Det kan tyde på at du har et sosialistisk vrengebilde av hvordan er privat bedrift opererer og hvilke strategier de har. Hvis en bedrift kun satser på å maksimalt utbytte og kortsiktig gevinst på bekostning at alt annet kan du være helt sikker på at bedriften vil bli tilsvarende kortvarig. Det er med andre ord en helt elendig strategi.
En bedrift som skal drive langsiktig er nødt til å bygge seg opp og innarbeide seg i markedet. Presentere løsninger og produkter som er bedre eller i alle fall like gode som konkurrentenes. De er avhengig av fornøyde kunder som kommer tilbake og som også tenker langsiktig. Å drive en eller flere skoler er ikke like enkelt som å starte en pølsebod. Mange bedrifter driver med underskudd i mange år mens de bygger seg opp, helt planlagt.
QUOTE]
a) For at elever skal ønske å gå på en skole fremfor en annen skole er det mange faktorer man kan peke på.
b) For noen er beliggenhet og reisetid det viktigste. Hvis den lokale grendeskolen er langt ned en kommunal innsparingsiver, og i stedet foreldre og lokale organiserer seg og selv starter opp skoledrift så er nok det den viktigste faktoren.
c) Elever kan ønske et annet fokus på undervisningen. Det kan være elever som kan litt mer enn gjennomsnittet og møter lærer som stort sett ikke kan mer enn absolutt minimum for å dytte de enkleste gjennom en ståkarakter.
d) Skolen kan tilby lokaler som ikke er soppbefengte falleferdige rønner. Det er slett ingen selvfølge i den offentlige skolen.
e) Kanskje skolen kan tilby it-undervisning på nye maskiner og kan bruke folk med ny og oppdatert kunnskap, og ikke bare en ene av de to lærerne som ble sendt på 2 ukers kurs i 1998.
f) Slike skoler har også større mulighet til å knytte til seg ressurser fra lokalbedrifter og næringsliv.
g) Det kan være alternative undervisningsformer, der man grupperer elever etter hva de faktisk kan og hva de har lært til nå og ikke bare aler og geografi.
h) Eller kanskje andre undervisningopplegg der man fokuserer på ett fag om dagen og får tid til grundig fordypning i dette fremfor å springe skolen rundt og starte på nye arbeidsoppgaver en gang i timen.
i) Kanskje en skole som kan ha større fokus på praktiske ferdigheter eller læring i andre miljøer enn sitte bak en skolepult hele dagen.
j) Det kan være så enkelt som en skole som ansetter lærere etter kunnskap og ferdigheter og ikke bare etter ansiennitet. Kanskje det ikke er like stort rom for dem som aldri skulle blitt lærer men som hanglet gjennom lærerskolen fordi de ikke kom på noe bedre å foreta seg.
k) Det kan være en skole som kanskje har anledning til å tiltrekke seg spesielt kvalifisert arbeidskraft i sentrale fag ved å tilby dem mer enn fagforeningstariffen som den offentlige skole er bundet til.
l) Alt dette kan i forskjellig grad være eksempler på ting som kan gi en skole et fortrinn, og som kan være svært vanskelig å få til innen det offentlige skolevesen der målet ikke bare er at elevene skal komme ut som kloner av hverandre (i kunnskap og holdninger) med der også de samme idealer gjelder skolene i seg selv.
m) Så har man et godt tilbud som kan fungere som et alternativt tilbud til det offentlige, så kan elever eller foreldre ønske å benytte seg av disse i stedet. Hvis det viser seg at etterspørselen ikke er der, så vil det heller ikke være grunnlag for å drive den. Det er kun i det offentlige at det ikke er noe kriterium at det faktisk skal være elever på en skole for at den skal være i drift.
--
n) Når det kommer til finansiering så er det flere muligheter her. Hvis skolen kan drive innenfor de rammene som settes og levere et godt produkt så kan det være nok. Hvis de som du frykter leverer et dårlig tilbud og kun bruker penger på utbytte, så vil jo ingen gå på en slik skole. Hvor hvorfor skulle vel noen velge det hvis det offentlige tilbudet er bedre? Da kan de fort pakke sammen.
o) Det er også mulig å se for seg andre kilder til inntekt i tillegg til statlig støtte. Det kan være sponsing fra frivillige organisasjoner, privatmennesker, bedrifter. Eller det kan være betaling fra foreldre som kanskje ønsker det beste for sine barn og er villig til å prioritere deres utdannelse i stedet for en ekstra sydentur.
p) Så lenge det alltid finnes et godt offentlig skoletilbud kan elevene velge dette i stedet. Det skal aldri være slik at private skoler skal erstatte de offentlige. Selv om det er eksempler på det i dag, men da er det mer en reaksjon fra lokalsamfunnet på at det offentlige legger ned den lokale skolen.
q) Kanskje det aller viktigste som kan komme ut av en slik utvikling er at det for alvor vil gå opp for politikere at de bør prioritere å bruke penger på skole, skolebygg og undervisning. Og hvis det viser seg at det finnes andre tilbud som setter den offentlige i et dårlig lys så vil kanskje politikerne i ren skam prioritere skole neste gang fremfor andre formål.
r) Den røde regjeringen har styrt i 8 år nå og har rett og slett ikke prioritert skole. De har hatt økonomi og muligheter til virkelig å gjøre en forskjell, og har hatt flertall til å vedta enorme overføringer til kommuner og skoler direkte om det hadde vært vilje til det. Den har vist seg å ikke være der. Og resultatet rundt i skolenorge ser man. Der er store rom for forbedringer i mange kommuner for å si det forsiktig.
s) Så når denne regjeringen på alle disse årene, med alle de ressursene de rår over ikke har fått til noe bedre enn dette, er det kanskje helt nødvendig å prøve ut nye modeller for drift og finansiering.
t) Vi kan i alle fall ikke bare la det skure og gå og fortsette med samme regjering i 4 år til. Da skjer det i alle fall ingenting.
Sosialistiske vrengebilde er ikkje verre enn andre vrengebilde, Deffe. Privatskular vert som du seier starta av andre motiveringar enn profittynskje (bortsett frå desse i Sverige som gjekk konkurs, då), men dei økonomiske realitetane og krav om økonomistyring er like sterkt der som i det offentlege. Men det er to skilnadar: Eit fast statstilskot pr elev (vert naturleg nok trekt frå totaloverføringa til kommunen skulen ligg i), og eit krav om alternativ pedagogikk (så lenge vi har raudgrønt - med blågul regjering vert det nok frislepp, på godt og vondt).
Skule er i utgangspunktet ein svært dårleg forretningside. Dei løner seg ikkje, så lenge vi ikkje har eit perspektiv på ein generasjon eller så. Og valperioden er fire år....tida frå investering til forventa avkastningshaust ofte mykje kortare.
Kundane og dei tilsette i privat og offentleg skule er det lite skilnad på. Men i land med lengre private tradisjonar enn her til lands, har privatskulane typisk foreldregruppe med større kjøpekraft. Elevane får også betre karakterar, noko som eg sterkt tvilar på kjem av privatiseringårsakar men av tre - fire faktorar:
1. Tru. Ein alternativ pedagogikk som må til for å få konsesjon, har sine gode sider (særleg Montessori). Når ein har tru på ein spesiell pedagogikk, verkar dette,
uansett pedagogikken sin eigenart. (Det er gjort undersøkingar om dette, men eg har dei ikkje tilgjengeleg no).
2. Innsats. Elevane arbeider hardare, fordi foreldra betalar, og dermed fylgjer meir nøye med på leksene enn gjennomsnittet (som er dalande).
3. Identitet. Når privatskulen er etablert, er det alltid ei kraftig dugnadsånd bak, der eldsjelene i fellesskap støttar opp. Her er gjerne lærarane også ekstra motiverte.
4. Press. Det kan verke som privatskular har ein tendens til å gje høgre standpunktkarakterar enn offentlege, medan eksamenskarakterane er meir gjennomsnittlege.
Men her veit eg ikkje om det er forska på feltet. (det skulle vel også ta seg ut....tenk om ei blågul regjering skulle forske på om privatskular er slepphendte med
karakterkriteria?)
a) Det er berre elevar med svært god personleg økonomi som kan velje mellom skular. I realiteten er det foreldre som avgjer skuleval. I dei tilfella der elevane er under 18 er det innlysande. Det er altså foreldra som er målgruppe for å finne "kjøparar"
b) Dette er heilt korrekt. ALLE privatskular utanom byane er starta på dette grunnlaget, så langt eg har kjennskap.
c) Du har rett. Men vi snakkar igjen om foreldre, og helst slike som har eit livssyn som ikkje kan foreinast med den offentlege skulen. Så langt er det ikkje starta privatskular i Noreg med basis på islamsk fundamentalisme, noko som sjølvsagt er urettferdig, all den tid vi har sekt-skular med kristent innhald. Og så har vi Steiner-skulen, då.
klart ein kan lokke gode lærarar til ein skule med høgare løn. Men problemet er kvar desse pengane skal komme frå? Auka skulepengar? Om idealskulestorleik når det gjeld statlege overføringar (42 elevar gjev høgast kronebeløp) skal leggjast til grunn, vil ein kunne auke inntekta pr mnd med 42 ooo om foreldrebetalinga aukast med 1000 pr elev. Og om alle desse pengane fordelast mellom 6 svinegode lærarar, vert det ei auke i bruttoløn på 7000/mnd. Jaujau, kanskje....
d) Dei fleste privatskular vert etablert i det gamle, offentlege skulebygget, eller eit eventuelt endå mindre eigna lokale. Nybygde privatskular er nok ein utopi med dei byggekostnadane vi har her i landet. (Men dei har laga ein ny på Costa del Sol i dei siste åra)
e) Utopisk.
f) Her har offentlege skular i distrikta (såkalla nærmiljøskular) vore spesielt flinke. Eit oversiktleg nærmiljø gjer dette til ein heilt opplagt og naturleg del av undervisninga svært mange tilfelle. Privatskular har ikkje betre handlingsrom på dette feltet, snarare tvert i mot. Dei må iallfall basere seg på privat skyss til/frå bedriftene, og kan ikkje basere seg på kommunale tilskot.
g) Finnest overalt der det ikkje er underbemanning av lærarar. Ein er pålagt å differansiere elevane. Men når det ikkje fylgjer peng med, går det om lag som om ein skulle komme med pålegg om sommarveret....
h) Er gjennomutprøvd, og utprøvast stadig i prosjektsamanhengar. Unge mann, det har skjedd litt sidan du gjekk ut av skulen.
i) Eit soleklart forbetringspotensiale. Men læreplanene stiller strenge krav om det teoretiske innhaldet. Her må det gjerast ein jobb.
j) Høyrest enkelt ut.
k) Dersom dei har rikeleg med pengar, og kan gje lærarane apanasje, hadde det vore fint.
l) Alle skular er ulike, sjølv om det offentlege prøver å få til ei einsretting. Den gamle skilnaden mellom "equality" og "sameness" viskast ut. Skule er ikkje fyrst og framst institusjon. Skule er ånd. Det har dei fleste politikarar ikkje klart for seg. Læring føregår ikkje ved å tømme kunnskap inn i elevane. Undervisning er ikkje i hovudsak førelesingar (få av oss kan fylgje ei preike meir enn 15 minutt), men tilrettelegging av situasjonar for læring, og hardt arbeid av den einskilde elev. Dei lærarane som er gode på dette, er verkeleg gode. Men dei kan sjeldan kjøpast for pengar. Relasjonen mellom elev og lærar er den avgjort viktigaste læringsfaktoren (dette har eg nettopp lært i mi siste 15 studiepoengs etterutdanning), og då må denne i fokus. Sjølvsagt er det bra at læraren har mykje kunnskap om sitt fag, det er alltid eit pluss. Men relasjonane til eleven er faktisk viktigare. Relasjon til den einskilde i fire parallellklasser er vanskelegare enn relasjon til den einskilde elev i ei klasse på 15, sjølv om dette kan vere vanskeleg nok.
m) Kva heitte den planeten du var på no igjen, Deffe?
n) Dette er nok meir komplekst. No skal eg lage rundstykke, så då får det vere til ein annan gong.
o) Eg tek gjerne mot sponsormidlar, har eg sagt til elevane. Men av ein eller annan grunn kjem dei ikkje.....
p) Ja, dette har vi alt utdjupa.
q) Utopisk tenkjing. Iallfall så lenge Noreg er så rikt. Vi evnar ikkje å tenke så langsiktig.
r) Her er vi heilt einige.
s) Det kjem vi heilt sikkert til å gjere. Meir sentralisering og meir detaljstyring når det gjeld teoretisk dilldall, tenkjer eg. Det luktar iallfall ikkje godt, så eg kan ikkje tenkje meg at smaken er noko vidare. Men vi får sjå...
t) Det gjer det nok ikkje. Anna enn vidare snubling "on the road to hell". Men med ei blågul regjering vert det nok minimal kursendring.
u)