Medisin og helse Corona

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

• Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    874
    Omikron en velsignelse og gave; hvem skulle trodd đŸ€”
    Paradoksalt sÄ har kanskje nedstengningen fÞr jul tatt flere liv enn nÞdvendig siden vi da holdt delta lengre i landet enn nÞdvendig.. Hadde vi hatt mer is i magen ville delta blitt fortrengt av omikron og gitt fÊrre dÞdsfall.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg synes det er rart at de ser pÄ sykemeldinger som en trusel ift kritiske funksjoner. Hvis folk knapt blir syke mÄ det da finnes en mÄte Ä holde noen smittede i arbeid...
    Man fÄr vel sykemelding nÄr man er i karantene som nÊrkontakt - om smitten nÄ stiger til 20-30 000 om dagen og vi antar 3-4 nÊrkontakter til alle som blir smittet. SÄ settes det 100 000 i 10 dagers smittekarantene hver eneste dag. I tillegg til de smittede som skal i isolasjon. Man kan riktignok testet seg ut etter 7 dager, men fÄr vi en god smittetopp - sÄ havner fort mer enn 10% av befolkningen i karantene.

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.914
    Fra Trondheim og klippet hemningslĂžst fra en +sak:
    "- Det er ikke noe Þkt press pÄ St. Olav nÄ. Flere av de som er innlagt med korona, er innlagt av andre Ärsaker enn covid-19, men har fÄtt pÄvist covid-19 uten at dette har forverret deres grunnsykdom. Akkurat nÄ gjelder det 7-8 av de 20 som er innlagt, sier RÞsstad.

Hun mener at det er viktig Ä ikke se seg blind pÄ tallene over innlagte pasienter med koronasmitte.

- Ved Ä se pÄ antall innlagte pÄ intensivavdelingen vil man kunne fÄ en indikasjon pÄ hvor alvorlig det er, men ogsÄ her vil det kunne vÊre pasienter som er pÄ intensiven av andre Ärsaker enn covid-smitte og der covid-19 smitte er et tilfeldig funn, sier hun."

20 innlagte, pÄ et av landets stÞrste sykehus, hvorav nesten halvparten av andre Ärsaker enn Covid 19.
    Og setter en femmer pÄ at det er en del av de der som er langtidsinnlagte uvaksinerte, som de ikke blir kvitt pÄ en stund uansett.

Enda skal de bruke nesten 5 milliarder skattekroner pÄ Ä teste folk til helvete og tilbake igjen.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.523
    Jeg synes det er rart at de ser pÄ sykemeldinger som en trusel ift kritiske funksjoner. Hvis folk knapt blir syke mÄ det da finnes en mÄte Ä holde noen smittede i arbeid...
    Om ikke sÄ altfor lenge sÄ bÞr vi ha kommet til det punktet at vi lever som i «gamle dager», er du syk er du hjemme, blir du ekstra syk ringer du legen, er du frisk og rask sÄ gÄr du pÄ jobb/skole.

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.614
    Torget vurderinger
    2
    Skal til Alpene pÄ lÞrdag.

2 meldinger i gÄr om at det var smitte pÄ fredagsgjengen til et av mine barn og smitte i klassen til det andre.
    2 meldinger i dag ogsÄ - smitte i klassen til begge.

Mon tro om jeg kommer meg gjennom uken uten Ă„ havne i karantene.
    Bare ikke si fra til lokale myndigheter dersom du skulle teste positivt mens du er der ;)

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.614
    Torget vurderinger
    2
    Fra Trondheim og klippet hemningslĂžst fra en +sak:
    "- Det er ikke noe Þkt press pÄ St. Olav nÄ. Flere av de som er innlagt med korona, er innlagt av andre Ärsaker enn covid-19, men har fÄtt pÄvist covid-19 uten at dette har forverret deres grunnsykdom. Akkurat nÄ gjelder det 7-8 av de 20 som er innlagt, sier RÞsstad.

Hun mener at det er viktig Ä ikke se seg blind pÄ tallene over innlagte pasienter med koronasmitte.

- Ved Ä se pÄ antall innlagte pÄ intensivavdelingen vil man kunne fÄ en indikasjon pÄ hvor alvorlig det er, men ogsÄ her vil det kunne vÊre pasienter som er pÄ intensiven av andre Ärsaker enn covid-smitte og der covid-19 smitte er et tilfeldig funn, sier hun."

20 innlagte, pÄ et av landets stÞrste sykehus, hvorav nesten halvparten av andre Ärsaker enn Covid 19.
    Og setter en femmer pÄ at det er en del av de der som er langtidsinnlagte uvaksinerte, som de ikke blir kvitt pÄ en stund uansett.

Enda skal de bruke nesten 5 milliarder skattekroner pÄ Ä teste folk til helvete og tilbake igjen.
    Tipper det kunne vÊrt bruk for de 5 milliardene andre steder i helsevesenet? Eller til en fullstendig gjennomgang av hele systemet med tanke pÄ Ä gjennomfÞre systemendringer og fremtidige forbedringer?

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.614
    Torget vurderinger
    2
    Paradoksalt sÄ har kanskje nedstengningen fÞr jul tatt flere liv enn nÞdvendig siden vi da holdt delta lengre i landet enn nÞdvendig.. Hadde vi hatt mer is i magen ville delta blitt fortrengt av omikron og gitt fÊrre dÞdsfall.
    Bare Ä se pÄ feks England som ikke stengte ned det.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Bare ikke si fra til lokale myndigheter dersom du skulle teste positivt mens du er der ;)
    Bare sÄ det er klart, sÄ selv om jeg er uenig i en del her - sÄ fÞlger jeg alle retningslinjer. Men jeg er jo mildt sagt litt bekymret for skituren, men Ä holde barna hjemme og huset stengt i en drÞy uke er ikke et alternativ for meg. Selvsgat kjipt hvis jeg ikke kan reise pga smittekarantene, en ordning som trolig blir avviklet om 1-2 uker.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.755
    Sted
    Trondheim
    Jeg er i Praha nÄ. Siden man bruker coronapass her nede merkes lite til pandemien. Vise coronapass for Ä komme inn pÄ teater, konserter og restauranter. Bruke munnbind i butikker og kollektivtransport. Det merkes svÊrt lite til noen pandemi.
    PS: til de som mener at coronapass brukes til Ä spore deg - de stedene du bruker coronapasset betaler du vanligvis med kredittkort, sÄ du spores uansett.
    Men coronapass blir lite aktuelt framover nÄ.

PS: jeg mener Ă„ huske at noen her inne mente at vaksine var en uting for det ville bare fĂžre til at viruset muterte...

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.614
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er i Praha nÄ. Siden man bruker coronapass her nede merkes lite til pandemien. Vise coronapass for Ä komme inn pÄ teater, konserter og restauranter. Bruke munnbind i butikker og kollektivtransport. Det merkes svÊrt lite til noen pandemi.
    PS: til de som mener at coronapass brukes til Ä spore deg - de stedene du bruker coronapasset betaler du vanligvis med kredittkort, sÄ du spores uansett.
    Men coronapass blir lite aktuelt framover nÄ.

PS: jeg mener Ă„ huske at noen her inne mente at vaksine var en uting for det ville bare fĂžre til at viruset muterte...
    Tviler vel pÄ at det er kÄrÄnapassene som eventuelt er Ärsaken. Feks England har ikke kÄrÄnapass, og det gÄr helt fint der.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.755
    Sted
    Trondheim
    Nei, det er det sikkert ikke.
    Jeg ville bare poengtere at denne diskusjonen om coronapass som man hadde en periode var fullstendig tullete. Det var en mÄte Ä holde ting Äpent pÄ. Det begrenset bevegelsesfriheten til et lite mindretall (de kunne ikke gÄ pÄ restaurant eller teater) for Ä beholde jobbene til et stort flertall. Og det medfÞrte ikke mer sporing av folk enn det vi er vant til siden kortbruk uansett legger igjen digitale spor.

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.614
    Torget vurderinger
    2
    Og det er ett system som skaper fullstendig splittelse i befolkningen, ett A-lag og ett B-lag, ett "oss" mot "de andre" samfunn. Det er i praksis en straff for Ă„ ikke ta vaksinen. Prinsipielt veldig utrivelig etter min mening.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.755
    Sted
    Trondheim
    Nei, det er det ikke. Det er snakk om Ä la de som ikke vil vaksinere seg ta konsekvensene av det, og ikke skyve konsekvensene over pÄ en annen part.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    874
    Nei, det er det ikke. Det er snakk om Ä la de som ikke vil vaksinere seg ta konsekvensene av det, og ikke skyve konsekvensene over pÄ en annen part.
    Skal barna hvor foreldre ogsÄ nekter barna vaksine, nektes skole?

Jeg som stort sett er frisk, skal jeg ta de Ăžkonomiske konsekvensene (skattetrykk) av at andre gir faen i kosthold og personlig helse?

Hvor skal du stoppe nÄr du fÞrst Äpner for sortering basert pÄ noe som i utgangspunktet er frivillig?

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.614
    Torget vurderinger
    2
    Skal barna hvor foreldre ogsÄ nekter barna vaksine, nektes skole?

Jeg som stort sett er frisk, skal jeg ta de Ăžkonomiske konsekvensene (skattetrykk) av at andre gir faen i kosthold og personlig helse?

Hvor skal du stoppe nÄr du fÞrst Äpner for sortering basert pÄ noe som i utgangspunktet er frivillig?
    I Canada blir det nÄ feks ekstra skatt for de som ikke er vaksinert. Kanskje de som rÞyker eller spiser for mye usunn mat ogsÄ burde betale ekstra skatt? Eller ikke slippe inn pÄ restauranter og andre offentlige steder? ;)

• Liker
    Reaksjoner: SAL

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.755
    Sted
    Trondheim
    Det Äpenbare eksempelet er at hvis du ikke tar fÞrerkort kan du ikke kjÞre bil. Det er jo helt frivillig om du vil ta fÞrerkort, men hvis du ikke tar det mÄ du ta konsekvensene.
    PÄ hvilken mÄte er dette forskjellig? Skal vi bare la alle som vil kjÞre bil?

De som rÞyker betaler allerede ekstra skatt gjennom avgifter pÄ tobakk. Jeg synes ogsÄ godt at man kan legge ekstra avgifter pÄ usunn mat. Det gjÞr man for sÄ vidt gjennom sukkeravgiften, men man kunne ogsÄ lagt det pÄ andre matvarer som man bÞr begrense inntak av.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    lÊrere er pÄ arbeid, men i karantene pÄ fritiden; var ikke det opplegget. holder hula i gang, men stenges inne nÄr en gÄr av jobb.

AsbjĂžrn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.892
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I Canada blir det nÄ feks ekstra skatt for de som ikke er vaksinert. Kanskje de som rÞyker eller spiser for mye usunn mat ogsÄ burde betale ekstra skatt? Eller ikke slippe inn pÄ restauranter og andre offentlige steder? ;)
    Det gjÞr de jo allerede. Ser ikke helt problemet. Man mÄ gjerne velge Ä vÊre uvaksinert eller Ä rÞyke, men samfunnet vil bÄde at vedkommende selv skal dekke en del av kostnadene for helseskadene og begrense potensialet for Ä overfÞre skadevirkningene til andre.

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.614
    Torget vurderinger
    2
    Det gjÞr de jo allerede. Ser ikke helt problemet. Man mÄ gjerne velge Ä vÊre uvaksinert eller Ä rÞyke, men samfunnet vil bÄde at vedkommende selv skal dekke en del av kostnadene for helseskadene og begrense potensialet for Ä overfÞre skadevirkningene til andre.
    Stemmer ift avgifter, ikke ift direkte skatt pÄ inntekt.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.973
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Kanskje de som rÞyker eller spiser for mye usunn mat ogsÄ burde betale ekstra skatt?
    Som andre har nevnt. RÞykere er et meget dÄrlig eksempel Ä bruke.
    Pkt 1 sÄ betaler de inn en god "egenandel" gjennom avgifter. I tillegg stryker de med tidligere, og sparer samfunnet for betydelige pensjonsutbetalinger.

Da er det bedre Ä "angripe" og foreslÄ Þkt skatt til alle som driver idrett, og belaster helsevesen og sykehus med allskens skader de pÄdrar seg under utÞvelsen av slikt. Noe som lett kunne vÊrt unngÄtt ved Ä ikke bedrive den form for aktivitet ;) .

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.523
    Da er det bedre Ä "angripe" og foreslÄ Þkt skatt til alle som driver idrett, og belaster helsevesen og sykehus med allskens skader de pÄdrar seg under utÞvelsen av slikt. Noe som lett kunne vÊrt unngÄtt ved Ä ikke bedrive den form for aktivitet ;) .
    Det ordner seg etter hvert nÄ, idrettslagene klarer ikke strÞmregningen og mÄ stenge haller og baner, alternativt sÄ blir det sÄ dyrt med medlemskort at ingen har rÄd til og trene. Aldri sÄ galt at det ikke er bra for noe. :cool:

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Noen har tydeligvis enda ikke forstÄtt at omikron er gave og velsignelse. Dess flere som smittes, dess bedre.

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.614
    Torget vurderinger
    2
    Interessant fra England igjen:

"...Already in early December, as the Omicron wave arrived and various scientists and experts began to call for the usual kinds of restrictions, the customary majority in favour of another lockdown was evaporating. A massive 68% of people opposed closing pubs and restaurants; 64% opposed stay at home orders.

Since then, the trend has only accelerated. New YouGov polling, seen by UnHerd, reveals a dramatic shift in opinion since before Christmas: support for every one of ten different restrictions tested has fallen even further, and none of them now commands majority support (not even “encouraging companies to allow people to work from home”, the most popular at 49%). Fully 75% of people on December 16 felt that Covid was getting worse in the UK and only 9% felt it was getting better; by January 11 it had swung completely, as 37% felt it was getting worse and 38% felt it was getting better. Public anxiety is falling away as fast as the Omicron wave itself.

Meanwhile, the cohort of scientists who projected disaster without a Christmas lockdown has been humiliated, as their disaster spectacularly failed to materialise. It has left people with the lingering question: what about the previous restrictions? What about all those months we spent trying to navigate those byzantine regulations — how many of them were really necessary?"

• Liker
    Reaksjoner: SAL

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det kan komme flere endringer i smittesporingsstrategien Tisk om omtrent 14 dager. IfÞlge helsedirektÞren kan det innebÊre slutt pÄ bruk av karantene. Planen om endringer kommer fram i et brev fra Helsedirektoratet til kommunene.

Kommunene fÄr ogsÄ vite at regjeringen Þnsker at testing i stor grad skal erstatte karantene for alle nÊrkontakter, ogsÄ husstandsmedlemmer og tilsvarende nÊre.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.973
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    At Omikron sprer seg temmelig raskt virker det Ă„ vĂŠre liten tvil om.
    Samlet, frem til rett fÞr helgen, siden Corona kom til landet har det kun vÊrt noen fÄ blant kollegaer og i omgangskrets som har vÊrt smittet.
    Men, i lÞpet av de siste dager har det nÄ tilkommet relativ mange.

KjellR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Antall liker
    3.475
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    En 8 Äring i familien er nede for telling - vondt i hodet / feber. Dette viruset svinger seg, sÄ snart fÞlger resten av familien etter tenker jeg.

En (eller to) Irish coffee er nok grei medisin nÄr den tid kommer :)

lano2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Antall liker
    144
    Sted
    Mandalitt
    Ja, hÄper snart pÄ feber, slik at jeg kan redusere strÞmforbruket! :rolleyes:

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.237
    Torget vurderinger
    1
    En 8 Äring i familien er nede for telling - vondt i hodet / feber. Dette viruset svinger seg, sÄ snart fÞlger resten av familien etter tenker jeg.

En (eller to) Irish coffee er nok grei medisin nÄr den tid kommer :)
    2 Irish coffe pÄ 8-Äringen sÄ bryr han seg nok ikkje mykje om corona :)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.755
    Sted
    Trondheim
    Alle som legges inn testes for corona. Hvis de er smittet kan de ikke legges inn pÄ vanlig avdeling uansett hva de er innlagt for, sÄ selvfÞlgelig registreres de som coronasmittet. Hva annet kan man gjÞre? Legge inn en person med en sterkt smittsom sykdom blant andre innlagte og dermed smitte dem?

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.614
    Torget vurderinger
    2
    Alle som legges inn testes for corona. Hvis de er smittet kan de ikke legges inn pÄ vanlig avdeling uansett hva de er innlagt for, sÄ selvfÞlgelig registreres de som coronasmittet. Hva annet kan man gjÞre? Legge inn en person med en sterkt smittsom sykdom blant andre innlagte og dermed smitte dem?
    Men disse er altsÄ ikke sÄ syke av kÄrÄna at de mÄ innlegges pÄ sykehus, de er pÄ sykehus av en annen Ärsak. Statistikken blir derfor misvisende dersom man ikke tar hÞyde for dette.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.205
    Torget vurderinger
    4
    De fleste har vel nÄ fÄtt med seg at det som teller er om de havner pÄ intensiven eller ikke

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.614
    Torget vurderinger
    2
    De fleste har vel nÄ fÄtt med seg at det som teller er om de havner pÄ intensiven eller ikke
    PÄ intensiven pga kÄrÄna, eller pÄ intensiven pga noe annet, men med kÄrÄna ogsÄ?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.552
    PÄ intensiven pga kÄrÄna, eller pÄ intensiven pga noe annet, men med kÄrÄna ogsÄ?
    Problemet er fĂžrst og fremst at de blir liggende veldig lenge, til tider ukesvis. Pga corona, for Ăžvrig.

Det er den faktiske belastningen i all hovedsak uvaksinerte pÄfÞrer helsevesenet. Det er ikke primÊrt et personlig problem om man mÄ legges inn og blir liggende, akkurat det skiter se langt fleste utenforstÄende i uansett men det har store konsekvenser.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.767
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De fÄr bare ligge og ta konsekvensene ja. Problemet er at idiotien har konsekvenser for andre. Det er feks langt vanskeligere Ä venne seg av med uvaner som rÞyking, enn Ä stikke nedom og fÄ seg et stikk i armen og, i sÊrdeles fÄ tilfeller, bli uvel en dags tid.

• Liker
    Reaksjoner: MML

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.205
    Torget vurderinger
    4
    De fleste hÄper vel pÄ Ä unngÄ en slik kombo - noe av poenget med tiltakene som du sikkert innerst inne er klar over

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.523
    Da er jo dette bra;

– Det som signaliseres med omikron er at den gir mindre behov for intensivinnleggelse hvis du fĂžrst er innlagt og kortere liggetid pĂ„ sykehus. Alt dette gjĂžr at belastningen pĂ„ helsetjenesten blir mindre enn det vi modellerte forrige gang, sier Line Vold, avdelingsdirektĂžr i FHI.

• Laster inn

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

• Laster inn

Topp Bunn