Audiophile-Arve skrev:
Trur du har funne tak i noko av det verste i vår tid, Vrede. Og denne kunnskapsløysa, og verre; den manglande respekten for kunnskap, trur eg på litt sikt vil føre oss inn i ei av dei større katastrofene vi kan tenkje oss. Den einaste måten å bu seg på, er å satse knallhardt på opplæring av neste generasjon.....
(kanskje eg skal etterutdanne meg til dommedagsprofet?)
Her må jeg si meg enig. Kanskje noe av det viktigste skolen kan formidle utover ren fagkunnskap er evnen til å identifisere og kategorisk avvise propaganda, religion, reklame, snåseri, overtro og ideen om at bare mange nok er overbevist så må noe være riktig.
Klarer man å skape et sinn som har gode verktøy for å takle slike angre på dem, så er vi på god veil til å utvikle sunne tenkende individer.
Religion, lydighet og arbeidsevne er alt som kreves av den oppvoksende generasjon av de konservative. Da får deres overordnede nyttige ressurser de kan forbruke.
Når det kommer til disiplin i skolen er det vel en variant av dette som bør fremheves. Selvdisiplin. Dette bør være tilstrekkelig for ro og orden i en undervisningssituasjon, men krever ikke underdanighet og selvutslettende autoritetsdyrkelse.
Det som virkelig trekker resultatene i skolen sammen er at undervisningsgrupene utelukket er basert på alderstrinn og ikke på ferdigheter og evner. Det skaper en trist middelmådighet når både de evneveike, sosiale tilfeller og de geniale skal gå gjennom samme pensum, på samme tid. Skolen behøver en separasjon på så tidlig nivå som mulig der man får undervisning ut i fra behov og ferdighet og ikke for at sosialistisk likhetstyranni der middelmådighet er kongen på haugen. Man ødelegger skolgangen for de flinke og kaster bort årevis av deres tid, gjør dem umotivert og skusler bort ressurser for landet. Samtidig stjeler man fra gjennomsnittelevenes tid ved å bruke unødvendig mye av deres ressurser og tid på de evneveike og dem som er så sosialt utilpass at de burde vært på institusjon og ikke i en vanlig skole.
Jeg håper inderlig at vi får en kraftig fremvekst av private skoler med et mer menneskelig syn på elevene, som behandler dem som individer og tilrettelegger deres undervisning på et personlig plan og ikke fra en kommunistisk lærebok i tvingen likhetsideologi.