Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.968
    Antall liker
    19.826
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det kommer an på, lars_erik. Hvis man bare bekymrer seg for skadevirkningene av tiltak og ikke bekymrer seg for de direkte skadevirkningene av pandemien så er det uansvarlig. Jeg hadde nok hatt mer sans for kritikken din totalt sett hvis det var litt flere balanserende innlegg innimellom.
    Jeg bekymrer meg selvsagt for skadevirkninger av selve viruset også, særlig i fattige land- der folk rammes i mye større grad enn hos oss. At det i Norge dør noen få hundre på sykehjem av dette, når det hvert år dør 40 000 på disse institusjonene, har jeg litt større problemer med å bekymre meg veldig mye for. Da må jeg nok innrømme at skadevirkninger av tiltak bekymrer meg mer.

    Ellers er det jo ofte slik, når man er i opposisjon til flertallet, at man muligens oppfattes som ubalansert. Dette kommer nok både av det at man er i opposisjon og derfor fronter andre innfallsvinkler og meninger, men også at formen fort kan oppleves uforsonlig. For meg er det feks riv ruskende galt at det i de deler av landet med minimal smitte legges sterke begrensninger på aktiviteter. Dette fordi det er svært viktig for den enkeltes psykiske helse, noe jeg har opplevd mange eksempler på det siste året. Da blir det naturlig for meg å kjempe hardt for at de aktiviteter jeg har ansvaret for opprettholdes- uavhengig av nasjonale anbefalinger. Aktiveten er viktigere for folk - uavhengig av hva Høie måtte mene om akkurat det. Så stopper man selvsagt, dersom mye smitte oppstår i nærmiljøet- til denne er borte igjen.
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Maken til syting.

    Jeg, derimot, måtte snu i porten på Maxbo i dag fordi heile driten var stengt ned. Skulle kjøpe en rollo-off lerretttape men siden det var full nedstengning måtte jeg bestille den på nett og hente den på drive-in... sneaker om criziz....

    Nå viste det seg at jeg hadde en full rulle på lagret mitt samt kilometervis med tape som det står "Posten" på ... duggen rettet....
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.884
    Antall liker
    4.322
    Jeg bekymrer meg selvsagt for skadevirkninger av selve viruset også, særlig i fattige land- der folk rammes i mye større grad enn hos oss. At det i Norge dør noen få hundre på sykehjem av dette, når det hvert år dør 40 000 på disse institusjonene, har jeg litt større problemer med å bekymre meg veldig mye for. Da må jeg nok innrømme at skadevirkninger av tiltak bekymrer meg mer.
    Og derfor oppfatter jeg deg som noe uansvarlig, selv om du har en del gode argumenter ift differensierte tiltak. Når jeg skrev at smitten var ute av kontroll et par sider tilbake og du avviste det med lav smitte i periferien, feks. Et par dager etter var nyhetsbildet 100% på samme linje som meg, og siden har det steget.

    Jeg vil si at argumentene dine er bedre nå enn for 1/2 år siden, ettersom myndighetene nå har hatt anledning til å benytte en betydelig erfaring på smittemønstre og mønstre for bekjempelse og dermed et mye bedre grunnlag for treffsikre tiltak.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.968
    Antall liker
    19.826
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Og derfor oppfatter jeg deg som noe uansvarlig, selv om du har en del gode argumenter ift differensierte tiltak. Når jeg skrev at smitten var ute av kontroll et par sider tilbake og du avviste det med lav smitte i periferien, feks. Et par dager etter var nyhetsbildet 100% på samme linje som meg, og siden har det steget.

    Jeg vil si at argumentene dine er bedre nå enn for 1/2 år siden, ettersom myndighetene nå har hatt anledning til å benytte en betydelig erfaring på smittemønstre og mønstre for bekjempelse og dermed et mye bedre grunnlag for treffsikre tiltak.
    Du siterte meg, før jeg var ferdig med å fylle ut innlegget. Her kommer resten.

    Ellers er det jo ofte slik, når man er i opposisjon til flertallet, at man muligens oppfattes som ubalansert. Dette kommer nok både av det at man er i opposisjon og derfor fronter andre innfallsvinkler og meninger, men også at formen fort kan oppleves uforsonlig. For meg er det feks riv ruskende galt at det i de deler av landet med minimal smitte legges sterke begrensninger på aktiviteter. Dette fordi det er svært viktig for den enkeltes psykiske helse, noe jeg har opplevd mange eksempler på det siste året. Da blir det naturlig for meg å kjempe hardt for at de aktiviteter jeg har ansvaret for opprettholdes- uavhengig av nasjonale anbefalinger. Aktiveten er viktigere for folk - uavhengig av hva Høie måtte mene om akkurat det. Så stopper man selvsagt, dersom mye smitte oppstår i nærmiljøet- til denne er borte igjen.

    De godkjente smittevernregler for aktiviten følges selvsagt.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.968
    Antall liker
    19.826
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    Dette er, for meg, helt unødvendig, uforståelig, uforholdsmessig og uforsvarlig. Her er det kun likhetstanke og frykt som styrer.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.884
    Antall liker
    4.322
    ^^ ...og de aktivitetene håper jeg du fortsetter å kjempe for👍
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.968
    Antall liker
    19.826
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^^ ...og de aktivitetene håper jeg du fortsetter å kjempe for👍
    Mange harde kamper har det vært, men det har også, forhåpentligvis, gjort livet lettere og bedre for en del mennesker.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.968
    Antall liker
    19.826
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Og her er vi på linje. Litt tragikomisk at fylkessammenslåinger skal få slike utslag, men vi mennesker er kanskje ikke så smarte som vi liker å tro...
    Det er jo, i bunn og grunn, slik håndteringen har vært for hele landet det siste året. Jeg pleier å si at når det regner i Oslo, må hele landet gå med støvler.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.884
    Antall liker
    4.322
    Paraply hadde vært bedre😁

    Men jeg mener det var riktig i starten da ingen visste noe som helst. Og nå - selv med differensiering - så er det betydelige restriksjoner overalt. Det behøves.

    Vi har ikke sett slutten på dette enda. Dr fleste synes å tro at vi ser starten på slutten, men det kan bli flere slag. Asbjørn var vel den første til å snekke om «endemisk» . Om det ikke slår helt til kan det fortsatt komme noen kraftige bølger ... også av et slag som ikke blir nevneverdig hindret av den vaksinasjonen som er på gang. I mellomtiden bør vi bli bedre på smittebegrensning - og på å leve et mest mulig normalt liv uten at smitten kommer ut av kontroll. Det er vanskelig, men treningsforholdene har aldri vært bedre.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.968
    Antall liker
    19.826
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Paraply hadde vært bedre😁

    Men jeg mener det var riktig i starten da ingen visste noe som helst. Og nå - selv med differensiering - så er det betydelige restriksjoner overalt. Det behøves.

    Vi har ikke sett slutten på dette enda. Dr fleste synes å tro at vi ser starten på slutten, men det kan bli flere slag. Asbjørn var vel den første til å snekke om «endemisk» . Om det ikke slår helt til kan det fortsatt komme noen kraftige bølger ... også av et slag som ikke blir nevneverdig hindret av den vaksinasjonen som er på gang. I mellomtiden bør vi bli bedre på smittebegrensning - og på å leve et mest mulig normalt liv uten at smitten kommer ut av kontroll. Det er vanskelig, men treningsforholdene har aldri vært bedre.
    Jeg er ikke enig i at myndighetene kan unnskyldes med at "ingen visste". Mange tenkte allerede da på skadevirkninger av tiltak, på differensiering utfra smittetrykk i et område. Vi tok opp importsmitte, at det faktisk finnes flere sårbare grupper enn de eldre osv.

    Siden en del av oss tenkte på dette allerede da, burde man sterkt forvente at myndighetene også burde gjort det. Derfor mener jeg at det ikke kan unnskyldes.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.961
    Antall liker
    2.223
    Her er en kar som tydeligvis er langt ute på konspirasjonsfløyen angende smørja COVID og 5G osv. Sukkerdrikk er ikke aktuell for meg uansett. Og Den er ikke tilgjengelig for andre her i regnbyen dessuten . Da slipper vi det ! Men kan ikke slutte å ha en slags fascinasjon på slike tankesett, blir litt som å gå i fjæra og løfte på steiner å se alt det rare som kommmer til syne.

    Koronaviruset, Konspirasjonsteorier | Tøyen-Cola vekker kraftige reaksjoner: – Sprer konspirasjonsteorier og feilinformasjon (nettavisen.no)

    Dr.E
     
    Sist redigert:

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2

    Er feks det å stenge butikker ett tiltak som faktisk virker? En enkel sammenligning av situasjonen i Oslo for ett år siden (alle butikker åpne) med iår (alle butikker stengt) tyder vel ikke på det akkurat.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.577
    Antall liker
    103.036
    Torget vurderinger
    23
    Nå har vi virkelig helvetet over oss. Til de som ikke forstår alvoret og behov for rigide virkemidler foreslår jeg en tur hit til Stovner/Grorud - gjerne uten munnbind. Deretter går turen til Ahus og Ullevål Sykehus for en dag sammen med de som står i denne dritten 24/7.
    Herrene Larson og lars_erik er spesielt invitert....

    2021-03-17 08_30_36-Dagbladet - først med siste nytt.png
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Tviler vel på om det faktisk stemmer. Noen som har sjekket ut hvor mange flere som testes nå i forhold til feks våren 2020? Det er vel en sammenheng der.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Nedstegning av så store områder er nok på grunn av ønsket om å bremse mobiliteten. Sist da Lillestrøm området stengte sentrene, var det kilometer lang kø inn til Jessheim storsenter. Det holdet ikke å oppfordre folk om å la være reisene til nabokommunen, da det virker som alt for mange ikke skjønner konsekvenser. Men nå har det blitt så langt å reise for områdene med sterkest smittetrykk att folkevandringen til kjøpesentre har avtatt, forhåpentligvis.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.800
    Antall liker
    13.285

    Er feks det å stenge butikker ett tiltak som faktisk virker? En enkel sammenligning av situasjonen i Oslo for ett år siden (alle butikker åpne) med iår (alle butikker stengt) tyder vel ikke på det akkurat.
    Det er veldig enkelt å si at man ikke vet hva som faktisk funker. Det klarer endatil jeg og jeg har også sagt det selv ved flere anledninger. De som styrer med dette er også relativt ærlige på at de i stor grad famler i blinde.

    Det en halvt oppegående journalist burde spurt d'herrer om er hvordan, sånn helt konkret, de mener at man skulle skaffet seg denne kunnskapen. Gjerne supplert med et oppfølgingsspørsmål om hvor nyttige de tror eventuelle undersøkelser av fenomenet ville vært i praksis da disse ville måttet bli utført i en tid da omtrent ingen ble smittet uansett i Norge og det neppe spillte noen rolle hva man gjorde, altså fra sent våren 2020 og utover mot høsten. Man ville selvsagt funnet ut sånn ca ingen ting. Det er også på bakgrunn av dette tiden de fleste påstander om "ingen blir smittet på <fyll inn selv>" stammer. Det er forsåvidt korrekt, men problemet er at det gjelder absolutt alt i Norge fra den tiden.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.800
    Antall liker
    13.285
    Tviler vel på om det faktisk stemmer. Noen som har sjekket ut hvor mange flere som testes nå i forhold til feks våren 2020? Det er vel en sammenheng der.
    Jeg tipper det begynner å nærme seg å stemme i alle fall. Det begynner å nærme seg like mange på sykehus og om man korrigerer for litt som at en hel del er vaksinerte nå og ikke havner på sykehus, man vet mer om hvem som faktisk trenger å legges inn og dermed legger inn en mindre andel og så burtetter så tror jeg påstanden er ganske rimelig give or take litt.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tipper det begynner å nærme seg å stemme i alle fall. Det begynner å nærme seg like mange på sykehus og om man korrigerer for litt som at en hel del er vaksinerte nå og ikke havner på sykehus, man vet mer om hvem som faktisk trenger å legges inn og dermed legger inn en mindre andel og så burtetter så tror jeg påstanden er ganske rimelig give or take litt.
    Kanskje, men våren 2020 gikk jo ingen med munnbind, så det burde vel strengt tatt ha gått rett til helvete da :ROFLMAO: Også var alle disse forferdelige butikkene åpne også.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Hvis det virkelig er så skrekkelig farlig med varehandel så får man stenge alle polene også;) Alkoholikerne kan få sprit på resept hos legen, det er ikke noe argument;)
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Nå har vi virkelig helvetet over oss. Til de som ikke forstår alvoret og behov for rigide virkemidler foreslår jeg en tur hit til Stovner/Grorud - gjerne uten munnbind. Deretter går turen til Ahus og Ullevål Sykehus for en dag sammen med de som står i denne dritten 24/7.
    Herrene Larson og lars_erik er spesielt invitert....

    Vis vedlegget 706005
    sluket bør få opp øynene for de som har levd i et helvete i et år fordi tiltakene har fjernet eller smuldret opp hjørnesteinene i deres liv. Lavterskeltilbud er det første som stenger, og det har forblitt stengt grunnet myndigheters manglende evne til å innrømme feil. Det er ikke middelklassen som rammes for å si det slik. De har støttenettverk godt nok. Rusmisbrukere, fattige, enslige, svak psykisk helse, arbeidsledige, førsteårsstudenter, syke, de på randen av samfunnet, for å nevne noen.

    Nedstegning har en enorm kostnad. Det er ingen dugnad. Har aldri vært noen dugnad. For middelklassen med hjemmekontor merkes det knapt.

    Vi er så redd for sykehusene og deres kapasitet. Folk kan dø av korona. Derfor kastet sykehusene ut psykiatriske pasienter i mars 2020 slik at de døde i stedet.

    Og nå må vi skjerpe oss fordi sykehusene igjen ikke har kapasitet. MEN Risikogruppene er nå vaksinert.


    Er det et problem i Grorud, så ha tiltak i Grorud, ikke i Bergen eller Hemsedal.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.577
    Antall liker
    103.036
    Torget vurderinger
    23
    Larson, jeg LEVER midt opp i alt dette allerede og med vidåpne øyne! Har gode kontakter både innen psykiatri og helsevesen forøvrig. Trist med de som rammes som du nevner men (og dette virker kynisk, ja) hva er alternativet? Fri dressur a la nabolandetvårt, med 10,89 ganger så mange døde som oss?
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.175
    Antall liker
    812
    Nå har vi virkelig helvetet over oss. Til de som ikke forstår alvoret og behov for rigide virkemidler foreslår jeg en tur hit til Stovner/Grorud - gjerne uten munnbind. Deretter går turen til Ahus og Ullevål Sykehus for en dag sammen med de som står i denne dritten 24/7.
    Herrene Larson og lars_erik er spesielt invitert....
    Tallene sier korona i all hovedsak er ufarlig

    54DB6C1E-267E-4F7D-A0BD-5970DEFE3F1E.png
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.175
    Antall liker
    812
    Larson, jeg LEVER midt opp i alt dette allerede og med vidåpne øyne! Har gode kontakter både innen psykiatri og helsevesen forøvrig. Trist med de som rammes som du nevner men (og dette virker kynisk, ja) hva er alternativet? Fri dressur a la nabolandetvårt, med 10,89 ganger så mange døde som oss?
    2FAT2FLY: kan myndighetene også konfiskere anlegget og tv’en din, sette deg på kostholdsdiett og løpemølle? Det er det som foreslås her; at myndighetene kan regulere dette strengere

    00F2A50B-D20B-460F-818A-E1CFC3B0568E.png
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Ja. Nettopp sluket. Det er trist at de rammes. Det er trist at de dør. Hva med å snu den tankegangen? Det er trist at vedkommende fikk korona.

    Eller går den tankegangen kun én vei?

    Har du ikke livet på stell i Norge så er du ikke verdt 2 øre. Til helvete med dem, unnskyld "det er trist", fordi han karen over der med livet på stell er redd for en sykdom som for 99,9 % av befolkningen er ufarlig.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.339
    Antall liker
    3.552
    Torget vurderinger
    4
    Larson har blit en ekte Trumper!:)
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    - det er leit at folk rammes knallhardt av tiltakene, med døden til følge for enkelte.

    Å spørre hvorfor det samme utsagnet er ugyldig overfor de som rammes av korona, er visst å være en Trumper.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Pss! Nå er det et annet virus i omløp.
    Det blir vel en diskusjon om definisjoner. Det er vel samme virus, men delvis mutert. Det er nok antakeligvis mer smittsomt, men ikke signifikant mer farlig.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.577
    Antall liker
    103.036
    Torget vurderinger
    23
    Tullete av følgende årsaker;

    2FAT2FLY: kan myndighetene også konfiskere anlegget og tv’en din, sette deg på kostholdsdiett og løpemølle? Det er det som foreslås her; at myndighetene kan regulere dette strengere

    Dersom noen av mine handlinger setter andre menneskers liv og helse i fare - og jeg etter gjentatte henvendelser/advarsler/opplysninger om dette IKKE endrer adferd da er det samfunnets PLIKT til å ta affære.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.577
    Antall liker
    103.036
    Torget vurderinger
    23
    Nå har vi virkelig helvetet over oss. Til de som ikke forstår alvoret og behov for rigide virkemidler foreslår jeg en tur hit til Stovner/Grorud - gjerne uten munnbind. Deretter går turen til Ahus og Ullevål Sykehus for en dag sammen med de som står i denne dritten 24/7.
    Herrene Larson og lars_erik er spesielt invitert....
    Herr Hogen er herved også invitert til nevnte ekskursjon.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.516
    Antall liker
    9.286
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det blir vel en diskusjon om definisjoner. Det er vel samme virus, men delvis mutert. Det er nok antakeligvis mer smittsomt, men ikke signifikant mer farlig.
    Når det er mer smittsomt så blir også munnbind, avstand, sosial mobilitet o.l. tiltak viktigere, og det er litt farligere, det blir flere sykehusinnleggelser med dette viruset. At du setter spørsmålstegn med både økt smittsommhet og om det er farligere viser bare at du lukker sinnet for fakta. Det kommer nok av den frykten du hele tiden gnager om.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.175
    Antall liker
    812
    Tullete av følgende årsaker;

    2FAT2FLY: kan myndighetene også konfiskere anlegget og tv’en din, sette deg på kostholdsdiett og løpemølle? Det er det som foreslås her; at myndighetene kan regulere dette strengere

    Dersom noen av mine handlinger setter andre menneskers liv og helse i fare - og jeg etter gjentatte henvendelser/advarsler/opplysninger om dette IKKE endrer adferd da er det samfunnets PLIKT til å ta affære.
    Hvorfor er det samfunnets plikt å ta hånd om deg når du gir blanke i å ta vare på deg selv? Hvorfor behandle kols og lungekreft til en røyker, når ressursene kunne vært anvendt til feks bedre eldreomsorg?

    Røyk, alkohol og rus kan sette andres liv i fare. Å leve usunt er heller ikke forbildelig for samfunnet; dine handlinger og livsmønster går i arv.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn