Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.566
    Slutt med sparkene mot de som nekter å la panikk og hysteriet styre.

Her er hva en svært oppegående mann mener. Han tilhører "fagfolkene" som jo mange mener man bør lytte til. Vi har vel lært at med det mener man egentlig "lytte til de fagfolkene som vil ha strenge restriksjoner- overalt".

Professoren sier at det er nå at det kommunale ansvaret starter for alvor, noe han ikke er særlig bekymret for.

– Nei, jeg er ikke så bekymret, for kommunene har veldig god lokalkunnskap. Bent Høie innførte hytteforbud på Finnmarksvidda, uten virus i mils omkrets, mens nå kan man bruke lokalkunnskap når man iverksetter tiltak.

Olsvik mener faktisk at lokale tiltak er en bedre løsning enn å snakke om nasjonale tiltak i et land med store lokale variasjoner når det kommer til smitte.

– Jeg er egentlig fornøyd med at man har mulighet til å pøse vann der det brenner, og ikke i hele landet.

.....

"Pøse vann, der det brenner". Nettopp hva enkelte av oss har sagt hele tiden.
    Og denne; "Bent Høie innførte hytteforbud på Finnmarksvidda, uten virus i mils omkrets".

Bent Høie er ingen spesielt oppegående mann, men greit at fagfolk sier det rett ut.
    Såvidt jeg husker har du ivrig kritisert lokale tiltak … fordi du mener lokale politikere stadig vekk er hysteriske idioter. Så du er vel både enig og brennende uenig med denne professoren.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.683
    Jeg er overrasket over å ikke ha blitt smittet av Corona etter å ha tilbrakt store deler av forrige uke med en som testet positivt nå på lørdag. Klager ikke men synes det er overraskende at jeg i løpet av en uke med tett samarbeid og samkjøring unngår smitte.
    Kanskje du er vaksinert.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det er jeg men det er også min kollega som ble syk.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.852
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Såvidt jeg husker har du ivrig kritisert lokale tiltak … fordi du mener lokale politikere stadig vekk er hysteriske idioter. Så du er vel både enig og brennende uenig med denne professoren.
    Det er forskjell på lokale tiltak med mål og mening, og lokale tiltak der smitte ikke under noen omstendigheter tillates.

Jamfør pøse vann der det brenner. Og kun der.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.566
    Det er forskjell på lokale tiltak med mål og mening, og lokale tiltak der smitte ikke under noen omstendigheter tillates.

Jamfør pøse vann der det brenner. Og kun der.
    Vil du ha sentralstyring eller lokal beslutningsmyndighet? Begge deler går ikke.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.852
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vil du ha sentralstyring eller lokal beslutningsmyndighet? Begge deler går ikke.
    Ser ut som lokal styring stort sett går bra nå. Bortsett fra Bergen da, men de er jo tross alt bergensere.

Poenget er, min kjære Watson, hvilke føringer som legges fra sentralt hold. Tidligere ble nasjonale tiltak lagt i bunnen, mens nå er beskjeden at det er uforholdsmessig. Noe det selvsagt har vært hele tiden.

Så ja; begge deler går. Føringer sentralt, takling lokalt. Etter forholdsmessighets prinsippet. Slik det skulle vært fra første stund.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.830
    Torget vurderinger
    1
    Etter min mening er det utrolig at det nå kastes doser over hele landet ,mens FHI vurderer om flere grupper skal får 3 doser. Det er jo opplagt at de vil konkludere med at alle vil få 3 doser, så her er det bare å få ut fingeren.
    Dette går sakte fremover, men nå ser det endelig ut at det løsner:

Igjen må jeg poengtere at dette fremstår som noe av det mest tåpelige under hele pandemien. At alle vil få tilbud om boosterdose har jo vært åpenbart i lang tid. Pga denne utsettelsen har de fleste kommuner avviklet vaksinasjonssystemene og man har i tillegg destruert enorme mengder vaksiner. All logikk tilsier at de som allerede har vaksinert seg også vil følge opp med boosterdose. Dersom man hadde innført dette umiddelbart når det viste seg at dette kunne være lurt, ville man allerede ha vaksinert 2-300 000 med en boosterdose. Nå må kommunenen omorganisere seg, før de kan starte effektiv boosterdose. Denne forsinkelsen medfører igjen at man er på etterskudd.

Selv får jeg min boosterdose i morgen, og er fornøyd med det. Er ikke bekymret for sykdommen uansett, men selvfølgelig tar jeg heller en vaksine enn å bli syk.

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.407
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Ikke glem at det må gå 6 mnd. før man kan sette 3. dose. Hvis du tar med dette i dine betraktninger så kunne det ikke gått særlig mye raskere.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.830
    Torget vurderinger
    1
    Ikke glem at det må gå 6 mnd. før man kan sette 3. dose. Hvis du tar med dette i dine betraktninger så kunne det ikke gått særlig mye raskere.
    Det er klart, men det var mange som var fullvaksinert allerede i februar. På den tiden var det 3 ukers intervall. Selv var jeg fullvaksinert i januar og det hadde vært mange pasienter som hadde vært klare allerede i september. I tillegg hadde man hatt den åpenbare fordelen av å bare fortsette med organiseringen som allerede var vellfungerende.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.852
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    På grunn av skjevfordeling internasjonalt, kommer jeg på prinsipielt grunnlag til å takke nei til boosterdose.

Så får andre gjøre som de vil.

R

rr30629

Gjest
    Dette går sakte fremover, men nå ser det endelig ut at det løsner:

Dersom man hadde innført dette umiddelbart når det viste seg at dette kunne være lurt, ville man allerede ha vaksinert 2-300 000 med en boosterdose. Nå må kommunenen omorganisere seg, før de kan starte effektiv boosterdose. Denne forsinkelsen medfører igjen at man er på etterskudd.
    .
    Man er ca. der allerede.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.852
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det landet i verden som trenger det minst skal altså pøse på med boosterdoser, mens store deler av verden enda ikke har fått sin første. Noe skurrer voldsomt her.

I tillegg har vi her en lege som både kritisere myndighetene for treghet òg oppfordrer til å ta den.

Fagfolk, på uhyre snevre felt.

U

Utgatt24668

Gjest
    Det landet i verden som trenger det minst skal altså pøse på med boosterdoser, mens store deler av verden enda ikke har fått sin første. Noe skurrer voldsomt her.
    Det er få universale grunnprinsipper som gjelder til evig tid, foruten «money talks», skatt og død.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.384
    Torget vurderinger
    2

I tillegg har vi her en lege som både kritisere myndighetene for treghet òg oppfordrer til å ta den.

Du er ikke mindre snever du. Grunnen til å tilby booster dose er jo helt åpenbar, og selvfølgelig Helsearbeidere er så utslitte at de sier opp fordi de ikke orker mer overbelastning.

PS. Ca 25% av de over 65 har fått sin boosterdose nå.

U

Utgatt24668

Gjest
    Du er ikke mindre snever du. Grunnen til å tilby booster dose er jo helt åpenbar, og selvfølgelig Helsearbeidere er så utslitte at de sier opp fordi de ikke orker mer overbelastning.
    Ikke glem at en vaksine til utlandet kan redde et liv direkte. Det er flere eldre som ikke er vaksinert. Dessuten kan det være en ide å bidra til at India ikke genererer flere herlige mutanter.

Her hjemme handler det om å redusere risiko for overbelastning av sykehusene. Vi har både råd og villighet til å gjøre det, da vi har peng på konto og en sterk Norge først politikk i SP med god støtte fra FrP.

Norge er et herlig land egentlig, med eksport av olje og våpen, samtidig som vi deler ut fredspris og har lange moralske pekefingre.

Sist redigert av en moderator:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.852
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

PS. Ca 25% av de over 65 har fått sin boosterdose nå.
    Ikke faen heller!

Norge er det landet i verden som trenger dette minst av alle. Vil man virkelig gjøre en innsats mot covid-19, sørger man for at befolkningsrike og fattige land får vaksiner. Slik at man både hindrer dødsfall òg mutasjoner.

Her slår nok rebellen i meg ut i full blomst. Har vært forkjølet over en uke nå, med host, hark og snørr. Selvsagt på jobb, hver eneste dag.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.384
    Torget vurderinger
    2
    Ikke faen heller!

Norge er det landet i verden som trenger dette minst av alle.

Her slår nok rebellen i meg ut i full blomst. Har vært forkjølet over en uke nå, med host, hark og snørr. Selvsagt på jobb, hver eneste dag.
    Idiot

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.852
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Å bli kalt idiot på dette grunnlaget tar jeg som et stort kompliment, da jeg mener at idiotiet ligger i moralisme som du blant annet her kom med. Er man coronafri, drar man selvsagt på jobb- forkjølelse eller ikke. Uansett hva myndighetene måtte mene om akkurat det. Du også, for den saks skyld.

Covid-19 har utløst en fullstendig skakkjørt moralisme òg egoisme i dette landet som er direkte kvalmende. Mener man virkelig at covid-19 skal bekjempes, finnes det ingen vei utenom å sørge for vaksiner til de land som virkelig trenger det. Og det er altså IKKE boosterdoser til Norge.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.830
    Torget vurderinger
    1

Jeg er prinsipielt helt enig med deg. Det burde vært et mål med solidarisk fordeling av vaksiner. Poenget mitt er jo at dette ikke har vært et alternativ - våre overskuddsdoser har gått rett i søppelbøtten i påvente av avgjørelsen om at alle kan få booster.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.852
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er prinsipielt helt enig med deg. Det burde vært et mål med solidarisk fordeling av vaksiner. Poenget mitt er jo at dette ikke har vært et alternativ - våre overskuddsdoser har gått rett i søppelbøtten i påvente av avgjørelsen om at alle kan få booster.
    Bra du er prinsipielt enig. Ikke så mange som klarer å se dette i perspektiv.

Jeg er klar over at overskuddsdoser blir kastet. Det understreker jo egentlig poenget mitt med galskapen i at Norge grabber til seg, på bekostning av de som trenger det mye mer enn oss. Derav kommer også mitt prinsipielle standpunkt om å avstå fra boosterdose. Det handler altså ikke om "heltemot", men forargelse- over moralisme, egoisme òg ensretting. Skulle det vært heltemot, måtte jeg vært redd for å dø av corona, hvilket jeg anser som uhyre usannsynlig etter to doser med vaksine.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.993
    Det ender jo bare med at din dose blir kastet, hva hjelper det noen i afrika?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.852
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det ender jo bare med at din dose blir kastet, hva hjelper det noen i afrika?
    Da får den bare bli kastet. Enkelt og greit. Desto flere som ser dette prinsipielt, desto flere blir kastet. Blir det mange nok, stopper kanskje noen opp og tenker lengre enn et halvt sekund.

Akkurat det har jeg nok ikke veldig store forhåpninger om, her i egoismens og moralismens høyborg. Men egne prinsipper er uavhengig av hva andre gjør.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.993
    Høres ut som både som egoisme og moralisme du har planer om, håper ikke følgene blir at du unødig belaster helsevesenet i tillegg

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.852
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Høres ut som både som egoisme og moralisme du har planer om, håper ikke følgene blir at du unødig belaster helsevesenet i tillegg
    Nettopp, ja. Visste jeg det ikke!

Forskrudd moralisme er den største og mest alvorlige sykdom i dette landet. Sammen med egoisme, der man kun ser seg og sine nærmeste. Å fronte at Norge slett ikke har bruk for boosterdoser er derimot IKKE egoisme. Selv om det forarger flertallet, noe som i seg selv er en bekreftelse på at jeg prinsipielt har helt rett i mitt standpunkt.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.566
    Da får den bare bli kastet. Enkelt og greit. Desto flere som ser dette prinsipielt, desto flere blir kastet. Blir det mange nok, stopper kanskje noen opp og tenker lengre enn et halvt sekund.

Akkurat det har jeg nok ikke veldig store forhåpninger om, her i egoismens og moralismens høyborg. Men egne prinsipper er uavhengig av hva andre gjør.
    Hva tror du egentlig skjer hvis mange gjør dette ... og det har noen praktisk betydning? Det kan jeg godt fortelle deg. Det blir mer og strengere tiltak.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.852
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hva tror du egentlig skjer hvis mange gjør dette ... og det har noen praktisk betydning? Det kan jeg godt fortelle deg. Det blir mer og strengere tiltak.
    Det blir det uansett.

Det er har heller ingen betydning; to feil (nasjonal egoisme òg nasjonale tiltak) er jo dobbel grunn til å se ting prinsipielt. Den praktiske betydning ligger i at jeg står for hva jeg mener, handler ut fra det- uavhengig av hva andre måtte mene om akkurat det.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.566
    Joda, sikkert mange prinsipielle grunner her til å lage ris til egen bak

K

Khanate

Gjest
    Det hevdes at PCR testen, med de antallet testsykluser (45 sykler etter anbefaling fra WHO) som kjøres, gir mellom 80% og 90% falske positive. Og det er disse testene vi navigerer etter. Oppfinneren av testen skal i sin tid ha sagt at testen ikke er egnet for å stille diagnoser. Vi er nå i November måned, og vi må regne med at vi får flere innleggelser og dødsfall pga luftveisinfeskjoner, slik det alltid har vært. Og da er det duket for en ny sesong med mye drama, krav om bruk av munnbind, avstand, hjemmekontor, booster jabs, vaksinepass etc. Næringslivet har begynt å legge press på myndighetene. De vil ha vaksinepass, slik at de slipper å stenge ned. At langtidseffekten av flere serier med vaksiner ikke er kjent tar vi lett på. Bare vi får friheten tilbake så er vi villige til å få sprøytet hva som helst inn i blodomløpet. Jeg ser ikke bort fra at jakten på uvaksinerte er litt spennende. Lykke til med eksperimentet folkens.

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    2
    Interessant om flere indirekte virkninger av kårånaregler. Faller vel ganske sikkert for døve ører for lockdown-tilhengerne, men likevel.

Covid killed just six healthy children during the pandemic, while lockdowns have fuelled a timebomb of health disorders among the young, new data showed.
    The research examining more than 3,000 deaths of under-18s in England in the year since the first lockdown found a “tiny” proportion were linked to Covid.

Just 25 deaths were caused by the virus, and only six of those involved children without underlying conditions.

The same year saw more than 1,100 heart deaths among children, along with almost 1,200 fatalities linked to neurological conditions and more than 450 deaths among under-18s with respiratory conditions, according to research published in the journal Nature Medicine.

Meanwhile, a separate study from the University of Oxford showed a 17 per cent fall in diagnoses of childhood cancers in the months following the first lockdown.

Researchers found that those diagnosed during the pandemic were twice as likely to be admitted to intensive care before diagnosis, suggesting that the disease was more advanced, when survival chances are worse.

In addition, “alarming” NHS statistics showed that the number of children waiting for treatment for eating disorders has doubled in the past year. The official figures showed more than 2,000 children and young people waiting for treatment in September 2021, up from 860 in a year.

Experts said that the slew of data painted a devastating picture of the long-term harm inflicted on children and the problems being stored up for the future.

Dr Camilla Kingdon, the president of the Royal College of Paediatrics and Child Health, said that the study showed “very, very tiny numbers” of children dying from Covid.

Meanwhile, successive lockdowns and social distancing caused far greater consequences “through lost education, mental health, and other collateral damage”, she said, with much of the impact yet to be seen.

“There was a view that kids weren’t affected by Covid. But what we would constantly try to point out – and which some of this data shows – is actually, these are wider issues that are no less detrimental to children and may have a more long lasting impact actually, then the virus itself,” she said.

Children paid a ‘very, very heavy price’ for pandemic

Dr Kingdon said children had paid “a very, very heavy price” for the pandemic. And she said the impact was seen in many aspects of their health.

She warned: “You can also see it in community child health services, autism assessments, therapy referrals.

"We've got a significant backlog to remedy as we move beyond the pandemic. Aspects of child health services have taken a hit because of the pandemic and there's going to be a long process to catch that up.”

Prof Russell Viner, a professor in adolescent health at University College London and an author of the paper on Covid cases, said: “When you look at this data together, it tells us that the indirect effects of the pandemic on children are likely to be significantly greater than the direct effects.”

Likening the actions taken in lockdown to “wrapping our children in cotton wool”, he warned that the steps taken in an effort to protect them now risked “suffocating their mental health”.

Dip in all childhood mortalities during pandemic

Official data show a dip in all childhood mortalities during the pandemic, with most flu and other respiratory infections wiped out by social distancing measures.

But Prof Viner said this was likely to “rebound at us” in coming years, with lack of exposure to everyday bugs leaving immune systems more vulnerable.

“The concern is that what we are doing is storing up problems for the future,” Prof Viner said.

The study of childhood cancers by the University of Oxford examined diagnoses among children and young people up to the age of 25, comparing the period from February 2020 to August 2020 with the same period in previous years.

Overall, the numbers diagnosed with brain tumours, leukaemia, lymphoma, sarcoma and renal tumour fell by almost a fifth.

The study also suggests cases were detected far later than would normally be the case, with cases diagnosed during the pandemic twice as likely to be detected after admission to intensive care.

On Thursday, NHS data showed 5.8 million people on waiting lists for treatment, and the worst accident and emergency performance on record.

The monthly statistics showed that the number of children waiting for treatment for eating disorders has more than doubled in a year.

In total, there were 2,083 children and young people waiting for routine or urgent eating disorder treatment at the end of September this year, up from 860 during the same period last year. Experts said the figures were “alarming”.

The study of childhood deaths was carried out by experts from NHS England, Public Health England and several universities and hospitals, who analysed mortality figures between March 2020 and February 2021.

They found just six healthy children with no underlying health conditions died as a direct result of catching Covid, including two who developed a Kawasaki-like inflammatory condition called Pims-TS.

Separate data show that on average, about 900 children die annually from infectious diseases, with about 90 deaths from flu or pneumonia among children in 2019 in England.

The study showed that more than 3,100 children died in the year following the first lockdown, but only 61 were infected with Covid.

Of those, 25 died as a result of the virus, including 19 who suffered from a chronic health condition, most of which were “life-limiting”.

Just six deaths involved children without underlying health problems.

Researchers said that during the study period, almost half a million under-18s contracted Covid, giving an infection fatality rate of five per 100,000 people.

That means that if a child tests positive for the virus, they have a 99.995 per cent chance of surviving. With more than 12 million under-18s in England, the researchers said Covid kills two children per million.

While the research was comprehensive and spanned England, it looked only at a time period where the alpha and original strains of the virus were present as the delta variant had yet to take off in the UK.

Researchers said they expected the findings would broadly hold, when they are updated, with children at extremely low risk of death from the virus.

Meanwhile, Hertfordshire County Council has told secondary school children to wear face masks all the time while they are at school, including during lessons. Pupils have been told to remove their masks only while eating, drinking or doing strenuous activity such as sport.

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.364
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det hevdes at PCR testen, med de antallet testsykluser (45 sykler etter anbefaling fra WHO) som kjøres, gir mellom 80% og 90% falske positive. Og det er disse testene vi navigerer etter.
    Jeg ser mange poster denne på Facebook.
    Kort fortalt - ja PCR kan gi falske positive.
    Og Ja - det kan være et problem når det er veldig lite smitte ute i befolkningen.

Hvis 1 av 1000 tester gir falsk positiv, og det det kun er 1 av 1000 som blir testet som faktisk har Corona - så vil halvparten av de som tester positivt være falske positive.

Men, nå er det slik i Norge at ca 10% av de som testes - tester positivt . Så når man tester 1000 stykker - så får man 101 positive testsvar - hvorav 100 er syke og 1 er falsk.

Også er et også slik at spesifiteten til testen - altså hvor få falske positive den gir er en garantert minsteverdi - så om den er oppgitt til 1/1000 - så er trolig det riktige tallet 10 ganger bedre.

Det er også veldig godt samsvar mellom sykehusinnleggelser og smittenivå basert på tester.

Sist redigert:

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    875
    Interessant om flere indirekte virkninger av kårånaregler. Faller vel ganske sikkert for døve ører for lockdown-tilhengerne, men likevel.

Covid killed just six healthy children during the pandemic, while lockdowns have fuelled a timebomb of health disorders among the young, new data showed.
    The research examining more than 3,000 deaths of under-18s in England in the year since the first lockdown found a “tiny” proportion were linked to Covid.

Just 25 deaths were caused by the virus, and only six of those involved children without underlying conditions.

The same year saw more than 1,100 heart deaths among children, along with almost 1,200 fatalities linked to neurological conditions and more than 450 deaths among under-18s with respiratory conditions, according to research published in the journal Nature Medicine.

Meanwhile, a separate study from the University of Oxford showed a 17 per cent fall in diagnoses of childhood cancers in the months following the first lockdown.

Researchers found that those diagnosed during the pandemic were twice as likely to be admitted to intensive care before diagnosis, suggesting that the disease was more advanced, when survival chances are worse.

In addition, “alarming” NHS statistics showed that the number of children waiting for treatment for eating disorders has doubled in the past year. The official figures showed more than 2,000 children and young people waiting for treatment in September 2021, up from 860 in a year.

Experts said that the slew of data painted a devastating picture of the long-term harm inflicted on children and the problems being stored up for the future.

Dr Camilla Kingdon, the president of the Royal College of Paediatrics and Child Health, said that the study showed “very, very tiny numbers” of children dying from Covid.

Meanwhile, successive lockdowns and social distancing caused far greater consequences “through lost education, mental health, and other collateral damage”, she said, with much of the impact yet to be seen.

“There was a view that kids weren’t affected by Covid. But what we would constantly try to point out – and which some of this data shows – is actually, these are wider issues that are no less detrimental to children and may have a more long lasting impact actually, then the virus itself,” she said.

Children paid a ‘very, very heavy price’ for pandemic

Dr Kingdon said children had paid “a very, very heavy price” for the pandemic. And she said the impact was seen in many aspects of their health.

She warned: “You can also see it in community child health services, autism assessments, therapy referrals.

"We've got a significant backlog to remedy as we move beyond the pandemic. Aspects of child health services have taken a hit because of the pandemic and there's going to be a long process to catch that up.”

Prof Russell Viner, a professor in adolescent health at University College London and an author of the paper on Covid cases, said: “When you look at this data together, it tells us that the indirect effects of the pandemic on children are likely to be significantly greater than the direct effects.”

Likening the actions taken in lockdown to “wrapping our children in cotton wool”, he warned that the steps taken in an effort to protect them now risked “suffocating their mental health”.

Dip in all childhood mortalities during pandemic

Official data show a dip in all childhood mortalities during the pandemic, with most flu and other respiratory infections wiped out by social distancing measures.

But Prof Viner said this was likely to “rebound at us” in coming years, with lack of exposure to everyday bugs leaving immune systems more vulnerable.

“The concern is that what we are doing is storing up problems for the future,” Prof Viner said.

The study of childhood cancers by the University of Oxford examined diagnoses among children and young people up to the age of 25, comparing the period from February 2020 to August 2020 with the same period in previous years.

Overall, the numbers diagnosed with brain tumours, leukaemia, lymphoma, sarcoma and renal tumour fell by almost a fifth.

The study also suggests cases were detected far later than would normally be the case, with cases diagnosed during the pandemic twice as likely to be detected after admission to intensive care.

On Thursday, NHS data showed 5.8 million people on waiting lists for treatment, and the worst accident and emergency performance on record.

The monthly statistics showed that the number of children waiting for treatment for eating disorders has more than doubled in a year.

In total, there were 2,083 children and young people waiting for routine or urgent eating disorder treatment at the end of September this year, up from 860 during the same period last year. Experts said the figures were “alarming”.

The study of childhood deaths was carried out by experts from NHS England, Public Health England and several universities and hospitals, who analysed mortality figures between March 2020 and February 2021.

They found just six healthy children with no underlying health conditions died as a direct result of catching Covid, including two who developed a Kawasaki-like inflammatory condition called Pims-TS.

Separate data show that on average, about 900 children die annually from infectious diseases, with about 90 deaths from flu or pneumonia among children in 2019 in England.

The study showed that more than 3,100 children died in the year following the first lockdown, but only 61 were infected with Covid.

Of those, 25 died as a result of the virus, including 19 who suffered from a chronic health condition, most of which were “life-limiting”.

Just six deaths involved children without underlying health problems.

Researchers said that during the study period, almost half a million under-18s contracted Covid, giving an infection fatality rate of five per 100,000 people.

That means that if a child tests positive for the virus, they have a 99.995 per cent chance of surviving. With more than 12 million under-18s in England, the researchers said Covid kills two children per million.

While the research was comprehensive and spanned England, it looked only at a time period where the alpha and original strains of the virus were present as the delta variant had yet to take off in the UK.

Researchers said they expected the findings would broadly hold, when they are updated, with children at extremely low risk of death from the virus.

Meanwhile, Hertfordshire County Council has told secondary school children to wear face masks all the time while they are at school, including during lessons. Pupils have been told to remove their masks only while eating, drinking or doing strenuous activity such as sport.
    Interessant artikkel. Men litt synd den ikke omhandler deltavarianten.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.852
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Joda, sikkert mange prinsipielle grunner her til å lage ris til egen bak
    Riset til egen bak er jo at boosterdose ikke vil hjelpe mer enn å pisse i buksa når det er kaldt. Skal varmen vedvare, må man fortsette å pisse. Dette vil kun kunne forandres ved at fattige og befolkningsrike land får nok vaksiner.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn