Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Akkurat - knallhard kritikk som oppsummerer med at myndighetenes håndtering av pandemien samlet sett var god men burde klemt inn et møte i statsråd i forkant av kunngjøringen 12 mars selv om Erna og Høie var innvolvert i prosessen. Det øvrige er læringspunkter som forlengst er akseptert.
    "Læringspunkter"

Ting mange påpekte umiddelbart, er altså "læringspunkter".

Det er sannelig en kreativ måte å unnskylde knefall for panikk, hjerneblødning og idioti.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    889
    Hvorfor er du i denne tråden KjellR?

Har aldri hatt noen på ignorelisten, men med deg går man jo ikke glipp av noenting som helst av eventuelle poenger.

Wergeland

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Antall liker
    73
    Torget vurderinger
    1
    Tja....
    Synes du begynner å bli litt voldsom her - nå som alle som ønsker har fått vaksine i det omfang de vil - så er ikke Corona spesielt farligere enn andre sykdommer (influensa/forkjølelse).
    COVID19 fører ofte med seg en del rare og uheldige nevrologiske symptomer. Selv med vaksine så vil fortsatt si ikke sammenlignbart med influensa og forkjølelse. Men det betyr heller ikke at vi skal "stenge ned".
    Jeg har gjennom store deler av pandemien ønsket strengere tiltak i Norge - fram til befolkningen er vaksinert. Nå er de fleste godt beskyttet med 2 og til og med 3 doser og det er ikke nødvendig med strenge tiltak (før vi får kapasitetsutfordringer i norske sykehus).

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.459
    Torget vurderinger
    2
    Godt beskyttet fru Blom, den beskyllelsen er betydelig svekket nå for de som ble vaksinert først. 65+ trenger sin booster dose og men hvor fort går det egentlig? Vi brukte 10mnd på å vaksinere befolkningen og effekten faller mye etter 6mnd. Enkel matematikk forteller da at det bare er å komme i gang mef rullerende vaksiner. Kona er under 65 men det er gått 6mnd nå siden vaksinen, venter i spenning på. når FHI beslutter det åpenbare dvs rullerende booster doser for hele befolkningen. Man trenger ikke vente til februar for å skjønne dette. Se bare på Israel kurvene, så skjønner man fort hva som er i ferd med å skje hos oss også nå.

Merkelig ubesluttsomhet syns nå jeg …Venter de på en oppdatert vaksine eller skal vi bare vente for lenge med riktig innsats nok en gang?

Finner desverre ingen statistikk på status på 65+ boosterdose , men den er i gang, sykehjem har fått og mine foreldre i 80 årene fikk drop in boosterdose som turister i Frankrike nylig.før de skulle:kunne fått i Norge

Sist redigert:
    K

Khanate

Gjest
    Jeg så, i sosiale medier, en uttalelse fra en som hevder han er ambulansesjåfør. Han hevdet at det ble mange utrykninger pga vaksineskader. Så jeg spurte en jeg kjenner som jobber på en alarmsentral. Han kunne fortelle følgende: Antallet utrykninger har økt i den grad at ambulansepersonellet begynner å bli slitne. De opplever en påtagelig økning i fallskader og i mindre trafikkulykker. En av hans legekolleger (kirurg på skadeklinikk) kan berette det samme, mye fallskader, økt forekomst av svimmelhet og ustøhet.

Ingen tall her. Kun subjektive observasjoner.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.831
    Jeg så, i sosiale medier, en uttalelse fra en som hevder han er ambulansesjåfør. Han hevdet at det ble mange utrykninger pga vaksineskader. Så jeg spurte en jeg kjenner som jobber på en alarmsentral. Han kunne fortelle følgende: Antallet utrykninger har økt i den grad at ambulansepersonellet begynner å bli slitne. De opplever en påtagelig økning i fallskader og i mindre trafikkulykker. En av hans legekolleger (kirurg på skadeklinikk) kan berette det samme, mye fallskader, økt forekomst av svimmelhet og ustøhet.

Ingen tall her. Kun subjektive observasjoner.
    Men hvorfor?
    Antar at AMK har statistisk bakgrunn for å hevde at antallet utrykninger øker, men hvordan kom begrepet vaksineskader inn i regnestykket? Det er i høyden en tese.

EDIT: Googlet litt. Det har vært enorm økning i utrykninger med ambulanse i Norge i mange år. Samtidig har antallet ambulanser på veien gått ned. På toppen av dette har vi en stadig eldre (og dermed svimlere!) befolkning.
    Der har du min tese.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.463
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hva er en vaksineskade? Hvordan kommer man fra vaksine til fallskade og trafikkuhell, uten å tenke over at det er høst, vått og sleipt løv på bakken, og frost enkelte morgener? Svimmelhet og balanseproblemer er ikke engang på listen av kjente bivirkninger.

K

Khanate

Gjest
    Koblingen til vaksiner var informasjon jeg har funnet i sosiale medier. Jeg har spurt en jeg kjenner som arbeider på en alarmsentral. Og jeg har gjengitt hva han sier. Han drar ingen kobling, men forteller hva han observerer, samt hva hans legekollega observerer.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.595
    "Vaksineskader"... da her jeg lært et nytt ord idag. Men hva det betyr aner jeg ikke. Hva slags vaksineskader snakker du om her, Khantate?

• Haha
    Reaksjoner: ptb
    K

Khanate

Gjest
    "Vaksineskader"... da her jeg lært et nytt ord idag. Men hva det betyr aner jeg ikke. Hva slags vaksineskader snakker du om her, Khantate?
    Folk har det vanskelig i dag. Les en gang til! Hva slags vaksineskader er det jeg "snakker" om? Eller, hva er det jeg snakker om?

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    vaksineskader som krever utrykning fra ambulanse?

Høres for "godt ut" til å være sant, spør du meg.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.459
    Torget vurderinger
    2
    6B682171-43DF-443F-936E-47FC95667307.jpeg Apropos vaksineskader, dette utslettet med kraftig verking dukket opp 3-4 dager etter influensavaksinen .
    Virusinfeksjon trodde legen… aldri sett noe lignende på meg sjøl. Hvis ingen her kan komme med en diagnose så må jeg anta det er 5Gchip som er i ferd med å formere seg…

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.831
    Det blir jo litt pompøst når man ikke klarer å ta inne observasjonene fra en alarmsentral uten at man begynne å svamle om kildekritikk.

Jeg gjør rede for hva slags kilde jeg har, og hva denne formidler. Uten at jeg påstår noe som helst.

Det er btw flere enn min kilde som hevder at presset på sykehusene er økt: https://www.vg.no/nyheter/innenriks...t-paa-ahus-vi-staar-med-ryggen-mot-veggen-naa
    OK, så kall de kritisk tenking i stedet, da.

Som nevnt tok det meg et par minutter googling å se at dette med sterk økning i ambulanseutrykninger har pågått mye lengre enn denne pandemien, og det kan være mange fornuftige og ufornuftige årsaker til dette.
    Det som gjør at du må tenke litt kritisk over hvilke teorier / påstander / teser som fremsettes, er jo at du utelukkende basert på opplysningene "flere utrykninger"+"fallskader" får svaret "vaksineskader", noe det overhodet ikke finnes noe belegg for.
    Derfor mener jeg det er behov for å tenke litt over hva som er årsaker til hva.

1635869357507.png

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.984
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jepp. Det holder ikke å påstå at det er en sammenheng. Man må bruke hodet også. Bare en ørliten oppfordring til enkelte

Mennesker er ufattelige gode til å innbille seg at tilfeldige randomiserte events har noe med kausalitet å gjøre. Påvist i utallige psykologiske eksperimeneter. Om en av 1000 apekatter klarer å hamre ned et ord på en skrivemaskin betyr ikke dette at apekatten kan lese eller skrive. Likevel vil det med en viss sannsynlighet være noen som påstår det, og de er som regel ikke vesentlig mer intelligente enn apekatten.

Av de milliarder av random events som skjer i verden hvert sekund vil det alltid være noen utfall som får noe til å innbille seg at det finnes kausalitet. Det var dette med å skjønne statistikk igjen. Tungt for mange åpenbart.

K

Khanate

Gjest
    Det er lærerikt å delta i dette forumet. I dag har jeg lært følgende:

Av KjellR har jeg lært at det er bedre å være svimmel og ustødig enn å dø av covid. Takk KjellR, jeg noterer.
    Av Disqutabel har jeg lært at det ikke har noen hensikt å spørre folk i alarmsentralen om hva som foregår der. Disqutabelt har statistikk, og dermed er personlige observasjoner fra fotfolket overflødige. Kirurger på skadeavdelinger skal man også ta med en klype salt. Videre har han lært meg at jeg må utvise kildekritikk når mine kilden er blant mine venner. Dette skal jeg sannelig legge meg på minnet Disqutabel.
    Takket være Valentino vet jeg nå hva kildekritikk er. Aha, jeg må spørre meg selv om kilden er til å stole på. Opplagt smart.
    Av BX har jeg lært at man ikke bare kan sitere folk på begrepet vaksineskader uten å grundig redegjøre for betydningen av begrepet.

Av de fleste jeg nå har nevnt har jeg lært at folk ikke kan lese. Min venn på alarmsentralen har nemlig ikke nevnt noe om vaksineskader, og jeg har heller ikke påstått at han sier noe om dette. Hva er det min venn sier? Jo, det står å lese lenger opp i tråden.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.984
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og jeg har lært (men det visste jeg fra før) at du innehar utrolig liten kritisk sans og uten videre kolporterer hva som helst som ikke kan bidra til ny kunnskap som kan brukes til noe nyttig. Khanate har meg sikkert på ignore så om noen vil sitere meg så er det fint. Noen har sagt at månene er en gul ost. OK, da må jeg selvsagt melde det.
    Enten har dette noe med saken å gjøre og da bør du begrunne det, eller så erdet trolling.

Sist redigert:

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.831
    Det er lærerikt å delta i dette forumet. I dag har jeg lært følgende:

1. Av Disqutabel har jeg lært at det ikke har noen hensikt å spørre folk i alarmsentralen om hva som foregår der.
    2. Disqutabelt har statistikk, og dermed er personlige observasjoner fra fotfolket overflødige.
    3. Kirurger på skadeavdelinger skal man også ta med en klype salt.
    4. Videre har han lært meg at jeg må utvise kildekritikk når mine kilden er blant mine venner. Dette skal jeg sannelig legge meg på minnet Disqutabel.

Av de fleste jeg nå har nevnt har jeg lært at folk ikke kan lese. Min venn på alarmsentralen har nemlig ikke nevnt noe om vaksineskader, og jeg har heller ikke påstått at han sier noe om dette. Hva er det min venn sier? Jo, det står å lese lenger opp i tråden.
    Nie, egentlig ser det ut til at det eneste du faktisk har økt din kunnskap innen, er stråmannsargumentasjon.
    Du skrev dette:
    Jeg så, i sosiale medier, en uttalelse fra en som hevder han er ambulansesjåfør. Han hevdet at det ble mange utrykninger pga vaksineskader.
    I tillegg sjekket du med AMK + en kirurg, som kunne underbygge at de har veldig mye å gjøre. Verken AMK eller kirurgen nevnte "vaksineskader", som du sier; det var du som trakk inn dette begrepet ved å sitere en som hevdet å være ambulansesjåfør. M.a. o. forstår jeg ikke hvorfor du trakk med den økte arbeidsbyrden, dersom du ikke mente at det var en sammenheng?

Så til stråmannsargumentasjonen:
    1. Det har jeg aldri sagt. Det jeg derimot skrev var at jeg antok AMK hadde belegg for å hevde at de var økende arbeidsmengde.
    2. Det har jeg aldri sagt. Det jeg gjorde var å sjekke, og skrev derfor, som sant er, at du + AMK har helt rett; det er sterk økning i utrykninger, og det har pågått i mange år.
    3. Det har jeg aldri sagt.
    4. Det har jeg heller ikke sagt; det jeg hevder er at man bør utøve noen tanker omkring hva som er korrelasjon og hva som er kausalitet.

Her har du altså tillagt meg en rekke utsagn det ikke finnes noe hold for, i stedet for å tenke sjæl.

K

Khanate

Gjest
    Nie, egentlig ser det ut til at det eneste du faktisk har økt din kunnskap innen, er stråmannsargumentasjon.
    Du skrev dette:

I tillegg sjekket du med AMK + en kirurg, som kunne underbygge at de har veldig mye å gjøre. Verken AMK eller kirurgen nevnte "vaksineskader", som du sier; det var du som trakk inn dette begrepet ved å sitere en som hevdet å være ambulansesjåfør. M.a. o. forstår jeg ikke hvorfor du trakk med den økte arbeidsbyrden, dersom du ikke mente at det var en sammenheng?

Så til stråmannsargumentasjonen:
    1. Det har jeg aldri sagt. Det jeg derimot skrev var at jeg antok AMK hadde belegg for å hevde at de var økende arbeidsmengde.
    2. Det har jeg aldri sagt. Det jeg gjorde var å sjekke, og skrev derfor, som sant er, at du + AMK har helt rett; det er sterk økning i utrykninger, og det har pågått i mange år.
    3. Det har jeg aldri sagt.
    4. Det har jeg heller ikke sagt; det jeg hevder er at man bør utøve noen tanker omkring hva som er korrelasjon og hva som er kausalitet.

Her har du altså tillagt meg en rekke utsagn det ikke finnes noe hold for, i stedet for å tenke sjæl.
    Det lille poenget som unnslapp din hjerne er at jeg siterer en mann som kommer med påstander i sosiale medier. Det er med andre ord ikke jeg som er den påståtte ambulansesjåføren som skriver om vaksineskader. Fikk du med deg dette?

Siden jeg utviser kildekritikk tenkte jeg det kunne være interessant å høre hva min venn i alarmsentralen mente om det jeg fant i sosiale medier. Han bekreftet ikke påstandene, men kunne fortelle om økt pågang og mange fallulykker. Fryktelig vanskelig å begripe naturligvis. Hvorfor svarte han på denne måten? Vel, det sier historien ingen ting om.

Kan det være et snev av sannhet i avisoverskriftene om økt pågang på sykehusene? Kan det være noe i min venns påstand om økt forekomst av fallskader? Nei, la oss heller svamle om stråmannsargumentasjon og kildekritikk.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.831
    Det lille poenget som unnslapp din hjerne er at jeg siterer en mann som kommer med påstander i sosiale medier. Det er med andre ord ikke jeg som er den påståtte ambulansesjåføren som skriver om vaksineskader. Fikk du med deg dette?

Siden jeg utviser kildekritikk tenkte jeg det kunne være interessant å høre hva min venn i alarmsentralen mente om det jeg fant i sosiale medier. Han bekreftet ikke påstandene, men kunne fortelle om økt pågang og mange fallulykker. Fryktelig vanskelig å begripe naturligvis. Hvorfor svarte han på denne måten? Vel, det sier historien ingen ting om.

Kan det være et snev av sannhet i avisoverskriftene om økt pågang på sykehusene? Kan det være noe i min venns påstand om økt forekomst av fallskader? Nei, la oss heller svamle om stråmannsargumentasjon og kildekritikk.
    Ser ut som om vi prater forbi hverandre. Jeg har både fått med meg og kommentert eksakt det du nevner. Jeg gjenta med uthevninger:
    Verken AMK eller kirurgen nevnte "vaksineskader", som du sier; det var du som trakk inn dette begrepet ved å sitere en som hevdet å være ambulansesjåfør. M.a. o. forstår jeg ikke hvorfor du trakk med den økte arbeidsbyrden, dersom du ikke mente at det var en sammenheng?

Så jeg må spørre igjen: Hvorfor koplet du dette begrepet "vaksineskader" med AMK + sykehusenes økte arbeidsbyrde, i det samme innlegget? Hvordan skal jeg oppfatte hvorvidt du mener litt, noe, eller mye av det som faktisk står i innlegget?

Jeg er sikker på at AMK-vennen din har rett; de registrerer helt sikkert et økende antall fallulykker. Men siden det fortsatt er uklart for meg hva du mente med innlegget ditt, velger jeg å spørre deg igjen: Mener du disse fallskadene noen sammenheng med det vedkommende sosialemedierambulansesjåfør hevdet var "vaksineskader"? Mener du videre at den økende belastningen på sykehusene har noen sammenheng med det samme?

Jeg mener at du med det innlegget fremla en tese om sammenheng mellom vaksiner, fallulykker og større sykehusbelastning. Når opplever jeg at du ikke mente dette. Så nå skjønner jeg ingenting, og det er lite.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.595
    Det har nettopp vært Halloween, Khantate. Da var det stor pågang på SUS av ungdommer med fallskader og skyhøy promille.

Zeke1983

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    421
    Men hvorfor?
    Antar at AMK har statistisk bakgrunn for å hevde at antallet utrykninger øker, men hvordan kom begrepet vaksineskader inn i regnestykket? Det er i høyden en tese.

EDIT: Googlet litt. Det har vært enorm økning i utrykninger med ambulanse i Norge i mange år. Samtidig har antallet ambulanser på veien gått ned. På toppen av dette har vi en stadig eldre (og dermed svimlere!) befolkning.
    Der har du min tese.
    Det er helt riktig. Det er topptungt i helseforetakene vs på 80 tallet når beredskap var prioritert.
    antall utrykninger øker hvert år bla pga en eldre befolkning og et generellt større oppfattelse om at det prehospitale ledd `` bare skal ordne opp``..

Har ikke vært borti vaksineskader annet enn de forbigående rett etter vaksinering som lette influensasymptomer.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.463
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg mener at du med det innlegget fremla en tese om sammenheng mellom vaksiner, fallulykker og større sykehusbelastning. Når opplever jeg at du ikke mente dette. Så nå skjønner jeg ingenting, og det er lite.
    Ordet du kanskje leter etter heter trolling. Et omhyggelig konstruert innlegg for å fiske etter tilsiktede misforståelser og krangling. Khanate er muligens smartere enn han ønsker å gi inntrykk av i denne tråden, men hvilken bortkastet intelligens…

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.984
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ordet du kanskje leter etter heter trolling. Et omhyggelig konstruert innlegg for å fiske etter tilsiktede misforståelser og krangling. Khanate er muligens smartere enn han ønsker å gi inntrykk av i denne tråden, men hvilken bortkastet intelligens…
    Jeg viser til mitt innlegg 33.584. Åpenbar trolling. Han skjønner det muligens ikke selv av åpenbare grunner.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.831
    Jeg har valgt å tro på det gode i mennesket.
    Men det forhindrer meg ikke i å bli forvirret av hva folk sier, skriver og hevder. :)

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Jeg har valgt å tro på det gode i mennesket.
    ---------------------------------
    Naiv, heter det, om du tror at folk flest bare vil hverandre godt. Spesielt om du ikke kjenner dem.
    Forresten, har et forslag...har 50 mill i gull som jeg trenger investeringspartner for å få hentet.... ;-)

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.831
    Naiv, heter det, om du tror at folk flest bare vil hverandre godt. Spesielt om du ikke kjenner dem.
    Forresten, har et forslag...har 50 mill i gull som jeg trenger investeringspartner for å få hentet.... ;-)
    Naiv er ganske korrekt. Men ikke stupid. :)
    Som naiv med tro på det gode i mennesket, har jeg noe over 99,95% rett i mine antakelser. Av og til tar jeg feil, og da er det leit.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det rapporteres at mesteparten av smittespredningen for tiden er blant barn og unge. Samtidig føler elever seg tvunget til å møte opp på skolen, grunnet at noe av det siste den forrige regjeringen gjorde var å gjeninnføre fraværsgrensen.

Nok en gang har ideologisk blindhet og toskskap ført til akkurat det man advarte mot. "Unnasluntere og late ungdom" måtte selvsagt selvsagt tvinges på skolen, i tråd med ideologien om at alle utnytter alt som er mulig å utnytte. Med helt forventet resultat.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    889
    Tragisk rotete med Trondheim; stort press på sykehuset. Ikke pga korona men at kommunene ikke vil ha sine pasienter tilbake. Så da innfører kommunen koronatiltak, mens kommunen blør penger for å ikke ta imot pasientene fra sykehuset.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.254
    Torget vurderinger
    96
    Det er innkalt til krisemøte i Trondheim i dag. Med 7 innlagte pga corona. Krisen er altså ikke- eksisterende.
    Man tar et møte for å planlegge i tilfelle krise, det skjønner du vel. Det er ingen som har sagt at det er akutt krise akkurat nå. Men det begynner å bli kritisk og de jobber på marginer. Du tror de lyver? Krisemøte er nok et uheldig ord, vet ikke om det er tabloidene som bruker det mest.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn