Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.720
    Torget vurderinger
    96

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Tja, si det. Ikke godt å si. Ikke så mange å se på høylys dag der jeg har vært. Som hun som kom til trikkestoppen i Oslo om mårran og måtte ta et bilde av alle rottene som fløy omkring😀

    Har du lest «Pesten» av Albert Camus? Der var rottene et sentralt element i overføring av smitte til mennesker.
    "Pesten" er en strålende bok og i lys av dagens pandemi er den spesielt fascinerende.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2

    også "sutring". Vi må jo bare sitte stille og se på statlige koronamilliarder gis vekk i utbytte samtidig som gode arbeidsplasser får nada. "Noen faller dessverre utenfor". Lavmål å reagere på slikt.
    Jeg tror nok det blir veldig dårlig med utbytte i de bedriftene som går dårlig, så akkurat det tror jeg ikke så mye på. At mange livsverk og arbeidsplasser går tapt er helt opplagt riktig.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hva vi vel har lært, er jo at vi sutrere har hatt rett i alt vi har tatt opp.

    Men det visste vi jo på forhånd 🤘
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er foreløpig meldt inn fire coronarelaterte dødsfall til Folkehelseinstituttet (FHI) i forrige uke. Det er det laveste antallet siden uke 44 i oktober.

    Nedgangen er i tråd med den nedadgående trenden i meldte coronatilfeller blant de eldste aldersgruppene, ifølge FHIs ukesrapport.

    – Dette kan være tidlige tegn på at de eldste har fått beskyttelse etter vaksinasjon, men kan også være en effekt av andre smitteverntiltak, skriver instituttet.

    Det er totalt meldt inn 632 coronadødsfall til FHI. Aldersgruppen med flest dødsfall er personer som er 80–89 år gamle. 53 prosent av alle døde er menn. FHI presiserer at det ikke alltid er mulig å vite om pasienten har dødd av eller med covid-19.



    Helt logisk å være panisk for smitte da....
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.283
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Dødsfallene er en ting som jeg personlig ikke legger så stor vekt på. Problemet som jeg ser det og som det ser ut til at sutrerne konsekvent ser bort i fra er at med høy smitte så stopper annen behandling opp. Det er en konsekvens av å tillate høy smitte.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Myndighetene har hatt et år på seg til å bygge opp kapasiteten.

    De har gjort akkurat;
    Ingenting.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.283
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Pasienter med covid er ekstremt ressurskrevende i forhold til andre som er innlagt på sykehus. Andre skavanker og lidelser er ikke smittsomme. Det er viktig å gjenta ser det ut til.
    Og jeg tror vi skal lete lenge etter personer som synes det er fornuftig med den minimale kapasitetsøkningen vi har sett på norske sykehus det siste året. Vi får håpe at en av konsekvensene med denne pandemien er at vi begynner å planlegge mer for det uvisse og usikre.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Myndighetene har hatt et år på seg til å bygge opp kapasiteten.

    De har gjort akkurat;
    Ingenting.
    Hvor mange leger og sykepleiere greier du å utdanne på ett år? Du har også vært den ivrigste forkjemperen for stengte grenser, så det er ikke mulig å hente noen heller, om noen skulle hatt noen å avse. Du lever i en helt urealistisk drømmeverden i beste Frp stil, hvor man bare kan knipse, vedta eller strø rundt seg med noen oljekroner, så løser alt seg. Uten noen som helst tanke for hvordan noe som helst skal løses i praksis.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.720
    Torget vurderinger
    96
    Da er vi nok helt uenige om dette også.
    Ok. Indirekte så skaper jo tiltakene utfordringer, men det er faktisk ikke Erna, Nakstad eller Høie sin feil at foreldre setter barn til verden som åpenbart ikke burde gjort det. Det er heller ikke deres skyld at foreldre slår barna sine. Om man følger tankegangen om at individet alltid skal unnskyldes med verden rundt seg, så er det faktisk mange horrible mennesker som kan unnskyldes.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hvor mange leger og sykepleiere greier du å utdanne på ett år? Du har også vært den ivrigste forkjemperen for stengte grenser, så det er ikke mulig å hente noen heller, om noen skulle hatt noen å avse. Du lever i en helt urealistisk drømmeverden i beste Frp stil, hvor man bare kan knipse, vedta eller strø rundt seg med noen oljekroner, så løser alt seg. Uten noen som helst tanke for hvordan noe som helst skal løses i praksis.
    Nå er jeg nok omtrent så langt fra Frp som det er mulig å komme 😉

    Drømmeverden? Mulig det anses som en drøm at man skal styres av oppegående, forutseende mennesker, som evner å ta høyde for at det viktigste ikke alltid er å "effektivisere".
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Ok. Indirekte så skaper jo tiltakene utfordringer, men det er faktisk ikke Erna, Nakstad eller Høie sin feil at foreldre setter barn til verden som åpenbart ikke burde gjort det. Det er heller ikke deres skyld at foreldre slår barna sine. Om man følger tankegangen om at individet alltid skal unnskyldes med verden rundt seg, så er det faktisk mange horrible mennesker som kan unnskyldes.
    De bakenforliggende årsaker.

    Siden dette har økt under pandemien så kan det jo være at dette er foreldre som alltid har vært skikket som foreldre helt til denne spesielle situasjonen har trigget av noe som ingen visste at de hadde.

    Bare et vilt skudd ut i natten.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.720
    Torget vurderinger
    96
    De bakenforliggende årsaker.

    Siden dette har økt under pandemien så kan det jo være at dette er foreldre som alltid har vært skikket som foreldre helt til denne spesielle situasjonen har trigget av noe som ingen visste at de hadde.

    Bare et vilt skudd ut i natten.
    Forstår hva du prøver å si men jeg er uenig. Dere som poster linker i hytt og gevær om alle de fæle konsekvensene av tiltakene, gir inntrykk av å være blinde for at et menneske har ansvaret for egne handlinger. Slår du kona eller unga dine er det en handling du må ta følgene av selv.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Forstår hva du prøver å si men jeg er uenig. Dere som poster linker i hytt og gevær om alle de fæle konsekvensene av tiltakene, gir inntrykk av å være blinde for at et menneske har ansvaret for egne handlinger. Slår du kona eller unga dine er det en handling du må ta følgene av selv.
    Altfor enkelt.

    Alle personer blir påvirket av ytre faktorer. Alle har det i seg å denge kona og ungene. Hva som skal til for å komme dit er forskjellig.
    Alle mennesker har det i seg å bli morder. Hva som skal til før du kommer dit er forskjellig. Noen klarer å la det være med tanker, mens andre gjennomfører handlingen. Blir du pushet på alle knapper over lang nok tid så vil du knekke til slutt. Stedet for knekkpunkt er individuelt.

    Loven om de store tall sier at pusher du 5 millioner mennesker så er det mange som vil falle gjennom, så kanskje man skal la være å pushe 5 millioner mennesker, av hensyn av kona og barna.

    Altfor enkelt å si at det er en handling du må ta følgene av selv. Kona og barna valgte det definitivt ikke.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Forstår hva du prøver å si men jeg er uenig. Dere som poster linker i hytt og gevær om alle de fæle konsekvensene av tiltakene, gir inntrykk av å være blinde for at et menneske har ansvaret for egne handlinger. Slår du kona eller unga dine er det en handling du må ta følgene av selv.
    Prøver ikke å si noe, jeg sier det.
    Kanskje du ikke er er den første som kan kalle andre blinde.

    Så du forresten Dagsrevyen? Hvis ikke så ta en titt så kan du ta kontakt med Politiet etterpå og fortelle dem at de ikke er så enkle som det er mulig å være hvis man bare prøver hardt nok.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.720
    Torget vurderinger
    96
    Prøver ikke å si noe, jeg sier det.
    Kanskje du ikke er er den første som kan kalle andre blinde.

    Så du forresten Dagsrevyen? Hvis ikke så ta en titt så kan du ta kontakt med Politiet etterpå og fortelle dem at de ikke er så enkle som det er mulig å være hvis man bare prøver hardt nok.
    Ja, du sa det. Var ikke meningen å prøve på hersketeknikk. Jeg står veldig trygt på oppfatningen om at foreldre har alt ansvar for hvordan de behandler sine barn. Finner det meget rart at du synes annerledes.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Ja, du sa det. Var ikke meningen å prøve på hersketeknikk. Jeg står veldig trygt på oppfatningen om at foreldre har alt ansvar for hvordan de behandler sine barn. Ha en fortsatt god uke.
    Tror ikke det er noen som mener at de ikke har ansvaret. Det man diskuterer er årsakene til at dette øker under pandemien, også av folk som aldri har vært borti slikt før. Ref. Politiet.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Hva slags pissprat er dette??? Alle har det i seg å denge kona og ungene??
    Ja, alle har det i seg. Blir du satt i vanskelig situasjon over lang nok tid, satt under umenneskelig press, og man vil til slutt bli voldelig. Hvor mye som skal til og hvilke virkemidler som må brukes er individuelt. Tro ikke at du er immun mot det.

    Alle sier selvsagt at nei, jeg vil aldri slå min kone. jeg vil aldri drepe. jeg vil aldri røre mine barn. Se for deg én situasjon hvor du faktisk kunne ha gjort det. Se for deg én situasjon hvor du blir så trigret at slaget kommer.

    Loven om de store tall tilsier at noen nøyaktig som deg selv befinner seg i den situasjonen hvor de ble så triggret at slaget kom.
     
    Sist redigert:
    R

    rr30629

    Gjest
    Ja, du sa det. Var ikke meningen å prøve på hersketeknikk. Jeg står veldig trygt på oppfatningen om at foreldre har alt ansvar for hvordan de behandler sine barn. Finner det meget rart at du synes annerledes.
    Hvor i alle dager synes jeg annerledes?

    Som så ofte ellers så leser du andre sine innlegg, lager din egen versjon av innlegget, og kommenterer den versjonen. Det hele fremstår da som et goddagmannøkseskaft svar og gir derfor ingen mening.
     
    Sist redigert av en moderator:

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.336
    Antall liker
    3.529
    Torget vurderinger
    4
    Ja, alle har det i seg. Blir du satt i vanskelig situasjon over lang nok tid, satt under umenneskelig press, og man vil til slutt bli voldelig. Hvor mye som skal til og hvilke virkemidler som må brukes er individuelt. Tro ikke at du er immun mot det.

    Alle sier selvsagt at nei, jeg vil aldri slå min kone. jeg vil aldri drepe. jeg vil aldri røre mine barn. Se for deg én situasjon hvor du faktisk kunne ha gjort det. Se for deg én situasjon hvor du blir så trigret at slaget kommer.

    Loven om de store tall tilsier at noen nøyaktig som deg selv befinner seg i den situasjonen hvor de ble så triggret at slaget kom.
    Vi er da lysår unna dette nå - ja kanskje i en krigsstilstand så ja men vi er da milevis/lysår unna det
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.522
    Antall liker
    102.857
    Torget vurderinger
    23
    Ja, alle har det i seg. Blir du satt i vanskelig situasjon over lang nok tid, satt under umenneskelig press, og man vil til slutt bli voldelig. Hvor mye som skal til og hvilke virkemidler som må brukes er individuelt. Tro ikke at du er immun mot det.

    Alle sier selvsagt at nei, jeg vil aldri slå min kone. jeg vil aldri drepe. jeg vil aldri røre mine barn. Se for deg én situasjon hvor du faktisk kunne ha gjort det. Se for deg én situasjon hvor du blir så trigret at slaget kommer.

    Loven om de store tall tilsier at noen nøyaktig som deg selv befinner seg i den situasjonen hvor de ble så triggret at slaget kom.
    Har i lang tid levd med umenneskelig press på flere felt og jeg ville ikke engang drømme om å legge hånd på et barn, kona eller andre jeg er glad i. Bare å tenke tanken sier mye om deg synes jeg. En god venn av meg, ivrig pistolskytter ble en gang i lystig lag spurt om det ikke var fristende noen ganger å knerte noen drittsekker som hadde ødelagt en del for ham. Svaret synes jeg var betimelig; - den dagen jeg bare så mye som penser inn på tanken om noe sånt da leverer jeg lisensen tvert og selger våpnene. Det finnes faktisk folk med selvkontroll.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Vi er da lysår unna dette nå - ja kanskje i en krigsstilstand så ja men vi er da milevis/lysår unna det
    For deg og de fleste andre antakeligvis ja. Men blant 5,5 millioner innbyggere vil det ikke være sånn for alle. For ikke å snakke om sammenlagt i alle verdens glade lockdown-land.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ja, alle har det i seg. Blir du satt i vanskelig situasjon over lang nok tid, satt under umenneskelig press, og man vil til slutt bli voldelig. Hvor mye som skal til og hvilke virkemidler som må brukes er individuelt. Tro ikke at du er immun mot det.

    Alle sier selvsagt at nei, jeg vil aldri slå min kone. jeg vil aldri drepe. jeg vil aldri røre mine barn. Se for deg én situasjon hvor du faktisk kunne ha gjort det. Se for deg én situasjon hvor du blir så trigret at slaget kommer.

    Loven om de store tall tilsier at noen nøyaktig som deg selv befinner seg i den situasjonen hvor de ble så triggret at slaget kom.
    Da snakker du om helt andre faktorer enn ett års nedstenging av samfunnet, iallfall.

    Hvis du denger kona og ungene dine så er det noe gæernt med deg. Oppsøk hjelp.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.363
    Antall liker
    3.277
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Ja, alle har det i seg. Blir du satt i vanskelig situasjon over lang nok tid, satt under umenneskelig press, og man vil til slutt bli voldelig. Hvor mye som skal til og hvilke virkemidler som må brukes er individuelt. Tro ikke at du er immun mot det.

    Alle sier selvsagt at nei, jeg vil aldri slå min kone. jeg vil aldri drepe. jeg vil aldri røre mine barn. Se for deg én situasjon hvor du faktisk kunne ha gjort det. Se for deg én situasjon hvor du blir så trigret at slaget kommer.

    Loven om de store tall tilsier at noen nøyaktig som deg selv befinner seg i den situasjonen hvor de ble så triggret at slaget kom.
    Surrehue...
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Da snakker du om helt andre faktorer enn ett års nedstenging av samfunnet, iallfall.

    Hvis du denger kona og ungene dine så er det noe gæernt med deg. Oppsøk hjelp.
    Alt dette tror jeg alle er enige i, man slår ikke. Og alle vet hvor ansvaret er.

    Men det som er diskusjonen nå er at det øker under pandemien, politiet i sør øst sier at slike saker har en økning på 50% siste året i deres distrikt, og noe av det som var mest bekymringsfylt er at dette nå skjer i familier som det aldri har vært tilfeller i før. Så er jo spørsmålet hvorfor er det slik. Svaret er nok veldig sammensatt og vi vil nok få en masse forskning på dette også utover.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Da snakker du om helt andre faktorer enn ett års nedstenging av samfunnet, iallfall.

    Hvis du denger kona og ungene dine så er det noe gæernt med deg. Oppsøk hjelp.
    Og hvor mange har levde på grensen på hva de makter før korona? Ganske så mange.


    Nei, jeg denger selvsagt ikke kona eller unger. Men jeg forstår at ikke alle mennesker har like stor selvkontroll.

    Hvis det er 0.01 % sjanse for at noen denger kona si. Da er det litt dumt å tvinge 5 millioner personer til å sjekke mot 0.01 %.

    0.01 % av 5 millioner er 500 personer.

    Loven om de store tall! 0.1 promille blir mange mennesker.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Har i lang tid levd med umenneskelig press på flere felt og jeg ville ikke engang drømme om å legge hånd på et barn, kona eller andre jeg er glad i. Bare å tenke tanken sier mye om deg synes jeg. En god venn av meg, ivrig pistolskytter ble en gang i lystig lag spurt om det ikke var fristende noen ganger å knerte noen drittsekker som hadde ødelagt en del for ham. Svaret synes jeg var betimelig; - den dagen jeg bare så mye som penser inn på tanken om noe sånt da leverer jeg lisensen tvert og selger våpnene. Det finnes faktisk folk med selvkontroll.
    Ja, angrip meg fordi jeg har mentalisering god nok til å innse at ikke alle mennesker reagerer som meg.

    Den kompisen snakker i fredstid. Hva han gjør i krigstid aner han ikke, fordi han aldri har vært satt i den posisjonen.

    Det er utrolig enkelt å vøre kjepphøy og si at jeg ville aldri ha reagert slik og slik. Utfordringen er selvsagt at man aldri har vært satt under slikt følelsesmessig press. Noen knekker tidlig. Andre knekker seint. Absolutt alle vil knekke på et tidspunkt, spørsmålet er hvor, ikke hvis.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Da snakker du om helt andre faktorer enn ett års nedstenging av samfunnet, iallfall.

    Hvis du denger kona og ungene dine så er det noe gæernt med deg. Oppsøk hjelp.
    Alle er enige om at det er noe gææernt med folk som gjør dette, men det er ikke det som diskuteres akkurat nå;)
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Har i lang tid levd med umenneskelig press på flere felt og jeg ville ikke engang drømme om å legge hånd på et barn, kona eller andre jeg er glad i. Bare å tenke tanken sier mye om deg synes jeg. En god venn av meg, ivrig pistolskytter ble en gang i lystig lag spurt om det ikke var fristende noen ganger å knerte noen drittsekker som hadde ødelagt en del for ham. Svaret synes jeg var betimelig; - den dagen jeg bare så mye som penser inn på tanken om noe sånt da leverer jeg lisensen tvert og selger våpnene. Det finnes faktisk folk med selvkontroll.
    men nå er ikke alle menneskene laget slik. en trenger ikke bedrive moralismer for å irettesette verden. politikere må som oftest handle på basis av at vi ikke alle er guds beste barn. ingen grunn til å forbauses over det. de fleste av oss er vel laget av et slikt fordreid materiale av vi ikke er helt gjennomsiktige for oss selv. en del av oss har vært så heldige å ikke bli satt på de største prøver. andre har, og holdt stand. andre feilet. fins ingen teori om ansvar som kan vaske sjelen ren.

    det du sier, vil vel gjerne alle si. at man feiler er ikke det samme som å si at en sier skyldfri. vi er alle skyldige.det er vel derfor skammen er del av den menneskelig faenskap.

    tillegg:
    hva moralen skulle kreve av oss er én ting, hva politiske beslutninger må ta hensyn til er noe annet. greier en ikke skille dette får du et samfunn du ikke vil leve i!
     
    Sist redigert:

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    0.01 % av 5 millioner er 500 personer.
    Loven om de store tall! 0.1 promille blir mange mennesker.
    Dette ser mer ut som prosentregning enn noen lov om store tall.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nerdemodus: Loven om de store tall heter egentlig sentralgrenseteoremet. Den sier i prinsippet at gjennomsnittet i et utvalg av en befolkning vil nærme seg gjennomsnittet for hele befolkningen når størrelsen på utvalget øker. Det er derfor en meningsmåling som spør 1000 tilfeldige velgere om hva de ville ha stemt hvis det var valg i dag gir et mer troverdig prognose enn en tilsvarende meningsmåling som spør 1, 10 eller 100 personer. Det «store tallet» er størrelsen på utvalget. Prosentregning er noe annet.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Jeg synes det ser ut som "tenk på et tall"....
    Og tallet er presentert via statistikk. Det presenteres økning av vold mot nære kjente. Og det rapporteres at personer som aldri ville ha gjort noe slikt nå har gjort slikt.

    Noen reagerer med at "åååh. det var synd. vedkommende har ansvar selv. synd for de som ble rammet". Andre ser at dette var helt som forventet, fordi folk er feilbarlige. Gjør du folk desperate og setter dem i et hjørne så vil de lange ut til slutt.

    Man kan tro at en selv aldri vil havne i slik situasjon. Man kan tro at en selv har selvkontroll uansett hva. Det er gjerne det man sier før man har blitt presset til sitt aller ytterste. Noen vil selvsagt passere testen. Det ytterste var ikke ytterst nok, gi de litt mer tid. de fleste vil ikke passere en slik test. Og vi vet på forhånd ikke hvem det er som vil feile før man selv har stått i hjørnet med rovdyret over seg.

    Og de som sier at tanker forteller alt om en selv. Det er tøys. Hvordan man reagerer på tanker som dukker er hva som er karakterforrtellende. Tanker er noe alle får og de er uten kontroll. Hvordan man reagerer på tankene derimot er noe man kontrollere.

    Folk som havner i desperate situasjoner vil få destruktive tanker om å gjøre desktrutive handlinger. De vil få impulser. Om man er sterk nok til å stå imot impulser er det de færreste som vet før de står med livet opp i dritt. Man kan tenke at slik ville ikke jeg ha reagert. Det vet du faktisk ikke før du står i dritten. Så vedkommende som ender opp med å ta livet av sin kjære fordi hun søkte skilsmisse etter 25 år. Det er veldig lett å si at du selv ikke vil få slike tanker. det er veldig lett å si at du alldeles ikke vil reagere på de tankene. Du har ikke fasiten før du står i situasjonen. Det kan skje deg og det kan skje den beste. hva gjør du om livet du har plutselig rakner? vet du det? Når folk møter motgang og ting er vanskelig så er reaksjonen ofte å søke avstand. Gå seg en tur. trekke i et annet rom. Under korona så har det ikke vært mulig. Folk må bo oppå hverandre. Forpliktelsene ligger der. Du kan ikke bare unnslippe en situasjon du synes er vanskelig. Du kan ikke bare trekke deg vekk og "kjøle deg ned". Dette pågår over tid. Folk vil nå sitt knekkpunnkt.

    Det er altfor lett å si at det er vedkommende skyld. Selvsagt har alle ansvar for sine handlinger, men plasserer du en person i et hjørne og dytter han med spyd så vil han lange ut. Det krever ikke mye for å se at det er en forventet reaksjon.

    Det er ikke uten grunn at det hele tiden presenterer vitner om at vedkommende var en mønsterborger i nærsamfunnet sitt. Ja, vedkommende var det helt til han knakk. Alle har det i seg. Det krever faktisk ikke stor mentalisering for å se det.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn