Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Bx - så du denne?
    (Siden vi hadde en diskusjon i helgen om skadevirkninger)
    Ja.

    Ingen tvil om at mange unge har det tøft om dagen. Og det blir viktig å følge med på dette fremover.

    Jeg er enig i det regjeringsrepresentantene sa om å prioritere de yngre ift tiltak, men jeg ble ikke helt overbevist om at de har lykkes noe særlig med det.

    Etter programmet googlet jeg litt på sammenhengen mellom selvmord og korona. Det kan virke som det har gått for lite tid til å konkludere.

    Det har vært mye sen brannslukking i mange land, med skyhøyt smittetrykk etterfulgt av knallharde restriksjoner, med portforbud og tilsvarende. Mange har dermed fått dobbel dose, f.eks i deler av Italia og Spania. Og i Belgia definitivt. Og så har vi f.eks. Brasil som synes å stort sett ha latt det skure hele veien. Og så er det disse yterst få landene som har kjørt nullvisjon og syes å ha lykkes rimelig godt.

    Jeg tror fortsatt at det er enklere å kontrollere et lavere enn et høyere smittetrykk. Mao at man må praktisere mer kontaktbegrensning for å få R under 1 jo høyere smittetrykk man har. Og så må man praktisere det lengre også, før det kommer ned på et mer håndterlig nivå. Eller sagt på en annen måte: Å ikke stramme til når smittetrykket øker er omtrent like lurt som å pisse i buksa for å holde varmen.

    Jeg tenker at det etter snart ett år burde vært mulig å utøve smartere smittebegrensning enn det som skjedde i våres, i betydningen mindre inngripende tiltak med større effekt. Men det har gått mye i det samme. Det siste forsøket på å stoppe den britiske mutanten var patetisk og lite troverdig. Men det er bra at smittetrykket har gått ned. Forsøkene på grensekontroll burde vært mye mer helhjertet fra tidlig i høst, da det eksploderte i Polen .... eller kanskje enda tidligere. Vi har et eget direktorat for samfunnssikkerhet og beredskap, DSB. Hvor er de oppi alt det som foregår?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Etter programmet googlet jeg litt på sammenhengen mellom selvmord og korona. Det kan virke som det har gått for lite tid til å konkludere.
    Det er jo bare den den helt øverste toppen av isfjellet.

    Det som ble sagt fra elevsiden bekreftet i grunn mitt syn at undervisningen er blitt betydelig dårligere. Joda, det er mange fine ord om digital undervisning - men det er også veldig mye sykefravær, karantefravær, teknisk trøbbel og det avlyses over en lav sko.

    Spiseproblemer, angst, vold i hjemmet, selvskading, rus - jeg synes rett og slett det var skremmende å se hvor uberørt Høie og Melby var av det som ble presentert.

    Høie sa vel at vi måtte ruste opp psykiatrien i flere år fremover for å håndtere dette - da er det nok et ganske stort problem.

    Jeg sier det en gang til - vi må altså ruste opp psykiatrien i mange år fremover for å håndtere problemene tiltakene har påført barn og unge.
    Er det dette vi ville?

    Og som Hogen skriver - nå kan vel dere 50 åringene snart få vaksinesertifikat så dere kan reise på vintur til Italie og Frankrike igjen. Jeg liker ikke prioriteringen.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.065
    Antall liker
    1.495
    Torget vurderinger
    1
    Portforbud vil etter all sannsynlighet aldri bli aktuelt i Norge uansett. Men, om et virus som dreper halvparten av alle smittede over 30 år skulle komme en dag så ville det blitt innført med full støtte fra de aller fleste. Kun de aller sprøeste eller de med et dødsønske ville vært imot.
    I så fall ville nok de aller fleste hold seg isolert hjemme helt frivillig. En slik dystopi du her snakker om er heldigvis svært langt fra virkeligheten når det gjelder Corona, selv om man kanskje kan få inntrykk av det motsatte ut ifra mediadekningen.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    I så fall ville nok de aller fleste hold seg isolert hjemme helt frivillig. En slik dystopi du her snakker om er heldigvis svært langt fra virkeligheten når det gjelder Corona, selv om man kanskje kan få inntrykk av det motsatte ut ifra mediadekningen.
    Det et vel riktig å si at dette scenarioet et helt ekstremt lang unna sannheten. At man i det hele tatt nevner ett slikt scenario viser vel bare hvor utbredt fryktkulturen har kommet.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.065
    Antall liker
    1.495
    Torget vurderinger
    1
    I Debatten argumenterte politikerne utifra det vedtatte premisset at tiltakene uansett gir bedre folkehelse. Det er dette premisset som ikke er helt opplagt etter min mening. Forøvrig kudos til Høie som anerkjente at tiltakene har mye større betydning for barn og unge enn 50-åringer der livet stor sett fortsetter som før.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.709
    Torget vurderinger
    96
    Det et vel riktig å si at dette scenarioet et helt ekstremt lang unna sannheten. At man i det hele tatt nevner ett slikt scenario viser vel bare hvor utbredt fryktkulturen har kommet.
    Du bommer om du tror jeg er av de mest redde i disse tider. Jeg vil tippe jeg er midt i mellom et sted. Eksempelet var usannsynlig og ekstremt ja. Gjaldt portforbud og ikke corona.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det et vel riktig å si at dette scenarioet et helt ekstremt lang unna sannheten. At man i det hele tatt nevner ett slikt scenario viser vel bare hvor utbredt fryktkulturen har kommet.
    Man må jo ha tenkt igjennom mulige fremtidige scenarioer, pandemier vil vi se flere av, å dra inn ord og uttrykk som ekstremt langt unna sannheten og fryktkultur er å vri diskusjonen vekk fra dette dreier seg om. Man skal ha planer for fremtiden uansett hvor dystert det kan se ut. Hvis man ikke legger planer eller lukker øynene for betydelig farligere smittsomme sykdommer enn det vi har nå så gjør ikke ansvarlige myndigheter jobben sin. F.eks så ligger det i naturens gang at virus muterer hele tiden, det er naturlig at det blir mer smittsomt og mindre farlig. Men det har ingen egen vilje, det betyr at det kan endre seg til å bli mer farlig også, ikke sannsynlig, men ikke umulig. Dette må man også ta høyde for.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Og som Hogen skriver - nå kan vel dere 50 åringene snart få vaksinesertifikat så dere kan reise på vintur til Italie og Frankrike igjen. Jeg liker ikke prioriteringen.
    Du er rask til å beskylde andre for personangrep, OMF. Og så kommer du stadig vekk med personangrep selv, som nå. Du er på pallen både i syting og drittslenging. Gratulerer!
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Dette er jo godt nytt, hvertfall kombinert med at det ser ut som den kun blir godkjent for de som i stor grad sprer viruset, de under 65.

    Screenshot_20210203-111209.jpg
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Det er jo bare den den helt øverste toppen av isfjellet.

    Det som ble sagt fra elevsiden bekreftet i grunn mitt syn at undervisningen er blitt betydelig dårligere. Joda, det er mange fine ord om digital undervisning - men det er også veldig mye sykefravær, karantefravær, teknisk trøbbel og det avlyses over en lav sko.

    Spiseproblemer, angst, vold i hjemmet, selvskading, rus - jeg synes rett og slett det var skremmende å se hvor uberørt Høie og Melby var av det som ble presentert.

    Høie sa vel at vi måtte ruste opp psykiatrien i flere år fremover for å håndtere dette - da er det nok et ganske stort problem.

    Jeg sier det en gang til - vi må altså ruste opp psykiatrien i mange år fremover for å håndtere problemene tiltakene har påført barn og unge.
    Er det dette vi ville?

    Og som Hogen skriver - nå kan vel dere 50 åringene snart få vaksinesertifikat så dere kan reise på vintur til Italie og Frankrike igjen. Jeg liker ikke prioriteringen.
    Jeg likte temaet på debatten i går. Jeg har hatt forståelse for mye av håndteringen av pandemien, men det har gått hardt utover de unge voksne. De er en gruppe som ikke er så godt organisert og lett kan bli overhørt når alle roper. Det er for meg litt uforståelig for disse er vår nære fremtid.

    Her ser jeg mange alternative løsninger på håndteringen @lars_erik

    Det er mange grunner til at de unge voksne skulle blitt prioritert høyere og det i lys av dette er vanskelig for meg å forsvare prioriteringene med åpne grenser og annet vs å sette de unge voksne på vent. Dette kommer vi til å lese om lenge tror jeg.

    Siden dette kun ser ut til å vare et år så tror jeg vi rir av den verste stormen til de unge og at dette ikke blir en katastrofe, men klokka går fort....
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.468
    Antall liker
    4.266
    Torget vurderinger
    10
    Gjemmekontor, ingen vet hvor de har gjemt seg.... :)

    Mvh.
    SAL
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.065
    Antall liker
    1.495
    Torget vurderinger
    1
    Flaksehalsen i vaksineringer er ikke helsepersonell, men tilgang på vaksiner.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Man må jo ha tenkt igjennom mulige fremtidige scenarioer, pandemier vil vi se flere av, å dra inn ord og uttrykk som ekstremt langt unna sannheten og fryktkultur er å vri diskusjonen vekk fra dette dreier seg om. Man skal ha planer for fremtiden uansett hvor dystert det kan se ut. Hvis man ikke legger planer eller lukker øynene for betydelig farligere smittsomme sykdommer enn det vi har nå så gjør ikke ansvarlige myndigheter jobben sin. F.eks så ligger det i naturens gang at virus muterer hele tiden, det er naturlig at det blir mer smittsomt og mindre farlig. Men det har ingen egen vilje, det betyr at det kan endre seg til å bli mer farlig også, ikke sannsynlig, men ikke umulig. Dette må man også ta høyde for.
    Jeg foreslår du leser denne: https://www.advokatforeningen.no/ak...ag-om-endringer-i-smittevernloven-portforbud/

    Så kan vi snakkes om behovet for dette nye lovforslaget etterpå.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg foreslår du leser denne: https://www.advokatforeningen.no/ak...ag-om-endringer-i-smittevernloven-portforbud/

    Så kan vi snakkes om behovet for dette nye lovforslaget etterpå.
    Har lest, det står bl.a.
    "Dersom det skulle oppstå en ekstremsituasjon der bruk av disse hjemlene og andre tiltak, ikke er tilstrekkelige, har vi i smittevernloven § 7-12 en hjemmel for å supplere eksisterende hjemler med forskrifter om portforbud"

    Poenget til Helsedirektoratet må jo være tidsaspektet ved en svært dramatisk situasjon.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Siden dette kun ser ut til å vare et år så tror jeg vi rir av den verste stormen til de unge og at dette ikke blir en katastrofe, men klokka går fort....
    Som jeg skrev i et innlegg for noen uker siden - så blir vi reddet av lynrask vaksinerutvikling. Da strategien ble valgt i fjor vår/sommer - var det ingen som seriøst trodde på nevneverdig vaksinering i løpet av 2021 - hvordan tror du folk hadde hatt det i dag om vaksinasjon var ca 12 mnd frem i tid - men en forventet virkningsgrad på ca 60%.

    Likefullt så har vi i Norge systemer og standarder som kan brukes til å regne på samfunnsøkonomisk helse - og det er for meg åpenbart at vi har brukt veldig mye mer penger på å redde coronaliv enn andre liv i samfunnet. Man kan selvsagt late som om vi i Norge har ubegrenset med ressurser, men det er altså ikke virkeligheten ute i samfunnet. Der sitter det tusner på tusner som har det jævlig på en eller annen måte fordi de ikke får den hjelpen de trenger/har krav på. Om det rusmisbrukere som ikke får hjelp, barn som ikke kommer til hos BUP, unge handikappede som bor på sykehjem, kreftsyke som ikke får behandling som er for dyr, osv.

    Joda, det er mange som har dødd av/med Corona og det er mange som har hatt det jævlig tøfft på sykehus og det er mange som har/får langvarige ettervirkninger - men disse tallene settes ikke i sammenheng. I Sverige i 2020 så er det mange flere under 70 år som har tatt livet av seg enn som har dødd av Corona, og selv om jeg ikke har sett tall for hele året - så gikk det trolig tapt 10 ganger flere leveår til kreft enn til Corona i Sverige i 2020. I Norge har vi vel brukt 20 ganger mer penger på Corona enn på kreft i 2020.

    En annen ting er at jeg synes vi skal vekte skader som følger av tiltak høyere enn skader som følger av en naturlig smittsom sykdom. Altså om man skal tallfeste det - så velger jeg heller en skade på 80 som følge av corona enn en skade på 50 som følge av tiltakene.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Som nevnt utallige ganger, med et mer liberalt smitteregime ville ikke det bare gått utover gamle og de med bakenforeliggende sykdommer men det ville også gått ut over annen behandling som foregår på sykehusene våre. Det ser ut til at noen ikke evner å se dette.

    Det jeg misliker med regjeringens strategi er at de har prioritert arbeidsplasser i industrien og ofret arbeidsplasser i overnatting og serveringsbransjen. Om dette er et resultat av distrikt- og alkoholpolitikk er jeg usikker på. Men denne politikken har gitt oss importsmitte (å stole på at bedriftene overholder karanteneplikten er direkte latterlig) og stor arbeidsledighet blant de unge med lav eller ingen utdannelse.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Som nevnt utallige ganger, med et mer liberalt smitteregime ville ikke det bare gått utover gamle og de med bakenforeliggende sykdommer men det ville også gått ut over annen behandling som foregår på sykehusene våre. Det ser ut til at noen ikke evner å se dette.
    Joda, det har de fleste av oss fått med seg.

    Det relevante eksempelet er vel i så måte Sverige. (Selv om det er mange gode grunnen til å anta at vi ville fått det litt lettere)
    De hadde en jævlig tøff periode hvor mye ble utsatt i vår. Nå utsatte jo vi også alt i vår selv om vi ikke hadde en tøff periode.

    Også har de fått 3 tøffe måneder nå i vinter. Men det ser vel ut til at livet fortsetter omtrent som før om 1 uke eller 2.

    Også har man jo faktisk hatt et vist handlingsrom til å øke kapasitet/gjøre endringer. Det er jo altså ikke slik at pandemier er noe nytt som kom i fjor - dette har vi vist om i mange år - og hart hatt en plan for hvordan det skal håndteres.
    Screenshot_2021-02-03 Corona i intensivvården och slutenvården.png
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Russia's Sputnik V vaccine is 92% effective in protecting people from developing COVID-19 symptoms, according to a study published in The Lancet on Tuesday. The study follows a Phase 3 trial in Moscow hospitals and clinics that included nearly 22,000 participants age 18 and older

    Russia's Sputnik V coronavirus vaccine gives around 92% protection against Covid-19, late stage trial results published in The Lancet reveal.

     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Joda, det har de fleste av oss fått med seg.

    Det relevante eksempelet er vel i så måte Sverige. (Selv om det er mange gode grunnen til å anta at vi ville fått det litt lettere)
    De hadde en jævlig tøff periode hvor mye ble utsatt i vår. Nå utsatte jo vi også alt i vår selv om vi ikke hadde en tøff periode.

    Også har de fått 3 tøffe måneder nå i vinter. Men det ser vel ut til at livet fortsetter omtrent som før om 1 uke eller 2.

    Også har man jo faktisk hatt et vist handlingsrom til å øko kapasitet/gjøre endringer. Det er jo altså ikke slik at pandemier er noe nytt som kom i fjor - dette har vi vist om i mange år - og hart hatt en plan for hvordan det skal håndteres.
    Vis vedlegget 694587
    Og Sverige har vel en liten overdødelighet i 2020 i forhold til et par av de foregående årene, men på ingen måte noen vesentlig overdødelighet. Tallene for dette for 2020 er vel omtrent som for 2015 tror jeg.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Og Sverige har vel en liten overdødelighet i 2020 i forhold til et par av de foregående årene, men på ingen måte noen vesentlig overdødelighet. Tallene for dette for 2020 er vel omtrent som for 2015 tror jeg.
    Ja, det har blitt etterregistrert en del dødsfall etter sist gang jeg regnet på det ser jeg. Men overdødelighet i Sverige for 2020 er ca 2 000 hvis man skal være "nøytral", så kan man jo selvsagt hevde at det var betydelig underdødelighet i 2019.

    Her er oppdaterte tall
    Gjennomsnittlig dødsrate for 2015-2018 er 9,21. Legger man dette til grunn får man en overdødelighet på 2011.
    dødeligheten for 2019 + 2020 er på 9,04 - som er lavere enn snittet de 4 foregående år.


    Totalt antall døde
    90907​
    90982​
    91972​
    92185​
    88766​
    98088​
    Skuddår
    -272​
    -293​
    Korrigert antall
    90 907​
    90 710​
    91 972​
    92 185​
    88 766​
    97 795​
    95 784​
    Folketall
    9 747​
    9 851​
    9 995​
    10 120​
    10 230​
    10 400​
    10 400​
    Dødsrate
    9,33​
    9,21​
    9,20​
    9,11​
    8,68​
    9,40​
    9,21​
    Årstall
    2015​
    2016​
    2017​
    2018​
    2019​
    2020​
    Estimat 2020
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Dødeligheten i 2020 er også en greie som noen sliter med, det er viktig å se bak tallene. Vi har alle endret adferd i året som har gått, å telle antall døde blir da en litt mer komplisert affære...... :unsure:
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.720
    Torget vurderinger
    2
    Man kan jo bygge ut verkstedkapasitet så mye man vil. Hjelper lite dersom man ikke har kvalifiserte mekanikere. Det å få på plass senger og utstyr er kurant nok, utfordringen ligger i å ha tilstrekkelig med helsepersonale, fra sykepleiere til leger, som kan ta unna. Det tar tid å utdanne folk og det er uforsvarlig å overbelaste dem man har. I det hele tatt utfordrende.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.736
    Antall liker
    13.222
    Man kan jo bygge ut verkstedkapasitet så mye man vil. Hjelper lite dersom man ikke har kvalifiserte mekanikere. Det å få på plass senger og utstyr er kurant nok, utfordringen ligger i å ha tilstrekkelig med helsepersonale, fra sykepleiere til leger, som kan ta unna. Det tar tid å utdanne folk og det er uforsvarlig å overbelaste dem man har. I det hele tatt utfordrende.
    Det er faktisk ganske så mange som er utdannet sykepleier i Norge som jobber med noe annet, av ulike grunner sikkert. Men innen 10 år etter fullført utdannelse er hver femte et annet sted. Av disse er halvparten ute av arbeidslivet (studier/foreldrepermisjon/etc) og noen av disse kommer tilbake senere. Men frafallet er ganske stort.

    Min kompis i helsebransjen sa at dersom man gikk på en fest for flyvertinner i Norwegian ville man bli overrasket over hvor mange som var utdannet sykepleier der.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Hva kreves for å sette en sykepleier som har vært i Norwegian de siste 15 årene inn i aktiv tjeneste?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.736
    Antall liker
    13.222
    Hva kreves for å sette en sykepleier som har vært i Norwegian de siste 15 årene inn i aktiv tjeneste?
    Sikkert en hel del, men poenget var at det faktisk blir utdannet en hel haug som velger å forlate yrket innen ganske kort tid, og det har sikkert sine grunner.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Ja, det har blitt etterregistrert en del dødsfall etter sist gang jeg regnet på det ser jeg. Men overdødelighet i Sverige for 2020 er ca 2 000 hvis man skal være "nøytral", så kan man jo selvsagt hevde at det var betydelig underdødelighet i 2019.

    Her er oppdaterte tall
    Gjennomsnittlig dødsrate for 2015-2018 er 9,21. Legger man dette til grunn får man en overdødelighet på 2011.
    dødeligheten for 2019 + 2020 er på 9,04 - som er lavere enn snittet de 4 foregående år.


    Totalt antall døde
    90907​
    90982​
    91972​
    92185​
    88766​
    98088​
    Skuddår
    -272​
    -293​
    Korrigert antall
    90 907​
    90 710​
    91 972​
    92 185​
    88 766​
    97 795​
    95 784​
    Folketall
    9 747​
    9 851​
    9 995​
    10 120​
    10 230​
    10 400​
    10 400​
    Dødsrate
    9,33​
    9,21​
    9,20​
    9,11​
    8,68​
    9,40​
    9,21​
    Årstall
    2015​
    2016​
    2017​
    2018​
    2019​
    2020​
    Estimat 2020
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    En annen ting er at man kan faktisk gjøre en raskere opplæring av Coronasykepleiere.

    Hvis en bilmekaniker kun skal skifte bremseskiver - så kan man utdanne slike langt raskere enn de som skal håndtere alt som kan komme innom.
    Sånn er det faktisk med intensivsykepleiere også - kapasitetesproblemet dukker jo først oppp når man har såpass mange coronapasienter at man kan ha egne team som kun jobber med corona.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.736
    Antall liker
    13.222

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Det er jo hva som står i tabellen til OMF også, vi har jo diskutert dette med absolutte tall vs rate over flere sider tidligere, deriblant med din egen deltagelse. Allerede glemt det?
    Poenget mitt er at OMF konkluderer med en overdødelighet på 2000, men her har vi en ekspertvurdering som sier 6000. Det kloke er å stole på ekspertvurderingen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.736
    Antall liker
    13.222
    Poenget mitt er at OMF konkluderer med en overdødelighet på 2000, men her har vi en ekspertvurdering som sier 6000. Det kloke er å stole på ekspertvurderingen.
    Det kommer jo bare an på om man regner med rate eller absolutt tall. Det trenger man ingen ekspertvurdernig for å skjønne, eller det burde i alle fall ikke være nødvendig. De to størrelsene forteller nøyaktig det samme, forskjellen er jo bare hva man sammenligner med.
    .
    Eller for å spørre på en annen måte: Hvor mye synes du folketallet trenger å endre seg før man tar hensyn til det? Forskjellen på Sveriges befolkning i 2015 og 2020 tilsvarer nesten folketallet i Oslo.

    Man regner jo smittede/innalgte/døde pr capita når man sammenligner land, da er det åpenbart relevant med ulike folketall, så hvorfor er det plutselig ikke aktuelt når man ser på data for ett enkelt land?? Folketallet er jo langt fra statisk over en 5-6 år.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    @weld77,

    2000 og 6000 er absolutte tall.

    Den regneøvelsen som OMF har presentert er ikke egnet til å avdekke hvor mange som er dødd av covid. Det gir seg utslag i at han bare fanger opp 1/3 av hva en fagmann kommer fram til. OMF har valgt en fremgangsmåte der dødsårsaker som har tatt mange liv blir begravd og maskert i totale dødstall. Det er ikke holdbart overhodet. Han hopper bukk over at det har vært betydelig overdødelighet i Sverige i to konsentrerte perioder, og han har ikke forutsetninger for, ei heller har han prøvd å normalisere tallene for de årene han bruker som sammenlikningsgrunnlag. Folk har jo dødd av forskjellige saker og ting opp gjennom årene, og noe av dette er ikke ting som kommer hvert år. Hvis man hadde brukt tilsvarende fremgangsmåte til å beregne hvor mange som døde under 9-11 angrepet i New York, dvs beregne det ut fra døde per måned i USA de siste 5 årene, så hadde vel svaret blitt ca null.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    de må ha snoket rundt på hfs og lest alle de innsiktsfulle syteriene og synsingene.

    (også her er jo dette føre-var-prinsippet trukket nesten som en joker-nord når det ikke var faglige vurderinger som det ble vist til.)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn