Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.758
    Sted
    Trondheim
    Jeg har da aldri sagt at man må ta flere boosterdoser i løpet av et år? Covid-19 muterer og vaksinen må kanskje/antagelig justeres. Om det blir hvert år eller hvert 5. år aner vi ingen ting om. Eller om det blir nødvendig i det hele tatt. Men å ta en boosterdose av en vaksine er faktisk ganske vanlig.

Nå har det vært hektisk fordi det er en helt ny sykdom som har rammet oss. Heldigvis har man klart å utvikle en vaksine. Denne har vist seg å være effektiv og med få bivirkninger. Med bedre tid til å finne ut hvordan denne vaksinen kan forbedres er det liten grunn til å tro at vaksinen må oppfriskes så veldig ofte, men det er jo foreløpig uklart. Det er jo også godt mulig at boosterdoser bare behøves for enkelte grupper som er spesielt i risikosonen.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.897
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Finn gjerne en annen sykdom som smitter og muterer i samme omfang. Og hva er liksom greia med å bruke en halvtime på et stikk?

Jeg tror for så vidt, som disqtabel, at dette blir endemisk og at vi etter hvert bygger opp et immunitetsnivå som innebærer at multiple vaksineringer pr år blir unødvendig. Dette er en ny greie for kroppen, derfor også den enorme usikkerheten som rår.
    Forkjølelse, som dette også er, bare at denne kan være dødelig.

Det må vel beskrives som endemisk allerede. Det er her for å bli, men det begynner jo å ligne på noe vi kan leve med. Om folk først er vaksinert og unngår de verste utfallene av første kontakt med viruset, og så blir eksponert for en variant eller to og får bredere immunrespons mot fremtidige bølger, så er vi vel ganske snart på at dette bare er nok en forkjølelse som kommer og går. Risikogrupper må nok regne med årlige eller halvårlige boostere i overskuelig fremtid, men jeg tror dette er i ferd med å fisle ut nå.

Antivaxxere, derimot.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.770
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har da aldri sagt at man må ta flere boosterdoser i løpet av et år? Covid-19 muterer og vaksinen må kanskje/antagelig justeres. Om det blir hvert år eller hvert 5. år aner vi ingen ting om. Eller om det blir nødvendig i det hele tatt. Men å ta en boosterdose av en vaksine er faktisk ganske vanlig.

Nå har det vært hektisk fordi det er en helt ny sykdom som har rammet oss. Heldigvis har man klart å utvikle en vaksine. Denne har vist seg å være effektiv og med få bivirkninger. Med bedre tid til å finne ut hvordan denne vaksinen kan forbedres er det liten grunn til å tro at vaksinen må oppfriskes så veldig ofte, men det er jo foreløpig uklart. Det er jo også godt mulig at boosterdoser bare behøves for enkelte grupper som er spesielt i risikosonen.
    Jepp. Se for øvrig også min foregående post. Samt Asbjørn sin. Jeg tror vi er omtrent på samme ståsted når det gjelder dette.

Jeg tror også det er i ferd med å fisle ut. Dvs jeg tror at i løpet av mars roer det seg, og vi får en relativt trivelig sommer. Så kommer det nok en ny bølge til høsten/vinteren igjen som med alle Coronavirus, men den kommer til å bli mer beskjeden enn tidligere (og kan trolig håndteres uten nedstenging men kanskje med en ny booster).

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.770
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Skal bli spennende å følge DK fremover:
    Hadde de fulgt denne tråden hadde de visst at de bare kunne slappe av.

Og nei, jeg tror langt fra det blir så ille. Poenget er, og merk dere, ordet tror. Og merk dere også at jeg ikke sitter i den situasjon at jeg må ta ansvaret for noe som helst annet enn meg selv og mine nærmeste.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.758
    Sted
    Trondheim
    Det vi vel kan si rimelig sikkert er at de som ikke vaksinerer seg på et eller annet tidspunkt vil bli smittet. Så får vi håpe at de er heldige og det ikke går med dem som med Doug Ericksen.

PS: Jeg tror heller ikke det blir så ille som de sier i Danmark. Og jeg synes også at en del av reglene i nedstengningen er i overkant strenge.
    PPS: 50 stk til julegudstjeneste i Nidarosdomen kan jo virke strengt, men det er vel omtrent det antallet som kommer til vanlig gudstjeneste der så sånn sett er det vel ikke så uvanlig :D

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.634
    For øvrig har boosterdosen i mitt tilfelle kommet med en spontan og ganske så kvass respons fra kroppen. Leddsmerter, hodepine, lett feber, generelt nedsatt allmentilstand. Håpet er at det gir seg like brått som det kom.

🤒

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.347
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det må vel beskrives som endemisk allerede. Det er her for å bli, men det begynner jo å ligne på noe vi kan leve med. Om folk først er vaksinert og unngår de verste utfallene av første kontakt med viruset, og så blir eksponert for en variant eller to og får bredere immunrespons mot fremtidige bølger, så er vi vel ganske snart på at dette bare er nok en forkjølelse som kommer og går. Risikogrupper må nok regne med årlige eller halvårlige boostere i overskuelig fremtid, men jeg tror dette er i ferd med å fisle ut nå.
    Jeg er veldig enig i hvordan dette bør gå i tiden fremover, men det fisler jo ikke ut. Hvis man skal bygge opp litt immunrespons/bredere immunrespons - så må altså en god del av befolkningen smittes.

Jeg trodde vi var der nå - side alle som vil har fått 2 vaksiner, men så ble vi stengt ned. Og siden høysesong for smittsomme luftveisinfeksjoner er de neste 3 mnd - så har jeg dessverre ikke all verden tro på at det kommer nevneverdig lettelser før til våren.

Hva tenker du vi skal gjøre oktober/november 2022?
    Slik du beskriver det over - så vil da 1,6 millioner nordmenn få tilbud om booster vaksine, men resten av befolkningen vil jo ha langt dårligere vaksinebeskyttelse da enn de har i dag (Nå er jo alle vaksinerte + 2 boostere).

Hva er det som gjør at du er villig til å få noen tusen på sykehus og slippe opp vinter 2022/2023 - mens du vil stenge ned nå? Jeg kan ikke skjønne annet enn at sykdomsbyrden må være større neste år - vi kommer aldri til å få bedre vaksinedekningen mot corona enn vi har nå.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.897
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå er vi vel mest på å "flate ut kurven" for å unngå overbelastning på sykehusene om alle antivaxxere havner der på en gang. For oss andre er jo ikke dette noe problem lenger. Når en fullvaksinert kollega nevner i et teams-møte fra hjemmekontoret at ja, forresten, han/hun har dessuten fått covid, er reaksjonen nå gjerne av typen "ta deg en kopp varm solbærsaft og avlys møtene i morgen, så løser det seg forhåpentligvis".

Jeg har forståelse for at myndighetene valgte å stramme inn når de så hvor smittsom omicron-varianten var, men vi får se hvor stort trøkk det blir. Grunnen til min gryende optimisme er at det ser ut til at dette roer seg ned allerede med ganske moderate tiltak. På et eller annet tidspunkt må vi jo tilbake til enslags normalsituasjon og la antivaxxerne seile sin egen sjø. Vi vil nok fortsatt jobbe mer fra hjemmekontor og ta på oss munnbind i offentligheten fra tid til annen, slik japanerne har holdt på med i årevis allerede, men det er heller den nye normalen.

Jeg kjørte over Svinesund i går kveld, forresten. Det testregimet på vei fra Västra Götaland inn mot Norge med pågående utbrudd virker ikke veldig meningsfylt. Jeg har større forståelse for at svenskene nå har begynt å sjekke vaksinasjonsbevis motsatt vei. Vil helst ikke ha noen antivaxxere på julehandling i Strømstad sånn som det ser ut i Oslo nå.

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.347
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Men det blir jo ingen færre antivaxere neste år - trolig vil det blir langt flere som ikke har tatt sine booster doser.

Og dagens smittenivå er jo ikke tilstrekkelig til å bygge noe særlig immunitet. Til nå er under 7% av befolkningen smittet siden mars 2020.

Jeg skjønner jo at det er behagelig å støtte dagens tiltak og si at det ordner seg neste år - men for meg er det vanskelig å få disse tallene til å gå opp.

Du er jo flink med tall - hvor mange innleggelser får vi om absolutt hver eneste antivaxer skulle bli smittet i løpet av 3 mnd?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.897
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du legger sammen de 7 % smittede og de 72 % vaksinerte begynner det å ligne på noe. Vi får se hvordan denne bølgen utvikler seg, men jeg synes de tidlige tegnene tyder på at det vil gå ganske bra og at det kanskje ikke vil være nødvendig å hoppe like høyt neste gang. Antall innlagte har begynt å gå litt ned allerede.

Og jo, det kommer til å være færre antivaxxere neste år, både på den ene og den andre måten. Kommer tilbake til det regnestykket. :)

Sist redigert:

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    874
    Helt enig, det er nå vi hadde sjansen til å la det stå til med all-time high vaksinasjonsgrad.

Her lokalt er det ikke snakk om å flate kurven men utslette smitten med å stenge det som stenges kan.

Hva er verst for sykepleierne som står i stormen, ville vesten i 3 mnd eller seigpining 3 år?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.804
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jada, otare og en del andre skjønte poenget. Ikke uventet.

Her var det altså snakk om nye boosterdoser, mens den fattige delen av verden fortsatt knapt har fått noen. Å da slenge ut hvor mange ganger mor har tatt influensavaksine, er knapt interessant. Annet enn at det er svært umisikalsk.

At det reageres på det, sier jo alt.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.758
    Sted
    Trondheim
    Som sagt var det kun en kommentar til at man mente at å gjenta vaksinering var ukjent. Det er det ikke. Det er faktisk relativt vanlig.

Hvorfor det da trekkes inn at fattige land ikke får tilgang på vaksine er da relevant i den sammenhengen fordi...?
    Og hvordan man ut fra det kan trekke den konklusjonen at jeg mener at det er viktigere at vi får boosterdose enn at andre land får tilgang på vaksine virker litt uklart.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.804
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Som sagt var det kun en kommentar til at man mente at å gjenta vaksinering var ukjent. Det er det ikke. Det er faktisk relativt vanlig.

Hvorfor det da trekkes inn at fattige land ikke får tilgang på vaksine er da relevant i den sammenhengen fordi...?
    Og hvordan man ut fra det kan trekke den konklusjonen at jeg mener at det er viktigere at vi får boosterdose enn at andre land får tilgang på vaksine virker litt uklart.
    Fordi innlegg like før ditt dreide seg om akkurat denne forskjellen mellom rike og fattige land.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.804
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ifølge Our World in Data, har 51,7 prosent av verdens befolkning mottatt minst én vaksinedose per november 2021. I Norge har 77,5 prosent av befolkningen fått minst én dose, mens antallet ligger på kun 5,2 prosent for lavinntektsland.

Norad, Direktoratet for utviklingssamarbeid, kommer nå med råd om at Norge og andre land, der de fleste har to vaksinedoser, nå bør prioritere de fattigste landene.

– Jeg tror det er tid nå for å rope et varsko om det. Ingen av oss er trygge før pandemien er bekjempet globalt. Den kan spre seg overalt. Risikoen for mutasjoner og nye varianter er fortsatt betydelig, som vi ser akkurat nå. Så lenge ganske store deler av verden ikke er vaksinert, og det gjelder også oss.

....

5,2% av befolkningen i lavinntektsland har altså fått første vaksinedose. Mens her hjemme er vi i ferd med 3.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.368
    Torget vurderinger
    2
    For øvrig har boosterdosen i mitt tilfelle kommet med en spontan og ganske så kvass respons fra kroppen. Leddsmerter, hodepine, lett feber, generelt nedsatt allmentilstand. Håpet er at det gir seg like brått som det kom.

🤒
    Fikk min booster , dose 4. og merker ikke noe som helst , ikke denne gangen heller, men det var bare 1/2 Moderna da.
    Tror man bare skal være glad m man reagerer med sykdomsfølelse , det viser at kroppen responderer

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.347
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ellers er jo denne illustrasjonen fra Faktisk sin artikkelen om kapasiteten til helsevesenet god.
    Den går fra sommer til sommer.

Og den røde linjen er da perioden fra sommeren 2020 til sommeren 2021 - og viser ganske tydelig at det aldri har vært færre innlagte i norsk helsevesen. Så ser vi den blå kurven med grå skravering under som viser høsten nå hvor vi i inngangen til oktober fikk en økning over snittet - men fortsatt ikke mer enn normale vintersesongen.

For meg er det noe som skurrer når man snakker om at helsevesenet er nedkjørt/utslitt etter 2 år med pandemi. De burde jo heller være utvilt, og med god tid til å planlegge så skulle de virkelig være klare til å trå til.

c6f12e4846c75b85800ebb1564c8967d5165da43-604x429.png

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.804
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Alle er slitne etter 2 år med tiltak. At sykepleiere også er det, gjør ikke at det er mer synd på de enn andre.

Å anta at denne omsorgen skyldes noe helt annet enn bekymring for deres ve og vel, er ganske nærliggende. Her annonseres det stolt at man har satt både 3. og 4. dose. Som om det er noen bragd. "Omsorgen" for sykepleiere er kun et utslag av sin egen overdrevne frykt for smitte.

Argumentere for rettferdig fordeling internasjonalt av vaksiner, og man kan begynne å ta dere på alvor. Innen det skjer, er det egoisme i fri dressur som pågår.

Så får man da inderlig håpe at enda flere blir blodig fornærmet.

U

Utgatt24668

Gjest
    Ellers er jo denne illustrasjonen fra Faktisk sin artikkelen om kapasiteten til helsevesenet god.

Og den røde linjen er da perioden fra sommeren 2020 til sommeren 2021 - og viser ganske tydelig at det aldri har vært færre innlagte i norsk helsevesen. Så ser vi den blå kurven med grå skravering under som viser høsten nå hvor vi i inngangen til oktober fikk en økning over snittet - men fortsatt ikke mer enn normale vintersesongen.

For meg er det noe som skurrer når man snakker om at helsevesenet er nedkjørt/utslitt etter 2 år med pandemi. De burde jo heller være utvilt, og med god tid til å planlegge så skulle de virkelig være klare til å trå til.

Vis vedlegget 774553
    De hadde jo mindre kapasitet grunnet karanteneregler i 20-21, men jeg opplever at pandemien brukes til å synliggjøre problemer i sektoren som har vedvart over tid. Vi bruker svært mye penger på helsesektoren sammenliknet med flere andre land, så dette er nok en systemfeil blandet med en dårlig kultur.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.804
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    De hadde jo mindre kapasitet grunnet karanteneregler i 20-21, men jeg opplever at pandemien brukes til å synliggjøre problemer i sektoren som har vedvart over tid. Vi bruker svært mye penger på helsesektoren sammenliknet med flere andre land, så dette er nok en systemfeil blandet med en dårlig kultur.
    At sykepleiere er slitne, er ikke usannsynlig. "Alle" er slitne og lei. Men det er neppe mer synd på de enn andre. Og knapt noe argument for å holde landet stengt.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.686
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Redselen må være hos de som nevner at andre har frykt for smitte i annet hvert innlegg. Men den kan vi la ligge. Det spennende utover nå vil være når myndighetene mener at vi kan åpne samfunnet igjen, hvilket nivå med innleggelser er akseptabelt ? Og i tillegg bekymrer de seg også for et høyt sykefravær generelt i samfunnet. Hvis det blir slik at skjenkestopp brukes over mange uker fordi sykefraværet er høyt i Norge så må jo avholdsbevegelsen fryde seg.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.804
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Helsedirektoratet har gått ut med at det først vil bli aktuelt med åpning når alle har fått tilbud om 3. dose.

Og nei, jeg "frykter" ikke. Ikke annet enn egoisme og tiltak inn i evigheten.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    874

Vis vedlegget 774553
    Hehe og dermed får slikt grobunn:
    2119230B-89AE-45BD-BB7C-7C183B46C635.jpeg

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.804
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

80% mindre alvorlig sykdom.

Det er til å gråte av; hysteriet gjorde at landet stengte igjen. For en variant som det var åpenbart at ville gi mindre alvorlig sykdom.

Svært farlig; hold alt stengt.

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    2
    Litt fra England:

How the left loves trying to establish the narrative that we have a Government of charlatans pitched against the collected wisdom of scientists. Yet the real schism lies within science, between the modellers and those who prefer to read real world evidence. With hospitalisations failing to rise at anything like the rate feared a few days ago, and with the UK Health Security Agency poised to announce that yes, omicron does indeed cause milder disease than earlier variants, it feels as if we are heading for the denouement, the gunfight at the OK Corrall, at which one side will win the decisive battle and the other side be humbled.

When omicron first emerged in South Africa a month ago two things seemed immediately apparent: firstly that this variant was a lot more transmissible than earlier variants, and secondly, that it was causing milder illness. Indeed, it was the unexpected mildness of the symptoms which first drew doctors’ attention to the possibility that this could be a new variant – something which was then rapidly confirmed by the country’s excellent facilities for sequencing the virus.

What was anecdotal at first was soon confirmed by real data. A presentation last week by the South African Medical Research Council and Discovery Health, one of South Africa’s large healthcare providers, showed that the omicron wave was evolving very differently from earlier waves. The infection was spreading faster, but hospitalisations were not responding to anything like the same extent as they were during the alpha and delta waves.

Yet in Britain this evidence went largely ignored. Instead, Sage’s modellers – first the London School of Hygiene and Tropical Medicine (LSHTM) and then Imperial College – put out terrifying projections showing hospitalisations and deaths possibly rising to even higher levels than they during April 2020 or last January’s peak. LSHTM produced a scenario which showed hospitalisations rising to a peak of 7190 a day in January – 60 percent higher than last year.

Meanwhile, Professor Neil Ferguson of Imperial College suggested there could be 5,000 omicron deaths a day this winter without more restrictions.

Sage spokespeople, opposition parties and some government minsters panicked and wanted to throw the country into immediate lockdown, with all the economic and social havoc that entails. Fortunately, however, a sceptical quorum of cabinet ministers wanted to know more. Among the questions I am sure they will have asked at Monday’s cabinet meeting is: why did the modellers ignore the emerging evidence from South Africa that omicron caused a milder disease? Both LSHTM and Imperial’s models assumed that the new variant was every bit as deadly as delta – and they didn’t model the possibility that it might be rather less so.

Does this make the sceptical cabinet ministers anti-science? Hardly. It just means they had the confidence to ask the right questions and realise that different scientists were painting very different stories. Angelique Coetzee certainly wouldn’t appreciate being called ‘anti-science’. She is the South African doctor who discovered omicron and who has consistently warned that European countries are over-reacting to the threat posed by the variant and that they are wrong to distrust data from South Africa.

She and Sage’s models can’t both be right. We are not yet at the end of the story – far from it – but if we do have a massive peak of hospitalisations and deaths over the next month, surpassing that of previous waves, then we will have to respect Sage’s modelling. If not, there will be nowhere for those modellers to hide – given that the government has refused to call a lockdown, their scenarios can be measured against the real-world outcome. If omicron fizzles into relatively little, as it already appears to be doing in South Africa, the government will have to start asking: is Sage, and its fixation on modelling, fit for purpose?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.897
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

At totalt antall sykehusinnlagte er lavt er jo bra. Det ser også ut til å være god plass på venterommet og lett å komme gjennom på telefonen hos min lokale fastlege, og det har vært slik siden våren 2020, men det sier jo nada om trykket på intensivavdelinger og respiratorer. Det er vel ingen som har påstått at restriksjoner er nødvendig for å få ned antall korridorpasienter på andre avdelinger.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.804
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^^ Har nok ingenting med "left" å gjøre. Derimot logisk sans, i stedet for hysteri.

When omicron first emerged in South Africa a month ago two things seemed immediately apparent: firstly that this variant was a lot more transmissible than earlier variants, and secondly, that it was causing milder illness. Indeed, it was the unexpected mildness of the symptoms which first drew doctors’ attention to the possibility that this could be a new variant – something which was then rapidly confirmed by the country’s excellent facilities for sequencing the virus.

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    2
    ^^ Har nok ingenting med "left" å gjøre. Derimot logisk sans, i stedet for hysteri.

Hehehe, enig i det;) Tror ikke dette har noe med politisk orientering å gjøre egentlig.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.347
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    At totalt antall sykehusinnlagte er lavt er jo bra. Det ser også ut til å være god plass på venterommet og lett å komme gjennom på telefonen hos min lokale fastlege, og det har vært slik siden våren 2020, men det sier jo nada om trykket på intensivavdelinger og respiratorer. Det er vel ingen som har påstått at restriksjoner er nødvendig for å få ned antall korridorpasienter på andre avdelinger.
    Jeg synes vel jeg har hørt at det er press på hele helsetjenesten - både sykehus og primærhelsetjenesten.

Men du kan kanskje finne en liknende graf for antall intensivpasienter så vil jo det vise hvordan belegget har vært de siste 5 årene.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.804
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hehehe, enig i det;) Tror ikke dette har noe med politisk orientering å gjøre egentlig.
    I den grad det eventuelt gjør det, skyldes det vel mer "right" nærmest religiøse forhold til "tall".

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.897
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes vel jeg har hørt at det er press på hele helsetjenesten - både sykehus og primærhelsetjenesten.

Men du kan kanskje finne en liknende graf for antall intensivpasienter så vil jo det vise hvordan belegget har vært de siste 5 årene.
    Det har vel vært nokså flatt fullt hus hele tiden, men ikke med covid-pasienter. Det første som skjer når de begynner å fylle opp er jo at planlagte operasjoner på ortopedisk og lignende avlyses, og da blir det jo god plass der. Hvis det ikke skaper nok plass vil man etterhvert begynne å gjøre knallharde prioriteringer om hvem som har størst sjanse til å overleve om man får intensivbehandling: covid-pasienten, den som kom inn med traumer etter en trafikkulykke, eller hjerteinfarktet?

• Liker
    Reaksjoner: MML
    U

Utgatt24668

Gjest
    I den grad det eventuelt gjør det, skyldes det vel mer "right" nærmest religiøse forhold til "tall".
    Et religiøst forhold til tall, samt en manglende evne til å forstå sammenhenger og konsekvenser. I julen burde de ha snudd på hver stein for å sikre at tiltaksbyrdene ikke har unødvendige konsekvenser. Å stenge ute folk fra kirkene er et eksempel på dette, med et teoretisk makstak på 50 stk. Istedenfor sier de vel seg fornøyde og feirer julen i ro og mak.

Videre har de ikke kompensert for strømregningen til mellomstore og små bedrifter rundt omkring i riket, som står for en høy andel ansatte. Dette samtidig som at de setter opp skatte- og avgiftstrykket betydelig for en hel del bedirfter i 2022.

Politikken vil føre til mer arbeidsledighet, mer dårlig psykisk helse, tilbakeskrift i det "grønne skiftet" og mer oljeavhengighet.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.804
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Grunnen til at leger i Sør-Afrika la merke til omikron, var jo at den oppførte seg anderledes. Mer smittsom, men betydelig mindre alvorlighet. Foreløpig stipulert til 80% mindre.

Selve grunnlaget for oppdagelsen av varianten- langt mindre alvorlig sykdom, er det som burde få logikk til å slå inn; omikron er helt åpenbart ingen grunn til inngripende tiltak. Tvert imot kan man hevde, med betydelig tyngde, at omikron er svært bra - når vi først har et virus gående.

Ingen innlagte med omikron i Norge, fortsatt.

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    2

"The reality is that the virus will eventually become endemic, like many other pathogens that humanity lives with. Immunity from vaccines and infections over time should lessen its severity. Omicron may accelerate this process, and we will be fortunate if it turns out to be less virulent, as some evidence suggests.

South Africa has reported that only 1.7% of cases were being hospitalized during the second week of the Omicron wave compared to 19% during the Delta surge earlier in the year. Hong Kong researchers have found that Omicron replicated 10 times more slowly than the original strain in samples of human lung tissue, which may reduce the risk of pneumonia.

Some schools and colleges are going virtual again, but even most Democratic governors are ruling out more lockdowns, unlike European politicians. For that we can thank public insistence more than the most quoted public-health experts, who appear all too willing to force the public back into isolation even two years into the pandemic. The people are wiser than the experts."

Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    971
    Sted
    Oslo

Vis vedlegget 774553
    Nå har ikke jeg lest faktisk.no-artikkelen, men dette er jo nye innleggelser. Hvis innleggelsene gjerne varer lengre med korona, kan det vel likevel innebære opphopning og utmatting...

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.804
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Klipper litt, hogen.

South Africa has reported that only 1.7% of cases were being hospitalized during the second week of the Omicron wave compared to 19% during the Delta surge earlier in the year. Hong Kong researchers have found that Omicron replicated 10 times more slowly than the original strain in samples of human lung tissue, which may reduce the risk of pneumonia.

1,7 % smittede innlagte av omikron.
    19 % av Delta.

I et land med betydelig dårligere helsevesen, levestandard, sanitære forhold. Samt at de bor mye tettere.

Noen som fortsatt innbiller seg at dette gir grunnlag for inngripende tiltak i Norge?

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    2
    Nå har ikke jeg lest faktisk.no-artikkelen, men dette er jo nye innleggelser. Hvis innleggelsene gjerne varer lengre med korona, kan det vel likevel innebære opphopning og utmatting...
    Mye "kan" og "kanskje" og "muligens" der ute for tiden. Men det er vel altså ennå ingen innlagte med omikron, ikke en eneste en;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn