Politikk, religion og samfunn Dårlig kvalitet på norsk grunnskole?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    Cyber

    Gjest
    Verdt å nevne når det gjelder engelsk er dog at mange engelsktalende er genuint overrasket over hvor mange nordmenn som snakker - i forhold til deres forståelse - godt engelsk. Det de også nevner er at de er positivt overrasket at såpass mange "ulike sosiale lag" snakker bra engelsk. Det siste viser nok en annen innstilling til kultur - så det er kanskje noe riktig at alle i Norge skal få mulighet til samme utdannelse. :)
    Helt enig, mange snakker meget brukbar engelsk med grei aksent, men skal man rekke gjennom alle målene så har man tidspresset på seg når man vet hvor mye tid som går bort i alt mulig annet som skal inn i skolen:

    [h=3]Språklæring[/h] Hovedområdet språklæring omfatter kunnskap om språket, språkbruk og innsikt i egen språklæring. Å kunne vurdere egen språkbruk, definere egne behov og velge strategier og arbeidsmåter er forutsetninger for å oppnå dette. Hovedområdet dreier seg om hva det innebærer å lære et nytt språk og om å se sammenhenger mellom engelsk, morsmål og andre språk.

    Mål for opplæringen er at eleven skal kunne


    • utnytte ulike situasjoner, arbeidsmåter og strategier for å lære seg engelsk
    • identifisere vesentlige språklige likheter og forskjeller mellom engelsk og eget morsmål og utnytte dette i egen språklæring
    • bruke ulike hjelpemidler kritisk og selvstendig
    • bruke grunnleggende terminologi for å beskrive formverk og tekststrukturer
    • beskrive og vurdere eget arbeid med å lære engelsk
    [h=3]Kommunikasjon[/h] Hovedområdet kommunikasjon dreier seg om å bruke det engelske språket for å kommunisere. Kommunikasjon skjer gjennom lytting, lesing, skriving, forberedt muntlig produksjon og spontan muntlig samhandling, også med bruk av hensiktsmessige kommunikasjonsstrategier. Det omfatter også deltakelse på ulike sosiale arenaer, der trening i å beherske et økende antall sjangere og uttrykksformer står sentralt. God kommunikasjon forutsetter kunnskaper og ferdigheter i å bruke ordforråd og idiomatiske strukturer, uttale, intonasjon, rettskriving, grammatikk og oppbygging av setninger og tekster.
    Nye medier og utvikling av et språklig repertoar på tvers av fag og emner er sentrale i hovedområdet. Å vise høflighet og hensyn til gjeldende omgangsformer i ulike språkhandlinger er også et viktig element. Dette går hånd i hånd med tilpasning av språket til mottaker og situasjon, blant annet gjennom å skille mellom formelle og uformelle, skriftlige og muntlige stilnivåer.

    Mål for opplæringen er at eleven skal kunne


    • beherske et ordforråd som dekker en rekke ulike emner
    • bruke språkets grunnleggende formverk og tekststrukturer muntlig og skriftlig
    • forstå muntlige og skriftlige tekster om en rekke ulike emner
    • uttrykke seg skriftlig og muntlig med en del presisjon, flyt og sammenheng
    • tilpasse muntlig og skriftlig språkbruk til sjanger og situasjon
    • presentere og samtale om aktuelle og tverrfaglige temaer
    • lese og forstå tekster av ulik lengde og i flere sjangere
    • velge ulike lytte-, tale-, lese- og skrivestrategier tilpasset formål og situasjon
    • skrive tekster som forteller, beskriver, argumenterer eller formidler beskjed, med passende grunnstruktur og hensiktsmessig bruk av avsnitt
    • bruke innhold fra ulike kilder på en selvstendig og kritisk måte
    • vise evne til å skille mellom positivt og negativt ladede uttrykk som refererer til enkeltindivider og grupper av mennesker
    • kommunisere via digitale medier
    • beskrive og tolke grafiske representasjoner av tall og andre data
    [h=3]Kultur, samfunn og litteratur[/h] Hovedområdet kultur, samfunn og litteratur dreier seg om kulturforståelse i vid forstand. Det tar utgangspunkt i den engelsktalende verden og dekker sentrale emner knyttet til samfunnsliv, litteratur og andre kulturuttrykk. Hovedområdet dreier seg også om utvikling av kunnskap om engelsk som et verdensspråk med mange bruksområder. Arbeid med ulike typer tekster og kulturelle uttrykksformer er her sentralt for utvikling av språkferdigheter og forståelse for andres levesett, kulturer og livssyn. Samtidig kan litteraturlesing bidra til leseglede og opplevelse og legge grunnlag for ens egen personlige vekst, modning og kreativitet.

    Mål for opplæringen er at eleven skal kunne


    • drøfte unge menneskers levesett, omgangsformer, livssyn og verdier i Storbritannia, USA, andre engelskspråklige land og Norge
    • gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA
    • beskrive situasjonen til noen urfolk i engelskspråklige land
    • gjenkjenne noen regionale aksenter fra engelskspråklige land
    • lese og drøfte et representativt utvalg litterære tekster fra sjangrene dikt, novelle, roman og skuespill fra den engelskspråklige verden
    • beskrive tema og komposisjon i tekster og visuelle uttrykk
    • lage og samtale om egne muntlige eller skriftlige tekster inspirert av litteratur og kunst
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Hm. Det jeg tror ER en utfordring er modenheten. Dvs. det å tolke ting i en kontekst. Mulig jeg er for gammel, men føler at den yngre garde (ja, jeg vet jeg gjør meg eldre enn jeg er) ikke fremstår spesielt modent når det gjelder det å tolke ting. Mulig det er tonet ned i undervisningen nå enn før. Synes det blir litt mye "lissom, ca. på en måte - kanskje" nå enn før.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.881
    Det må da gå an å få andelen med bokmål til 100 % snart.
    Håper inderlig at det ønsket ikke går i oppfyllelse! Er bokmålsmann selv, men er sterk tilhenger av personlig frihet, imot uniformering og ønsker at alle skal få anledning til å følge eget valg i språkspørsmålet.

    Ser det som et tegn på dannelse at man ikke bare "tolererer" nynorsk, men at man også er i stand til å sette pris på den og nyte den vakre klangen i dette språket når den som snakker det naturlig bruker det. Mange knoter og stotrer og da blir det feil. De er sikkert pålagt ( NRK ) å bruke et nynorsk som ikke faller dem naturlig. Men de som bruker nynorsk med en dagligdagslig selvfølgelighet er det en sann fryd å høre på. Språket formidler at brukeren er et stolt menneske med stor selvtillit som tør være seg selv. "Digger det!!":rolleyes:

    Forøvrig finnes det så vanvittig mye flott poesi på nynorsk, så bare av den grunn bør ungdommen lære nynorsk.
    Det er da ingen frihet i at man i tillegg til å måtte lære østlandsk også tvinges til å lære vestlandsk. Sårelig når man ikke prater noen av delene til daglig.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Men, så er det jo slik at få skriver annet enn bokmål - heldigvis. Få dialektforfattere her på forumet.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.018
    Antall liker
    8.466
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ser ikkje noko poeng i å fjerne eine målføret for å gje plass til meir undervisning på anna felt. Det er nok graut i skulen frå før, og så lenge stillesitjing og lytting til doserande lærar er arbeidmåten, er det totalt bortkasta.
    Gode opplevingar av nynorsk er ikkje dumt. Vi les forresten dansk også (Janne Teller-utdrag i 10.kl). For å vere rasjonelle, kunne vi alle gå over til mandarin - det er vel det mest brukte talemålet i verda. Men då måtte vi droppe identitetane våre - og der er framleis ein del av oss dette har ein verdi for.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.018
    Antall liker
    8.466
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det må da gå an å få andelen med bokmål til 100 % snart.
    Håper inderlig at det ønsket ikke går i oppfyllelse! Er bokmålsmann selv, men er sterk tilhenger av personlig frihet, imot uniformering og ønsker at alle skal få anledning til å følge eget valg i språkspørsmålet.

    Ser det som et tegn på dannelse at man ikke bare "tolererer" nynorsk, men at man også er i stand til å sette pris på den og nyte den vakre klangen i dette språket når den som snakker det naturlig bruker det. Mange knoter og stotrer og da blir det feil. De er sikkert pålagt ( NRK ) å bruke et nynorsk som ikke faller dem naturlig. Men de som bruker nynorsk med en dagligdagslig selvfølgelighet er det en sann fryd å høre på. Språket formidler at brukeren er et stolt menneske med stor selvtillit som tør være seg selv. "Digger det!!":rolleyes:

    Forøvrig finnes det så vanvittig mye flott poesi på nynorsk, så bare av den grunn bør ungdommen lære nynorsk.
    Det er da ingen frihet i at man i tillegg til å måtte lære østlandsk også tvinges til å lære vestlandsk. Sårelig når man ikke prater noen av delene til daglig.
    Aha - frå den bløde kyststribe? Eller frå Kautokeino?
    Elles er alle norske dialektar anten aust- eller vestnorske. Bortsett frå samane, då
    .
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.881
    Det må da gå an å få andelen med bokmål til 100 % snart.
    Håper inderlig at det ønsket ikke går i oppfyllelse! Er bokmålsmann selv, men er sterk tilhenger av personlig frihet, imot uniformering og ønsker at alle skal få anledning til å følge eget valg i språkspørsmålet.

    Ser det som et tegn på dannelse at man ikke bare "tolererer" nynorsk, men at man også er i stand til å sette pris på den og nyte den vakre klangen i dette språket når den som snakker det naturlig bruker det. Mange knoter og stotrer og da blir det feil. De er sikkert pålagt ( NRK ) å bruke et nynorsk som ikke faller dem naturlig. Men de som bruker nynorsk med en dagligdagslig selvfølgelighet er det en sann fryd å høre på. Språket formidler at brukeren er et stolt menneske med stor selvtillit som tør være seg selv. "Digger det!!":rolleyes:

    Forøvrig finnes det så vanvittig mye flott poesi på nynorsk, så bare av den grunn bør ungdommen lære nynorsk.
    Det er da ingen frihet i at man i tillegg til å måtte lære østlandsk også tvinges til å lære vestlandsk. Sårelig når man ikke prater noen av delene til daglig.
    Aha - frå den bløde kyststribe? Eller frå Kautokeino?
    Elles er alle norske dialektar anten aust- eller vestnorske. Bortsett frå samane, då
    .
    Du snakker om dialektgrupper, jeg om dialekter.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.018
    Antall liker
    8.466
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Så lenge du pratar ein av dei aust- eller vestnoske dialektane. Det er ingen spesifikk dialekt som kallast "austnorsk" eller "vestnorsk". Så om du ikkje er utlending eller same, trur eg nok du brukar ein aust- eller vestnorsk dialekt til daglegtalen din.
    Og kanskje du vert nøydd til å forholde deg til folk med ein annan dialektbakgrunn enn du sjølv. Det har iallfall hendt meg meir enn ein gong...
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Ser ikkje noko poeng i å fjerne eine målføret for å gje plass til meir undervisning på anna felt. Det er nok graut i skulen frå før...
    E

    (eller som kalkulatoren ville sagt det; kva?)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.018
    Antall liker
    8.466
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Her ser du:
    På toppen er dei mest effektive undervisningsformene. Altså dei som verkar best.
    effekt av ymse undervisningsformer.jpg
    På botnen finn du graut. Elevane opplever det som graut. Det som han ikkje ville drepast med, hirdmannen til kong Olav den heilage.
    Dersom vi fjernar noko av det eksisterande innhaldet i skulen, vil det verte erstatta av graut. All erfaring etter dei siste reformene tilseier at dette kjem til å skje igjen. Fleire timar der fyrsteklassingane skal sitte stille og lære av nokon som snakkar. Bøker som skal lesast, og vekeplanar der det skal strekast ut det som er gjort (ikkje lært, men gjort. Det er synonymt for dagens vekeplanelevar)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Dei med målføre har best humor - men taper til slutt allikevel. Skal ha poeng for stamina. Kva er stamina på nynoregsk? Eller er stamina egentlig et nytt norsk ord? :)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.018
    Antall liker
    8.466
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Du tenkjer på stamina i tydinga å vere sta eller barsteiken? Innvandrarord frå engelsk, trur eg.

    På nynorsk prøver vi å unngå den "substantiv-sykja" som er så vanleg i ymse språk.
    Døme:
    Viktighet - i staden for å seie at noko er viktig
    Travelhet - i staden for å seie at ein har det travelt.

    Problemet med stamina er at det er eit positivt lada ord, medan det eigentleg ikkje er noko positivt ved å vere så sta at ein aldri lyttar til andre....
    Men det koplast også opp mot å aldri gje opp, og det er vel positivt, ikkje sant?
    Barsteiken (uttalast barst-eikjen) er på min dialekt det næraste vi kjem stamina. Men det er nok meir i retning "eigenrådig" enn t.d. det finske "sisu"
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.666
    Antall liker
    7.410
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Stamina oversettes da direkte til utholdenhet, og har ingenting med stahet (som sådan) å gjøre.

    Når det gjelder hovedmål/sidemål, vil jeg si at kanskje det hadde vært bedre med norsk og samisk kontra bokmål og nynorsk. Nå snakker jeg ikke samisk, men hadde vel hatt like mye nytte av det som jeg har hatt av nynorsken...

    Noen som husker Samnorsk, forresten? Det språklige svaret på FNs fredsplan for midt-østen, som skulle skape fred i leiren... Det eneste jeg har hørt av det, er at det dukker om som et av de galaktiske språkene i Vernor Vinges roman "Fire upon the deep"...

    Johan-Kr
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.018
    Antall liker
    8.466
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Stamina oversettes da direkte til utholdenhet, og har ingenting med stahet (som sådan) å gjøre.

    Når det gjelder hovedmål/sidemål, vil jeg si at kanskje det hadde vært bedre med norsk og samisk kontra bokmål og nynorsk. Nå snakker jeg ikke samisk, men hadde vel hatt like mye nytte av det som jeg har hatt av nynorsken...

    Noen som husker Samnorsk, forresten? Det språklige svaret på FNs fredsplan for midt-østen, som skulle skape fred i leiren... Det eneste jeg har hørt av det, er at det dukker om som et av de galaktiske språkene i Vernor Vinges roman "Fire upon the deep"...

    Johan-Kr
    Såg det nemnt i relasjon med finske Sisu, så du har vel eit poeng der. Men eg har ikkje lyst på fleire substantiv. Skriv heller om setninga til å vere sta. Staminell for oss som er fine på det?
    Det var nok ei kjempetabbe at Ivar Aasen ikkje fekk meir pengar, slik at han kunne tatt essensen ut av alle norske dialektar. Oskar Braaaten skreiv fyrst på nynorsk, veit du, fordi han fann denne liggjande tettare opptil talemålet på Oslo austkant. Men han skifta målform etter kvart.
    Så skulle Ivar helde seg unna dei aller mest radikale formene, slik han gjorde då han prøve omsetje ei islandsk ættesoge med ekstremgrammatikk. Dette skremde nok ein del som var positive i utgangspunktet.
    Samisk vert nok litt for krevjande, er eg redd. Dessutan kan eg bruke same argumentasjon om nytteverdi som du gjer. Men det kan nok tenkjast at eg tek meg ein tur til Finnmark, så kvifor ikkje? Heldigvis er samane stort sett tospråklege, har eg høyrt. (Det er vel berre visse fanatikarar som ikkje fiksar to målføre, har eg inntrykk av).
    Samnorsk får vi truleg etter kvart. Men det er ikkje noko å oppfordre til, det kjem nok av seg sjølv om ein tre-fire hundreår...
    Kanskje vi då også får fred i Midtausten...
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.666
    Antall liker
    7.410
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Tja - det er vel minst like sannsynlig at det blir fred i midt-østen, som at det blir enighet om et skriftspråk her til lands :)

    Har jo ikke vært helt unytte med nynorsken. Lånte Odysseen og Iliaden på biblioteket i nynorsk utgave, og der funka nynorsken glimrende... "...naudskodda seig inn over augane på han..."

    Johan-Kr
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Et barns møte med det destruktive middelmådighetstyranniet i den norske enhetsskolen.

    Var for flink, måtte gi opp norsk skole - Aftenposten
    Totalt syk kommentartråd til den artikkelen, men problemet er reelt nok. Likevel ligger det også et ansvar på moren, som brukte flere år på å forstå at ungen var særdeles begavet. Kanskje man kvier seg for erkjennelsen her til lands - samling i bånn er mer komfortabelt, så slipper man utfordringen med å finne rett utfordringsnivå for avkommet.

    Det er et stigma å være betydelig foran klassens snitt.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.793
    Antall liker
    3.012
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Et barns møte med det destruktive middelmådighetstyranniet i den norske enhetsskolen.

    Var for flink, måtte gi opp norsk skole - Aftenposten
    Noe å ha i tankene, helt klart - men Gjestemedlem; dette er på nytt ikke annet enn en halvkvedet vise.... Dette er mors fremstilling, og jeg regner med at den er rimelig subjektiv. Har selv hatt elever med høy faglig kompetanse, og til tider (over)ambisiøse foreldre. På spørsmål om hva elevene selv da ønsket -økte utfordringer eller ikke, svarte de aller fleste elevene at de ikke ønsket økte utfordringer - noe forøvrig foreldrene slo seg til ro med. At realiteten kunne blitt en annen, dersom foreldrene hadde fått bestemme, skal en ikke se bort fra....
    Ad gutten i Stavanger, så kan det godt hende at han var/er flink på skolen, men han KAN mangle kompetanse på andre felt, f eks det sosiale, og at dette virkelig kom til syne i skolehverdagen, selv om mor vil hevde at det utelukkende skyldtes at han "kjedet" seg....

    mvh
    Proffen
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hovedproblemet ligger her:

    - Spesialundervisning ingen løsning for de flinke, mener skolesjefen

    En total mangel på vilje til å innse at ikke alle elever bør få den samme undervisningen selv om de er på samme alderstrinn. Man gir totalt blaffen i hva som gavner elevene, og ofrer dem uten kvaler på det grå sosialistiske likhetsalter.

    Alt fra de åndssvake til de mest ressurssteker skal dyttes i gjennom den samme kvernen. En fullstendig mangel på respekt for elevenes forskjellige behov og nivå, utviklingstrinn og evner.

    Minste felles multiplum og den hellige middelmådighet er kongeparet i den norske skolen.

    Inntil det skjer noe drastisk med denne mentaliteten er nok den beste løsning man har hvis man er foreldre til et oppegående barn å finne en privatdrevet skole som ikke er korrumpert av denne ukulturen.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.793
    Antall liker
    3.012
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hovedproblemet ligger her:

    - Spesialundervisning ingen løsning for de flinke, mener skolesjefen

    En total mangel på vilje til å innse at ikke alle elever bør få den samme undervisningen selv om de er på samme alderstrinn. Man gir totalt blaffen i hva som gavner elevene, og ofrer dem uten kvaler på det grå sosialistiske likhetsalter.

    Alt fra de åndssvake til de mest ressurssteker skal dyttes i gjennom den samme kvernen. En fullstendig mangel på respekt for elevenes forskjellige behov og nivå, utviklingstrinn og evner.

    Minste felles multiplum og den hellige middelmådighet er kongeparet i den norske skolen.

    Inntil det skjer noe drastisk med denne mentaliteten er nok den beste løsning man har hvis man er foreldre til et oppegående barn å finne en privatdrevet skole som ikke er korrumpert av denne ukulturen.

    Synes innlegget ditt over mest av alt viser et heftig engasjement, og kanskje anelsen mindre av innsikt i hva som i realiteten foregår i norsk skole...
    Hva er forresten spesialundervisning og hva er "vanlig" undervisning? Og er du i det hele tatt klar over hvilken type undervisning elevene har rett på, Deph?
    Hva er forskjellen på "samme" undervisning og likeverdig undervisning?
    Hva mener du med åndssvake? Synes det mest av alt er skremmende at et slikt uttrykk fortsatt brukes i 2013...
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hva er forresten spesialundervisning og hva er "vanlig" undervisning? Og er du i det hele tatt klar over hvilken type undervisning elevene har rett på, Deph?
    Spiler ikke så mye rolle hva du kaller det, men det bør være differensiert undervisning basert på elevenes ferdigheter og ikke på deres alder. Man bør så langt det lar seg gjøre ha egne klasser for flinke elever, vanlige elever og de mentalt pleietrengende. Eller enda bedre, egne skoler.

    Hva er forskjellen på "samme" undervisning og likeverdig undervisning?
    Likeverdig undervisning er undervisning basert på elevens nivå, kunnskap og ferdighet, "samme" undervisning er det motsatte. Her undervises det på nøyaktig det samme nivå helt uten hensyn til elevene og om de forstår døyten av det eller om de kunne dette for flere år siden. Å være tro mot læreplanen er det alt vesentligste, og om man ødelegger liv og kaster bort andre menneskers verdifulle tid betyr tydeligvis ingen verdens ting.

    Hva mener du med åndssvake? Synes det mest av alt er skremmende at et slikt uttrykk fortsatt brukes i 2013...
    Joda vi kan godt bruke de søte eufemismene. Psykisk utviklingshemmede, de som sitter med egen støttelærer ved siden av pulten i timene, de som undervisninger er for komplisert for. Jeg følger ikke så godt med på de politisk vedtatte bortforklaringsordene.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.018
    Antall liker
    8.466
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Hva er forresten spesialundervisning og hva er "vanlig" undervisning? Og er du i det hele tatt klar over hvilken type undervisning elevene har rett på, Deph?
    Spiler ikke så mye rolle hva du kaller det, men det bør være differensiert undervisning basert på elevenes ferdigheter og ikke på deres alder. Man bør så langt det lar seg gjøre ha egne klasser for flinke elever, vanlige elever og de mentalt pleietrengende. Eller enda bedre, egne skoler.

    Hva er forskjellen på "samme" undervisning og likeverdig undervisning?
    Likeverdig undervisning er undervisning basert på elevens nivå, kunnskap og ferdighet, "samme" undervisning er det motsatte. Her undervises det på nøyaktig det samme nivå helt uten hensyn til elevene og om de forstår døyten av det eller om de kunne dette for flere år siden. Å være tro mot læreplanen er det alt vesentligste, og om man ødelegger liv og kaster bort andre menneskers verdifulle tid betyr tydeligvis ingen verdens ting.

    Hva mener du med åndssvake? Synes det mest av alt er skremmende at et slikt uttrykk fortsatt brukes i 2013...
    Joda vi kan godt bruke de søte eufemismene. Psykisk utviklingshemmede, de som sitter med egen støttelærer ved siden av pulten i timene, de som undervisninger er for komplisert for. Jeg følger ikke så godt med på de politisk vedtatte bortforklaringsordene.
    Differansiering er nok påbode for tida. Du driv og slår inn opne dører. Du er uthaldande, Deffe, det må eg seie. Minnar meg litt om den katolske kyrkja....

    Eigne klassar for anten flinke eller mindre flinke elevar er utenkjeleg. Då måtte vi ha kursplandeling igjen. Eit lite vellukka eksperiment som skuleverket gjorde på 70-talet.

    Eigne skular vil måtte medføre ei tredobling av skuletalet - der det i dag finnest ein skule, må det byggjast ein for dei flinke og ein for dei dumme i tillegg. Ein smule utopisk, då vi ser at Noreg i praksis har lagt ned 20 - 25 % av skulane sine dei siste 25 åra.

    Heile vitsen med nasjonale prøver, "kartleggjaren" og dei andre verktøya, er å definere elevane sitt nivå, slik at undervisninga skal kunne differansierast betre.
    Mentalt pleietrengande elevar bør fyrst og framst ha mental pleie. Undervisninga kjem etterpå. Elles vil eg på vegne av dei som treng støttelærar nokre timar signalisere at du må få gjort noko med det der tvilsame menneskesynet ditt. Mange som har hatt støttelærar pga dysleksi eller liknande, er i dag kapasitetsmessig fullt på høgd med deg, vil eg tru. Dei berre les litt seinare....
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Nye PISA-resultater. Som vanlig Finland i topp, Norge nå på 19. plass. Vi avventer hvorfor dette "ikke gir hele bildet" i kommende dagers debattprogrammer.

    PISA-rankings-within-OECD-001.jpg
     

    aNvA

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.05.2009
    Innlegg
    152
    Antall liker
    47
    Nye PISA-resultater. Som vanlig Finland i topp, Norge nå på 19. plass. Vi avventer hvorfor dette "ikke gir hele bildet" i kommende dagers debattprogrammer.
    Jeg leser det som Norge på 9. plass?
    Forøvrig en latterlig uoversiktelig tabell...
     
    N

    nb

    Gjest
    Synest Norge scorer overraskende bra til å være landet hvor melk og honning flyter og hvor ungdommen kjøper skolesekker til 11.000 kroner som det stod om i avisen i dag (på Oslo Vest, selvsagt) og hvor man tydligvis er heeelt utenfor med mindre dunjakke koster rundt en sjutusenlapp og det er svært lite i den oppvoksende generasjons umiddelbare omkrets som tilsier at det er nødvnedig å gjøre en innsats på noesomhelst.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Synest Norge scorer overraskende bra til å være landet hvor melk og honning flyter og hvor ungdommen kjøper skolesekker til 11.000 kroner som det stod om i avisen i dag (på Oslo Vest, selvsagt) og hvor man tydligvis er heeelt utenfor med mindre dunjakke koster rundt en sjutusenlapp og det er svært lite i den oppvoksende generasjons umiddelbare omkrets som tilsier at det er nødvnedig å gjøre en innsats på noesomhelst.
    Du sa det jeg tenkte. :)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Synest Norge scorer overraskende bra til å være landet hvor melk og honning flyter og hvor ungdommen kjøper skolesekker til 11.000 kroner som det stod om i avisen i dag (på Oslo Vest, selvsagt) og hvor man tydligvis er heeelt utenfor med mindre dunjakke koster rundt en sjutusenlapp og det er svært lite i den oppvoksende generasjons umiddelbare omkrets som tilsier at det er nødvnedig å gjøre en innsats på noesomhelst.
    Jaha.. har du noe belegg for å tro at det er denne gruppen med ungdommer som trekker ned gjennomsnittet?

    Sikkert beleilig å la være å se på årsakene til dårlige resultater og heller vise til fæle avisartikler om unge som bruker penger på ting.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.793
    Antall liker
    3.012
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Synest Norge scorer overraskende bra til å være landet hvor melk og honning flyter og hvor ungdommen kjøper skolesekker til 11.000 kroner som det stod om i avisen i dag (på Oslo Vest, selvsagt) og hvor man tydligvis er heeelt utenfor med mindre dunjakke koster rundt en sjutusenlapp og det er svært lite i den oppvoksende generasjons umiddelbare omkrets som tilsier at det er nødvnedig å gjøre en innsats på noesomhelst.
    Jaha.. har du noe belegg for å tro at det er denne gruppen med ungdommer som trekker ned gjennomsnittet?

    Sikkert beleilig å la være å se på årsakene til dårlige resultater og heller vise til fæle avisartikler om unge som bruker penger på ting.
    @Deph: Sier begrepet curlinggenerasjon deg noe som helst....??? Kan jo av og til lure...
    Sier ikke dermed at bortskjemte brelebarn på Oslo vest er de dårligste, men det skulle forbause meg hvis de utgjorde noen som helst slags majoritet av dem som scorer virkelig bra.

    Nei, jeg tror heller hovedårsaken i all overveiedende grad ligger hos dem som har, og skulle tatt, hovedansvaret - say no more....
    Hadde det vært tilfelle, ville premissene for atskillig høyere prestasjoner vært til stede! For da ville listen allerede vært lagt - og det atskillig høyere enn tilfellet er i dag!
    Og så har vi alle dem som gjør så godt de kan, uten egentlig å vite hva de driver med eller skulle gjort....
    Da blir det fort vanskelig å lage gull av gråstein....
    Hvor god kvaliteten er på dem som skal foredle denne gråsteinen, får bli en annen diskusjon. JEG håper snart noen virkelig begynner å sette litt fokus på foreldrenes rolle oppi hele denne diskusjonen!!!

    mvh
    Proffen
     
    N

    nb

    Gjest
    Jaha.. har du noe belegg for å tro at det er denne gruppen med ungdommer som trekker ned gjennomsnittet?

    Sikkert beleilig å la være å se på årsakene til dårlige resultater og heller vise til fæle avisartikler om unge som bruker penger på ting.
    Snarere tvert imot, det er vel på vestkantskolene i Oslo at scoren på slike prøver er høyest.

    I Norge forventer man etter hvert å få kastet ting etter seg uten så mye innsats. Du har jo selv sagt at NAV er essensen av norsk kultur.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hvor god kvaliteten er på dem som skal foredle denne gråsteinen, får bli en annen diskusjon. JEG håper snart noen virkelig begynner å sette litt fokus på foreldrenes rolle oppi hele denne diskusjonen!!!

    mvh
    Proffen
    Foreldrene er jo stadig i fokus. Den siste bølgen fra sosialistisk hold handler jo om å komme hjemmeleksene til livs. Det er nemlig urettferdig at noen elever har resurssterke foreldre. Mennesker som bryr seg om sine barns skolegang og kan hjelpe dem å forstå.

    Siden det finnes svakerestilte elever med foreldre som ikke kan eller bryr seg med slikt, er det ansett som høyt prioritet at elever med oppegående foreldre holdes tilbake på et lavt nivå de også, slik at de ikke skal kunne nyte noen fordeler av å ha oppegående foreldre.

    Og, nei.. dette er ikke noe som jeg finner på for å parodiere. Det er seriøse utspill fra skolepolitikere.

    Et eksempel på middelmådighetsidealet fra SVs utdanningspolitiske talsmenn:

    SV vil fjerne lekser i barneskolen - VG Nett om Skole og utdanning

    Foreldres deltakelse og engasjement i skolen er med andre ord uønsket av SV. De kan gi noen elever fordeler som ikke alle har, og det kan man ikke ha noe av. Hvis ikke alle kan løftes like høyt er det like viktig å trekke ned de som prøver å kommer videre og løfte seg opp av den begredelige middelmådighetskvernen.

    Nå er det heldigvis ikke alle lærere som deler denne visjonen. Men det er vel verdt å minne om at nettopp SV har utdanningministeren i Norge i dag (eller kunnskapsministeren som det heter for tiden). Burde vel kanskje vært omdøpt til likhets- og middelmådighetsdepartementet.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Snarere tvert imot, det er vel på vestkantskolene i Oslo at scoren på slike prøver er høyest.

    I Norge forventer man etter hvert å få kastet ting etter seg uten så mye innsats. Du har jo selv sagt at NAV er essensen av norsk kultur.
    Den skremmende artikkelen om gutter som har kjøpt noen uanstendig dyre vesker var jo om elever på Oslo Handelsgym. Noe sier meg at det neppe er her andelen av nye sosialklienter og NAVere vil bli høyest i årene som kommer. Den livsstilen de åpenbart ønsker seg er helt inkompatibel med det selv de mest garvede svindlere klarer å fiske ut av et NAVkontor.

    Ønsker om og øye for kvalitet er en svært god egenskap, og har man samme holdninger til utdanningen som til gjenstander vil man sannsynligvis komme langt her i verden.

    Om man misliker deres prioriteringer må man gjerne det, men koblingen mellom dem og dårlige skoleresultater er nok ganske malplassert og tjener neppe til annet enn å lede oppmerksomheten bort i fra årsakene til de slette resultatene.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.793
    Antall liker
    3.012
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hvor god kvaliteten er på dem som skal foredle denne gråsteinen, får bli en annen diskusjon. JEG håper snart noen virkelig begynner å sette litt fokus på foreldrenes rolle oppi hele denne diskusjonen!!!

    mvh
    Proffen
    Foreldrene er jo stadig i fokus. Den siste bølgen fra sosialistisk hold handler jo om å komme hjemmeleksene til livs. Det er nemlig urettferdig at noen elever har resurssterke foreldre. Mennesker som bryr seg om sine barns skolegang og kan hjelpe dem å forstå.

    Siden det finnes svakerestilte elever med foreldre som ikke kan eller bryr seg med slikt, er det ansett som høyt prioritet at elever med oppegående foreldre holdes tilbake på et lavt nivå de også, slik at de ikke skal kunne nyte noen fordeler av å ha oppegående foreldre.

    Og, nei.. dette er ikke noe som jeg finner på for å parodiere. Det er seriøse utspill fra skolepolitikere.

    Et eksempel på middelmådighetsidealet fra SVs utdanningspolitiske talsmenn:

    SV vil fjerne lekser i barneskolen - VG Nett om Skole og utdanning

    Foreldres deltakelse og engasjement i skolen er med andre ord uønsket av SV. De kan gi noen elever fordeler som ikke alle har, og det kan man ikke ha noe av. Hvis ikke alle kan løftes like høyt er det like viktig å trekke ned de som prøver å kommer videre og løfte seg opp av den begredelige middelmådighetskvernen.

    Nå er det heldigvis ikke alle lærere som deler denne visjonen. Men det er vel verdt å minne om at nettopp SV har utdanningministeren i Norge i dag (eller kunnskapsministeren som det heter for tiden). Burde vel kanskje vært omdøpt til likhets- og middelmådighetsdepartementet.

    Aaaaaaaaaaahhhhhhh, ENDELIG er jeg i stor grad enig med deg, Deph!
    Jeg er helt klart for å se ting som skjer på skolen i sammenheng med det mange vil kalle lekser - jeg velger dog å relatere det til læringsmål, og hva jeg som pedagog mener skal til for hver enkelt for å oppnå disse. Elever som bruker tiden effektivt på skolen, får gjort og lært mye, får følgelig mindre å styre med hjemme. Og da er det meg knekkende likegyldig hva som kommer fra rødgrønt hold!
    Det er imidlertid et tankekors at man avkreves sertifikater og godkjenninger på gud hjelpe meg hvor mange områder - men der stilles omtrent null krav til jobben som skal gjøres etter at hyrdestunden er over og et barn er på vei...

    Da blir det imho et enda større tankekors at alt for mange foreldre og de rødgrønne ser ut til å skulle ønske å videreføre "reproduksjonen av ulikheter" - slik Hernes i sin tid beskrev det - uten at noen av partene ser ut til å være i stand til å løse den floken....

    mvh
    Proffen
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.018
    Antall liker
    8.466
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er gjennom utdanninga av neste generasjon notidas styresmakter skapar framtida. Og nytta av dei udanningsreformer som har vore gjennomført i mi skuletid, kan diskuterast. Eg trur at det er avgjerande å tenke nytt, langsiktig og meir menneskleg. Det er for mange som lagar seg kortsiktige reformer med halvpopulistiske målsetjingar. Det må langt sterkare lut til. Foredlre må forpliktast i langt større grad, og det er til lite hjelp å sende babyar i budsjettmarginale barnehagar når dei er 8 - 12 mnd gamle. Eller starte teoriundervisning når vi snakkar om 5-åringar, som framfor alt treng motorisk stimulans, i skular som ligg ei bussreise unna heimstaden til ungane, slik at bussitjing tek meir av tida deira enn noko fag eller tema dei elles er innom i si skulekarriere.
    Om vår nasjon får resultat som ligg på 8. eller 12.plass i naturfag eller matematikk er knekkjande likegyldig. Dersom ungane motiverast av problemstillingar og dei tema dei vert presenterte for, vil vi automatisk få dei ingeniørar som trengs.
    Entreprenørskap i skulen kan vere ein veg å gå. Eit døme på entreprenørskap, trur det er frå Sykkylven/Eikenes. Her fekk elevane i ungdomsskulen ei problemstilling: "Her er ein sofa i smådelar. Vi treng ei brosjyre som forklarar på godt nynorsk korleis sofaen skal settast saman. De har 1000 kr til å hjelpest. Lukke til."
    Det finnest andre måter å drive god undervisning på også. Ein utgammal norsk ide er "Suttung"-rørsla sin måte å drive undervisning på. Desse lærarane har eg ved to høve fått høyre på, og dei arbeider ut frå tanken om at serverer du kvalitet for ungane, vil kvaliteten selje seg sjølv, og motivere ungane. Det kjem berre litt an på korleis du pakkar inn presangen...
    Montessorimetodikk og -læremidlar er også svært gode ting som kunne vore brukt i langt større grad. Dei er alt for dyre til at "vanlege" skular tek seg råd å kjøpe dei, men dei er sjølvinstruerande og gjerne svært tiltalande for elevane. Og måten dei brukast på stimulerer elevane til å ta ansvar for å lære noko.
    For å nemne noko. Men det viktigaste er at skulane får handlingsrom og oppmuntring til å tenkje undervisning, ikkje kontroll av om vi har den juridiske ryggdekninga i orden i alle samanhengar.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn