Syns så jævla synd på alle de som ikke får fullført utdannelsen sin fordi de ikke får lærlingplass.
|
Mange gode poeng.Ja, dissse elevorganisasjonene, de er vel ikke bedre enn det skolen leverer…
Elevorganisasjonen vil ha fotosyntesen ut av læreplanen. Hva er da skolen til for? | Kathleen Rani Hagen - Aftenposten
Undervisning er eit handverk. Du vert god ved å praktisere, og reflektere over det du gjer. studiepoeng er det også greitt å ha,men berre til ei viss grense. i grunnskulen burde det vere nok med 30Det er fordi en har fokusert for mye på pedagogisk pjatt helt inn i erstatningen for faglige kvaliteter.
Som lærer under utdanning, så blir pedagogikken et større og viktigere fag. Det er et vanskelig fag, for skolen har forandret seg svært mye.Hvorfor er all oppmerksomhet på de faglige kvalitetene(spesielt i fag man ikke skal undervise i), fokuset bør i like stor grad ligge på de pedagogiske kvalitetene
Det er pedagogikken, ikkje matematikken som hindrar eleven i å sparke deg i ræva.
Kunnskap om læringa er også viktig - eleven lærer i ein kontekst, og den må du vite litt om. Denne lærer du gjennom å utføre yrket, er no min påstand.
Og så er det sjølvsagt kvaliteten på råvarene....om du får eit lass råtne kålhovud, hjelper det ikkje å vere meisterkokk.
Kanskje det hadde vært en idé å sortere bort de råtne kålhodene slik at ikke råten sprer seg til de friske?Det er pedagogikken, ikkje matematikken som hindrar eleven i å sparke deg i ræva.
Kunnskap om læringa er også viktig - eleven lærer i ein kontekst, og den må du vite litt om. Denne lærer du gjennom å utføre yrket, er no min påstand.
Og så er det sjølvsagt kvaliteten på råvarene....om du får eit lass råtne kålhovud, hjelper det ikkje å vere meisterkokk.
Ødelegger man barn ved å tidlig introdusere dem til nåtiden?Barn idag er hyperstimulerte, og til de som gir ipad til barn under 5 år, forbannede dere. Dere ødelegger barna deres mer enn dere tror.
Jeg tenker at det i ungdomskolen gjerne bør være mer enn 30 stp. under beltet hos mange. F.eks. i naturfag er det ganske store fagområder. Det er krevende å kunne nok biologi, fysikk osv... i stor nok grad etter kun et halvt år.Undervisning er eit handverk. Du vert god ved å praktisere, og reflektere over det du gjer. studiepoeng er det også greitt å ha,men berre til ei viss grense. i grunnskulen burde det vere nok med 30Det er fordi en har fokusert for mye på pedagogisk pjatt helt inn i erstatningen for faglige kvaliteter.
1. Det var graden av å "beherske" vi truleg er usamde om. Du treng ikkje kunne ting opp til universitetsnivå for å undervise ungdomsskulepensum. Men du bør ha ei viss peiling. (Sjølv vart eg nøydd til å undervise i spansk utan å kunne språket ut over restaurantspansk. Det gjekk brukbart, ved hjelp av kontakter via Internett og stor lærevilje frå elevhald.)Men altså:
1. Ingen er av den formening at en kan lære bort et fag en selv ikke behersker!
2. Ingen er av den formening at en ikke skal legge det en greier i hvordan en prøver å formidle det en kan!
3. Norsk skole har vært nedsauset av gjøker som tror at en kan lære seg formidlingsmetoder uten innsikt i det som skal formidles.
4. Videre: Formidlingsmetoder har mer og mer blitt orientert rundet motivasjon - gjør det for guds skyld artig og inspirerende - enn hva som gjør innsikten i det som skal formidles mest effektiv.
Trur bonden har ein del av ansvaret....Kanskje det hadde vært en idé å sortere bort de råtne kålhodene slik at ikke råten sprer seg til de friske?Det er pedagogikken, ikkje matematikken som hindrar eleven i å sparke deg i ræva.
Kunnskap om læringa er også viktig - eleven lærer i ein kontekst, og den må du vite litt om. Denne lærer du gjennom å utføre yrket, er no min påstand.
Og så er det sjølvsagt kvaliteten på råvarene....om du får eit lass råtne kålhovud, hjelper det ikkje å vere meisterkokk.
Nei, dei får då pinade lære eit kvart også, ikkje berre spele og chatte.Ødelegger man barn ved å tidlig introdusere dem til nåtiden?Barn idag er hyperstimulerte, og til de som gir ipad til barn under 5 år, forbannede dere. Dere ødelegger barna deres mer enn dere tror.
Hva med heller å lære dem til å forholde seg rasjonelt til den nye informasjonsopplevelsen?
Gamledager kommer ikke tilbake!
Det er alikevel ikke nødvendig med doktorgrad i matematikk for å undevise på ungdomsskole/videregående. Det fordyrer og forsinker lærerutdanningen, gjør at færre gidder å ta utdanningen, og det blir større sjanse for at de finner seg en bedre betalt jobb...Men altså:
Ingen er av den formening at en kan lære bort et fag en selv ikke behersker!
Desverre så er skolen slik innrettet i dag, at alle elever skal presses igjennm et treårlig forløp på videregående, uansett om vedkommende er motiver eller ikke, og uansett om vedkommende har forutsetnnger for å klare dette.Kanskje det hadde vært en idé å sortere bort de råtne kålhodene slik at ikke råten sprer seg til de friske?
Som så ofte før, Cruiser har svaret. På alt!Med en slik virkelighetsforståelse eller mangel på sådan er det hvertfall helt uinteressant for meg å delta i diskusjonen![]()
En ting er sikkert: Mye rart som foregår rundt i de tusen hjem, som får konsekvenser for barnas oppførsel og læreres skolehverdag.Kunne lett ha skrevet bok om det jeg har opplevd og erfart dette skoleåret. Hadde gjerne blitt litt sånn x-files, ting som høres usannsynlig og kanskje utrolig ut, men som like fullt er sant!
mvh
Proffen