja, ikke så god debatteknikk dette heller kanskje :ROFLMAO:
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.911
    Antall liker
    19.762
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Egentlig ikke akseptabelt, men jeg kjenner det begynner å bli ganske akseptabelt å banke deg gul og blå for helt vanvittig tåpelig debattteknikk
    Tøffen. Legger vi oss ikke flate?

    Det kan jeg love deg aldri kommer til å skje heller.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.073
    Antall liker
    2.533
    Hvis du lærer deg å lese vil du oppdage at det ikke handlet om å legge seg flate. Igjen et tåpelig forsøk på å tillegge andre meninger de ikke har.

    Er dette alt "dere" har å komme med?
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.359
    Antall liker
    3.267
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Hvis du lærer deg å lese vil du oppdage at det ikke handlet om å legge seg flate. Igjen et tåpelig forsøk på å tillegge andre meninger de ikke har.

    Er dette alt "dere" har å komme med?
    Bare vent til 'heimkoken' blir helt inn i trynet utpå natten - da blir det nok kraftige tilsvar fra bygdeheltene... :ROFLMAO:
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Hvis du lærer deg å lese vil du oppdage at det ikke handlet om å legge seg flate. Igjen et tåpelig forsøk på å tillegge andre meninger de ikke har.

    Er dette alt "dere" har å komme med?
    Meninger ligger der de.

    Disse menneskers livskvalitetsødeleggende konsekvenser grunnet knallharde tiltak må vi som nasjon bare tåle, fordi enkelte personer risikerer å få senskader av korona. Husk tidligere var det at noen døde av korona. Nå har målpostene blitt flyttet til senskader. Vi må holde korona nede grunnet dødsfall OG senskadene.

    De bare pakker ordene penere inn, for å høre hva det faktisk innebærer det de står for kan gjøre litt vondt. Det kan bringe litt kognitiv dissonans.

    Folk dør av tiltakene. Folk blir banket gule og blå av tiltakene. Folk blir voldtatt grunnet tiltakene. Folk mister sitt livsopphold grunnet tiltakene. Folk går personlig konkurs grunnet tiltakene. Folks livsverk blir ødelagt grunnet tiltakene. Folks helse går til grunne grunnet tiltakene.

    Men tiltakene må være så stramme, og tiltakene skulle helst vært enda strammere. Hvorfor? fordi de selv er i risikosonen og de ønsker ikke å kaste sin d20-terning, fordi muligheten til å kaste 1 er til stede.

    Å tvinge alle andre til å kaste d20 er de mer enn villig til å gjøre.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.911
    Antall liker
    19.762
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det stemte altså ikke at folk ville dø for fote i Norge. Da er det vi altså tilbake til Sverige igjen. Og senskader. Alt for å forsvare politikken om nasjonale tiltak (som egentlig er å beskytte egoister mot smitte). Så presterer man i tillegg å framstille seg som ansvarlige og med overmåte høy moral 😷

    I tillegg har vi en egen, festlig hoffnarr i Kjellern.

    Det er jo også morsomt å oppleve hvor stor og tøff cruiser er. Du bør nok spise mer grøt, lille venn 😉
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Viruset er skummelt, og til info så kan jeg glede trollet fra Trøndelag med at hans ønske ble oppfylt. Jeg ble smittet av covid-19 når jeg hjalp naboen med å bære inn noen møbler i førsten av desember. Jeg smitttet kona og et par andre i familien, men det gikk bra. Den som fikk det mest alvorlig var svigerdatter mi på 26, men hun slapp å komme på sykehus. (Og hun har ingen underliggende sykdommer).
    Han som smitttet meg har fortsatt pustebesvær i perioder. Jeg ble oppringt av min fastlege daglig i den perioden jeg var i isolasjon. Jeg spurte han om hans erfaring med covid og han fortalte at han hadde hatt 10 pasienter med covid hittil og at en av disse 10 fikk komplikasjoner. Han sa forøvrig at jeg på mine 60 år var den desidert eldste covid pasienten han hadde hatt. Jeg var smådårlig i 10 dager, omtrent som en svak influensa. Luktesansen forsvant etter en uke og kom først tilbake nå nylig.
    Men nå er jeg immun i hvertfall i 6 måneder, kanskje lenger, så nå burde jeg heie på hogen, trollet, omf og de andre og håpe på langt færre restriksjoner, det er jo bare noen få gamlinger som dør uansett. Kjør på. ;)
    Tror ikke det gitt.
    For meg er dette ukas innlegg. Først reiser man på en totalt unødvendig båttur til Tyskland midt i en pandemi selv om myndighetene sier at vi ikke skal reise på totalt unødvendige reiser til Tyskland midt i en pandemi.
    Så sosialiserer man seg med naboen midt i en pandemi selv om myndighetene sier at man ikke skal sosialisere seg med naboen midt i en pandemi. Og til alt overmål blir man smittet av c19 av denne naboen som man ikke bør sosialisere seg med midt i en pandemi.

    Men det beste av alt, for oss, er at man faktisk skriver og forteller alle oss andre om alt dette på et forum i en c19 tråd. Og til alt overmål så har man sterke meninger om andre sine meninger midt i en pandemi. Det hele er helt fantastisk.

    Så for en som elsker underholdning så håper jeg at du fortsetter å fortelle oss om dine utrolige historier fra virkeligheten.
     
    Sist redigert av en moderator:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn