Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    1. Det er kroppens naturlige immunforsvar som er målet med vaksine. Ergo trimmer du systemet i stedet for å sløve det.
    2. Antibiotika er ikke en vaksine, og bruken av dette har i mange deler av verden vært helt hodeløs. Det har vært brukt såpass ukritisk og så himla feil, at bakteriene har fått tid på seg til å tilpasse seg (man kan si at de har blitt "vakisnert" mot anitbiotika!), slik at de er immune.
    3. Dette er direkte galt. Effekten har vært enorm, og det kan du se ganske enkelt om du gidder. Poenget er at dette er et nytt virus mennesket i utgangspunktet er nær 100% mottakelig for, så de første årene har potensiale til å skape enorme mengder sykdom og død. Vaksinen er fantastisk effektiv for å begrense skadeomfanget.
    4. Hele verden tjener ufattelig mye på disse vaksinene
    Jeg er ikke ute tter å starte noe diskusjon med deg, men lærer gjerne mer.
    Selv har jeg ikke klart å finne noe data som viser at vaksinen kan sies å være i nærheten av hva den lover og at fordelen oppveier risikoen.
    Ift antibiotika så er jeg selvfølgelig klar over forskjellen, men samtidig så er det ikke en håpløs sammenligning. I vår iver etter å løse problemer og når verden er kapitalistisk så vil vi gi for mye medisin. Det være seg vaksiner, antibiotika, infratruktur, befolkning osv. Det straffer seg i det lange løp

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.831
    Jeg er ikke ute tter å starte noe diskusjon med deg, men lærer gjerne mer.
    Selv har jeg ikke klart å finne noe data som viser at vaksinen kan sies å være i nærheten av hva den lover og at fordelen oppveier risikoen.
    Ift antibiotika så er jeg selvfølgelig klar over forskjellen, men samtidig så er det ikke en håpløs sammenligning. I vår iver etter å løse problemer og når verden er kapitalistisk så vil vi gi for mye medisin. Det være seg vaksiner, antibiotika, infratruktur, befolkning osv. Det straffer seg i det lange løp
    Sammenlign hva som har skjedd og skjer i f.eks. Romania med hva som skjer i f.eks. Norge, og funder litt over hva som driver disse utviklingstrekkene, der kan det være mye å lære.

Situasjonen med overmedisinering må ikke blandes med vaksinering. Grunnet vaksiner er vi i hovedsak kvitt og/eller har kontroll over sykdommer som tidligere skapte enorme dødsrater og mye lidelse. Tuberkolose, meslinger, kopper, polio.... Kan du peke på noen større negative effekter av vaksinene?

I et filosofisk perspektiv kan man alltid debattere om det er bedre å avle på de beste genene enn på de rikeste nasjoner, der ligger det mange spennende temaer, men rent faktisk er vaksinering en ren velsignelse for menneskeheten.

U

utgatt19288

Gjest
    Her var det mye å kommentere. Men gidder ikke bruk min fritid på å få slike som deg på andre tanker. Du er voksen, du gjør dine egne valg. Lykke til!

Off-topic: Observerer at det er en klar sammenheng mellom vaksineskeptikere og en hang til konspirasjonsteorier av ymse slag som f.eks. at 5G fører til masse død av bier osv….

Tiltak: Det er et paradoks at inkompetansen i samfunnet øker ved skolering. Vi må fan meg redusere studetiden!:cool:

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.594
    Velkommen etter FHI, denne denne utviklingen var åpenbar for meg og de fleste andre lenge, bare ikke for dere. At det går an å bomme slik gang etter gang når fasiten var gitt basert på statistikk og erfaring fra Israel.

Kona er straks 63 og det er idag 6mnd siden hun fikk forrige stikk. Venter med urolig utålmodighet på boosterdose . Med samme vaksinetempo som sist vil hun ikke få den før det er gått minst 3mnd, om hun får denne det hele tatt. Dvs kanskje etter 9 mnd, det blir vel seint. Takk somlepaver i FHI nok en gang gjør dere for det selvfølgelige og åpenbart nødvendige, men for lite og for sent..

Og så presterer de å si at beslutningen med å ikke rulle ut boosterdose tidligere og i større tempo var riktig , basert på den kunnskapen de hadde da . Dette er løgn og noe de har lært å si på PR skolen. ( se hva Danmark og Sverige besluttet ang boosterdose basert på samme info)
    Senest i går var tufsen Aavitsland ute og betvilte fallende effekt av vaksinen.I dag er det full retrett…
    Ja, her har de vært trege på avtrekkeren.

FHI har gjennom hele pandemien hatt et snev av akademisk snobberi, en tendens til at man "ikke vet... " noen ting før det foreligger tunge, vitenskapelige beviser. FHI har hele veien hatt en mer pragmatisk tilnærming og vært raskere på avtrekkeren. Jeg tror denne forskjellen, og at begge har vært involvert hele veien, har vært bra. Det som kanskje er rart her, er at Helsedirektoratet har sittet så stille. Men det skyldes kanskje at dette er en 100% medisinskfaglig vurdering, mens de fleste tiltakene er en miks av medisin og samfunn ... der regjering og Helsedirektoratet får større spillerom.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.594
    Tiltak: Det er et paradoks at inkompetansen i samfunnet øker ved skolering. Vi må fan meg redusere studetiden!:cool:
    Jeg tror snarere du bør skylde på internett og sosiale medier. I "gode gamle dager" var det bare autoritetene som hadde en stemme i offentligheten. Stort sett ansvarlige og redelige folk som visste hva de snakket om. Redaktører som luket vekk ugresset før det ble publisert osv. Nå er det fritt frem for enhver å publisere de mest obskure "sannheter" og fortolkninger.

Kildekritikken hos sluttbrukeren er neppe dårligere nå enn den var i gamle dager, men de troverdige kildene har fått beinhard konkurranse.

U

utgatt19288

Gjest
    Helt enig Bx, men det er påfallende mange «skolerte» som har et avvikende syn. Internett og sosiale medier har gitt oss en frihet som vi ikke takler. Tullingene vinner fram....

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.905
    Sted
    Trondheim
    Jeg er fascinert over at man sammenligner vaksine mot en virusinfeksjon (som covid-19 er) med antibiotika (som virker mot bakterier). Virus og bakterier har veldig lite med hverandre å gjøre.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    888
    Hva med sammenligne med vaksinen Pandemrix og vaksinen mot meningokokker?

Sitat FHI/Pandemrix «Dette er den mest alvorlige vaksinekatastrofen i moderne tid»

Jeg er glad for FHI bruker tid jeg og at vi ikke får vaksine intravenøst; når risikoen er lik null for majoriteten.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.831
    Hva med sammenligne med vaksinen Pandemrix og vaksinen mot meningokokker?

Sitat FHI/Pandemrix «Dette er den mest alvorlige vaksinekatastrofen i moderne tid»

Jeg er glad for FHI bruker tid jeg og at vi ikke får vaksine intravenøst; når risikoen er lik null for majoriteten.
    Og når du ser på det som karakteriseres som en vaksinekatastrofe, hvor stor andel av de vaksinerte har opplevd farlige bivirkninger?
    Merk at vaksinen er i bruk fortsatt, og ansett som både meget effektiv og sikker.

Når det gjelder Pandemrix var problemet at et for stort antall mennesker utviklet narkolepsi etter vaksine. Men her er usikkerhetene mange og store.
    Det finnes ikke noen rimelighet i å beskrive dette som en katastrofe. Kan du linke til FHI's påstand om dette?

Når det gjelder dagens situasjon, blir det på grensen til dumt å beskrive en nullrisko, det er bare å nevne det faktum at pr. dags dato ligger det 5 millioner mennesker gravlagt etter Covid-19 infeksjon.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Trondheim leder an, igjen.

St. Olavs hospital opplyser at de fredag morgen hadde 10 innlagte koronapasienter. Én av pasientene er på intensiv med respirator. Kommuneoverlege Tove Røsstad forteller at disse pasientene både er eldre fullvaksinerte og yngre uvaksinerte.

- Helsetjenestene våre er under et betydelig press. Dette skyldes i hovedsak ikke covid. Noen enheter har problemer med lokale utbrudd, men ellers er det den generelle smittesituasjonen med ulike luftveissykdommer som er utfordringen i helsetjenestene.

......

Det skyldes i hovedsak ikke covid. Javel, nei. Da er det selvsagt helt på sin plass å true med tiltak mot befolkningen.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    888
    Og når du ser på det som karakteriseres som en vaksinekatastrofe, hvor stor andel av de vaksinerte har opplevd farlige bivirkninger?
    Merk at vaksinen er i bruk fortsatt, og ansett som både meget effektiv og sikker.

Når det gjelder Pandemrix var problemet at et for stort antall mennesker utviklet narkolepsi etter vaksine. Men her er usikkerhetene mange og store.
    Det finnes ikke noen rimelighet i å beskrive dette som en katastrofe. Kan du linke til FHI's påstand om dette?

Når det gjelder dagens situasjon, blir det på grensen til dumt å beskrive en nullrisko, det er bare å nevne det faktum at pr. dags dato ligger det 5 millioner mennesker gravlagt etter Covid-19 infeksjon.

Hva er dødsrisikoen for normale sunne nordmenn under 70år?

Edit: det er meldt inn og behandlet ca 3400 meldinger om alvorlig bivirkninger. Det er rart men jeg klarer ikke lese ut hvor stor andel av disse 3400 meldingene som er reelle. Rart at det ikke oppgis. Det er satt omtrent 4 ganger flere doser enn Pandemrix, men likevel er antall alvorlige bivirkninger høyere med koronavaksine, men koronavaksine omtales ikke som katastrofe foreløpig.

Sist redigert:

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.831

Hva er dødsrisikoen for normale sunne nordmenn under 70år?
    Artikkelen er noe tendensiøs. Ser du på realitetsbehandlingen av erstatningssøknadene, ser man at omtrentlig 100 søkere ble gitt medhold. 2,2 millioner vaksiner satt, 100 tilfeller der man anser at vaksinen har påført mottaker alvorlige effekter. Det er 0,05 promille, det. Det er uansett en katastrofe for dem det gjelder, såpass antar jeg alle er enige om.
    Men om det kan beskrives som en medisinsk katastrofe, tillater jeg meg å betvile. Svineinfluensaen ble betydelig mindre problematisk enn man antok, mens det ser ut som om Covid kan bli ganske mye mer problematisk enn det så ut til en stund. I så henseende gjorde dessverre vaksinen livet verre for en del for mange, men ser du på dette:
    • Influensasykdom i svangerskapet var forbundet med en nær doblet risiko for dødfødsel.
    • Det var ingen økt risiko for dødfødsel etter vaksinasjon med Pandemrix.
    • Influensasykdom i befolkningen var forbundet med en doblet risiko for kronisk utmattelsessyndrom (ME).
    • Det var ingen økt risiko for kronisk utmattelsessyndrom (ME) i befolkningen etter vaksinasjon med Pandemrix.
    • Hos barn under fire år med influensasykdom var risikoen for feberkramper 116 ganger høyere enn hos barn uten influensa.
    • Blant barn under fire år var risikoen for feberkramper dobbelt så høy 1-3 dager etter vaksinasjon sammenliknet med barn som ikke var vaksinerte.
    • Influensasykdom i befolkningen var forbundet med en nesten femdoblet risiko for Guillain-Barré syndrom.
    • Risikoen for Guillain-Barré syndrom i befolkningen var ikke økt etter vaksinasjon.
    ...så tror jeg Aavitsland (om han er riktig sitert), har tatt litt mye Møllers tran.
    Sånn ellers var svineinfluensaen litt atypisk, ettersom den tok livet av flest personer under 65 år, så spørsmålet om dødelighet over 70 blir egentlig ikke helt relevant:

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    ......................................

Jeg garanterer at det finnes 100 milliarder mennesker som er gravlagt etter å ha spist brød.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.452
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Han skriver:
    The vaccines are much less effective than was initially believed, and effectiveness declines rapidly. With that being the case, the idea that it’s going to be possible for countries to vaccinate themselves out of the pandemic is clearly nonsense. The only way the pandemic ends is by enough people getting infected and developing natural immunity, which is the same way every prior respiratory virus pandemic has ended.
    Vaksinene er vel omtrent så effektive som lovet, men effektiviteten faller skuffende fort etter noen måneder. Problemet er at det samme skjer med den "naturlige immuniteten" etter gjennomgått infeksjon også. Det er som med andre corona forkjølelsesvirus. Etter et års tid er man like mottakelig igjen, og det er ikke engang noen garanti for å få mildere symptomer enn første gang. Corona-forkjølelser kommer gjerne i bølger med et par års mellomrom. Det var grunn til å håpe at vaksinene ville gi mer langvarig beskyttelse enn gjennomgått infeksjon, og de gjør det mot alfa-varianten, men med delta ser det ut til være nokså likt, dessverre. Den "naturlige immuniteten" ser ut til å komme an på hvor syk man har vært. En som har vært døden nær ser ut til å være beskyttet lengre enn en som har hatt en mild runde. Rushworth tar dessverre feil på slutten der, og gjentar bare ønskedrømmen om "naturlig flokkimmunitet". Det skjer ikke med forkjølelse, selv ikke med en ondartet en. Dette viruset er nå endemisk og kommer til å forbli det.

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.423
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Trondheim leder an, igjen.

St. Olavs hospital opplyser at de fredag morgen hadde 10 innlagte koronapasienter. Én av pasientene er på intensiv med respirator. Kommuneoverlege Tove Røsstad forteller at disse pasientene både er eldre fullvaksinerte og yngre uvaksinerte.

- Helsetjenestene våre er under et betydelig press. Dette skyldes i hovedsak ikke covid. Noen enheter har problemer med lokale utbrudd, men ellers er det den generelle smittesituasjonen med ulike luftveissykdommer som er utfordringen i helsetjenestene.

......

Det skyldes i hovedsak ikke covid. Javel, nei. Da er det selvsagt helt på sin plass å true med tiltak mot befolkningen.
    Du har kanskje ikke fått det med deg selv om det står i artikkelen, men det er en rekke andre luftveissykdommer som smitter på samme måte som covid og hvor de samme smitteverntiltakene hjelper. Det er summen av syke som er utfordringen i helsetjenesten nå og ikke først og fremst covid.

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.634
    Torget vurderinger
    2
    Han skriver:

Vaksinene er vel omtrent så effektive som lovet, men effektiviteten faller skuffende fort etter noen måneder. Problemet er at det samme skjer med den "naturlige immuniteten" etter gjennomgått infeksjon også. Det er som med andre corona forkjølelsesvirus. Etter et års tid er man like mottakelig igjen, og det er ikke engang noen garanti for å få mildere symptomer enn første gang. Corona-forkjølelser kommer gjerne i bølger med et par års mellomrom. Det var grunn til å håpe at vaksinene ville gi mer langvarig beskyttelse enn gjennomgått infeksjon, og de gjør det mot alfa-varianten, men med delta ser det ut til være nokså likt, dessverre. Den "naturlige immuniteten" ser ut til å komme an på hvor syk man har vært. En som har vært døden nær ser ut til å være beskyttet lengre enn en som har hatt en mild runde. Rushworth tar dessverre feil på slutten der, og gjentar bare ønskedrømmen om "naturlig flokkimmunitet". Det skjer ikke med forkjølelse, selv ikke med en ondartet en. Dette viruset er nå endemisk og kommer til å forbli det.

Tja, mulig det. Men jeg er ikke overbevist om at immuniteten er bedre av vaksine enn etter gjennomgått covid. Jeg kan iallefall ikke se noe i den WP artikkelen som endelig bevis på det.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.452
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tja, mulig det. Men jeg er ikke overbevist om at immuniteten er bedre av vaksine enn etter gjennomgått covid. Jeg kan iallefall ikke se noe i den WP artikkelen som endelig bevis på det.
    Nei, som sagt. Men artikkelen du linker til ser ut til å forestille seg at pandemien vil gå vekk hvis bare mange nok har gjennomgått infeksjon og blitt "naturlig immune". Problemet er bare at den "naturlige immuniteten" ikke varer, den heller. Etter noen måneder er man like mottakelig igjen, og f..nskapet fortsetter bare å sirkulere som enhver annen forkjølelse. Vårt immunsystem ser ikke ut til å gi spesielt langvarig beskyttelse mot coronavirus.

Scenariet uten vaksiner er i stedet at man kommer til å få en runde med covid med noen få års mellomrom, på samme måte som med andre sesongvirus. Det er ikke så farlig når man er ung, men hvor hardt man blir truffet vil variere fra person til person og fra gang til gang. Etter noen omganger har man selv blitt middelaldrende og kanskje pådratt seg noen andre risikofaktorer, og etter enda noen omganger er man kanskje blitt 75+ og går på diverse medisiner. Da vil det ikke være morsomt lenger om man blir smittet av barnebarna.

Jeg mener fortsatt at "endgame" her er endemisk virus og periodiske booster-vaksiner. Forhåpentligvis kommer vi etterhvert frem til vaksiner som i det minste er effektive et års tid, slik at det holder med en kombinert influensa- og coronavaksine hver høst.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Du har kanskje ikke fått det med deg selv om det står i artikkelen, men det er en rekke andre luftveissykdommer som smitter på samme måte som covid og hvor de samme smitteverntiltakene hjelper. Det er summen av syke som er utfordringen i helsetjenesten nå og ikke først og fremst covid.
    Joda, det har jeg fått med meg. Jeg har bare en særdeles sterk aversjon mot både inngripende tiltak OG trusler, når dødsfall og alvorlig sykdom er bortimot fraværende i Trøndelag- og har vært det under hele perioden fra 12.mars. Den største grunnen til smitteøkning blant barn og unge er jo nettopp at man tidligere har hatt for kraftige restriksjoner i områder med minimal smitte. Når disse er trappet ned, kommer logisk nok økningen. Så lenge dødsfall ikke stiger til store høyder, er dette helt uproblematisk! La smitten gå gjennom de unge, og bli ferdig med det.

Den måten dette har blitt håndtert på i Norge, er jo mildt sagt helt på trynet. Et land, der folk utenom de store byene bor langt fra hverandre har blitt behandlet som om alle skulle befinne seg i Oslo eller umiddelbar nærhet.

Sist redigert:

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.634
    Torget vurderinger
    2
    Nei, som sagt. Men artikkelen du linker til ser ut til å forestille seg at pandemien vil gå vekk hvis bare mange nok har gjennomgått infeksjon og blitt "naturlig immune". Problemet er bare at den "naturlige immuniteten" ikke varer, den heller. Etter noen måneder er man like mottakelig igjen, og f..nskapet fortsetter bare å sirkulere som enhver annen forkjølelse. Vårt immunsystem ser ikke ut til å gi spesielt langvarig beskyttelse mot coronavirus.

Scenariet uten vaksiner er i stedet at man kommer til å få en runde med covid med noen få års mellomrom, på samme måte som med andre sesongvirus. Det er ikke så farlig når man er ung, men hvor hardt man blir truffet vil variere fra person til person og fra gang til gang. Etter noen omganger har man selv blitt middelaldrende og kanskje pådratt seg noen andre risikofaktorer, og etter enda noen omganger er man kanskje blitt 75+ og går på diverse medisiner. Da vil det ikke være morsomt lenger om man blir smittet av barnebarna.

Jeg mener fortsatt at "endgame" her er endemisk virus og periodiske booster-vaksiner. Forhåpentligvis kommer vi etterhvert frem til vaksiner som i det minste er effektive et års tid, slik at det holder med en kombinert influensa- og coronavaksine hver høst.
    Jeg ser det, jeg hever ikke at den artikkelen jeg viste til nødvendigvis har alt riktig den heller. Men jeg holder for egen del muligheten åpen for at det kan være korrekt. Eller iallfall at "naturlig immunitet" kan virke godt nok til at man ikke blir veldig alvorlig syk en eventuell neste gang. Du er veldig bastant i dine konklusjoner over, jeg mener litt mer ydmykhet kan være på sin plass;)

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.594
    Jeg garanterer at det finnes 100 milliarder mennesker som er gravlagt etter å ha spist brød.
    He-he.

Jeg tipper at det ca 10 ganger så mange som noen gang har dødd, kanskj mer. Kloden var rimelig tynt befolket inntil nylig…

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.594
    He-he.

Jeg tipper at det ca 10 ganger så mange som noen gang har dødd, kanskj mer. Kloden var rimelig tynt befolket inntil nylig…
    Jeg tar det tilbake😁 Her har jeg nok falt for en gammel myte.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vi er nå i den situasjonen at smitten stiger i de områder hvor den har blitt holdt alt for mye igjen tidligere. Dette er selvsagt helt logisk, og har svært lite med manglende vaksinering å gjøre. Trondheim har landets høyeste vaksinrgrad, så årsaken ligger altså IKKE der. Den ligger ene og alene på at immunitet er for lav, grunnet for harde tiltak tidligere. Og da snakker vi altså IKKE om Oslo og omegn, men Trondheim. Det er derfor selve strategien rundt nasjonale tiltak som nå slår tilbake, hvilket jo også er helt som forventet. Det var bare et spørsmål om når dette ville skje. En måneds tid etter gjenåpningen er ikke svært uventet, det heller.

Store deler av landet har knapt hatt smitte under corona. Likevel har nasjonale tiltak vært det som har rådet grunnen. En politikk (ja, dette er politikk!) som enkelte har advart sterkt mot. Vi bor i et land der faren aldri ville blitt stor utenom sentrale østlandet. Der er immunitet selvsagt mye større nå, pga høy smitte underveis, mens resten av landet har alt for lav grad av denne- på tross av vaksine. Også helt logisk.

La smitten gå gjennom de unge, og bli ferdig med dette tøvet!

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.452
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser det, jeg hever ikke at den artikkelen jeg viste til nødvendigvis har alt riktig den heller. Men jeg holder for egen del muligheten åpen for at det kan være korrekt. Eller iallfall at "naturlig immunitet" kan virke godt nok til at man ikke blir veldig alvorlig syk en eventuell neste gang. Du er veldig bastant i dine konklusjoner over, jeg mener litt mer ydmykhet kan være på sin plass;)
    Kanskje, men jeg mener at det jeg skrev er en nokså presis oppsummering av det vi vet om varigheten av immunitet etter dette og andre coronavirus pr nå. "Slipp smitten løs og få det overstått på naturlig vis" er galimatias.
    The durability of immunity against reinfection by SARS-CoV-2: a comparative evolutionary study
    Reinfection by SARS-CoV-2 under endemic conditions would likely occur between 3 months and 5·1 years after peak antibody response, with a median of 16 months.
    In particular, our estimate argues strongly against the claim that a long-standing resolution of the epidemic could arise due to herd immunity from natural infection or that mitigation of the long-term risks of morbidity and mortality can be achieved without vaccination. Relying on herd immunity without widespread vaccination jeopardises millions of lives, entailing high rates of reinfection, morbidity, and death.

Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.452
    Torget vurderinger
    2
    Problemet er at vaksineringen tok så lang tid at de første nå er sårbare og boostr dosende i liten grad gitt, hadde man begynt tidliger med boosterdose hadde man ikke trengt å bekymre seg og kunne latt 20- ta støyten med full spredning, nå er det ikke så konsekvensløst....
    Men jeg synse ingen fortjener covid så vaksiner gjerne fra 12 og opp SFSBF

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Problemet er at vaksineringen tok så lang tid at de første nå er sårbare, hadde man begynt tidliger med boosterdose hadde man ikke trenget å bekymre seg og kunne latt 20- ta støyten med full spredning, nå er det ikke så konsekvensløst....
    Nei.

Da skulle det vært likedan overalt. Noe det langt fra er. Smitteøkningen nå er i områder der smitten tidligere har vært svært lav. Trondheim har som sagt landets høyeste vaksinegrad. Altså skyldes det nasjonale tiltak. Immunitet er for lav.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.452
    Torget vurderinger
    2
    kanskje, men effekten bør ikke være stor det er ikke veldig mange som har naturlig immunitet her i Oslo heller, men vi Osloensere har kanskje litt mer tanker på smittvvern hengende igjen som bremser litt..
    Smitteøkningen er forøvrig stor hos de aller yngste,selv om de vaksinert eldre også har økning

PS du unngikk poengte mitt egentlig, bekymringen er nå at innleggelse øker i aldersgrupper som kunne vært bekyttet hadde de fått boosterdose, da hadde ikke de få innleggelsene på 40- vært noen bekymring for helsevesenet

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    kansje, men effekten bør ikke være stor det er ikke veldig mange som har naturlig immunitet her i Oslo heller, men vi Osloensere har kanskje litt mer tanker på smittvvern hengende igjen som bremser litt..
    Det handler om at i Oslo har det vært langt høyere smitte enn i resten av landet. Derfor er det mindre smitte der nå. Og derfor var nasjonale tiltak kun følelsesbaserte OG helt på trynet galt. Man evnet ikke å se at befolkningstetthet er helt avgjørende smitte. Helt utrolig, egentlig. Ikke så man at man trengte en viss grad av smitte rundt om i landet, for å oppnå delvis immunitet.

Alt det enkelte av oss har argumentert med slår til. Selvsagt, siden det jo hele tiden har vært helt logisk og innlysende.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Er det ikke ironisk at de med høyest vaksinasjonsgrad også har høyest smitte. Skulle nesten tro det er en sammenheng.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.452
    Torget vurderinger
    2
    pøh, problemet er at det er for lenge siden de fikk den, det er ganske åpenbart
    Dessuten er utsagnet ditt beviselig feil

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Er det ikke ironisk at de med høyest vaksinasjonsgrad også har høyest smitte. Skulle nesten tro det er en sammenheng.
    Det henger ene og alene sammen med at smitten har blitt holdt for lav tidligere. Når da tiltak ble fjernet, sprer den seg selvsagt raskere der enn i Oslo- der smitten hele tiden har vært høy. Og siden Trondheim er en, i norsk målestokk, storby, sprer den seg selvsagt raskere enn i Snåsa.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.452
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    kansje, men effekten bør ikke være stor det er ikke veldig mange som har naturlig immunitet her i Oslo heller, men vi Osloensere har kanskje litt mer tanker på smittvvern hengende igjen som bremser litt..
    Smitteøkningen er forøvrig stor hos de aller yngste,selv om de vaksinert eldre også har økning
    Jeg ser også at både Stockholm og Västra Götaland er «rødt» og med karantenekrav for innreise, igjen. Neppe fordi det har vært altfor lite smitte der tidligere. Regionene med lavest vaksinasjonsgrad i Europa er heller ikke de grønne flekkene, for å si det slik.

1636132001881.png

Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.452
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er opptatt av at en boosterdose meg riktig timing hadde løst alle problem, du er opttatt av å forvare at din strategi hadde løst alle problem.
    En modelle beregning med 1% naturlig immunitet og 10% naturlig immunitet vile jo vist effekten av din hypotese. FHI har nok noe sånt på bakrommet

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er opptatt av at en boosterdose meg riktig timing hadde løst alle problem, du er opttatt av å forvare at din strategi hadde løst alle problem.
    En modelle beregning med 1% naturlig immunitet og 10% naturlig immunitet vile jo vist effekten av din hypotese. FHI har nok noe sånt på bakrommet
    Jeg er langt i fra ute etter å forsvare min strategi.

Den forsvarer seg helt på egen hånd.

Dersom ikke flere blir smittet rundt om i landet, der smitten har blitt holdt alt for lav, blir vi aldri ferdige med store smittetopper.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.452
    Torget vurderinger
    2
    Sånn er smitten i Oslo nå. Se på Alna en sprenger skalaen fullstendig på på kartet Asbjørnla inn

Trondheim er på 4 plass om de hadde vært en bydel i Oslo

1636132698733.png
    1636132743361.png

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.594
    Nei.

Da skulle det vært likedan overalt. Noe det langt fra er. Smitteøkningen nå er i områder der smitten tidligere har vært svært lav. Trondheim har som sagt landets høyeste vaksinegrad. Altså skyldes det nasjonale tiltak. Immunitet er for lav.
    Det kan også være tilfeldig at det tok av der akkurat nå. Du har ok hypoteser stadig vekk, men troverdigheten hadde vært bedre hvis du ikke var så skråsikker i din høyst subjektive historiefortelling.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn