Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.679
    Torget vurderinger
    0
    Her er vi nok totalt uenige.

Med tilnærmingen jeg beskriver, ville vi spart både liv og helse- uten at det hadde medført flere corona- dødsfall.

Hadde man i tillegg innført preventiv testing av ansatte innen helse og omsorg, hadde vi spart mange fra å dø av corona.
    Ja jeg tror nok det, men forstår ikke helt hvordan ideene dine kunne vært gjennomført.

Hvor ofte burde ansatte innen helse og omsorg teste seg synes du? En dag i uken eller hver dag? Ville ikke dette medført en stor belastning på den totale testkapasiteten? Noe av utfordringen med viruset er at man ikke får positiv utslag på testen før tidligst 48 timer etter første symptom og smittebærere to døgn før det så de vil kunne være på jobb i 5 dager i verste fall før en preventiv test vil fungere.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.048
    Det der har vi forsøkt før trompeten, samme problemstilling dukker også opp på grensetesting. Blir man smittet på selve reisen(og der er risikoen ganske stor ettersom man ofte er indendørs over en lengre periode sammen med masse andre mennesker) vil ikke dette fanges opp med en test ved ankomst. Man kan I værste fall risikere at smittede personer tester negativt på grensen og derfor tar lettere på karantenen.

Man har heller ikke tatt falske positive med i beregningen og hva det vil gjøre med bemanningssituasjonen med en nasjonal massetesting av helsearbeidere flere ganger i uken med i "analysen"

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.679
    Torget vurderinger
    0
    Å isolere folk klassifiseres som tortur. Du har ikke lov til å sette folk på isolat i fengsel uten videre. ( et sted hvor Norge gir litt faen).

Folk tvinges inn i isolasjon, fordi deres sosiale nettverk og arenaer blir fratatt dem på koronaalteret.

Alt handler om å begrense korona. De færreste bryr seg om tiltakenes negative effekter. Selvmord, overdoser, konkurser har ingen egen barometer i alle aviser. Korona har.

Tiltakene i Norge vektes knapt. Korona vinner. Derfor får vi eksempler der kvinner må føde i adgangsteltet til sykehus. Vi har en statsminister som nå snakker om portforbud uten å bli avsatt av eget parti. Kujoner!

I mars ble rusavhengige kastet ut av sitt behandlingstilbud, fordi vi kanskje trengte helsearbeiderne til korona. Dødsfall knyttes direkte til denne feige handlingen fra regjeringen.
    Det er vel kun smittete og eldre som isoleres?

Å beskrive å ikke få bedrevet fritidsaktiviteter og sosiale treff som tortur er ganske mye for hardt synes jeg.

Jeg er enig at selvmord, overdoser og konkurser kunne fått mer plass i det generelle mediebildet. Tror det kan være et forsøk på å holde motet oppe for folk flest, men det kan jo diskuteres hva som er viktig.

Det at kvinner må føde utenfor sykehus og rusavhengige mister tilbudet sitt ville bare blitt verre hvis smittetrykket i Norge økte. Det er akkurat på grunn av slike tilbud man ønsker å holde kapasiteten for intensivbehandling nede.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Ville vært en smal sak å oppskalere testkapasiteten. Det hadde kostet langt mindre enn siste nedstengning også også. Restaurant melder om tap på 1 mill grunnet lønnsplikt i permitteringstiden.

Det er ikke slik at vi ikke har hatt tid til å forberede oss. 2. Bølge var varslet før første bølge var ferdig.

Har lest at i danmark har man testet enkelte kontorarbeidere 2 ganger i uken. Sånn for at se skal kunne gå på jobb. Er ikke vanskelig å teste tilsvarende eller til og med 3 ganger for personer som arbeider med sårbare.

Det har ikke bmitt gjort, men i stedet har alle andre blitt bedt om å i stor grad begrense sine liv. Med de følger det får og har fått på tapte liv. Vi bare teller det ikke

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.679
    Torget vurderinger
    0
    Det der har vi forsøkt før trompeten, samme problemstilling dukker også opp på grensetesting. Blir man smittet på selve reisen(og der er risikoen ganske stor ettersom man ofte er indendørs over en lengre periode sammen med masse andre mennesker) vil ikke dette fanges opp med en test ved ankomst. Man kan I værste fall risikere at smittede personer tester negativt på grensen og derfor tar lettere på karantenen.

Man har heller ikke tatt falske positive med i beregningen og hva det vil gjøre med bemanningssituasjonen med en nasjonal massetesting av helsearbeidere flere ganger i uken med i "analysen"
    Tror du missforstod meg. Jeg er klar over problemstillingen. Ønsker bare å forstå tankegangen til Lars Erik.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.048
    Vi har forsøkt det vi også, veldig lenge

• Haha
    Reaksjoner: Bx

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Det er vel kun smittete og eldre som isoleres?

Å beskrive å ikke få bedrevet fritidsaktiviteter og sosiale treff som tortur er ganske mye for hardt synes jeg.

Jeg er enig at selvmord, overdoser og konkurser kunne fått mer plass i det generelle mediebildet. Tror det kan være et forsøk på å holde motet oppe for folk flest, men det kan jo diskuteres hva som er viktig.

Det at kvinner må føde utenfor sykehus og rusavhengige mister tilbudet sitt ville bare blitt verre hvis smittetrykket i Norge økte. Det er akkurat på grunn av slike tilbud man ønsker å holde kapasiteten for intensivbehandling nede.
    Kun disse som isoleres? Er nok langt flere som havner isolasjon ja. Sett deg inn i situasjonen til en person som sliter psykisk. Se for deg at du sliter med angst, depresjon eller ptsd. Du er sykemeldt eller ufør. Du sliter ned å komme deg ut døren, fordi "dørstokkmila" er som fallgitter for mange av de som sliter. Du sliter videre med å lage deg mat. Du sliter med å holde orden i leiligheten. Klassiske depressive symptomer. En person med depresjon i en dårlig periode kommer seg ut av leiligheten først når kjøleskapet er tomt.

Du har sosiale grupper, lavterskeltiltak som hjelper deg. Du har funnet dem selv, eller kommet over kommunens tilbud. De gir deg energi, de bidrar til at du ikke synker ned i ditt mørke hull.

Disse gruppene er de første som stenger grunnet korona-tiltak. Disse sosiale støttegruppene ble videre nektet å åpne opp igjen i sommer. Les om det i BA. Der leste jeg om folk som hadde slitt psykisk med ptsd i 20 år. De hadde tilbud om fysisk trening via en tidligere fotballproff, hvem var det igjen... En av disse som har stått frem med at han selv slet. Disse organiserte treningene hjalp dem med å holde dem ute av sitt svarte hull. Dette tilbudet ble stengt på dagen. Og de ble nektet å åpne i sommer. Hvordan blir det med isolasjonen til disse?

Husk også loven om de store tall. 1 % av 100.000 er 1000 mennesker.

Fysioterapi var/er stengt (for de som trenger det), og skulle du være så heldig å ha psykologtilbud så er det teams, eller hva de bruker. Folk som sliter har gjerne en sykdomsmessig tendens til å isolere seg, skam bidrar også og nå tvinges de til å isolere seg ytterligere for deres tilbud er stengt. Deres venner/bekjente ble også beordret av staten til å prioritere. Noen vil da bli prioritert vekk. Og det er selvsagt alltid de med minst ressurser som havner under bussen. De har sjeldent noen til å stå opp for dem.

Ja, nylig så påla staten at du ikke skulle omgås andre hvis du har famile. hvis du var enslig kunne du ha 1-2 personee på besøk. Her vil folk havne i en isolasjon, for folk vil velge vekk personer i ytterkanten av gruppene sine. De minst populære havner utenfor.

Et eksempel er han studenten i Elverum som nylig sto frem. Han sa at hvis han ikke hadde bodd i kollektiv så ville det gått på helsen løs. Dette en person som ikke akkurat slet psykisk fra før, han var bare ensom med lite nettverk. Så hva med de som er i hans situasjon og bor i egen kjellerleilighet?

Som perspektiv,
    Før korona så meldte ca 1/4 av studenter at de følte seg ensomme.

Disse står i faresonen for isolasjon grunnet tiltakene. Til dere som hele tiden påstår jeg sykeliggjør befolkningen. Jeg tenker ikke på de 80 % som vil klare seg greit, men på de nedre 20 % som ikke gjør det.

Forskning viser at psykososialt stress er mer skadelig for hjerte og kar en røyking. Så faren for å utvikle annet enn psykiske lidelser er fullt tilstede.

Som weld har vært inne på, det ventes nå en kraftig økning av personer på uføre. Det skjedde etter finanskrisen og det vil skje nå. Antall uføre steg dramatisk og det etter en situajson hvor folk ikke ble tvunget til å takle situasjonen uten sitt sosiale nettverk.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Poenget er å teste der det gjør mest nytte. Helsepersonell. Ukentlig.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

den første er vel et argument som sier at det ikke er noe meningsfullt å innføre tiltak. (en kan jo bli smittet, okke som)

det andre trenger litt empirisk belegg.

(det siste er at en ser bort fra hurtigtester.)

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.048
    Det første illustrerer vel best at ulike tiltak har ulik effekt, hva gjelder importsmitte så er åpenbart karantene det beste tiltaket man har. Når det gjelder det andre så har ikke jeg noe belegg for det, men det er noe som diskuteres i noen av rapportene til FHI. Så det er sikkert kjekt at noen ser spesifikt på det, samt all annen kost/nytte rundt det.
    Hadde det vært en hellig gral som løste opp i alle andre tiltak så hadde det nok vært gjort for lenge siden, men her har man lulla seg inn i en evig spiral om at Erna er ond og det eneste hun ønsker er å ramme alle mest mulig og til syvende og sist innføre et portforbud.

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.679
    Torget vurderinger
    0
    Kun disse som isoleres? Er nok langt flere som havner isolasjon ja. Sett deg inn i situasjonen til en person som sliter psykisk. Se for deg at du sliter med angst, depresjon eller ptsd. Du er sykemeldt eller ufør. Du sliter ned å komme deg ut døren, fordi "dørstokkmila" er som fallgitter for mange av de som sliter. Du sliter videre med å lage deg mat. Du sliter med å holde orden i leiligheten. Klassiske depressive symptomer. En person med depresjon i en dårlig periode kommer seg ut av leiligheten først når kjøleskapet er tomt.

Du har sosiale grupper, lavterskeltiltak som hjelper deg. Du har funnet dem selv, eller kommet over kommunens tilbud. De gir deg energi, de bidrar til at du ikke synker ned i ditt mørke hull.

Disse gruppene er de første som stenger grunnet korona-tiltak. Disse sosiale støttegruppene ble videre nektet å åpne opp igjen i sommer. Les om det i BA. Der leste jeg om folk som hadde slitt psykisk med ptsd i 20 år. De hadde tilbud om fysisk trening via en tidligere fotballproff, hvem var det igjen... En av disse som har stått frem med at han selv slet. Disse organiserte treningene hjalp dem med å holde dem ute av sitt svarte hull. Dette tilbudet ble stengt på dagen. Og de ble nektet å åpne i sommer. Hvordan blir det med isolasjonen til disse?

Husk også loven om de store tall. 1 % av 100.000 er 1000 mennesker.

Fysioterapi var/er stengt (for de som trenger det), og skulle du være så heldig å ha psykologtilbud så er det teams, eller hva de bruker. Folk som sliter har gjerne en sykdomsmessig tendens til å isolere seg, skam bidrar også og nå tvinges de til å isolere seg ytterligere for deres tilbud er stengt. Deres venner/bekjente ble også beordret av staten til å prioritere. Noen vil da bli prioritert vekk. Og det er selvsagt alltid de med minst ressurser som havner under bussen. De har sjeldent noen til å stå opp for dem.

Ja, nylig så påla staten at du ikke skulle omgås andre hvis du har famile. hvis du var enslig kunne du ha 1-2 personee på besøk. Her vil folk havne i en isolasjon, for folk vil velge vekk personer i ytterkanten av gruppene sine. De minst populære havner utenfor.

Et eksempel er han studenten i Elverum som nylig sto frem. Han sa at hvis han ikke hadde bodd i kollektiv så ville det gått på helsen løs. Dette en person som ikke akkurat slet psykisk fra før, han var bare ensom med lite nettverk. Så hva med de som er i hans situasjon og bor i egen kjellerleilighet?

Som perspektiv,
    Før korona så meldte ca 1/4 av studenter at de følte seg ensomme.

Disse står i faresonen for isolasjon grunnet tiltakene. Til dere som hele tiden påstår jeg sykeliggjør befolkningen. Jeg tenker ikke på de 80 % som vil klare seg greit, men på de nedre 20 % som ikke gjør det.

Forskning viser at psykososialt stress er mer skadelig for hjerte og kar en røyking. Så faren for å utvikle annet enn psykiske lidelser er fullt tilstede.

Som weld har vært inne på, det ventes nå en kraftig økning av personer på uføre. Det skjedde etter finanskrisen og det vil skje nå. Antall uføre steg dramatisk og det etter en situajson hvor folk ikke ble tvunget til å takle situasjonen uten sitt sosiale nettverk.
    Takk for fint svar!

Jeg er med på dette. Har selv nære relasjoner i alle situasjonene du nevner her og det er helt jævlig faktisk. Korona går på folkehelsen løs, men hvem er bedre til å veie disse tiltakene enn Folkehelseinstituttet mener du? Når du skrev isolasjon så tenkte jeg først og fremst på isolasjon som fysisk virkemiddel og ikke som en konsekvens av karantene og smittevern så det var litt utydelig fra min side kanskje.
    Arrester meg hvis jeg tar feil, men problemene med psykisk helse er størst i de store byene? Jeg mener at et lavt smittetrykk i de store byene gir flest ressurser og best tilbud til de svakeste. For lavt smittetrykk ser jeg ingen annen løsning enn å ha harde smitteverntiltak når smitten skal slås ned.

Det er mulig jeg har feil, men jeg har en oppfatning av at du mener at smittetrykket ikke er like viktig å prioritere som tilbud til de svakeste. Jeg ser det helt omvendt faktisk. Jeg tror vi totalt sett kommer best ut av denne situasjonen ved å gjøre tilnærmet slik vi gjør det nå. Alternativet tror jeg totalt sett ville vært enda verre.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Om psykiske problemer er størst i byene er jeg usikker på. Jeg tviler, fordi disse har lav inntekt og i de større byene må man ha god inntekt for å bo. Uførandelen er dessuten størst i distriktene. Uføre må ofte flytte ut.

Smittetrykk er viktig, men å kaste ut pasienter innlagt på rusklinikk i mars burde ha ført til 10 års fengselsstraff for ansvarlig politiker. Menneskeliv gikk forutsigbart tapt.

Vi så det også i sommer. Stoltheten til Erna, Høie og Abids trang om å være påfugl, gjorde at de ikke snudde. Breddeidretten forble stengt på et tidspunkt hvor det ikke var smitte i landet. Hvor mange menneskelig gikk tapy her? Hvor mange av de som tok livet sitt hadde ikke gjort det om de hadde blitt med på den fotballtreningen? Små invitasjoner kan faktisk være nok til at et selvmordsforsøk avverges.

Vi så det i januar. Skoler hvor det ikke hadde vært smitte på mange måneder gikk over i rød. Stenging over hele landet uten grunn. Hvor mange barn fikk ekstra blåmerker disse dagene, blåmerker de ikke hadde fått om skolen var åpen?

Tiltakene har store konsekvenser for enkeltmennesker, og det må da kunne forsvares i smitteloven. Det må være forholdsmessig behov. Jeg opplever at regjeringen er på viddene i flere av sine tiltak. At de våger å snakke om portforbud er horribelt. Kjeppjag dem fra kontorene!

Lavt smitte er bra, men å stenge samfunnet har konskekvenser. Denne regjeringen stengte oslo nærmest på timen og hadde ingen plan klar for hvordan bedrifter skulle kompenseres. De stenger, stenger og stenger, men nekter å følge godt nok opp de som rammes. Opposisjonen må diktere tiltakene til arbeidsledige og utrolig nok bedrifter.

Videre, er det dypt umoralsk å kreve store oppoffringer fra befolkningen samtidig som importkrana står på. Flytog på flytog med importsmitte har rullet inn på Oslo S. Det ble ikke tatt tak i før nå nylig. Bare det burde være nok til å kaste en regjeringssjef. Drakoniske tiltak på hele befolkningen samtidig som det er fri smitte. Uhørt! Men i Norge så er det ingenting som heter konsekvenser.

Middelklassen klarer seg med sine hjemmekontor. Enkelte her inne sier de vil bytte jobb om det ble tvunget ukentlig korontesting. Blindhet for sine privilegier kan vi kalle slikt.

Du sier Vi kommer best ut slik vi gjør nå. Middelklassen og de som har kommer helt klart best ut. De svake kommer ikke best ut. Ikke i nærheten. Det kuttes i psykisk tilbud-budsjettene i kommunene fordi de brukte for mange korona-pemger i fjor.

Mange mennesker tar unødvendig skade på psyken. De tar en for laget, mens store deler av Norge ikke løfter en hånd. Deres manglende tilgang på torsketunger er deres offer.

Regjeringen "sulteforer" Norge og spiller overrasket når noen påpeker at sult har negative effekter. Imens spiser de baguett etter baguett.

Dugnaden endte i mai. Da hadde vi kontroll.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Myndighetene satt og solte seg på altanen og så på den åpne stalldøren. Etter at hesten løp sin vei så løper de for å lukke stalldøren og forlanger at hele landsbyen skal lete etter den løpte hesten.

Dette har de gjort flere ganger nå. Først ved å ignorere beredskap. Så med å insistere på videre importsmitte. Og til sist med mutasjonen.

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.679
    Torget vurderinger
    0
    Om psykiske problemer er størst i byene er jeg usikker på. Jeg tviler, fordi disse har lav inntekt og i de større byene må man ha god inntekt for å bo. Uførandelen er dessuten størst i distriktene. Uføre må ofte flytte ut.

Smittetrykk er viktig, men å kaste ut pasienter innlagt på rusklinikk i mars burde ha ført til 10 års fengselsstraff for ansvarlig politiker. Menneskeliv gikk forutsigbart tapt.

Vi så det også i sommer. Stoltheten til Erna, Høie og Abids trang om å være påfugl, gjorde at de ikke snudde. Breddeidretten forble stengt på et tidspunkt hvor det ikke var smitte i landet. Hvor mange menneskelig gikk tapy her? Hvor mange av de som tok livet sitt hadde ikke gjort det om de hadde blitt med på den fotballtreningen? Små invitasjoner kan faktisk være nok til at et selvmordsforsøk avverges.

Vi så det i januar. Skoler hvor det ikke hadde vært smitte på mange måneder gikk over i rød. Stenging over hele landet uten grunn. Hvor mange barn fikk ekstra blåmerker disse dagene, blåmerker de ikke hadde fått om skolen var åpen?

Tiltakene har store konsekvenser for enkeltmennesker, og det må da kunne forsvares i smitteloven. Det må være forholdsmessig behov. Jeg opplever at regjeringen er på viddene i flere av sine tiltak. At de våger å snakke om portforbud er horribelt. Kjeppjag dem fra kontorene!

Lavt smitte er bra, men å stenge samfunnet har konskekvenser. Denne regjeringen stengte oslo nærmest på timen og hadde ingen plan klar for hvordan bedrifter skulle kompenseres. De stenger, stenger og stenger, men nekter å følge godt nok opp de som rammes. Opposisjonen må diktere tiltakene til arbeidsledige og utrolig nok bedrifter.

Videre, er det dypt umoralsk å kreve store oppoffringer fra befolkningen samtidig som importkrana står på. Flytog på flytog med importsmitte har rullet inn på Oslo S. Det ble ikke tatt tak i før nå nylig. Bare det burde være nok til å kaste en regjeringssjef. Drakoniske tiltak på hele befolkningen samtidig som det er fri smitte. Uhørt! Men i Norge så er det ingenting som heter konsekvenser.

Middelklassen klarer seg med sine hjemmekontor. Enkelte her inne sier de vil bytte jobb om det ble tvunget ukentlig korontesting. Blindhet for sine privilegier kan vi kalle slikt.

Du sier Vi kommer best ut slik vi gjør nå. Middelklassen og de som har kommer helt klart best ut. De svake kommer ikke best ut. Ikke i nærheten. Det kuttes i psykisk tilbud-budsjettene i kommunene fordi de brukte for mange korona-pemger i fjor.

Mange mennesker tar unødvendig skade på psyken. De tar en for laget, mens store deler av Norge ikke løfter en hånd. Deres manglende tilgang på torsketunger er deres offer.

Regjeringen "sulteforer" Norge og spiller overrasket når noen påpeker at sult har negative effekter. Imens spiser de baguett etter baguett.

Dugnaden endte i mai. Da hadde vi kontroll.
    Rusklinikker i Mars: enig, men det var panikk og uvitenhet. Føre var.
    Breddeidrett: klarer vi oss uten i perioder i en krisesituasjon
    Skoler over i rødt: i min krets merker jeg få negative konsekvenser på disse ukene.
    Portforbud: liker ikke...
    Flytog med importsmitte: helt enig
    Middelklassen: jeg og min krets er kulturarbeidere og klarer oss ikke bra, men overlever. Verre er det med kulturtilbudet i fremtiden.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Du har gått i fella med å se kun umuligheter, TN.

Preventiv testing av ansatte innen helse og omsorg betyr ikke det samme som at man ikke har kapasitet til å teste andre. Det det derimot betyr, er at man i stor grad unngår smitte på institusjoner.

Hva du merker av negative følger og konsekvenser, er egentlig helt uinteressant. Det er hva de svake merker som er interessant. Samme med hva du tenker om alle tiltak. Vi som klarer oss fint kan ikke være målestokken. Det er de som faller utenfor, som er målestokken.

Som jeg har sagt før; et hvert samfunn må bedømmes ut fra hvordan de tar vare på sine svakeste. Alltid, til og med under corona.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Nei, vi klarer oss ikke uten breddeidrett. Trening er helsebringende både fysisk og psykisk. For enkelte er dette det eneste de har. Dette grepet med nedstengning av treningsmuligheter vil koste flere tusen menneskeår på sikt.

Bra du overlever som kulturarbeider. jeg håper det fortsetter med å gå greit nok. At de ikke blir verre.

Skolekretser og rødt. Omgivelsene vet sjeldent hvordan ståa er i alle hjem. Det som ser bra ut på utsiden er ikke alltid like bra. Kun de mest opplagte tilfellene synes.

Jeg skjønner ikke at du ikke er rasende på myndighetene. Din og dine kollegaers arbeidsplasser ble ofret for at sosial-dumping-gjengen kunne holde det gående. Hadde det vært smittekontroll slik som det i dagver, ville vi ha gjennomført julekonserter og alt annet i hele høst.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det handler om å se muligheter. F.eks sist 17.mai. Rådet overalt var da og ikke gjennomføre marsjering og spilling samtidig.
    Muligheten jeg fant, var å få musikantene til å trekke ut av korpset og mot nærmeste grøft ved tømming av spytt. Alle mine korps gjorde dette, som noen av de eneste i landet.

Da ivaretok vi både smittevern OG tradisjoner.

Når man kun er autoritetstro, tenker man ikke over slikt.

Og dette ble godkjent av samtlige involverte komluneleger.

Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.262
    Torget vurderinger
    96
    Ja, la oss åpne breddeidretten overalt og la det stå til. Det hadde blitt spesielt spennende på østkanten i Oslo.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Ja, la oss åpne breddeidretten overalt og la det stå til. Det hadde blitt spesielt spennende på østkanten i Oslo.

Skulle likt å se de gå på skøytet i juli.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

Samme fella igjen. Østlandet er landets tettest befolkede område. Og har derfor ingen overføringsverdi til små steder rundt om i landet.

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.637
    Torget vurderinger
    2

Since the beginning of this pandemic, I have travelled through several European countries in which I have suffered their various, differing countermeasures.
    I witnessed marines patrolling the streets in Spain, which was under one of Europe's hardest lockdowns in Europe. There I ran a half-marathon inside a small apartment in an attempt to stay sane and fit, while the Spanish government locked away both their physically vulnerable elderly and psychologically at-risk children from all sunlight and exercise, despite their measurable protection against the virus.

I returned to England when permitted, and was thus invited to bear witness to the catastrophic collapse of the hospitality industry, with hotels and restaurants practically begging for customers as they desperately attempted to outweigh the off-putting countermeasures of bleach, enforced hand-sanitisation, masks and social distancing.

Seeing the UK's second lockdown rolling in, like a sailor watching the wind moving across the water, and in search of an escape, I spoke to friends in Paris where I used to live, but they had it even harder than Spain. And, while the Swedish experiment to the north looked to me like an extraordinarily brave idea, one which may yet work in the long run, I have neither friends nor family there with whom to enjoy the liberty.

So I opted for Austria, where I do have loved ones; a country which after a short, sharp lockdown had stilled infections over the summer and were one of the most open countries in Europe. What’s more, where the authorities did impose measures, it was done in a calm, unjudgmental manner, with healthy debate free to run on both sides.

Comparing the severity of various lockdown measures across Europe is complicated, with many factors at play. However, it is safe to say they have varied greatly. In France, citizens had to print out certificates before stepping foot outside, whereas in Sweden, everyday life appears to have carried on relatively unchanged.
    Despite these vastly different approaches, however, when we look at the number of Covid deaths per capita in these countries – a metric not without its problems, mind – France and Sweden are almost neck-and-neck. And Spain's draconian measures didn't save it from recording far more fatalities than Austria, where the lockdown was comparatively relaxed.

Which brings us, naturally, to question the effectiveness of these countermeasures, and the ethics, politics and legality of imposing them.
    The trouble with even raising these points, however, is that by now most readers will have made up their minds as to whether they are in my tribe or against it, having already decided (incorrectly) which 'tribe' I belong to: a staunch Tory-voting, pro-Brexit, Sar-COV-2 denier. If I happened to be American, you can add pro-gun, anti-abortion and systemic racist to that list.

On the other hand, when I say that I agree with certain measures, including, for instance, Austria’s introduction of the FFP2 mask last Monday to replace the functionally useless surgical masks we wore before, I will be labelled the reverse.

As I have said here before, informative nuance and healthy scepticism have been the greatest victims of this plague in the time of social media. In truth, nothing is black and white, and it can't be easy being a scientist in the spotlight at present.

Suppose for a moment you are an epidemiologist, with a broad enough understanding of the interrelations between psychology, economics and health, to realise that any lockdown is a temporary measure, briefly lightening infection rates which will inevitably return; and, that once you start locking down it will inevitably happen again and again and have less effect on contagion each time.

What is more, you realise from your extensive academic study that the health effects of these lockdowns will most likely exceed the death rate of a virus with a mortality of between 0.4 per cent and 0.25 per cent (a figure we have from the perfect epidemiological closed experiment of the Diamond Princess cruise shipas early as March last year.)

Then the Government asks you to join an advisory committee and puts your name to anything you recommend. Do you really want to be listed as an author on a paper saying that in effect, we should prematurely end the lives of anywhere between 150,000 and a quarter of a million citizens?

Even if the majority are elderly – the median age of death from Covid-19 in the UK is 82.4 years old – and even if your most conservative colleague, Neill Ferguson of Imperial College, says that “two thirds” of them may already have been in such ill health they would have died within a year anyway, are you going to sign that document of death?

No, not when the alternative is that you push to delay those particular deaths. Even if criticism comes further down the line for collapsing the economy, ruining the education and thus employment chances of a generation of children, and killing even more people. By then, the news cycle will have moved on, obfuscation made easy, “important lessons learned” and your time in the spotlight blissfully forgotten.

Yesterday I spoke to two doctor friends in the UK; an anaesthetist who is now deputy head of the intensive care unit at one of West London’s most important hospitals, the other his wife, a GP on the front line. Both explicitly said they would advocate a harsher lockdown, but also freely admitted that every part of their training revolved around saving the life in front of them; leaving the wider societal dilemmas to the politicians whose job it actually is. Conversely, the head of a pulmonary unit I met in Vienna, whose age, ethnicity and weight put him firmly in the high-risk bracket practically laughed the disease off and gave me some Valium for my own dose of Covid-19.

All the medics I speak with agree on one thing, though: no one will really know the effects of any of these legislative interventions – which have often circumvented parliamentary democracy – until we get to look at the five-year excess mortality studies and compare them between countries. We know, for example, that in Spain the economic consequences of the 2008 banking crisis contributed to the 40,000 deaths in excess of the five years prior, and that Covid-19 has already led that country into an economic state worse than that of their collapse in the mid-17th century.

I'll end with one clear, current example, which suggests that these lockdowns might not have been the most sensible manoeuvre, and begins with health but ends in economics. Pretty much 50 per cent of all Covid deaths across Europe have been within care homes. The budget for those in the UK is £16 billion, where care homes account for some 410,000 residents. Meanwhile, the hospitality industry, which has been effectively shut down, is the fourth biggest employer in the UK, accounting for 3.2million jobs through direct employment in 2016, and a further 2.8m indirectly; as well as generating over £73bn of Gross Value Added directly to the UK economy, and a further £87bn indirectly. So perhaps, say, tripling the budget for care homes to make them Covid-secure would have been a better way of spending some of the eye-watering £400 billion the Chancellor has had to borrow since last April to facilitate lockdowns, given both the lives and the livelihoods it would have saved in not doing so.

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.637
    Torget vurderinger
    2
    Så mye fremmedlandsk, hogen.

Blir da sliten 🤕
    Jeg kan kopiere ut noen interessante avsnitt, så blir det enklere:

Yesterday I spoke to two doctor friends in the UK; an anaesthetist who is now deputy head of the intensive care unit at one of West London’s most important hospitals, the other his wife, a GP on the front line. Both explicitly said they would advocate a harsher lockdown, but also freely admitted that every part of their training revolved around saving the life in front of them; leaving the wider societal dilemmas to the politicians whose job it actually is. Conversely, the head of a pulmonary unit I met in Vienna, whose age, ethnicity and weight put him firmly in the high-risk bracket practically laughed the disease off and gave me some Valium for my own dose of Covid-19.

All the medics I speak with agree on one thing, though: no one will really know the effects of any of these legislative interventions – which have often circumvented parliamentary democracy – until we get to look at the five-year excess mortality studies and compare them between countries. We know, for example, that in Spain the economic consequences of the 2008 banking crisis contributed to the 40,000 deaths in excess of the five years prior, and that Covid-19 has already led that country into an economic state worse than that of their collapse in the mid-17th century.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^ Jeg har flere ganger sagt at langtidsvirkninger av unødvendige tiltak vil bli langt større i Norge, enn selve coronaen.

Står fast på det.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^Da vil vi nok også se at valget om å beskytte sidrompa 50-60 åringer, uten evne tii å se andre enn seg selv og umuligheter, kanskje ikke var det smarteste vi kunne gjort ...

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.637
    Torget vurderinger
    2
    ^Da vil vi nok også se at valget om å beskytte sidrompa 50-60 åringer, uten evne tii å se andre enn seg selv og umuligheter, kanskje ikke var det smarteste vi kunne gjort ...
    Tror jeg har vært inne på dette før, men før det innføres portforbud burde det innføres påbud for folk til å ta vare på seg selv, til å topptrimmen eget immunforsvar. Påbud om grønnsaker til middag alle dager og trening i frisk luft 3-4 ganger i uka :ROFLMAO: Jeg har vanskelig for å forstå at det ville være mer inngripende enn å låse alle inne i hjemmene sine;)

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Eller la de som kun ser umuligheter seile sin egen sjø.

Vi har neppe særlig bruk for deres "bidrag", nå eller post corona 😉

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.612
    Slik at sånne som deg kan styre landet, mener du😂

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.679
    Torget vurderinger
    0
    Nei, vi klarer oss ikke uten breddeidrett. Trening er helsebringende både fysisk og psykisk. For enkelte er dette det eneste de har. Dette grepet med nedstengning av treningsmuligheter vil koste flere tusen menneskeår på sikt.

Bra du overlever som kulturarbeider. jeg håper det fortsetter med å gå greit nok. At de ikke blir verre.

Skolekretser og rødt. Omgivelsene vet sjeldent hvordan ståa er i alle hjem. Det som ser bra ut på utsiden er ikke alltid like bra. Kun de mest opplagte tilfellene synes.

Jeg skjønner ikke at du ikke er rasende på myndighetene. Din og dine kollegaers arbeidsplasser ble ofret for at sosial-dumping-gjengen kunne holde det gående. Hadde det vært smittekontroll slik som det i dagver, ville vi ha gjennomført julekonserter og alt annet i hele høst.
    Jeg mener at man klarer seg uten breddeidrett i perioder og folk kan holde seg i form individuelt.

Takk!

Skolekretsene har ikke hatt mange uker med rødt så det går bra, men ungdommen sliter. De burde blitt prioritert høyere i hele høst etter min mening.

Jeg er mest irritert på alle som ikke klarer å følge basic smittevernsregler. Hvor vanskelig kan det være liksom. Leger som har vært på juleferie i Storbritania, generell importsmitte og militærleire. 😄

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.679
    Torget vurderinger
    0
    Det handler om å se muligheter. F.eks sist 17.mai. Rådet overalt var da og ikke gjennomføre marsjering og spilling samtidig.
    Muligheten jeg fant, var å få musikantene til å trekke ut av korpset og mot nærmeste grøft ved tømming av spytt. Alle mine korps gjorde dette, som noen av de eneste i landet.

Da ivaretok vi både smittevern OG tradisjoner.

Når man kun er autoritetstro, tenker man ikke over slikt.

Og dette ble godkjent av samtlige involverte komluneleger.
    Bra jobba. Korpset til sønnen min øvde hele april de også. 17 mai ble en av de flotteste jeg har hatt.

Etter å ha kranglet med kulturdepartementet fikk jeg godkjent en juleforestillingproduksjon av kriseledelsen i en kommune, men besluttet til slutt selv å avlyse. Alle stener var snudd og det var ikke verdt det.

Jeg innser at kultur ikke er livsnødvendig i sin opprinnelige form i en krisesituasjon og at vi må vike for mer nødvendige ting.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ehm 🤔

Høie: – Vi kan ikkje ha nulltoleranse for smitte

Halden og Sarpsborg er stengde. Oslo opnar opp. Nulltoleranse for smitte, er eit regime samfunnet ikkje hadde halde ut, meiner helse- og omsorgsminister Bent Høie.

Ok? Og det brukte du nesten 11 måneder på å komme fram til?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn