Julebordet på Aker Brygge er glemt. Alle media melder nå om den konserten til lars_erik.I kveld har jeg gjennomført konsert og avslutning med et av mine korps. Svært vellykket.
Julebordet på Aker Brygge er glemt. Alle media melder nå om den konserten til lars_erik.I kveld har jeg gjennomført konsert og avslutning med et av mine korps. Svært vellykket.
Ser lovende ut ja.Det er vanskelig å se denne eksplosive smitteøknignen vi stengte ned landet for.
Vis vedlegget 772934
Jeg greier ikke helt å skjønne dette. Altså vi stengte landet pga antall innlagte - som på mandag var ca 360.Men det vi stengte lande for var antall innlagte i kombinasjon med en ny mutasjon med tilsynelatende høyere smittsomhet kom til landet. Dette ble sagt ganske tydelig på pressekonferansene. "Omikron endrer spillereglene" eller noe i den duren.
Da er det vel i så fall helsemyndigheten som er gisseltakere - eller hva mener du?Flott å være gissel, er det ikke?
Jeg ønsker i hvert fall ikke å se verden på den måten du ser den.Hvor blind ønsker du å være, bx?
– Ungdommer forteller om stadig tyngre dager
– I Oslo vest har vi mange flinke piker og gutter. Foreldre med høy utdanning. Unge strever med å bli like gode som foreldrene sine. De skal i grunn prestere ganske høyt på alle arenaer i livet sitt. Være gode på skolen, gode i idrett, gode kjærester, god datter eller sønn, god i vennegjengen. I...akersposten.no
for ett år siden:
Unge sliter mest med psyken under pandemien
Koronasituasjonen er psykisk belastende, og unge sliter i dobbelt så stor grad som gjennomsnittet i befolkningen.www.gjensidige.no
mars i år:
Ny studie skal gi svar om unge som sliter under pandemien
Koronapandemien har ført til økt pågang av unge med alvorlige psykiske lidelser hos flere av de barne- og ungdomspsykiatriske klinikkene i Bergen. Nå vil forskere på UiB finne ut mer om hvordan pandemien påvirker unge med angst og depresjon.www.uib.no
August 2020
Stor økning i psykiske problemer blant studenter under pandemien, ifølge amerikansk undersøkelse
Dobbelt så mange deprimerte master- og ph.d-studenter etter korona.www.forskerforum.no
Det samme tenker jeg, hvis du er vaksinert og får symptomer, hvorfor skal du teste deg? For at enda flere næringsdrivende skal gå konkurs ? For å få Nakstad til å anbefale ytterligere nedstengninger av hensyn til de 8-10% som ikke vil vaksinere seg?Hva er insentivet for å teste seg...7 dagers karantene og alle nærkontakter uten mulighet for å teste seg ut...?..hm..
jeg blir ikke overrasket om det blir mindre testing når enkelte får tenkt seg om...
Det som betyr noe er vel hvor mange som havner i respirator og intervallet det skjer i (kort eller langt). Vi tåler jo mange vanlige innleggelser over en influensa sesong.Jeg greier ikke helt å skjønne dette. Altså vi stengte landet pga antall innlagte - som på mandag var ca 360.
Før Corona var dette noe vi ikke løftet en finger for:
I sesongen 2017–2018 ble anslagsvis 7600 pasienter innlagt i sykehus med påvist influensa. Cirka to tredjedeler av disse var 60 år eller eldre. Sesongen før var det rundt 5000 innlagt med influensa, også dette tallet var høyt.
Rekordmange eldre innlagt på sykehus med influensa vinteren 2017/2018
Den eldre delen av befolkningen ble hardt rammet av det langvarige influensautbruddet forrige vinter. Rekordmange ble lagt inn i sykehus. Vaksine kan forebygge sykehusinnleggelser.www.fhi.no
Igjen, så synes jeg de uvaksinerte får for mye oppmerksomhet.^Om du med helsemyndighetene mener helsedept. og regjering så. De bestemmer. Men de har også valgt å la folk med sin egen sannhet fylle sengepostene, ikke la dem være ansvarlige for valgene sine, men få sose omkring som alle andre og bli kjempesyke av det.
Enkelt og greit for å verifisere om du er syk, eller ikke - og om du er, ta forhåndsregler for å motvirke at du smitter andre. Å være i karantene tilsier ikke at du må sitte helt stille i et mørkt rom.Hva er insentivet for å teste seg..
Selvsagt, men vi har et ganske stort helsevesen som skal kunne takle en del pasienter. Fordeler du den influensasesongen over 4 måneder så får du 63 nye innleggelser om dagen - og da med en topp på kanske 100-150 når det stod på som verst. Dette var normaldrift.Det som betyr noe er vel hvor mange som havner i respirator og intervallet det skjer i (kort eller langt). Vi tåler jo mange vanlige innleggelser over en influensa sesong.
Forskjellen er at influensa ikke er en forskriftsfestet "allmennfarlig smittsom sykdom", men Covid-19 er det.Jeg greier ikke helt å skjønne dette. Altså vi stengte landet pga antall innlagte - som på mandag var ca 360.
Før Corona var dette noe vi ikke løftet en finger for:
Det heter å ta forholdsregler, fra å tilpasse seg forholdene. "Forhåndsregel" er ikke et ord i den norske ordboka. [/petimeter]Enkelt og greit for å verifisere om du er syk, eller ikke - og om du er, ta forhåndsregler for å motvirke at du smitter andre. Å være i karantene tilsier ikke at du må sitte helt stille i et mørkt rom.
Gissel for hva?Flott å være gissel, er det ikke?
Jada, dette er kjent stoff - men siden nå de fleste er vaksinert med en vaksine som forhindrer alvorlig sykdom - så er det altså slik at dersom absolutt alle i Norge blir smittet i Norge i løpet av et par månender - så vil det fortsatt ikke overbelaste sykehusene.Forskjellen er at influensa ikke er en forskriftsfestet "allmennfarlig smittsom sykdom", men Covid-19 er det.
Covid-19 er definert som "allmennfarlig smittsom sykdom" fordi den "er en sykdom som er særlig smittsom og som kan få så stor utbredelse at sykdommen blir en vesentlig belastning for folkehelsen" (en vurdering fra før omikron dukket opp).
Poenget er altså (heller ikke denne gang) verken at bestemor skal skånes, eller at det er for mange innlagte, men at antallet innlagte øker i takt med smitten, og hvis smitten øker eksponensielt blir det fort fullt på sykehusene.
Sånn det er nå har de innlagte (og de ansatte) et problem. Hvis sykehusene blir fulle, har alle et problem. Det er derfor vi stenger ned.
Grafen til OMF viser sju dagers glidende snitt, mens nedstengingen kom i forgårs. Så jeg tviler på at årsakssammenhengen er så klar som du tror.Nedstigningen ser med andre ord til å fungere, alternativet er at flere og flere forstår at myndighetene teller smitte og ikke innleggelser og at de derfor ikke tester seg når de får symptomer.
Nei det skal vi selvsagt ikke. Selv ikke du er så dum at du tror på at noen gjør det. Dette er ren trolling fra din side.Vi har halvert antallet sykehussenger i løpet av 40 år. Skal vi klandre de uvaksinerte for kapasitetsbristen?
Du er klar over at problemet her ikke er sykdom, men antallet som settes i karantene.Nei det skal vi selvsagt ikke. Selv ikke du er så dum at du tror på at noen gjør det. Dette er ren trolling fra din side.
Men vi skal klandre de for å legge beslag på de få sengene vi faktisk har, og myndigheten lar dere få slippe unna alt for lett.
Sprengt kapasitet i helsetjenesten. Kommunen vil be Forsvaret om hjelp. (bt.no)
Sprengt kapasitet i helsetjenesten. Kommunen vil be Forsvaret om hjelp.
– Situasjonen er alvorlig.
Det er mange måter å overbelaste et sykehus på. En ting er å fylle opp intensivplassene med tusenvis av influensasyke pasienter, en annen er å fylle opp intensivplassene med covid-syke. Jeg vet ikke, men gjetter på at det er strengere smittevernregler for sistnevnte. Grunnen til at jeg tror det er at sykehuset ønsker å opprettholde normal drift og må dermed beskytte både andre pasienter og ansatte mot smitte. Siden covid smitter lett krever dette mer ressurser per pasient enn andre typer intensivbehandling. Covid har også regler for karantene som går langt utover den enkelte syke, så dersom én ansatt kommer smittsom på jobb kan det gjøre at mange ansatte blir tatt ut av normal drift, i tillegg til eventuelle personer den ansatte bor sammen med. Tror det er mer enn bare smitten som er eksponensiell og ressurskrevende her.Jada, dette er kjent stoff - men siden nå de fleste er vaksinert med en vaksine som forhindrer alvorlig sykdom - så er det altså slik at dersom absolutt alle i Norge blir smittet i Norge i løpet av et par månender - så vil det fortsatt ikke overbelaste sykehusene.
Eksponensielt vekst er selvsagt stygg - men både grunntallet og befolkningen størrelse begrenser dette.
Hovedbegrunnelsen for å sette de i karantene er kapasiteten i helsevesenet i tilfelle du ikke har fått dette med deg. Alle må gjøre sitt, og den enkleste måte å gjøre sitt lille bidrag på, er å ta vaksinen. Og å gjøre mest mulig for ikke å smitte andre.Du er klar over at problemet her ikke er sykdom, men antallet som settes i karantene.
Som jeg skrev tidligere i uken, så settes det nå 50 000 mennesker i karantene hver dag og vi vil ha ca 10% av Norges befolkning i karantene på julaften.
Joda, men har du fått med deg at vaksinen har gjort at sykehusbelastningen for gruppen over 45 år er redusert med mer enn 80% og at vi da har nok kapasitet.Hovedbegrunnelsen for å sette de i karantene er kapasiteten i helsevesenet i tilfelle du ikke har fått dette med deg. Alle må gjøre sitt, og den enkleste måte å gjøre sitt lille bidrag på, er å ta vaksinen. Og å gjøre mest mulig for ikke å smitte andre.
Griper fatt i dette, siden det er her hunden ligger begravet.Seigpiningen er en avveining, den også.
Jeg tror ikke det per nå er noen god grunn til å forutsette at alle fremtidige utbrudd vil bli løst på akkurat samme måte som dette.Griper fatt i dette, siden det er her hunden ligger begravet.
Hadde enda seigpiningen hatt noe for seg, hadde det enda blitt bedre etterpå. Det blir jo ikke det, når det vil komme stadig nye mutasjoner- grunnet skeiv fordeling av vaksiner internasjonalt. Hadde det vært noen mening med lock down, altså at dette må vi gjennom for å få det bedre etterpå, hadde jeg ikke hatt noen problemer med det. Men der er vi langt i fra.
Det har jeg masse refleksjoner om og det er selvsagt ekstremt ugreit. Har jeg eller andre noensinne sagt at dette er noe man ønsker?Og har du noen refleksjon rundt det å ha 500 000 mennesker i karantene på julaften? Er det ingen grenser for hva vi kan tillate oss for å unngå at helsevesenet må trå til litt ekstra et par måneder?