så hvorfor ber du han om å forholde seg til dette tallet?
Jeg prøver å løfte blikket litt - under teamtikken "
hva gjør vi nå".
Jeg synes vi burde slippe opp - ikke helt frislipp - men droppe inngripende tiltak.
Da svarer mange her at sykehusene vil knele (Og de er på bristepuntket allerede).
Da henviste jeg til rapporten fra Helse Sør-Øst hvor de svarte på hvordan de skulle kunne håndtere en smittetopp - og bekreftet at de skulle håndtere estimatet som var gitt med 2538 samtidige corona pasienter - hvorav 678 på intensiven.
Og det er ikke snakke om triage:
Det er i planene tatt høyde for at det vil måtte være noe intensivkapasitet til andre pasientgrupper enn Covid-19-pasienter. Videre er det tatt høyde for at helseforetakene og sykehusene fortsatt skal håndtere pasienter med andre tilstander som er tiltrengende øyeblikkelig hjelp. I tillegg prioriteres medisinsk forsvarlighet slik at pasienter ikke lider unødig prognosetap. Øvrig elektiv virksomhet må tas ned for å kunne realisere maksimal kapasitet for Covid-19-pasienter.
Denne planen ble slaktet av Fenalaar.
Og det er merarbeid iht AML her: Beksrevet slik i planen:
Et gjennomgangstema er at det vil være krevende å bemanne for et maksimalt antall intensivplasser. Det er flere steder planlagt med «nødturnus» hvor døgnet deles i to (vakter på 12,5 timer) under maksimal utbredelse av epidemien. Dette innebærer at maksimal kapasitet kun kan driftes over noen få uker.
Igjen - kommenterte Fenalaar at man ikke kunne bryte AML i lange perioder, og der kommer min kommentart inn. Dette er en situasjon som oppstart ved maksimal utbredelse av epdiemien hvor Helse Sør-Øsat alene har nærmere 700 innlagte intensivpasienter. Det er altså situasjonene som oppstår dersom man når 90-200 000 nye smitteded hver dag. Hvis smitten ikke stiger til mer enn feks 10 000 -15000 så vil man trolig ikke være nødt til å sette nødturnus.
Igjen - hovedpoenget mitt er at om smitten slippes noenlunde fri nå - så vil ikke helsevesenet bli overbelastet. Det vil selvsagt bli noen tusen innleggelser, men trolig færre coronainnleggelser i 2022 enn tvangsinnleggelser i psykiatrien på et normalår eller innleggelser pga influensa for en tøff influensasesong.
Og igjen - for de som fortsatt vil stenge ned - vha gjør vi om 4 uker?