Den funker perfekt, bare å fortsette med den.
Den funker perfekt, bare å fortsette med den.
Det er vel først og fremst Steng! Lukk! - sfæren som har hatt det mest avslappede forholdet til trivialiteter som lover, grunnleggende rettigheter og så bortetter. Der har det ikke vært så nøye med slik siden det tross alt er pandemi. Helst kan ting ikke bli strengt nok og forbut nok lenge nok. Det er kun eldremordere som er opptatt av borgerenes rettigheter.Hva skal man med all denne jussen? Man trenger da bare logikk fra Trøndelag
Nja, det er nå et lovverk som styrer dette også utenfor de forskriftene som vedtas fra dag til dag. Et viktig krav der er forholdsmessighet, dvs at inngrepene ovenfor folks rettigheter må stå i et rimelig forhold til nytten ved dette. Det regnestykket ser helt annerledes ut nå som de fleste i risikogruppene er vaksinert enn hva det gjorde for et helt eller halvt år siden. For eksempel, dagens fortsatt gjeldende ordning med pålagt 10 dager internering på karantenehotell selv om man er vaksinert etter at man har vært på en såkalt unødvendig reise til utlandet er nokså sikkert ikke forholdsmessig lenger. Fjorårets hytteforbud var neppe forholdsmessig og dermed lovlig det heller, siden formålet ikke var smittevern, men at hyttekommunene skulle slippe å yte de tjenestene de er pålagt etter andre lover. Den diskuterte vi jo da saken var oppe. Det aktuelle eksemplet om bortvisning av EØS-borgere med lovlig opphold i landet var neppe noensinne lovlig, og er definitivt ikke forholdsmessig nå om den noensinne var det. Analysen i artikkelen du lenker til er jo glassklar, og opptil flere har anlagt søksmål allerede, så den der vil bli prøvd for retten med det første.Det er vel først og fremst Steng! Lukk! - sfæren som har hatt det mest avslappede forholdet til trivialiteter som lover, grunnleggende rettigheter og så bortetter. Der har det ikke vært så nøye med slik siden det tross alt er pandemi. Helst kan ting ikke bli strengt nok og forbut nok lenge nok. Det er kun eldremordere som er opptatt av borgerenes rettigheter.
Jeg tipper man i ettertid vil finne ut at denne vurderingen faktisk ikke eksisterer i det langt fleste tilfellene. Det er ikke dermed sagt at det er feil, bare at kravene om faktisk vurdering ikke er oppfyllte. Selv om jeg legger enormt mye godvilje til så sliter jeg med å se hvordan denne vurderingen faktisk skulle sett ut eller blitt utført på den tiden en del ting har blitt innført på. I ganske mange tilfeller så har de vel sagt rett ut at det er "føre var" også.Nja, det er nå et lovverk som styrer dette også utenfor de forskriftene som vedtas fra dag til dag. Et viktig krav der er forholdsmessighet, dvs at inngrepene ovenfor folks rettigheter må stå i et rimelig forhold til nytten ved dette.
Jeg er veldig spent på hva lagmannsretten sier om overnatting på hytte i Sverige. Internering i karantenehotell er også spennende, særlig ut fra det som skrives her: https://rett24.no/articles/icj-norge-ikke-godta-straff-for-brudd-pa-hotellkarantene. Etter det som skrives, ser det ut til at de aller fleste som ikke er enige i at de har foretatt en unødvendig reise, har fått sine saker henlagt av politiet (!). Mao. ønsker de fleste politijurister ingen prøving av sine vedtak i en rettssal.Det kommer vel en dom en av de nærmeste dagene på runde 2 om overnatting på hytte i Sverige. Staten tapte i første runde, nettopp fordi det ikke kunne dokumenteres eller etterprøves at forholdsmessigheten var vurdert. Siden det har både de mest sårbare delene av befolkningen blitt vaksinert, og inngrepet har blitt kraftig innskjerpet ved pålagt internering på karantenehotell i stedet for bare karantene hjemme. Det blir interessant å se hvordan staten dokumenterer forholdsmessighet der, eller om domstolen bare abdiserer fra ethvert krav på å være en kontrollerende instans for vedtak i utøvende myndighet. Deretter kommer EØS-domstolens vurdering av innreiseforbudet for EØS-borgere med lovlig opphold, og det er vel også en eller flere som allerede har reist sak for menneskerettighetsdomstolen. Dette er ikke bare mat for kommisjoner som skal finne "lærepunkter", men høyst reelle rettssaker med krav om å kjenne vedtak ugyldige og betale erstatning for påført skade.
Alle begrunnelser er helt generelle uten å ta hensyn til det konkrete i enhver sak. Alt er jo begrunnet med å redusere sosiale kontakter, men det foreligger ingen vurdering av den faktiske effekten eller om det er nødvendig. Polet ble både stengt og åpnet med en smittevernsbegrunnelse bare for å illustrere hvor lite gennomtenkt dette faktisk var. Det virker som det kom som lyn fra klar himmel og vedtakene bærer preg av dette. I Viken var de redde for om uerfarne smittesporere ville klare brasene så da stenger de like godt hele fylket - fra svenskegrensa til Hardangerjøkulen.Ett hva jeg har forstått så var det å få ned mobiliteten i samfunnet som var motivet for å stenge butikker, kjøpesentre o.l. ingen har påstått at f.eks Lindex var en smittepøl.
Jeg ser detaljene rundt det første vedtaket mer som formalia. Beslutningen ble tatt, og det var enighet mellom beslutningstakerne om det. Den burde nok formelt blitt vedtatt av Kongen i statsråd, og det hadde sikkert vært mulig å kalle inn til et ekstraordinært statsråd for å unngå å vente til fredagen, men jeg vet ikke hvor fornærmet Harald er over at dette ikke ble gjort. Det var ikke slik at Kongen kunne tenkes å legge ned veto og at regjeringen derfor gjorde en unnamanøver for å få gjennom noe. I realiteten gjorde det ingen forskjell for noen innbyggeres rettigheter.Tja, vi har jo en statsminister som mener at det nærmest er en uvesentlighet at den største inngripelsen i nordmenns frihet siden 2. verdenskrig ble vedtatt som en ren administrativ beslutning i Helsedirektoratet v/ Bjørn Guldvog og ikke av regjeringen. Man kunne jo bli forledet til å tro at diverse checks and balances og rettigheter egentlig ses på som en byrde man helst skulle vært kvitt slik at det blir lettere å styre. De ville jo ha omtrent diktatoriske fullmakter i et år uten å måtte bry seg med Stortinget også.
Greit nok at ting var uoversiktelig og beslutninger ble tatt under stor usikkerhet, men det oser ikke akkurat respekt for grunnleggende prinsipper for styre og stell av dette.
Ja, jeg ser ikke helt hvordan det der skal tåle en rettslig prøving, spesielt når det også gjelder folk som er vaksinerte og erklært beskyttede av samme myndigheter. Hensynet til smittevern i tilfelle en eller annen dukker opp med en forfalsket vaksinasjonsattest fra Langtvekkistan tilsier ikke uten videre at en registrert vaksinert norsk statsborger som avgir negativ test på grensen må interneres på egen bekostning i 10 dager uten ankeinstans fordi reisen anses som "unødvendig" av en tilfeldig politimann på grensevakt. I andre sammenhenger sier myndighetene at vedkommende er beskyttet etter første vaksinedose på linje med folk som har hatt sykdommen siste 6 måneder - og disse er unntatt fra karanteneplikt. Jeg forstår godt at politijurister ikke har lyst til å stå der i retten og begrunne at dette er et forholdsmessig inngrep av smittevernhensyn. Da blir eneste argument "fordi vi sier det!", og da er det mange prinsipper i en rettsstat som må fare før domstolen går med på det.Jeg er veldig spent på hva lagmannsretten sier om overnatting på hytte i Sverige. Internering i karantenehotell er også spennende, særlig ut fra det som skrives her: https://rett24.no/articles/icj-norge-ikke-godta-straff-for-brudd-pa-hotellkarantene. Etter det som skrives, ser det ut til at de aller fleste som ikke er enige i at de har foretatt en unødvendig reise, har fått sine saker henlagt av politiet (!). Mao. ønsker de fleste politijurister ingen prøving av sine vedtak i en rettssal.
I prinisippet burde alle EU-land + Norge kommet ca like langt siden alle får vaksiner gjennom det samme systemet fordelt etter folketall. Norge og Danmark er også like i at ingen bruker AZ så burde være same-same sånn ca og de bør da ligge noe bak land som bruker AZ og J&J - vaksinene.Jeg er 65 og bliver færdig vaccineret 31 Maj. Men det er Danmark. I Norge er dere vel kommet længere?
Jeg for min del fikk melding forrige tirsdag og satt skuddet fredag samme uke, jeg kunne også velge mellom flere dager og tidspunkt. Men jeg har skjønt at ulike kommuner praktiserer ulike systemer.Ja-ha, nå er jeg oppsatt på ferie uke 29-31, akkurat den tiden vi nordlenninger skal få de største leveransene av vaksiner etter den nye geografiske skjevfordelingen.
Og nå går Høie ut og sier at det er bedre at folk holder seg hjemme og får vaksine, fremfor å dra på ferie
Men hvordan funker dette i praksis? Hvor lang tid i forveien får man beskjed om når man har time for vaksinering?
Kjipt å sitte i nordvestkuling og regn her i Troms og vente på vaksine, når man hadde tenkt seg litt sørlandsidyll m/ snekke, reker og skjærgård. Og kanskje man ikke får vaksine før i uke 32 eller 33 etter noe forsinkelse fordi d er mangel på helsepersonell til å sette vaksine…da blir d dobbelt kjipt
Tror ikke Oxford vaccinen har så store problemer som EU lande vil gøre det til. Virker som en planlagt straf fra EU som jeg ser det.I prinisippet burde alle EU-land + Norge kommet ca like langt siden alle får vaksiner gjennom det samme systemet fordelt etter folketall. Norge og Danmark er også like i at ingen bruker AZ så burde være same-same sånn ca og de bør da ligge noe bak land som bruker AZ og J&J - vaksinene.
Tror ikke Oxford vaccinen har så store problemer som EU lande vil gøre det til. Virker som en planlagt straf fra EU som jeg ser det.
6 tilfeller, 4 døde på 136k doser i Norge. Det er ikke så mye men i Norge er det mye farligere enn corona nå om dagen for de som evt skulle fått den siden de eldste og syke allerede er vaksinerte stort sett. Antar samme logikk er brukt i Danmark. I land med mer smitte ser det annerledes ut.Og de siger hvad de tal? Få promille mener jeg
Faren over, det er meldt skikkelig drittvær i Oslo hele langhelgen.MOn tro om det blir fint vær nå pinshelgen også - dak na man jo drøye litt til.
Dere nordlendinger hadde fått de største leveransene de ukene uten geografisk skjevfordeling også. Det kommer veldig mange flere vaksiner i juni og juli.Ja-ha, nå er jeg oppsatt på ferie uke 29-31, akkurat den tiden vi nordlenninger skal få de største leveransene av vaksiner etter den nye geografiske skjevfordelingen.
Og nå går Høie ut og sier at det er bedre at folk holder seg hjemme og får vaksine, fremfor å dra på ferie
Det kan da ikke være noen bombe at regjeringens strategi er å tvære ut "gjenåpningen" (jeg få lov til å klemme noen igjen allerede før sommeren, hurra!) så lenge det bare går.Vi skal altså ikke følge den planlagte gjenåpningsplanen - fordi vi skal avvente effekten av langhelgen og 17 mai.
Den langhelgen/russetid/17. mai + vårvær og at det kom til å bli mer folk ute, mer fest, mer sosialt har i grunn vært kjent for meg en god stund. Men det kom altså som en overraskelse på Regjeringen.
https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=64420
MOn tro om det blir fint vær nå pinshelgen også - dak na man jo drøye litt til.