De største problemene ligger i fritidsreiser utenlands og arbeidsinnvandring fra særlig Øst-Europa. Sykepleiere fra Sverige er vel det minste problemet, særlig om helsepersonell hadde blitt vaksinert først.
Så;her er det mest av alt ideologi og at man kun tenker umuligheter.
Selvsagt kan alle arbeidsinnvandrere fra Øst-Europa settes i karantene- som fungerer. Her er det kun viljen det står på. Samme gjelder forbud mot fritidsreiser utenlands; kun viljen. Mens man ikke har betenkeligheter med sterkt inngripende tiltak i smittefrie kommuner og områder. Så ser man jo at høyre- folk i tråden påpeker våre forpliktelser overfor EU. Til det er det og si at dette er en svært spesiell situasjon, der man faktisk må velge å se bort i fra disse. Forpliktelser bør først og fremst ligge i å gjøre det best mulig for egne innbyggere.
- Fritidsreiser burde ha vært enkelt å unngå. Helt enig.
- Andre EU land har jo restriksjoner på å reise mellom kommunegrenser, f eks Italia. Så argumentet om forpliktelser til EU ser jeg ikke helt.
- Vedrørende arbeidsinnvandring så burde det ha vært mulig å innføre ordninger som tidligere hadde vært strengere. Dette ble beskrevet som svært vanskelig iht Virke og NHO. Jeg tror ikke de tok dette fra løse luften, men det er all grunn til å tro at de fikk for mye de skulle ha sagt i fjor høst.
- Jeg tror ikke kritisk tekning mht håndteringen av corona lett kan deles mellom tradisjonelle politiske grenser. Jeg ser en etterpåklok Støre, et MDG som snakker om å bruke pandemien til å kneble oljebransjen, et populistisk SP som kommer med enkle men urealistiske løsninger (F eks innføre Sputnik som vaksine uten dokumentasjon) og et KrF som ofrer alle unge voksne som har valgt et liv som ikke passer deres 50-talls ideal. Selv om Erna ikke evner å følge sine egne regler, er jeg usikker på om vi hadde vært bedre stilt med de andre - selv om jeg er kritisk til bakspeil-mentaliteten / reaktiv ledelse. Jeg er redd vi får rett mht den mentale helsen - og svaret blir til høsten at «vi ikke viste». Men vi vet jo i dag at dette går i feil retning...
- Jeg stiller meg svært undrende til at vi ikke i større grad har prioritert de i utsatte yrker, de som bor alene - i stor grad unge voksne. Argumentet om å kun prioritere barn og holde skolene åpne har undergravet fokuset på en større gruppe som sliter, og med potensielt større sosialøkonomiske og mentale følger