Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Leste et sted i uken at ungdom gir faen. Det ser jeg og ved selvsyn. Disse er vel hovedsprederene nå.....gir faen/det går jo bra/orker ikke mer....

    Samt at, ungdommer og andre har vært på ulovlige smittefester og nekter å oppgi hvem de har festet med slik at smittesporing blir bortimot umulig.

     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Brasiliansk virusmutasjon oppdaget i Bergen
    Helse Bergen opplyser på sine nettsider at det for første gang er oppdaget ett tilfelle av det brasilianske muterte viruset, skriver Bergens Tidende.

    Den antas å være mer smittsom og mer motstandsdyktig mot vaksiner. Det er foreløpig ikke kjent om det er det første kjente tilfellet i Norge. Det er heller ikke kjent om det er villsmitte, eller om vedkommende er i innreisekarantene. (TV 2/NTB)
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Ikke all er like imponert over vaksine stansen vår

    – Å sette en godkjent vaksine på vent under en pandemi, krever veldig sterke beviser, og jeg kan ikke finne noen, sier professor Stephen Evans fra London School of Hygiene & Tropical Medicine til Politiken.


    Europa er nok en gang dypt splittet, når det gjelder håndtering av pandemien. Denne gang er det uenighet om risikoen for bivirkninger av AstraZeneca-vaksiner som ligger bak.

    Torsdag suspenderte Norge, Danmark og Island AstraZeneca-vaksinen fordi en 60 år gammel dansk kvinne døde med blodpropp, etter å ha blitt vaksinert. Dødsfallet fulgte to lignende hendelser i Østerrike, som fikk lokale myndigheter til å stanse vaksinasjonen med en spesifikk batch av vaksinen.

    Imidlertid uttrykte østerrikske helsemyndigheter torsdag sin klare støtte til å gjenoppta vaksinasjoner.

    – Basert på en grundig gjennomgang, er det ingen innvendinger mot å fortsette med AstraZenecas vaksine, melder helsemyndighetene i Østerrike.

    Mens Norge og Island har fulgt i Danmarks fotspor og suspendert vaksinen inntil videre, ser Sverige ingen økt risiko for blodpropp.

    – Forstår det ikke
    – Jeg kan ikke forklare hvordan Danmark og de andre landene som har suspendert vaksinen har resonnert. Men fra et nasjonalt perspektiv er det ingen indikasjoner på at det er noen grunn til å slutte å bruke vaksinen, sier enhetsleder Veronica Arthurson fra Statens legemiddelverk i Sverige.

    Det europeiske legemiddelkontoret har registrert 30 tilfeller av blodpropp. Fem millioner har fått vaksinen, og forekomsten er dermed ikke høyere blant de vaksinerte enn i resten av befolkningen.

    «Fordelene med vaksinen oppveier risikoen, og vaksinasjonen kan fortsette mens studiene pågår», skriver byrået. I Storbritannia har 11 millioner fått AstraZenecas vaksine, uten at risikoen for blodpropp har gått opp, ifølge UK Medicines Agency.

    – Bør fortsette
    – Folk bør fortsatt motta vaksinen, sier Phil Bryan som leder avdelingen for vaksinesikkerhet i det britiske helsevesenet.
    – Å sette en godkjent vaksine på vent under en pandemi, krever veldig sterke beviser, og jeg kan ikke finne noen, sier professor Stephen Evans fra London School of Hygiene & Tropical Medicine til Politiken.

    I Danmark er 142.102 personer hittil blitt stukket med AstraZenecas vaksine, og myndighetene ser ingen grunn til å bekymre seg for dem. Ifølge direktøren for Helsetilsynet, Søren Brostrøm, er det - betimelig forsiktighet å sette vaksinasjonene på vent på grunn av mulige, alvorlige bivirkninger.

    – Det er vi nødt til å få avklart før vi kan fortsette med å bruke vaksinen fra AstraZeneca, sier han.

    Mens flere eksperter stiller seg bak suspensjonen av vaksinen fra AstraZeneca, kaller forskningsjef i den danske hjerteforeningen, Gunnar Gislason, beslutningen for overforsiktig. Han forteller at myndighetene ser nærmere på risikoen for blodpropper i lungene, som hvert år rammer 4000 dansker, hvorav 1000 dør. Proppene dannes ofte over lengre tid.

    – Det passer dårlig med at de kan oppstå kort tid etter en vaksinasjon. Jeg tror det hele skyldes en tilfeldighet, sier han.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo ellers veldig mange som holder en meter "i gjennomsnitt". Veldig mange som ikke passer på avstanden når man møter dem på kjøpesenteret o.l. En slags kollektiv sløvhet der.
    og likevel

    #22.249

    min egen lille erfaring hver gang jeg er ute etter øl, er at det ikke er så ille.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.886
    Antall liker
    4.331
    og likevel

    #22.249

    min egen lille erfaring hver gang jeg er ute etter øl, er at det ikke er så ille.
    Jeg lurte på om jeg skulle kommentere det da du la det ut, men lot det ligge. Det er vanskelig å spore slike smittehendelser, ettersom det dreier seg om sporadiske møter mellom folk som ikke har relasjoner til hverandre. Så smittetallene fra slike steder blir for lave.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.839
    Antall liker
    13.321
    Jeg lurte på om jeg skulle kommentere det da du la det ut, men lot det ligge. Det er vanskelig å spore slike smittehendelser, ettersom det dreier seg om sporadiske møter mellom folk som ikke har relasjoner til hverandre. Så smittetallene fra slike steder blir for lave.
    Neppe, det holder jo å se på tallene for ansatte i dagligvarebransjen. De har jo flyktige passeringer innenfor en meter av hundrevis av personer daglig. Dersom slikt var en reell smittekilde så ville for det første smittetallene vært enormt mye høyere enn de er og det ville vært svært mange tilfeller blant de som tross alt har mye kundekontakt.

    At folk nå oppfører seg som at butikken omtrent er det farligste stedet som finnes synes jeg grenser til idioti satt i system og vedtatt i forskrift. Det skader jo ikke at folk holder avstand og bruker munnbind på slike steder, men det er vanskelig å se at det hjelper noe særlig. Det er jo ikke der man blir smittet.

    Det er ingen empiri som tilsier at butikken er en smittearena men veldig mye som tilsier at den ikke er det.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.691
    Antall liker
    10.272
    ^ I lys av mye av det ovenstående, er det interessant å se på hva som blir resultatene fra Tanzanias geniale strategi; president Magufuli nektet å motta vaksine, samt nektet å forholde seg til Covid 19, fordi gud passet på dem, og ville sørge for de nødvendige tiltak. Nå viste det seg overraskende nok at gud ga faen, så når presidentens kolleger forsvant (av ukjent årsak) i tur og orden, vurderes nå også tiltak i Tanzania.

    Poetic Justice
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.886
    Antall liker
    4.331
    Neppe, det holder jo å se på tallene for ansatte i dagligvarebransjen. De har jo flyktige passeringer innenfor en meter av hundrevis av personer daglig. Dersom slikt var en reell smittekilde så ville for det første smittetallene vært enormt mye høyere enn de er og det ville vært svært mange tilfeller blant de som tross alt har mye kundekontakt.

    At folk nå oppfører seg som at butikken omtrent er det farligste stedet som finnes synes jeg grenser til idioti satt i system og vedtatt i forskrift. Det skader jo ikke at folk holder avstand og bruker munnbind på slike steder, men det er vanskelig å se at det hjelper noe særlig. Det er jo ikke der man blir smittet.

    Det er ingen empiri som tilsier at butikken er en smittearena men veldig mye som tilsier at den ikke er det.
    Er det denne du sikter til?

    1615547311541.png

    Butikken er helt klart ikke det farligste stedet. Men det er ikke det ufarligste heller. De farligste stedene er serveringssteder og kollektivtransportmidler, utfra denne grafen.

    Jeg tror det har mye for seg å se på dette, i tillegg til sporet smitte i en del sammenhenger, men også her er det feilkilder. Mange yrkeskategorier har nok systematiske livsstilsforskjeller. F.eks. barnehageassistenter smittes hyppigere enn barnehagelærere. Det kan jo skyldes at barnehagelærerne har rast fra seg på byen for noen år siden ... og/eller at assistentene ikke tar egen transport til jobben ... osv. Og det kan godt hende at smittetrykket i butikk er lavere enn det som kommer til uttrykk her. Det er f.eks. mange unge og innvandrere som jobber i butikk her hvor jeg bor ...
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.886
    Antall liker
    4.331
    Aiaiai!

    Det der kan ha potensial til å ødelegge sommeren og høsten og mer til. Ingen grunn til å tro at vi skal klare å holde denne mutasjonen ute fra riket når vi ikke har klart det med noen av de andre.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.351
    Antall liker
    9.595
    Torget vurderinger
    2
    WHO har alltid sagt 2m, i USA er det 1.8 eller 6 fot, på jobben har vi 2m for de som ikke er på hjemmekontor . 1m reduserer visst smittenrisiko med 40% , med den engelske varianten holder det ikke. Men 2m syns nordmenn er for plagsomt , og det wr problem for resturantene osv. tipper det er grunnen til at myndigheter ikke innfører regler som virker.

    men sitter med en følelse at mange rett og slett ikke bryr seg , og sosialiserer og omgås reletivt ubegrenset i forhold til det som er nødvendig
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.839
    Antall liker
    13.321
    Er det denne du sikter til?

    Butikken er helt klart ikke det farligste stedet. Men det er ikke det ufarligste heller. De farligste stedene er serveringssteder og kollektivtransportmidler, utfra denne grafen.
    Den grafen sier noe om yrke men ikke hvor man ble smittet. Det er ganske lett, som du selv er inne på, å finne en rekke andre grunner til at butikkansatte og bartendere er høyt opp enn at de blir smittet på jobb. Det er vel egentlig ingen som tror man blir smittet av å gå forbi en tilfeldig person på butikken, og det er jo faktisk slik man oppholder seg innenfor en eller to meter fra en fremmed på en butikk. At det medfører en viss økt risiko å jobbe på butikken betyr heller ikke at det gjelder det samme om man er kjapt innom en gang i uka. I første tilfelle er man eksponert for hundrevis eller tusenvis av personer, i sistnevnte kun en liten håndfull - altså de som tilfeldigvis er innom samtidig med en selv.

    Dersom det var en meningsfull sannsynlighet for å bli smittet på butikken så ville smittetallene vært skyhøye siden stort sett alle er på butikken opptil flere ganger i uka og møter villt fremmede personer der. Smittsporing ville også vært helt håpløst og stort sett alt ville havnet på "ukjent". Og i våres var det ingen som gikk med munnbind noe sted og det gikk som kjent helt fint. Greit nok at det er mer smittsomme varianter i omløp nå om dagen, men jeg synes det er veldig rart at man ser på munnbind på offentlige områder som så fryktelig viktig. Jeg synes ikke grunnlaget for det er spesielt godt, for å si det forsiktig.

    Tidligere var det å oppholde seg nært noen, innendørs og over tid som var slik man ble smittet. jeg har ikke sett noe som tilsier at dette ikke fortsatt gjelder. Kollektivtransport kan jeg skjønne er en potensielt stor smittekilde. Men butikken? Ingen ting som tyder på.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.559
    Antall liker
    3.753
    Torget vurderinger
    96
    Finnes det ikke noen enkel og klar oversikt over daglige/ukentlige smittetall for bydelene i Oslo?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.839
    Antall liker
    13.321
    Vaksineplanen kollapser nå | DN

    Det var en stor blemme å begynne å tidfeste når vi kan leve normalt igjen. At en million doser forsvinner fra regnearkene nærmest over natten, får slike uttalelser til å se like troverdige ut som en lurvete timeshare-brosjyre for en planlagt leilighetskompleks i Syden.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.730
    Antall liker
    15.878
    Torget vurderinger
    2
    "Vi må tilbake til normalen" møter "7 milliarder mennesker er mange folk".
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Hvor mange millioner vaksiner har blitt satt? Hvor mange har dødd av blodpropp sammenliknet mot kontrollgruppen... La oss f.eks. bruke generelle befolkningen i forifjor. At personer i 30-årsalderen dør av blodpropp skjer hele tiden.

    At man nå setter på bråbremsen fordi ett ungt dødsfall virker på meg som en overreaksjon. Hadde det vært f.eks. 100 sykehusinnleggelser med blodpropp så kunne vi ha snakket.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.876
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvor mange millioner vaksiner har blitt satt? Hvor mange har dødd av blodpropp sammenliknet mot kontrollgruppen... La oss f.eks. bruke generelle befolkningen i forifjor. At personer i 30-årsalderen dør av blodpropp skjer hele tiden.

    At man nå setter på bråbremsen fordi ett ungt dødsfall virker på meg som en overreaksjon. Hadde det vært f.eks. 100 sykehusinnleggelser med blodpropp så kunne vi ha snakket.
    Det som faktisk skjer er jo at man bruker samme metodikk på vaksinering som for Corona generellt. Man har helt sluttet å forholde seg pragmatisk, logisk, tenke helhet osv - man har rett og slett gått vekk fra de prinsippene vi har bedrevet helsetjenester med før hvor man vekter kvalitetsjustere leveår opp i mot hverandre - nå er den eneste styrende regelen at de som har ansvaret skal under ingen omstendighet akseptere noen strategi/virkemiddel som man vet kommer til å føre til at noen dør.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.014
    Antall liker
    19.849
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^ Ja, det er nok nå. Og det har det egentlig vært hele tiden. Med inngripende tiltak- uavhengig av smittetrykk i ulike områder av landet. Med prat om to meters avstand, nedstegning, om sutring, om egen risiko for ikke å tåle smitte, med å la det gå utover barn og unge, med å late som om Oslo er Norge, med grafer i hytt og pine- men total mangel på forutseenhet, med beskyttelse av 87 - åringer framfor 14 - åringer, med vås om bakketopper, med skinnhellighet fra eldre herrer- som viser til hvor mye andre sutrer og hvor flinke de selv er, med troen på at dette er en dugnad- der det hjelper å gå med støvler der det ikke regner, med fortsatt lekkasje ved grensene, med folk som ikke evner å se annet enn "smitte", med en ubrukelig regjering, med svada om at tiltak ikke er politiske.

    Det er absolutt nok nå!
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.886
    Antall liker
    4.331
    Tidligere var det å oppholde seg nært noen, innendørs og over tid som var slik man ble smittet. jeg har ikke sett noe som tilsier at dette ikke fortsatt gjelder. Kollektivtransport kan jeg skjønne er en potensielt stor smittekilde. Men butikken? Ingen ting som tyder på.
    Delvis enig. Servering og kollektivtransport må bare være mye verre enn butikker.

    Mange av de innendørs smittesituasjonene er det vanskelig å skjerme seg fra. Så det gjelder å begrense «importsmitten» til familie, venner, kolleger man jobber tett sammen med. Hobbyshopping kan godt vente imo
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    forum for vitenskapsteori skal ha webinar neste uke (blir vel lagt ut senere). kan bli spennende.
    ———-
    Vi har nå levd over ett år i et samfunn preget av koronapandemien. I håndteringen av denne krisen, har bruk av forskning og fagekspertise vært avgjørende. Arrangementet legger ekspertenes rolle under lupen:

    Hva vet vi om ekspertkunnskapens rolle i politikken? Hva kjennetegner kretsløpet mellom forskning og politikk i norsk kontekst? Hvordan har forholdet mellom faglige råd og verdimessige vurderinger artet seg under håndteringen av koronapandemien? Sett i lys av erfaringer fra koronakrisen, er det mangler i måten forholdet mellom vitenskap, verdier og politikk fungerer og forstås på? Er det ting som burde ha blitt tenkt og gjort annerledes i norsk koronahåndtering?

    I panelet sitter:
    Camilla Stoltenberg. Dr. med og direktør ved Folkehelseinstituttet (FHI)

    Steinar Holden. Professor i økonomi ved Universitetet i Oslo og leder av Ekspertgruppe for samfunnsøkonomisk vurdering av smittevernstiltak m.v. - Covid 19

    Jostein Askim. Professor i statsvitenskap ved Universitetet i Oslo og medlem av den danske koronakommisjonen

    Tone Druglitrø. Førsteamanuensis ved Senter for teknologi, innovasjon og kutur (TIK), Universitetet i Oslo, og leder av forskningsprosjektet ResBod - Resisting Bodies: The Politics and Practices of the Immune System (NFR)

    Ordstyrer er Roger Strand, Professor ved Universitetet i Bergens Senter for vitenskapsteori. Arrangementet foregår over Zoom-webinar, og vil bli tatt opp for senere publisering.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.886
    Antall liker
    4.331
    forum for vitenskapsteori skal ha webinar neste uke (blir vel lagt ut senere). kan bli spennende.
    ———-
    Vi har nå levd over ett år i et samfunn preget av koronapandemien. I håndteringen av denne krisen, har bruk av forskning og fagekspertise vært avgjørende. Arrangementet legger ekspertenes rolle under lupen:

    Hva vet vi om ekspertkunnskapens rolle i politikken? Hva kjennetegner kretsløpet mellom forskning og politikk i norsk kontekst? Hvordan har forholdet mellom faglige råd og verdimessige vurderinger artet seg under håndteringen av koronapandemien? Sett i lys av erfaringer fra koronakrisen, er det mangler i måten forholdet mellom vitenskap, verdier og politikk fungerer og forstås på? Er det ting som burde ha blitt tenkt og gjort annerledes i norsk koronahåndtering?

    I panelet sitter:
    Camilla Stoltenberg. Dr. med og direktør ved Folkehelseinstituttet (FHI)

    Steinar Holden. Professor i økonomi ved Universitetet i Oslo og leder av Ekspertgruppe for samfunnsøkonomisk vurdering av smittevernstiltak m.v. - Covid 19

    Jostein Askim. Professor i statsvitenskap ved Universitetet i Oslo og medlem av den danske koronakommisjonen

    Tone Druglitrø. Førsteamanuensis ved Senter for teknologi, innovasjon og kutur (TIK), Universitetet i Oslo, og leder av forskningsprosjektet ResBod - Resisting Bodies: The Politics and Practices of the Immune System (NFR)

    Ordstyrer er Roger Strand, Professor ved Universitetet i Bergens Senter for vitenskapsteori. Arrangementet foregår over Zoom-webinar, og vil bli tatt opp for senere publisering.
    Har du link?
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.886
    Antall liker
    4.331
    Har du tro på gode refleksjoner? Jeg er litt spent og usikker.

    De som reflekterer best over kunnskap og forhold mellom forskning og samfunn generelt er andre steder i akademia,, men jeg ser ikke bort fra at denne gjengen har fått noe å tenke på det siste året.

    Jeg har generelt null forhåpninger til kunnskapsdeling på sånne arenaer. Handler mer om kjendiseri og tabloide formater, men denne har jeg lyst til å sjekke ut.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.014
    Antall liker
    19.849
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er ganske fascinerende og spesielt å se på hvordan folk og samfunnet fungerer under corona, og særlig nå. Dødsfall er fraværende- grunnet at de på institusjoner er vaksinert. Likevel er det enda mer hysteri rundt smitte enn noensinne. I Trondheim bruker bortimot alle munnbind, selv om både byen og fylket er tilnærmet smittefritt - noe det har vært i i flere måneder. I kommuner uten smitte, har befolkningen levd med sterkt inngripende tiltak i et år- for å være føre var. Komnuneleger rundt om kring har totalt glemt at de har ansvar for folkehelse til hele befolkningen- ikke bare 87- åringer. Vi har en regjering som enda ikke har fått stoppet importsmitte, og heller velger nasjonale tiltak og anbefalinger- som om det nytter å begrense smitte der smitte ikke finnes. Samtidig har tiltakene sterke menneskelige, mentale og økonomiske konsekvenser.

    Det er selvsagt til å le av alle logiske brister, men samtidig er det også til å gråte av.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.886
    Antall liker
    4.331
    Men hva hvis vi får full dose av Brasil-mutanten?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.014
    Antall liker
    19.849
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dersom man ikke vil ha mutanter, er eneste måten å forsegle grensene.

    Det mangler så til de grader helhetsvurdering bak tiltak. Ha tiltak der smitten er høy- dersom det kan forsvares i forhold til alvorlig sykdom og død kontra andre konsekvenser. Der smitten er lav, kan inngripende tiltak ikke forsvares.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.697
    Antall liker
    2.298
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Det er ganske fascinerende og spesielt å se på hvordan folk og samfunnet fungerer under corona, og særlig nå. Dødsfall er fraværende- grunnet at de på institusjoner er vaksinert. Likevel er det enda mer hysteri rundt smitte enn noensinne. I Trondheim bruker bortimot alle munnbind, selv om både byen og fylket er tilnærmet smittefritt - noe det har vært i i flere måneder. I kommuner uten smitte, har befolkningen levd med sterkt inngripende tiltak i et år- for å være føre var. Komnuneleger rundt om kring har totalt glemt at de har ansvar for folkehelse til hele befolkningen- ikke bare 87- åringer. Vi har en regjering som enda ikke har fått stoppet importsmitte, og heller velger nasjonale tiltak og anbefalinger- som om det nytter å begrense smitte der smitte ikke finnes. Samtidig har tiltakene sterke menneskelige, mentale og økonomiske konsekvenser.

    Det er selvsagt til å le av alle logiske brister, men samtidig er det også til å gråte av.
    Og du gråter selvfølgelig over at dødstallene i Norge pga covid er ca. 10% av hva de er i Italia.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    hot spot oslo: nye målrettede tiltak innføres der smittespreding skjer:


    jeg har aldri hørt om at dette var smittepøler. hvis så er tilfeller, så står vi vel nå overfor et av de mer klare eksempler på at de ikke aner hva de skal gjøre, men at det er hysteriet som tar over.

    (jeg tar alt tilbake om det viser seg at dette er smittepøler.)
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.839
    Antall liker
    13.321
    hot spot oslo: nye målrettede tiltak innføres der smittespreding skjer:

    Ja, det er sikkert hos firsørene og tannlegene slaget står. De kan jo umulig ha troa på det selv.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.351
    Antall liker
    9.595
    Torget vurderinger
    2
    Apropos bivirkinger. Her er listen på EN av de 7 medisinene ulike jeg bruker, Har tatt den i 10år og. Er ikke veldig redd får å ta en vaksine, selv om 1 av 10 millioner har fått blodpropp.'

    Folk er generelt for redde for bivirkninger, de burde heller være litt mer redde for sykdommer. Min er i allefall værre enn bivrikingene jeg har erfart


    Her skulle Dagbladet ha mye godt stoff!!
    ,

    Forsiktighetsregler
    Infeksjoner: Pasienter som tar TNF-antagonister er mer mottagelige for alvorlige infeksjoner. Nedsatt lungefunksjon kan øke risikoen for infeksjoner. Derfor må pasienten overvåkes nøye mhp. mulige infeksjoner, deriblant tuberkulose, før, under og etter behandling med adalimumab. Da eliminasjon av adalimumab kan ta opptil 4 måneder, bør overvåkning fortsette ut denne perioden. Behandling bør ikke innledes hos pasienter med aktive infeksjoner, inkl. kroniske eller lokaliserte infeksjoner, før infeksjonene er under kontroll. Hos pasienter som har vært utsatt for tuberkulose eller har reist i områder hvor det er høy risiko for tuberkulose eller endemiske mykoser, som histoplasmose, koksidiomykose eller blastomykose, skal nytte og risiko avveies før behandlingsstart. Pasienter som utvikler en ny infeksjon i løpet av behandlingen bør overvåkes nøye og gjennomgå en fullstendig diagnostisering. Dersom pasienten utvikler en ny alvorlig infeksjon eller sepsis, bør adalimumab seponeres og passende behandling med antimikrobielle eller antimykotiske legemidler startes inntil infeksjonen er under kontroll. Legen bør utvise forsiktighet ved vurdering av bruk av adalimumab hos pasienter med gjentatte infeksjoner eller som har underliggende lidelser som predisponerer for infeksjoner, inkl. samtidig bruk av immunsuppressive legemidler. Alvorlige infeksjoner, inkl. sepsis, pga. bakterielle, mykobakterielle, invasive sopp-, parasitt-, virus- og andre opportunistiske infeksjoner, som listeriose, legionellose og pneumocystose er rapportert. Andre alvorlige infeksjoner inkl. pneumoni, pyelonefritt, septisk artritt og septikemi er sett i kliniske studier. Sykehusinnleggelse eller fatale følger assosiert med infeksjoner er rapportert. Tilfeller av tuberkulose er rapportert, inkl. reaktivering og nyoppstått tuberkulose. Tuberkulosetilfellene var pulmonale og ekstrapulmonale, dvs. disseminerte. Alle pasienter må vurderes mhp. både aktiv eller inaktiv (latent) tuberkuløs infeksjon før adalimumabbehandling innledes. Evalueringen bør omfatte en detaljert medisinsk vurdering av pasientens tidligere historie med tuberkulose eller mulig tidligere eksponering for mennesker med aktiv tuberkulose, samt tidligere og/eller pågående immunsuppressiv behandling. Passende screeningtester (dvs. tuberkulin hudprøve og thoraxrøntgen) bør gjennomføres. Forskrivende lege bør være oppmerksom på risikoen for falske negative resultater av tuberkulinhudprøve, spesielt hos pasienter som er alvorlig syke eller har immunsvikt. Behandling skal ikke innledes ved diagnostisert aktiv tuberkulose. Hvis latent tuberkulose mistenkes, bør lege, ekspert på tuberkulose, konsulteres. Hvis latent tuberkulose diagnostiseres må passende profylaktisk behandling av tuberkulose startes, før behandling med adalimumab begynner og iht. lokale retningslinjer. Bruk av tuberkulose profylaksebehandling bør også vurderes før oppstart med adalimumab hos pasienter med flere eller signifikante risikofaktorer for tuberkulose til tross for negativ tuberkulosetest, og hos pasienter med en tidligere historie med latent eller aktiv tuberkulose hvor tilstrekkelig behandling ikke kan bekreftes. Tilfeller av reaktivert tuberkulose har forekommet til tross for tuberkulose profylaksebehandling. Noen pasienter med vellykket behandling for aktiv tuberkulose, har igjen utviklet tuberkulose under behandling med adalimumab. Pasienten bør instrueres til å oppsøke medisinsk hjelp ved tegn/symptomer på tuberkuløs infeksjon (f.eks. vedvarende hoste, vekttap, lavgradig feber, slapphet) under eller etter adalimumabbehandling. Opportunistiske infeksjoner, inkl. invasive soppinfeksjoner, er sett hos pasienter som behandles med adalimumab. Disse infeksjonene er ikke konsekvent blitt gjenkjent hos pasienter som tar TNF-antagonister, noe som har ført til forsinkelser av hensiktsmessig behandling, noen ganger med fatale følger. Hos pasienter som utvikler symptomer som feber, malaise, vekttap, svette, hoste, dyspné og/eller lungeinfiltrat eller andre alvorlige og systemiske sykdommer med eller uten samtidig sjokk, bør en invasiv soppinfeksjon mistenkes og behandling med adalimumab avbrytes omgående. Reaktivering av hepatitt B: Har forekommet hos pasienter som behandles med TNF-antagonister, og som er kroniske bærere av viruset (dvs. overflateantigen positive). Noen tilfeller var fatale. Pasienter bør testes for HBV-infeksjon før start av behandling med adalimumab. For pasienter som testes positiv for hepatitt B-infeksjon, anbefales det å konsultere en lege med ekspertise på behandling av hepatitt B. HBV-bærere som krever behandling med adalimumab bør overvåkes nøye mht. sykdomstegn og symptomer på aktiv HBV-infeksjon under behandlingen, og flere måneder etter avsluttet behandling. Adalimumab bør seponeres hos pasienter som utvikler HBV-reaktivering, og effektiv antiviralterapi med passende støttebehandling bør startes. Nevrologiske hendelser: TNF-antagonister er i sjeldne tilfeller satt i sammenheng med oppblussing eller forverring av kliniske symptomer og/eller radiografisk indikasjon på demyeliniserende sykdom i sentralnervesystemet, inkl. multippel sklerose og optikusnevritt, og perifer demyeliniserende sykdom, inkl. Guillain-Barrés syndrom. Forskrivende lege bør utvise varsomhet ved bruk til pasienter med tidligere eksisterende eller nylig oppståtte demyeliniserende sykdommer i det sentrale/perifere nervesystemet. Seponering bør vurderes. Nevrologisk undersøkelse bør gjennomføres hos pasienter med ikke-infeksiøs intermediær uveitt før oppstart av behandling og regelmessig under behandlingen, for å sjekke for preeksisterende eller utviklende demyeliniserende sykdom i CNS. Maligniteter og lymfoproliferative sykdommer: Mulig risiko for utvikling av lymfomer, leukemi og andre maligniteter kan ikke utelukkes. Sjeldne tilfeller av hepatosplenisk T-cellelymfom hos pasienter behandlet med adalimumab er identifisert. Denne sjeldne typen av T-cellelymfom har meget aggressivt sykdomsforløp og er vanligvis fatal. Den potensielle risikoen ved samtidig bruk av azatioprin eller 6-merkaptopurin og adalimumab bør vurderes nøye. Alle pasienter, særlig de med en tidligere omfattende immunsuppressiv terapi eller psoriasispasienter med en tidligere PUVA-behandling, bør undersøkes for nærvær av ikke-melanom hudkreft, før eller under behandling med adalimumab. Melanom og merkelcellekarsinom er rapportert hos pasienter behandlet med TNF-antagonister, inkl. adalimumab. TNF-antagonister skal brukes med forsiktighet til kols-pasienter og storrøykere med økt risiko for maligniteter, pga. risiko for maligniteter. Alle pasienter med ulcerøs kolitt som har økt risiko for dysplasi eller kolonkarsinom (f.eks. pasienter med langvarig ulcerøs kolitt eller primær skleroserende kolangitt), eller som har en forhistorie med dysplasi eller kolonkarsinom, bør regelmessig screenes for dysplasi før terapi initieres og gjennom hele sykdomsforløpet. Evalueringen skal omfatte koloskopi og biopsi etter lokale anbefalinger. Hematologiske reaksjoner: Sjeldne tilfeller av pancytopeni inkl. aplastisk anemi er rapportert med TNF-antagonister. Alle pasienter bør rådes til øyeblikkelig å søke medisinsk hjelp hvis de utvikler tegn og symptomer på bloddyskrasier (f.eks. vedvarende feber, bloduttredelser, blødninger, blekhet) under behandling med adalimumab. Seponering av behandling med adalimumab bør vurderes hos pasienter med bekreftet signifikante hematologiske abnormaliteter. Vaksinasjoner: Samtidig administrering av levende vaksine anbefales ikke, da data mangler. Det anbefales, hvis mulig, at pediatriske pasienter vaksineres i tråd med gjeldende vaksinasjonsveiledninger før behandling startes. Pasienter som behandles med adalimumab kan få kombinerte vaksinasjoner, med unntak av levende vaksiner. Se også Graviditet, amming og fertilitet. Kongestiv hjertesvikt: Ved samtidig bruk av en TNF-antagonist er det sett forverret kongestiv hjertesvikt og økt mortalitet pga. kongestiv hjertesvikt. Det bør utvises varsomhet ved bruk av adalimumab hos pasienter med lett hjertesvikt (NYHA klasse I/II). Behandlingen skal seponeres hos pasienter som utvikler nye eller forverrede symptomer på kongestiv hjertesvikt. Autoimmun aktivitet: Videre behandling med adalimumab skal stoppes dersom pasienten utvikler symptomer på lupuslignende syndrom og er positiv for antistoffer mot dobbelkjedet DNA. Kirurgi: Begrenset erfaring med kirurgiske inngrep hos pasienter behandlet med adalimumab. Under operasjon skal pasienten følges nøye opp mht. infeksjoner, og nødvendige tiltak må iverksettes. Tynntarmobstruksjon: Manglende respons på behandling av Crohns sykdom kan indikere en vedvarende fibrotisk striktur som kan kreve kirurgisk behandling. Eldre: Alvorlige infeksjoner forekommer oftere hos pasienter >65 år behandlet med adalimumab enn hos pasienter <65 år. Noen av dem fatale. Man skal være særlig oppmerksom på risiko for infeksjoner ved behandling av eldre. Natriuminnhold: Inneholder <1 mmol natrium (23 mg) pr. 0,8 ml dose, dvs. praktisk talt natriumfritt.

    Interaksjoner
    Relevante interaksjoner - LegemiddelverketL04A B04 (3 treff)

    Gå til interaksjonsanalyse
    Samtidig administrering av levende vaksine anbefales ikke. Samtidig bruk av biologisk DMARD eller TNF-antagonister: Alvorlige infeksjoner er sett ved samtidig bruk av anakinra og etanercept (TNF-antagonist), uten å gi tilleggseffekt sammenlignet med etanercept alene. Lignende bivirkninger kan også forekomme ved kombinasjonen av anakinra og andre TNF-antagonister. Kombinasjonen av adalimumab og anakinra anbefales derfor ikke. Samtidig bruk av adalimumab med andre biologiske DMARD (f.eks. anakinra og abatacept) eller andre TNF-antagonister anbefales ikke basert på mulig økt risiko for infeksjoner, inkl. alvorlige infeksjonerog andre potensielle farmakologiske interaksjoner.

    Graviditet, amming og fertilitet
    Bruk under graviditet - Legemiddelhåndboken

    Bruk under amming - Legemiddelhåndboken

    Graviditet: Normal immunrespons hos den nyfødte kan påvirkes. Brukes under graviditet kun dersom det er helt nødvendig. Kvinner i fertil alder bør vurdere å benytte sikker prevensjon under og i minst 5 måneder etter siste behandling. Adalimumab kan passere placenta og finnes i serum hos spedbarn eksponert for adalimumab in utero. Som konsekvens kan slike spedbarn ha høyere risiko for infeksjon. Administrering av levende vaksiner (f.eks. BCG-vaksine) til spedbarn eksponert for adalimumab intrauterint anbefales ikke før 5 måneder etter morens siste injeksjon med adalimumab under graviditeten.
    Amming: Kan brukes ved amming.
    Fertilitet: Ukjent. Ingen data tilgjengelig.

    Bivirkninger
    Beskrivelse av frekvensintervaller

    OrganklasseBivirkning
    Blod/lymfe
    Svært vanligeAnemi, leukopeni (inkl. nøytropeni og agranulocytose)
    VanligeLeukocytose, trombocytopeni
    Mindre vanligeImmunologisk trombocytopeni
    SjeldnePancytopeni
    Gastrointestinale
    Svært vanligeAbdominalsmerter, kvalme, oppkast
    VanligeDyspepsi, gastrointestinal blødning, gastroøsofageal reflukssykdom, Sjøgrens syndrom
    Mindre vanligeAnsiktsødem, dysfagi, pankreatitt
    SjeldneIntestinal perforasjon
    Generelle
    Svært vanligeReaksjoner på injeksjonsstedet (inkl. erytem)
    VanligeBrystsmerter, feber, svekket tilheling, ødem
    Mindre vanligeInflammasjon
    Hjerte
    VanligeTakykardi
    Mindre vanligeArytmi, hjerteinfarkt, kongestiv hjertesvikt
    SjeldneHjertestans
    Hud
    Svært vanligeUtslett (inkl. eksfoliativt utslett)
    VanligeAlopesi, blåmerker (inkl. purpura), dermatitt (inkl. eksem), forverring eller nytt tilfelle av psoriasis (inkl. palmoplantar pustuløs psoriasis), hyperhidrose, kløe, onykolyse, urticaria
    Mindre vanligeArrdannelse, nattesvette
    SjeldneAngioødem, erythema multiforme, kutan vaskulitt, lichenoid hudreaksjon, Stevens-Johnsons syndrom
    Ukjent frekvensForverring av dermatomyositt-symptomer
    Immunsystemet
    VanligeAllergier (inkl. sesongallergi), overfølsomhet
    Mindre vanligeSarkoidose, vaskulitt
    SjeldneAnafylaktisk reaksjon
    Infeksiøse
    Svært vanligeLuftveisinfeksjon (inkl. nedre og øvre luftveisinfeksjon, pneumoni, sinusitt, faryngitt, nasofaryngitt og herpesvirus-pneumoni)
    VanligeGenital infeksjon (inkl. vulvovaginal soppinfeksjon), hud- og bløtvevsinfeksjoner (inkl. neglerotbetennelse, cellulitt, impetigo, nekrotiserende fasciitt og herpes zoster), intestinale infeksjoner (inkl. viral gastroenteritt), leddinfeksjon, oral infeksjon (inkl. herpes simplex, oral herpes, tanninfeksjon), otitt, soppinfeksjon, systemiske infeksjoner (inkl. sepsis, candidiasis og influensa), urinveisinfeksjon (inkl. pyelonefritt)
    Mindre vanligeBakteriell infeksjon, divertikulitt, nevrologiske infeksjoner (inkl. viral meningitt), opportunistiske infeksjoner og tuberkulose (inkl. koksidiomykose, histoplamose og Mycobacterium avium complex-infeksjon), øyeinfeksjon
    Kar
    VanligeFlushing, hematom, hypertensjon
    Mindre vanligeAortaaneurisme, arterieokklusjon, tromboflebitt
    Kjønnsorganer/bryst
    Mindre vanligeErektil dysfunksjon
    Lever/galle
    Svært vanligeØkte leverenzymer
    Mindre vanligeKolecystitt og kolelitiasis, leversteatose, økt bilirubin i blod
    SjeldneAutoimmun hepatitt, hepatitt, reaktivering av hepatitt B
    Ukjent frekvensLeversvikt samt mindre alvorlige leversykdommer som kan oppstå før leversvikt, f.eks. hepatitt (inkl. autoimmun hepatitt)
    Luftveier
    VanligeAstma, dyspné, hoste
    Mindre vanligeHydrothorax, interstitiell lungesykdom, kols, lungeembolisme, pneumonitt
    SjeldneLungefibrose
    Muskel-skjelettsystemet
    Svært vanligeMuskel-skjelettsmerter
    VanligeMuskelkramper (inkl. økt CK i blod)
    Mindre vanligeRabdomyolyse, systemisk lupus erythematosus
    SjeldneLupuslignende syndrom
    Nevrologiske
    Svært vanligeHodepine
    VanligeMigrene, nerverotkompresjon, parestesi (inkl. hypoestesi)
    Mindre vanligeCerebrovaskulær hendelse, nevropati, tremor
    SjeldneDemyeliniseringsforstyrrelser (f.eks. optisk nevritt, Guillain-Barrés syndrom), multippel sklerose
    Nyre/urinveier
    VanligeHematuri, nedsatt nyrefunksjon
    Mindre vanligeNokturi
    Psykiske
    VanligeAngst, humørforandringer (inkl. depresjon), insomni
    Stoffskifte/ernæring
    Svært vanligeØkte lipider
    VanligeDehydrering, hyperglykemi, hypofosfatemi, hypokalemi, hypokalsemi, unormalt natriumnivå i blod, økt urinsyre
    Svulster/cyster
    VanligeBenign neoplasme, ikke-melanom hudkreft (inkl. basalcellekarsinom og plateepitelkarsinom)
    Mindre vanligeLymfom, melanom, solid organneoplasme (inkl. brystkreft, svulst i lunge, svulst i skjoldkjertel)
    SjeldneLeukemi
    Ukjent frekvensHepatosplenisk T-cellelymfom, Kaposis sarkom, merkelcellekarsinom (nevroendokrint hudkarsinom)
    Undersøkelser
    VanligeKoagulasjons- og blødningsforstyrrelser (inkl. forlenget aktivert partiell tromboplastintid), positiv test på autoantistoff (inkl. dobbelttrådet DNA), økt laktatdehydrogenase i blod
    Øre
    VanligeVertigo
    Mindre vanligeDøvhet, tinnitus
    Øye
    VanligeBlefaritt, hevelse i øyet, konjunktivitt, synsforstyrrelse
    Mindre vanligeDiplopi
    Oppsummering av sikkerhetsprofil: De mest vanlig rapporterte bivirkninger er infeksjoner (som nasofaryngitt, øvre luftveisinfeksjon og sinusitt), reaksjoner på injeksjonsstedet (erytem, kløe, blødning, smerte eller hevelse), hodepine og smerter i skjelett og muskulatur. Alvorlige bivirkninger er rapportert. TNF-antagonister påvirker immunsystemet og kan påvirke kroppens forsvar mot infeksjon og kreft. Fatale og livstruende bivirkninger (inkl. sepsis, opportunistiske infeksjoner og TB), HBV-reaktivering og forskjellige maligniteter (inkl. leukemi, lymfom, HSTCL og merkelcellekarsinom) er rapportert. Alvorlige hematologiske, nevrologiske og autoimmune reaksjoner er rapportert (inkl. sjeldne tilfeller av pancytopeni, aplastisk anemi, sentrale og perifere demyeliniseringsforstyrrelser og tilfeller av lupus, lupusrelaterte tilstander og Stevens-Johnsons syndrom).
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.839
    Antall liker
    13.321
    ^ minner meg om en guffe vi skulle grunne flaggstanga med for mange år siden. Pappa las på boksen og sa "kanskje jeg skal gjøre dette som uansett ikke har så mange år igjen". Den var ikke radioaktiv, men det var også omtrent det eneste den ikke var.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.839
    Antall liker
    13.321
    Ellers er corona straks over - Norgesgruppen har nå fått på plass funksjonalitet for at man slipper å trykke "ok" på kortterminalen.


    Om man har vært redd for å trykke på den knappen kan jeg avsløre at det hele tiden har vært mulig å for eksempel bruke ene siden på kortet man betalte med for å trykke ned knappen.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    det sier seg selv at en bør «frykte» ledere med slik logikk:

    Helse- og omsorgsminister Bent Høie mener stansen vil øke tilliten til vaksinen og vaksinearbeidet – ikke svekke den.

    – Vi er jo åpne med det som skjer, og alle vil jo se at andre land stopper vaksineringen. Jeg tror folk vil få økt tillit når de ser at vi som myndigheter er føre-var, sier Høie.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn