Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er vanskelig å se denne eksplosive smitteøknignen vi stengte ned landet for.
    Screenshot 2021-12-17 at 08-35-15 Coronaviruset Slik spres viruset i Norge og verden Kart og s...png

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.672
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nedstigningen ser med andre ord til å fungere, alternativet er at flere og flere forstår at myndighetene teller smitte og ikke innleggelser og at de derfor ikke tester seg når de får symptomer.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.989
    Må være mange som ikke har fått med seg at man ikke bør teste seg ved symptomer

3fb429e4-104d-4fa3-8630-2beb891ba6ae.jpg

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Det er vanskelig å se denne eksplosive smitteøknignen vi stengte ned landet for.
    Vis vedlegget 772934
    Ser lovende ut ja.

Men det vi stengte lande for var antall innlagte i kombinasjon med en ny mutasjon med tilsynelatende høyere smittsomhet kom til landet. Dette ble sagt ganske tydelig på pressekonferansene. "Omikron endrer spillereglene" eller noe i den duren.

Omicron dominerer ikke Norge eller Danmark enda (ca 30% av tilfellene i Danmark), det kan godt hende vi rakk å stengte ned i tide, eller at Omicron er mindre smittsomt enn først antatt. Men det er sansynlig at tiltakene nå har begynt å påvirke smittetallene. 1639730163888.png

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Men det vi stengte lande for var antall innlagte i kombinasjon med en ny mutasjon med tilsynelatende høyere smittsomhet kom til landet. Dette ble sagt ganske tydelig på pressekonferansene. "Omikron endrer spillereglene" eller noe i den duren.
    Jeg greier ikke helt å skjønne dette. Altså vi stengte landet pga antall innlagte - som på mandag var ca 360.

Før Corona var dette noe vi ikke løftet en finger for:
    I sesongen 2017–2018 ble anslagsvis 7600 pasienter innlagt i sykehus med påvist influensa. Cirka to tredjedeler av disse var 60 år eller eldre. Sesongen før var det rundt 5000 innlagt med influensa, også dette tallet var høyt.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.445
    Hva er insentivet for å teste seg...7 dagers karantene og alle nærkontakter uten mulighet for å teste seg ut...?..hm..
    jeg blir ikke overrasket om det blir mindre testing når enkelte får tenkt seg om...

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.550
    Hvor blind ønsker du å være, bx?

for ett år siden:

mars i år:

August 2020

Jeg ønsker i hvert fall ikke å se verden på den måten du ser den.

Jeg er uenig i at ungdommen blir kastet under bussen av myndigheter. Jeg skal skifte oppfatning hvis det kommer informasjon som tilsier at dette faktisk skjer. Jeg har aldri gitt uttrykk for at de har det bra under pandemien. Jeg har bare ikke gjort knefall for den svartmalingen som bl.a. du har bedrevet med. Men du er så ekstremt unyansert i retorikk og tankesett at du kanskje ikke ser forskjellen.

Host opp noe faktabasert om land der ungdommen har det vesentlig bedre fordi man har hatt mindre restriksjoner. Eller prøv å se litt helhetlig på håndteringen, og ikke bare rett søkelyset på de områdene der den har det mest negative utslaget. Du kan jo også prøve å se hvordan det har gått der hvor smitten har hatt større spillerom enn i Norge. Det jeg ser er mer lidelse, sykdom og død, større økonomiske konsekvenser - og i svært mange tilfeller - også mye hardere tiltak enn vi har hatt i Norge. Kan du sannsynliggjøre - ut fra dokumenterte erfaringer ett eller annet sted i verden - at det finnes en måte å håndtere dette på som skåner ungdommen vesentlig mere enn det som har vært tilfellet i Norge?

Situasjonen er i ferd med å endre seg ganske mye nå, med omikron. Det kan vise seg at tiltak som før var forholdsmessige ikke lengre er det, simpelthen fordi de ikke gir fungerer. Det vi har gjørt tidligere for å få R under 1 kan vise seg å være altfor lite denne gangen. Og så er jo dødeligheten mye lavere, worst case scenariet nå er lavere nå enn det var i starten. Så kanskje vi nærmer oss en situasjon der OMF sin foretrukne strategi har noe for seg. Men jeg synes situasjonen er litt uavklart og at det er greit å se det an noen uker hvor dette bærer hen. Det som er helt sikkert, er at vaksinering er lite inngripende og har stor effekt.

Jeg synes forøvrig det er usmakelig å sette ulike grupper som rammes av pandemien opp mot hverandre slik du og enkelte andre gjør her. Det er mange som pga manglende immunforsvar har levd svært isolert i snart to år og det er mange som opplever problemer med behandling av kritisk sykdom pga all koronasmitten som er i samfunnet. Det er også mange som opplever økonomiske problemer pga permittering eller oppsigelse. Det går utover barna deres... Mange eldre som knapt har sett barn og barnebarn på to år. Det betyr også mange middelaldrende og ungdommer som knapt har besøkt foreldre og besteforeldre. Det er et skjebnefellesskap.

Koronahåndteringen i Norge har ikke vært perfekt. Mye kunne vært bedre. Men i møte med svart-hvitt-argumentasjonen din så er det ikke rom for å diskutere hva som har fungert dårlig uten at det dras helt utav proporsjoner. Ja, det har vært gjort prioriteringer som har gått i ungdommens disfavør en del ganger. Men når du lader kanonen med "kaster ungdommen under bussen" så blir det umulig å diskutere slike ting i sin rette kontekst. Det er tradisjon for høyt saklighetsnivå og kunnskapsnivå i diskusjonene på HFS, men akkurat i denne tråden her opplever jeg nok at du og noen av de andre sytekameratene (ikke alle) gjør mye skade på diskusjonsklimaet og hva som til enhver tid diskuteres. Det synses i vilden sky, det snakkes i altfor store ord, og det deles ut negative karakteristikker til alle som mener noe annet. Jeg synes du bidrar til fordumming og polarisering, og dårlig stemning.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.789
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Om du med helsemyndighetene mener helsedept. og regjering så. De bestemmer. Men de har også valgt å la folk med sin egen sannhet fylle sengepostene, ikke la dem være ansvarlige for valgene sine, men få sose omkring som alle andre og bli kjempesyke av det.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.672
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hva er insentivet for å teste seg...7 dagers karantene og alle nærkontakter uten mulighet for å teste seg ut...?..hm..
    jeg blir ikke overrasket om det blir mindre testing når enkelte får tenkt seg om...
    Det samme tenker jeg, hvis du er vaksinert og får symptomer, hvorfor skal du teste deg? For at enda flere næringsdrivende skal gå konkurs ? For å få Nakstad til å anbefale ytterligere nedstengninger av hensyn til de 8-10% som ikke vil vaksinere seg?

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.205
    Torget vurderinger
    4
    Jeg greier ikke helt å skjønne dette. Altså vi stengte landet pga antall innlagte - som på mandag var ca 360.

I sesongen 2017–2018 ble anslagsvis 7600 pasienter innlagt i sykehus med påvist influensa. Cirka to tredjedeler av disse var 60 år eller eldre. Sesongen før var det rundt 5000 innlagt med influensa, også dette tallet var høyt.

Det som betyr noe er vel hvor mange som havner i respirator og intervallet det skjer i (kort eller langt). Vi tåler jo mange vanlige innleggelser over en influensa sesong.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    ^Om du med helsemyndighetene mener helsedept. og regjering så. De bestemmer. Men de har også valgt å la folk med sin egen sannhet fylle sengepostene, ikke la dem være ansvarlige for valgene sine, men få sose omkring som alle andre og bli kjempesyke av det.
    Igjen, så synes jeg de uvaksinerte får for mye oppmerksomhet.
    Jeg prøvde å vise med tall at selv om vi tvangsvaksinerer alle over 18 - så vil det få liten effekt på smittespredningen (18%) - av den enkle grunn at de fleste uvaksinerte er barn, og det er også der smitten er størst.

Men så er det også riktig at uvaksinerte voksne gir en langt større "impact" på sykehusene (siden barna ikke havner der). Men selv om disse "idiotene" har større sansynlighet for å havne på sykehuset - så er de (heldigvis) ikke mange nok til å knekke helsesystemet. Det har jeg også prøve å vise med tall.

Og selv om opptrappingsplanen til Helse Sør-Øst og sikker andre helseforetak har (store) innslag av optimisme - så må man jo forvente at de bør greie en viss opptrapping. Altså - hvis de nå har gjennomgått planene, sett over alt på nytt med dagens ressurssituasjon og bekreftet at de kan håndtere 1200 intensivpasienter samtidig - så bør vi vel kunne takler 4-500 uten at alt knekker sammen? Så da virker det på meg som at vi stenger ned landet fordi vi vil unngå en 2-3 måneders kriseperiode på sykehusene.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.973
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Hva er insentivet for å teste seg..
    Enkelt og greit for å verifisere om du er syk, eller ikke - og om du er, ta forhåndsregler for å motvirke at du smitter andre. Å være i karantene tilsier ikke at du må sitte helt stille i et mørkt rom.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.789
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Det er de uvaksinerte syke som stenger oss ned nå. Det er to politisk valg som har latt det skje: 1. De uvaksinerte må ikke forholde seg til det. 2. Corona er kjempefarlig, også med 85% vaksinasjonsgrad i befolkningen.

Jeg er luta lei kombinasjonen av de to. Det er udemokratisk.

K

Khanate

Gjest
    Vi har halvert antallet sykehussenger i løpet av 40 år. Skal vi klandre de uvaksinerte for kapasitetsbristen?

1639733650495.png

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det som betyr noe er vel hvor mange som havner i respirator og intervallet det skjer i (kort eller langt). Vi tåler jo mange vanlige innleggelser over en influensa sesong.
    Selvsagt, men vi har et ganske stort helsevesen som skal kunne takle en del pasienter. Fordeler du den influensasesongen over 4 måneder så får du 63 nye innleggelser om dagen - og da med en topp på kanske 100-150 når det stod på som verst. Dette var normaldrift.

Nå har vi 30 coronainnleggelser om dagen. Det er mindre enn 1 ny pasient pr sykehus pr dag.

Her i Bergen er det visstnok helt krise pga høy smitte. På Haukeland/Voss/Haraldsplass har de nå tilsammen 27 corona pasienter (Det er vel omtrent det samme som landssnittet er pr innbygger). For en drøy måned siden hadde de 33 barn innlag med RS virus.

Og som jeg har nevnt før - det er fortsatt færre sykehusinnleggelser total pga av Corona i Norge så langt enn det er tvansginnleggelser i psykiatrien på 1 år.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.012
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0

Forskjellen er at influensa ikke er en forskriftsfestet "allmennfarlig smittsom sykdom", men Covid-19 er det.

Covid-19 er definert som "allmennfarlig smittsom sykdom" fordi den "er en sykdom som er særlig smittsom og som kan få så stor utbredelse at sykdommen blir en vesentlig belastning for folkehelsen" (en vurdering fra før omikron dukket opp).

Poenget er altså (heller ikke denne gang) verken at bestemor skal skånes, eller at det er for mange innlagte, men at antallet innlagte øker i takt med smitten, og hvis smitten øker eksponensielt blir det fort fullt på sykehusene.

Sånn det er nå har de innlagte (og de ansatte) et problem. Hvis sykehusene blir fulle, har alle et problem. Det er derfor vi stenger ned.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.598
    Enkelt og greit for å verifisere om du er syk, eller ikke - og om du er, ta forhåndsregler for å motvirke at du smitter andre. Å være i karantene tilsier ikke at du må sitte helt stille i et mørkt rom.
    Det heter å ta forholdsregler, fra å tilpasse seg forholdene. "Forhåndsregel" er ikke et ord i den norske ordboka. [/petimeter]

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.307
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Vaksinen funker jo så bra så da er de som vil redusere risikoen vaksinert og de som ikke har vaksinert seg har gjort et valg.
    Blir sykehusene så overfulle at man ikke har plass så gjør man prioriteringer, akkurat som man gjør hver dag i helsevesenet og som gjør at feks enkelte får avslag på livsviktig medisin pga kostnad eller ikke godkjent, ikke god nok effekt osv

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Forskjellen er at influensa ikke er en forskriftsfestet "allmennfarlig smittsom sykdom", men Covid-19 er det.

Covid-19 er definert som "allmennfarlig smittsom sykdom" fordi den "er en sykdom som er særlig smittsom og som kan få så stor utbredelse at sykdommen blir en vesentlig belastning for folkehelsen" (en vurdering fra før omikron dukket opp).

Poenget er altså (heller ikke denne gang) verken at bestemor skal skånes, eller at det er for mange innlagte, men at antallet innlagte øker i takt med smitten, og hvis smitten øker eksponensielt blir det fort fullt på sykehusene.

Sånn det er nå har de innlagte (og de ansatte) et problem. Hvis sykehusene blir fulle, har alle et problem. Det er derfor vi stenger ned.
    Jada, dette er kjent stoff - men siden nå de fleste er vaksinert med en vaksine som forhindrer alvorlig sykdom - så er det altså slik at dersom absolutt alle i Norge blir smittet i Norge i løpet av et par månender - så vil det fortsatt ikke overbelaste sykehusene.

Eksponensielt vekst er selvsagt stygg - men både grunntallet og befolkningen størrelse begrenser dette.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.598
    Nedstigningen ser med andre ord til å fungere, alternativet er at flere og flere forstår at myndighetene teller smitte og ikke innleggelser og at de derfor ikke tester seg når de får symptomer.
    Grafen til OMF viser sju dagers glidende snitt, mens nedstengingen kom i forgårs. Så jeg tviler på at årsakssammenhengen er så klar som du tror.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

Siden smitten i Oslo er på vei ned, grunnet tiltak på Snåsa selvsagt, vil man vel kunne påstå at nasjonale tiltak virker. Går den mer ned, vil gislene muligens bli satt fri?

Gislene er ofrene for denne tankegangen.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.767
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vi har halvert antallet sykehussenger i løpet av 40 år. Skal vi klandre de uvaksinerte for kapasitetsbristen?
    Nei det skal vi selvsagt ikke. Selv ikke du er så dum at du tror på at noen gjør det. Dette er ren trolling fra din side.

Men vi skal klandre de for å legge beslag på de få sengene vi faktisk har, og myndigheten lar dere få slippe unna alt for lett.

Sprengt kapasitet i helsetjenesten. Kommunen vil be Forsvaret om hjelp. (bt.no)

Sprengt kapasitet i helsetjenesten. Kommunen vil be Forsvaret om hjelp.
    – Situasjonen er alvorlig.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.307
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    17% av de innlagte med luftveis sykdommer er lagt med covid som hovedårsak, igjen er det en del av disse som er uvaksinerte
    Er det vitterlig ikke deres skyld at det er mange på sykehus
    Uten å ha noe tall å vise til vil jeg anta at covid pasienter utgjør max 5% av de innlagte i norge

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nei det skal vi selvsagt ikke. Selv ikke du er så dum at du tror på at noen gjør det. Dette er ren trolling fra din side.

Men vi skal klandre de for å legge beslag på de få sengene vi faktisk har, og myndigheten lar dere få slippe unna alt for lett.

Sprengt kapasitet i helsetjenesten. Kommunen vil be Forsvaret om hjelp. (bt.no)

Sprengt kapasitet i helsetjenesten. Kommunen vil be Forsvaret om hjelp.
    – Situasjonen er alvorlig.
    Du er klar over at problemet her ikke er sykdom, men antallet som settes i karantene.
    Som jeg skrev tidligere i uken, så settes det nå 50 000 mennesker i karantene hver dag og vi vil ha ca 10% av Norges befolkning i karantene på julaften.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.012
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jada, dette er kjent stoff - men siden nå de fleste er vaksinert med en vaksine som forhindrer alvorlig sykdom - så er det altså slik at dersom absolutt alle i Norge blir smittet i Norge i løpet av et par månender - så vil det fortsatt ikke overbelaste sykehusene.

Eksponensielt vekst er selvsagt stygg - men både grunntallet og befolkningen størrelse begrenser dette.
    Det er mange måter å overbelaste et sykehus på. En ting er å fylle opp intensivplassene med tusenvis av influensasyke pasienter, en annen er å fylle opp intensivplassene med covid-syke. Jeg vet ikke, men gjetter på at det er strengere smittevernregler for sistnevnte. Grunnen til at jeg tror det er at sykehuset ønsker å opprettholde normal drift og må dermed beskytte både andre pasienter og ansatte mot smitte. Siden covid smitter lett krever dette mer ressurser per pasient enn andre typer intensivbehandling. Covid har også regler for karantene som går langt utover den enkelte syke, så dersom én ansatt kommer smittsom på jobb kan det gjøre at mange ansatte blir tatt ut av normal drift, i tillegg til eventuelle personer den ansatte bor sammen med. Tror det er mer enn bare smitten som er eksponensiell og ressurskrevende her.

Så kan man selvfølgelig si at det er karantenereglene som er problemet, men det er vanskelig å se at det hadde vært særlig mye bedre uten. Jeg kan godt forstå både denne og den forrige regjeringen som valgte å ikke la hele helsevesenet og andre kritiske funksjoner som forsvar, utdanning, psykiatri osv. ligge med knukket rygg i noen måneder. Seigpiningen er en avveining, den også.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.767
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du er klar over at problemet her ikke er sykdom, men antallet som settes i karantene.
    Som jeg skrev tidligere i uken, så settes det nå 50 000 mennesker i karantene hver dag og vi vil ha ca 10% av Norges befolkning i karantene på julaften.
    Hovedbegrunnelsen for å sette de i karantene er kapasiteten i helsevesenet i tilfelle du ikke har fått dette med deg. Alle må gjøre sitt, og den enkleste måte å gjøre sitt lille bidrag på, er å ta vaksinen. Og å gjøre mest mulig for ikke å smitte andre.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hovedbegrunnelsen for å sette de i karantene er kapasiteten i helsevesenet i tilfelle du ikke har fått dette med deg. Alle må gjøre sitt, og den enkleste måte å gjøre sitt lille bidrag på, er å ta vaksinen. Og å gjøre mest mulig for ikke å smitte andre.
    Joda, men har du fått med deg at vaksinen har gjort at sykehusbelastningen for gruppen over 45 år er redusert med mer enn 80% og at vi da har nok kapasitet.

Og har du noen refleksjon rundt det å ha 500 000 mennesker i karantene på julaften? Er det ingen grenser for hva vi kan tillate oss for å unngå at helsevesenet må trå til litt ekstra et par måneder?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Seigpiningen er en avveining, den også.
    Griper fatt i dette, siden det er her hunden ligger begravet.

Hadde enda seigpiningen hatt noe for seg, hadde det enda blitt bedre etterpå. Det blir jo ikke det, når det vil komme stadig nye mutasjoner- grunnet skeiv fordeling av vaksiner internasjonalt. Hadde det vært noen mening med lock down, altså at dette må vi gjennom for å få det bedre etterpå, hadde jeg ikke hatt noen problemer med det. Men der er vi langt i fra.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.012
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Griper fatt i dette, siden det er her hunden ligger begravet.

Hadde enda seigpiningen hatt noe for seg, hadde det enda blitt bedre etterpå. Det blir jo ikke det, når det vil komme stadig nye mutasjoner- grunnet skeiv fordeling av vaksiner internasjonalt. Hadde det vært noen mening med lock down, altså at dette må vi gjennom for å få det bedre etterpå, hadde jeg ikke hatt noen problemer med det. Men der er vi langt i fra.
    Jeg tror ikke det per nå er noen god grunn til å forutsette at alle fremtidige utbrudd vil bli løst på akkurat samme måte som dette.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.767
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og har du noen refleksjon rundt det å ha 500 000 mennesker i karantene på julaften? Er det ingen grenser for hva vi kan tillate oss for å unngå at helsevesenet må trå til litt ekstra et par måneder?
    Det har jeg masse refleksjoner om og det er selvsagt ekstremt ugreit. Har jeg eller andre noensinne sagt at dette er noe man ønsker?

Hva helsevesenet klarer å trå til med, overlater jeg imidlertid til de å vurdere fremfor skrivebordskrigerne her på forumet, og så tillater jeg meg å være skikkelig forbanna på de som ikke bidrar med det lille de kan for at vi skal kunne slippe dette, og i stedet overlater det til andre "som skal trå til litt ekstra", enten det er helsevesenet, eller de voksne som tar vaksinen og oppfører seg i henhold til anbefalingene.

Fy søren så lett det er å peke på andre og overlate til andre å rydde opp i det som vi alle, men noen mer enn andre, har køddet til!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn