Er det endelig på tide å gjenreise skolen som en læringsinstitusjon og læreren som en kunnskapsautoritet?
www.vg.no
PISA-undersøkelsen er snart det eneste verktøyet vi har igjen for å måle norske elevers læringsbytte nå som
Utdanningsforbundet vil avskaffe nasjonale prøver og
Prøitz-utvalget vil avskaffe både nasjonale prøver og eksamen.
Jeg vet ikke hvordan det tenkes i Utdanningsforbundet i dag, men for noen år siden ville de –
sammen med Senterpartiet – melde Norge ut av Pisa også og gjøre Norge til utdanningens Nord-Korea. Liker man ikke resultater, så er det best å avstå fra å få dem.
Jeg håper at det ikke skjer. PISA er verdens største komparative forskningsprosjekt om utdanning. Det er en selvfølge at Norge skal være med, akkurat som Norge er med på all annen internasjonal forskning.
Det burde også være en selvfølge at vi er nødt til å snu trenden med
stadig mer alarmerende resultater om vi vil at folk skal kunne noe i dette landet i fremtiden. Ser man på gårsdagens PISA-resultater, ser det bekmørkt ut. Det burde ikke bekymre bare de som har skolebarn, men alle sammen, hele nasjonen.
Det er blitt typisk norsk å være dårlig.
At elevenes kunnskapsnivå har gått ned, er noe enhver lærer har kjent på kroppen de siste tiårene. Da jeg for en stund siden ryddet i skapene mine, fant jeg notatene mine fra undervisningen jeg hadde på 10. trinn i 2003.
Jeg hadde samme trinn denne våren, 20 år senere, men jeg kunne ikke ha kjørt den samme undervisningen.
Det er en annen læreplan nå, ja, men det er også en helt annen elevmasse. For i 2003 kunne elevene fremdeles konsentrere seg. De kunne jobbe noenlunde langsiktig. Den typen sindighet ser man hos de færreste i dag. Det er 30-sekunders filmsnutter som har tatt over og ødelagt tankeapparatet hos de fleste.
Jeg kan heller ikke huske at jeg hadde elever som ikke kunne lese og skrive i ungdomsskolen i 2003. Nå er det flere av dem.
Årsakene til kunnskapskatastrofen som PISA avslører, er naturligvis sammensatt. Jeg har lyst til å trekke frem tre virkelig store problemområder:
1. Den sterke inkluderingsideologien
2. Den altomfattende digitaliseringen
3. Lærernes fallende status i klasserommet og i samfunnet.
Alt dette er med på å senke kunnskapsnivået på den katastrofale måten som PISA enda en gang avslører.
Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen: Norsk skole drives mer som en sosialinstitusjon og integreringsarena enn som en kunnskapsvirksomhet.
Det er bare i Norge man håndterer elever som ikke kan undervisningsspråket, samt elever med store læringsvansker og atferdsproblemer, i det samme klasserommet med norskspråklige normalelever.
I tillegg håndteres alt dette av den ene og samme læreren. Det sier av seg selv at det går på bekostning av læring og kunnskap hos alle.
Jo flere svake elever og elever som ikke kan norsk i et klasserom, dess enklere undervisning for alle. Vi kan bruke utallige svulstige honnørord om tilpasset opplæring, men det er umulig å tilpasse når man har tre stykker som ikke kan lese i den ene enden og tre stykker som lett kunne ha skrevet et brukbart akademisk essay i den andre enden.
Og mellom dem er det 24 andre som også skal få opplæring på sitt nivå.
Nivådifferensiering er, som kjent, fy-fy, men det hadde faktisk virket. Begynner vi å lære oss spansk på folkeuniversitetet, melder vi jo oss ikke på den mest avanserte diskusjonsgruppen der alle allerede snakker spansk.
For ikke å nevne idrett! Proffene trener og spiller heller ikke sammen med nybegynnere!
I skolen derimot er det helt greit å blande alle og tro at det fungerer kjempebra.
Innføringsklasser for fremmedspråklige elever burde være obligatoriske og langvarige. Ingen bør slippes inn i et vanlig klasserom uten tilstrekkelige ferdigheter i norsk og i de andre fagene som norske elever allerede har hatt i årevis. Dette burde faktisk være en no-brainer.
Kom du som flyktning fra krigsherjede Syria så å si uten skolegang – og rett inn i en vanlig norsk femteklasse, sliter du mest sannsynlig i de fleste fag fremdeles i tiende. Men det er ikke din feil.
Det er systemet som svikter deg.
Jeg er blitt kalt for en «hore» og en «fitte» av elever. Jeg husker ingen slike episoder fra 20 år siden. Nå er diverse avviksmeldinger en del av lærerens arbeidshverdag. Det er mange som ikke har respekt for voksne mennesker.
Læreryrket blir dessuten stadig mer «sosionomisert». For 20 år siden var læreren fortsatt en fagperson og en voksenautoritet. Nå er «snakk med eleven» standardkuren som tilbys når det gjelder dårlig og grenseløs atferd.
Jeg tror ikke vi gjenreiser respekten for læreren i klasserommet og i samfunnet med de evinnelige samtalene. Jeg ønsker meg mer disiplin og et større sanksjonsapparat.
Det burde være langt mer utbredt å utvise elever som ikke respekterer felles regler, for eksempel. Og så må man etablere spesialklasser for elevene som ikke greier å oppføre seg normalt i et normalt klasserom over tid.
Ingen burde ha rett til å forstyrre andre elevers læring og læringsro, men det er i praksis en rett mange har – og bruker – nå.
Sist, men på ingen måte minst betydningsfullt: Norge omfavnet digitaliseringen raskt og kritikkløst i sin tid. Ipadene og PC-ene inntok klasserommene i rekordfart, lenge før det var noe som helst forskning på feltet.
Lærebøkene ble kastet ut av vinduet for dem trengte man ikke lenger. Prisen betaler vi nå i form av en generasjon som ikke kan lese, eller huske.
Det er et kjempeparadoks at karaktersnittet har gått opp all den tiden PISA-resultatene har gått ned. Gjennomsnittskarakteren i norsk på slutten av 10. trinn var 4,0 i år.
Det skulle ikke forundre meg om den om ti år igjen er 5,0.
Norske elever får ekstraordinært gode karakterer for kunnskap de ikke har. Takk og pris for at vi har PISA som avslører hvor landet egentlig ligger – nemlig, rett ved en kollaps.