Hold den tanken om sannsynlighet. Legg til konsekvenser. Og bruk den på tiltakene.Feil. Alt dreier seg om et vanskelig konsept, sannsynligheter. Bare noen få blir alvorlig syk, og enda færre blir det av vaksinen. Gratulerer.
Hold den tanken om sannsynlighet. Legg til konsekvenser. Og bruk den på tiltakene.Feil. Alt dreier seg om et vanskelig konsept, sannsynligheter. Bare noen få blir alvorlig syk, og enda færre blir det av vaksinen. Gratulerer.
Myndighetene sitter på det store bildet mht vaksiner. Det er den enkelte som må avgjøre om vaksinen er riktig for seg selv - men da på et faktagrunnlag. Søsteren min ble lagt inn på intensiven etter dose 2 med mistanke om sterk allergisk reaksjon. Da jeg spurte FHI om data som kunne forklare dette hadde de nada, og jeg safet med å ta Pfizer etter råd fra leger i utlandet. Uten denne hendelsen hadde jeg tatt modera. Det er mulig å vurdere ting selv og ikke kun høre på myndighetene som vil at flest mulig uansett skal vaksinere seg, men da uten å ta hensyn til det enkelte individ.Jo, jeg fikk med meg poenget.
Det har versert en del rykter om at Moderna har kraftigere bivirkninger og det stemmer nok. Derfor folk har skygget unna. Så folk har litt mer peiling enn «poenget» var basert på.
Årsaken er jo at Moderna-dosen er mye større. Det gir en kraftigere immun-respons på godt og vondt. Det er gammelt nytt, men kanskje noe som har gått under radaren hos mange. Og når folk blir skeptiske så kreves det noe ekstra for å snu det. Alt dette viser er at mange har stor tillit til Camilla Stoltenberg … og jeg kan ikke se hva som er galt med det.
Det var sånn stråmanns-ironi som har blitt litt populært i det siste. Ta utgangspunkt i en feilaktig påstand, og ironiser over den.Det var Larson' ironi.
Tror muligens du burde vente litt før du skyter...
Tenker vi må bytte ut "Norge" med "Verden" i den første setningen i ditt innlegg.Utrolig hvordan Norge har blitt.
Et lite mutert virus fra et sted i verden melder om høye smittetall. Før vi får verifisert disse tallene så har hele landet gått bananas og stengt ned rubbel og bit, samtidig som vi gjør syndebukk ut av en liten marginal gruppe mennesker.
Regner med at politiet var imponerte. Men pass deg; plutselig kommer de hjem til deg og drar skulderen din ut av ledd, for det er nemlig sånn de holder på hele tiden.Da har jeg kledt på meg, for flanering gatelangs. Jeg ringte selvsagt politiet først, for å høre om det var å anbefale. Svaret var at det kan være glatte partier, så det beste ville være å holde seg hjemme
Rebelsk og risikosøkende som jeg er, ender det selvsagt med en flanering.
Og ja, jeg ringte virkelig. Klarte ikke å la være.
Dette i tillegg til alle som ikke møter opp til til avtalen.Enig. Men jeg anerkjenner at det akkurat nå er mennesker som jobber i viktige institusjoner som nå må håndtere en veldig utfordrende situasjon. Problemet er at det rammer mennesker som trenger operasjoner og behandlinger men som nå må vente.
Du er like feilinformert som alltid. Dataene over pasienter , virkning sykdomstilfeller og bivirkning følger med ved søknad om godkjennelse.
Siden vi andre følger smitteråd, tar vaksine , og samfunnet stenger ned så slipper du kanskje unna så lenge. Husk å takke oss for det. Det er ikke din fortjeneste
Det var Larson' ironi.
Tror muligens du burde vente litt før du skyter...
Helt klart. Hvis man vet noe dom de ikke vet (om egen situasjon) så bær man jo navigere deretter.Myndighetene sitter på det store bildet mht vaksiner. Det er den enkelte som må avgjøre om vaksinen er riktig for seg selv - men da på et faktagrunnlag. Søsteren min ble lagt inn på intensiven etter dose 2 med mistanke om sterk allergisk reaksjon. Da jeg spurte FHI om data som kunne forklare dette hadde de nada, og jeg safet med å ta Pfizer etter råd fra leger i utlandet. Uten denne hendelsen hadde jeg tatt modera. Det er mulig å vurdere ting selv og ikke kun høre på myndighetene som vil at flest mulig uansett skal vaksinere seg, men da uten å ta hensyn til det enkelte individ.
Det er jo nettopp det som er selve feilen; lik respons, med totalt ulike forutsetninger.Tenker vi må bytte ut "Norge" med "Verden" i den første setningen i ditt innlegg.
Dette er ikke noe norsk fenomen. Hele verden responderer med omlag samme mønster, i det minste variasjoner over samme tema.
Men ingen av dem som jobber med dette her, skjønner noen ting.
Nå mente jeg noe om vaksinering. Tiltakene har jeg ment lite om og kommer ikke til å delta i den diskusjonen.Hold den tanken om sannsynlighet. Legg til konsekvenser. Og bruk den på tiltakene.
Og imens er det fremdeles de færreste som har fått første dose i verdens U-land.Som vanlig så er Israel først ute så kommer vi andre etter hvert.
-Israel vil allerede tilby fjerde dose med koronavaksine til befolkningen over 60 år, melder Reuters. Årsaken er omikron-varianten.
Det skyldes pris òg tilgang. Den rike verden soper markedet.Skyldes det vaksine mangel eller mulighet for gjennomføring av vaksinering?
Jeg leder, jeg er på dose 22.Min mor har vel tatt influensavaksine i 15 år, så hun har nettopp fått sin dose nr. 15...
Så bra, kommer skolene til å bli stengt om hun ikke tar den et år?Min mor har vel tatt influensavaksine i 15 år, så hun har nettopp fått sin dose nr. 15...
Min mor har vel tatt influensavaksine i 15 år, så hun har nettopp fått sin dose nr. 15...
Å drite seg så loddrett ut, samtidig som man tydeligvis tror man er morsom...Jeg leder, jeg er på dose 22.
Usikker på om f.eks Vedum er en ledende ekspert innen finans
Hvem er det som forsøker å være morsom? Jeg bare påpeker at det å få en justert "boosterdose" av en vaksine ikke er noe nytt og uvanlig. Kanskje kommer vi til å leve med covid-19 lenge og å vaksinere mot den med jevne mellomrom.Å drite seg så loddrett ut, samtidig som man tydeligvis tror man er morsom...
Imponerende. Intet mindre.
Hvilken premie får du hvis du er 65+ og tar influensavaksinen årlig i ti år? Flåttvaksine er også et styr av doser og boostere inntil man til slutt får såpass beskyttelse at intervallene kan bli litt lengre. Jeg ser ingen grunn til at dette skulle være annerledes, men har hele veien forventet at vi vil ende opp med noe i retning av årlig influensavaksine. F..skapet muterer, immunsystemet glemmer, og varig immunitet mot forkjølelse er ønsketenkning.Til dere som "vingler" ..
Israel fortalte verden at 3 dose var nødvendig mens vi feiret at det hele var over, og dreit i alle tiltak små og store. Hvem fikk rett?Som vanlig så er Israel først ute og så kommer vi andre etter hvert.
-Israel vil allerede tilby fjerde dose med koronavaksine til befolkningen over 60 år, melder Reuters. Årsaken er omikron-varianten.
Men fortsatt er det et enormt viktig poeng at en stor del av verden ikke en gang har fått tilbud om første vaksine. Ikke bare er det en skam, men det er også utrolig dumt, all den tid det bereder grunnen for en endeløs rekke med nye varianter av dette viruset. Og kanskje blir en av dem en dødelig faen som gir oss en reell grunn til rasjonell angst for hva som venter oss rundt neste sving. Det er en fordel å unngå science fiction-scener grunnet et virus, og for å begrense en slik mulighet så mye som mulig, må verden fokusere mer på distribusjon, lagring og vaksinering, enn det som pågår i dag.Israel fortalte verden at 3 dose var nødvendig mens vi feiret at det hele var over, og dreit i alle tiltak små og store. Hvem fikk rett?
Vi ligger 6-8 mnd etter Israel og er helt uten evne til å skjønne at booster er en nødvendighet før vi blir tvunget til det. Kanskje vi får 4 dose til rett tid til Ypsilon til sommeren, antagelig ikke.
Jeg kan allikevel ikke fri meg helt fra tanken om at de sykdommene samfunnet tåler i brukbar grad, må vi bare leve med. Jo, jeg ser poenget med disse vaksinene, men teoretisk sett ender vil til slutt med å vaksinere oss mot et eller annet hver måned, og det å bli sengeliggende 1 - 8 dager anses som et svik mot alt og alle.Hvilken premie får du hvis du er 65+ og tar influensavaksinen årlig i ti år? Flåttvaksine er også et styr av doser og boostere inntil man til slutt får såpass beskyttelse at intervallene kan bli litt lengre. Jeg ser ingen grunn til at dette skulle være annerledes, men har hele veien forventet at vi vil ende opp med noe i retning av årlig influensavaksine. F..skapet muterer, immunsystemet glemmer, og varig immunitet mot forkjølelse er ønsketenkning.
Litt uvanlig med 3 boostere i året er det vel da ref det du skriver.Ikke noe uvanlig med booster-dose for vaksiner. Difteri/stivkrampe-vaksinen skal fornyes hvert 10. år. Hepatitt A+B også. Jeg fikk mine boosterdoser for dem i 2014 i forbindelse med en tur til Japan og Kina. Og influensa muterer hele tiden så man får tilbud om ny vaksine hver høst. Sånn kan det også gå med covid-19. Ikke noe uvanlig i det hele tatt.