Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.295
    Hva er det slags virkelighet folk i dette landet lever i?
    Leser at YS går ut med at staten skal gi 100% lønn til de permitterte, i hvertfall til sommeren. Menneskeheten opplever kanskje den største krisen i moderne tid, mens folk her skal knapt oppleve en fartsdump i hverdagslivet? Dem som ikke klarer å leve på 70% inntekt i ett års tid, dem får faen meg ta seg en bolle og ta et grunnkurs i privatøkonomi.
    Det svært mange som ikke klarer å leve på 70% av inntekten med den lånefinansierte boligboblen vi lever i.
    Noen av dem skal betale Teslaen også...
    Nettopp. Derfor et grunnkurs i økonomi kunne vært passende. Et av avsnittene heter « ta høyde for uforutsette hendelser»
    Ingen sympati her.

Men lavtlønnede og svakerestilte skal hjelpes gjennom krisen. De som har minst fra før av.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.360
    Med 4.9 millioner smittede på 200 dager (og opp mot 490.000 med behov for innleggelse) vil vi ha dødstall som vil sjokkere og gjøre de fleste rasende så det er åpenbart ikke en farbar vei.
    Og da er det ingen igjen å smitte så det er klart den avtar da, men det vil være ettter en fullstendig fiasko og katastrofe.
    Nei, det funker åpenbart ikke. Men poenger var først og fremst at i "brems" som er FHI sin anbefaling og hva jeg er rimelig sikker blir planen i en eller annen form i Norge så kommer veldig mange til å bli smittet etter hvert.

R

rr30629

Gjest
    Leser at YS går ut med at staten skal gi 100% lønn til de permitterte, i hvertfall til sommeren. Menneskeheten opplever kanskje den største krisen i moderne tid, mens folk her skal knapt oppleve en fartsdump i hverdagslivet? Dem som ikke klarer å leve på 70% inntekt i ett års tid, dem får faen meg ta seg en bolle og ta et grunnkurs i privatøkonomi.
    Det svært mange som ikke klarer å leve på 70% av inntekten med den lånefinansierte boligboblen vi lever i.
    Noen av dem skal betale Teslaen også...
    Nettopp. Derfor et grunnkurs i økonomi kunne vært passende. Et av avsnittene heter « ta høyde for uforutsette hendelser»
    Ingen sympati her.

Men lavtlønnede og svakerestilte skal hjelpes gjennom krisen. De som har minst fra før av.
    Tror ikke at Pandemi står høyt på listen over uforutsette hendelser hos folk flest. Tror ikke at myndighetene nekter deg å gå på jobb heller står veldig høyt.

Masse sympati herfra til de som er ramma.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.725
    Torget vurderinger
    1
    Ingen sympati her.

Hadde folk hatt grunnkurs i økonomi hadde ingen betalt 6-10 millioner for en vanlig enebolig....

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vel, det er stort sett bare lavtlønnede i de 300 000 som er permittert så langt, tror ikke de synes det er spesielt greit.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.360
    70% av en allerede liten inntekt er, vel, mindre enn man hadde før så jeg skjønner forsåvidt at det kan bli trangt for noen - det er tross alt stort sett nedre del av inntektshierarkiet som blir permittert. I andre sfærer løser man mye med hjemmekontor og fleksibel arbeidsgiver og -taker. Mye servicenæringer og industri er ikke mulig å gjøre hjemmefra.

På en annen side vil også for de fleste utgiftene være betydelig redusert i disse tider. Det er ikke så mye man kan bruke penger på. På to uker har jeg kun brukt penger på dagligvarebutikken og på polet + de faste utgiftene. Alt annet er jo stengt. Barnehage / SFO / AKS blir frosset, det finnes ikke noen organiserte fritidsaktiviteter med betaling, ingen barnebursdager det skal handles gaver til, igen ferier som skal dras på osv.

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    En annen rar ting med Corona-viruset er at det ser ut til å ramme mødre hardest. Symptomene synes dog noe diffuse.:confused:

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.042
    Sted
    Sortland
    ....

Husk på at rundt tusen personer (i all hovedsak eldre) stryker med i en vanlig influensasesong og samfunnet knapt er villig til å løfte en finger ekstra for å gjøre noe med det. .....
    Registrerer at respekten for norske helsearbeidere er totalt fraværende. Unnskyld uttrykket; men du fremstår her som en komplett idiot.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Folk er desperate etter å komme seg ut når de er så mye inne med trassige partnere og unger. Takk og lov for at jeg er introvert, det er deilig nå. Synes det er skremmende at så mange ikke bryr seg om smittefare.
    En kollega ringte meg her en kveld forrige uke og klaget over at det hadde kommet et virus tilpasset meg hvor man kan sitte hjemme med god samvittighet og dele opp arbeidsdagen så man begynner seint, slutter tidlig og en liten økt på kvelden.

Dette er på en måte en seier over morgenfuglene.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.360
    ....

Husk på at rundt tusen personer (i all hovedsak eldre) stryker med i en vanlig influensasesong og samfunnet knapt er villig til å løfte en finger ekstra for å gjøre noe med det. .....
    Registrerer at respekten for norske helsearbeidere er totalt fraværende. Unnskyld uttrykket; men du fremstår her som en komplett idiot.
    Jeg antar du skjønte hva jeg mente. Jeg tror ikke du er så treig.Ingen ting av det daglige livet stopper opp og ingen verdens ting gjøres av folk for å minimere smitte. Det har ingen ting med manglende respekt for helsearbeidere å gjøre. Man kunne, om man ville, redusert smitten betydelig men gjør det ikke fordi det ikke er regnet som verdt det. Det er ikke en gang en ide.

Nå må politikere forberede befolkningen på at liv og helse faktisk ikke går foran alt annet her i livet. Jeg misunner de ikke oppgaven, mellom annet grunnet en del (mis)oppfatninger som er lufter i denne tråden. Folk tror oppriktig at liv og helse trumfer alt. Jeg fatter ikke hvordan noen kan ha fått den ideen fra. For det er så skrikende åpenbart at det ikke er tilfelle og aldri har vært det og aldri vil bli det.

Defor burde Erna aldri sagt at planen er å slå ned viruset. For det er den ikke og det har den aldri vært. Planen er å flate kurven.

Sist redigert:

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.030
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Søtt at folk tror at dette ikke er farlig for unge og ellers friske mennesker.

Selvsagt er det det. For når hele helsevesenet er opptatt med å håndtere COVID-19, så er det ingen som kan passe på alle de vanlige sykdommene og skadene som folk ellers pådrar seg. Inkludert unge og ellers friske mennesker.

Det er ikke som at fordi vi har en pandemi, så stiller alle andre plager, skader og sykdommer seg høflig på vent.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.360
    Det er vel ingen som har sagt at dette ikke er farlig, potensielt også for unge, eller at resten av helsevesenet ikke blir påvirket? I tilfelle, vis meg hvor. Jeg kan vise deg en del eksempler på det motsatte om du vil.

Søstern min er ortopedisk overlege. Hun driver nå med å kansellerer og utsetter alt som kan mens de forbereder seg på stormen som kommer. Hun har lært seg å bruke en respirator, noe hun ikke kunne før. Folk som skulle få protese nå snart er utsatt på ubestemt tid. De tar kun det som ikke kan vente. Alt annet må vente. Sykehusene er tommere enn de pleier. Det ryddes plass. Mens vi altså liksom prøver å slå ut viruset, i følge Erna. Alt tyder på at der ikke er planen.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.360
    Da tror jeg det ville slått ut i Sverige allerede så neppe.

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    ....

Jeg antar du skjønte hva jeg mente. Ingen ting av det daglige livet stopper opp og ingen verdens ting gjøres av folk for å minimere smitte. Det har ingen ting med manglende respekt for helsearbeidere å gjøre. Man kunne, om man ville, redusert smitten betydelig men gjør det ikke fordi det ikke er regnet som verdt det. Det er ikke en gang en ide.
    Det "vidunderlige" med Covid-19 er at det pusher oss til å regne på verdi. Økonomisk og etisk. Har du fulgt med på India? Statsminister Modi har allerede bedt folket om unnskylding og forlatelse for tiltakene. Så bilder av en gruppe mennesker (50 stk?) sitte på et busstopp mens de ble sprayet ned med desinfekjonsveske. Vi kan sikkert opprettholde vår AAA selv etter 12 mnd med tiltak. Om vi er samlet etter er et annet spørsmål. Vi er det siste folkeslag som bør ty til tårer over annet enn etterpåklokskap.
    1515L__26705.1539346735.jpg

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.360
    Der er akkurat å regne på det vi ikke gjør, i alle fall ikke offentlig. Merk at den offentlige debatten allerede stort sett handler om hva og når ting kan mykes opp. Strengere tiltak er ikke en del av den offentlige diskursen. Vi har nå høyst sannsynlig gått lengre den ene retningen enn vi egentlig er villige til. Det går for noen få uker, men ikke mye lengre. Nå gjøres det bare klart for det som skal komme.

Nå lates det bare fortsatt som om helse, unnskyld, fravær av Covid-19-syke er alt. Det er det ikke og det vil ikke bli det.

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    ... og Nakstad er betinget optimist. Fikk du med deg pressebriefene fra SUS og Haukeland i dag? De synes å bruke en annen skala.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.360
    Norge er nok i ferd med å få kontroll, hvilket var målet med tiltakene nå. Så vil det løses opp før eller siden og flere vil bli smittet. Jeg tror ikke norske (helse)myndigheter har noen illusjon om å fjerne viruset fra norsk territorium. Og alle skjønner at vi ikke kan holde på som nå i månedsvis. Jeg tipper det annonseres en del oppmyking som starter over påske, hvor gradvis åpning av skole for de minste barna og barnehage kommer ganske raskt. Jeg tror det blir lenge til neste gang jeg er på stor konsert i Oslo.

Tamburinmann

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.03.2016
    Antall liker
    28
    Norge er nok i ferd med å få kontroll, hvilket var målet med tiltakene nå. Så vil det løses opp før eller siden og flere vil bli smittet. Jeg tror ikke norske (helse)myndigheter har noen illusjon om å fjerne viruset fra norsk territorium. Og alle skjønner at vi ikke kan holde på som nå i månedsvis. Jeg tipper det annonseres en del oppmyking som starter over påske, hvor gradvis åpning av skole for de minste barna og barnehage kommer ganske raskt.
    Det har du sannsynligvis rett i. Norge er jo nærmest en klone av Danmark i denne sammenheng med noen økonomiske unntak + noe latenstid sånn ca.. Danmark har allerede snakket om en oppmykning om ca to uker så vi følger nok etter.

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Norge er nok i ferd med å få kontroll, hvilket var målet med tiltakene nå. Så vil det løses opp før eller siden og flere vil bli smittet. Jeg tror ikke norske (helse)myndigheter har noen illusjon om å fjerne viruset fra norsk territorium. Og alle skjønner at vi ikke kan holde på som nå i månedsvis. Jeg tipper det annonseres en del oppmyking som starter over påske, hvor gradvis åpning av skole for de minste barna og barnehage kommer ganske raskt.
    Sant nok. Desverre synes beskrivelsene fra sykehusene å tegne et bilde av at vi er på 80-90% allerede. Altså: Potensiell kapasitetsestimat er en major fuckup. Vi er på 80-90% allerede.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.535
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Apropos teoriene om overrapportering av dødsfall i Italia for noen sider tilbake, dvs at folk som døde av noe annet med corona i kroppen ble feilaktig registrert med corona som dødsårsak:
    https://www.svt.se/nyheter/utrikes/dodstal-i-italien-kan-vara-underskattade
    Antalet dödsoffer för coronapandemin i Italien kan vara många gånger högre än rapporterat. Det hävdar två italienska läkare som jämfört dödsstatistiken för årets första kvartal med siffrorna för tidigare år.
    Det första exemplet gäller kommunen Nembro som har drygt 11 000 invånare och ligger några mil nordost om Milano. Ett normalår skulle 35 personer ha avlidit från årsskiftet till den 24 mars, men i år rör det sig om 158 dödsfall.
    I tre andra kommuner är avvikelserna ännu större, skriver de: I Cernusco och Pesaro är överdödligheten 6,1 gånger så stor som det officiella antalet döda i Covid-19. I Bergamo är kvoten 10,4: 500 personer fler än normalt har avlidit, jämfört med 48 officiellt döda på grund av pandemin.

”Det är extremt rimligt att tänka sig att denna överdödlighet till stor del rör sig om äldre eller sköra personer som har dött hemma eller på institutioner, utan att läggas in på sjukhus och utan att testas för att undersöka om de har blivit infekterade med Covid-19”
    De kommer fram till att dödligheten bland de smittade i Nembro kan beräknas till 1 procent, givet antagandet att samtliga invånare smittats och att de 123 ”extra” dödsfallen beror på coronaviruset. Det är samma dödlighet som beräknats bland de smittade på kryssningsfartyget Diamond Princess, skriver de.

I så fall betyder det att 600 000 personer kan förväntas dö om alla italienare smittas, skriver Candelli och Foresti.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.360
    Det er ellers verdt å merke seg at testingen i Norge har avtatt, og det ganske dramatisk. På det meste er det rapportert 7-8.000 tester daglig, nå er det nede i 2000. FHI har sagt at de i mindre grad tester helsepersonell, men det ser ikke ut til at tilsvarende kapasitet brukes andre steder. Kan ikke si å ha sett noen forklaring på hvorfor. Det er mulignes også noe tidsforskyving i tallene slik at nedgangen ikke er fullt så stor som man kan få inntrykk av, men det er vanskelig å se noe annet enn at tempoet på testingen har avtatt en god del. Nedgangen i daglig registrerte tilfeller i Norge må også ses i sammenheng med dette.

testing.JPG

Sist redigert:

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.557
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Er overbevist om at det er store mørketall, og testingen skal trappes opp i følge media. Vi vil ikke få italienske tilstander i Norge det er jeg overbevist om. Som nevnt flere ganger kan C19 medføre infeksjoner, blodforgiftning o.l. da er det viktig at bakteriene reagerer på antibiotika. Det gjør de her i Norge men i land som i Italia og Spania er bakteriene mer resistente. Men hva med resten av verden? Hva dødsraten kan bli i land og områder med nærmest ikke eksisterende helsevesen tør jeg nesten ikke tenke på. 5% eller kanskje 10% ? Da snakker vi om at pandemien tar livet av 500 millioner mennesker i verden. Det er 7 ganger mer enn de som døde under 2. Verdenskrig. Og argumentet med at en som er 80 likevel dør i løpet av noen måneder holder ikke. De som har blitt 80 lever i gjennomsnitt ca. 7 år til såvidt jeg husker.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.248
    Torget vurderinger
    2
    The Lancet er ikke imponert over Sveriges innsats:

The initial slow response in countries such as the UK, the USA, and Sweden now looks increasingly poorly judged. As leaders scramble to acquire diagnostic tests, personal protective equipment, and ventilators for overwhelmed hospitals, there is a growing sense of anger.
    The patchwork of harmful initial reactions from many leaders, from denial and misplaced optimism, to passive acceptance of large-scale deaths, was justified by words such as unprecedented. But this belies the damage wrought by SARS, Middle East respiratory syndrome, Ebola virus, Zika virus, the 2009 H1N1 influenza pandemic, and a widespread acceptance among scientists that a pandemic would one day occur.
    Hong Kong and South Korea were tested by these previous emerging infections, leaving them better able to scale up testing and contact tracing.
    https://www.thelancet.com/journals/...)30686-3/fulltext#coronavirus-linkback-header

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.360
    Litt spesielt å nevne Sverige og USA i samme setning i den sammenheng. Sverige har, i motsetning til USA, aldri drevet med "denial", ikke heller så mye "optimism" som jeg har registrert det er først og fremst en Trumpsk øvelse. Svenskene har vært ganske klare på at dette kommer og en hel del vil dø. Om de "aksepterer" det er litt mer åpent for debatt, de fremstår som mer realistiske enn norske myndigheter i alle fall på akkurat den fronten - det er forskjell på å akseptere og å lage seg realistiske scenarier gitt tilgjengelig informasjon.

Om Sverige skulle gjort mer før er en annen sak, det finner vi sannsynligvis ut ganske raskt. At de, og de fleste andre land, ikke var spesielt godt forberedte er lettere å være enig i, men det er ikke spesielt for Sverige, USA eller UK. Det får man uansett ikke gjort mer enn man kan med i disse tider og det virker ikke som det står på innsatsen eller pengene for å skaffe mer her på berget i alle fall. Hva ståa er på den fronten i Sverige vet jeg ikke, men må anta at de også prøver å skalere opp hva de får til.

Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.295
    Vel, det er stort sett bare lavtlønnede i de 300 000 som er permittert så langt, tror ikke de synes det er spesielt greit.
    Det var YS som gikk ut og ba om null inntektstap for medlemmene sine. Og når man går inn og ser på forbundene som ligger under YS, så kan man lett se at medlemmene ligger på gjennomsnittlig inntekt som er rundt 500k i året, eller høyere.

I et normalt forbruk og i en normal husholdning i norge i dag er et par ferieturer for familien inkludert, en god del kostbare fritidsaktiviteter, treningsabonnement, strømmetjenester, dyrehold, veterinærtjenester, dyreforsikriger, kostbare frisør og hudpleietjenester, hentemat og ting som i norge etterhvert er definert som «normalt hverdagsforbruk» for den jevne nordmann, men som i store deler av verden er definert som ren luksus.
    Hvis man kutter ut denne luksusen og i tillegg spiser litt mer first price, burde det være mulig å leve på 70% inntekt til coronakrisen er over. I tillegg får du mindre renteutgifter fremover.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.535
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ganske mange bedrifter kutter alle lønninger med 10-15 % nå for å unngå permitteringer og oppsigelser. Hvis det er mer lønnsomt både for bedriften og de ansatte å velte ansvaret over på staten frem til sommeren kan jeg nærmest garantere at det vil bli voldsomt mange permitteringer fremover.

U

Utgatt24668

Gjest
    Litt spesielt å nevne Sverige og USA i samme setning i den sammenheng. Sverige har, i motsetning til USA, aldri drevet med "denial", ikke heller så mye "optimism" som jeg har registrert det er først og fremst en Trumpsk øvelse. Svenskene har vært ganske klare på at dette kommer og en hel del vil dø. Om de "aksepterer" det er litt mer åpent for debatt, de fremstår som mer realistiske enn norske myndigheter i alle fall på akkurat den fronten - det er forskjell på å akseptere og å lage seg realistiske scenarier gitt tilgjengelig informasjon.

Om Sverige skulle gjort mer før er en annen sak, det finner vi sannsynligvis ut ganske raskt. At de, og de fleste andre land, ikke var spesielt godt forberedte er lettere å være enig i, men det er ikke spesielt for Sverige, USA eller UK. Det får man uansett ikke gjort mer enn man kan med i disse tider og det virker ikke som det står på innsatsen eller pengene for å skaffe mer her på berget i alle fall. Hva ståa er på den fronten i Sverige vet jeg ikke, men må anta at de også prøver å skalere opp hva de får til.
    I tillegg taler den foreløpige statistikken til Sveriges fordel per se. Man antar at det går til helvette med Sverige og argumenterer ut fra at dette er noe man vet med sikkerhet.

Foreløpige tall fra Tyskland og Sveits overrasker også. Viruset biter ikke like mye fra seg..

Mulige drivere oppsummert:

- Bedre folkehelse
    - Adferdsmønster
    - Mindre antibiotikaresistente bakterier ved behandling av følger av corona
    - mindre befolkningstetthet
    - Smittet har spredt seg i en gruppering som tåler det - f eks 47 åringer med god helse og livsstil / utdannelse på ferie i alpene i Norge vs gamle mennesker med dårlige lunger ++ i Lombardia.

Et Bedre helsesystem er nok ikke et argument Her hjemme men muligens i Tyskland og Sveits. Flere land i Sør Europa har et bedre Helsesystem enn f eks Norge.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.360
    Samt at en del land ser ut til å ha bedre kontroll på nevneren i regnestykkene enn andre.

Sveits og Tyskland har en "case fatality ratio" (døde / bekreftede tilfeller) på ca 2.2% og 1%. Det er en del det også selv om det er et godt stykke opp til Italia. Norge har foreløbig 0.7% sånn ca men den kan svinge raskt når tallene er så lave som de fortsatt er i Norge.

Sverige hadde for øvrig ikke et plutselig stort hopp i dødsfall i går, det er etterslep etter helgen på rapporteringen, i alle fall om man skal tro svenske helsemyndigheter.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/totalt-146-personer-har-dott-i-covid-19-i-sverige/
    Sammanlagt har nu 146 personer avlidit till följd av covid-19 i Sverige, visade Folkhälsomyndighetens siffror på måndagen. Det ser ut som en stor ökning från söndagens 110, men i själva verket har ökningen skett över flera dagar, eftersom det finns en eftersläpning över helgen, förklarade Anders Tegnell

samt

Kurvorna stiger i Sverige men mindre dramatiskt än i en del andra länder, där betydligt kraftfullare restriktioner införts. Anders Tegnell vill dock inte slå fast att utvecklingen visar att Sveriges mjukare linje är den rätta:

– Nej, jag tror inte man kan slå fast om någon strategi är rätt. Det finns ingen som gjort den typ av nedstängning av samhällen som många länder gör i dag, så vi har ingen aning om vad som är rätt eller fel.

– Men än så länge går den svenska utvecklingen acceptabelt bra, säger Tegnell.

S

Slubbert

Gjest
    Prøvd å leve som bartender? Jeg har flere venner som gjør det, mange av dem lever på grensen og dessuten er en vesentlig del av normalinntekten driks, så de mister i realiteten mye mer enn 30%.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.295
    Prøvd å leve som bartender? Jeg har flere venner som gjør det, mange av dem lever på grensen og dessuten er en vesentlig del av normalinntekten driks, så de mister i realiteten mye mer enn 30%.
    Det vil alltid være sånn at noen faller mellom alle stoler, nesten uansett hvilke standariserte løsninger man har. For disse må man prøve å hjelpe så godt man kan.

Poenget mitt er at staten ikke kan legge ut ubegrensede kostbare dempeputer for befolkninga, sånn at fallet nesten ikke skal merkes.
    Har man ikke penger til å fø på hunden eller ta den til veterinærbehandling, så må man gå ut i skogen og skyte den. Veldig hardt og brutalt skrevet, men det er livets harde realiteter, man kan ikke be staten om mere penger i krisetider for å fø på hunden.

U

Utgatt24668

Gjest
    I et land som Norge - der en stor andel jobber beskyttet fra virkeligheten til de som prøver å overleve hver dag i mellomstore og små bedrifter (eller enkeltforetak) - kan du ikke regne med særlig forståelse for ditt syn.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mener jeg så et tall i DN om at 40% av den økonomiske virksomheten i Norge består av varer og tjenester som er definert som ikke essensielle. Dvs ferieturer, skitrekk, hyttebygging, spa- og konsertbesøk, for bare å nevne noe.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.295
    I et land som Norge - der en stor andel jobber beskyttet fra virkeligheten til de som prøver å overleve hver dag i mellomstore og små bedrifter (eller enkeltforetak) - kan du ikke regne med særlig forståelse for ditt syn.
    Jeg snakker nå kun om vanlige lønnsmottakere, ikke bedriftseiere eller enkeltmannsforetak.

S

Slubbert

Gjest
    Poenget mitt er at staten ikke kan legge ut ubegrensede kostbare dempeputer for befolkninga, sånn at fallet nesten ikke skal merkes.
    Har man ikke penger til å fø på hunden eller ta den til veterinærbehandling, så må man gå ut i skogen og skyte den. Veldig hardt og brutalt skrevet, men det er livets harde realiteter, man kan ikke be staten om mere penger i krisetider for å fø på hunden.
    Det er jeg helt enig i, det er ikke bærekraftig at alle skal leve på statlige almisser, hverken til vanlig eller nå.

Men det må også være en del av den bredere debatten, som weld77 tar opp. Myndighetene har over natten har revet vekk livsgrunnlaget for flere hundre tusen mennesker. Og hvor mange skal man frarøve sitt levebrød kontra hvor mye man får igjen i reduksjon av spredningshastigheten? Det er en avveining å ta enten man liker det eller ikke. Dette er big data, jeg er fortsatt overbevist om at en AI kunne funnet mye mer optimale løsninger enn noe menneske (les noen politiker) kan.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn