Politikk, religion og samfunn Dårlig kvalitet på norsk grunnskole?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.692
    Antall liker
    11.030
    Sted
    Trondheim
    En master skal da være en master, uansett om den er tatt ved NTNU eller en lærerhøgskole? Hvis det er forskjell på gradene bør de jo ha forskjellige navn? Våre kandidater havner nok i vgs.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.226
    Antall liker
    14.781
    Leser du sensorveiledningen vil du se at det faktisk er et stort poeng å regne riktig for poengberegningen, for topp score er det ved skumlesing av sensorveildningen viktigere å regne riktig enn å forklare fremgangsmåtene.
    Titta raskt på sensorveiledningen og oppgavene der det var spurt om tallinje, illustrasjoner og forklaringer sto det svart på hvitt at kun rett svar på matteoppgaven skulle belønnes med 0 poeng.
    Det varierer litt fra oppgave til oppgave. Men uansett -svarene på spørsmål rundt fremgangsmåte, elevfeil osv følger stort sett automatisk av å kunne regne. Å forklare hva elevene har tenkt feil osv er lekende lett om man har helt basal forståelse for elementære matematiske operasjoner som ganging, deling, brøkregning osv.

    eksempelvis

    brokfeil.JPG

    så ser man jo med en gang hva som er gjort feil her om man behersker brøkregning.

    Eller oppgaven "skisser hvordan du kan bruke tallinja til å finne svaret på 2.5*4.6 på tallinja" er heller ikke spesielt krevende å svare riktig på om man skjønner multiplikasjon, addisjon og sammenhengen mellom de to.

    Å levere tilfredsstillende svar på alle spørsmålene vedr fremgangsmåter, finne elevfeil osv osv uten å ha hatt et eneste minutt undervisning i hvordan undervise i matematikk burde være grei skuring så lenge man finner selve regneoppgavene enkle.
     
    Sist redigert:
    H

    Hardingfele

    Gjest
    ^ Nettopp. Grunnproblemene i hver oppgave i dette settet er uhyre enkle og fremgangsmåtene burde være overført til alle som ikke har betong mellom ørene på en uke.

    Ser at kunnskapsministeren får dumpekarakter i en regjeringsevaluering og at han kalles et rotehue.

    Alternativt: for dem som ønsker flere privatskoler er det et poeng å kunne vise til at offentlige skoler leverer sekunda vare til høyere utdanning.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.776
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Det blir jo bare tull å sitte og se på eksamensoppgaver som i eksempelet over, og så mene og synse - i alle fall så lenge man ikke er villig eller i stand til å se på sammenhengene som fører til de uønskede tilstandene. Det handler ikke bare om lærere eller "dumme" studenter, det handler bl a om et utdanningsløp som pga dårlig politisk håndverk og stadig reduksjon i krav, har gitt oss en grunnskole, en videregående utdanning og et høyere utdanningsløp a la det vi har i dag, det handler om dårlig kommunal styring av i utgangspunktet øremerkede midler, både til elever, lærere, videreutdanning og skolebygg, og det handler i langt større grad om betydningen og viktigheten av foreldrerollen ifht curlinggenerasjonen vi har i dag. Og det handler ikke minst om at man skal pakke alle så forbasket godt inn i bomull at de ikke blir "skadet i sinn og/eller sjel" av motgang og det å ikke prestere godt nok. Hvorfor i alle dager fjernet de konkurransen om plassene i videregående utdanning i -93? Det sier seg selv at ungdomsskoleelever som ikke må konkurrere, mister en sinnsykt viktig motivasjonsfaktor; nemlig muligheten til å selv være sin egen lykkes smed ifht å skaffe seg plass på ønsket studie, som i sin tur blir plass i ønsket yrke. Jeg bare undrer... Da jeg selv gikk ut av ungdomsskolen en gang på der herlige 80-tallet, var det om å gjøre å prestere godt nok/være god nok til at man fikk muligheten til å gjøre det man aller helst ville. Idag er tanken noooooget annerledes...... Og den gang var det slik som JEG mener det bør være; er man ikke god nok for A-laget, bør man enten akseptere dette og ta til takke med en plass på B-laget - eller så for elever, foreldre og lærere sammen jobbe ræven av seg for at man faktisk blir vurdert ifht en plass på A-laget. Sånn er det vel i arbeidslivet, i alle fall i privat sektor, og det er jo noe av det viktigste man kan utvikle bevissthet om blant de unge, håpefulle.
    Skal man få den ønskede endring og forbedring, må der nok en ganske radikal kursendring til, og det på flere fronter.
    At vi har en utdanningsminister som ikke er kjent for å være spesielt god i brøkregning, og som også feilaktig tror at en mastergrad automatisk gir bedre lærere, blir jo et tankekors, når man i neste omgang vet at kravene for å få en mastergrad med tiden vil måtte senkes, slik at mange nok kan bli klarert for yrkeslivet. Det er jo bare å lese boken "Skulen som forsvann" av Jon Hustad, så skjønner man så meget mere. Der har blitt begått kardinalfeil i Tigerstaden som er utilgivelige, og det har pågått lenge og så sakte at Ola Dunk ikke har vært våken nok til å reagere og protestere. Og de som har våget seg på å ymte frempå med en protest, har gjerne blitt avspist med kommentarer som at "man kritiserer ikke en statsråd"......
    Hustad påpeker kardinalfeilene og utviklingen vi i dag ser resultatet av, og han sparker både på de røde og de blå.
    Jeg har kolleger som har fått fyren i vrangstrupen, men det betyr jo i mine øyne at de ikke stiller seg likegyldige til kritikken han fremmer....og det er da enda godt - for da er det håp om at noe kan skje......
    Puh....det var godt å få det ut.

    I løpet av det gangne skoleåret har jeg langt på vei klart å snu en foreldregruppe til å spille på lag med meg/skolen, når det gjelder kravene til innsats, atferd, ansvar for elevenes eget læringsmiljø - men gud bevare meg det var en tungrodd prosess. Jeg mistenker at foreldrene gikk rundt og trodde at ting var rosenrødt, når det ikke var tilfellet i det hele tatt. Og tilstanden hadde trolig lite å gjøre med min og mine kollegers kvalifikasjoner eller undervisning å gjøre, for vi opplevde det samme som også før oss hadde blitt registrert - men dessverre ikke blitt tatt tak i på alvor. Men når min kollega, som er uhyre kompetent, kommer og sukker; "vet du, i dag gikk det 25 min før elevene var klare til å begynne læringsarbeidet", ja da skjønner man at man må gjøre noe. Selv opplevde jeg det ikke så heftig, men gud hjelpe meg som jeg var "på" hele tiden. Det var ikke rom for å puste rolig et sekund, man måtte være på allerten hver sekund, hver undervisningsøkt. Og da har jeg enda ikke vært inne på samspillsproblematikken mellom sterke personligheter blant elevene, en problematikk som i aller høyeste grad kunne vært unngått, dersom flere tidligere hadde gjort jobben sin, både på skolen og ikke minst hjemme. Heldigvis hadde jeg skoleledelsen og viktige foreldrerepresentanter i ryggen, men det tok 3-4 mnd før man begynte å se at felles fokus fra lærere og foreldre på elevenes arbeid, arbeidsmåter, arbeidsvaner, ansvaret for å gi medelever arbeidsro, innsats og forståelse av at dagens læring vil være gunstig for fremtiden, begynte å betale seg....

    mvh
    Proffen
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.723
    Antall liker
    8.152
    Torget vurderinger
    0
    I følge mine finske kolleger gjør man i Finnland også en del smått "lurt" i sammenheng med nasjonale tester. De dårligste elevene får med ulike kreative begrunnelser ikke være med på prøvene! I så fall er det ikke rart at landet skårer høyt! Pedagogisk bloddoping??
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.226
    Antall liker
    14.781
    I følge mine finske kolleger gjør man i Finnland også en del smått "lurt" i sammenheng med nasjonale tester. De dårligste elevene får med ulike kreative begrunnelser ikke være med på prøvene! I så fall er det ikke rart at landet skårer høyt! Pedagogisk bloddoping??
    angivelig vanlig i Oslo også, men dersom strides de involverte.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    I Kina jobber de som faen - klasker panna i bordplata kl. 23.00 og opp neste morgen til ny økt. Helgen går gjerne med til privatundervisning i tillegg. Vi snakker helt ned i barneskolen her. Har en stesønn som kom til Norge som 12-åring, ingen spesialundervisning der - rett inn på norsk skole fra dag en. Etter ett år var han suverent best i bl.a. matte, og holdt på å le seg i hjel av prøvene som ble gitt. Sier ikke at vi skal følge Kina - men det må da finnes mellomting.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    I følge mine finske kolleger gjør man i Finnland også en del smått "lurt" i sammenheng med nasjonale tester. De dårligste elevene får med ulike kreative begrunnelser ikke være med på prøvene! I så fall er det ikke rart at landet skårer høyt! Pedagogisk bloddoping??
    Det må jeg nesten se link til, siden det er helt motsatt hva man ellers får av opplysninger. Det brukes en god del ressurser på de svakeste i klassene.

    https://mikeastbury.wordpress.com/2015/09/01/lesson-plan-schools-in-finland/
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    I Kina jobber de som faen - klasker panna i bordplata kl. 23.00 og opp neste morgen til ny økt. Helgen går gjerne med til privatundervisning i tillegg. Vi snakker helt ned i barneskolen her. Har en stesønn som kom til Norge som 12-åring, ingen spesialundervisning der - rett inn på norsk skole fra dag en. Etter ett år var han suverent best i bl.a. matte, og holdt på å le seg i hjel av prøvene som ble gitt. Sier ikke at vi skal følge Kina - men det må da finnes mellomting.
    Vi burde gjøre som Finland, enkelt og greit, men prestisjetapet for alle som har rotet rundt med norsk utdanning vil være for høyt.

    image.jpg
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.723
    Antall liker
    8.152
    Torget vurderinger
    0
    I følge mine finske kolleger gjør man i Finnland også en del smått "lurt" i sammenheng med nasjonale tester. De dårligste elevene får med ulike kreative begrunnelser ikke være med på prøvene! I så fall er det ikke rart at landet skårer høyt! Pedagogisk bloddoping??
    Det må jeg nesten se link til, siden det er helt motsatt hva man ellers får av opplysninger. Det brukes en god del ressurser på de svakeste i klassene.

    https://mikeastbury.wordpress.com/2015/09/01/lesson-plan-schools-in-finland/
    Aha! Den gamle: "Finnes det ikke en link så er det ikke sant/har ikke skjedd!!"

    Når du forteller en "PC illiterate" som undertegnede hvordan man linker til en samtale mellom to kolleger på jobb så skal jeg gjøre det! :p
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    I følge mine finske kolleger gjør man i Finnland også en del smått "lurt" i sammenheng med nasjonale tester. De dårligste elevene får med ulike kreative begrunnelser ikke være med på prøvene! I så fall er det ikke rart at landet skårer høyt! Pedagogisk bloddoping??
    Det må jeg nesten se link til, siden det er helt motsatt hva man ellers får av opplysninger. Det brukes en god del ressurser på de svakeste i klassene.

    https://mikeastbury.wordpress.com/2015/09/01/lesson-plan-schools-in-finland/
    Aha! Den gamle: "Finnes det ikke en link så er det ikke sant/har ikke skjedd!!"

    Når du forteller en "PC illiterate" som undertegnede hvordan man linker til en samtale mellom to kolleger på jobb så skal jeg gjøre det! :p
    Det du påstår stemmer ikke. Det legges store ressurser i å få alle til å ta PISA-testen. Det har vært mange surmagede påstander fra andre land om juks, men fordi det er så ekstrem oppmerksomhet på Finland ville det vært veldig vanskelig å gjennomføre. Stakkars finnene har delegasjoner fra andre land permanent på plass - disse ønsker å læreav Finland.

    Det som er utslagsgivende for landets gode resultater er at alle ligger jevnt godt, ikke som du tror, at man luker vekk de dårligste.

    I Finland ser man opp til lærere, setter krav til utdanningen de får, betaler dem godt og gir dem betydelig handlefrihet. De er ikke detaljstyrt slik våre er, blant annet.

    Det er jo litt av en påstand du kommer med. Kanskje få frem litt bedre dokumentasjon enn "noe jeg har hørt".

    Se punkt 1 her:

    https://fillingmymap.com/2015/06/08/the-three-real-reasons-for-finlands-high-pisa-scores/
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.723
    Antall liker
    8.152
    Torget vurderinger
    0
    I følge mine finske kolleger gjør man i Finnland også en del smått "lurt" i sammenheng med nasjonale tester. De dårligste elevene får med ulike kreative begrunnelser ikke være med på prøvene! I så fall er det ikke rart at landet skårer høyt! Pedagogisk bloddoping??
    Det må jeg nesten se link til, siden det er helt motsatt hva man ellers får av opplysninger. Det brukes en god del ressurser på de svakeste i klassene.

    https://mikeastbury.wordpress.com/2015/09/01/lesson-plan-schools-in-finland/
    Aha! Den gamle: "Finnes det ikke en link så er det ikke sant/har ikke skjedd!!"

    Når du forteller en "PC illiterate" som undertegnede hvordan man linker til en samtale mellom to kolleger på jobb så skal jeg gjøre det! :p
    Det du påstår stemmer ikke. Det legges store ressurser i å få alle til å ta PISA-testen. Det har vært mange surmagede påstander fra andre land om juks, men fordi det er så ekstrem oppmerksomhet på Finland ville det vært veldig vanskelig å gjennomføre. Stakkars finnene har delegasjoner fra andre land permanent på plass - disse ønsker å læreav Finland.

    Det som er utslagsgivende for landets gode resultater er at alle ligger jevnt godt, ikke som du tror, at man luker vekk de dårligste.

    I Finland ser man opp til lærere, setter krav til utdanningen de får, betaler dem godt og gir dem betydelig handlefrihet. De er ikke detaljstyrt slik våre er, blant annet.

    Det er jo litt av en påstand du kommer med. Kanskje få frem litt bedre dokumentasjon enn "noe jeg har hørt".

    Se punkt 1 her:

    https://fillingmymap.com/2015/06/08/the-three-real-reasons-for-finlands-high-pisa-scores/

    Når du sier det så.......:p

    Jeg har tre finske kolleger. En har ikke barn i skolealder, men begge de to andre som har hatt barn i finsk skole sier det samme...? Dårlige elever blir ikke med på prøvene er det de sier. Jeg skal selvsagt fortelle dem at du vet bedre enn hva de selv har erfart. Jeg har aldri satt mine ben i en finsk skole og kan ikke engeng banne på språket så jeg kan intet annet gjøre enn å høre på det de sier de som har erfaringene.

    Men det var da godt å høre at du vet at det ikke er slik.

    Trodde de var troverdige folk, trivelige er de i alle fall, men når de begge er notoriske lønghalser....................?? !!
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    Vi burde bli bedre til å opplyse barn/ungdom at kun en av 10.000 blir en Bjørgen eller Norsug, og at ikke alle kan synge eller danse seg gjennom livet heller.
     

    The Gunner

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    10.265
    Antall liker
    18.865
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7

    The Gunner

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    10.265
    Antall liker
    18.865
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Vi burde bli bedre til å opplyse barn/ungdom at kun en av 10.000 blir en Bjørgen eller Norsug, og at ikke alle
    kan synge eller danse seg gjennom livet heller.
    Men vi har derimot alle disse grundere, som Thorn og Røkke, som forteller at utdanning er bortkastet tid. Sats heller på å bli millionær. Også har visstnok hele 40% (eller var det 60%) av disse vellykkede menneskene dysleksi også.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    Fornuftig og relevant utdanning er ALDRI bortkastet. Du bærer det med deg hele livet og er til utrolig god hjelp og nytte i hverdagen også, det er bare ikke alltid en tenker over det. Matematikk, fysikk, kjemi, språk, økonomi. historie...musikk (!) bare å velge. Å la være å bygge sin egen kunnskapsballast og heller stole på at den ligger i en nettsky,,,,, vel vel.

    Dersom folk som Thon og Røkke virkelig har sagt/mener at utdanning er borkastet da er jeg ikke mye imponert. Lurer på hva Røkke skulle tjent pengene sine på dersom han ansatte mennesker UTEN utdanning i Aker Solution?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.723
    Antall liker
    8.152
    Torget vurderinger
    0

    På tide at vi slutter å gi medaljer og premier til Northug og Bjørgen! Det bør innføres et system der de beste ikke belønnes men der man får "deltakermedalje"!
    Northug og Bjørgen deltar i konkurranser, det gjør ikke barn på ungdomskolen.
    Kanskje på tide at vi lærer ungene våre at livet ikke er noe annet enn en eneste lang sammenhengende konkurranse. Og når vi er i gang bør de også få lære seg at livet heller ikke på noen som helst måte er rettferdig! Og får du deg en "på tygga" av livet, er det kun en ting som gjelder: "Suck it up and keep going"!

    De som lærer det tidlig har en kjempefordel i forhold til de som tror livet er en form for utvidet SFO!
     

    The Gunner

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    10.265
    Antall liker
    18.865
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Fornuftig og relevant utdanning er ALDRI bortkastet. Du bærer det med deg hele livet og er til utrolig god hjelp og nytte i hverdagen også, det er bare ikke alltid en tenker over det. Matematikk, fysikk, kjemi, språk, økonomi. historie...musikk (!) bare å velge. Å la være å bygge sin egen kunnskapsballast og heller stole på at den ligger i en nettsky,,,,, vel vel.

    Dersom folk som Thon og Røkke virkelig har sagt/mener at utdanning er borkastet da er jeg ikke mye imponert. Lurer på hva Røkke skulle tjent pengene sine på dersom han ansatte mennesker UTEN utdanning i Aker Solution?
    Noen eksempler i farta

    RØKKE , THON - Norges rikeste har ikke utdannelse

    Thon: - Du trenger ikke utdanning for å lykkes - Næringsliv - E24
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    Slike mennesker burde vite bedre og ta litt mer ansvar.
     

    The Gunner

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    10.265
    Antall liker
    18.865
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7

    På tide at vi slutter å gi medaljer og premier til Northug og Bjørgen! Det bør innføres et system der de beste ikke belønnes men der man får "deltakermedalje"!
    Northug og Bjørgen deltar i konkurranser, det gjør ikke barn på ungdomskolen.
    Kanskje på tide at vi lærer ungene våre at livet ikke er noe annet enn en eneste lang sammenhengende konkurranse. Og når vi er i gang bør de også få lære seg at livet heller ikke på noen som helst måte er rettferdig! Og får du deg en "på tygga" av livet, er det kun en ting som gjelder: "Suck it up and keep going"!

    De som lærer det tidlig har en kjempefordel i forhold til de som tror livet er en form for utvidet SFO!
    Fair points. Men inntil vi gjør grunnskolen til et stevne, så er det problematisk å opptre som om det er en konkurranse.

    Og når det skjer, at vi lovfester grunnskolen for å være et stevne, så kan vi samtidig opplyse de som har lærervansker, de som jobber og jobber uten å oppnå noe annet enn karakter 3, de som har en eller annen diagnose, de som ikke har oppegående og omsorgsfulle foreldre som hjelper og støtter dem, at de er dømt tapere i rotteracet.

    - "In your face; Suck it up and keep going, losers!":mad:
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.723
    Antall liker
    8.152
    Torget vurderinger
    0
    Realiteten er jo, om vi skal være helt ærlige, at de som har lærevansker eller en diagnose er "dømt" til å tape i rotteracet hvis de ikke har foreldre med over gjennomsnittet forståelse, kunnskap og ressurser til å stille opp!

    Har aldri påstått at det ligner på å være rettferdig, men det beste en skoleunge kan håpe på er at vedkommende har foreldre som vet at de bør og som har kunnskapen som trenges for å hjelpe avkommet gjennom skolen. Og så finnes det selvsagt de som er så heldige at de har vunnet i livets lotteri når de har fått en eller flere lærere som har et talent/kall som gjør at de blir DEN personen i et barns liv som kan utgjøre den store forskjellen! Slike lærere fines, har hatt et par av dem selv som lærere, men de er ikke for mange i den norske skolen.
     

    The Gunner

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    10.265
    Antall liker
    18.865
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har undervist i "fattige" bydeler og i rikmannstrøk. Nei, det finnes ikke rettferdighet, det kan jeg love deg. Blir bare trist av å tenke på hvordan det skjeve utgangspunktet er med å legge grunnlaget for hvor man mest sannsynlig ender opp senere i livet. Skjevt fra vuggen til graven.

    For min del ender vår lille diskusjon her, Spiralis, siden jeg ser at vi er vidt forskjellige og uenige. Og jeg tror ikke videre ordvekslinger forandrer på det. Jeg har nok fremlagt mitt ståsted og mine meninger, og ser ingen behov å gjenta meg selv.
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    Skeiserenn (Olav H. Hauge)

    Du startar i lag med storskridaren.
    Du veit du ikkje kan fylgja han,
    men du legg i veg
    og brukar all di kraft
    og held lag ei stund.
    Men han glid ifrå deg –
    glid ifrå deg, glid ifrå deg –
    Snart er han heile runden fyre.

    Det kjennest litt skamfullt med det same.
    Til det kjem ei merkeleg ro yver deg,
    kan ikkje storskridaren fara!
    Og du fell inn i di eigi takt
    og kappestrid med deg sjølv.
    Meir kan ingen gjera.
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Privatøkonomi og kosthold bør dukke opp på timeplanen ganske kjapt!
    Og MERE gym!
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.226
    Antall liker
    14.781
    Tittet kjapt på listene fra samordna opptak og det ser ut som at kravet for å komme inn på allmennlærer fortsatt i praksis er å ha bestått videregående skole, i alle fall om man utviser noe fleks på studiested.
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Tittet kjapt på listene fra samordna opptak og det ser ut som at kravet for å komme inn på allmennlærer fortsatt i praksis er å ha bestått videregående skole, i alle fall om man utviser noe fleks på studiested.
    Det lover jo godt. Reform 2080?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    https://www.utdanningsnytt.no/nyhet...000-sokere-er-ukvalifisert-til-larerstudiene/

    Flere enn 7000 søkere er ukvalifisert til lærerstudiene

    Det er fortsatt ledige studieplasser på lærer- og barnehagelærerstudiene, men flere tusen søkere er ikke kvalifisert.

    Storveis! Det er jo egentlig en fordel at læreren har litt mer kunnskap enn elevene.
    Du tenker pedagogen selv må inneha dette "høyere nivået" elevene skal løftes mot? :D
     

    Pommeroy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.05.2012
    Innlegg
    789
    Antall liker
    353
    Nårsk grunnskole var helt perfekt! Jei likte da vi dro på tur å spiste pølser i skogen!
    Minner meg litt om femteklassingen som fikk i oppgave å skrive stil om hva han gjorde på lørdag og søndag.
    Det løste han elegant i form av en enkelt setning som lød som følger:
    - I helgene slaper jeg av.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn