Politikk, religion og samfunn Dårlig kvalitet på norsk grunnskole?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Syns så jævla synd på alle de som ikke får fullført utdannelsen sin fordi de ikke får lærlingplass.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.710
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Trondheim
    Jeg har noen ganger hørt studenter (og ledere i studentorganisasjoner) si at man må høre mer på elevene/studentene, "det er jo tross alt de som best vet hvordan de lærer". Så de mener tydeligvis at pedagogikk og lærerutdanning der man lærer hvilke metoder som fungere er helt bortkastet. Hvordan kan de tro at de, som ikke har noen kompetanse omkring pedagogikk, vet mer om dette enn de som har brukt lang tid på å lære, og å finne ut av det?

    Students don't know what's best for their own learning
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    ^

    Skal være forsiktig å si noe, men det virker som unge i dag har mye mindre respekt enn før?
    Er jo 10-12 åringer som er så frekke i kjeften og motbydelige, at man begynner å lure på hva som foregår i heimen.

    Er det noe jeg skulle ønske jeg fikk i skolen så er det disiplin og struktur.
    Ikke den friheten vi hadde. Nå er jeg 23 år gammel, så er ikke så alt for lenge siden jeg gikk på grunnskole iforhold mange her inne.

    Så må jeg også si at det er enorm forskjell på lærere. Noen er rett og slett helt på tryne ræva.
    Det å bli lærer er ikke for alle, og som elev merker man fort hvem disse personene er.
    At de har økt kravene er bare helt på sin plass.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hvorfor er all oppmerksomhet på de faglige kvalitetene(spesielt i fag man ikke skal undervise i), fokuset bør i like stor grad ligge på de pedagogiske kvalitetene
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.003
    Antall liker
    8.431
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er fordi en har fokusert for mye på pedagogisk pjatt helt inn i erstatningen for faglige kvaliteter.
    Undervisning er eit handverk. Du vert god ved å praktisere, og reflektere over det du gjer. studiepoeng er det også greitt å ha,men berre til ei viss grense. i grunnskulen burde det vere nok med 30
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Selvfølgelig er det et håndverk. Men det var ikke poenget. For å kunne håndverket - være en god lærer - så må du kunne faget. De som sier annet vet jeg ikke hva mener. Men det er det som skjer når du reduserer læring til pedagogikk. Største bløffen
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.487
    Antall liker
    13.167
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Generell disiplin er nok det største problemet i norsk skole. Når en 2. klassing fyrer løs og sparker hjelpelæreren i rævva, og det for all del må dysses ned for denne eleven tåler ikke å bli snakket til (og ikke foreldrene heller), da er det noe som har gått seriøst til helvete i systemet. Den tegninga som sirkulerer med eleven som for 40 år sida fikk kjeft av både lærer og foreldre for dårlige karakterer, mens i dag er det læreren som får kjeft for det samme. Skoleverket er jo nå nesten eksperimentert i senk av selvoppnevnte forståsegpåere.

    Lærerne har nok sjøl også en del i dette, ved å både distansere seg fra ansvaret men også ved å fokusere på pedagogikkens fortreffelighet i stedet for generell mennesklig kommunikasjon. Jeg har sjøl 16 år på diverse skolebenker, og hadde i de årene noen få gudbenådede lærere, men også noen flere fullstendig håpløse kasus. Felles for begge gruppene var dog at alle hadde sine vekttall i pedagogikk. Poenget mitt her er at det hjelper ikke med all verdens poeng i ped. - som du kan lese deg til - hvis du mangler evnen til generell menneskelig kommunikasjon. Det hjelper ikke med toppkarakterer fra universitet dersom du stort sett står og stirrer i gulvet og stotrer foran en hel klasse.

    Jeg har faktisk også en del erfaring fra dette sjøl, da jeg omregnet til undervisningstimer og uker har omtrent 8 års fulltid som lærer, både fra voksenopplæring oog som timelærer i videregående. Man har snakker om ungdomsskoletendenser, som manglende disiplin og konsentrasjon om faget. Dette opplevde jeg sjøl ved innføringen av Reform-94, hvor gjennomsnittsalderen på siste års elever i videregående falt med minst 2 år, med tilhørende uro og problemer.
    Et annet problem er også at det i stor grad er opp til faglærer og definere faglig innhold, da læreplanene etterhvert er blitt svært så runde i formen. Da føer det lett til at det faglige nivået senkes for å "hjelpe" karaktersnittet, istedet for at kravene skal økes. Når det nå gjelder det siste kravet om at lekser skal sløyfes helt, fordi foreldrene ikke gidder, og ungene er altfor opptatt med andre aktiviteter, så vet man jo ikke lenger å finne ord.....

    Joda - jeg er såvidt runda 60 og vokste opp i det gamle skolesystemet hvor det var vinn eller forsvinn. Sett fra det synspunktet tror jeg at i alle fall deler av det gamle systemet var bedre. Forresten - hjelpelæreren jeg nevnte i begynnelsen , er kona mi..........
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.003
    Antall liker
    8.431
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er pedagogikken, ikkje matematikken som hindrar eleven i å sparke deg i ræva.
    Kunnskap om læringa er også viktig - eleven lærer i ein kontekst, og den må du vite litt om. Denne lærer du gjennom å utføre yrket, er no min påstand.
    Og så er det sjølvsagt kvaliteten på råvarene....om du får eit lass råtne kålhovud, hjelper det ikkje å vere meisterkokk.
     

    alghatar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2014
    Innlegg
    389
    Antall liker
    132
    Torget vurderinger
    13
    Hvorfor er all oppmerksomhet på de faglige kvalitetene(spesielt i fag man ikke skal undervise i), fokuset bør i like stor grad ligge på de pedagogiske kvalitetene
    Som lærer under utdanning, så blir pedagogikken et større og viktigere fag. Det er et vanskelig fag, for skolen har forandret seg svært mye.
    Barn har nye problemer som de ikke hadde før, og mentaliteten har tidligere vært at det er læreren sin feil, denne trenden er i ferd med å snu mot en inkluderende og involverende skole, hvor barn-skole-hjem involveres mye mere. I mitt studieforløp, så har jeg 90 studiepoeng med pedagogikk (1,5 år), 90 poeng med naturfag, og 60 poeng matematikk. Dette er en 4 åring og skal snart bli en 5årig utdannelse, hvor det vektlegges pedagogikk enda mere. Jeg studerer til å bli grunnskolelærer 5-10 klasse, er på 2. året.

    I praksis har jeg vært, og skal i en 5. klasse, hvorav det er såkalte "ufordragelige barn". Det er mange utfordringer sosialt, samt at de er faglig svake. hva som er årsaken til dette, er flere grunner. diagnoser av diverse, dårlig på hjemmebane, og flerkulturell. Har en utrolig fin kjemi med klassene, men det er fordi jeg er streng, konsekvent, åpen, lyttende, "ser alle". Må hele tiden ha en gulerot for timen, den trenger ikke være stor, men den må være der. Barn idag er hyperstimulerte, og til de som gir ipad til barn under 5 år, forbannede dere. Dere ødelegger barna deres mer enn dere tror. Barn trenger å lære å kjede seg. Det er stor forskjell på hvem som får lov til hva hjemme, og det reflekteres også på skolen. Og enda viktigere, foreldrenes holdninger og personligheter. Et barn er sjelden problemet, foreldrene/omgivelsene er.

    Det er mange utfordringer i skolen, og for å være helt ærlig, dagens lærere, er fremtidens superhelter. Iallefall de som er engasjerte og gjør en helhjertet innsats. Tankekors. En lærer er den som bygger grunnmuren til barnet ditt, og oppdrar barnet ditt. En lærer bruker faktisk gjerne mer tid på ditt eget barn enn du gjør selv, og lærer det alt fra danning til motorikk til matematikk. Mens foreldrene sitter hjemme og trykker på mobiler. Er oppgitt over dagens samfunn.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det er pedagogikken, ikkje matematikken som hindrar eleven i å sparke deg i ræva.
    Kunnskap om læringa er også viktig - eleven lærer i ein kontekst, og den må du vite litt om. Denne lærer du gjennom å utføre yrket, er no min påstand.
    Og så er det sjølvsagt kvaliteten på råvarene....om du får eit lass råtne kålhovud, hjelper det ikkje å vere meisterkokk.

    Det var da også en måte å si at du er enig i noe du flagget en viss uenighet om…
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.487
    Antall liker
    13.167
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Helt enig i det siste her, om iPads og slikt. I matpausen på jobb sitter vi gæmlisene og snakker, mens 30-40 åringene sitter og leker med dingsene sine.... Hæ ?? er stor sett svaret når man snakker til dem. Når en 45-åring bruker matpausa til å spille Candy Crush, da lurer man på hvilken vei samfunnet går. Forøvrig er jeg totalt uening i at ped forhindrer at noen blir sparket her eller der. Det er det opplært respekt for andre mennesker som skal ta seg av - og den starter i heimen.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.487
    Antall liker
    13.167
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    For ordens skyld - så har jeg absolutt ingenting imot pedagogikk, som verktøy og fagmetode, men dessverre så løser ikke ped manglende kommunikasjonsevner eller medmenneskelig respekt
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Men altså:

    Ingen er av den formening at en kan lære bort et fag en selv ikke behersker!

    Ingen er av den formening at en ikke skal legge det en greier i hvordan en prøver å formidle det en kan!

    Norsk skole har vært nedsauset av gjøker som tror at en kan lære seg formidlingsmetoder uten innsikt i det som skal formidles.

    Videre: Formidlingsmetoder har mer og mer blitt orientert rundet motivasjon - gjør det for guds skyld artig og inspirerende - enn hva som gjør innsikten i det som skal formidles mest effektiv.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Med en slik virkelighetsforståelse eller mangel på sådan er det hvertfall helt uinteressant for meg å delta i diskusjonen :)
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Klarer å sette to hjul på bilen, så kom det nye kravet om fire.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er pedagogikken, ikkje matematikken som hindrar eleven i å sparke deg i ræva.
    Kunnskap om læringa er også viktig - eleven lærer i ein kontekst, og den må du vite litt om. Denne lærer du gjennom å utføre yrket, er no min påstand.
    Og så er det sjølvsagt kvaliteten på råvarene....om du får eit lass råtne kålhovud, hjelper det ikkje å vere meisterkokk.
    Kanskje det hadde vært en idé å sortere bort de råtne kålhodene slik at ikke råten sprer seg til de friske?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Barn idag er hyperstimulerte, og til de som gir ipad til barn under 5 år, forbannede dere. Dere ødelegger barna deres mer enn dere tror.
    Ødelegger man barn ved å tidlig introdusere dem til nåtiden?

    Hva med heller å lære dem til å forholde seg rasjonelt til den nye informasjonsopplevelsen?

    Gamledager kommer ikke tilbake!
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Det er fordi en har fokusert for mye på pedagogisk pjatt helt inn i erstatningen for faglige kvaliteter.
    Undervisning er eit handverk. Du vert god ved å praktisere, og reflektere over det du gjer. studiepoeng er det også greitt å ha,men berre til ei viss grense. i grunnskulen burde det vere nok med 30
    Jeg tenker at det i ungdomskolen gjerne bør være mer enn 30 stp. under beltet hos mange. F.eks. i naturfag er det ganske store fagområder. Det er krevende å kunne nok biologi, fysikk osv... i stor nok grad etter kun et halvt år.

    Undervisning er et håndverk, men den faglige tyngden må være der for at en skal være trygg i situasjonen. Vi kan ikke ha lærere som kun kan svare på akkurat pensum uten en millimeters avvik. I f.eks. naturfag spør og graver elevene om alt mellom himmel og jord (og faktisk under jorda også) og da stiller det krav til at den som underviser klarer å se sammenhenger mellom fagområdene, og samtidig kan presentere det på en lettfattelig måte. Da må man kunne mye og evne å gjøre utvalg for elevene.

    Det er fint å kunne si: "Det vet jeg ikke, men skal finne ut av det", slik parolen er fra lærerskolen, men svarer du det 4 ganger per time undergraver du din egen autoritet som fagperson.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.003
    Antall liker
    8.431
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Men altså:

    1. Ingen er av den formening at en kan lære bort et fag en selv ikke behersker!

    2. Ingen er av den formening at en ikke skal legge det en greier i hvordan en prøver å formidle det en kan!

    3. Norsk skole har vært nedsauset av gjøker som tror at en kan lære seg formidlingsmetoder uten innsikt i det som skal formidles.

    4. Videre: Formidlingsmetoder har mer og mer blitt orientert rundet motivasjon - gjør det for guds skyld artig og inspirerende - enn hva som gjør innsikten i det som skal formidles mest effektiv.
    1. Det var graden av å "beherske" vi truleg er usamde om. Du treng ikkje kunne ting opp til universitetsnivå for å undervise ungdomsskulepensum. Men du bør ha ei viss peiling. (Sjølv vart eg nøydd til å undervise i spansk utan å kunne språket ut over restaurantspansk. Det gjekk brukbart, ved hjelp av kontakter via Internett og stor lærevilje frå elevhald.)
    2. Dette forstod eg ikkje heilt?
    3. Litt håplaus spissformulering, tykkjer eg. Dersom "Gjøker" omfattar pedagogikkprofessorane, er eg sterkt usamd. "Utan innsikt" er veldig svevande....
    4. Nei. Det "nye" innan norsk ped sidan då eg tok lærarutdanninga, er fokuset på Vygotsky, som seier m.a. at læring føregår i ei sosial setting, og at ein må jobbe ut frå dette. Dersom ein skal trekkje fram ein einskildfaktor.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.003
    Antall liker
    8.431
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er pedagogikken, ikkje matematikken som hindrar eleven i å sparke deg i ræva.
    Kunnskap om læringa er også viktig - eleven lærer i ein kontekst, og den må du vite litt om. Denne lærer du gjennom å utføre yrket, er no min påstand.
    Og så er det sjølvsagt kvaliteten på råvarene....om du får eit lass råtne kålhovud, hjelper det ikkje å vere meisterkokk.
    Kanskje det hadde vært en idé å sortere bort de råtne kålhodene slik at ikke råten sprer seg til de friske?
    Trur bonden har ein del av ansvaret....
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.003
    Antall liker
    8.431
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Barn idag er hyperstimulerte, og til de som gir ipad til barn under 5 år, forbannede dere. Dere ødelegger barna deres mer enn dere tror.
    Ødelegger man barn ved å tidlig introdusere dem til nåtiden?

    Hva med heller å lære dem til å forholde seg rasjonelt til den nye informasjonsopplevelsen?

    Gamledager kommer ikke tilbake!
    Nei, dei får då pinade lære eit kvart også, ikkje berre spele og chatte.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ellers må man også ta inn over seg at økte krav til lærere kommer som en følge av at yrket har buklandet på områdene "anseelse" og lønn. Det er ikke attraktivt å bli lærer. Hadde det vært det hadde kravene vært unødvendige, de gode kandidatene hadde stått i kø.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.659
    Antall liker
    7.373
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Men altså:

    Ingen er av den formening at en kan lære bort et fag en selv ikke behersker!
    Det er alikevel ikke nødvendig med doktorgrad i matematikk for å undevise på ungdomsskole/videregående. Det fordyrer og forsinker lærerutdanningen, gjør at færre gidder å ta utdanningen, og det blir større sjanse for at de finner seg en bedre betalt jobb...

    Jeg har, i likhet med Aurora, hatt en lærer i matematikk som var en av to som gikk ut an NTH med full pott i samtlige fag. Den andre av de to hadde skrevet boka vi hadde som lærebok i elektronikk. Der forekom det en sak jeg husker godt: Problemstillingen ble satt opp, og så fortsatte boka "så ser vi lett at," og så kom svaret...

    Om en er en ener i et fag, behøver ikke å bety at en evner å formidle det...

    Johan-Kr
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.659
    Antall liker
    7.373
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Kanskje det hadde vært en idé å sortere bort de råtne kålhodene slik at ikke råten sprer seg til de friske?
    Desverre så er skolen slik innrettet i dag, at alle elever skal presses igjennm et treårlig forløp på videregående, uansett om vedkommende er motiver eller ikke, og uansett om vedkommende har forutsetnnger for å klare dette.

    Når folk som er nesten ikke kan norsk, og kan dårlig lese eller skrive, og/eller knapt kan regne 2+2, settes til å følge vanlig studieforløp, så sier det seg selv at utbyttet blir null, eleven kjeder seg, og i de tilfeller der vedkommende er tilstede, bare kjeder seg og finner på tull.

    Johan-Kr
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Med en slik virkelighetsforståelse eller mangel på sådan er det hvertfall helt uinteressant for meg å delta i diskusjonen :)
    Som så ofte før, Cruiser har svaret. På alt!
    Du MÅ være lærer eller noe ligende! :)
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Unger i dag har særdeles liten respekt for noen!
    Spesielt lærere og de vet at ingen kan ta i de, så de utnytter dette til det fulle.
    Lærere er dessuten så forståelsesfulle at det nesten ikke går ann og dette skjønner også elever. Det blir også utnyttet til det fulle!

    Inntil lærere klarer å skape respekt i klasserommet, helst ved faglig dyktighet godt hjulpet av pedagokiske kvaliteter, så må de ha hjelp! For det er de færreste lærere som har denne auraen av respekt andre ser. Derfor må de ha muligheter til å "straffe" de som bryter normer og egler, de må kunne slå ned på mobbing og forstyrrelse og foreldrene må ta MYE større ansvar for sine barn. Kanskje må de også på banen om man ikke klarer å irettesette og guide en elev.

    Inntil lærere tar tilbake respekten i klasserommet, så vil dette bare bli verre og verre. Vi får også nye landsmenn som ikke har de samme normer og kultur, dette kommer til å merkes.


    PS: jeg vil heller ha en faglig dyktig sjef, enn en som tror han er det og bare er myndig!
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Merkelig at vi har alle disse problemene all den tid de forrige generasjonene var så overlegne :)
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.778
    Antall liker
    3.002
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg lurer av og til på hvor mange som egentlig ikke har den minste anelse om hvor mange ting som griper inn i skolehverdagen - og som ikke har så mye med det faglige å gjøre for kidsa. Men det påvirker i aller høyeste grad det som foregår, både læringen og undervisningen.
    Inneværende skoleår har så langt, uten konkurranse, vært det "tøffeste" og mest krevende av mine lærerår, og jeg er ikke av typen som feiger ut og feier ting under teppet når det dukker opp ting som andre kanskje ville sett på som "ubehagelig". Det er nok slik at det i alle yrker, også i skolen, finnes de som utelukkende opptrer litt for "politisk korrekt" - og som av den grunn aldri har utfordringer eller problemer å rapportere om.

    mvh
    Proffen
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Jeg pleier å se på undervisningen som en slags hobbygeskjeft jeg har drevet med ved siden av "alt det andre". Selv om det er det viktigste, man blir spist opp av alt annet som skal ordnes og diskuteres og krysses av.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.778
    Antall liker
    3.002
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Kunne lett ha skrevet bok om det jeg har opplevd og erfart dette skoleåret. Hadde gjerne blitt litt sånn x-files, ting som høres usannsynlig og kanskje utrolig ut, men som like fullt er sant!

    mvh
    Proffen
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Kunne lett ha skrevet bok om det jeg har opplevd og erfart dette skoleåret. Hadde gjerne blitt litt sånn x-files, ting som høres usannsynlig og kanskje utrolig ut, men som like fullt er sant!

    mvh
    Proffen
    En ting er sikkert: Mye rart som foregår rundt i de tusen hjem, som får konsekvenser for barnas oppførsel og læreres skolehverdag.

    Selv har jeg de siste årene hatt så mye kveldsarbeid at jeg innså tiden var inne for en endring - hva er 2.5 uker sommerferie når man jobber 6 av 7 kvelder resten av året?
     
    Sist redigert av en moderator:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Jeg er enig at praktisk erfaring i undervisningsrommet er viktig, men det vil man jo gradvis oppnå ved å jobbe uannsett hvilke skoleresultater man har.

    Personlig egnethet er også viktig, men vanskelig å sette tall på. Ser man bort i fra det burde det være en forutsetning å være best mulig kvalifisert i fagene man skal undervise i.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn