Normality will never return until we know lockdown will not be repeated
The Government must acknowledge the gravity of the changed relationship between state and people
www.telegraph.co.uk
Tja, hva tror du skjer om vg innfører live oversikt over smittede, innlagte og døde? Nå er jo ethvert dødsfall en tragedie så hvem vet hvor målet står neste vinter? Nå går jo folk rundt og innbiller seg selv at ethvert liv er hellig. Slik var det ikke før men nå vet man jo hva som skjer om man bare stopper det som noe normalt er livet.Tåpelig. influensa har aldri medført "corona restriksjoner" tviler på at noe endres for influensa i fremtiden. Er ikke nødvendig å ta alle sorger på forskudd.
Nei. Og det er hva som bekymrer meg.Tullball og det vet du
Det er da ingen som ønsker det vi nå gjennomgårNei. Og det er hva som bekymrer meg.
Tror du tar feil der, det er veldig mange som er så redde at de faktisk ønsker dette Det er jo tildels mulig å forstå også, tatt i betraktning de budskapene som kommer konstant gjennom media og vestlige regjeringer.Det er da ingen som ønsker det vi nå gjennomgår
Det er vel den logiske endestasjonen for å holde flest mulig i live lengst mulig, er det ikke? Det er jo nå tydeligvis det hellige. Ellers er man en eldremorder osv. hvorfor stoppe nå?Jeg kjenner ingen utenom de mest pessimistiske her på forumet som ønsker dette og som vil gjenta dette for influensa
Hvis man ser på dette litt mer overordnet - så er tematikken hvilke restriksjoner vi villig til å pålegge for å redde noen liv.Tullball og det vet du
Hvor mange dødsfall fra smittsom sykdom synest du er greit pr år? 500? 1000? 2000? Så få som mulig? Hva er i så fall «mulig»?Fjollete er du nå - du kan bedre.
Hvis man ser på dette litt mer overordnet - så er tematikken hvilke restriksjoner vi villig til å pålegge for å redde noen liv.
Når det gjelder Corona - så er det mitt inntrykk at veldig mange knapt noe har noen restriksjoner i hva vi kan gjøre for å forhindre coronadødsfall.
Og sammenligningen med influensa er faktisk ikke så "off the charts" som du later til å tro. Jeg la for noen sider ut en utregning av overdødelighet i Sverige for 2020. Hvis man så på 2019/2020 som helhet var det ingen overdødelighet. Sammenlignet man 2020 med perioden 2015 til 2018 - så var det en overdødelighet på 2-3000 - altså omtrent det som er en normal influensasesong i Sverige.
Det kan være greit å tenke litt igjennom hvordan vi teller influensadødsfall i Norge (man teller overdødeligheten i perioder man vet det er mye influensa) - om noen sovner inn hjemme eller sykehjem med en influensa i kroppen så er det ingen som sjekker om de døde av influensa.
Jeg er enig med deg i at det er fjollete å antyde at noen vil foreslå samme tiltak for å begrense influensa. Men hvorfor er det fjollete når det slik jeg tolker deg - er en selvfølge at vi skal stenge ned det meste mot Corona som i Sverige kanskje har tatt dobbelt så mange liv som influensa. For ordens skyld - jeg mener da at de 12700 som er registrert i hovedsak har dødd med Corona og ikke av Corona.
Jeg har satt opp dette regnestykket her i tråden, og du kan gjerne kommentere det. Disse ekspertene du henviser til hadde vel ikke en gang regnet pr capita - som man gjerne bør i et land som har befolkningsvekst på flere hundretusen på en håndfull år.Fra fagniljøer og offisielt hold ... og den norske faktasjekken, så var overdødeligheten i Sverige i 2020 ca 6000 pers / 7,5%. Og hver gang du hevder noe annet så snakker du mot bedre vitende.
Lavmål vinner stadig terreng.dette er noe av det mest nedslående jeg har lest på lenge. ikke at det som sies er feil, men at det tok så lang tid å få sagt det og å gjøre noe med det. det er norsk byråkrati på sitt
Ditt regnestykke er et regnestykke på sviktende premisser. De som har relevant fagkompetanse ligger på 7,5% og 6000 pers. Så min mening ... hvis du vil ha den - er at du har ikke greie på overdødelighet.Jeg har satt opp dette regnestykket her i tråden, og du kan gjerne kommentere det. Disse ekspertene du henviser til hadde vel ikke en gang regnet pr capita - som man gjerne bør i et land som har befolkningsvekst på flere hundretusen på en håndfull år.
Kom gjerne med egne mening - kommentar til tallene - egne tanker osv...det er det jeg synes er interessant å diskutere. Og om du er enig med andre i noe - legg nå ved en referanse til hva det er du støtter så vi kan sjekke tallene.
OK, men kan du ikke da si hvilket premiss som svikter.Ditt regnestykke er et regnestykke på sviktende premisser.
og dette har vært innsikter tilgjengelig siden starten, og praktisk gjennomførbart lenge før siste nestengning i hovedstaden.Lavmål vinner stadig terreng.
Ift vurderinger om å stenge ned samfunnet synes jeg ikke det spiller særlig stor rolle om det har vært en overdødelighet i Sverige på 3000 eller 6000. Begge tall er i mine øyne for små til å forsvare å kjøre lockdown
Jeg vil vurdere å gå enda mer i dybden på dine skjønnmalende regnestykker når du har forklart meg hva fagfolkene gjør feil.OK, men kan du ikke da si hvilket premiss som svikter.
Ellers ser jeg du fortsetter i samme spor som i går - slapp av litt, det er bare en diskusjon.
Posør!og dette har vært innsikter tilgjengelig siden starten, og praktisk gjennomførbart lenge før siste nestengning i hovedstaden.
men det er klart, vi hindrer også smitte ved å servere tomatsuppe til 50 øre, slik at det i det minste overholdes spiseplikt når vi drikker…
hvor tar de det fra?
performance politics
Vel - i Norge er det det nok 20 ganger flere som har mistet noen til kreft det siste året enn til Corona - og jeg vil anta at alderen og da også "tapt livsglede/muligheter" er lang høyere for hvert enkelt av de tilfellene enn for de som har dødd med Corona.Denne type betraktninger er sikkert enkle å gjøre om man hverken har mistet noen, eller sett hvor jævlig folk sliter og lider før de dør av korona. Eller hvis man ikke bryr seg om slik, slevsagt.
Tok bare en rask titt på dette, men så vidt jeg kan se så presenteres det ingen fasit her - eller noe estimat på overdødelighet for 2020 som helhet.Jeg vil vurdere å gå enda mer i dybden på dine skjønnmalende regnestykker når du har forklart meg hva fagfolkene gjør feil.
Her https://www.faktisk.no/artikler/wqV/sverige-hadde-overdodelighet-i-2020
gjør «faktisk» en overflatisk gjennomgang. Men siden det ikke spriker i kildene de sjekker så burde det vel holde, eller?
Hvis du virkelig vil diskutere dette, så er det mye lett tilgjengelig faktabaserte info og analyser som slår beina under dine forsøk på å sminke det som har foregått i Sverige. Og det kan jeg godt dra inn her. Bring it on, pal.
Men del gjerne så vi forstår - det er ikke så veldig mange i Norge som hat nærkontakt med Coronadødsfall.
Greit nok, men nå var det i grunn du som trakk inn det å være pårørende.Jeg tenker dette er særdeles langt nede på listen over steder jeg ville vurdert å dele noe slikt.
Står du på 2000 overdødelighet pga covid i Sverige i 2020?Tok bare en rask titt på dette, men så vidt jeg kan se så presenteres det ingen fasit her - eller noe estimat på overdødelighet for 2020 som helhet.
Hva var poenget ditt med å linke til denne artikkelen - dem understøtter i grunn mitt poeng med at det var lav dødelighet i 2019.
OK - hva var egentlig poenget ditt? At de som mister noen synes det er tøft?Ikke med den hensikt å dele noe som helst med deg.
Ja, jeg står inne for dette:Står du på 2000 overdødelighet pga covid i Sverige i 2020?
Hvis jeg skal gidde å gjøre jobben med å grave frem seriøse referanser, så må du legge hodet på blokka her med det tallet.
Så: Står du inne for regnestykket ditt?
Ja, det har blitt etterregistrert en del dødsfall etter sist gang jeg regnet på det ser jeg. Men overdødelighet i Sverige for 2020 er ca 2 000 hvis man skal være "nøytral", så kan man jo selvsagt hevde at det var betydelig underdødelighet i 2019.
Her er oppdaterte tall
Gjennomsnittlig dødsrate for 2015-2018 er 9,21. Legger man dette til grunn får man en overdødelighet på 2011.
dødeligheten for 2019 + 2020 er på 9,04 - som er lavere enn snittet de 4 foregående år.
Totalt antall døde 90907 90982 91972 92185 88766 98088 Skuddår -272 -293 Korrigert antall 90 907 90 710 91 972 92 185 88 766 97 795 95 784 Folketall 9 747 9 851 9 995 10 120 10 230 10 400 10 400 Dødsrate 9,33 9,21 9,20 9,11 8,68 9,40 9,21 Årstall 2015 2016 2017 2018 2019 2020 Estimat 2020
Flott det, men i denne saken er det bare tapere.Står over å forsøke å forklare deg det. Skriv et tilsvar til, så har du offisielt vunnet.