Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.885
    Antall liker
    4.323
    Okay, jo, men de som akkurat klarer å få seg en utdannelse hadde sikkert lært mer gjennom on-the-jobb training ... og de som ikke klarer/orker...?
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2

    Helt enig med nordlendingene her.

    Det er jo litt merkelig dette, jo mindre smitte som oppdages, jo strengere blir restriksjonene;)
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ^
    ^

    de har ikke planer; poenget er at så lenge de kan drakonisere, så får den koronaimpregnerte hjernen til norsk kollenbrøl følelsen av at det gjøres noe.

    det er ingen begrunnet plan; bare en form for lyrikk som treffer hardt. det er performance politikk.

    (nei, det er ikke bare ernababe, det gjelder sannsynligvis de fleste. raymond sitter med kjeften i lås nå.)
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.633
    Antall liker
    938
    Hvis man kan noen ting og kan gjøre noe og hvis man vil ,er det greit å finne jobb i Norge, deltid eller heltid, hvis det lønner seg økonomisk, endel bedre betalt enn ikke jobb. Jeg mener det er naivt å tro at det ikke er noen som synes det er best å ikke ha jobb, ganske mange tror jeg. Jeg tror vårt NAV system skjuler en egentlig arbeidsledighet som er på høyde med andre land, men AP har alltid fokusert på dette poenget, at deres politikk har gitt lavere arbeidsledighet enn andre steder i verden. Jeg er overbevist om at det norske velferd-system er overdimensjonert og ikke bærekraftig for alltid, selv om man kan dra inn midler fra de rikeste.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    ...men noe skapes hele tiden. Hvis det er så fanden i ræva absolutt hele tiden - hvorfor ikke bare si det som det er? Bare komme til sluttspørsmålet?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.973
    Antall liker
    19.833
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    Helt enig med nordlendingene her.

    Det er jo litt merkelig dette, jo mindre smitte som oppdages, jo strengere blir restriksjonene;)
    Nå er det jo drøssevis av livsfarlige mutanter som herjer. Det ser vi jo på antall innlagte, på intensiven og det sterkt økende tallet for nye døde... Det er snart så vi må behandle folk i telt og bygge nye kirkegårder.

    Ehm 🤔
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.801
    Antall liker
    13.295
    Helisnki er jo et fint eksempel på at den norske veien ikke er den eneste veien, som er hva man nå forsøkes imnbilt.

    Jeg skulle likt å høre på den interne diskusjonen før denne runden med justeringer siden ingen vet hva effekten av de ulike tingene faktisk er. Jeg tipper den stort sett kretser rundt «vi må gjøre noen endringer».
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.973
    Antall liker
    19.833
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg ser at dere har ladet godt opp. Woah, nå er det fredag.

    Når det er sagt: Jeg skjønner snart ingenting.
    Det har en del av oss skjønt lenge; ingenting er til å skjønne. Så at den 3. snart har kommet til det punktet at han skjønner ingenting, er jo på en måte oppløftende. Og gir et visst håp.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2

    Fint eksempel på at kåråna tar all oppmerksomhet, det kan jo også rike gamle menn her i vesten dø av;)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.885
    Antall liker
    4.323
    ^
    ^

    de har ikke planer; poenget er at så lenge de kan drakonisere, så får den koronaimpregnerte hjernen til norsk kollenbrøl følelsen av at det gjøres noe.

    det er ingen begrunnet plan; bare en form for lyrikk som treffer hardt. det er performance politikk.

    (nei, det er ikke bare ernababe, det gjelder sannsynligvis de fleste. raymond sitter med kjeften i lås nå.)
    Du er ikke mer treffsikker i din kritikk enn det du kritiserer.

    Kanskje du er for opphengt i egen fortreffelighet mht logikk, språkforståelse og innsikt i betydningen av revolusjonære ideer mm.

    Eller er det alkoholen som prater?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.874
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Du er ikke mer treffsikker i din kritikk enn det du kritiserer.

    Kanskje du er for opphengt i egen fortreffelighet mht logikk, språkforståelse og innsikt i betydningen av revolusjonære ideer mm.

    Eller er det alkoholen som prater?
    Igjen skuffende at du tar mannen og ikke ballen, og ikke minst at du ikke lar noen virkemidler være uprøvd.

    Synes hersketeknikkene dine i denne tråden er rett og slett ufine, og er oppriktig overrasket over hvor lite saklig du er.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.885
    Antall liker
    4.323
    Igjen skuffende at du tar mannen og ikke ballen, og ikke minst at du ikke lar noen virkemidler være uprøvd.

    Synes hersketeknikkene dine i denne tråden er rett og slett ufine, og er oppriktig overrasket over hvor lite saklig du er.
    I like måte og litt til. Og jo dårligere argumenter du har, jo mer går du på person. Du er vel den som har brukt "kverulering" mest hver gang noen har vært uenig med dine synspunkter ... som etterhver knapt har støtte fra kunnskapsmiljøer.

    For din informasjon: Alt jeg gjorde her var å returnere fersk dritt som han har sendt i min retning i mangel av saklige argumenter. He had it coming.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.874
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    I like måte og litt til. Og jo dårligere argumenter du har, jo mer går du på person. Du er vel den som har brukt "kverulering" mest hver gang noen har vært uenig med dine synspunkter ... som etterhver knapt har støtte fra kunnskapsmiljøer.

    For din informasjon: Alt jeg gjorde her var å returnere fersk dritt som han har sendt i min retning i mangel av saklige argumenter. He had it coming.
    Du understreker i grunn bare poenget mitt.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.885
    Antall liker
    4.323
    Av og til så er jeg større enn å gi tilbake med samme mynt, OMF. Men av og til gir jeg tilbake med samme mynt. Du burde gå gjennom våre passiarer her i tråden og ta en realitetssjekk. Etter min vurdering har jeg fått mye mer dritt fra deg enn jeg har levert tilbake. Jeg har gitt skarpe kommentarer, men det har stort sett dreid seg om sak. Det kan sikkert svi like mye, kanskje mer, men det er ikke alt som svir som er personangrep.

    Hva tenker du forresten om flokkimmuniteten i Sverige akkurat nå? Tror du oppsvinget som statistikken viser bare er en tilfeldig fluktuasjon i en nedadgående trend? En stund tilbake spådde jeg en ny bølge i Sverige pga hissigere virus, mens du spådde at en signifikant flokkimmunitet ville holde det nede (for fjerde gang om jeg husker rett). Vi kan selvfølgelig få rett begge to.... denne gangen, men du hadde feil de 3 første. Denne gangen i den forstand at det hadde blitt verre enn det kommer til å bli hvis de hadde hatt mindre smitte før. På den annen side ... jeg tipper at de får et større oppsving enn land som har hatt det bedre før, f.eks. alle de andre skandinaviske landene. De har jo også strammet inn ganske kraftig nå i Sverige, ett år etter Norge og Danmark...
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.874
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Du vet, jeg husker ganske godt hva vi har diskutert. Jeg har kommentert temaet en gang tidligere også.

    Vi kan godt diskutere Corona og Sverige også, men ser liksom ingen konstruktiv vinkling i innlegget ditt, så tror jeg står over.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.092
    Antall liker
    2.546
    Helisnki er jo et fint eksempel på at den norske veien ikke er den eneste veien, som er hva man nå forsøkes imnbilt.

    Jeg skulle likt å høre på den interne diskusjonen før denne runden med justeringer siden ingen vet hva effekten av de ulike tingene faktisk er. Jeg tipper den stort sett kretser rundt «vi må gjøre noen endringer».
    Det er egentlig ganske merkelig at du overser hele argumentasjonen dem kommer med, greit nok å være uenig i vurderingen, men det er jo jo helt feil at man ikke vet effekten av noe og "at det stort sett kretser rundt vi må gjøre noen endringer" Høie har vært ganske tydelig på at det er summen av sosial intereraksjon og sosiale sammenkomster/kontakter man vil holde nede. Dette ble ettertrykkelig forklart når firerbanden opphevet alkoholrestriksjonene. Poenget da var at når mange skulle møtes på utesteder så måtte færre møtes andre plasser for at man i sum skulle holde interaksjonen på nogenlunde samme nivå. Det er stort sett det virkemiddelet man har som man vet fungerer best.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ^
    ^

    de har ikke planer; poenget er at så lenge de kan drakonisere, så får den koronaimpregnerte hjernen til norsk kollenbrøl følelsen av at det gjøres noe.

    det er ingen begrunnet plan; bare en form for lyrikk som treffer hardt. det er performance politikk.

    (nei, det er ikke bare ernababe, det gjelder sannsynligvis de fleste. raymond sitter med kjeften i lås nå.)
    Du er ikke mer treffsikker i din kritikk enn det du kritiserer.

    Kanskje du er for opphengt i egen fortreffelighet mht logikk, språkforståelse og innsikt i betydningen av revolusjonære ideer mm.

    Eller er det alkoholen som prater?
    tosk
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.304
    Antall liker
    9.552
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skjønner skjønner ikke helt innstramming i nærmest smittefrieområder,mens det åpnes opp i Oslo hvor smitten stiger, mens man samtidig advarer mot stigning. og mutantene brer seg i byen. Visse bydeler i oslo ligger på 3 plass av mht smitte i Europas land.
    <Og så reiser mange fra Oslo for å samles på høytfjellshoteller...

    og man somler og sender vaksiner der hvor det trengs minst..

    Man trenger ikke være Nakstad for å se at Oslo får det vondt i mars og april...
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Tja, smitte i seg selv er ikke farlig for de aller aller fleste. Så etter at de mest utsatte er vaksinert, som de vel er snart, bør man etter min mening åpne opp så raskt som mulig.

    Også er det meget mulig dette er riktig, jf mitt innlegg 21 317:

     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.973
    Antall liker
    19.833
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det meldes i dag fra Nidaros om 0 nye smittetilfeller. Dette gjelder også resten av Trøndelag. Fylket og byen har i praksis vært smittefri etter jul. Det vurderes derfor enda strengere tiltak. Et av de, er at det vil bli påbudt å hinke på venstre fot på vei inn til kjøpesentre og høyre fot på vei ut. Samt at man pålegges å bære handleposer med kun pekefinger og lillefinger. Polske vakter er allerede utstasjonert.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.376
    Antall liker
    3.284
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Det meldes i dag fra Nidaros om 0 nye smittetilfeller. Dette gjelder også resten av Trøndelag. Fylket og byen har i praksis vært smittefri etter jul. Det vurderes derfor enda strengere tiltak. Et av de, er at det vil bli påbudt å hinke på venstre fot på vei inn til kjøpesentre og høyre fot på vei ut. Samt at man pålegges å bære handleposer med kun pekefinger og lillefinger. Polske vakter er allerede utstasjonert.
    Gjesp...
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.973
    Antall liker
    19.833
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    Hvis det fins én gruppe som bør vaksineres først, er det selvfølgelig kjendiser.

    Etter å ha snakket med flere av mine medkjendiser, vet jeg at det er dette 90 % av dem mener. Likevel kvier de seg for å si det høyt. De er redd for å bli oppfattet som egoister, som om de mener de er mer verdt enn folk flest, mer enn sånne som aldri blir invitert til Lindmo. Så langt er de tilbakeholdne kjendisene selvfølgelig inne på noe. Dette handler imidlertid ikke om hva de er verdt, men hva de har å gi andre. Friske kjendiser er en forutsetning for god folkehelse.

    Som tidligere fast medvirkende i Norges mest sette tv-program og dermed A-kjendis, nå C-kjendis, har jeg førstehånds kjennskap til hvor viktige vi er. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg, som invitert forfatter, har besøkt biblioteker i norske utkantkommuner, for der å bli ønsket velkommen av kultursjefen, som takker meg for at jeg har valgt å komme, til et sted som ellers sjelden omtales i mediene. Kanskje har en langrennsløper vokst opp der, men siden den gang har stedet bare vært brukt som punchline på Latter. Når en kjendis kommer på besøk, føler de innfødte seg endelig sett av storsamfunnet. Slik har jeg bekreftet deres verdi som mennesker. Det skyldes selvfølgelig ikke mine personlige egenskaper. Det er fordi jeg er kjendis og dermed representerer den nasjonale offentligheten.

    I en tid uten publikumsarrangement, hvor ingen ennå vet når man kan gå på kino igjen, og festivalsommeren henger i en svært tynn tråd, er alle henvist til å holde seg hjemme. Da er det desto viktigere at man får se kjendiser på tv. Hvis vi kjendiser får vaksine og dermed ikke lenger kan bli koronasyke, vil vi kunne fortsette å stille opp i tv-program og dermed tjene folket, på ubestemt tid.

    Det handler ikke bare om at folk flest, i disse tider, ikke får lov til å drive gammeldags småbruk sammen med mennesker de ikke kjenner, og at det derfor blir desto viktigere å se kjendiser gjøre det. Først og fremst handler det om at kjendiser er seg selv, i flest mulig sammenhenger.

    Vi kjendiser kan snakke ut i mediene, om tunge tider vi har vært gjennom. Det er vanskelig å løse problemer som ingen snakker om, men når vi snakker om våre problemer, blir det lettere for andre å snakke om sine. Da har vi ikke bare snakket om oss selv, vi har gjort en god gjerning.

    Ved å delta i tv-program hvor vi forsøker på ting vi i utgangspunktet ikke mestrer, viser vi at det er greit å ikke mestre alt. Som kjendis kan man drive restaurant eller småbruk sammen med andre kjendiser selv om man har et anstrengt forhold til folk. Man kan si ja til å klatre i fjell og presse seg gjennom grottesprekker på tross av høydeskrekk og klaustrofobi. Kanskje den eneste virkelige svakheten et menneske kan ha, er å ikke tørre å vise svakhet. Det er sånn vi kjendiser tenker hele tiden.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.801
    Antall liker
    13.295
    Det er egentlig ganske merkelig at du overser hele argumentasjonen dem kommer med, greit nok å være uenig i vurderingen, men det er jo jo helt feil at man ikke vet effekten av noe og "at det stort sett kretser rundt vi må gjøre noen endringer" Høie har vært ganske tydelig på at det er summen av sosial intereraksjon og sosiale sammenkomster/kontakter man vil holde nede. Dette ble ettertrykkelig forklart når firerbanden opphevet alkoholrestriksjonene. Poenget da var at når mange skulle møtes på utesteder så måtte færre møtes andre plasser for at man i sum skulle holde interaksjonen på nogenlunde samme nivå. Det er stort sett det virkemiddelet man har som man vet fungerer best.
    Selvsagt vet de ikke hva netto effekt av disse justeringene er. Hvordan skulle de kunne vite det? Man kan anta at noe øker og noe annet minker, men hvor mye totalen blir er umulig å vite. Om vi tar Oslo så er den mest åpenbare tanken at ting vil øke. Det har uansett ikke vært lov å selge alkohol i flere måneder så når stundenter og andre i større grad skal samles så er det ikke så lett å se hva som skulle balansere dette her i byen. Andre steder i landet kan det sikkert se annerledes ut. Hvorfor kranene må stenges kl 22 over det ganske land kan man også undres over. Der jeg komme fra har de hatt ett smittetilfelle den siste måneden for eksempel så hva det har å si at de skjenker til kl 22 eller 24 er ikke så lett å se. Ditto i nabokommunen forsåvidt.

    Man har jo famlet rundt stort sett i blinde i snart ett år nå på hvilke tiltak som har hvilken effekt siden det meste har vært sauset sammen med annet og det uansett er mye tilfeldigheter som slår ut. Min påstand er kun at det ikke er mulig å vite om den pakken av justeringer opp og ned som nå ble gjort medfører mer eller mindre sosial interaksjon og om den medfører mer eller mindre smittespredning. Det er, som det har vært hele tiden, noe som gjøres med stor usikkerhet.

    Om dette er den riktige justeringen har jeg ingen formening om. Siden ingen av disse justeringene i praksis angår meg personlig så er det også begrenset hvor mye jeg egentlig bryr meg om de. Så lenge barneskolene er åpne er ting stort sett greit i min egen verden.
     
    Sist redigert:

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.340
    Antall liker
    3.554
    Torget vurderinger
    4
    Jeg vet ikke når jeg først påpekte at Sverige er langt fra verst rammet av viruset, men det er en god stund siden. Når har heldigvis en forsker sett på den samme statistikken og kommet til samme konklusjon.

    Artikkel på NRK Nye tall viser at Sveriges koronadødstall er blant de lavere i Europa
    Kritikken i tråden her går ikke på at Sverige er værst men at mange hevder de er best. Det er de ikke men felles for alle skandinaviske land er jo at de har klart seg relativt bra alle sammen
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Kritikken i tråden her går ikke på at Sverige er værst men at mange hevder de er best. Det er de ikke men felles for alle skandinaviske land er jo at de har klart seg relativt bra alle sammen
    Slik jeg har oppfattet debatten og nyhetsdekningen der ute (utenfor dette foraet) så benyttes hele tiden Sverige som et "bevis" på hvor galt det går når man har slappe smitteverntiltak. Av den grunn synes jeg det er greit å minne om hva som er de faktiske forhold.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.340
    Antall liker
    3.554
    Torget vurderinger
    4
    Det er da Norge som svartmales i denne tråden....
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.874
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tabellen fra NRK gir jo et godt av hva som er prioritert her hjemme - I en pandemi som rammer de eldre så har vi påført de unge så mye belastning og restriksjoner at vi må bygge opp psykiatrien i mange år fremover (I følge helseministeren), mens vi har underdødelighet blant de eldre.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn