disse sjokkerende nyhende sjokkerer ikke lengre
Ja.Bx - så du denne?
(Siden vi hadde en diskusjon i helgen om skadevirkninger)
Det er jo bare den den helt øverste toppen av isfjellet.Etter programmet googlet jeg litt på sammenhengen mellom selvmord og korona. Det kan virke som det har gått for lite tid til å konkludere.
I så fall ville nok de aller fleste hold seg isolert hjemme helt frivillig. En slik dystopi du her snakker om er heldigvis svært langt fra virkeligheten når det gjelder Corona, selv om man kanskje kan få inntrykk av det motsatte ut ifra mediadekningen.Portforbud vil etter all sannsynlighet aldri bli aktuelt i Norge uansett. Men, om et virus som dreper halvparten av alle smittede over 30 år skulle komme en dag så ville det blitt innført med full støtte fra de aller fleste. Kun de aller sprøeste eller de med et dødsønske ville vært imot.
Det et vel riktig å si at dette scenarioet et helt ekstremt lang unna sannheten. At man i det hele tatt nevner ett slikt scenario viser vel bare hvor utbredt fryktkulturen har kommet.I så fall ville nok de aller fleste hold seg isolert hjemme helt frivillig. En slik dystopi du her snakker om er heldigvis svært langt fra virkeligheten når det gjelder Corona, selv om man kanskje kan få inntrykk av det motsatte ut ifra mediadekningen.
Du bommer om du tror jeg er av de mest redde i disse tider. Jeg vil tippe jeg er midt i mellom et sted. Eksempelet var usannsynlig og ekstremt ja. Gjaldt portforbud og ikke corona.Det et vel riktig å si at dette scenarioet et helt ekstremt lang unna sannheten. At man i det hele tatt nevner ett slikt scenario viser vel bare hvor utbredt fryktkulturen har kommet.
Man må jo ha tenkt igjennom mulige fremtidige scenarioer, pandemier vil vi se flere av, å dra inn ord og uttrykk som ekstremt langt unna sannheten og fryktkultur er å vri diskusjonen vekk fra dette dreier seg om. Man skal ha planer for fremtiden uansett hvor dystert det kan se ut. Hvis man ikke legger planer eller lukker øynene for betydelig farligere smittsomme sykdommer enn det vi har nå så gjør ikke ansvarlige myndigheter jobben sin. F.eks så ligger det i naturens gang at virus muterer hele tiden, det er naturlig at det blir mer smittsomt og mindre farlig. Men det har ingen egen vilje, det betyr at det kan endre seg til å bli mer farlig også, ikke sannsynlig, men ikke umulig. Dette må man også ta høyde for.Det et vel riktig å si at dette scenarioet et helt ekstremt lang unna sannheten. At man i det hele tatt nevner ett slikt scenario viser vel bare hvor utbredt fryktkulturen har kommet.
Du er rask til å beskylde andre for personangrep, OMF. Og så kommer du stadig vekk med personangrep selv, som nå. Du er på pallen både i syting og drittslenging. Gratulerer!Og som Hogen skriver - nå kan vel dere 50 åringene snart få vaksinesertifikat så dere kan reise på vintur til Italie og Frankrike igjen. Jeg liker ikke prioriteringen.
Jeg likte temaet på debatten i går. Jeg har hatt forståelse for mye av håndteringen av pandemien, men det har gått hardt utover de unge voksne. De er en gruppe som ikke er så godt organisert og lett kan bli overhørt når alle roper. Det er for meg litt uforståelig for disse er vår nære fremtid.Det er jo bare den den helt øverste toppen av isfjellet.
Det som ble sagt fra elevsiden bekreftet i grunn mitt syn at undervisningen er blitt betydelig dårligere. Joda, det er mange fine ord om digital undervisning - men det er også veldig mye sykefravær, karantefravær, teknisk trøbbel og det avlyses over en lav sko.
Spiseproblemer, angst, vold i hjemmet, selvskading, rus - jeg synes rett og slett det var skremmende å se hvor uberørt Høie og Melby var av det som ble presentert.
Høie sa vel at vi måtte ruste opp psykiatrien i flere år fremover for å håndtere dette - da er det nok et ganske stort problem.
Jeg sier det en gang til - vi må altså ruste opp psykiatrien i mange år fremover for å håndtere problemene tiltakene har påført barn og unge.
Er det dette vi ville?
Og som Hogen skriver - nå kan vel dere 50 åringene snart få vaksinesertifikat så dere kan reise på vintur til Italie og Frankrike igjen. Jeg liker ikke prioriteringen.
Jeg foreslår du leser denne: https://www.advokatforeningen.no/ak...ag-om-endringer-i-smittevernloven-portforbud/Man må jo ha tenkt igjennom mulige fremtidige scenarioer, pandemier vil vi se flere av, å dra inn ord og uttrykk som ekstremt langt unna sannheten og fryktkultur er å vri diskusjonen vekk fra dette dreier seg om. Man skal ha planer for fremtiden uansett hvor dystert det kan se ut. Hvis man ikke legger planer eller lukker øynene for betydelig farligere smittsomme sykdommer enn det vi har nå så gjør ikke ansvarlige myndigheter jobben sin. F.eks så ligger det i naturens gang at virus muterer hele tiden, det er naturlig at det blir mer smittsomt og mindre farlig. Men det har ingen egen vilje, det betyr at det kan endre seg til å bli mer farlig også, ikke sannsynlig, men ikke umulig. Dette må man også ta høyde for.
Har lest, det står bl.a.Jeg foreslår du leser denne: https://www.advokatforeningen.no/ak...ag-om-endringer-i-smittevernloven-portforbud/
Så kan vi snakkes om behovet for dette nye lovforslaget etterpå.
Som jeg skrev i et innlegg for noen uker siden - så blir vi reddet av lynrask vaksinerutvikling. Da strategien ble valgt i fjor vår/sommer - var det ingen som seriøst trodde på nevneverdig vaksinering i løpet av 2021 - hvordan tror du folk hadde hatt det i dag om vaksinasjon var ca 12 mnd frem i tid - men en forventet virkningsgrad på ca 60%.Siden dette kun ser ut til å vare et år så tror jeg vi rir av den verste stormen til de unge og at dette ikke blir en katastrofe, men klokka går fort....
Joda, det har de fleste av oss fått med seg.Som nevnt utallige ganger, med et mer liberalt smitteregime ville ikke det bare gått utover gamle og de med bakenforeliggende sykdommer men det ville også gått ut over annen behandling som foregår på sykehusene våre. Det ser ut til at noen ikke evner å se dette.
Og Sverige har vel en liten overdødelighet i 2020 i forhold til et par av de foregående årene, men på ingen måte noen vesentlig overdødelighet. Tallene for dette for 2020 er vel omtrent som for 2015 tror jeg.Joda, det har de fleste av oss fått med seg.
Det relevante eksempelet er vel i så måte Sverige. (Selv om det er mange gode grunnen til å anta at vi ville fått det litt lettere)
De hadde en jævlig tøff periode hvor mye ble utsatt i vår. Nå utsatte jo vi også alt i vår selv om vi ikke hadde en tøff periode.
Også har de fått 3 tøffe måneder nå i vinter. Men det ser vel ut til at livet fortsetter omtrent som før om 1 uke eller 2.
Også har man jo faktisk hatt et vist handlingsrom til å øko kapasitet/gjøre endringer. Det er jo altså ikke slik at pandemier er noe nytt som kom i fjor - dette har vi vist om i mange år - og hart hatt en plan for hvordan det skal håndteres.
Vis vedlegget 694587
Ja, det har blitt etterregistrert en del dødsfall etter sist gang jeg regnet på det ser jeg. Men overdødelighet i Sverige for 2020 er ca 2 000 hvis man skal være "nøytral", så kan man jo selvsagt hevde at det var betydelig underdødelighet i 2019.Og Sverige har vel en liten overdødelighet i 2020 i forhold til et par av de foregående årene, men på ingen måte noen vesentlig overdødelighet. Tallene for dette for 2020 er vel omtrent som for 2015 tror jeg.
Totalt antall døde | 90907 | 90982 | 91972 | 92185 | 88766 | 98088 | |
Skuddår | -272 | -293 | |||||
Korrigert antall | 90 907 | 90 710 | 91 972 | 92 185 | 88 766 | 97 795 | 95 784 |
Folketall | 9 747 | 9 851 | 9 995 | 10 120 | 10 230 | 10 400 | 10 400 |
Dødsrate | 9,33 | 9,21 | 9,20 | 9,11 | 8,68 | 9,40 | 9,21 |
Årstall | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | Estimat 2020 |
Det er faktisk ganske så mange som er utdannet sykepleier i Norge som jobber med noe annet, av ulike grunner sikkert. Men innen 10 år etter fullført utdannelse er hver femte et annet sted. Av disse er halvparten ute av arbeidslivet (studier/foreldrepermisjon/etc) og noen av disse kommer tilbake senere. Men frafallet er ganske stort.Man kan jo bygge ut verkstedkapasitet så mye man vil. Hjelper lite dersom man ikke har kvalifiserte mekanikere. Det å få på plass senger og utstyr er kurant nok, utfordringen ligger i å ha tilstrekkelig med helsepersonale, fra sykepleiere til leger, som kan ta unna. Det tar tid å utdanne folk og det er uforsvarlig å overbelaste dem man har. I det hele tatt utfordrende.
Sikkert en hel del, men poenget var at det faktisk blir utdannet en hel haug som velger å forlate yrket innen ganske kort tid, og det har sikkert sine grunner.Hva kreves for å sette en sykepleier som har vært i Norwegian de siste 15 årene inn i aktiv tjeneste?
Ja, det har blitt etterregistrert en del dødsfall etter sist gang jeg regnet på det ser jeg. Men overdødelighet i Sverige for 2020 er ca 2 000 hvis man skal være "nøytral", så kan man jo selvsagt hevde at det var betydelig underdødelighet i 2019.
Her er oppdaterte tall
Gjennomsnittlig dødsrate for 2015-2018 er 9,21. Legger man dette til grunn får man en overdødelighet på 2011.
dødeligheten for 2019 + 2020 er på 9,04 - som er lavere enn snittet de 4 foregående år.
Totalt antall døde 90907 90982 91972 92185 88766 98088Skuddår -272 -293Korrigert antall 90 907 90 710 91 972 92 185 88 766 97 795 95 784Folketall 9 747 9 851 9 995 10 120 10 230 10 400 10 400Dødsrate 9,33 9,21 9,20 9,11 8,68 9,40 9,21Årstall 2015 2016 2017 2018 2019 2020Estimat 2020
Det er jo hva som står i tabellen til OMF også, vi har jo diskutert dette med absolutte tall vs rate over flere sider tidligere, deriblant med din egen deltagelse. Allerede glemt det?[/URL]![]()
Over 6000 flere dødsfall i Sverige i fjor enn i et normalår
Sverige hadde 9309 koronarelaterte dødsfall innen nyttår. En gjennomgang av alle dødsfall i nabolandet i fjor viser at det døde 6202 flere enn i et normalår.forskning.no
Jada, vi er kjent med denne. Hvis du ser i oversikten min - så har jeg faktisk høyere tall - 98 088 mens de bruker 97 164.![]()
Over 6000 flere dødsfall i Sverige i fjor enn i et normalår
Sverige hadde 9309 koronarelaterte dødsfall innen nyttår. En gjennomgang av alle dødsfall i nabolandet i fjor viser at det døde 6202 flere enn i et normalår.forskning.no
Poenget mitt er at OMF konkluderer med en overdødelighet på 2000, men her har vi en ekspertvurdering som sier 6000. Det kloke er å stole på ekspertvurderingen.Det er jo hva som står i tabellen til OMF også, vi har jo diskutert dette med absolutte tall vs rate over flere sider tidligere, deriblant med din egen deltagelse. Allerede glemt det?
Tydeligvis sitte med hendene i fanget, og vente til det går overen ting er å komme ut for kapasitetsproblem, en annen ting hva en gjør for å overvinne dem…
Det kommer jo bare an på om man regner med rate eller absolutt tall. Det trenger man ingen ekspertvurdernig for å skjønne, eller det burde i alle fall ikke være nødvendig. De to størrelsene forteller nøyaktig det samme, forskjellen er jo bare hva man sammenligner med.Poenget mitt er at OMF konkluderer med en overdødelighet på 2000, men her har vi en ekspertvurdering som sier 6000. Det kloke er å stole på ekspertvurderingen.
de må ha snoket rundt på hfs og lest alle de innsiktsfulle syteriene og synsingene.![]()
Duverden! Er det?2000 og 6000 er absolutte tall.