Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • K

    Khanate

    Gjest
    Statistikkhjelp søkes:
    Har vi høy dødelighet i Europa? Jeg har pleid å gå inn på Euromomo.eu for å få en oversikt over totalbildet i Europa. Statistikken viser det totale antallet døde pr uke for Europa. Grafen helt øverst på siden kan endres mellom antallet døde og Z-scores. Z-score er et tallverdi som sier noe om avvik fra normalen. Jeg er ikke særlig god i statistikk, så jeg skal ikke begi meg inn på å forklare det. Uansett, hva jeg observerer for seneste bekreftede tallmateriale, på denne saiten, så har Europa en samlet Z-score på ca 32 poeng. Mitt problem er at jeg ikke klarer å se tilsvarende høye tall for de ulike landene som inngår i statistikken i samme tidsrom. Helt nederst på siden rapporteres hvert inngående lands Z-score. For å synliggjøre, det jeg mener jeg har funnet, har jeg laget en grafisk visning av Z-score for alle inngående land i uke 3 i år. Portugal leder foran Europa samlet med 33 mot 32 poeng. Hvordan kan dette være mulig?


    Z-score europa uke 3 2021.PNG
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Statistikkhjelp søkes:
    Har vi høy dødelighet i Europa? Jeg har pleid å gå inn på Euromomo.eu for å få en oversikt over totalbildet i Europa. Statistikken viser det totale antallet døde pr uke for Europa. Grafen helt øverst på siden kan endres mellom antallet døde og Z-scores. Z-score er et tallverdi som sier noe om avvik fra normalen. Jeg er ikke særlig god i statistikk, så jeg skal ikke begi meg inn på å forklare det. Uansett, hva jeg observerer for seneste bekreftede tallmateriale, på denne saiten, så har Europa en samlet Z-score på ca 32 poeng. Mitt problem er at jeg ikke klarer å se tilsvarende høye tall for de ulike landene som inngår i statistikken i samme tidsrom. Helt nederst på siden rapporteres hvert inngående lands Z-score. For å synliggjøre, det jeg mener jeg har funnet, har jeg laget en grafisk visning av Z-score for alle inngående land i uke 3 i år. Portugal leder foran Europa samlet med 33 mot 32 poeng. Hvordan kan dette være mulig?


    Vis vedlegget 699195
    Kan det være at Europa normalt har en mer stabil dødelighet enn hvert enkelt inngående land? Og at således at avvikene gir større utslag i forhold til standard avvik for Europa. Huff, jeg fulgte ikke så godt med i statistikktimene
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Du fikk nok med deg hovedpoenget fra statistikktimene. :)

    Z-score er i prinsippet avstanden fra et datapunkt til gjennomsnitt eller trend, regnet i antall standardavvik. Streken for «substantial increase» ligger på 3 standardavvik over gjennomsnitt. Den statistiske betydningen av det er at hvis man går ut fra en null-hypotese om at den underliggende prosessen er normalfordelt med samme gjennomsnitt og samme standardavvik som tidligere, er det mindre enn ca 0,3 % sannsynlighet for å få et punkt over denne streken. Altså tyder ett eller flere datapunkter over +3 sigma på at noe har endret seg i prosessen og at dette har en bestemt årsak, ikke bare et resultat av tilfeldige variasjoner. Nå er selvsagt ikke denne prosessen normalfordelt (kan aldri innta negative verdier), så eksakte sannsynligheter blir litt annerledes, men det er nær nok for våre formål her.

    1613915052444.png

    Jeg har ikke sjekket tallene i detalj, men jeg tipper at forklaringen på at det slår ut så mye på Europa-nivå er todelt: For det første gjelder de store talls lov (central limit theorem), som tilsier at standardavviket over en stor befolkning vil bli mindre enn over en liten. I den lille befolkningen vil tallene hoppe forholdsvis mye rundt fra periode til periode sammenlignet med gjennomsnittet i den samme befolkningen, men det er normalt. Tenk på antall dødsfall pr måned i en bygd med 100 innbyggere. I den store befolkningen vil de tilfeldige variasjonene fra alle bygder, byer, fylker og land utjevne hverandre, så kurven for den store befolkningen vil normalt være mye glattere rundt sitt gjennomsnitt enn for den lille.

    For det andre ser vi i datasettet at kurvene for hver enkelt land og region alle har en større eller mindre økning. Utslagene er kanskje ikke så mye mer enn «normal variasjon» for hver region, men at de alle svinger samme vei samtidig er høyst unormalt. Altså viser Z-verdien for hele Europa en høyere sannsynlighet for at noe unormalt foregår enn Z-verdien for land og regioner, hvor økningen ligger nærmere det statistiske støygulvet av tilfeldige variasjoner.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.078
    Antall liker
    1.082
    Sted
    '
    For det første gjelder de store talls lov (central limit theorem), som tilsier at standardavviket over en stor befolkning vil bli mindre enn over en liten. I den lille befolkningen vil tallene hoppe forholdsvis mye rundt fra periode til periode sammenlignet med gjennomsnittet i den samme befolkningen, men det er normalt. Tenk på antall dødsfall pr måned i en bygd med 100 innbyggere. I den store befolkningen vil de tilfeldige variasjonene fra alle bygder, byer, fylker og land utjevne hverandre, så kurven for den store befolkningen vil normalt være mye glattere rundt sitt gjennomsnitt enn for den lille.
    T-score tar høyde for mindre populasjoner.
    https://no.wikipedia.org/wiki/Students_t-fordeling
     
    K

    Khanate

    Gjest
    ^ Du fikk nok med deg hovedpoenget fra statistikktimene. :)

    Z-score er i prinsippet avstanden fra et datapunkt til gjennomsnitt eller trend, regnet i antall standardavvik. Streken for «substantial increase» ligger på 3 standardavvik over gjennomsnitt. Den statistiske betydningen av det er at hvis man går ut fra en null-hypotese om at den underliggende prosessen er normalfordelt med samme gjennomsnitt og samme standardavvik som tidligere, er det mindre enn ca 0,3 % sannsynlighet for å få et punkt over denne streken. Altså tyder ett eller flere datapunkter over +3 sigma på at noe har endret seg i prosessen og at dette har en bestemt årsak, ikke bare et resultat av tilfeldige variasjoner. Nå er selvsagt ikke denne prosessen normalfordelt (kan aldri innta negative verdier), så eksakte sannsynligheter blir litt annerledes, men det er nær nok for våre formål her.

    Vis vedlegget 699201

    Jeg har ikke sjekket tallene i detalj, men jeg tipper at forklaringen på at det slår ut så mye på Europa-nivå er todelt: For det første gjelder de store talls lov (central limit theorem), som tilsier at standardavviket over en stor befolkning vil bli mindre enn over en liten. I den lille befolkningen vil tallene hoppe forholdsvis mye rundt fra periode til periode sammenlignet med gjennomsnittet i den samme befolkningen, men det er normalt. Tenk på antall dødsfall pr måned i en bygd med 100 innbyggere. I den store befolkningen vil de tilfeldige variasjonene fra alle bygder, byer, fylker og land utjevne hverandre, så kurven for den store befolkningen vil normalt være mye glattere rundt sitt gjennomsnitt enn for den lille.

    For det andre ser vi i datasettet at kurvene for hver enkelt land og region alle har en større eller mindre økning. Utslagene er kanskje ikke så mye mer enn «normal variasjon» for hver region, men at de alle svinger samme vei samtidig er høyst unormalt. Altså viser Z-verdien for hele Europa en høyere sannsynlighet for at noe unormalt foregår enn Z-verdien for land og regioner, hvor økningen ligger nærmere det statistiske støygulvet av tilfeldige variasjoner.
    Aber klar! Normalt ville Z-score for de ulike europeiske landene ha ligget på begge sider av null, og ikke nesten alle positivt som er tilfellet nå. Da gir dette naturligvis store utslag på totalen.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Hvis man ser på dette litt mer overordnet - så er tematikken hvilke restriksjoner vi villig til å pålegge for å redde noen liv.

    Når det gjelder Corona - så er det mitt inntrykk at veldig mange knapt noe har noen restriksjoner i hva vi kan gjøre for å forhindre coronadødsfall.

    Og sammenligningen med influensa er faktisk ikke så "off the charts" som du later til å tro. Jeg la for noen sider ut en utregning av overdødelighet i Sverige for 2020. Hvis man så på 2019/2020 som helhet var det ingen overdødelighet. Sammenlignet man 2020 med perioden 2015 til 2018 - så var det en overdødelighet på 2-3000 - altså omtrent det som er en normal influensasesong i Sverige.

    Det kan være greit å tenke litt igjennom hvordan vi teller influensadødsfall i Norge (man teller overdødeligheten i perioder man vet det er mye influensa) - om noen sovner inn hjemme eller sykehjem med en influensa i kroppen så er det ingen som sjekker om de døde av influensa.

    Jeg er enig med deg i at det er fjollete å antyde at noen vil foreslå samme tiltak for å begrense influensa. Men hvorfor er det fjollete når det slik jeg tolker deg - er en selvfølge at vi skal stenge ned det meste mot Corona som i Sverige kanskje har tatt dobbelt så mange liv som influensa. For ordens skyld - jeg mener da at de 12700 som er registrert i hovedsak har dødd med Corona og ikke av Corona.
    Overdødeligheten i Sverige var vel beregnet til ca 6500 - står tidligere i tråden. I Norge har vi som eneste land i Europa underdødelighet i 2020. Syns vi skal være forsiktige med bagatellisering, det ligger mye lidelse bak disse tallene. Og sykdomsforløpet er helt annerledes enn influensa inkl. senvirkninger som en influensa heller ikke har. Spør innbyggerne og helsepersonellet i Bergamo (IT), influensa anyone ? En venn av meg i Italia mistet tre nære slektninger på 4 dager. !

    Dr.E
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Overdødeligheten i Sverige var vel beregnet til ca 6500 - står tidligere i tråden. I Norge har vi som eneste land i Europa underdødelighet i 2020. Syns vi skal være forsiktige med bagatellisering, det ligger mye lidelse bak disse tallene. Og sykdomsforløpet er helt annerledes enn influensa inkl. senvirkninger som en influensa heller ikke har. Spør innbyggerne og helsepersonellet i Bergamo (IT), influensa anyone ? En venn av meg i Italia mistet tre nære slektninger på 4 dager. !

    Dr.E
    Jeg synes verken vi skal bagatellisere eller overdramatisere - best debatt blir det om vi prøver å holde oss til saken.
    Bergamo var grusomt og det har det vært andre steder også, men det er vel ingen grunn til å tro at det som skjedde der er veldig relevant for Norge.

    De 6500 er ikke korrigert for befolkningsvekst - spør du meg er det feil for et land med en årlig befolkningsvekst på ca 1%.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.929
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hva vi har advart mot hele tiden.


    En annen sak er jo at de som kun ser smitte som folkehelse, ikke bryr seg uansett. Så hva er vitsen?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.929
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dette minner da mistenkelig om hva vi lavmålere har mast på i et år...


    Differensierte tiltak. Er det mulig? Hvilke fantastiske hjerner de som styrer oss har; de brukte bare 1 år på å se det åpenbare. Man bøyer seg i hatten, fullstendig starstruck av beundring for slik enorm hjernekapasitet 🧠

    Jeg vil nå se det i praksis, før jeg våger å tro noe som helst...
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes verken vi skal bagatellisere eller overdramatisere - best debatt blir det om vi prøver å holde oss til saken.
    Bergamo var grusomt og det har det vært andre steder også, men det er vel ingen grunn til å tro at det som skjedde der er veldig relevant for Norge.

    De 6500 er ikke korrigert for befolkningsvekst - spør du meg er det feil for et land med en årlig befolkningsvekst på ca 1%.
    Enig i dette. Jeg tror ingen her bagatelliserer. Men det er jo dessverre slik at det skjer grusomme og forferdelige ting rundt i verden stadig vekk, stort sett uten at særlig mange her i vesten bryr seg veldig mye om det. Jeg feks en link til en sak hvor det fremgår at flere hundretusen barn antakeligvis blir svært syke eller dør av meslinger pga innstilte vaksinekampanjer i Afrika. Vaksinekampanjer som er blitt innstilt som en direkte årsak av kåråna. Det er nok dessverre et utall tilsvarende saker der ute antar jeg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    De 6500 er ikke korrigert for befolkningsvekst - spør du meg er det feil for et land med en årlig befolkningsvekst på ca 1%.
    Men likevel har Sverige hatt en fallende kurve i mange år. I fjor steg den igjen. Svenske medier har vært mer opptatt av «trendbrottet» enn av justeringsfaktorer for befolkningsøkning.

    Förra året dog alltså 97 164 personer i Sverige, enligt SCB:s preliminära siffra. Det är ovanligt många. För att hitta ett år då nästan lika många dog måste vi gå ända tillbaka till 1993 då 97 008 dödsfall registrerades.

    Att göra historiska jämförelser som dessa kan dock vara mycket vanskligt, påpekar Linus Garp.

    Det är jättesvårt, eftersom befolkningen ändras hela tiden. Inte bara folkmängden utan också dess sammansättning. Det finns de som tycker att vi inte ens bör jämföra med de senaste fem årens dödstal, eftersom folkmängden ökat. Det stämmer, men eftersom den ändrats mest på grund av invandring, så har gruppen riktigt gamla, det vill säga de som påverkats mest av pandemin, inte ändrats lika mycket, säger han.

    För om folkmängden tas i beaktande dog 1,1 procent av Sveriges befolkning år 1993, att jämföra med ”bara” 0,9 procent förra året, pandemin till trots.

    Vi har en mycket lägre basdödlighet nu än vad vi hade för bara några år sedan. En mycket mindre andel av befolkningen dör nu jämfört med tidigare. Man behöver bara gå 20 år tillbaka i tiden för att det ska finnas en skillnad. Vi förväntas leva längre i dag, säger Linus Garp.
    Endelige befolkningstall for fjoråret kommer forresten i morgen, og da får vi også fasit på hvor stor overdødelighet det var i 2020.
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    nå begynner de visst å rulle ut et litt bedre testregime. (jeg skal ikke si «endelig», da det bare er å utsi det selvfølgelige.)

    «Jeg tror vi bare er i begynnelsen på et testregime som vi bare bør utvikle videre, sier han.»

     
    Sist redigert:

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2

    Så er det bekreftet. Det er en økning på 36 prosent av vold mot barn fra 2019 til 2020 etter at Riksadvokaten påla politidistriktene å rapportere inn til Kripos om saker der barn er blitt lagt inn på sykehus som følge av grov vold. Det dreier seg om 53 saker i 2020 der 38 av sakene gjelder barn under to år.

    Dette er et varslet mareritt. Helt fra Norge stengte ned den 12. mars i fjor har advarslene vært mange mot å stenge skoler og barnehager samtidig som man også stengte ned hjelpeapparatet og gikk over til hjemmekontor. Vi fikk indirekte mistanker om dette da meldingene til barnevernet og familievernkontorer sank.

    Allerede den 27. mars i fjor skrev jeg en kronikk til Dagbladet der jeg advarte mot økte konflikter i hjemmet som kunne gå ut over barns sikkerhet som følge av nedstenging og hjemmekontor.

    Vi vet at tålegrensene for restriksjoner i bevegelsesfrihet uten fluktmuligheter varierer sterkt fra person til person. Kombinasjonen av hjemmekontor, stress, bekymring for framtiden og små barn kan føre til at selv den mest ressurssterke forelder sprekker i frustrasjon og utøver vold mot barna. Risikoen øker ytterligere for barn i risikofamilier med rus og høyt konfliktnivå.

    Derfor var det viktig å gi befolkningen «pustehull» i hverdagen. Det ble advart mot full nedstenging av skoler og barnehager for å la barna beholde tilbud utenfor hjemmet og skape større oversikt over hvordan barn har det. Det ble advart mot nedstenging av hjelpeapparatet for å holde tilbudene til barn i nød åpne.

    Det ble advart mot å stenge restauranter og kulturtilbud for å skape «pustehull» av normalitet som en ventil i trykkokeren for å redusere frustrasjoner og forebygge vold mot barn. Advarslene ble ikke hørt. De smittevernfaglige argumenter trumfet befolkningens psykiske helseproblemer.

    En kraftig økning i vold mot barn er resultatet. I tillegg har nedstenging av skoler, universiteter og høgskoler i lengre perioder ført til lavere kvalitet på undervisningen. Nå viser forskning at nettbasert undervisning ikke kan måle seg med fysisk tilstedeværelse. De pedagogiske metodene innsnevres og individuell oppfølging reduseres.

    Duksene håndterer dette som de håndterer alt annet. Men de elevene som har vanskelig for å følge med i den normale undervisningen faller av lasset. Elever med spesielle behov mister sin pedagogiske støtte og lærer mindre. Vi risikerer å ha fått en generasjon skoletapere som frarøves utdannelse og realisering av sine framtidsdrømmer.

    Parallelt med alt dette holder helsemyndighetene pressekonferanser nesten hver dag med dårlige nyheter. Disse blir bragt videre av alle mediehus med push-varslinger om hvert eneste nye smittetilfelle i Norge.

    På den ene siden har vi informasjonsplikten myndighetene har overfor befolkningen og medias informasjonsrett, mens vi på den andre siden har befolkningens kapasitet til å motta og bearbeide informasjonen. Vi vet at dårlige nyheter skaper frustrasjon og fortvilelse.

    Selv i disse dager, når vaksinen begynner å virke og vi registrerer nedgang i smitterate både i Norge og verden er det nesten umulig å få en helsetopp til å virke optimistisk. De gode budskapene pakkes inn i forbehold, så netto budskap blir negativt.

    Nylig svarte Camilla Stoltenberg på spørsmål i Nrk Nyhetsmorgen om vi kan se fram til en normal sommer. Svaret var omtrent at nei, kanskje ikke til sommeren, men til sensommeren kanskje. Altså nei.

    Espen Rostrup Nakstad følger opp i Dagbladet med å stanse gladnyheten som fagdirektør Frode Forland kom med til VGat nedgangen i covid-19 innleggelser i sykehus kunne skyldes vaksinen. Nedgangen skyldes ikke vaksinen mente han fordi de som er linnlagt på sykehus ikke er vaksinert. Det er sikkert sant, men mest interessant for spesielt interesserte. For oss er det viktig at smitten går ned, så kunne spesialistene i Helsedirektoratet og FHI diskutere nyansene om hvorfor.

    Helsemyndighetene og medias rolle er kroneksempler på hvordan man bryter ned folkehelsa. Er alle forbeholdene en metode for å beskytte seg selv mot kritikk? Har akademikerne i Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet dratt med seg alle forbeholdene man dyrker for å slippe å delta i offentlig debatt? Er det ikke mulig å balansere sann informasjon og optimisme overfor en befolkning som er nedkjørt etter ett års restriksjoner i sin frihet, som politikere ellers setter så høyt?

    Regjeringens siste forsøk på å knuse befolkningens håp ble heldigvis stanset av fornuften. Portforbudet skulle ligge over oss som en kontinuerlig trussel hvis vi ikke gjorde som de sa.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Men likevel har Sverige hatt en fallende kurve i mange år. I fjor steg den igjen. Svenske medier har vært mer opptatt av «trendbrottet» enn av justeringsfaktorer for befolkningsøkning.

    Endelige befolkningstall for fjoråret kommer forresten i morgen, og da får vi også fasit på hvor stor overdødelighet det var i 2020.
    Ja, er ikke uenig i at det har vært overdødelighet, men tallene vi snakker om er vel omtrent 1/10 av hva som ble antydet i vår.

    Befolkningsveksten må med på en eller annen måte. Jeg er ikke uenig i at befolkningsveksten de siste årene i stor grad består av innvandrere i en aldersgruppen som i liten grad dør nå. Dette er nok gjerne hovedårsaken til fallende dødsrate de siste årene. Men det er vel naturlig å anta at det har vært befolkningsvekst tidligere også - en vekst som nå har kommet i en alder hvor de begynner å dø. Det kan være økt antall fødsler i 30-40 årene, det kan være arbeidsinnvandring på 70 tallet, eller det kan være familiegjenforening med bestemødre som har kommet de siste årene.

    Jeg vet jo at argumentet nå også begynner å havne i kategori "data mining" - men det var spesielt lav dødelighet i 2019. Hvordan skal man behandle det året. Skal man ta det vekk - å sammenligne 2020 mot 2015-2018? Eller har den fallende trenden vært enda sterkere og 2019 er "riktig" og at 2017/18 heller var over trend? Og hvis det var ekstra lav dødelighet i 2019 pga veldig mild influensasesong - hvor mange som lever på "overtid" fikk man med seg inn i 2020.

    Som sagt før - ser man 2019/2020 under ett har man ingen overdødelighet.
    Sammenligner man befolkningsjustert med de foregående år - så havner overdødeligheten i området 2000-2500.
    Korrigerer man ikke for folketall så er vi vel nærmere 7000.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tallene «som ble antydet i vår» var vel estimater på hva som ville skje hvis man ikke gjorde noe. R0 rundt 3, flokkimmunitet et sted i nærheten av 80 % av befolkningen smittet, dødelighet et sted mellom 0,1 og 1 % av alle smittede avhengig av hva som skjer med helsevesenet - you do the math.

    Også Sverige har gjort en hel del, men problemet er at de hele tiden har reagert 2-4 uker for sent. Hvis de hadde gjort eksakt det samme som de faktisk gjorde, men to uker tidligere, tipper jeg dødstallene ville vært redusert med en faktor mellom 2 og 5. Fortsatt høyere enn nabolandene, men langt lavere enn faktisk utfall, og minimal overdødelighet vs «normalår» (hva det nå enn måtte være).
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tallene «som ble antydet i vår» var vel estimater på hva som ville skje hvis man ikke gjorde noe. R0 rundt 3, flokkimmunitet et sted i nærheten av 80 % av befolkningen smittet, dødelighet et sted mellom 0,1 og 1 % av alle smittede avhengig av hva som skjer med helsevesenet - you do the math.
    Det er vel her man finner årsaken til katastrofescenariene - dødeligheten er vel estimert til ca 0,12% av FHI nå. Det var vel enkelte som brukte 1% i sine overslag og da blir tallene nesten 10 ganger for høye. Vi hadde jo mange innlegg med CFR også med dødsrater på flere prosent.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Dødsraten er over en promille i USA nå. Av hele befolkningen. Men dødeligheten er sikkert lavere i Norden.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.929
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det vil nok komme mange varslede mareritt etter hvert, @hogen .

    Dessverre vil det nok ikke ha noe som helst å si.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Tallene «som ble antydet i vår» var vel estimater på hva som ville skje hvis man ikke gjorde noe. R0 rundt 3, flokkimmunitet et sted i nærheten av 80 % av befolkningen smittet, dødelighet et sted mellom 0,1 og 1 % av alle smittede avhengig av hva som skjer med helsevesenet - you do the math.

    Også Sverige har gjort en hel del, men problemet er at de hele tiden har reagert 2-4 uker for sent. Hvis de hadde gjort eksakt det samme som de faktisk gjorde, men to uker tidligere, tipper jeg dødstallene ville vært redusert med en faktor mellom 2 og 5. Fortsatt høyere enn nabolandene, men langt lavere enn faktisk utfall, og minimal overdødelighet vs «normalår» (hva det nå enn måtte være).
    Jeg er sikkert litt gammel og tungnem, for jeg har ennå ikke skjønt helt hvorfor Sverige fikk så mange dødsfall.
    Er det noen som er helt sikker og kan forklare fenomenet på en troverdig måte?

    Min enkle teori er at de var uheldig i starten og fikk smitte inn på steder hvor det førte til rask død, litt forsinket til å ta til seg alvoret, manglet verne-utstyr også, og ufaglærte som arbeidet på eldre-institusjoner, men det er det i Norge og Finland også.
    Innvandrerbefolkning er vel en annen faktor.
    Et land tåler mange smittede, men allikevel lite pågang på helsevesen, men i Sverige ble de svake smittet og derav press på sykehus og høye dødstall. Men at de har gjort en stor blunder er vanskelig for meg å se. Det er jo også et sprikende syn fra eksperter på hvordan Sverige har taklet dette.Noe slakt og noe skryt.

    Mulig vi ikke har fasit ennå, på det meste.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg er sikkert litt gammel og tungnem, for jeg har ennå ikke skjønt helt hvorfor Sverige fikk så mange dødsfall.
    Er det noen som er helt sikker og kan forklare fenomenet på en troverdig måte?
    Sverige har ikke hatt en slå ned strategi og har derfor akseptert mye mer smitte før de har strammet inn.

    Rent konkret så tror jeg hovedforskjellen er ligger i karantenebruken.

    I Norge smittesporer vi 100% og setter absolutt alle nærkontakter i 10 dagers smittekarantene. Vi har også satt samtlige som har krysset grensen i karantene. Så de siste 6 mnd har nok Norge hatt i overkant av 50 000 mennesker kontinuerlig i karantene.

    Jeg er ikke 100% oppdatert på hva de svenske reglene er nå, men de har i liten grad brukt karantene, men kun oppfordret til å holde deg hjemme om du ikke var frisk. Det er vel først rett før jul at de begynte å sette familiemedlemmer til smittede i karantene. Det er vel heller ingen straff i Sverige for å bryte karantene.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Sverige har ikke hatt en slå ned strategi og har derfor akseptert mye mer smitte før de har strammet inn.

    Rent konkret så tror jeg hovedforskjellen er ligger i karantenebruken.

    I Norge smittesporer vi 100% og setter absolutt alle nærkontakter i 10 dagers smittekarantene. Vi har også satt samtlige som har krysset grensen i karantene. Så de siste 6 mnd har nok Norge hatt i overkant av 50 000 mennesker kontinuerlig i karantene.

    Jeg er ikke 100% oppdatert på hva de svenske reglene er nå, men de har i liten grad brukt karantene, men kun oppfordret til å holde deg hjemme om du ikke var frisk. Det er vel først rett før jul at de begynte å sette familiemedlemmer til smittede i karantene. Det er vel heller ingen straff i Sverige for å bryte karantene.
    Ok, jeg skjønner de har akseptert mye mer smitte og den har rammet i stor grad på feil sted og de høye dødstallene kom veldig raskt.
    Mindre smittesporing, karantene og isolasjon, kan jeg også se at kan være en faktor. Vel dette er vel beskrevet i utallige innlegg her allerede, men jeg er ikke overbevist ennå.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2

    Det er altså ikke flere «intensivplasser» igjen på sykehusene. Vi har ikke kontroll. Nei, det er ikke kåråna jeg snakker om, men psykisk helsevern for de unge;)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

    Det er altså ikke flere «intensivplasser» igjen på sykehusene. Vi har ikke kontroll. Nei, det er ikke kåråna jeg snakker om, men psykisk helsevern for de unge;)
    Dette er jo bare toppen av isfjellet.

    Vi snakker altså om barn som har det så psykisk vanskelig at de må på sykehus, og det gjelder hele landet.
    Ganske tydelig hvem som blir prioritert her i landet og hvem som kastes under bussen.
     
    R

    rr30629

    Gjest

    Det er altså ikke flere «intensivplasser» igjen på sykehusene. Vi har ikke kontroll. Nei, det er ikke kåråna jeg snakker om, men psykisk helsevern for de unge;)
    Jeg mener at de bare må skjerpe seg. For min skyld.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Litt fra England også:


    Lifting lockdown can't come soon enough for many across the country. While the tragic cost of the pandemic in terms of lives lost has frequently been foregrounded, the cost of the ongoing restrictions has been harder to quantify and often overlooked.

    Business owners, mental health and education experts, families, sport coaches and care home managers are now pleading with the Prime Minister to recognise this toll and allow safe reopening as soon as possible.

    Here are some of their responses and experiences:

    Michael Caines, chef/patron of Lympstone Manor, Devon
    I don’t think it’s extreme, nor is it scaremongering, to say that the hospitality industry is teetering on the edge.

    My flagship is Lympstone Manor, a contemporary hotel within an historic country manor house in East Devon, with a vineyard and Michelin-starred restaurant. I’m all set to open another, in Exmouth, which is ready to go. I’m just waiting for the nod from the Government. So much depends on what measures the Prime Minister unveils in his roadmap on Monday.

    The brutal truth is that businesses such as mine will not survive an extended lockdown. I hope soon to be able to reopen my hotels and restaurants, in a timely manner, ready for the Easter holidays. Easter is crucial, as well as trade into the summer and beyond. But I fear that we are being hit by so many different directions.

    There’s a lack of overseas flights into the UK, which normally produce the tourist and business clients that fuel city centre hotels and restaurants. Right now, the events sector is nonexistent. Our supply chains have also been decimated. Every week, we’re writing off food stock. Meanwhile, we’re all running on cash reserves.

    When we’ve been open, we’ve been really busy. But we cannot escape the reality that, over the past 12 months, many businesses have only traded for six of them, at a reduced capacity due to social distancing and enforced curfews. Meanwhile, many have taken on significant loans to stay afloat, loans that will ultimately need to be paid back.

    There have been some positives, such as the cut on VAT. But right now, 85 per cent of my staff are on furlough, and face the prospect that they might not have a business to go back to work for. All the while that our doors are closed, we are haemorrhaging cash.

    If other countries open up and British people start going abroad while the domestic market is still closed, that’ll be a loss that won’t easily be replaced.

    Where before this lockdown there was optimism, now increasingly I see despair. It has been very frustrating not to have had a roadmap to be able to plan a way out of this crisis and, most importantly, support our sector over the coming years as it seeks to balance its books while the entire economy is itself on a tightrope.

    Sarah Lloyd, 40, mother-of-two from in Farnborough, Hampshire
    I have hit absolute burnout. My husband works full-time from home and I run my own business, Indigo Soul PR, while we simultaneously try to homeschool our two daughters, aged seven and five.

    It has affected all four of us badly. My two girls are just so pent up and angry all the time, and at one point were even refusing to go out for a walk because they were so upset. They usually get on so well, but at the moment it’s constant tantrums and fights because they just feel so pent up. I really worry about the long-term impact on their mental health.

    It’s so tough for us trying to teach them, too. We each do three hours a day of schooling around work. I have my own business so it’s nearly impossible. I’ve been up at four in the morning answering emails and staying up late trying to talk to clients in the US, too.

    My business took a huge hit in the first pandemic and I lost a couple of big clients. I was just picking it back up again at the end of the year and finally getting back on my feet when the third lockdown came and schools were closed. I couldn’t believe it was happening. I am close to breaking point and I’ve never cried this much in my life.

    It felt so unnecessary and cruel when they shut the schools in January. It’s not just education, my children are missing out on so much crucial social time, and placing an untold strain on my husband and me.

    Last weekend was really rock bottom: I was just so exhausted that I couldn’t get out of bed. The sooner that this lockdown opens and schools reopen, the better.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.929
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det melder seg et spørsmål, som jeg har ruget på i flere måneder; @hogen

    Du er åpenlys høyre- mann, ute av skapet og alt (at du tør 🤔), du har hele tiden vist stor enighet med meg (som er åpenlys og stolt ikke-høyre) om skadevirkninger ved myndighetenes håndtering. Høyre er førende ved tiltak og håndtering, og tar ingen hensyn til annet enn smitte. Du forstår nok hvor jeg vil med dette 😉

    Og; frasen om at "en annen regjering ville gjort likedan" holder slett ikke.

    Det er nok den som gjør at du får sove om nettene....
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    og flere postive nyhende

    «Forskere ved NTNU har startet utprøving av en egenutviklet teststrategi, der man selv tar spyttprøver – uten at helsepersonell er involvert.
    150 NTNU-studenter er med på utprøvingen, skriver NRK.
    Professor Eivind Almaas ved NTNU sier metoden kan frigjøre ressurser i helsesystemet – og gjøre det mulig å gjennomføre testing i en helt annen skala enn vi har sett så langt.
    – Det blir også mulig å kjøre en proaktiv teststrategi hvor vi tester før symptomer. Da kan vi bryte smittekjedene tidlig, sier Almaas.»

     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.709
    Torget vurderinger
    96
    Nesten 8% overdødelighet i Sverige i 2020. 7-8000 fler enn snitt for siste 5 år. Det er relativt mye. Vet det er enkelte som maser om befolkningsøkning, men dette har ikke gjort store utslag på statistikkene de siste årene. Selvfølgelig. Det jo ikke så veldig mange fra 70 år og oppover som flytter inn til Sverige. Unge gutter og menn fra Afrika og arabiske land gjør ikke store utslag. Nå er det selvsagt i gruppen over 75 det dør flere, og noen tenker kanskje at dette ikke er så farlig. Noe jeg finner veldig kynisk. Man kan ha mange gode år igjen i denne alderen.

     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.227
    Antall liker
    5.182
    Dødsraten er over en promille i USA nå. Av hele befolkningen. Men dødeligheten er sikkert lavere i Norden.
    Så hele USAs nålevende befolkning vil være døde om tusen år? Skremmende.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.929
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det så fint at problemene og skadevirkningene i Norge siger inn hos folk, slik at man ikke lengre forsvarer den norske strategien og planløsheten med "vi er mye bedre enn Sverige"...

    Det viser jo at man har evne til å ta inn over seg andres problemer, og ikke bare ser seg selv.

    Jada.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Nesten 8% overdødelighet i Sverige i 2020. 7-8000 fler enn snitt for siste 5 år. Det er relativt mye. Vet det er enkelte som maser om befolkningsøkning, men dette har ikke gjort store utslag på statistikkene de siste årene. Selvfølgelig. Det jo ikke så veldig mange fra 70 år og oppover som flytter inn til Sverige. Unge gutter og menn fra Afrika og arabiske land gjør ikke store utslag. Nå er det selvsagt i gruppen over 75 det dør flere, og noen tenker kanskje at dette ikke er så farlig. Noe jeg finner veldig kynisk. Man kan ha mange gode år igjen i denne alderen.

    jeg mener det er mye mer kynisk å kreve at ungdommen ødelegger sitt liv for å redde noen ekstra 75-åringer. Ungdommen har minst 60 år foran seg. En rekke av disse vil havne på ufør og/eller få en for tidlig død som en direkte konsekvens av for harde tiltak.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.929
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^ Det er selvsagt helt umulig og alt for storforlangende å forvente av regjeringen at de skulle hatt flere tanker i hodet samtidig; begrense død og alvorlig sykdom av corona- òg begrense alvorlige negative konsekvensene av tiltak. Det blir også tydeligvis for mye for de som forsvarer myndighetene.

    Kynisk? Ja, visst faen er de som ikke har annet å komme med enn å henvise til Sverige kyniske. Så inn i helvete også. De viser at det viktigste er å forsvare; ikke å være kritiske.

    Det mest interessante, er at de åpenbart later til å tro at de har moralen på sin side også. En moral, som kun ser én gruppe, kan knapt kalles moral. Derimot trangsynhet og begrenset empati og forståelse for hvordan andre har det. Altså det stikk motsatte av det de påberoper seg.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn