Covid var en stor trussel for utsatte nordmenn og det norske helsevesenet. Det gikk relativt bra. Nå er det ikke en trussel mer. Så hva faen skal sånne som jeg ta selvkritikk for?
Primært for å late som man synes det var en tragedie at gamle og skrale folk døde her i landet og ethvert av sorten var en stor tragedie og disse ville hatt et langt og lykkelig liv foran seg om det ikke var for covid. Om du gjorde det eller ikke husker jeg ikke. Tror ikke det, men det er heller ikke så nøye.
Som sagt hadde Norge i 2021 stor overdødelighet og absolutt ingen bryr seg det aller minste om det nå om dagen. Eller brydde seg underveis - det er tross alt tall fra 2021 så trenden har vel vært klar en god stund regner jeg ,med. Fordi grunnen ikke var covid. En stund var ethvert covid-dødsfall blant i all hovedsak 80-90-åringer en kjempetragedie man måtte gjøre omtrent hvasomhelst for å forhindre. Det har aldri vært nyhetssak at noen dør på et gamle- eller sykehjem, men plutselig var det så i månedsvis. Vel og merke kun om årsaken var covid, de rundt 20.000 andre årsakene på institusjon eller ca like mange utenfor institusjon var det ingen som brydde seg om.
Det var heller absolutt ingen som brydde seg da covid-dødsfallene var på sitt høyeste i Norge. Noe som skjedde ganske lenge etter at det hele var "over". Det var Man måtte grave et stykke på vg.no for i det hele finne tallene. Tilsvarende tall ville utløst krav om umiddelbart å låse landet noen uker tidligere.
Jeg skjønner jo selvsagt at situasjonen før og etter massevaksinasjon er vidt forskjelling for helsevesenet og nasjonens ve og vel som helhet.
Hvorfor så mange klarte å innbille seg selv at de genuint brydde seg om hva landets eldste strøk med av skjønte jeg ikke da og skjønner det fortsatt ikke. Det var ikke spesielt pent å se på synes jeg. Man ser jo hvor dypt det faktisk stakk denne påtatt grenseløse omtaken, og den var selvsagt reelt ikke-eksisterende jo mindre det gjelder noen i ens egen omgangskrets eller familie. Hva Olga på et sykehjem i Sirdal dør av er det ingen som bryr seg om. Med mindre man har en eller annen relasjon til Olga, rimelig nok.
Om man regnet bort dødsfall fra covid var man aktuar og annet fælt. Hva er man om man ikke en gang gidder å regne bort overdødeligheten og ikke en gang vet at den har funnet sted før det er en liten notis i en avis 6 måneder senere?