Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Jeg synes det er en viss forksjell på "hvert år" og "3-4 ganger årlig". Man tar jo influensavaksine hvert år uten at noen lager noe fuzz om det.
    Tar man influensavaksine hvert år?

    Jeg tok de vanlige vaksinene i barndommen. Så var det en del sprøyter når vi skulle flytte til USA for 12 år siden. Og det er alt.

    Forøvrig helt enig i at det ikke er noe fuzz med å bli vaksinert nå og da hvis det behøves.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    .
    Tar man influensavaksine hvert år?
    Om man driver med denslags, ja. Fritt etter hukommelsen settes ca 1,5 millioner doser i Norge årlig.Jeg får årlig (bortsett fra i fjor) på jobben. Den er baser på en kvalifisert gjetning for hva som gjelder basert på forrige sesong. Nå har man ingen ting å gjette basert på så det kan bli interessant forsåvidt. Men det er uansett kun influensa som kun tar livet av gamle og syke så ingen bryr seg.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er forsåvidt enig når det gjelder antibiotika og tran. Men når det gjelder tiltak, er det slik at overdreven tiltakslyst i seg selv er en trussel mot smittevern, der smittevern trengs. Å bedrive strengt smittevern og inngripende tiltak der smitte knapt finnes, virker kun mot sin hensikt. Det blir rett og slett bare tåpelig.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Jeg synes du har mange gode poenger, @lars_erik , og det håper jeg du har sett. Men jeg synes nok du er i overkant bekymret for effekten av middels treffsikre smitteverntiltak i forhold til et scenario der smitten tar overhånd. Når det er sagt....

    Kanskje du og jeg skal lage en front for å bygge ned sikkerhetskontrollen på flyplassene. Den er helt idiotisk, spør du meg. Terrortrusselen fra 9-11 er borte for lenge siden. Og den er en pita. Og terrorister som vil sprenge har fått et nytt mål: Sikkerhetskontrollkø. Og i disse pandemitider så er jo en sikkerhetskø også en smitterisiko.

    Jeg synes vi skal være litt tolerante med treffsikkerheten nå, men vi burde bli mye mindre tolerante ift tiltak som synes å ha evig liv etter at årsaken er borte.

    Mao jeg er ikke spes bekymret for at vi har det strengt nå. Men at vi drar med oss begrensninger på individuell frihet i evigheter etterpå ... det er ille.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Takker for det, @Bx

    Min motstand mot tiltak som treffer dårlig, henger jo også sammen med hva jeg mener har manglet; preventiv testing, differensierte tiltak, kontroll på importsmitte, tanke for andre svake grupper osv. Alle lider pga dette- spesielt Oslo- området. Jeg er overbevist om at situasjonen der kunne og burde vært anderledes. I andre deler av landet lider man av unødvendige tiltak, med de følger det har hatt. Det virker å være alt for lite bruk av sunn fornuft, logikk og alternativ planlegging i håndteringen.

    Så er jeg, som deg, bekymret for tiden etter dette. Først og fremst for de svake, men også for begrensninger på vår individuelle frihet. Svært mange har godtatt hva det enn skulle være det siste året, så å vinne friheten tilbake kan bli en kamp.

    Jeg ser poenget med sikkerhetskontrollen. Forskjellen er at den kontrollen er over, straks man forlater flyplassen.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    hva er resultatet av åpne kjøpesenter i vestby? ingen smittepøl så langt. kanskje er ikke stengte butikker i oslo den mest treffsikre saken?

    ålesund fikk seg en på trynet med en skjenkeplass. men kanskje var det ikke skjenkeplassen som var problemet, men at folk ga jevnt faen i alt som har med smittevern å gjøre. de to tingene er faktisk to forskjellige ting.

    det blir ingen forholdsmessighet i tiltakene så lenge en ikke tar hensyn til slikt. en buss er pr. def. ingen smittepøl, selv om den generiske tenking med sine mobilitet og avstand ikke får dette i siktet.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg synes det er snålt når mennesker hvor den eneste erfaringen fra psykiatri kommer fra overskrifter i Dagbladet og Vg tar eierskap på definisjonen "svak" og "taper"

    Jeg personlig går regelmessig til Psykiater og Psykolog og har delvis sykemeldt igjennom første del av pandemien, men jeg er verken svak, ressurssvak eller taper.

    Hadde noen kommet opp til meg og brukt ord som taper i samfunnet, eller svak eller en eller på en eller annen måte hadde satt meg i en bås så hadde dere fått den ørefiken dere aldri fikk i oppveksten deres.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg synes det er snålt når mennesker hvor den eneste erfaringen fra psykiatri kommer fra overskrifter i Dagbladet og Vg tar eierskap på definisjonen "svak" og "taper"

    Jeg personlig går regelmessig til Psykiater og Psykolog og har delvis sykemeldt igjennom første del av pandemien, men jeg er verken svak, ressurssvak eller taper.

    Hadde noen kommet opp til meg og brukt ord som taper i samfunnet, eller svak eller en eller på en eller annen måte hadde satt meg i en bås så hadde dere fått den ørefiken dere aldri fikk i oppveksten deres.
    Det er ingen skam eller et svakhetstegn at man går til psykolog. Snarere et tegn på at man er ressurssterk nok til å gjøre noe med sin egen situasjon, tenker jeg.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg synes det er snålt når mennesker hvor den eneste erfaringen fra psykiatri kommer fra overskrifter i Dagbladet og Vg tar eierskap på definisjonen "svak" og "taper"

    Jeg personlig går regelmessig til Psykiater og Psykolog og har delvis sykemeldt igjennom første del av pandemien, men jeg er verken svak, ressurssvak eller taper.

    Hadde noen kommet opp til meg og brukt ord som taper i samfunnet, eller svak eller en eller på en eller annen måte hadde satt meg i en bås så hadde dere fått den ørefiken dere aldri fikk i oppveksten deres.
    Jeg syns vel det også det er snålt å anta at folk tror de vet noe om andres erfaringsbakgrunn, og i tillegg dømmer verden utifra seg selv.

    Mange sliter nå. En del av de som hadde det tøft før covid-19 sliter mye mer enn tidligere.

    At det går bra med deg er fint, men det betyr ikke at det gjør det med alle. Viktig å huske på.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Første halvdel om India og hva som skjedde da Modi meldte at corona var man ferdige med.

    Hvorfor i all verden poster du her, når du ignorerer så mange at dine innlegg alltid blir malplassert? Morsomt å diskutere med seg selv?

    Ikke at jeg regner med du ser dette, men uansett på tide at noen sa det.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Får mye oppmerksomhet han der, også av de som mener at han får for mye oppmerksomhet.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvorfor i all verden poster du her, når du ignorerer så mange at dine innlegg alltid blir malplassert? Morsomt å diskutere med seg selv?

    Ikke at jeg regner med du ser dette, men uansett på tide at noen sa det.
    Fela sin dramaturgi er ganske monoton og enkel - det er alltid en umoralsk person som har gjort noe feil, og det har han gjort mot bedre vitende for å tjene penger/makt/innflytelse og det er den fulle og hele årsaken til elendigheten man ser i dag - og det går selvsagt ikke an å gjøre noe med det. Modeller med mer enn en forklaringsvariabel finnes ikke i fela sin verden.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hva Fela (tidligere kjent som Vredens Gnag) mener, er i denne sammenheng egentlig uinteressant. Men hva han gjør på et debattforum, der han ignorerer så mange at hans innlegg blir fullstendig komiske i sin malplasserthet, er jo unektelig et ganske interessant spørsmål.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nå har dere snart gitt Fela like mye oppmerksomhet som charter Svein.
    Av og til er det greit å snakke om fullstendig uviktige ting også. Jeg mener; det er surt og kaldt ute, så noe må man jo finne på 😎
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ordføreren her i landskapet uten motstand er visstnok irritert på helsediktatoren sentralt når det gjelder hva som er lov eller ei. nok en grunn til å avskaffe viken. når var det sist skjenkestopp med et par-tre smittede…
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.228
    Antall liker
    9.462
    Torget vurderinger
    2
    Norsk u-hjelp har gode tradisjoner for å sende ubrukelig dritt som hjelp . Tenk bare på alt det harske fiskemelet man ikke ble kvitt i Norge og som ble gitt som mat til sultne i Afrika.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Egentlig ikke bra i det hele tatt.


    I dag sitter det rogalendinger hjemme med kreftsvulster som ikke har blitt oppdaget. Det har skjedd fordi mange har latt være å gå til fastlegen under korona.

    Noen har blitt hjemme i frykt for å bli smittet. Andre har vært redde for å overbelaste helsevesenet.

    Kreftforeningens og min tydelige beskjed er: Ikke dropp legebesøket. Det er helt trygt – og fastlegene har god kapasitet til å ta imot deg, på en smittetrygg måte.
    Det må settes av betydelig med midler til å håndtere etterslepet av screeningundersøkelser.
    Mye kreft i Rogaland
    Det er viktig å gå til fastlegen, for kreft må oppdages så tidlig som mulig. Jo tidligere kreft oppdages, jo større er sjansen for å overleve. Har du symptomer, en kul eller en føflekk du lurer på hva er? La fastlegen ta en sjekk.

    Rogaland er tradisjonelt blant fylkene med mest kreft i hele Norge. Under korona har likevel antall krefttilfeller gått kraftig ned, viser nye tall fra Kreftregisteret. Det skyldes ikke at ingen har fått kreft under korona, men at mange krefttilfeller rett og slett ikke er oppdaget.

    Nylig ble Regjeringens og koronakommisjonens rapport presentert. Nå legges planene for tiden etter korona. Kreftforeningen krever at regjeringen og helseminister Bent Høie nå tar grep for å fange opp de uoppdagede krefttilfellene som nå er i samfunnet. Jo tidligere vi oppdager dem, jo flere liv og lidelse sparer vi.

    Det må settes av betydelig med midler til å håndtere etterslepet av screeningundersøkelser, og det må bevilges penger til en informasjonskampanje som rettes både mot befolkningen og helsepersonell, med mål om å fange opp kreftpasienter som ikke har funnet veien inn i helsetjenesten

    Vi er bekymret
    La meg bare si at de ansatte i helsevesenet har gjort en fantastisk jobb. Selv om kreftpasienter i aktiv behandling har fått høy prioritet i helsevesenet, er vi likevel bekymret for at det sitter mange nordmenn og rogalendinger hjemme med en uoppdaget kreftdiagnose.

    Derfor: Gå til fastlegen om du er i tvil.

    Og helseminister Bent Høie: Nå trengs et krafttak mot kreft.
     
    Sist redigert av en moderator:
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Egentlig ikke bra i det hele tatt.


    I dag sitter det rogalendinger hjemme med kreftsvulster som ikke har blitt oppdaget. Det har skjedd fordi mange har latt være å gå til fastlegen under korona.

    Noen har blitt hjemme i frykt for å bli smittet. Andre har vært redde for å overbelaste helsevesenet.

    Kreftforeningens og min tydelige beskjed er: Ikke dropp legebesøket. Det er helt trygt – og fastlegene har god kapasitet til å ta imot deg, på en smittetrygg måte.

    Mye kreft i Rogaland
    Det er viktig å gå til fastlegen, for kreft må oppdages så tidlig som mulig. Jo tidligere kreft oppdages, jo større er sjansen for å overleve. Har du symptomer, en kul eller en føflekk du lurer på hva er? La fastlegen ta en sjekk.

    Rogaland er tradisjonelt blant fylkene med mest kreft i hele Norge. Under korona har likevel antall krefttilfeller gått kraftig ned, viser nye tall fra Kreftregisteret. Det skyldes ikke at har fått kreft under korona, men at mange krefttilfeller rett og slett ikke er oppdaget.

    Nylig ble Regjeringens og koronakommisjonens rapport presentert. Nå legges planene for tiden etter korona. Kreftforeningen krever at regjeringen og helseminister Bent Høie nå tar grep for å fange opp de uoppdagede krefttilfellene som nå er i samfunnet. Jo tidligere vi oppdager dem, jo flere liv og lidelse sparer vi.

    Det må settes av betydelig med midler til å håndtere etterslepet av screeningundersøkelser, og det må bevilges penger til en informasjonskampanje som rettes både mot befolkningen og helsepersonell, med mål om å fange opp kreftpasienter som ikke har funnet veien inn i helsetjenesten

    Vi er bekymret
    La meg bare si at de ansatte i helsevesenet har gjort en fantastisk jobb. Selv om kreftpasienter i aktiv behandling har fått høy prioritet i helsevesenet, er vi likevel bekymret for at det sitter mange nordmenn og rogalendinger hjemme med en uoppdaget kreftdiagnose.

    Derfor: Gå til fastlegen om du er i tvil.

    Og helseminister Bent Høie: Nå trengs et krafttak mot kreft.
    En av de mange effektene av myndigheters og medias fryktkampanjer.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Noe vi tok opp i fjor vår, det også.

    Da var selvsagt tallene ikke her, så det kunne "ingen" forutse.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    En annen påstand jeg kom med i fjor vår, var at jeg var overbevist om at flere vil dø av overdrevne tiltak og frykt, for både å oppsøke lege og av stengte sykehus - pga av at de sto i beredskap for coronapasienter som aldri kom, enn av covid-19.

    Det er etterhvert ganske åpenbart at den påstanden stemte. Desverre.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Troen på at myndighetene har hatt og har en fryktkampanje hører hjemme i konspirasjonsteorienes rike...
    Tøv. Hele håndteringen i Norge er jo basert på frykt, panikk og planløshet. Det betyr slett ikke at man benekter tilstedeværelse av covid-19.

    Det er totalt ubegripelige tiltak i hytt og gevær, selv der smitte knapt finnes. Da er det kun basert på frykt. Mens logiske tiltak er totalt fraværende.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Tøv. Hele håndteringen i Norge er jo basert på frykt, panikk og planløshet. Det betyr slett ikke at man benekter tilstedeværelse av covid-19.

    Det er totalt ubegripelige tiltak i hytt og gevær, selv der smitte knapt finnes. Da er det kun basert på frykt. Mens logiske tiltak er totalt fraværende.
    Den frykten er det du og ditt hoff som føler på ser det ut til. Dere nevner jo dette ordet i annenhvert innlegg.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Den frykten er det du og ditt hoff som føler på ser det ut til. Dere nevner jo dette ordet i annenhvert innlegg.
    Skal vi være nødt til å ramse opp alt fryktbasert galskap myndighetene gjorde igjen?

    * Kastet ut psykiatriske pasienter
    * Kastet ut ruspasienter
    * Kastet ut brukere av hjelpeordninger for de samme.
    * Besøksnekt, hos brukere som bodde i privat bolig.
    * Besøksnekt for pårørende til døende.
    * Kansellerte undersøkelser, behandling og operasjoner.
    * Stengte sykehus, pga planlagt beredskap for 5400 coronapasienter.
    * Tvunget til å føde på asfalten foran AHUS, fordi papirmølla ikke ble ferdig.
    * Nekte barnefar å være med på fødsel.
    * Søringkarantene
    * Hyttenekt
    * Skolestegningen
    * Like tiltak over hele landet, totalt uavhengig av smittetrykk.
    * Nødtespiratorer- som fortsatt står uåpnet på fabrikken.
    * Folk som kjører alene i bil med munnbind
    * Folk som skvetter over på andre siden av gata når de møter noen.
    * Lensmannskontoret på Røros, som stengte i to uker- pga av en smittet som kom med buss. Den første smittede på Røros.

    Det er garantert mer.
     
    Sist redigert:
    R

    rr30629

    Gjest
    Uten muligheter for sykehusbehandling er covid en skummel sykdom, og senskader vet vi fortsatt lite om.
    Uten tiltak for å hindre smitte får vi resultater som i bl.a. India og Brasil. Dette er bakgrunnen for WHOs anbefalinger og de ulike lands restriksjoner og nedstenginger.
    At man kan hevde at covid er en ufarlig sykdom blir derfor utrolig umusikalsk og det sklir mot noe merkelig, kanskje det er en slags fornektelsesmodus som slår inn.
    I tillegg har vi en risiko for at viruset kan utvikle seg til noe mer farlig, ikke bare mer smittsomt. Den økte smittsomheten gjør viruset også mer farlig da helsevesenet blir belastet over kapasiteten. I f.eks. Sverige så ser man at dødeligheten på sykehusenes intensivavdelinger har økt pga. overbelastning.

    Frykt forsøkes å skapes av flere, også av de som ikke skjønner at det er det de gjør. Her et eksempel fra en representant fra de enkle og monotone.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Frykt forsøkes å skapes av flere, også av de som ikke skjønner at det er det de gjør. Her et eksempel fra en representant fra de enkle og monotone.
    Å se realitetene i øynene er ikke å skape frykt. Innlegget er helt korrekt etter min mening. Eller tror du at WHO har en skjult agenda?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Helseminister Bent Høie: Nå trengs et krafttak mot kreft.
    Den mannen er en komplett idiot, noe han beviser gang på gang. Nå først kommer han til erkjennelse av dette, etter at det har vært innlysende i over et år. Det skal ikke være mulig for en minister å være så totalt blåst i tomrommet under topplokket.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    En annen påstand jeg kom med i fjor vår, var at jeg var overbevist om at flere vil dø av overdrevne tiltak og frykt, for både å oppsøke lege og av stengte sykehus - pga av at de sto i beredskap for coronapasienter som aldri kom, enn av covid-19.

    Det er etterhvert ganske åpenbart at den påstanden stemte. Desverre.
    Mao overdødelighet i Norge, men vi vet jo at det ikke stemmer. Mener du da at noen andre burde dødd???
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Mao overdødelighet i Norge, men vi vet jo at det ikke stemmer. Mener du da at noen andre burde dødd???
    Ventet på den.

    Svaret er selvsagt at kreft er en langsom død. Samme med selvmord; det tar sin tid før man har kommet så langt ned at man faktisk gjør det.

    Det vil si at dette må sees over de kommende år.
     

    Pug309gti

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.04.2016
    Innlegg
    1.708
    Antall liker
    895
    Sted
    Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
    Torget vurderinger
    8
    Skal vi være nødt til å ramse opp alt fryktbasert galskap myndighetene gjorde igjen?

    * Kastet ut psykiatriske pasienter
    * Kastet ut ruspasienter
    * Kastet ut brukere av hjelpeordninger for de samme.
    * Besøksnekt, hos brukere som bodde i privat bolig.
    * Besøksnekt for pårørende til døende.
    * Kansellerte undersøkelser, behandling og operasjoner.
    * Stengte sykehus, pga planlagt beredskap for 5400 coronapasienter.
    * Tvunget til å føde på asfalten foran AHUS, fordi papirmølla ikke ble ferdig.
    * Nekte barnefar å være med på fødsel.
    * Søringkarantene
    * Hyttenekt
    * Skolestegningen
    * Like tiltak over hele landet, totalt uavhengig av smittetrykk.
    * Nødtespiratorer- som fortsatt står uåpnet på fabrikken.
    * Folk som kjører alene i bil med munnbind
    * Folk som skvetter over på andre siden av gata når de møter noen.
    * Lensmannskontoret på Røros, som stengte i to uker- pga av en smittet som kom med buss. Den første smittede på Røros.

    Det er garantert mer.
    Sorry du vet ikke helt hva du raller om, men typisk beservissere uten helsefaglig bakgrunn...
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Sorry du vet ikke helt hva du raller om, men typisk beservissere uten helsefaglig bakgrunn...
    Alt dette er tilfelle. Så handler langt i fra om besserviterhet.

    Dersom man har problemer med det, handler det nok mer om fornektelse. Men gå gjerne gjennom punkt for punkt, slik at vi får klarhet i hva av dette du bestrider.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn