Enig, det det høres ut som ren galskap. DDR og Stasi neste.Det er ikke en retning jeg har lyst til at samfunnet skal gå.
Enig, det det høres ut som ren galskap. DDR og Stasi neste.Det er ikke en retning jeg har lyst til at samfunnet skal gå.
Joa, men dette ble også poengtert av både Høie og Aavitsland i går; vi vet for lite enda så derfor må vi vente å se.Joda men det ser ut som om det sentrale poenget at det p.t. er helt i det blå om en vaksinert person fortsatt kan smitte en annen eller ikke har blitt litt lost in space. FHI har påpekt dette fenoment, også før nyheten fra Pfizer kom her om dagen. Det er også en gjennomgangsmelodi i alle ekspertkommentarer som har kommet angående denne Pfizer-vaksinen. Det samme gjelder forsåvidt alle andre under utvikling - å avgjøre om en vaksine også hindrer spreding krever enorme megder data det ikke er mulig å få ut av fase-3-studiene som nå pågår.
Eller for å si det på en annen måte: Antagelsen om at Reff går ned med vaksine er det ingen automatikk i.
Utfordret jeg moralen igjen? Huff da.Du er faen meg ikke sann. Det er da ikke du som tar den kostnaden
Han var en skikkelig kødd, han hevder; INNVANDRERE TAR IKKE CORONA PÅ ALVOR !!Jon Helgheim var også gjest i Politisk kvarter.
Politisk kvarter - NRK Radio
Bli politisk oppdatert på ett kvarter. Her må politikerne svare for seg i de store sakene der mest står på spill.radio.nrk.no
Vi får ringe våre venner og trenger de økonomisk hjelp så får de som har nok av midler låne bort eller gi bort litt. Dette er ikke ironi, jeg har akkurat tatt en kaffe med en som har fått oppsigelse og kommet med noen gode råd. (Jeg har jo erfaring med NAV systemet )En liten rapport fra England. Kan ikke tenke meg at dette blir noe bedre med tiden.
Four suicides last week: despair and debt for three million excluded from income support
Household debt is rising fast, particularly among the freelancers who were denied help as their work dried upwww.telegraph.co.uk
Nå er det vel ikke slike ting dette dreier seg om. Det som nå er viktig er at ordfører og en kommunelege i f.eks. en kommune med 22 smitta endelig får være i spotten og holde en pressekonferanse der de truer ungdommen med politi og bøter hvis de ikke gjør som ordføreren sier. Det er det som er prioritert folkehelse i Norge a la 2020.Et liv på 15 kvadratmeter
Nå rammes studentene av koronatiltakene med full kraft. – Jeg blir jo gal av å bare sitte hjemme.morgenbladet.no
Bak betalingsmur dessverre, men poenget kommer vel frem likevel.
Jeg får ikke tilgang til artikkelen, men utfra egne erfaringer fra kontakt med media og diskusjon med andre vil jeg si at det er ganske vanlig at fagfolk kjenner seg dårlig igjen når intervjuet kommer på trykk.Det var en merkelig artikkel. Han har en teori (som forsåvidt kan være riktig - hva vet jeg) men han, til tross for å være professor i smittskydd har ingen forklaring, ikke noe resonnement eller noe som helst i intervjuet som sier hvorfor han tror det er slik eller ikke en gang hvorfor det i det hele kan forholde seg slik som hans teori tilsier. Det er godt mulig han har en mer omfattende ide om hvorfor det evt forholder seg slik, men det står det ingen ting om der.
Våra grannländer kunde hålla tillbaka smittspridningen i början och det är möjligt att den effekten fortfarande sitter i, säger han.
Javel. Hvilken effekt da? Og hvorfor gjør den seg gjeldene nå et halvt år senere?
Jeg leste en interessant artikkel i BA her om dagen. I Bergen finnes et tilbud som heter Psykiatrialliansen. Det er et lavterskeltilbud for folk som sliter med psykiske lidelser, innlagte, "utlagte", pårørende og arbeidsledige og what-not, hvor de får (gratis) fysisk trening og sosial omgang. Profilen Claus Lundekvam leder fotballtreningene der. De rapporterte om enorm økning i brukere etter at det ble åpnet opp igjen. Og den siste nedstengningen rammer denne gruppen hardt. Tilbudet de har forsvinner igjen. Det har vært to nylige artikler hvor de intervjuet litt forskjellige. Brukerne av tilbudet rapporterer hvor viktig dette tilbudet har vært for at de skal holde hodet ute av det mørke hullet.Folkehelse handler om mer enn hvor mange som blir smittet av corona. Kurvene og grafene som legges frem i denne tråden sier lite til ingenting om hvordan det siste året har påvirket folkehelsen.
Ja, jeg antar som sagt at fyren har en litt mer utdypende ide enn det som kom frem i artikkelen, som altså var så godt som ingen ting utover at smittetallene vokser raskere i Sverige enn i Danmark/Norge/Finland, men ligger sånn ca midt på treet i europeisk målestokk. Noe man neppe trenger å være professor i Smittskydd for å finne ut.Jeg får ikke tilgang til artikkelen, men utfra egne erfaringer fra kontakt med media og diskusjon med andre vil jeg si at det er ganske vanlig at fagfolk kjenner seg dårlig igjen når intervjuet kommer på trykk.
Jeg har da ingen problemer med å diskutere utfra den vinklingen, men jeg ser ikke akkurat din vinkling her. Når det kommer sånne spm ligger det gjerne en tanke bak...Jeg skjønner jo at dette er en vinkling man ikke ønsker å disktuere, men hva er egentlig endret?
- Anslagene på dødelighet har vel gått ned.
- Vi kan vel også slå fast at vi ikke greier å holde smitten nede med enkle titlak.
- Vaksinen kommer langt tidligere enn antatt
- Vi har fått mer kunskap om negative skadevirknigner av nedstengingen.
Ikke enig.Enig, det det høres ut som ren galskap. DDR og Stasi neste.
Hovedkonklusjoen i rapporten er jo at dersom man benytter samme måte å regne helseøkonomi på som man gjør på andre sykdommer og forhold i samfunnet - så er den nåværende strategien mye dyrere. Og de fleste forholdene du lister opp svekker hi en slå ned strategi ytterligere.Jeg har da ingen problemer med å diskutere utfra den vinklingen, men jeg ser ikke akkurat din vinkling her. Når det kommer sånne spm ligger det gjerne en tanke bak...
Enig, Sverige greier ikke lenger å teste alle de som ønsker å teste seg.De daglige smittetallene fra Sverige begynner vel snart å miste informasjonsverdi siden det er en del sprengt kapasitet rundtomkring, veldig høy andel positive prøver som indikerer mye spredning og i praksis etter hvert vanskelig å få test grunnet pågangen.
De vil ikke, det er fortsatt ingen anbefaleinger om munnbind i Sverige, selv om mange bruker det. Befolkningen er mer fornuftige enn ledelsen.Bare få dager siden OMF gjorde narr av anslag på 30 døde pr dag i Sverige. Neste uke er snittet godt over det. Jeg tipper de når 100 døde pr dag før det snur med vaksinen. Om de ikke tar til fornuft da og stenger ned. Men ettersom de har valgt feil ved alle andre korsveier, er det vel lite håp om at de skjønner alvoret nå.
Det er vel ingen tegn til at de har tenkt å gjøre særlig mye - de annonserte her om dagen at de skal stenge alkoholserveringen klokken 22:00, noe som var tenkt å tre i kraft om en ukes tid. Jeg er faktisk ikke helt sikker på om det i det hele er vedtatt, det som ble fremstilt som noe de hadde bestemt tror jeg bare var et forslag fra regjeringen som ble lagt frem.Om de ikke tar til fornuft da og stenger ned. Men ettersom de har valgt feil ved alle andre korsveier, er det vel lite håp om at de skjønner alvoret nå.
Nei, de har som mange andre land hatt en viss underdødelighet i det siste så får vi se hvor lenge det varer. Hittil i år er det klart over normalen, men ikke svensk rekord, den er fra 2000 eller når det var.Ett spørsmål; er det egentlig overdødelighet i Sverige for tiden? Dvs dør det flere der nå enn normalt totalt sett?
Som alltid; de som springer i flokk, fortsetter med det. Og, som alltid, det er de som ikke springer i flokk som har rett. Viser seg gang på gang det.Men ingen i media skriver om disse tingene ser det ut til. Det er min oppfatning at både media og myndighetene gir en svært ubalansert fremstilling av saken.
Dette er ikke en epidemi som blir borte bare fordi man later som den ikke eksisterer. Det eskalerer og eskalerer og eskalerer. Vi har enda ikke vært i nærheten av å se hvor ille det kan bli. En av grunnene til å se på de landene som er verst rammet er at det gir en pekepinn på hva som skjer i fortsettelsen hvis vi lar det eskalere. Da er Belgia et relevant eksempel. Jeg tror ikke et øyeblikk at de som bor i Belgia nå føler at de har større handlefrihet enn vi har i Norge, bare så det er sagt. Og vi aner ikke hvor ille det kan bli der nede om de ikke klarer å få situasjonen under kontroll.Hovedkonklusjoen i rapporten er jo at dersom man benytter samme måte å regne helseøkonomi på som man gjør på andre sykdommer og forhold i samfunnet - så er den nåværende strategien mye dyrere. Og de fleste forholdene du lister opp svekker hi en slå ned strategi ytterligere.
Men, da må man altså akseptere at folkehelse handler om mer enn å ikke dø av Corona.
Mister ikke verdi, men presisjonen blir så som så. Hvis det flater ut, så har det nok flatet ut. Hvis det snur, så har det nok snudd. Men fortsatt stigning vil ha økende mørketall.De daglige smittetallene fra Sverige begynner vel snart å miste informasjonsverdi siden det er en del sprengt kapasitet rundtomkring, veldig høy andel positive prøver som indikerer mye spredning og i praksis etter hvert vanskelig å få test grunnet pågangen.
Jeg tror de som skrev Holden rapporten har fått med seg at dette er en epidemi som ikke går bort. Scenarie B2 regner 9994 døde i Norge, det er nesten det dobbelte pr capita som det Belgia har i dag og over 3 ganger dødeligheten i Sverige til nå. Likefullt kommer altså den ustabile Hold Nede strategien dårligere ut enn den ustabile brems strategien (Når man inkluderer kostnadene med den første nedstengningen)Dette er ikke en epidemi som blir borte bare fordi man later som den ikke eksisterer. Det eskalerer og eskalerer og eskalerer. Vi har enda ikke vært i nærheten av å se hvor ille det kan bli. En av grunnene til å se på de landene som er verst rammet er at det gir en pekepinn på hva som skjer i fortsettelsen hvis vi lar det eskalere. Da er Belgia et relevant eksempel. Jeg tror ikke et øyeblikk at de som bor i Belgia nå føler at de har større handlefrihet enn vi har i Norge, bare så det er sagt. Og vi aner ikke hvor ille det kan bli der nede om de ikke klarer å få situasjonen under kontroll.
Jeg er enig i at folkehelse handler om mer enn å dø av korona. Det handler både om helsevesenets kapasitet til å håndtere andre lidelser og om livskvalitet. Mer korona vil slå negativt ut begge steder. Jeg tror også korona handler om mer enn folkehelse. Smittebegrensningene har kostet, men stor smitte kan ha enda mer lammende effekt. Sentrale stillinger i offentlig sektor er befolket med relativt mange i 50-65 års alderen, og der er det mange som kan bli hardt rammet av korona. Så institusjoner vil bli svekket, samtidig som de får en rekke ekstrautfordringer for å leve med denne pandemien.
Jeg synes ikke det vi foretar oss i dag er et stort offer opp mot hva som vil skje hvis dette tar av for alvor.
Det var noen land i Afrika som mistet nesten en generasjon med menn til Aids for noen år siden. Det har svekket verdiskapingsevnen og ført til mye mer fattigdom og elendighet enn det som ellers ville skjedd. Korona er ikke like dramatisk, men et massivt kovid utbrudd vil svekke produktiviteten på alle områder og livskvaliteten på mange områder.
Det er en utfordring for folkevalgte beslutningstakere at folk flest ikke har et rasjonelt forhold til sannsynlighet og konsekvens. Man legger altfor stor vekt på de konsekvensene man selv observerer, og undervurderer konsekvensene av alternativene, i dette tilfellet massiv spredning av korona. Mange sammenlikner ressursbruken og egne forsakelser opp mot hvor få som har dødd av korona, ikke opp mot hva som er avverget. Det er typisk menneskelig irrasjonalitet. At Norge hadde dårlig epidemiberedskap er forståelig: Ingen politiker har vel noen sinne vunnet oppslutning på å avverge noe som helst. Vi har en ganske solid historikk i så måte når det gjelder krigsberedskap også. Vi bygget ned forsvaret før 2. verdenskrig og så bygget vi det opp etterpå. Og nå har vi knapt forsvarsevne igjen. Jeg tipper vi kommer til å ha høy epidemiberedskap i noen år etter at vi er ferdig med korona, men at den fases ut i tide til at vi trenger en slik beredskap igjen. Så vil tiden vise om dumskap eller klokskap vinner fram når det gjelder korona. Uansett hvilken det blir, så får vi som fortjent.
Det er iike så enkelt Det er ikke bare 84+ som dør men en haug yrkesavtive 60 åringer som også går med, samt at all akuttmedisin og operasjoner som krever intensiv rekonvalesens blir blokkert av covid pasienter, vi får vel bare la alle være syke og dø hjemme da så verden kan gå videre . og arveinntektene økerUtfordret jeg moralen igjen? Huff da.
En eldre dame, som i sine siste måneder må sitte isolert fra familien og der livskvaliteten er sterkt forminsket pga det.
Samtidig tar samfunnet og enkeltmennesket kostnaden, med sterkt inngripende tiltak, arbeidsledighet, konkurser, psykisk helse, store økonomiske konsekvenser osv.
Jeg står for det jeg skrev.
I følge statistikken, er det nok ikke tilfelle. De aller, aller fleste er i 80-90 årene. En del i 70- årene, og svært lite under det.Det er iike så enkelt Det er ikke bare 84+ som dør men en haug yrkesavtive 60 åringer som også går med, samt at all akuttmedisin og operasjoner som krever intensiv rekonvalesens blir blokkert av covid pasienter, vi får vel bare la alle være syke og dø hjemme da så verden kan gå videre .
I følge statistikken, er det nok ikke tilfelle. De aller, aller fleste er i 80-90 årene. En del i 70- årene, og svært lite under det.
Med all respek Balle C men hva er definisjonen på «en haug» ? Det er 294 stk. totalt som er døde av/med corona de siste 8 mnd. her i landet, t.o.m. totalt døde er ikke «en haug». Det er i det hele tatt veldig veldig få som dør av covid i Norge, og vi er selvfølgelig glad for det.Det er iike så enkelt Det er ikke bare 84+ som dør men en haug yrkesavtive 60 åringer som også går med, samt at all akuttmedisin og operasjoner som krever intensiv rekonvalesens blir blokkert av covid pasienter, vi får vel bare la alle være syke og dø hjemme da så verden kan gå videre . og arveinntektene øker