Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• PUKK OG GRUS

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Antall liker
    572
    Sted
    Aarhus
    Forstålige intensjoner? Utdyp
    Det var du som sa at nachspielet til AP var verre enn 60-årslaget til Erna. Smittefaglig er vel sistnevnte verre siden de var flere. Hvilket grunnlag man samles på er irrelevant for smittevern. Hva er det du ikke skjønner?

I et smittevernsperspektiv, som tross alt er hva dette handler om, hvordan er 8 på hotellrom i Bodø på fylla verre enn 14 på middag etc på Geilo? Det eksisterer knapt noe begrep om edelheten av samlingen i det norske regelverket.

Tenk deg at du jobbet i Aftenposten Junior (avisen deres for barn for de som ikke kjenner til den). Så spør du Erna "Hvorfor kan du ferie bursdagen din når ingen av oss har lov til det". Hva synest du Erna burde svare på det? Barna som ikke kan ha bursdag nå er endatil i samme kohort og er sammen på skolen hele dagen, men bursdag hjemme kan de ikke ha med eksakt de samme folkene, det har Erna bestemt.

At du ikke skjønner dette er for meg helt uforståelig.
    Sldri skrevet det, du missforstår . Ap toppen har også et ansvar men det erna har gjort kan ikke sammenlignes. Snodig tolkning av innlegget. Er du full

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    erna gjorde et lite unntak for seg selv…

(intet forteller bedre at moraliteten i handlingen er under nullpunktet. når en i tillegg rasjonaliserer det hele (ja ja men men det er så vanskelig å vite hva som er …) så har en nådd bunnen av bøtta. legaliteten i det hele er noe annet.)

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.360
    Sldri skrevet det, du missforstår . Ap toppen har også et ansvar men det erna har gjort kan ikke sammenlignes.
    Du må gjenre gni inn at du ikke skjønner dette.

Forklar meg, med teskje, hva forskjellen er.

Ektraoppgave: Mine barn er sammen med klassen hele dagen på skolen fem dager i uken. De har avstand osv men i frimiunttene funker det jo ikke. Vi kan ikke ha bursdag elller noe annet for de hjemme under gjeldende regelverk, ikke en gang i hagen. Hvordan synes du, i forhold til det, at Ernas samlig av familen på Geilo står seg?

Jeg har normalt ganske grei forståelse for at det er forskjell på regjeringen og folk flest. At de kan kjøre i kollektivfeltet eller bestille privatfly om det er knapt med tid driter jeg i. Om noen mener at Norges utenrinksminsiter bør dra til Brussel pga rikets sikkerhet har jeg ingen problemer med det. Men at Erna Solberg vil feire bursdag har jeg null forståelse for gitt hva hun og regjeringen har pålagt befolkningen.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.439
    Erna har jo blitt kjent for Jeg ville ikke akkurat brukt de ordene. Burde byttes ut med Jeg ville ikke ha tolket det akkurat slik.

PUKK OG GRUS

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Antall liker
    572
    Sted
    Aarhus
    Du må gjenre gni inn at du ikke skjønner dette.

Forklar meg, med teskje, hva forskjellen er.

Ektraoppgave: Mine barn er sammen med klassen hele dagen på skolen fem dager i uken. De har avstand osv men i frimiunttene funker det jo ikke. Vi kan ikke ha bursdag elller noe annet for de hjemme under gjeldende regelverk, ikke en gang i hagen. Hvordan synes du, i forhold til det, at Ernas samlig av familen på Geilo står seg?

Jeg har normalt ganske grei forståelse for at det er forskjell på regjeringen og folk flest. At de kan kjøre i kollektivfeltet eller bestille privatfly om det er knapt med tid driter jeg i. Om noen mener at Norges utenrinksminsiter bør dra til Brussel pga rikets sikkerhet har jeg ingen problemer med det. Men at Erna Solberg vil feire bursdag har jeg null forståelse for gitt hva hun og regjeringen har pålagt befolkningen.
    Har du lest innleggene mine. Hva faen er det du prøver på her du. Hvis du ikke skjønner hva jeg mener. Les innleggene. Har ikke på noen måte forsøøkt å forsvare erna solberg. Er du full? Les innleggene. Hun kan ikke ta feil vedr smittevernsråd. Det finnes ingen slakk og undskyldninger for henne

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.707
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nå er det vel slik at hyttefesten var i strid med nasjonale anbefalinger, ikke nasjonale tiltak. Så den var altså ikke straffbar.

En annen ting er jo selvsagt at idiotien med like nasjonale anbefalinger overalt står hun selv bak.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    weld er nok ikke full nei.

At folk sier at AP-folkenes nachspiel er verre enn statsministerens 60-årskalas er for meg uforståelig.

Hvis Erna ønsker å bli behandlet som en privatperson så får hun gå av.

PUKK OG GRUS

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Antall liker
    572
    Sted
    Aarhus
    Har du lest innleggene mine. Hva faen er det du prøver på her du. Hvis du ikke skjønner hva jeg mener. Les innleggene. Har ikke på noen måte forsøøkt å forsvare erna solberg. Er du full? Les innleggene
    Nå er det vel slik at hyttefesten var i strid med nasjonale anbefalinger, ikke nasjonale tiltak. Så den var altså ikke straffbar.

En annen ting er jo selvsagt at idiotien med like nasjonale anbefalinger overalt står hun selv bak.
    spiller nada rolle om disse reglene er åndsvake, kjerringa bryter sine egne regler
    weld er nok ikke full nei.

At folk sier at AP-folkenes nachspiel er verre enn statsministerens 60-årskalas er for meg uforståelig.

Hvis Erna ønsker å bli behandlet som en privatperson så får hun gå av.
    har ikke skrevet det men påpekt at ledende politikere har et ansvar for å gå foran med et godt eksempel uansett.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.369
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

Hvor har du det ifra, l_e? Link?
    Hvis så er, har jo Erna bare begått en monumental dumhet, og intet lovbrudd (forskriftsbrudd?).

Mvh

Edit: Tre glass Ripasso hittil i kveld, men bommer fortsatt ikke på tastaturet. :)

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Hmmm... så var vi midt i smitten her også (Haugalandet - 6-7 kommuner i nord-Rogaland/sør-Vestland med ca. 100.000 innbyggere - felles jobb/shoppingområde). Det gikk fra omtrent null til hundre på ca en uke. Stort sett bare engelsk mutant. Blir svært spennende å se hvordan dette utvikler seg i dagene fremover og om vi klarer å stoppe utviklingen/veksten.

Og det er vel også en slags oppsummering for min del: Det handler om å ikke la dette viruset få løpe fritt. Prisen er høy på mange måter, men vi kan ikke la det få løpe fritt. Vi kan nok ikke ha som mål å demme opp 100% da det fort skaper større problemer enn viruset selv, men vi kan heller ikke sitte og se på at viruset får ta førersetet og at tallene/tilfellene skyter eksponetielt i været. Allerede nå ligger det en mindreårig på intensiven på Haugesund sykehus og beredskapen er gul. Vi kan rett og slett ikke la det få gange seg med 10. Langt mindre 100 - men potensialet er der.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    jeg tror nok lars_erik bommer.

nasjonale tiltak var maks 10 på arrangement. Det er det som inntil videre har reddet disse AP-folkene.

Erna går nå fra skanse til skanse i sine løgner. Det var ikke så komplisert allikevel. Nå husket hun de bare ikke.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.360
    Litt scrolling bakover i tråden tilsier at det var RRR og ikke pukk & grus.

My bad og beklager til vår mann innen frost- og kapilærsikre grunnmasser.

Skylder pukk og grus en moderat priset italiensk vin om vi noensinne møtes.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.707
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    @tkr Det er en nasjonal anbefaling om å ikke samles mer enn 10. Altså ikke et forbud. Men kommuner kan selv vedta strengere, bindende regler. Da har hun altså ikke brutt annet enn sine egne anbefalinger, dersom da denne kommunen har vedtatt en strengere forskrift.

@Larson en hyttefest er ikke et arrangement. Og på restauranten var hun ikke tilstede.

En annen ting er jo selvsagt at man må både forvente og forlange at statsministeren følger sine egne nasjonale anbefalinger.

Det viser til fulle idiotien med like, nasjonale anbefalinger.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    @tkr Det er en nasjonal anbefaling om å ikke samles mer enn 10. Altså ikke et forbud. Men kommuner kan selv vedta strengere, bindende regner regler. Da har hun altså ikke brutt annet enn sine egne anbefalinger, dersom da denne kommunen har vedtatt en strengere forskrift.

En annen ting er jo selvsagt at man må både forvente og forlange at statsministeren følger sine egne nasjonale anbefalinger.

er du helt sikker på dette?

AP-folkene fikk sin sak henlagt grunnet tvetydighet om nasjonale og regionale. 10 der og 5 der. "de kunne ikke vite" så tvilen gikk dem til gode.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.360
    Dersom Erna ikke har gjort noe ulovlig er det nesten enda mer oppsiktsvekkende. Noen dager og ingen jurist har skjønt at dette er ok? Neppe.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.707
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dette er jeg sikker på. Nasjonale anbefalinger og nasjonale tiltak er to vidt forskjellige ting. Derfor kan jeg ha øvelser med mine voksenkorps, uten å innhente tillatelse fra noen som helst- dersom kommunen ikke har vedtatt en egen, strengere forskrift.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.369
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    @tkr Det er en nasjonal anbefaling om å ikke samles mer enn 10. Altså ikke et forbud. Men kommuner kan selv vedta strengere, bindende regler. Da har hun altså ikke brutt annet enn sine egne anbefalinger, dersom da denne kommunen har vedtatt en strengere forskrift.

@Larson en hyttefest er ikke et arrangement. Og på restauranten var hun ikke tilstede.

Det gjør et jo til syvende og sist ikke til en mindre monumental dumhet, bare så det er sagt. :)

Mvh

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.707
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    En av mine samtaler med en kommuneoverlege forløp seg slik; " Er det forbud mot å ha innendørs øvelser for voksenkorps?" Svar; "Nei, men vi anbefaler det ikke- i tråd med nasjonale anbefalinger". Meg; "Kan vi straffes?" Svar; "Nei".
    Så spurte jeg konkret om smittesituasjonen i den aktuelle kommunen; ingen den siste måneden. Hvorpå jeg da sa at vi starter med øvelser fra og med i dag, noe du herved er informert om.

Så; nasjonale anbefalinger og nasjonale tiltak er to vidt forskjellige ting. Tiltak er påbud/forbud, mens anbefalinger er nettopp anbefalinger.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.515
    Jeg liker det der, Lars_erik. Ikke sikkert du brur deg om det , men sånn er det med den saken👌

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.707
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dersom Erna ikke har gjort noe ulovlig er det nesten enda mer oppsiktsvekkende. Noen dager og ingen jurist har skjønt at dette er ok? Neppe.
    Enkelte jurister har nå gått ut med akkurat det samme som jeg sier. Hørte det nettopp på Alltid nyheter på NRK.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.707
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg liker det der, Lars_erik. Ikke sikkert du brur deg om det , men sånn er det med den saken👌
    Jeg liker at du liker 😁

Det jeg aldri har brydd meg om, er å følge flokken- når jeg er overbevist om at flokken tar feil. Og da bryr jeg meg heller ikke hva flokken måtte mene om akkurat det 😎

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.707
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    hjelper jo lite på ernas morale; hun hadde neppe den varianten i panna da hun gav svaret.
    Det er jeg helt enig i. Hun kan selvsagt ikke gå mot sine egne nasjonale anbefalinger.

Det jeg prøver å få fram, er idiotien i både felles nasjonale tiltak og anbefalinger, og forskjellen på de. Corona- håndteringen i et nøtteskall det; total mangel på forståelse for at Norge ikke er Oslo.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.707
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nå synes jeg kanskje å nedsnakke Corona-innsatsen til "idioti" kanskje ikke er beste medisin heller da.
    Jeg er ikke akkurat overmåte imponert over Solberg, Høie, Nakstad & co. Det de har drevet med det siste året, er for meg idioti. Så den ordbruken står jeg for.

Akkurat her var idiotien nasjonale tiltak og nasjonale anbefalinger, som om Norge skulle være kliss likt over alt.

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Jeg er ikke akkurat overmåte imponert over Solberg, Høie, Nakstad & co. Det de har drevet med det siste året, er for meg idioti. Så den ordbruken står jeg for.

Akkurat her var idiotien nasjonale tiltak og nasjonale anbefalinger, som om Norge skulle være kliss likt over alt.
    Jeg kan meddele at her i Sævikvegen 53 har vi også nesten full kontroll. Jeg har ca. 1 mål tomt og Coronaen har ikke passert hekken. Attaboy!

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.707
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Og mellom oss så er han en kødd innimellom.
    Smittesporingssjefen i en kommune jeg har voksenkorps i synes også det. Han spiller i det korpset, og var den siste som måtte gi seg- for noen uker siden. Kommunelegen i den kommunen, hans sjef, uttalte følgende; "Jeg vil ikke vite hva hva dere driver med, men han har jo helt rett. Så sett i gang med øvelser ". 😁

• Haha
    Reaksjoner: Bx

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.194
    Nyhetene de siste 2 dager har i stor grad omhandlet vår gode statsminister og hennes tarvelige feiring av hennes 60 års dag med 14 gjester på 3 bord og politiet skal etterforske dette, om det er ulovlig og eventuell bot. Potetland, sinnsykt hele greia. Hva hun gjør har neppe noen betydning for pandemien, heller ikke noe signaleffekt, bare journalist-mat dette og til glede for venstresiden som lengter etter neste statsminister. At jeg kan ha 10 gjester er greit og hun hadde 14, veldig alvorlig og mye å skrive om, utrolig. Ikke viktig i det hele tatt dette, bagatell.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.515
    Helt enig. De satt ved tre forkjellige bord. Helt iinnenfor hvis folk ikke kjenner hverandre. Men utenfor hvis de gjør.... selv om smittefaren er mindre

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Nyhetene de siste 2 dager har i stor grad omhandlet vår gode statsminister og hennes tarvelige feiring av hennes 60 års dag med 14 gjester på 3 bord og politiet skal etterforske dette, om det er ulovlig og eventuell bot. Potetland, sinnsykt hele greia. Hva hun gjør har neppe noen betydning for pandemien, heller ikke noe signaleffekt, bare journalist-mat dette og til glede for venstresiden som lengter etter neste statsminister. At jeg kan ha 10 gjester er greit og hun hadde 14, veldig alvorlig og mye å skrive om, utrolig. Ikke viktig i det hele tatt dette, bagatell.
    [/QUOTE]
    mine uthevelser, så klart.

hva hun gjør har liten betydning. hva jeg gjør har liten betydning. hva jens gjør har liten betydning. hva andre gjør, har liten betydning. så hvorfor har vi disse reglene. erna sa jo at de var viktige, men det har jo ingen betydning.

har logikken nå blitt partipolitisk?

U

Utgatt24668

Gjest
    Nettopp - en bagatell. Det har riktignok en viss betydning at hun bryter sine egne regler, men omstendighetene er formildende og alle forstår glippen. Dette har nok mest å gjøre med å balansere det med nachspiel-pampene i AP. Slett journalistikk.

En kommentar og vurdering er en ting. Nå er det blåst opp til Se og Hør på steroider.

U

Utgatt24668

Gjest

hva hun gjør har liten betydning. hva jeg gjør har liten betydning. hva jens gjør har liten betydning. hva andre gjør, har liten betydning. så hvorfor har vi disse reglene. erna sa jo at de var viktige, men det har jo ingen betydning.

har logikken nå blitt partipolitisk?
    [/QUOTE]

Joda, det var en feil og det har en betydning. Vi vet historien nå, og hun burde ha vært mer bevisst denne sushi-serveringen. Hun hadde til hensikt å overholde reglene og alt var lagt opp til det, men det sklei ut.

Det er likevel en stor forskjell på å planlegge for en ansvarlig gjennomføring og at man gjør feil underveis vs. å planlegge for fest og overtramp. Alle vet det, la oss gå videre. Vi har mye annet og mer alvorlig ting å ta Erna på.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

en må gjerne mene ditt og datt, men dette er en absurd diskusjon muliggjort av regler som er mer enn absurd. den som tror at vi tar rotta på viruset eller ikke pga. den rette tolkning av en regel, har lite forstått.

og det er erna som har gitt oss denne galskapen. la henne bli en så vesentlig del av det som mulig, så hun ser at hun har selv bragt seg inn i dette.

U

Utgatt24668

Gjest
    ^ Det som er positivt med hendelsen med Erna, er at det demonstrerer hvor vanskelig det er å følge med på Joker Nord reglene som gjelder.

De kunne ha blitt langt mer forenklet og kommunisert - et sett med regler på nasjonalt nivå og grader av tiltak tilpasset regionalt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn