lars_erik
Rubinmedlem
Jeg tar ikke feil.Hvor mange døde da, før du innser at du tok feil ?
Feil spørsmål, rett svar.
Jeg tar ikke feil.Hvor mange døde da, før du innser at du tok feil ?
Siden vi har underdødlighet, har jo for få dødd av corona i Norge. Altså har tiltakene vært for strenge.Hypotetisk, hvor mange ?
Tall er som oftest svært uinteressant, siden det da også må være med mange flere tall. Som ikke etterspørres.Troverdigheten forsvant. Tenk på et tall, det klarte du ikke ...
Nå gjorde hun vel omtrent nøyaktig det stikk motsatte, men det er kanskje ikke så nøye. Det var øvre verdi i et worst-case-scenario basert på svært begrenset med data og med alle mulige forbehold, det er vel ikke akkurat å love noe.Over 300 000, siden hun nærmest lovte det.
Er fullstendig klar over det. Poenget er at dette fantasitallet var sterkt medvirkende til siste nedstegning.Nå gjorde hun vel omtrent nøyaktig det stikk motsatte, men det er kanskje ikke så nøye. Det var øvre verdi i et worst-case-scenario basert på svært begrenset med data og med alle mulige forbehold, det er vel ikke akkurat å love noe.
Som hun selv mente var uhyre lite sannsynlig, og således ganske dårlig som ett worst-case scenario. Hvis hensikten ikke var å skremme folk da.Nå gjorde hun vel omtrent nøyaktig det stikk motsatte, men det er kanskje ikke så nøye. Det var øvre verdi i et worst-case-scenario basert på svært begrenset med data og med alle mulige forbehold, det er vel ikke akkurat å love noe.
Slutt.Over 300 000, siden hun nærmest lovte det.
Nei, faktum er at jeg overhodet ikke bryr meg om antall smittede. Det er antall alvorlig syke som betyr noe, og det antallet er forsvinnende lite.
Så jeg har vært, og er fortsatt, mye mer bekymret for skadevirkninger av upresise og vilkårlige nasjonale tiltak.
Evt kanskje du ikke skjønner det. Det må være en viss sannsynlighet også for ett worst-case scenario, ellers er det jo verdiløst.Slutt.
Enten skjønner du ikke hva et "worst case scenario" er (og det tror jeg med 99,7% sikkerhet at du gjør), ellers er du bare kranglete.
Hva skal man svare på dette, troSlutt.
Enten skjønner du ikke hva et "worst case scenario" er (og det tror jeg med 99,7% sikkerhet at du gjør), ellers er du bare kranglete.
Uansett var det et "worst case scenario" uten tiltak. Det ble vitterlig innført tiltak. Å samme utfallet med tiltak mot worst case-scenariet uten tiltak og raljere med at "fagfolkene tok feil" er jo bare tull. Jeg antar at det er mot bedre vitende, for det er bemerkelsesverdig om noen virkelig ikke forstår den forskjellen.Evt kanskje du ikke skjønner det. Det må være en viss sannsynlighet også for ett worst-case scenario, ellers er det jo verdiløst.
Ja, nettopp. Forbeholdene kom ikke godt nok fram, og vurderingene bak scenarioet kan åpenbart diskuteres. Mener at det kan sammenliknes med at man har vondt i armen etter trening, men etter noen Google søk har du angivelig kreft og dør i morgen.Er fullstendig klar over det. Poenget er at dette fantasitallet var sterkt medvirkende til siste nedstegning.
Du tøver og tillegger folk meninger, i stedet for å se bakgrunnen for at man raljerer over fantasitall. Vi hadde tiltak da hun presenterte dette tallet, ergo var tallet på alle som helst måter fullstendig latterlig.Uansett var det et "worst case scenario" uten tiltak. Det ble vitterlig innført tiltak. Å samme utfallet med tiltak mot worst case-scenariet uten tiltak og raljere med at "fagfolkene tok feil" er jo bare tull. Jeg antar at det er mot bedre vitende, for det er bemerkelsesverdig om noen virkelig ikke forstår den forskjellen.
Eksempel:
Instruktør: "Om du hopper ut av flyet uten å bruke fallskjerm vil du slå deg i hjel når du treffer bakken!"
Eleven tar på fallskjerm, hopper, utløser fallskjermen, og lander trygt.
Elev: "Øhhh, lærer, din dust! Jeg slo meg jo ikke i hjel da jeg traff bakken!"
For å ta ditt eksempel:Uansett var det et "worst case scenario" uten tiltak. Det ble vitterlig innført tiltak. Å samme utfallet med tiltak mot worst case-scenariet uten tiltak og raljere med at "fagfolkene tok feil" er jo bare tull. Jeg antar at det er mot bedre vitende, for det er bemerkelsesverdig om noen virkelig ikke forstår den forskjellen.
Eksempel:
Instruktør: "Om du hopper ut av flyet uten å bruke fallskjerm vil du slå deg i hjel når du treffer bakken!"
Eleven tar på fallskjerm, hopper, utløser fallskjermen, og lander trygt.
Elev: "Øhhh, lærer, din dust! Jeg slo meg ikke i hjel da jeg traff bakken! Du tok feil! Igjen!!!"
Tallet er latterlig selv uten tiltak. De kan ha ikke medberegnet geografi, avstand, mobilitet etc. ei heller endringer i adferd om smitten hadde blitt veldig høy.Du tøver og tillegger folk meninger, i stedet for å se bakgrunnen for at man raljerer over fantasitall. Vi hadde tiltak da hun presenterte dette tallet, ergo var tallet på alle som helst måter fullstendig latterlig.
Nettopp. Mye tyder på at det også er beregnet ut fra at alle innbyggere i landet bor i én klynge.Tallet er latterlig selv uten tiltak. De kan ikke medberegnet geografi, avstand, mobilitet etc. ei heller endringer i adferd om smitten hadde blitt veldig høy.
Med mindre FHI har dratt en helt ny modell ut av ræva så tar de høyde for norsk bosetning, reisemønster osv. Den norske pandemimodelleringen er relativt sofistikert og tar hensyn til bevegelsesmønster i befolkningen basert på mobildata. Den ligger åpent på GitHub, for øvrig. Om du kan lese R og C++ kode så er det bare å ta en titt.De kan ha ikke medberegnet geografi, avstand, mobilitet etc. ei heller endringer i adferd om smitten hadde blitt veldig høy.
Leste man makkverket så sto det svart på hvitt at en antakelse (av mange) var gjort, at ingen slike begrensninger som du nå skrev ikke eksisterte. Ingen skille mellom regionene.Tallet er latterlig selv uten tiltak. De kan ha ikke medberegnet geografi, avstand, mobilitet etc. ei heller endringer i adferd om smitten hadde blitt veldig høy.
Da har de altså dratt en ny modell ut av ræva da altså. Jaja, jeg synes tallene fremstod som temmelig komiske da de kom men leste ikke pakningsvedlegget så nøye. Hvordan pressen og politikere kom til å forholde seg til dette var uansett svært forutsigbart og det er, uansett modell brukt, det største problemet.Leste man makkverket så sto det svart på hvitt at en antakelse (av mange) var gjort, at ingen slike begrensninger som du nå skrev ikke eksisterte. Ingen skille mellom regionene.
Skitt inn gir skitt ut.
Riktig. Det ble framstilt slik; hvordan det kunne bli, uten noen tiltak.Leste man makkverket så sto det svart på hvitt at en antakelse (av mange) var gjort, at ingen slike begrensninger som du nå skrev ikke eksisterte. Ingen skille mellom regionene.
Skitt inn gir skitt ut.
Og jeg er helt uenig, både med deg og med WelhavenSnakk om brødhue. Sjelden jeg er helt enig med Welhaven.
Meninger: Djokovic-bråket: Selvskading for evigheten
Det er overhodet ikke synd på Novak Djokovic.www.vg.no
Takk for tips, og ja jeg kan faktisk å lese kode.Med mindre FHI har dratt en helt ny modell ut av ræva så tar de høyde for norsk bosetning, reisemønster osv. Den norske pandemimodelleringen er relativt sofistikert og tar hensyn til bevegelsesmønster i befolkningen basert på mobildata. Den ligger åpent på GitHub, for øvrig. Om du kan lese R og C++ kode så er det bare å ta en titt.
At den ikke tar høyde for folks automatiske endring i adferd var også greit kommentert fra FHI selv om jeg ikke husker feil. Det spiller uansett ingen rolle om folk endrer adferd fordi de er redde for å bli smittet eller om de gjør det fordi de blir bedt om det. Forskjellen er sikkert viktig for en jurist osv men ikke for hvor fort smitte skjer.
Da blir det gjerne forbudt å stjele, naske, rane, kjøre for fort - i tillegg til forbud mot å hosteFlere og flere som sliter med kapasiteten
Politiet prøver nå å sortere ulykkene. De har ikke mulighet til å rykke ut på alt.
– Vi prøver å finne ut om det er personskader, og hvordan situasjonen er. Hvis det kreves politiinnsats sender vi selvfølgelig det vi har av resursser. Men i mange av uhellene må de klare seg selv, hvis det er tilrådelig, sier Walle.
Du som kan lese kode kan sikkert forklare oss hvordan man lager en modell som tar høyde for adferdsendring som følge av redsel?Takk for tips, og ja jeg kan faktisk å lese kode.
Jeg er ikke enig i at endring i adferd er irrelevant. Det er svært usannsynlig at mennesker ikke responderer til en reell trussel. Vi er ikke radiatorer eller maskiner. Jeg er også undrende til hvor sofistikert modellen er, eller i det aller minste hvordan den benyttes. Videre, hvis man må inn å lese C++ kode for å forstå den så er ikke informasjonen spesielt tilgjengelig eller transparent. I det minste får vi håpe den blir oppdatert med ny kunnskap som vi får nå.
Akkurat det kan man jo legge inn som en negativ feedback i en forholdsvis enkel modell basert på kontinuerlige funksjoner og differensialligninger, som denne tydeligvis er.Du som kan lese kode kan sikkert forklare oss hvordan man lager en modell som tar høyde for adferdsendring som følge av redsel?
Det finnes en prosaisk beskrivelse av den ett eller annet sted mener jeg å huske. Men det er begrenset hvor lett og leding man kan beskrive numerisk simulering av systemer av sotkastiske differensialligninger med tillegg for modellering av befolknings- og reisemønster vil jeg anta.Videre, hvis man må inn å lese C++ kode for å forstå den så er ikke informasjonen spesielt tilgjengelig eller transparent. I det minste får vi håpe den blir oppdatert med ny kunnskap som vi får nå.
Nettopp derfor regnestykket er meningsløst.Det trenger man ikke gjøre i datamodellen, det må isåfall vurderes når man lager "tiltakspakker"
Hvis man kunne regne ut eksakt effekt av ulike tiltak hadde vi nok ikke hatt denne diskusjonen...