Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Slubbert

Gjest
    Kommunene gir blaffen i Høies bønn – svarer med å utvide «søringkarantene»

Nord-Norge stenger grensen til Trøndelag

https://www.nrk.no/nordland/korona_...arer-med-a-stramme-inn-ytterligere-1.14965635

Nå bor det vel mindre folk i hele nordingland enn i Oslo og de er vanvittig dyre i drift så at de nå vil klare seg selv må jo være positivt?? Eller kanskje det i det stille blir slik som mange har prøvd på i årevis, at de glir inn i Russland?
    Blir ensformig å skulle leve på reinsdyr og tørrfisk, hvis dette drar ut. På den annen side gir social distancing seg selv når de ikke lenger får diesel til brøytebilen og bensin til snøscooteren. Men nå har det vel gått fra å være konstant mørkt til å være konstant lyst der oppe, så de vil nok greie seg fint selv om strømmen forsvinner. Det største problemet blir trolig mangel på dasspapir.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.274

https://www.nrk.no/nordland/korona_...arer-med-a-stramme-inn-ytterligere-1.14965635

Nå bor det vel mindre folk i hele nordingland enn i Oslo og de er vanvittig dyre i drift så at de nå vil klare seg selv må jo være positivt?? Eller kanskje det i det stille blir slik som mange har prøvd på i årevis, at de glir inn i Russland?
    Er det ikke merkelig....i de områdene hvor det er mye rotter, er det også mye coronasmitte :D

Godt man ikke bor i NY, Milano eller Oslo!

S

Slubbert

Gjest
    Fint i Oslo nå. Tusla fra park til park i strålende solskinn i går, sykla til jobb i dag i ditto. Fikk noen snaps fra trøndelagen som viste en halvmeter nysnø, lenger ikke tilbake dit for å si det sånn.

R

rr30629

Gjest
    Fint i Oslo nå. Tusla fra park til park i strålende solskinn i går, sykla til jobb i dag i ditto. Fikk noen snaps fra trøndelagen som viste en halvmeter nysnø, lenger ikke tilbake dit for å si det sånn.
    Bare vent til påsken, da blir halve Norges befolkning stuet påskefast oppå hverandre rundt Oslofjorden og får ikke lov til å reise noen plass. Skal bli interessant å se om det gir utslag på diverse grafer ukene etterpå. Blir veldig fint her jeg er da, det blir noe helt nytt for alle.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.398
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    VG har en ny graf for vekstraten i antall dødsfall. Det er ikke så mye der som tyder på at Sveriges løsere grep er mer "katastrofalt" enn det strammere grepet i Danmark og Norge. I øyeblikket øker dødsfallene raskere i Norge enn i Sverige og Danmark, men vi får håpe kurven også i Norge snart flater ut som følge av tiltakene fra noen uker tilbake.

Annotation 2020-03-30 123346.jpg

S

Slubbert

Gjest
    Bare vent til påsken, da blir halve Norges befolkning stuet påskefast oppå hverandre rundt Oslofjorden og får ikke lov til å reise noen plass. Skal bli interessant å se om det gir utslag på diverse grafer ukene etterpå. Blir veldig fint her jeg er da, det blir noe helt nytt for alle.
    Det er ikke så mange som feirer påske på Tøyen og Grønland, vestkantsossene har jeg ikke noen befatning med uansett og uteserveringene er stengt. Ser for meg at påskedagene blir tilbragt på verandaen med musikk, bøker og pils i sola. Så får de som liker storm og horisontalnedbør kose seg med det lengre nord.

R

rr30629

Gjest
    Det er ikke så mange som feirer påske på Tøyen og Grønland, vestkantsossene har jeg ikke noen befatning med uansett og uteserveringene er stengt. Ser for meg at påskedagene blir tilbragt på verandaen med musikk, bøker og pils i sola. Så får de som liker storm og horisontalnedbør kose seg med det lengre nord.
    Høres lurt ut.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    VG har en ny graf for vekstraten i antall dødsfall. Det er ikke så mye der som tyder på at Sveriges løsere grep er mer "katastrofalt" enn det strammere grepet i Danmark og Norge. I øyeblikket øker dødsfallene raskere i Norge enn i Sverige og Danmark, men vi får håpe kurven også i Norge snart flater ut som følge av tiltakene fra noen uker tilbake.
    Når det foreløpig er såpass "små" tall som det er i disse landene, styres dette i hovedsak av hvem som er smittet. Dessverre ser det ut til at smitten allerede har spredt seg til flere sykehjem i Norge, og det er utrolig krevende å holde smitten borte/nede på slike steder.

R

rr30629

Gjest

Blir ensformig å skulle leve på reinsdyr og tørrfisk, hvis dette drar ut. På den annen side gir social distancing seg selv når de ikke lenger får diesel til brøytebilen og bensin til snøscooteren. Men nå har det vel gått fra å være konstant mørkt til å være konstant lyst der oppe, så de vil nok greie seg fint selv om strømmen forsvinner. Det største problemet blir trolig mangel på dasspapir.
    Hvis de er litt smarte så vedtar de utbygging av jernbanen videre nordover der oppe nå når de først er blitt et eget land, og hvis de kommer inn i Norge igjen etter at ting har lagt seg så får plutselig Erna regninga.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.067
    Torget vurderinger
    0
    Nå er saklig sett begrunnelsen for den såkallte "Søringkarantenen" akkurat den samme som som ligger bak hytteforbudet.

I Finnmark og deler av Troms er det pr nå full vinter, det har de siste ukene vært et hælvets uvær og stort sett alt av veier har vært stengt. Hvis folk blir syke er det rent logistikmessig et kjempeproblem å få folk fram til sykehus. Coronasmittede må fraktes i sykebil, ambulansefly, ny sykebil og så inn på sykehus i Kirkenes, Hammerfest eller Tromsø. Når enkelte av kommunene kun har 1 sykebil og bemanning for 1 sykebil vil man slite veldig om ett sett ambulansearbeidere må i karantene! Det samme med flymannskap. Forøvrig vil ikke ambulansefly ei heller SeaKing frakte Coronasmittede da konsekvensen blir for brutale om noen av mannskapene blir smittet. Dessuten har sykehuset i Kirkenes kun kat1 intensiv/respiratorberedskap. Det betyr da at pasienten kun kan stabiliseres før videre transport til Hammerfest evt Tromsø som begge har mer enn nok pasienter slik som det er. De fleste hytteområder der nede i Sør Corona ligger max 2-2,5 timer unna store sykehus. Her oppe vil man risikere at en pasient fra Kirkenes Sykehus må kjøres drøye 800km med brøytebil foran ambulansen over flere strekninger på grunn av været. Vi snakker da om en kjøretur på 12 timer ++ og det samme for returen. Hjemkommunen, avhengig av hvilken kommeune, vil da ha en ambulasekapasietet som er redusert med 50 eller 100% i over et døgn!

Så årsaken til denne "søringkarantenen", som også rammer våre egne ungdommer som ikke får komme hjem på påskeferie, er at man forsøker fortvilt å holde smitten på et absolutt minimum slik at vi makter å hanskes med det, med de små ressursene vi har til rådighet.

Er det noen av dere der nede i sør som kan matche min utsikt fra kjøkkenvinduet? Bildet er tatt for to dager siden!

Kjøkkenvindu mars 2020.jpg

Problemet for dere fra Sør Corona er nok egentlig bare navnet "Søringkarantene", men det gjelder ALLE som kommer hit sørfra, også lokale "indianere"!

R

rr30629

Gjest
    Skjerpings folkens.
    Dette tåler folket, og i hvert fall nordingene. Alle vet hvorfor det er slik men man trenger ikke grave seg ned i grafer og «mørksinnet" hele dagen heller, det er lov å ha det litt gøy også.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.206
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har forståelse for at folk har gledet seg til hyttepåske, men stusser over at såpass endrede betingelser ikke fører til at folk legger vekk hytteplaner i år.
    Joda, hyttekommuner har tillatt altfor mange hytter i forhold til tjenestekapasitet, men hvem bygger kapasitet for en ekstremsituasjon der "kloden" stenger ned?

Har full adgang til å tilbringe påsken i fjellet i Valdres, men lar være i år, fordi jeg har oppholdt meg i Oslo, der det er mye smitte. Så slipper jeg å kanskje være den som tar smitten med opp til lokalmiljøet.

Og tro ikke at dette er en beslutning hyttekommuner tar med letthet. De henter en stor andel av årsinntekten i en god påske. Lokalaviser er fulle av oppslag om hvor vanskelig dette blir for kommunene.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.132
    Torget vurderinger
    4
    Amerikanerne kan sove trygt om natten, i visshet om at deres kloke og fremsynte president tar beslutninger som vil hegne om liv og helse.

Speaking in the White House Rose Garden, the US president claimed that, if his administration keeps the death toll to 100,000, it will have done “a very good job” – a startling shift from his optimistic predictions of a few days ago when he said he hoped to restart the economy by Easter.

www.theguardian.com/world/2020/mar/...-19-deaths-to-100000-would-be-a-very-good-job
    100.000 dødsfall i USA vil være temmelig bra - det har han forsåvidt rett i. Skalert til norske forhold tilsvarer det ca 1600. Da er vi i størrelsesorden "hissig sesonginfluensa". Det ville ikke vært så verst for en pandemi med dødsrate ca 10x vanlig influensa (?) og ingen immunitet i befolkningen.
    Tipper det egentlig betyr minst 500k-1M.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.290
    Jeg tror myndighetene i mange land får en større pedagogisk utfordring innen "styring av forventninger" fremover. Folk kommer til å freake ut når tallene på vg.no og andre steder siger oppover, men strengt tatt vil under la oss si 3-4k døde være en kjempesuksess i Norge, i alle fall om det er meningen å ha en viss aktivitet i landet mens dette pågår.

• Liker
    Reaksjoner: MML
    U

Utgatt24668

Gjest

Vis vedlegget 577350
    Det er relativt tidlig ennå - men utviklingen så langt viser at det er lite poeng å gå hardt ut mot Sveriges strategi før man faktisk ser resultatet.

nordvest

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Antall liker
    110
    Torget vurderinger
    1

Vis vedlegget 577350

Sverige meldte akkurat 36 døde siste døgn nå, ligger fortsatt 5 ganger så høyt som Norge selv om befolkningen bare er dobbelt så stor. Hvis det hadde vært lik dødsrate skulle 2 svensker dødd for hver nordmann, nå dør det 5 svensker pr nordmann (for ikke lenge siden (for en uke siden?) var det først 2 og så 3)

Jeg tror ikke dette viruset oppfører seg vesentlig annerledes i Sverige enn det har gjort i alle andre land dessverre. Det tar imidlertid tid før det merkes, først med inkubasjonstid, så tiden det tar før alvorlig sykdom bryter ut i de nylig smittede osv osv. Disse grafene over døde viser i realiteten situasjonen for en 3-4 uker siden, dvs før Norge iverksatte tiltakene

S

Slubbert

Gjest
    I Finnmark og deler av Troms er det pr nå full vinter, det har de siste ukene vært et hælvets uvær og stort sett alt av veier har vært stengt. Hvis folk blir syke er det rent logistikmessig et kjempeproblem å få folk fram til sykehus. Coronasmittede må fraktes i sykebil, ambulansefly, ny sykebil og så inn på sykehus i Kirkenes, Hammerfest eller Tromsø. Når enkelte av kommunene kun har 1 sykebil og bemanning for 1 sykebil vil man slite veldig om ett sett ambulansearbeidere må i karantene! Det samme med flymannskap. Forøvrig vil ikke ambulansefly ei heller SeaKing frakte Coronasmittede da konsekvensen blir for brutale om noen av mannskapene blir smittet. Dessuten har sykehuset i Kirkenes kun kat1 intensiv/respiratorberedskap. Det betyr da at pasienten kun kan stabiliseres før videre transport til Hammerfest evt Tromsø som begge har mer enn nok pasienter slik som det er. De fleste hytteområder der nede i Sør Corona ligger max 2-2,5 timer unna store sykehus. Her oppe vil man risikere at en pasient fra Kirkenes Sykehus må kjøres drøye 800km med brøytebil foran ambulansen over flere strekninger på grunn av været. Vi snakker da om en kjøretur på 12 timer ++ og det samme for returen. Hjemkommunen, avhengig av hvilken kommeune, vil da ha en ambulasekapasietet som er redusert med 50 eller 100% i over et døgn!
    Og allikevel biter noen få mennesker seg fast der oppe. Får litt samme fornemmelse som når jeg ser dokumentarer om folk som klatrer opp på Mount Everest; imponerende for så vidt, men ikke noe for meg.

U

Utgatt24668

Gjest
    Jeg tror myndighetene i mange land får en større pedagogisk utfordring innen "styring av forventninger" fremover. Folk kommer til å freake ut når tallene på vg.no og andre steder siger oppover, men strengt tatt vil under la oss si 3-4k døde være en kjempesuksess i Norge, i alle fall om det er meningen å ha en viss aktivitet i landet mens dette pågår.
    Det spørs litt hvordan det kommuniseres. Vi får en nedgang i dødsfall ettersom influensaen ble helt drept av tiltakene. Mange dødsfall kommer også i en gruppe som i løpet av kort tid uansett ville ha dødd av noe annet - så spørsmålet er hva som blir differansen mellom naturlige dødsfall for 2020 vs corona. Lett å si så lenge dine egne ikke blir rammer - men sett ut fra de store tall.

• Liker
    Reaksjoner: MML

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.290
    Sverige meldte akkurat 36 døde siste døgn nå, ligger fortsatt 5 ganger så høyt som Norge selv om befolkningen bare er dobbelt så stor. Hvis det hadde vært lik dødsrate skulle 2 svensker dødd for hver nordmann, nå dør det 5 svensker pr nordmann (for ikke lenge siden (for en uke siden?) var det først 2 og så 3)

Jeg tror ikke dette viruset oppfører seg vesentlig annerledes i Sverige enn det har gjort i alle andre land dessverre. Det tar imidlertid tid før det merkes, først med inkubasjonstid, så tiden det tar før alvorlig sykdom bryter ut i de nylig smittede osv osv. Disse grafene over døde viser i realiteten situasjonen for en 3-4 uker siden, dvs før Norge iverksatte tiltakene
    Så lenge svenskene holder seg innenfor kapasiteten til helsevesenet sitt så er deres strategi en suksess. De svenske helsemyndighetene virker heller ikke videre bekymret for at en del av den hovedsaklig eldre garde kommer til å stryke med av corona og ser neppe på dødsfall i seg selv som spesielt dramatisk, det er som det er ved virusepidemier. Jeg tror de etter hvert vil tjene på at de ikke har forsøkt å innbille folk at landet skal slippe unna mens livet går i en eller annen form av normalen. Svenske helsemyndigheter har sagt rimelig rett ut at et par tusen dødsfall er helt udramatisk.

nordvest

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Antall liker
    110
    Torget vurderinger
    1
    Problemet er at FHI anslo smittegraden før tiltak å være så høy som 2,4 i sin siste rapport og pga forsinkelsene i disse tallene er det dessverre ikke spesielt usannsynlig at drt svenske helsevesenet kan bli kjørt i senk etterhvert her.
    Vi har sett det flere ganger allerede, tallene på døde og innlagte fortsetter å eksplodere selv lenge etter tiltak er satt inn. Hvis jeg husker riktig låste Italia landet ned på rundt 800 døde, nå dør det så mange +/- i døgnet og har gjort det en god stund.

Med den utviklingen Sverige har hatt kan jeg ikke fatte og begripe at dette kommer til å stoppe på et par tusen døde. Dessverre, håper inderlig jeg tar helt feil.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.553
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Antall nye påviste smittet i Norge går ned, og har gjort det i flere dager.
    FHI publiserer nå dato for testing, ikke innrapportert dato, og det tar maks 2 dager før det blir innrapportert, registrert, og publisert i dagrapporten.
    Det er nå to uker siden økningen var på det sterkeste, og det er naturlig at innleggelser og dødsfall kommer nå.
    Da kan vi (jeg) forvente at antallet nye døde i Norge pr dag begynner å gå ned i løpet av en uke. Jeg påstår ikke at det blir sånn, men ser det som sannsynlig. Vent og se.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.067
    Torget vurderinger
    0

Hvis de er litt smarte så vedtar de utbygging av jernbanen videre nordover der oppe nå når de først er blitt et eget land, og hvis de kommer inn i Norge igjen etter at ting har lagt seg så får plutselig Erna regninga.
    For å forsøke å bringe litt saklighet inn i debatten vil jeg bare få poengtere følgende:

Pkt 1. Dyre i drift? Nå bidrar vel den gjennomsnittlige "nordlendingen" mere til eksportinntekter enn en gjennomsnttlig Oslobeboer. At Oslo kommer så høyt skyldes i stor grad at mange firma med produksjon nordpå har hovekontor i Oslo. Det gir ganske bra med skatteinntekter i Oslo!

Pkt 2. Strøm. Vi har faktisk tilstrekkelig med kraftproduksjon her oppe til at vi klarer oss ganske så fint, thank you very much!

Pkt 3. Diesel, bensin, dasspapir og andre varer. Transport av forsyninger går ganske så uhindret! De som kjører tungtransport til butikker og engroslagre er ikke berørt av karantenen. De skal holde avstand til andre det er i grunnen det hele. Butikkene kvitterer ikke lenger for motatte varer, sjåførens signatur gjelder. Nettopp for å unngå nærkontakt.

Pkt 4. Dasspapir?? Her opp har vi fortsatt papiraviser, vi overlever!

Pkt 5. Jernbane? I den grad vi i Nord Corona blir et eget selvstendig land er det nok mere sansynlig at man børster støvet av de gamle planene til Det Tredje Riket som var langt kommet i retning av å bygge jernbane til Murmansk! Og da tenker jeg at vi ikke behøver å bekymre oss om finansieringen heller!

Pkt 6. I den grad Mæland skulle finne på å strupe forsyningene til "Nordingland" er jeg redd hun vil hugge i kvist som det heter! For det første er dama den minst populære politiker i landet sett nordfra etter hennes tvangs sammenslåinger. Finnes ikke en finnmarking som ville pisse på henne om hun brått tok fyr! Dessuten har vi en nabo i øst som garantert ville ile til vår unnsettning om Erna & Co skulle finne på å ville "sulte oss ut". Og det er fanden ikke fleip heller. Se hvem som kom ilende til Italia med hjelpeforsyninger da EU sviktet så fundamentalt. Joda det var Putin! Og i en tilsvarende situasjon her ville han sørge for at vi ikke sultet her, det er helt fordømrade sikkert! Endel gamliser vil nok tenke tilbake til 1944 da Den Røde Arme sørget for at finnmarkingene ikke sultet i hjel, for det hadde Nygaardsvold regjeringen ikke tenkt på da de ba folket sabotere tvangsevakueringen. Men historisk nostalgi er ikke det som motiverer Putin. Italia fikk hjelp fordi slik hjelp fra Putin var et solid spark på skinnleggen til EU, og det har da også ført til dramatisk skepsis mot EU i Italia. Det samme ville det være om Putin kunne gjøre noe av virkelig stor betydning for "Nordingland". Det er i Russlands interesse å slå sprekker mellom land og folkegrupper i europa. Allerde nå i denne "krisen" ser vi det, om vi vet hva vi skal se etter, at Russland driver "PsyOps" mot hele Vesten. Trollfabrikkene jobber overtid. Og som det blir sagt innenfor etterretningsbransjen: "Det er ikke all splid og alle problemer som Russland står bak, men der det er splid og problemer, der finner vi alltid FSB, GRU etc etc i kulissene, i fullt arbeid."

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.206
    Torget vurderinger
    2

Så lenge svenskene holder seg innenfor kapasiteten til helsevesenet sitt så er deres strategi en suksess. De svenske helsemyndighetene virker heller ikke videre bekymret for at en del av den hovedsaklig eldre garde kommer til å stryke med av corona og ser neppe på dødsfall i seg selv som spesielt dramatisk, det er som det er ved virusepidemier. Jeg tror de etter hvert vil tjene på at de ikke har forsøkt å innbille folk at landet skal slippe unna mens livet går i en eller annen form av normalen. Svenske helsemyndigheter har sagt rimelig rett ut at et par tusen dødsfall er helt udramatisk.
    Kanskje det. Stockholm trygler resten av Sverige om bistand og lover at de skal hjelpe til når smittebølgen er "over" hos dem.
    https://www.svd.se/mandagens-presstraff-om-coronaviruset

Skjermbilde 2020-03-30 kl. 15.02.59.jpg

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.132
    Torget vurderinger
    4
    Kan bli ett brått fall for den fyren ganske så snart men håper det beste

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.206
    Torget vurderinger
    2
    Kan bli ett brått fall for den fyren ganske så snart men håper det beste
    Selvsagt håper man det beste og det er en interessant A-B test som foregår, selv om svenskene har strammet til etterhvert og ikke stått på utgangskriteriene.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.290
    Ja om det faktisk funker som tiltenkt blir spennende å følge med på. Men suksesskriteriet er altså ikke om Sverige har flere, like mange eller færre dødsfall som Norge i disse første dagene av en langvarig prosess.Men jeg er rimelig sikker på at diskusjonene hos de ansvarlige i Norge nå går på hva som kan åpnes opp etter påske eller litt senere, ikke hva som ytterligere må stenges ned her i landet.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.206
    Torget vurderinger
    2
    Ja om det faktisk funker som tiltenkt blir spennende å følge med på. Men suksesskriteriet er altså ikke om Sverige har flere, like mange eller færre dødsfall som Norge i disse første dagene av en langvarig prosess.Men jeg er rimelig sikker på at diskusjonene hos de ansvarlige i Norge nå går på hva som kan åpnes opp etter påske eller litt senere, ikke hva som ytterligere må stenges ned her i landet.
    Vi har lav mortalitet så langt og man peker på befolkningstetthet, alderssammensetning, godt behandlingstilbud og lav antibiotikabruk som forklaringsfaktorer.

https://www.dn.no/innlegg/koronavir...rue-den-norske-befolkningens-helse/2-1-783154

Og det bør kunne føre til at man lemper på restriksjonene, dersom utviklingen holder seg.

nordvest

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Antall liker
    110
    Torget vurderinger
    1
    FHI sa i sin siste rapport at man nå må bruke tiden framover de neste par ukene til å vurdere hvordan tiltakene fungerer og hva som skal til for å slå ned vs bremse så jeg tror nok de diskuterer alt alle veier for tida.

Og så tror jeg naturlig nok det påvirker både dem og folkeopinionen at land etter land kommer inn i helt forferdelige situasjoner nå. Tror det er veldig få som nå mener at Norge var for tidlig ute eller stengte ned for mye. Og tror virkelig ikke det finnes mange myndighetspersoner her til lands som tenker at dette er noe det går an å ta sjanser med framover, føre var vil nok forhåpentligvis være den dominerende tanken.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er sikkert greit å lese artikkelen.

Vi har fått lite kommentarer om att vi sagt att kurvan över antalet nyinlagda på IVA ser rätt flack ut, det gör den också, men det betyder inte att trycket på IVA är lågt, utan tvärtom. Det kommer hela tiden in många nya patienter och ganska få som skrivs ut. Det betyder i praktiken att det är ett väldigt högt tryck på IVA, framförallt här i Stockholmstrakten, säger Tegnell.

Jeg synes ikke kommentarer er veldig dramatisk. Justert for folketall har de omtrent dobbelt så mange på intensiv som vi har i Norge. Nå vet ikke jeg hvilken kapasitet de har, men har de omtrent det samme som i Norge så er de fortsatt langt unna 50% av maks kapasitet.

Her hjemme permitterer fatlegene ansatte og sykehusene står tomme
    https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kJrao6/flere-sykehussenger-staar-tomme-bekymret-for-pasientene

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/...legane-vore-overarbeida-no-maa-dei-permittere

R

rr30629

Gjest
    Jeg har forståelse for at folk har gledet seg til hyttepåske, men stusser over at såpass endrede betingelser ikke fører til at folk legger vekk hytteplaner i år.
    Joda, hyttekommuner har tillatt altfor mange hytter i forhold til tjenestekapasitet, men hvem bygger kapasitet for en ekstremsituasjon der "kloden" stenger ned?

Har full adgang til å tilbringe påsken i fjellet i Valdres, men lar være i år, fordi jeg har oppholdt meg i Oslo, der det er mye smitte. Så slipper jeg å kanskje være den som tar smitten med opp til lokalmiljøet.

Og tro ikke at dette er en beslutning hyttekommuner tar med letthet. De henter en stor andel av årsinntekten i en god påske. Lokalaviser er fulle av oppslag om hvor vanskelig dette blir for kommunene.
    Holder hus i en av de store hyttekommunene og dette er ikke lett nei, og da særlig ikke for dem som lever av det som hyttefolket legger igjen. En ting er at påsken i år forsvinner men de er allerede livredde for neste år. Leserinnlegg o.l. bærer preg av stor ydmykhet i bransjen, og ønske om godt vær etter en del ikke helt heldige uttalelser underveis, også fra lokalfolket. Ryktene går om at folk skal slutte å handle her, slutte å betale for løyper, ikke kjøpe heiskort o.l.

Men ting blir sagt i øyeblikket mens man er frustrert og forbanna så mitt tips er at kortidsminnet setter inn og at det er noen måneder til neste sesong, noe som gjør at ting vil gå seg til etter hvert, det er i hvert fall det som er håpet.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.159
    Torget vurderinger
    96
    Tegnell graver hullet sitt stadig dypere. Nå lyver han til media også. Det stemmer ikke at den store økningen i døde er for 4-5 dager, det er knapt 3. Var 102 den 28. og steget til 146 i dag. Et gjennomskuelig forsøk på bagatellisering. Mulig svenskene ikke synes det gjør noen ting med flere antall døde eldre, fagfolk der borte sier det jo rett ut også.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.159
    Torget vurderinger
    96
    Vi har lav mortalitet så langt og man peker på befolkningstetthet, alderssammensetning, godt behandlingstilbud og lav antibiotikabruk som forklaringsfaktorer.

https://www.dn.no/innlegg/koronavir...rue-den-norske-befolkningens-helse/2-1-783154

Og det bør kunne føre til at man lemper på restriksjonene, dersom utviklingen holder seg.
    Tvert i mot, det er den beste grunn i verden til å videreføre dem. Det er bare å sette spaden i pengebingen, dette har vi råd til.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.290
    Jeg sonderte terrenget for muligheten for en tur i skauen uten å vasse i folk her i Oslo i helgen. På lørdag midt på dagen kjørte jeg innom Bysetermåsan for å se hvor landet lå - jeg ble faktisk oppriktig redd for ikke å komme meg ut derfra igjen med bilen. Det var helt forjævlig mye trafikk der, ditto så det ut på Grønmo og Krokhol - Sandbakken og Skullerud gadd jeg ikke stikke innom siden det uansett garantert var en tapt sak. Om det blir fint vær i påsken blir dette ille. Det normale i Oslo er at det er mye folk på fine dager om vinteren på de mest populære utfartsstedene, men ellers ikke veldig mye folk. Nå er det ikke skiføre i Østmarka og det ser ut som folk flest trekker dit i stor skala. Det er forsåvidt mulig å holde en viss avstand på de relativt brede skogsbilveiene men det kommer til å bli folksomt.

Så at Aftenposten skrev at det var lite folk på Huk på lørdag så da regner jeg med det var mye der på søndag.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.290
    Tvert i mot, det er den beste grunn i verden til å videreføre dem. Det er bare å sette spaden i pengebingen, dette har vi råd til.
    Det er basert på en utbredt misforståelse at planen i Norge er å bli kvitt viruset. Det er ingen ting som tyder på at det er den langsiktige (eller kortsiktige for den saks skyld) planen og det bør det heller ikke være. Den har som endestasjon en vaksine og den vet man ikke når eller om i det hele kommer.

Om det faktisk var et mål å bli kvitt sakene så hadde det vært stort sett portforbud i landet, spesielt i Oslo. Kjøpesentere hadde vært stengt, utfartssteder for ski og lignende hadde vært stengt og kun det aller mest essensielle personell hadde hatt tillatelse til å ferdes rundt.

Jeg synes det var uheldig at Erna Solberg annonserte at planen var å "slå ned" viruset. Hun burde holdt seg til at målet nå de første ukene var å holde situasjonen under kontroll, senke smittetakten og skaffe seg oversikt og kjøpe seg tid. Før eller siden blir de nødt til å kalle en spade for en spade og informere om hva som kommer til å skje på lengre sikt. Det betyr at utsatte grupper (og de er ganske mange) i størst mulig grad må prøve å holde seg skjermet mens resten av samfunnet gradvis returnerer til en slags normal. Og når man blir konstatert smittet så er det isolasjon passe lenge for å forhindre at man smitter andre i størst mulig grad og så ser det ut som de jobber med et bedre system for smittesporing.

Husk på at rundt tusen personer (i all hovedsak eldre) stryker med i en vanlig influensasesong og samfunnet knapt er villig til å løfte en finger ekstra for å gjøre noe med det. Etter min mening bør informasjon fra det offentlige være basert på noe som er realistisk og sannsynlig - det de bedriver nå synes jeg grenser til bevisst feilinformasjon overfor befolkningen.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.159
    Torget vurderinger
    96
    Folk er desperate etter å komme seg ut når de er så mye inne med trassige partnere og unger. Takk og lov for at jeg er introvert, det er deilig nå. Synes det er skremmende at så mange ikke bryr seg om smittefare.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.398
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tegnell graver hullet sitt stadig dypere. Nå lyver han til media også. Det stemmer ikke at den store økningen i døde er for 4-5 dager, det er knapt 3. Var 102 den 28. og steget til 146 i dag. Et gjennomskuelig forsøk på bagatellisering. Mulig svenskene ikke synes det gjør noen ting med flere antall døde eldre, fagfolk der borte sier det jo rett ut også.
    Dette vil nok bli en interessant test både på effekten av to ulike smittevernstrategier og på hvor autoritetstro svenskene egentlig er. I Norge ville det vært håpløst å la helsedirektør Guldvog fronte dette med statsminister og helseminister som nervøse tilskuere. I Sverige er dette delegert til statsepidemiologen, og da så. Inntil det plutselig ikke er det lenger, og det vil være nokså dramatisk.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn