Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Totalt antall døde i Norge for 2020 var 40 611.
    Det inkluderer alt fra influensa, corona (noen få 100) til alvorlig sykdom og ulykker.
    Dvs. flesteparten av de dødsfallene vil uansett skje i år også.
    De 57 200 som jeg regnet på vil seff. også inneholde noen av de som uansett ville ha dødd, men sannsynligvis ikke alle.
    Hvis en trekker fra alle de 40000 som døde i 2020, så har en fortsatt en overdødlighet på omlag 18 000.
    Men dette vil vi aldri få noen reele tall på, dette er en ren regneøvelse.

    Som sagt, det er utallige måter å beregne dette på. Vi vil uansett ikke få et svar på dette siden vi har iverksatt omfattende tiltak og etterhvert vaksinering.
    Om ikke annet, så kan det hende vi faktisk får færre dødsfall enn normalt i 2020, dette fordi veldig mange eldre har vært isolert, og derved ikke har blitt utsatt for smittbare sykdommer som lungebetennelse og influensa.
    Tallene for 2020 kommer sannsynligvis nå på vårparten.
    Jeg sliter litt med å skjønne poenget ditt.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Du åpner med en løgn vil jeg påstå. Jeg regner med at du kjører bil? Det er noe av det mest utrygge (eller dumdristige...) du kan gjøre i vårt moderne samfunn. Jeg kan egentlig forstå begge sider i diskusjonen omkring AZ. Men hver gang du setter deg i bilen for å ta en tur på riksveg eller motorvei, så er sjansen for å dø mange mange ganger større enn om du tar AZ vaksinen. I tillegg er det mye større sjanse for å dø om du: Går i byen, sykler der det er trafikk, tar bussen eller tar fly. For meg blir det litt rart å være skeptisk til noe som har en dramatisk mye mindre risiko enn tingene du gjør nærmest daglig.

    ADVARSEL: Klikker du på linken under så vit at en av sju som leser den vil dø av kreft...

    Jeg åpner med en løgn? Innlegget ditt er bullshit fra begynnelse til slutt. Og hva vet vel du om mine risikofaktorer ved å ta AZ vaksinen? Helt riktig, ingenting.

    For meg blir det litt rart at folk er så oppsatt på å overbevise andre om at noe er trygt, uten at de kan vite om det stemmer.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.715
    Torget vurderinger
    96
    Jeg åpner med en løgn? Innlegget ditt er bullshit fra begynnelse til slutt. Og hva vet vel du om mine risikofaktorer ved å ta AZ vaksinen? Helt riktig, ingenting.

    For meg blir det litt rart at folk er så oppsatt på å overbevise andre om at noe er trygt, uten at de kan vite om det stemmer.
    Du påstår at du unngår utrygge ting, noe jeg ikke tror er mulig om du lever som normalt i vårt moderne samfunn.
    Ellers er alt jeg skrev riktig, de aller fleste av oss utfører aktiviterer daglig og ukentlig med dramatisk mye høyere risiko for død enn å ta AZ vaksinen. Men har man alvorlig kronisk sykdom så kan jo vaksiner eller medisiner være forbundet med risiko.

    Jeg innrømmer gjerne at jeg selv kjenner en viss skepsis mot akkurat den vaksinen nå, men samtidig innser jeg at det ikke er rasjonelt med tanke på de dataene vi hittil har sett. Mediene gjør jobben sin som er å skremme, og noen av oss lar seg påvirke. Klikk klikk klikk.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Du påstår at du unngår utrygge ting, noe jeg ikke tror er mulig om du lever som normalt i vårt moderne samfunn.
    Ellers er alt jeg skrev riktig, de aller fleste av oss utfører aktiviterer daglig og ukentlig med dramatisk mye høyere risiko for død enn å ta AZ vaksinen. Men har man alvorlig kronisk sykdom så kan jo vaksiner eller medisiner være forbundet med risiko.

    Jeg innrømmer gjerne at jeg selv kjenner en viss skepsis mot akkurat den vaksinen nå, men samtidig innser jeg at det ikke er rasjonelt med tanke på de dataene vi hittil har sett. Mediene gjør jobben sin som er å skremme, og noen av oss lar seg påvirke. Klikk klikk klikk.
    Jeg skrev:

    Det er ganske enkelt. Hvis jeg ser at noe virker dumdristig eller utrygt så lar jeg være å gjøre det.
    Ditt barnslige forsøk på å arrestere meg for å kjøre bil på bakgrunn av dette er bare statistisk sett 100% teit.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.947
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    Var det ikke det jeg visste; strenge tiltak- hvertfall til midten av mai. Så da skal folk fortsatt være nødt til å iføre seg fullt regnhyre, selv der smitte knapt finnes. Samt at en sikker vaksine ikke skal brukes.

    Jada, gudene er fortsatt gale.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.715
    Torget vurderinger
    96
    Jeg skrev:



    Ditt barnslige forsøk på å arrestere meg for å kjøre bil på bakgrunn av dette er bare statistisk sett 100% teit.
    Ok. Kjør bil så mye du orker. Jeg prøver å poengtere det merkelige med frykten for en vaksine mens man samtidig gjør ting med høyere risko. Jeg er litt der selv også og du tar dette mye mer personlig enn det var ment. Over og ut, fortsatt god påske.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ok. Kjør bil så mye du orker. Jeg prøver å poengtere det merkelige med frykten for en vaksine mens man samtidig gjør ting med høyere risko. Jeg er litt der selv også og du tar dette mye mer personlig enn det var ment. Over og ut, fortsatt god påske.
    Ja, merker jeg blir litt trigget når folk liksom skal forklare meg at noe er trygt for meg, bare fordi statistikken er sånn og sånn. Samtidig som det er titalls med tilfeller av faktiske alvorlige bivirkninger og død. Hjelper jævlig lite med statistikk hvis man er en av de uheldige som faktisk blir syke, og det vet man jo ikke før man har prøvd.

    Jotakk, god påske.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.523
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker denne, hvem bruker du (?)
    Fra linken:
    Serological testing of a representative random sample of the population to detect evidence of exposure to a pathogen is an important method to estimate the true number of infected individuals [7,8,9]. Many such serological surveys are currently being undertaken worldwide [10], and some have thus far suggested substantial under-ascertainment of cases, with estimates of IFR converging at approximately 0.5 - 1% [10-12].
    Her er hva svenske FHM skrev om saken i fjor:
    Our point estimate of the infection fatality rate is 0.6%, with a 95% confidence interval of 0.4–1.1%. For the age group 0–69 years, we get an estimate of 0.1% (c.i. 0.1–0.2%), and for those of age 70 years or older our estimate is 4.3% (c.i. 2.7–7.7%).
    Det er ganske logisk at gjennomsnittlig IFR går ned når smitten nå sprer seg mest blant ungdom og de aller eldste har blitt vaksinert.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Hvis du vil diskutere IFR, så må du gjerne kritisere artikkelen jeg linket til, eller FHI som bruker 0,12% hvis jeg ikke husker feil. Er vel egentlig mer relevant om du dokumterer din IFR på 1% som jeg tror du har brukt.


    Har Sverige 13500 i overdødelighet i denne perioden?
    IFR i Europa og Nord-Amerika er estimert til 0,3-0,4 i den samme artikkelen.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Ikke så galt at det ikke er godt for noen.

    Milliardærene ble rikere

    Verdens 2365 milliardærer økte formuen med 54 prosent i løpet av pandemiens første år, skriver CBS. Mellom mars 2020 og mars 2021 økte milliardærenes rikdom fra 8,04 trillioner dollar til 12,39 trillioner dollar, ifølge data fra blant andre Forbes.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    IFR i Europa og Nord-Amerika er estimert til 0,3-0,4 i den samme artikkelen.
    Ja, den varierer litt. Dette har jo selvsagt med allmennhelsen til befolkningen å gjøre og også kvaliteten/kapasiteten til helsevesenet. Men fortsatt er anslaget for Europa 0,2% hvis man utelater sykehjemspasienter. Og skal man justere mer på tallene - så havner vel ikke Norge i Spain/Uk/Belgium segmentet.

    Det er fortsatt et godt stykke opp til 1% som tidvis har dukket opp i tråden her.


    Fra side 14;
    IFR still varies substantially across continents and countries. Overall average IFR may be ~0.3-0.4% in Europe and the Americas (~0.2% among community-dwelling non-institutionalized people), and ~0.05% in Africa and Asia (excluding Wuhan). Within Europe, IFR estimates were probably substantially higher in the first wave in countries like Spain, UK and Belgium and lower in countries like Cyprus or Faroe Islands (~0.15%, even case fatality rate is very low), Finland (~0.15%) and Iceland (~0.3%).
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Fra juli i fjor

    Jeg mener jeg har vært nokså konsekvent med å grovregne 1 % dødelighet og en Re som gjør at viruset brenner ut ved ca 60 % av befolkningen. Det gir ca 30000 døde på 5 millioner innbyggere hvis man ikke gjør noe for å stoppe det. Da er kanskje tallet for dødelighet litt høyt og tallet for «flokkimmunitet» litt lavt, men det går sånn omtrent opp i opp. Kanskje det skulle vært 0,8 % og 80 %, noe som gir 32000, men godt nok for dette formålet. Det er ikke så mye miksing der. Hva svenskene har gjort og ikke gjort påvirker ikke det scenariet.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    fra april i fjor
    Jeg synes det virker som om du beskriver IFR og ikke CFR her.

    Nei, jeg har ikke glemt noe, og bokstaverer ut hvordan jeg regner for at det skal være lett å følge. Med 1 % dødelighet av de smittede får man 0,7 % av befolkningen, men gitt begrenset intensivkapasitet rundet jeg den opp til 1 %. Det er sannsynligvis lavt regnet.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Grovregning igjen: 5 millioner innbyggere, 60 % smittede før viruset dør ut på naturlig vis (men nye utbrudd med få års mellomrom når viruset har mutert nok til at immuniteten fra sist ikke lenger virker), ca 1 % dødelighet i gjennomsnitt (antagelig lavt regnet når sykehuskapasiteten er sprengt) - det blir ca 30000 døde i første bølge, i løpet av noen måneder. Trekk fra de 252 som faktisk har dødd, og så har du tallet du kan dele samfunnskostnader på.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Om immunitet og varighet fra oktober i fjor
    Det vi har lært etter det er at immuniteten ser ut til å forsvinne etter 6-12 måneder, slik at dette bare ville fortsette å rotere til befolkningen har blitt vaksinert.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg burde jo ikke gitt deg en likes her siden vi er dødsens uenige om det meste.... det var et svakt øyeblikk😁
    Jeg prøver alltid å sette like på innlegg jeg liker uavhengig av hvem som skriver det. ☺ Jeg liker til og med noen av Hermstad sine utspill i media selv om jeg ikke liker fyren særlig godt.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Det er faktisk også mulig å like et innlegg selv om man er uenig i standpunktet i innlegget. Begrunnelsen og utførelsen kan stå til en sekser selv om man ikke liker vedkommende sitt ståsted. Utrolig nok.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Hvor sannsynlig er det å dø etter (ikke av) az-vaksinen? På høyde med å bli født med 2 peniser.




    Jeg tror ikke at det er noen som fryktet dette, før de nå leste om det i avisen.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.947
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hvor sannsynlig er det å dø etter (ikke av) az-vaksinen? På høyde med å bli født med 2 peniser.




    Jeg tror ikke at det er noen som fryktet dette, før de nå leste om det i avisen.
    Dette betyr jo at det er farlig å bli født, derfor bør man ta abort- for å være på den sikre siden 🤘

    På sikt vil jo det også gjøre det overflødig med vaksiner...
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Å bli gravid og deretter føde barn er noe av det farligste en kvinne kan gjøre. Det dør årlig en rekke kvinner her i Norge. Unge og friske var de også (helt til de ikke var friske lenger).

    Så det er jo en logisk slutning å ta når risikoen ved AZ-vaksinen er uakseptabel.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.239
    Torget vurderinger
    1
    Ikke så galt at det ikke er godt for noen.

    Milliardærene ble rikere

    Verdens 2365 milliardærer økte formuen med 54 prosent i løpet av pandemiens første år, skriver CBS. Mellom mars 2020 og mars 2021 økte milliardærenes rikdom fra 8,04 trillioner dollar til 12,39 trillioner dollar, ifølge data fra blant andre Forbes.

    Man kan begynne å tro på konspirasjoner av mindre...
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hvor sannsynlig er det å dø etter (ikke av) az-vaksinen? På høyde med å bli født med 2 peniser.




    Jeg tror ikke at det er noen som fryktet dette, før de nå leste om det i avisen.
    You got me there. Nå fikk jeg plutselig en helt ustoppelig frykt for å våkne opp med en hel haug av peniser i morgen.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.947
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0


    Støre adresserer elefanten i rommet: Manglende kontroll på importsmitte og påfølgende drakoniske tiltak for hele befolkningen.
    Selvsagt er importsmitte både elefanten, krokodillen og djevelen. Det har det vært hele tiden. Ganske utrolig at ikke flere har poengtert dette.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.947
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ikke så rart. Dette er høyresidens største gjennombrudd. Ubetydeliggjøringen av den norske arbeiderklassen......
    Nettopp. Og å da forventes at man bare skal godta idiot-tiltak for å bøte på det åpenbare- som ikke har blitt tatt på alvor, blir rett og slett latterlig. Munnbind og inngripende tiltak overalt, eller stopp av importsmitte? Vanskelig 🤔

    Det finnes ikke politikk i tiltak. Ikke spesielt mye hjernevirksomhet heller 🤘
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.336
    Antall liker
    3.528
    Torget vurderinger
    4
    Å bli gravid og deretter føde barn er noe av det farligste en kvinne kan gjøre. Det dør årlig en rekke kvinner her i Norge. Unge og friske var de også (helt til de ikke var friske lenger).

    Så det er jo en logisk slutning å ta når risikoen ved AZ-vaksinen er uakseptabel.
    Personlig forstår jeg ikke hvorfor dette må være så sort/hvitt. Basert på det som er kjent kan myndighetene anbefale den til de over 60/65 og så kan de jo de som ønsker ta vaksinen. Det er jo så få vaksiner uansett at de hadde nok blitt kvitt dem.
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.265
    Antall liker
    9.499
    Torget vurderinger
    2

    Var det ikke det jeg visste; strenge tiltak- hvertfall til midten av mai. Så da skal folk fortsatt være nødt til å iføre seg fullt regnhyre, selv der smitte knapt finnes. Samt at en sikker vaksine ikke skal brukes.

    Jada, gudene er fortsatt gale.
    Og du er fortsatt en dust...
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Uansett hva man mener og hvor man står så synes i hvertfall jeg at det har vært ganske så befriende å slippe både lyden og synet av Erna & The Gang i noen dager, vi trengte denne stillheten nå. Uten at jeg vet så tror jeg faktisk at de fleste i Erna & The Gang er enige.

    Kanskje vi får en ekstra dose etter påske nå men i så tilfelle så var det verdt det.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    2 tilfeller oppdaget i danmark. På tide med ny lockdown i norge!

    Media burde vært avskiltet da de ikke gjør annet enn å spre koronafrykt
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn