Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Man er opptatt av at regler må følges, munnbind, ha inngripende tiltak, vente på vaksiner, ikke bruke AZ, vise moralsk forargelse...

    Mens det aller viktigste nevnes kun av noen ytterst få her; importsmitte.

    Det finnes jo ingen som tvil om det er der både årsak og løsning har vært hele tiden. Hvorfor tror folk vi fikk ned smitten i fjor vår? Det hadde aldri gått, uten den stopp av importsmitte vi hadde- fram til midten av juni.

    Det er jo helt innlysende. Samtidig helt borte for de fleste.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Jeg er omtrent sist I denne vaksinekøen, men er heldigvis ikke belemret med dette misunnelsesgenet til Larson og er for vaksinepass. Men, det er jo interesant å se at denne omsorgen for "arbeiderne" ikke står i veien for misunnelsen..
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Om ikke annet vil vi trolig ruste oss bedre til framtidige pandemier, basert på erfaringene som gjøres nå.
    Ha ha! Tror du på dette selv?

    Jeg husker storflommen i 1995. Jeg husker også at politikere fra alle partier sto på barrikadene ( dikene! ) og lovet at det skulle bevilges penger til flomforebyggende tiltak i hele Gudbrandsdalen slik at noe slikt ikke skulle skje igjen!

    Ble det gjort noe som helst for å redusere faren for flom og skalder på hus og eiendom? NEI!
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    597
    Antall liker
    478
    Sted
    Aarhus
    fra april i fjor
    Jeg synes det virker som om du beskriver IFR og ikke CFR her.
    Sørdeles gode regneferdigheter på deg i fjor når du påstod at innen juni hadde sverige oppnådd flokkimunitet.sett opp regnestykket.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ha ha! Tror du på dette selv?

    Jeg husker storflommen i 1995. Jeg husker også at politikere fra alle partier sto på barrikadene ( dikene! ) og lovet at det skulle bevilges penger til flomforebyggende tiltak i hele Gudbrandsdalen slik at noe slikt ikke skulle skje igjen!

    Ble det gjort noe som helst for å redusere faren for flom og skalder på hus og eiendom? NEI!

    LETTITOR_okboomer.jpg
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Man er opptatt av at regler må følges, munnbind, ha inngripende tiltak, vente på vaksiner, ikke bruke AZ, vise moralsk forargelse...

    Mens det aller viktigste nevnes kun av noen ytterst få her; importsmitte.

    Det finnes jo ingen som tvil om det er der både årsak og løsning har vært hele tiden. Hvorfor tror folk vi fikk ned smitten i fjor vår? Det hadde aldri gått, uten den stopp av importsmitte vi hadde- fram til midten av juni.

    Det er jo helt innlysende. Samtidig helt borte for de fleste.
    Importsmitte er en driver, men Norge har over flere tiår gjort seg for avhengig av sykepleiere fra Sverige og arbeidskraft fra Polen til at vi hadde lyktes med en New Zealand strategi. Dessuten måtte vi hatt en helt annen grensekontroll mot Sverige som ikke er påtenkt eller realistisk per i dag. Klart, vi kunne hatt en bedre kontroll på Gardemoen, åpenbart som ville ha bidratt til et redusert smittetrykk - men Jonas hadde ikke klart å bremse det så mye mer vil jeg tro. Kanskje hadde vi sluppet bølge 3.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Importsmitte er en driver, men Norge har over flere tiår gjort seg for avhengig av sykepleiere fra Sverige og arbeidskraft fra Polen til at vi hadde lyktes med en New Zealand strategi. Dessuten måtte vi hatt en helt annen grensekontroll mot Sverige som ikke er påtenkt eller realistisk per i dag. Klart, vi kunne hatt en bedre kontroll på Gardemoen, åpenbart som ville ha bidratt til et redusert smittetrykk - men Jonas hadde ikke klart å bremse det så mye mer vil jeg tro. Kanskje hadde vi sluppet bølge 3.
    Jeg bryr ikke så nye mye om hva Jonas ville gjort. Jeg bryr meg kun om hva som burde vært gjort. Importsmitte er årsaken til at vi har inngripende tiltak. Løsningen er å få slutt på Importsmitte.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg bryr ikke så nye mye om hva Jonas ville gjort. Jeg bryr meg kun om hva som burde vært gjort. Importsmitte er årsaken til at vi har inngripende tiltak. Løsningen er å få slutt på Importsmitte.
    Helt enig i det, men jeg stiller spørsmål til om vi hadde klart å stoppe alle hullene i sveitserosten til at det hadde monnet nok til å redusere tiltakene og tiltaksbyrdene. Det virker som vi er lysår unna å ha kontroll på noe som helst - med rapporter om lekkasjer hver dag. Pratet til Høie og Nakstad hjelper liksom ikke.. vi ligger så jævlig langt bakpå. Bortkjempte nordmenn klager på karantenehotell og vil hjem - folk fester og koser seg i påska..
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    21 PROSENT ØKNING I SELVMORDSTELEFONER

    Kirkens SOS har besvart 2391 samtaler mellom palmesøndag og påskeaften. 25% av samtalene har omhandlet selvmord, en økning fra 21% året før.

    – I påsken i fjor så vi en dobling av selvmordssamtaler sammenliknet med året før, fra 11% til 21%. Det er trist å se at dette tallet har økt ytterligere i år, sier generalsekretær Lasse Heimdal.

    ... men det kan vi vel se bort ifra ettersom vi hadde en nedgang av selvmord i 2020?
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Når man bedriver sivil ulydighet ved å traske i korps i Trøndelag så kan man ikke forvente spesielt mye innsikt i hvor tett vi er integrert i europeisk økonomi og arbeidsliv.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Helt enig i det, men jeg stiller spørsmål til om vi hadde klart å stoppe alle hullene i sveitserosten til at det hadde monnet nok til å redusere tiltakene og tiltaksbyrdene. Det virker som vi er lysår unna å ha kontroll på noe som helst - med rapporter om lekkasjer hver dag. Pratet til Høie og Nakstad hjelper liksom ikke.. vi ligger så jævlig langt bakpå. Bortkjempte nordmenn klager på karantenehotell og vil hjem - folk fester og koser seg i påska..
    Vi er lysår unna, pga ideologi. Vi blir pålagt inngripende tiltak innenlands- selv der smitte knapt finnes. Men skal altså ikke kunne gjøre det som virkelig monner; forby fritidsreiser utenlands, sørge for at absolutt alle testes og settes i karantene ved innreise- uten unntak. Det er det eneste som vil hjelpe.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Når man bedriver sivil ulydighet ved å traske i korps i Trøndelag så kan man ikke forvente spesielt mye innsikt i hvor tett vi er integrert i europeisk økonomi og arbeidsliv.
    Anbefalinger om å ikke drive med fritidsaktiviteter i områder uten smitte, er symbolpolitikk. Så det akter jeg å fortsette med å bryte.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Vinteren er på hell, i hvertfall for de fleste (ikke her..). I hele vinter har man ventet på de store smitteutbruddene i hyttekommunene og skisenterene. Men vi har hatt juleferie, vinterferie og nå påskeferie og i forkant av hver ferie så har det vært mye støy om denne smitten men foreløpig så har det gått rimelig ok...

     
    Sist redigert av en moderator:
    R

    rr30629

    Gjest
    Setter en femtilapp på at et av punktene er at morbid inviterer larson og lars_erik hjem på en øl når det over. Erna ser oss.

     
    Sist redigert av en moderator:
    • Liker
    Reaksjoner: OMF
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Vi er lysår unna, pga ideologi. Vi blir pålagt inngripende tiltak innenlands- selv der smitte knapt finnes. Men skal altså ikke kunne gjøre det som virkelig monner; forby fritidsreiser utenlands, sørge for at absolutt alle testes og settes i karantene ved innreise- uten unntak. Det er det eneste som vil hjelpe.
    Enig i det, men dette er jo ikke praktisk gjennomførbart ettersom vi har gjort oss avhengig av sykepleiere fra Sverige og arbeidere fra øst-Europa. Hadde vi ført såpass strenge tiltak på grensene for alle, hadde økonomien og helsesystemet kollapset. Og, dette er grunnet en ideologi som vi har ført over flere tiår.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Enig i det, men dette er jo ikke praktisk gjennomførbart ettersom vi har gjort oss avhengig av sykepleiere fra Sverige og arbeidere fra øst-Europa.
    Men vi er altså ikke avhengig av de titusener vi har sendt på NAV? Det er tydeligvis gjennomførbart.
    Høyreregjeringen har bestemt å stenge ned de deler av arbeidslivet som ikke har gjort seg avhengig av billig arbeidskraft fra østeuropa. Du har rett i at dette er ren ideologi. Det har ingenting med smittevern å gjøre.....
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Enig i det, men dette er jo ikke praktisk gjennomførbart ettersom vi har gjort oss avhengig av sykepleiere fra Sverige og arbeidere fra øst-Europa. Hadde vi ført såpass strenge tiltak på grensene for alle, hadde økonomien og helsesystemet kollapset. Og, dette er grunnet en ideologi som vi har ført over flere tiår.
    De største problemene ligger i fritidsreiser utenlands og arbeidsinnvandring fra særlig Øst-Europa. Sykepleiere fra Sverige er vel det minste problemet, særlig om helsepersonell hadde blitt vaksinert først.

    Så;her er det mest av alt ideologi og at man kun tenker umuligheter.

    Selvsagt kan alle arbeidsinnvandrere fra Øst-Europa settes i karantene- som fungerer. Her er det kun viljen det står på. Samme gjelder forbud mot fritidsreiser utenlands; kun viljen. Mens man ikke har betenkeligheter med sterkt inngripende tiltak i smittefrie kommuner og områder. Så ser man jo at høyre- folk i tråden påpeker våre forpliktelser overfor EU. Til det er det og si at dette er en svært spesiell situasjon, der man faktisk må velge å se bort i fra disse. Forpliktelser bør først og fremst ligge i å gjøre det best mulig for egne innbyggere.
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Regner med du kan bla opp noen tall på faktiske fritidsreiser til utlandet med påfølgende korona? Eller så kan jeg ikke se at noen har snakket om våre forpliktelser til EU, hva enn det skulle være. Men at man er avhengig av handel og tjenester fra og til EU er jo et faktum, fravær av dette vil gi større konsekvenser enn at du ikke får marsjert.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Regner med du kan bla opp noen tall på faktiske fritidsreiser til utlandet med påfølgende korona? Eller så kan jeg ikke se at noen har snakket om våre forpliktelser til EU, hva enn det skulle være. Men at man er avhengig av handel og tjenester fra og til EU er jo et faktum, fravær av dette vil gi større konsekvenser enn at du ikke får marsjert.
    Det er muligens slik på høyresiden at alt man gjør, gjør man for sin egen del.

    For min del er det slik at jeg holder aktiviteter igang for de som mener at det er viktig for dem selv, det sosiale, gleden og samfunnet det aktuelle stedet. Og dersom noen blir moralsk forarget av at slike uhyrligheter foregår der smitte knapt finnes, så bryr deg meg særdeles lite.

    Så spar meg for tøv om "større konsekvenser enn at du ikke får marsjert".
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.622
    Antall liker
    931
    Men vi er altså ikke avhengig av de titusener vi har sendt på NAV? Det er tydeligvis gjennomførbart.
    Høyreregjeringen har bestemt å stenge ned de deler av arbeidslivet som ikke har gjort seg avhengig av billig arbeidskraft fra østeuropa. Du har rett i at dette er ren ideologi. Det har ingenting med smittevern å gjøre.....
    Er litt usikker på uttrykket " de ti- tusenvis vi har sendt til Nav" For svært mange er dette et attraktivt sted å komme til og køen er lang og begrunnelsene mangfoldig og ofte svært diffus.
    Å stenge ute utenlandske arbeidere, som taper inntekt og har familie og økonomiske forpliktelser i hjemlandet, er vel heller ikke så veldig solidarisk.?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    De største problemene ligger i fritidsreiser utenlands og arbeidsinnvandring fra særlig Øst-Europa. Sykepleiere fra Sverige er vel det minste problemet, særlig om helsepersonell hadde blitt vaksinert først.

    Så;her er det mest av alt ideologi og at man kun tenker umuligheter.

    Selvsagt kan alle arbeidsinnvandrere fra Øst-Europa settes i karantene- som fungerer. Her er det kun viljen det står på. Samme gjelder forbud mot fritidsreiser utenlands; kun viljen. Mens man ikke har betenkeligheter med sterkt inngripende tiltak i smittefrie kommuner og områder. Så ser man jo at høyre- folk i tråden påpeker våre forpliktelser overfor EU. Til det er det og si at dette er en svært spesiell situasjon, der man faktisk må velge å se bort i fra disse. Forpliktelser bør først og fremst ligge i å gjøre det best mulig for egne innbyggere.
    - Fritidsreiser burde ha vært enkelt å unngå. Helt enig.​
    - Andre EU land har jo restriksjoner på å reise mellom kommunegrenser, f eks Italia. Så argumentet om forpliktelser til EU ser jeg ikke helt.​
    - Vedrørende arbeidsinnvandring så burde det ha vært mulig å innføre ordninger som tidligere hadde vært strengere. Dette ble beskrevet som svært vanskelig iht Virke og NHO. Jeg tror ikke de tok dette fra løse luften, men det er all grunn til å tro at de fikk for mye de skulle ha sagt i fjor høst.​
    - Jeg tror ikke kritisk tekning mht håndteringen av corona lett kan deles mellom tradisjonelle politiske grenser. Jeg ser en etterpåklok Støre, et MDG som snakker om å bruke pandemien til å kneble oljebransjen, et populistisk SP som kommer med enkle men urealistiske løsninger (F eks innføre Sputnik som vaksine uten dokumentasjon) og et KrF som ofrer alle unge voksne som har valgt et liv som ikke passer deres 50-talls ideal. Selv om Erna ikke evner å følge sine egne regler, er jeg usikker på om vi hadde vært bedre stilt med de andre - selv om jeg er kritisk til bakspeil-mentaliteten / reaktiv ledelse. Jeg er redd vi får rett mht den mentale helsen - og svaret blir til høsten at «vi ikke viste». Men vi vet jo i dag at dette går i feil retning...​
    - Jeg stiller meg svært undrende til at vi ikke i større grad har prioritert de i utsatte yrker, de som bor alene - i stor grad unge voksne. Argumentet om å kun prioritere barn og holde skolene åpne har undergravet fokuset på en større gruppe som sliter, og med potensielt større sosialøkonomiske og mentale følger​
     
    Sist redigert av en moderator:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Vel, hvis du får tilsendt en link av en kompis i risikogruppen, bruker denne for å bestille time til deg selv som er lenger bak i køen, fortjener man en pekefinger.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.283
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Er litt usikker på uttrykket " de ti- tusenvis vi har sendt til Nav" For svært mange er dette et attraktivt sted å komme til og køen er lang og begrunnelsene mangfoldig og ofte svært diffus.
    Å stenge ute utenlandske arbeidere, som taper inntekt og har familie og økonomiske forpliktelser i hjemlandet, er vel heller ikke så veldig solidarisk.?
    Et attraktivt sted å komme til ? Tror du permitteringer og ledighet er drømmen for de fleste? Svært fristende å bruke uttrykket "ta deg sammen"...
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Noen er iallfall edru i påsken.

    Til tross for at de ennå ikke har løst AstraZeneca-mysteriet, er Greinacher tydelig på at alt så langt tyder på at nytteverdien veier opp for risikoen.

    – Det ville vært feil ikke å informere offentligheten om risikoen, men den er veldig, veldig liten. Risikoen er mye mindre enn risikoen vi tar i våre daglige liv, for eksempel ved å kjøre motorsykkel. Hvis folk blir redde for å vaksinere seg, kan det gjøre mer skade fordi man da står overfor covid-risikoen.

    Professoren sier imidlertid at han ikke kan svare på om nytten veier opp for risikoen blant personer i 20- og 30-årene:

    – Det er ikke min ekspertise, jeg er ikke epidemiolog og kan ikke balansere alle disse viktige argumentene og aspektene på en optimal måte. For å svare på det må man samle en gruppe eksperter, som kan vurdere disse aspektene og deretter gi en anbefaling.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Er det ikke litt drøyt å tilegne mennesker dårlig moral når de bestiller time på en lovlig app? Skal det være opp til den enkelte å vite akkurat hvor du står i køen?
    Langt over streken, spør du meg.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det finnes jo ting du bare ikke gjør, selv om det er lovlig.
    Det er jo nettopp det. Denslags tankegang blir sjeldnere og sjeldnere, og så lenge man slipper unna med det og det ikke er direkte ulovlig, så er det tilsynelatende fler og fler som syns sånt er greit.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    R

    rr30629

    Gjest
    Hva gjør man ikke for å slippe..

    Påskeaften måtte en mann hentes ned fra fjellet av Norsk folkehjelp etter et kreativt forsøkt på å omgås karantenehotellreglene

    Mannen vil nå bli anmeldt for brudd på karantenebestemmelser for ulovlig grensepassering. Operasjonsleder Johnsen sier også at han trolig vil bli stilt ansvarlig for erstatning av redningsaksjonen


     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    - Mye mulig er det komplekst å utarbeide en nyansert smittevernstrategi. Men det er ikke umulig. Fraværet er egentlig et resultat av politisk latskap, at de ikke gadd, tok tid, evnet eller orket å gå inn i detaljene,

    - Det er litt som å gi 30 mennesker cellegift, fordi du vet at én av dem har kreft. Det er kollektiv avstraffelse.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det er jo nettopp det. Denslags tankegang blir sjeldnere og sjeldnere, og så lenge man slipper unna med det og det ikke er direkte ulovlig, så er det tilsynelatende fler og fler som syns sånt er greit.
    Jeg er ikke helt overbevist om det. Under pandemien er det svært mange som har vist hensyn til andre og har sogar mistet jobb og inntekt. Jeg opplever også at mange av våre nye landsmenn har verdier som nordmenn har mistet litt i oljealderen (jeg ser på nettet at noen tilegner «sniking» til disse). Å ha oversikt over køen på vaksinene er svært vanskelig i et moderne og stort samfunn. Å moralisere over dette når appen tillater å bestille vaksinering faller derfor på sin egen urimelighet.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg trodde kanskje de fleste hadde fått med seg at det er et slags køsystem for hvem som skal få vaksiner, når.

    Jeg kjøper heller ikke argumentet om at "hvis det er gjennomførbart, så er det lovlig". Man vet bedre, hvis man kjenner etter.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg trodde kanskje de fleste hadde fått med seg at det er et slags køsystem for hvem som skal få vaksiner, når.

    Jeg kjøper heller ikke argumentet om at "hvis det er gjennomførbart, så er det lovlig". Man vet bedre, hvis man kjenner etter.
    Joda, men for tiden med nye beskjeder hver dag på status mht antall vaksiner så er det ikke helt enkelt. Jeg utelukker ikke at noen har spekulert i en feil i appen, men synes det er drøyt å «moralisere dem over en kam» 🤔 Jeg synes moralistene som får betalt opp til 2 mil for å si selvfølgeligheter på TV godt kunne ha tatt mer eierskap til sin egen inkompetanse.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Joda, men for tiden med nye beskjeder hver dag på status mht antall vaksiner så er det ikke helt enkelt. Jeg utelukker ikke at noen har spekulert i en feil i appen, men synes det er drøyt å «moralisere dem over en kam» 🤔 Jeg synes moralistene som får betalt opp til 2 mil for å si selvfølgeligheter på TV godt kunne ha tatt mer eierskap til sin egen inkompetanse.
    Det er faktisk så enkelt som at man får beskjed når det er sin tur.

    Vanligvis er jeg ikke så veldig glad i moralisering, men er mindre fan av sniking og juksing. Dessuten er snart moralsk indignasjon den eneste gleden man har igjen for tiden.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Det er enkelte nordmenn som lever under holdningen "det er lov å prøve seg" og "det er ikke feil før du blir tatt"
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2

    The Covid passport is a revolting idea. Authoritarian. Discriminatory. Un-British. The PM will give us more details in a press conference today but it’s a mark of how far lockdown has warped our values that it’s already being hailed as a “freedom pass”. The public is all for it, of course: these are the people who call the cops when they see a queue outside a church. We’ve become so used to control that being permitted to do something that in ordinary times would be quite normal, like go to the theatre or attend a football match, is treated as a benign act of mercy by an all-loving state.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn