Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Feil. Alt dreier seg om et vanskelig konsept, sannsynligheter. Bare noen få blir alvorlig syk, og enda færre blir det av vaksinen. Gratulerer.
    Hold den tanken om sannsynlighet. Legg til konsekvenser. Og bruk den på tiltakene.

U

Utgatt24668

Gjest
    Jo, jeg fikk med meg poenget.

Det har versert en del rykter om at Moderna har kraftigere bivirkninger og det stemmer nok. Derfor folk har skygget unna. Så folk har litt mer peiling enn «poenget» var basert på.

Årsaken er jo at Moderna-dosen er mye større. Det gir en kraftigere immun-respons på godt og vondt. Det er gammelt nytt, men kanskje noe som har gått under radaren hos mange. Og når folk blir skeptiske så kreves det noe ekstra for å snu det. Alt dette viser er at mange har stor tillit til Camilla Stoltenberg … og jeg kan ikke se hva som er galt med det.
    Myndighetene sitter på det store bildet mht vaksiner. Det er den enkelte som må avgjøre om vaksinen er riktig for seg selv - men da på et faktagrunnlag. Søsteren min ble lagt inn på intensiven etter dose 2 med mistanke om sterk allergisk reaksjon. Da jeg spurte FHI om data som kunne forklare dette hadde de nada, og jeg safet med å ta Pfizer etter råd fra leger i utlandet. Uten denne hendelsen hadde jeg tatt modera. Det er mulig å vurdere ting selv og ikke kun høre på myndighetene som vil at flest mulig uansett skal vaksinere seg, men da uten å ta hensyn til det enkelte individ.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.802
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Da har jeg kledt på meg, for flanering gatelangs. Jeg ringte selvsagt politiet først, for å høre om det var å anbefale. Svaret var at det kan være glatte partier, så det beste ville være å holde seg hjemme 🤣

Rebelsk og risikosøkende som jeg er, ender det selvsagt med en flanering.

Og ja, jeg ringte virkelig. Klarte ikke å la være.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.632
    Utrolig hvordan Norge har blitt.

Et lite mutert virus fra et sted i verden melder om høye smittetall. Før vi får verifisert disse tallene så har hele landet gått bananas og stengt ned rubbel og bit, samtidig som vi gjør syndebukk ut av en liten marginal gruppe mennesker.
    Tenker vi må bytte ut "Norge" med "Verden" i den første setningen i ditt innlegg.
    Dette er ikke noe norsk fenomen. Hele verden responderer med omlag samme mønster, i det minste variasjoner over samme tema.

Men ingen av dem som jobber med dette her, skjønner noen ting.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.632
    Da har jeg kledt på meg, for flanering gatelangs. Jeg ringte selvsagt politiet først, for å høre om det var å anbefale. Svaret var at det kan være glatte partier, så det beste ville være å holde seg hjemme 🤣

Rebelsk og risikosøkende som jeg er, ender det selvsagt med en flanering.

Og ja, jeg ringte virkelig. Klarte ikke å la være.
    Regner med at politiet var imponerte. Men pass deg; plutselig kommer de hjem til deg og drar skulderen din ut av ledd, for det er nemlig sånn de holder på hele tiden.

(Spaserte bort i butikken med sekk på ryggen, mange kilo i den på vei tilbake. Holdt på å gå helt galt et par ganger, nysnø på holke er skumle greier. Behøvde ikke ringe verken fut eller fogd, men var redd ambulansen måtte involveres. Savnet brodder. Ikke godt å bli gammal.)

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.528
    Enig. Men jeg anerkjenner at det akkurat nå er mennesker som jobber i viktige institusjoner som nå må håndtere en veldig utfordrende situasjon. Problemet er at det rammer mennesker som trenger operasjoner og behandlinger men som nå må vente.
    Dette i tillegg til alle som ikke møter opp til til avtalen.

-For hele Helse Vest i oktober og november har tallene for de som ikke møter til time og ikke gir beskjed økt fra 7634 til 9552.

-Pasienter som ønsker avbestilling fra 19.748 i oktober til 25.687 i november. Det er høyere enn noen annen måned i 2020 og 2021.

Sist redigert:

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.550
    Det var Larson' ironi.

Tror muligens du burde vente litt før du skyter...
    Myndighetene sitter på det store bildet mht vaksiner. Det er den enkelte som må avgjøre om vaksinen er riktig for seg selv - men da på et faktagrunnlag. Søsteren min ble lagt inn på intensiven etter dose 2 med mistanke om sterk allergisk reaksjon. Da jeg spurte FHI om data som kunne forklare dette hadde de nada, og jeg safet med å ta Pfizer etter råd fra leger i utlandet. Uten denne hendelsen hadde jeg tatt modera. Det er mulig å vurdere ting selv og ikke kun høre på myndighetene som vil at flest mulig uansett skal vaksinere seg, men da uten å ta hensyn til det enkelte individ.
    Helt klart. Hvis man vet noe dom de ikke vet (om egen situasjon) så bær man jo navigere deretter.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.802
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Tenker vi må bytte ut "Norge" med "Verden" i den første setningen i ditt innlegg.
    Dette er ikke noe norsk fenomen. Hele verden responderer med omlag samme mønster, i det minste variasjoner over samme tema.

Men ingen av dem som jobber med dette her, skjønner noen ting.
    Det er jo nettopp det som er selve feilen; lik respons, med totalt ulike forutsetninger.

Når alle gjør det samme, uansett forutsetninger og forhold, gjør jo bortimot alle feil.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.769
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hold den tanken om sannsynlighet. Legg til konsekvenser. Og bruk den på tiltakene.
    Nå mente jeg noe om vaksinering. Tiltakene har jeg ment lite om og kommer ikke til å delta i den diskusjonen.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.528
    Som vanlig så er Israel først ute og så kommer vi andre etter hvert.

-Israel vil allerede tilby fjerde dose med koronavaksine til befolkningen over 60 år, melder Reuters. Årsaken er omikron-varianten.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.200
    Skyldes det vaksine mangel eller mulighet for gjennomføring av vaksinering?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.802
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Skyldes det vaksine mangel eller mulighet for gjennomføring av vaksinering?
    Det skyldes pris òg tilgang. Den rike verden soper markedet.

Så kommer selvsagt kalkulator- gutta med påstander om vaksinevegring, infrastruktur osv. Til det er det å si at man kan ikke nekte å ta det man rett og slett ikke har tilgang til. Ei heller nytter det å bygge opp infrastruktur- for noe man ikke har.

Argumentasjonen deres er til å bli kvalm av.

Lykke til med dose 3, 4, 5 ,12, 14.

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.758
    Sted
    Trondheim
    Å drite seg så loddrett ut, samtidig som man tydeligvis tror man er morsom...

Imponerende. Intet mindre.
    Hvem er det som forsøker å være morsom? Jeg bare påpeker at det å få en justert "boosterdose" av en vaksine ikke er noe nytt og uvanlig. Kanskje kommer vi til å leve med covid-19 lenge og å vaksinere mot den med jevne mellomrom.
    Er vi heldige slipper vi det, men hvis ikke er det ikke noe nytt og underlig.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.896
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Til dere som "vingler" ..
    Hvilken premie får du hvis du er 65+ og tar influensavaksinen årlig i ti år? Flåttvaksine er også et styr av doser og boostere inntil man til slutt får såpass beskyttelse at intervallene kan bli litt lengre. Jeg ser ingen grunn til at dette skulle være annerledes, men har hele veien forventet at vi vil ende opp med noe i retning av årlig influensavaksine. F..skapet muterer, immunsystemet glemmer, og varig immunitet mot forkjølelse er ønsketenkning.

Sist redigert:

lano2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Antall liker
    144
    Sted
    Mandalitt
    Preben Aavitsland har gått på matematikkkurs:

Vi kan nemlig risikere at en nokså flat smittekurve de nærmeste par ukene, egentlig skjuler en kombinasjon av en nedadgående deltakurve og en økende omikronkurve.
    4+0=4
    3+1=4
    2+2=4
    1+3=4
    0+4=4

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.769
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    For et sørgelig sted dette forumet er. En post som alle med vettet i behold ser at dreier seg om at årlig vaksinering er ganske vanlig, blir truffet av panikken når noen ser at deres verdensbilde er truet.

På den annen side, bekymringsløsheten råder mens land etter land stenger ned. Det er i hvert fall ikke noe i veien med selvsikkerheten hos enkelte. Av en eller annen snodig grunn sitter dere bak tastaturet og ikke i sentrale beslutningsposisjoner.

Sist redigert:

lano2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Antall liker
    144
    Sted
    Mandalitt
    Det meldes om hørselskader på Snåsa vaksinesenter.
    Alt for mange er så redde for stikket. De skriker kraftig når de får stikket.
    Kommunene Snåsa, Inderøy, Verdal, Levanger, Frosta, Stjørdal og Namsos anbefaler nå både munnbind og hørselvern. 😷
    Det vurderes også innføring av korpsmusikk på Snåsa vaksinesenter, for å dempe skrikene.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.368
    Torget vurderinger
    2
    Som vanlig så er Israel først ute og så kommer vi andre etter hvert.

-Israel vil allerede tilby fjerde dose med koronavaksine til befolkningen over 60 år, melder Reuters. Årsaken er omikron-varianten.
    Israel fortalte verden at 3 dose var nødvendig mens vi feiret at det hele var over, og dreit i alle tiltak små og store. Hvem fikk rett?

Vi ligger 6-8 mnd etter Israel og er helt uten evne til å skjønne at booster er en nødvendighet før vi blir tvunget til det. Kanskje vi får 4 dose til rett tid til Ypsilon til sommeren, antagelig ikke.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.632
    Israel fortalte verden at 3 dose var nødvendig mens vi feiret at det hele var over, og dreit i alle tiltak små og store. Hvem fikk rett?

Vi ligger 6-8 mnd etter Israel og er helt uten evne til å skjønne at booster er en nødvendighet før vi blir tvunget til det. Kanskje vi får 4 dose til rett tid til Ypsilon til sommeren, antagelig ikke.
    Men fortsatt er det et enormt viktig poeng at en stor del av verden ikke en gang har fått tilbud om første vaksine. Ikke bare er det en skam, men det er også utrolig dumt, all den tid det bereder grunnen for en endeløs rekke med nye varianter av dette viruset. Og kanskje blir en av dem en dødelig faen som gir oss en reell grunn til rasjonell angst for hva som venter oss rundt neste sving. Det er en fordel å unngå science fiction-scener grunnet et virus, og for å begrense en slik mulighet så mye som mulig, må verden fokusere mer på distribusjon, lagring og vaksinering, enn det som pågår i dag.

Det viser seg jo at alle land reagerer omlag likt, gitt att de har økonomi og infrastruktur til det, samtidig som de "slenger en sekk" med vaksiner som snart utgår på dato, over til sh**hote countries, for deretter å anklage dem for å ikke ønske vaksine. Jeg tror verden ville kommet enda bedre ut av det på flere plan, dersom FN stablet på bena et enormt apparat for å spre denne vaksinen til alle verdens hjørner så snart som mulig.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.632
    Hvilken premie får du hvis du er 65+ og tar influensavaksinen årlig i ti år? Flåttvaksine er også et styr av doser og boostere inntil man til slutt får såpass beskyttelse at intervallene kan bli litt lengre. Jeg ser ingen grunn til at dette skulle være annerledes, men har hele veien forventet at vi vil ende opp med noe i retning av årlig influensavaksine. F..skapet muterer, immunsystemet glemmer, og varig immunitet mot forkjølelse er ønsketenkning.
    Jeg kan allikevel ikke fri meg helt fra tanken om at de sykdommene samfunnet tåler i brukbar grad, må vi bare leve med. Jo, jeg ser poenget med disse vaksinene, men teoretisk sett ender vil til slutt med å vaksinere oss mot et eller annet hver måned, og det å bli sengeliggende 1 - 8 dager anses som et svik mot alt og alle.
    Mennesket er en biodynamisk computer med en viss nedetid, og såpass bør vi bare tåle.

Det sagt, selvsagt vaksinerer vi oss mot det som virkelig skaper trøbbel, men jeg ser konturene av at "trøbbelgrensa" er på vei ned. Generasjon perfekt er i ferd med å overta definisjonsmakten over hvordan vi skal leve og se ut.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.769
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    2 balanserte og gode innlegg. Takk. Rimelig dekkende for mine egne oppfatninger.

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.758
    Sted
    Trondheim
    Ikke noe uvanlig med booster-dose for vaksiner. Difteri/stivkrampe-vaksinen skal fornyes hvert 10. år. Hepatitt A+B også. Jeg fikk mine boosterdoser for dem i 2014 i forbindelse med en tur til Japan og Kina. Og influensa muterer hele tiden så man får tilbud om ny vaksine hver høst. Sånn kan det også gå med covid-19. Ikke noe uvanlig i det hele tatt.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.347
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ikke noe uvanlig med booster-dose for vaksiner. Difteri/stivkrampe-vaksinen skal fornyes hvert 10. år. Hepatitt A+B også. Jeg fikk mine boosterdoser for dem i 2014 i forbindelse med en tur til Japan og Kina. Og influensa muterer hele tiden så man får tilbud om ny vaksine hver høst. Sånn kan det også gå med covid-19. Ikke noe uvanlig i det hele tatt.
    Litt uvanlig med 3 boostere i året er det vel da ref det du skriver.

Jeg skjønner det er et ønske fremstille dette vaksinekjøret som en eller annen variant av "business as usual", men det er det altså ikke. Ta en titt på numrene - vi kommer vel til å sette neste 10 millioner doser i Norge i år. Fin gjerne en annen vaksine som er satt i et slikt omfang.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.769
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Finn gjerne en annen sykdom som smitter og muterer i samme omfang. Og hva er liksom greia med å bruke en halvtime på et stikk?

Jeg tror for så vidt, som disqtabel, at dette blir endemisk og at vi etter hvert bygger opp et immunitetsnivå som innebærer at multiple vaksineringer pr år blir unødvendig. Dette er en ny greie for kroppen, derfor også den enorme usikkerheten som rår.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn