Politikk, religion og samfunn Dårlig kvalitet på norsk grunnskole?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Y

    ymir

    Gjest
    Erindret dette utsagnet:



    For ca. 2450 år siden sa Sokrates hva han virkelig mente om ungdommen da til dags. ”Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus. De har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker og prater når de egentlig burde arbeide. De unge reiser seg ikke opp lenger når eldre folk kommer inn i værelset. De motsier foreldrene sine, skryter i selskaper, sluker søtsaker når de sitter ved bordet, legger beina over hverandre og tyranniserer sine lærere.”




     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.351
    Antall liker
    9.366
    Torget vurderinger
    1
    Skolen eksisterer fordi mennesker skal lære noe! Da trenger man folk med kunnskaper.

    -ja, det kan legges til rette langt bedre for at personer med høy kompetanse kan tas i bruk i skolevesenet. F.eks. kan det legges bedre til rette for å ta moduler som gir kompetanse i andre fag. Om man siv.ing. mangler man gjerne norskfaget, eller samfunnsfag -og da burde en hver lærerutdanning ha et kurs liggende klart vedkommende kunne ta for å oppfylle behovet som finnes både ved skolene, og sin egen totalkompetanse.
    ahh, denne type tilbud er det flere av landets utdanningsinstitusjoner som har. En lærer som ikke valgte samfunnsfag under den ordinære utdanninger har faktisk muligheten til å ta dette faget i ettertid. En sivil ingeniør som av en eller grunn ønsker å bli lærer kan som alle andre søke seg inn på PPU og få den pedagogiske kompetanse som alle andre som driver pedagogisk virksomhet trenger, og skulle de ønske å undervise i norsk eller samfunnsfag, ER det kurs for dette i dag.
    Ja, noen er tilgjengelig, men langt fra "alt": Videreutdanning for lærere - Universitetet i Tromsø

    -ikke godt nok, spør du meg. Her skulle det vært et større tilbud, flere fag. Men da kan man kanskje si; "på høgskolen i Volda har de..." -ja, mulig, men likevel bør man ha et lett tilgjengelig tilbud her. Og så bør man slutte med "den lille skrifta". Tilbudet burde være åpent.

    Du velger å trekke frem UIT, i og for seg greit, men om du følger litt med er forklaringen til mindre tilbud enkelt og selvfølgelig. Om det det ikke er studenter til å ta studier vil selvsagt ikke et universitet ha det som et tilbud lengre. Hvem i all verden er du det mener skal betale for at den ene siving du snakker om skal ha alle muligheter tilgjengelig til en hver tid? Det er slik at ved uit er tilbudet blitt mindre også for de som studerer ved lærerutdanningen, fordi det er for lite studenter til å ta alle disse kursene.
    Selvsagt har alle tilbud noe med fenomenet økonomi å gjøre. Men gis det ikke tilbud, kommer heller ingen studenter. Hvis det trengs lærere -noe myndigheter og analytikere stadig trekker fram, så må man legge til rette. Fagkunnskaper finnes mange steder. Det er skattebetalerne som betaler for dette. Slik de også betaler for politikere, leger, brannmenn, soldater, hjelpepleiere, politi, konsolenter, kommunale- og statlige sakbehandlere og NAV-ansatte.

    Siden vi snakker om PPU og videreutdanning: her er det mange som tas inn til yrkesfag som kun har jobbet med praktiske fag. Det gjør dem kompetente. Mange av dem mangler teknisk fagskole nivå. Det gjør dem ikke mindre faglig kompetent innen sine fagområder.

    For å trekke fram noe annet som ikke ser særlig bra ut i ettertid så forekom det for en del år tilbake at noen høgskoler med lærerutdanning godkjente søkere uten bestått artium/studiekompetanse. Det skal i samme anledning nevnes at de samme høgskolene ikke fikk fylt opp studieplassene før de strengt tatt tok opp ikke-kvalifiserte søkere. Så da lurer jeg på, i mitt stille sinn: hvorfor er det "faglige krav" som kan omdefineres etter "forgodtbefinnende"? -men at noen er så overkvalifisert at de bare eksluderes á priori?
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.351
    Antall liker
    9.366
    Torget vurderinger
    1
    Erindret dette utsagnet:



    For ca. 2450 år siden sa Sokrates hva han virkelig mente om ungdommen da til dags. ”Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus. De har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker og prater når de egentlig burde arbeide. De unge reiser seg ikke opp lenger når eldre folk kommer inn i værelset. De motsier foreldrene sine, skryter i selskaper, sluker søtsaker når de sitter ved bordet, legger beina over hverandre og tyranniserer sine lærere.”




    That's why we have the army.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.007
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Erindret dette utsagnet:



    For ca. 2450 år siden sa Sokrates hva han virkelig mente om ungdommen da til dags. ”Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus. De har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker og prater når de egentlig burde arbeide. De unge reiser seg ikke opp lenger når eldre folk kommer inn i værelset. De motsier foreldrene sine, skryter i selskaper, sluker søtsaker når de sitter ved bordet, legger beina over hverandre og tyranniserer sine lærere.”




    Det er vel ikke ungdommen som kritiseres nå, men ministeriet for utdanning og dertil hørende institusjoner, og en pedagogisk tenking som tror at den kan erstatte fagkunnskapen. Lederen for ministeriet for utdanning synes at det er bedre med dårlig fagforståelse kombinert med pedagogiske seminar enn god fagforståelse uten den nødvendige seminaristutdannelsen.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.785
    Antall liker
    3.004
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.017
    Antall liker
    8.464
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Kven er forfattaren?
    Forfatteren av hva?

    Uansett;

    NRK TV - Dagsnytt atten - 31.10.2012

    ca 31.20 uti
    det er ikke ofte jeg tar Sv på alvor, kan faktisk ikke minnes at jeg har gjort det.
    og her viser jo frøkna, igjen, manglende evne og/eller vilje til å innrømme egne feil kurs i tankegodset rundt skole og utdanning!
    besynderlig at hun ikke ser det selv....

    mvh
    proffen
    Kan det vere Ymir som har skrive diktet sjølv?
    Elles er det veldig feil å kritisere SV for å ha "æra" for det skuletilbodet vi har no. Dette har systematisk vorte utvikla (eller avvikla) sidan 1986, og statsrådane Gudmund Hernes og Kristin Clemet må ha minst like stor ære for det vi no kritiserer.
    Slik eg ser det, er hovudproblemet New Public Management - tenkinga det er stor tverrpolitisk semje om. Systema er slik at uansett kva intensjonar ein innfører på toppen, vil dei forvitre nedover i systemet i takt med den (heilt nødvendige) ressurssparinga.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Riktig, Arve. Du sitter jo "tykt i det selv" og kan sikkert utdype, men jeg vet ihvertfall på min del av frontlinjen så er det ganske tynt med "soldater" bak kateteret i forhold til i hin dage. Det sies at det var langt flere hender til å gjøre jobben for 20 år siden og i tillegg er jobben langt mer krevende i dag enn da mtp. dokumentasjon og oppfølging.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.017
    Antall liker
    8.464
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Riktig, Arve. Du sitter jo "tykt i det selv" og kan sikkert utdype, men jeg vet ihvertfall på min del av frontlinjen så er det ganske tynt med "soldater" bak kateteret i forhold til i hin dage. Det sies at det var langt flere hender til å gjøre jobben for 20 år siden og i tillegg er jobben langt mer krevende i dag enn da mtp. dokumentasjon og oppfølging.
    Det er tre prosessar som har "tynt" skuleverket.

    Det eine er som du nemner dokumentasjonsbehovet. Ein langt større del av årsverket enn tidlegare går til skriblering, som er nyttig den dagen det kjem ein rettsak, og som kan vere nyttig om læraren har tid til å reflektere over eigen praksis, men er eigentleg tilak som berre indirekte kjem elevane til gode. Dokumentasjon er ein defensiv strategi som har vorte innført ettersom respekten læraren har hatt har dabba av.
    For den som kan fransk:
    Funny Pictures : 1969 vs 2009

    Den andre prosessen er sentraliseringa. Vi går mot større einingar. Dette gjer vi primært for å spare pengar, men det er mistenkjeleg sannsynleg at den underliggande årsaken er at ein ynskjer å stette lærarbehovet ved å ha større klassar/skular og fleire elevar pr utdanna lærar, som det stadig vert færre av. Ein er ikkje villeg til å sjå på kva tiltak som må gjennomførast for å rektruttere nye lærarar (eller andre offentlege tilsette, for den del), altså stort sett gje dei høgare løn og betre arbeidsvilkår også på andre måtar. Ettersom dette er dårleg samfunnsøkonomi (om ein reknar på andre måtar enn den Heilage New Publish Management), har ein etter kvart funne det nødvendig å finne andre, fornuftige og truverdige argument for å sentalisere. Det som er mest hipt no for tida, er å peike på at det må vere skadeleg for elevane å gå på små skular. Dei må lære å vere saman med andre, og då er det betre at skulen har 1000 enn 100 elevar, hevdast det som ei soleklår sanning. Men dette stemmer ikkje. Det er påvist at den sosiale læringa er betre ved små einingar enn store. Og det er også påvist at elevar som går i aldersblanda, små grupper (slik ein gjer ved små nærmiljøskular) gjer det noko betre fagleg sett enn dei som går i store, fulldelte skular. Eg har stor mistru til denne sentraliseringstendensen.

    Den siste faktoren er den stadig sterkare teoretiseringa av skuleinnhaldet. Svært mange elevar er ikkje spesielt teoretisk orienterte, og då er det viktig med prakstisk arbeid. Både når det gjeld yrkesfaglege retningar på vidaregåande, men også som t.d. matematiske arbeidsstasjonar der elevane kan gjere seg praktiske erfaringar innan matematikk, slik at dei får meir intuitiv og praktisk forståing. "Hands on"-læringsstrategiar utgjer etter mi erfaring meir (spesielt mellom gutar) enn all annan læringsstrategibruk i grunnskulen. Truleg også på vidaregåande, men her har eg for lite erfaring. Det er likevel grunn til å tenkje over om dette kan ha samanheng med alle dei som ikkje fullfører vidaregåande. No spår ein om framtida, sjølv om dette er det vanskelegaste feltet for spådomskunst. Ein tenkjer seg eit framtidssamfunn der vi alle lever av serviceyrke med høg teoretisk bakgrunn og "ingen" gjer praktisk arbeid. Dette er tenking eg har vanskeleg for å ta alvorleg. Eit samfunn med berre cafesitjande homoseksuelle herrefrisørar vert ikkje berekraftig nok etter mitt syn (det er kanskje best eg påpeikar at eg slett ikkje har noko i mot homoseksuelle, herrefrisørar eller kafeear sånn generelt, men hadde behov for eit litt spissformulert døme). Tidlegare suksessrike sivilisasjonar, det vere seg i den "grøderike halvmåne" eller middelhavskulturane har etter kvart gått til grunne når vilkåra endra seg raskare enn det innbyggjarane kunne omstille seg. Det er litt for mange ting i den vestlege kultur som eg er redd kan dette saman som korthus. Då treng vi fyrst og framst å stette våre primærbehov. Og dersom produsentane av basisvarene mat, kle m.m. berre finnest i Kina, er vi ganske ille ute. Difor har vi på min skule lært alle elevar å ro, bruke garn, og stelle fisk dei siste 11 åra. Vi ser ikkje bort frå at for mange elevar vil dette verte minst like viktig som å rekne parentesar....
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.427
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    4
    Kven er forfattaren?
    Forfatteren av hva?

    Uansett;

    NRK TV - Dagsnytt atten - 31.10.2012

    ca 31.20 uti
    det er ikke ofte jeg tar Sv på alvor, kan faktisk ikke minnes at jeg har gjort det.
    og her viser jo frøkna, igjen, manglende evne og/eller vilje til å innrømme egne feil kurs i tankegodset rundt skole og utdanning!
    besynderlig at hun ikke ser det selv....

    mvh
    proffen
    Kan det vere Ymir som har skrive diktet sjølv?
    Elles er det veldig feil å kritisere SV for å ha "æra" for det skuletilbodet vi har no. Dette har systematisk vorte utvikla (eller avvikla) sidan 1986, og statsrådane Gudmund Hernes og Kristin Clemet må ha minst like stor ære for det vi no kritiserer.
    Slik eg ser det, er hovudproblemet New Public Management - tenkinga det er stor tverrpolitisk semje om. Systema er slik at uansett kva intensjonar ein innfører på toppen, vil dei forvitre nedover i systemet i takt med den (heilt nødvendige) ressurssparinga.
    Det er lite som har fungert så dårlig som reform 94 - Gudmund Hernes.

    Det er som andre har sagt ikke intensjonene det står på.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Mye som har gått galt siden den gang også, at lærerne kom inn under KS f.eks. Der snakker vi tragedie, gjerne med stor T også.

    Når det gjelder tegneserien din, Arve så henger en versjon i norskspråklig drakt på lærerværelset.
     
    Sist redigert av en moderator:
    C

    Cyber

    Gjest
    Mange "reformer" som ikke fungerer helt etter sin hensikt. Nylig har vi to eksempler.

    Den ene er "styrket innsats" i barnetrinnet med større lærertetthet der midler ble øremerket til dette. En god idè.

    Så kom skolefrukten der barna får frukt hver dag. Helt topp, selv om det blir mye søppel og svinn til tider. Skolen vår fikk nesten en halv mill til å dekke dette.

    FØRSTE ÅRET! År nr to var det ikke en rød øre å få og alt måtte dekkes av det vanlige driftsbudsjettet. Det er visst standard politikk i kommunal regi, men hva er vitsen?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Vettuge tanker fra en desillusjonert lærerskoleelev.

    Legg ned l?rerh?yskolene - kultur - Dagbladet.no

    Det snakkes mye om reformtrøtthet i norsk skole. Det er det all grunn til. Den mest iøynefallende - og mislykkede - reformen i norsk skole i etterkrigshistorien er marginaliseringen av lektorrollen, den universitetsutdannede læreren, og satsingen på lærerhøyskolene. Denne institusjonen har vist seg ute av stand til å gi oss en lærerstand av tilfredsstillende faglig kvalitet. Lærerhøyskolene kan ikke reddes - de må nedlegges.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.785
    Antall liker
    3.004
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Vettuge tanker fra en desillusjonert lærerskoleelev.

    Legg ned l�rerh�yskolene - kultur - Dagbladet.no

    Det snakkes mye om reformtrøtthet i norsk skole. Det er det all grunn til. Den mest iøynefallende - og mislykkede - reformen i norsk skole i etterkrigshistorien er marginaliseringen av lektorrollen, den universitetsutdannede læreren, og satsingen på lærerhøyskolene. Denne institusjonen har vist seg ute av stand til å gi oss en lærerstand av tilfredsstillende faglig kvalitet. Lærerhøyskolene kan ikke reddes - de må nedlegges.
    Veeel, jeg har nå lest artikkelen noen ganger, og er vel langt fra like overbevist ut fra det frøkna skriver.
    For meg virker det mer som om hun har et behov for å fremstå som besserwisser og wannabe, særlig med tanke på at hun ikke har særlig erfaring med det hun egentlig skriver om. Gi henne 10-15 år til på baken, så kan vi ha diskusjonen...
    Gir henne dog litt rett i det hun skriver om motivasjon og modenhet hos dagens studenter; men vil ikke automatisk gi henne rett i at det utelukkende gjelder lærerhøyskolestudenter. Jeg er stygt redd en vil finne mange "slike" også i universitetsutdanningen. Og å gi lærerhøyskolen skylden for at studenter ikke kan oppføre seg; vel, jeg synes nå det er å trekke det litt langt....
    Samtidig er det grunn til å påpeke hvor utrolig mangelfull hennes innsikt i og redegjørelse for skolehistorien, er. Å si at det hun anser som et forfall startet på 70-tallet, kan i beste fall fremstå som fragmentarisk vurdert.
    Det er jo bare å lese Jon Hustads "Skulen som forsvann". Personlig mener jeg den gjør atskillig bedre rede for hvor man sporet av...
    For jeg er ikke i tvil om at der er mange faktorer som både spiller inn og henger sammen.
    Og jeg mener løpet generelt starter langt tidligere enn på høyskole- og universitetsnivå; jeg vil tørre å påstå at det hele er politisk fundamentert, og at det starter allerede tidlig i grunnskoleløpet....

    mvh
    Proffen
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Er stadig på "kurs" i forbindelse med jobben for at vi skal få bedre resultater. Har nå vært på 10+ "lesekurs" som har inneholdt +/- 95% samme innhold. Ganske motiverende når man har en million ting som skulle vært gjort, men nå sist bet jeg meg merke i et fantastisk godt tips foreleseren hadde. Hun jobbet selv i skolen og to kollegaer hadde funnet opp kruttet på ny. De hadde løftet elevene i naturfag med en helt ny metode. Hold deg fast!

    De delte nemlig ut prøvene de skulle ha i forkant av selve prøven, ca 2 dager før og eleven tok den som en "prøve-prøve". De fikk så nøyaktig samme prøve to dager etterpå og visste om dette selv. Det sjokkerende er at karakterene ble bedre for nesten samtlige.

    Det er trist å jobbe i en skole der kravene skal senkes og senkes i stedet for å faktisk stille krav til elevene. Jeg husker bare tilbake til min egen skolegang på 80 og 90-tallet. Mye har blitt bedre, men vi var mye bedre på mange ting. Vi klarte f.eks. å skrive ned leksa selv og trengte ikke ukeplan og stadige påminnelser.

    Det er også skremmende å se hvordan andelen elever som mottar spesialundervisning øker voldsomt: http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd...2011/meld-st-18-20102011/3/3/4.html?id=639523
     
    Sist redigert av en moderator:

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.785
    Antall liker
    3.004
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Er stadig på "kurs" i forbindelse med jobben for at vi skal få bedre resultater. Har nå vært på 10+ "lesekurs" som har inneholdt +/- 95% samme innhold. Ganske motiverende når man har en million ting som skulle vært gjort, men nå sist bet jeg meg merke i et fantastisk godt tips foreleseren hadde. Hun jobbet selv i skolen og to kollegaer hadde funnet opp kruttet på ny. De hadde løftet elevene i naturfag med en helt ny metode. Hold deg fast!

    De delte nemlig ut prøvene de skulle ha i forkant av selve prøven, ca 2 dager før og eleven tok den som en "prøve-prøve". De fikk så nøyaktig samme prøve to dager etterpå og visste om dette selv. Det sjokkerende er at karakterene ble bedre for nesten samtlige.

    Det er trist å jobbe i en skole der kravene skal senkes og senkes i stedet for å faktisk stille krav til elevene. Jeg husker bare tilbake til min egen skolegang på 80 og 90-tallet. Mye har blitt bedre, men vi var mye bedre på mange ting. Vi klarte f.eks. å skrive ned leksa selv og trengte ikke ukeplan og stadige påminnelser.

    Det er også skremmende å se hvordan andelen elever som mottar spesialundervisning øker voldsomt: 3.3.4 Spesialundervisning... - regjeringen.no
    TAKK!
    ....og jeg er ufattelig enig!

    mvh
    Proffen
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.007
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Er stadig på "kurs" i forbindelse med jobben for at vi skal få bedre resultater. Har nå vært på 10+ "lesekurs" som har inneholdt +/- 95% samme innhold. Ganske motiverende når man har en million ting som skulle vært gjort, men nå sist bet jeg meg merke i et fantastisk godt tips foreleseren hadde. Hun jobbet selv i skolen og to kollegaer hadde funnet opp kruttet på ny. De hadde løftet elevene i naturfag med en helt ny metode. Hold deg fast!

    De delte nemlig ut prøvene de skulle ha i forkant av selve prøven, ca 2 dager før og eleven tok den som en "prøve-prøve". De fikk så nøyaktig samme prøve to dager etterpå og visste om dette selv. Det sjokkerende er at karakterene ble bedre for nesten samtlige.
    Er dette en historie fra virkeligheten eller lever vi bare i et mareritt!
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Er stadig på "kurs" i forbindelse med jobben for at vi skal få bedre resultater. Har nå vært på 10+ "lesekurs" som har inneholdt +/- 95% samme innhold. Ganske motiverende når man har en million ting som skulle vært gjort, men nå sist bet jeg meg merke i et fantastisk godt tips foreleseren hadde. Hun jobbet selv i skolen og to kollegaer hadde funnet opp kruttet på ny. De hadde løftet elevene i naturfag med en helt ny metode. Hold deg fast!

    De delte nemlig ut prøvene de skulle ha i forkant av selve prøven, ca 2 dager før og eleven tok den som en "prøve-prøve". De fikk så nøyaktig samme prøve to dager etterpå og visste om dette selv. Det sjokkerende er at karakterene ble bedre for nesten samtlige.
    Er dette en historie fra virkeligheten eller lever vi bare i et mareritt!
    I'm afraid so. Og alle i kollegiet må på hvert kurs, uansett.

    Hvis jeg må på ett "kurs" til der foreleser åpner med ordene...

    "Idag skal vi snakke om lesing, og lesing er jo ikke bare i norsk. (drar en lett latter) Nei, nei, nei. Lesing er i alle fag det. F.eks. i naturfag og matte er det mange ord elevene ikke forstår og som ikke brukes i hverdagen."

    No shit, Einstein.... Tror du kollegaene mine på 57 har undervist om organisk kjemi og grunnstoffene i 35 år uten å være klar over at det er noen vanskelige ord i faget?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.752
    Antall liker
    8.188
    Torget vurderinger
    0
    Vi lever i et mareritt som kalles virkeligheten!

    Problemet er at disse elevene møter veggen ganske brutalt når de forlater det norske "dulleregimet" og det stilles krav til dem!

    Jeg ser det i min bransje at mange, som i og for seg kommer seg gjennom opptaksprøver på en rimelig grei måte, ryker på ræv ut når de møter krav om progresjon fra dag 1, tester hver uke der man MÅ ha 75% rette svar, ellers.........! Mange er rett og slett ikke vant til å måtte ansrenge seg for å få gode karakterer, det kommer som et sjokk at de må levere. At de må forsake andre morsomme ting for å lese fag, pugge!! Pugging er for mange et stort problem. Vi som måtte lære samlevers på rams ( ja jeg er så gammel ja!! ;) ) fikk puggeteknikk inn "gratis" allerede fra barneskolen. Vi sa ikke til læreren at: " det gidder jeg ikke, skal jeg vite noe om det så slår jeg opp på Wikipedia." Vel det er ikke alltid det er tid til å sjekke på nettet, da må man KUNNE!! Og det forstår mange unge i dag ikke vitsen med.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Vi lever i et mareritt som kalles virkeligheten!

    Problemet er at disse elevene møter veggen ganske brutalt når de forlater det norske "dulleregimet" og det stilles krav til dem!

    Jeg ser det i min bransje at mange, som i og for seg kommer seg gjennom opptaksprøver på en rimelig grei måte, ryker på ræv ut når de møter krav om progresjon fra dag 1, tester hver uke der man MÅ ha 75% rette svar, ellers.........! Mange er rett og slett ikke vant til å måtte ansrenge seg for å få gode karakterer, det kommer som et sjokk at de må levere. At de må forsake andre morsomme ting for å lese fag, pugge!! Pugging er for mange et stort problem. Vi som måtte lære samlevers på rams ( ja jeg er så gammel ja!! ;) ) fikk puggeteknikk inn "gratis" allerede fra barneskolen. Vi sa ikke til læreren at: " det gidder jeg ikke, skal jeg vite noe om det så slår jeg opp på Wikipedia." Vel det er ikke alltid det er tid til å sjekke på nettet, da må man KUNNE!! Og det forstår mange unge i dag ikke vitsen med.
    Riktig, og mange har i tillegg foreldre som gjerne tar dem i forsvar når kravene føles for store. De har jo tross alt vært to uker i syden og da kan ikke lærer forvente at poden kan yte på en prøve.

    Dette går jo igjen på dette eksemplet med prøven over. Det er ikke slik i arbeidslivet at du får ferdig utfylt arbeid to dager før du skal gjøre det selv for så å reprodusere noe andre har gjort/lagt til rette. Man må yte selvstendig og ha kunnskap og evner.

    Jeg tenker ofte at mange ungdommer i dag ikke makter "å være tilstede i situasjonen". De klarer ikke å mobilisere det fokus og den konsenstrasjon som må til for å lære. Å lære er ikke en passiv aktivitet.

    Nå skal ikke jeg svartmale alt her, utrolig mange flotte og flinke elever rundt om - var bare et lite sukk i en travel tid.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.017
    Antall liker
    8.464
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    1. Er stadig på "kurs" i forbindelse med jobben for at vi skal få bedre resultater.

    2. De delte nemlig ut prøvene de skulle ha i forkant av selve prøven, ca 2 dager før og eleven tok den som en "prøve-prøve". De fikk så nøyaktig samme prøve to dager etterpå og visste om dette selv. Det sjokkerende er at karakterene ble bedre for nesten samtlige.

    3. Det er trist å jobbe i en skole der kravene skal senkes og senkes i stedet for å faktisk stille krav til elevene. Jeg husker bare tilbake til min egen skolegang på 80 og 90-tallet. Mye har blitt bedre, men vi var mye bedre på mange ting. Vi klarte f.eks. å skrive ned leksa selv og trengte ikke ukeplan og stadige påminnelser.

    4. Det er også skremmende å se hvordan andelen elever som mottar spesialundervisning øker voldsomt: 3.3.4 Spesialundervisning... - regjeringen.no
    1. Kursing av lærarane er ein fantastisk ressurs, som har vorte øydeleggjande regulert. Eg er så gammal at eg var kurshaldar på 90-talet, og må seie at organiseringa av lærarkurs den gongen var langt betre enn no når vi har "fått" den ekstra veka (+1 dag) til fagleg oppdatering.
    I gode, gamle dagar var det skulen som bestemte kursa. Her var det relativt knappe midlar, men om ein lærar ville ta eit sommarkurs, var det ein liten budsjettpost ein kunne søkje på. Lærarane brukte ein dag eller tre av sommarferien (frivilleg, stort sett) til å oppdatere seg på noko ho/han var motivert for. Fungerte veldig bra for dei som hadde litt faglege ambisjonar, men ikkje for alle, sjølvsagt. Kursa vart skreddarsydde og det var mange aktørar som kunne tilby stor breidde i tilbodet.
    I dag har vi interkommunalt samarbeid, og får tak i ein eller annan kjendispedagog, fyller ein sal med 3 - 400 lærarar, og held andakt, standupshow eller tilsvarande sjanger. Dei praktiske døma, erfaringsutvekslinga og den velsigna diskusjonen om kva ein heldt på med som var i fokus tidlegare, er no så å seie totalt fråverande.

    2. Har sett dette i bruk nokre gongar, ja. Men heldigvis unntaksvis. Men om du lagar ei prøve på ein eller annan læringsplattform (vi brukar Fronter enn så lenge), er det fint for elevane å kunne drille inn oppgåver og repetere dei, når du likevel har tatt deg umak med å lage sånt innimellom all rapportskrivinga...

    3. Eg var sjølv ein av desse vekeplanfundamentalistane, men ser no at det fører til at elevane berre vil gjere, ikkje lære..... Har planlagt opprør, men det får vere til neste gong eg er kontaktlærar. Så må det vere ein passeleg konstellasjon på teamet eg skal jobbe på. I år tek eg etterutdanning, så det passar ikkje så godt, men den gode, gamle lekseboka kan eg tenkje meg å børste støvet av.

    4. Ein heilt naturleg konsekvens av tildelingssystemet. Når det kuttast knallhardt i delingstimane pga dårleg økonomi, er det på sin plass å diagnostisere nokre elevar, og dermed gje dei juridisk rett til meir undervisning. Problemet er at dette stort sett vert einetimar til diagnostiserte elevar (dei kan eventuelt takast ut i felles gruppe om det fungerer), og ikkje til deling av klassen, gruppeundervisning, lesekurs m.m. som ein kan dersom midlane kan disponerast fritt.
    Eg tippar vi kjem til å få endå fleire diagnoser framover. Parkinsons lov verkar nok inn også (eit kvart forvaltningsnivå vil kjempe for sin eigen eksistens og ekspansjon, også BUP, PP-kontora og alle psykologane, utan at eg dermed meiner å seie at vi ikkje treng desse fagfolka og systema), men hovudårsaken til alle mistilpassa og dropoutarar er at det er noko gale med måten ting organiserast på.
    Det var mange problem tidlegare også, men av eit anna slag. Når skal vi evaluere "reformene" i skuleverket? Eg listar opp frå mi eiga tid som lærar:

    - Nytt økonomisk fordelingssystem til kommunene (New public mangagement-tenking) som droppar detaljregulering av ressursbruken i skulen. Kommunane står friare til å omdisponere mellom skule og andre gode føremål.

    - 6-åringane inn i skulen. AP har greidd å få vekk barnehagekøane ved å fjerne eit årskull, og sende det inn i skulen. Her er det mykje billegare, for i skulen treng ein ikkje å ha så tett vaksenbemanning som i barnehagen. Alle parti tykkjer dette er storveges.

    - Auka timetal i "dei viktige" faga norsk, matematikk og engelsk. Brukast meir tid, kan du ha meir inn i pensum, og lære meir. Ikkje i ungdomsskulen, der har timetalet vore 30 timar i veka sidan 1975, men i småskulen, der det i utgangspunktet var 15 timar i veka. For sjuåringar, altså....

    - Kunnskapsløftet som fekk vekk "leikeskulen" og den ekstra bemanninga i skulen for 6-åringane. No kan dei sitte stille på pulten sin og høyre etter eit år tidlegare. Dersom det ikkje er ein gammalmodig pedagog som finn på noko anna, naturlegvis (kanskje vore på kurs? For nokre år sidan?)
    Kunnskapsløftet fekk også vekk klasseorganiseringa til fordel for basisgrupper. Desse kan vere så store som kommunen ynskjer, i staden for klassestorleiken som var regulert til maksimum 30 elevar. 28 i visse kommunar.

    - Sentraliseringa av skuleverket 1200 skular, om lag 23% av det totale skuletalet, er no nedlagde. I staden har vi fått store skular i urbane strok, der elevane i hovudsak vert frakta med buss. Tidlegare var det små grendeskular der elevane måtte sykle eller gå til skulen. Den fysiske fostringa har visse dokumenterte effekter, m.a. har elevar med skuleskyss i unge år lettare for å få ryggplager enn dei som går til skulen. Eg trur også det har mykje å seie at det føregår bussbråk/mobbing, og ikkje minst at reisetida i den beste tida på døgnet (elevar som har 45 minutts skuleveg brukar lenger tid på buss-sitjing enn på noko fag. Og har mindre leiketid). Trur nok dette må takast med som ein tilleggsfaktor når ein klagar over WOW og Facebook.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.017
    Antall liker
    8.464
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    "Idag skal vi snakke om lesing, og lesing er jo ikke bare i norsk.
    I den klassen eg jobbar mest med no, har vi eit knallhardt leseregime. Fast leseøkt på minimum 15 min kvar dag. Og eg trur vi held på å sjå resultat. Lesing ser ut til å vere ein svært vesentleg nøkkel, som må brukast flittig på spesielt mellomtrinnet. Har også klassar på ungdomstrinnet, og ser svært stor skilnad på lesarar og dei som ikkje har vorte "presssa"/"stimulerte"....
    For tidleg å seie noko bastant, men lesing (også i naturfag og musikk som eg underviser i dette året) kjem eg nok til å få som kjepphest, kjenner eg på meg...
     
    C

    Cyber

    Gjest
    "Idag skal vi snakke om lesing, og lesing er jo ikke bare i norsk.
    I den klassen eg jobbar mest med no, har vi eit knallhardt leseregime. Fast leseøkt på minimum 15 min kvar dag. Og eg trur vi held på å sjå resultat. Lesing ser ut til å vere ein svært vesentleg nøkkel, som må brukast flittig på spesielt mellomtrinnet. Har også klassar på ungdomstrinnet, og ser svært stor skilnad på lesarar og dei som ikkje har vorte "presssa"/"stimulerte"....
    For tidleg å seie noko bastant, men lesing (også i naturfag og musikk som eg underviser i dette året) kjem eg nok til å få som kjepphest, kjenner eg på meg...
    [/QUOTE]

    Misforstå meg rett: Lesing er svært viktig og helt grunnleggende. Poenget mitt er at jeg som pedagog føler meg rimelig kompetent i forskjellige teknikker og måter å gjennomføre dette på, men jeg blir stadig dratt avsted på nok et kurs som forteller meg ting jeg vet istedet for at jeg får tid til å komme ajour med andre saker og kanskje ha tid til å planlegge noen skikkelig gode økter med fokus på lesestrategier i f.eks. naturfag, samfunnsfag eller RLE.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    3. Eg var sjølv ein av desse vekeplanfundamentalistane, men ser no at det fører til at elevane berre vil gjere, ikkje lære..... Har planlagt opprør, men det får vere til neste gong eg er kontaktlærar. Så må det vere ein passeleg konstellasjon på teamet eg skal jobbe på. I år tek eg etterutdanning, så det passar ikkje så godt, men den gode, gamle lekseboka kan eg tenkje meg å børste støvet av.
    Det jeg synes er svakest ved ukeplanene er det at man mister elevenes ansvar for å få med seg beskjeder osv... , men også spontaniteten. Jeg foretrekker å ha en mattetime og så se an hva jeg mener er optimal lekse for hvor vi er kommet i stedet for å "gjette" når jeg lager planen en uke eller to tidligere. (Vi har plan for to uker om gangen.)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.017
    Antall liker
    8.464
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det jeg synes er svakest ved ukeplanene er det at man mister elevenes ansvar for å få med seg beskjeder osv... , men også spontaniteten. Jeg foretrekker å ha en mattetime og så se an hva jeg mener er optimal lekse for hvor vi er kommet i stedet for å "gjette" når jeg lager planen en uke eller to tidligere. (Vi har plan for to uker om gangen.)
    Einig. Toverkersplanar må vere av typen: "om to veker skal eg kunne..", og ikkje "gjer oppgåve ditt onsdag & datt torsdag".
    Eit tips for at elevane skal få med seg det du seier: Gjenta ALDRI. Tek om lag tre veker å venje seg til for elevane. Etterpå høyrer dei (fleste?) etter.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Noe annet som er ganske interessant å følge med på i debatter er alt som "må inn i skolen". Jobber med lærere oppvokst i andre land og de er veldig overrasket over dette. I deres hjemland på kontinentet er fagforeningene beinharde og skal noe nytt inn må det spesifiseres hva som skal bort. I Norge får man inntrykket av at skolen har et hav med tid som ikke fylles av noe per i dag og som bare kan fylles og fylles uten å bli fullt.
     
    Sist redigert av en moderator:
    C

    Cyber

    Gjest
    På en måte fornuftig (har selv 5 år), men skal man få en bedre skole må lærerenes anseelse økes. Det skjer gjennom positiv omtale selvsagt, men viktigst av alt: Lønn.

    Jeg tenker selv ofte tilbake på hvor økonomisk "dum" jeg var da jeg ble lærer. 3 år på VGS og 5 på universitet med lån på flere hundretusen for å gå ut til et yrke der jeg startet med 328 000 i lønn. Andre kamerater tok 3 årig ingeniørutdannelse og begynte på alt fra 550 - 790 000 i året. Andre tok yrkesrettet utdanning og fikk jobbet 6 år før jeg var ferdig utdannet. De satt uten lån og med ca 550-600 tusen i reell årslønn. Jeg tapte da 2-3 millioner kroner i lønn den tiden jeg utdannet meg og de jobbet. Legger man så på studielån, stort ansvar og vanvittig mye jobbing på kvelder og helger hele året så kan jeg jo forstå at de sliter med å få kompetent arbeidskraft idag.

    Som en kollega som snart skal inn i pensjonistenes rekker sa det: Det er jo ikke rart de tror lærere i dag er dumme, man må jo nesten være det for å jobbe så mye for denne lønna.

    Misforstå riktig, lønn er ikke alt, men akkurat i denne problemstillingen er dette nøkkelen.

    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Noe man kan bli alvorlig skremt over var denne matteeksamenen som 50% strøk på i lærerutdanningen. Jeg så gjennom oppgaven og det var rimelig grunnleggende oppgaver, mange av dem kunne vært pensum i mellomtrinnet på barneskolen.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er jo kanskje håp om en forhøyet status, og med det gjerne bedre lønns- og arbeidsforhold hvis utdannelsen oppgraderes til en fullverdig masterutdannelse og ikke bare forblir avansert yrkesfag på en distriktshøyskole. Man har jo ganske sterke forhandlingskort med en slik utdannelse.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Det er jo kanskje håp om en forhøyet status, og med det gjerne bedre lønns- og arbeidsforhold hvis utdannelsen oppgraderes til en fullverdig masterutdannelse og ikke bare forblir avansert yrkesfag på en distriktshøyskole. Man har jo ganske sterke forhandlingskort med en slik utdannelse.
    Lærerskolen jeg gikk var ihvertfall ikke slik du beskriver, men det er klart at krav til 5-årig utdannelse er positivt, men lønna burde jo ligger 200 000 høyere for å forsvare den lange utdannelsen versus hva andre tjener.

    Jeg lurer litt på hva man skal gjøre med alle lærerne som har 4-årig skolegang. Det er blir neppe noen etterutdanning.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Muligheten for etterutdannelse bør jo være tilstede. Hoder ikke Arve på med en master?

    Da jeg gikk på skole var det jo forøvrig et skille mellom de som var lektor og de som bare var lærer, det er vel fremdels noen av dem i omløp, selv om inntoget av myke pedagoger nok har endret landskapet en del.

    I verste fall blir det jo sikkert ledige timer i volleyball, drama og heimkunnskap da for dem som ikke har evner, tid eller krefter til å oppgradere seg.. :)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det vil nesten være rart om det ikke kommer til å gå denne veien nå, for alle de seriøse partiene ser ut til å være ganske enige:

    Ap: Innføre flere lektorutdanninger med mål om at lærerutdanningen på sikt skal bli en femårig profesjonsutdanning med ett praksisår i skole.

    Frp: Lærerutdanningen må styrkes ved å innføre en femårig mastergradsutdannelse med faglig spesialisering.

    Høyre: Gjøre om lærerutdanningen til en femårig, forskningsbasert masterutdanning.

    SV: Lærerutdanningen trappes opp til å bli en utdanning på masternivå.

    KrF: Legge til rette for flere mastergradsutdannelser for lærere.

    Venstre: Grunnskolelærerutdanningen legges om til en femårig mastergrad med mer faglig fordyping, praksis og spesialisering.

    Sp: Ikke nevnt lærerutdanning i sitt programforslag.

    For SP er nok økte overføringer til distriktshøyskolene noe som er mye viktigere enn at kommende generasjoner skal få en bedre utdannelse og sterkere lærere. Alt annet kommer i annen rekke for SubsidiePartiet.
     

    Poirot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Innlegg
    2.077
    Antall liker
    2.110
    Lærere har jo mye ferie da; 8 uker om sommeren, 1 uke høstferie, 2 uker juleferie, 1 uke vinterferie, 2 uker påskeferie..................Her nevnes nyutdannede ingeniører med 3-årig utdannelse med 550-790 000 i begynnerlønn, og samtidig 328 000 for en lærer? Hvilket årstall var dette? Jeg tviler. Og dessuten, med 5 års universitetsutdannelse har en sikkert mulighet for å få en bedre betalt jobb, utenfor skoleverket, hvis man vil.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn