Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.852
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ingen har snakket om enten eller. Vi må ha både vaksiner òg godta smitte.

Hva vi derimot ikke skal ha, er årlige tiltak. Corona er her for å bli. På linje med influensa.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.384
    Torget vurderinger
    2
    Hva er poenget med munnbind for voksne på buss, butikker osv, når det er blant barn på skolen smitten er?
    Har du virkelig så tungt for å forstå det?. Flere og flere vaksinerte voksne blir smittet og smittebærere og innlagt og så er vi i gang igjen .

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    2
    Ingen har snakket om enten eller. Vi må ha både vaksiner òg godta smitte.

Hva vi derimot ikke skal ha, er årlige tiltak. Corona er her for å bli. På linje med influensa.
    Enig, ikke noe mer av årlige tiltak. De som er spesielt redde for kåråna for heller ta sine egne forhåndsregler.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.852
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det allikevel tydeligvis nok uvaksinerte til å belaste inLeggelsesstatistikken og det som værre er
    De uvaksinerte får ta konsekvensene selv.

Dessuten kan man ikke ha tiltak i Harstad, fordi sykehus i Oslo er presset.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.615
    Natur-immunitet er livs-lang, og bred-spektret.
    Kanskje litt tidlig å konkludere på det første? Det har også være en del tilfeller av bekreftet reinfeksjon. Det var jo En Stor Greie en stund, men nå virker det ikke som det er så veldig mange som bryr seg.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.029
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvor mange mennesker har hatt SARS1 og deretter blitt eksponert for corona?

Jeg kjenner derimot personlig folk som har hatt PCR-bekreftet covid-19 to ganger med ett års mellomrom, og som ble minst like syke andre gang.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.852
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Denne tiltaksviljen hos enkelte er mildt sagt skremmende. Vi har aldri tidligere hatt slike inngripende tiltak, selv om det årlig dør mellom 900- 1600 av sesonginfluensa. Nå er dødsfall grunnet corona på et svært lavt nivå, og da må vi faktisk akseptere smitte. Og måtte det aldri, noensinne igjen, bli innført nasjonale tiltak fordi smitte og dødsfall er høy i Oslo- området. Det var galskap første gang, og vil være enda større galskap nå.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.364
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Kanskje litt tidlig å konkludere på det første? Det har også være en del tilfeller av bekreftet reinfeksjon. Det var jo En Stor Greie en stund, men nå virker det ikke som det er så veldig mange som bryr seg.
    Skal ikke si at jeg følger så veldig nøye med på det - men det er vel påfallende flere som blir syke etter fullvaksinering enn etter gjennomgått sykdom er mitt inntrykk.

Det er vel også lov å si at tilliten til hvor effektive disse vaksinene er - er fallende for tiden. Det var vel ikke så veldig mye snakk om en tredje dose før sommeren - og det er jo ikke så lenge siden.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.852
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Slutt med sparkene mot de som nekter å la panikk og hysteriet styre.

Her er hva en svært oppegående mann mener. Han tilhører "fagfolkene" som jo mange mener man bør lytte til. Vi har vel lært at med det mener man egentlig "lytte til de fagfolkene som vil ha strenge restriksjoner- overalt".

Professoren sier at det er nå at det kommunale ansvaret starter for alvor, noe han ikke er særlig bekymret for.

– Nei, jeg er ikke så bekymret, for kommunene har veldig god lokalkunnskap. Bent Høie innførte hytteforbud på Finnmarksvidda, uten virus i mils omkrets, mens nå kan man bruke lokalkunnskap når man iverksetter tiltak.

Olsvik mener faktisk at lokale tiltak er en bedre løsning enn å snakke om nasjonale tiltak i et land med store lokale variasjoner når det kommer til smitte.

– Jeg er egentlig fornøyd med at man har mulighet til å pøse vann der det brenner, og ikke i hele landet.

.....

"Pøse vann, der det brenner". Nettopp hva enkelte av oss har sagt hele tiden.
    Og denne; "Bent Høie innførte hytteforbud på Finnmarksvidda, uten virus i mils omkrets".

Bent Høie er ingen spesielt oppegående mann, men greit at fagfolk sier det rett ut.

Sist redigert:

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    875
    Jeg må si jeg er overrasket over dette utsagnet. Det var jo innlysende hva som ville skje for et halvår siden.

– Jeg må si jeg er overrasket, med 87 prosent vaksinegrad skulle man ikke tro det var mulig. Men vi har lært at vaksinen har kortere effekt enn vi trodde, og det betyr at veldig mange fullvaksinerte er smittet. Så dette er ting vi ikke hadde med i regnestykket, men som er forståelig når man ser hvor lenge vaksinene varer.

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.068
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    .........

Jeg kjenner derimot personlig folk som har hatt PCR-bekreftet covid-19 to ganger med ett års mellomrom, og som ble minst like syke andre gang.
    Sier kanskje mer om testen? - men jeg har hørt om det samme. Også om meslinger & vannkopper & ... -alt "kan" skje...

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.364
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er jo også relevant hvor syk man ble. 2 ganger på sykehus - eller syk hjemme 2 ganger?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.029
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo også relevant hvor syk man ble. 2 ganger på sykehus - eller syk hjemme 2 ganger?
    Syk hjemme, men nokså slått ut og med langvarige ettervirkninger etter andre runde. Noen-og-førti år gammel.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.364
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ellers registerere jeg at det nå er veldig mye sykdom ute i samfunnet.
    Vi ser det på sykefravær på fotballtrening, på skolen, på jobb osv.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.034
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    det er vel påfallende flere som blir syke etter fullvaksinering enn etter gjennomgått sykdom er mitt inntrykk
    Det kan også være en helt spuriøs, eller til og med forventet, effekt. Vaksinene beskytter ikke 100% mot noe som helst, så det er helt som forventet at fullvaksinerte blir syke. Det er også trolig at dette rapporteres i mediene i større grad, fordi også journalistene kan bli litt overrasket og kanskje skuffet over å oppdage at vaksinene ikke beskytter 100%. Det er også sånn at mange fullvaksinerte er godt voksne og dermed har a) fått vaksine tidlig og b) litt svakere immunforsvar enn andre. Det kan også være at vi rett og slett ikke vet om mange av de som er syke og uvaksinerte, fordi de kanskje ikke bryr seg så mye om å rapportere at de er syke (de fleste blir ikke så veldig syke). De har jo tross alt meldt seg ut av vaksineringsrasjonalet.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.364
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det kan også være en helt spuriøs, eller til og med forventet, effekt. Vaksinene beskytter ikke 100% mot noe som helst, så det er helt som forventet at fullvaksinerte blir syke. Det er også trolig at dette rapporteres i mediene i større grad, fordi også journalistene kan bli litt overrasket og kanskje skuffet over å oppdage at vaksinene ikke beskytter 100%. Det er også sånn at mange fullvaksinerte er godt voksne og dermed har a) fått vaksine tidlig og b) litt svakere immunforsvar enn andre. Det kan også være at vi rett og slett ikke vet om mange av de som er syke og uvaksinerte, fordi de kanskje ikke bryr seg så mye om å rapportere at de er syke (de fleste blir ikke så veldig syke). De har jo tross alt meldt seg ut av vaksineringsrasjonalet.
    Nå tenker vel jeg først og fremst på sykehusinnleggelser.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.852
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Om man syk to eller flere ganger av covid-19, med påfølgende sykedager hjemme, er da helt uproblematisk. Det samme er jo tilfelle med influensa og kraftig forkjølelse.

Man kan da sannelig ikke ha tiltak pga det.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.029
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå tenker vel jeg først og fremst på sykehusinnleggelser.
    Rent statistisk er det vel som forventet. Det er en ganske liten andel av befolkningen i risikogruppene som har gjennomgått sykdommen allerede, formodentlig ensifrede prosenter. Det er derimot en veldig høy andel som er fullvaksinert, kanskje godt over 90 %. De som allerede har hatt sykdommen har også blitt vaksinert.

Man skal nok lete en stund for å finne en person som allerede har hatt viruset, ikke blitt vaksinert, og er i en risikogruppe som tilsier en viss sannsynlighet for sykehusinnleggelse.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.852
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Etter uttalelser fra Ingvild Kjerkol før hun ble helseminister, var jeg sterkt bekymret for at hun bare var en kvinnelig Bent Høie. Etter at hun tiltrådte er det mye som tyder på at det er hun ikke.

– Fortsatt er det store forskjeller når det gjelder smitte og hvor stor belastning sykehusene opplever ved sine intensivenheter. Det gjør at det ikke er forholdsmessig å innføre strenge nasjonale tiltak nå, sier Kjerkol.

– Styrking av innreiseregistreringen, kontroll ved grensen, testing ved innreise, karantene og oppfølging av uvaksinerte ved innreise vurderes nå, sier Kjerkol.

......
    Til forveksling sier hun akkurat det samme som enkelte av oss har tatt til orde for hele tiden; kontroll og testing ved grensene, ikke nasjonale tiltak. Så langt en svært fornuft helseminister.

Så skulle vi sannelig få oppleve et menneske med vett og forstand i helsedepartementet. Den så jeg ikke komme.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er overrasket over å ikke ha blitt smittet av Corona etter å ha tilbrakt store deler av forrige uke med en som testet positivt nå på lørdag. Klager ikke men synes det er overraskende at jeg i løpet av en uke med tett samarbeid og samkjøring unngår smitte.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    875
    Jeg har vært igjennom flere runder med heavy forkjølelse/lett influensa spesielt de siste månedene, og er generelt overrasket over å ikke bli smittet av korona ennå. Reist har jeg også, og jobbet tett med store arbeidslag med polakker.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.852
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er fortsatt slik at kun 22 under 50 år har dødd av corona. Altså er dette en ufarlig sykdom i Norge, med våre forutsetninger, for de aller fleste. De sårbare er de med underliggende sykdommer og de eldste. Målrettede tiltak, rettet mot å forhindre at disse gruppene blir alvorlig syke, vil fortsatt være det som enda ikke er gjennomført; preventiv testing av helsepersonell. Det er helt utrolig at dette først NÅ er i diskusjonen for aktuelle tiltak, ved jevnlig testing av uvaksinert helsepersonell. Ved å teste ansatte innen helse jevnlig, hadde man i mye større grad unngått smitte på institusjoner òg smitte innen hjemmehelsetjenesten. Og samtidig unngått helt unødvendige nasjonale tiltak, med de konsekvenser det har hatt.

I stedet nektet man folk å bruke hytta på Finnmarksvidda. Jada.

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Fungert desto dårligere for de eldre da...
    Hyttenekt på Finnmarksvidda hjalp muligens ikke de.

Steng alt hele tiden = ingen døde
    Det er tydeligvis mottoet.
    Fikk du med deg årsaken til hyttenejet. Nei det gjorde du vel ikke - som vanlig.....

Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.384
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har vært igjennom flere runder med heavy forkjølelse/lett influensa spesielt de siste månedene, og er generelt overrasket over å ikke bli smittet av korona ennå. Reist har jeg også, og jobbet tett med store arbeidslag med polakker.
    Sist jeg var forkjølet var i februar 2017, men den er ikke over enda..

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn