Politikk, religion og samfunn Dårlig kvalitet på norsk grunnskole?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • V

    vredensgnag

    Gjest
    Ganske enig i at det ikke er privatskoler som er løsningen. Holdningsendring er det som kreves. Som forelder har man feilet ganske grundig om man ikke har fått avkommet til å forstå verdien av å bli godt utdannet, så man mestrer teoretiske eller praktiske utfordringer.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Diplomatiske vendinger er tåkesnakk når man skal definerer problemene. Diplomati kan brukes i neste steg når man skal overtale politikere til å tro at de nødvendige løsningene er deres egne ideer og tanker.

    Den uten tvil største hindre for en bedre skole er dogmatiske forstillinger fra utdaterte modeller, modeller som ikke tar hensyn til elever som mennesker og individer. Modeller som kun forholder seg til statistikk og økonomi.

    Diplomati er i det store og hele bare å kjøpe seg tid med velformulert tomsnakk, slik at man får rustet opp før de nødvendige konfrontasjonene, eller true motstanderen til underdanighet,

    En storstilt satsing på private sekulære skoler med fokus på fagkunnskap og personlig utvikling er en god vei å gå. Så får den offentlige skolen heller beste som en oppsamlingsplass for de mindre begavede, fattige, språkløse og utilpassede. Så får man sørge for at man har spisskompetanse for å hjelpe disse individene maksimalt også. For de behøver en helt annen undervisning enn hardt arbeidende veltilpassede elever og studenter.

    Inndeling i fagene i forskjellige ferdighets- og fordypningsnivåer nivåer er også en svært god vei å gå. Det britiske systemet med O-levels og A-levels er et eksempel til etterfølgelse.

    http://en.wikipedia.org/wiki/General_Certificate_of_Education

    Den norske skole er i dag en hyllest til det middelmådige, til felles minste multiplum. Det er trist, for det er å stjele år av tid fra elever som ellers ville nådd mye lengre etter skolegangen.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.854
    Antall liker
    8.163
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Deffe skriv:
    Diplomatiske vendinger er tåkesnakk når man skal definerer problemene. Diplomati kan brukes i neste steg når man skal overtale politikere til å tro at de nødvendige løsningene er deres egne ideer og tanker.
    ==>Unge mann, det ser i høgste grad ut som du treng litt pedagogisk trening. Eg vil tilrå innføring i "ingen-taper-metoden" som ein start.

    Den uten tvil største hindre for en bedre skole er dogmatiske forstillinger fra utdaterte modeller, modeller som ikke tar hensyn til elever som mennesker og individer. Modeller som kun forholder seg til statistikk og økonomi.
    ==>Eller bastante besserwisserar som kjem her og kjem her.

    Diplomati er i det store og hele bare å kjøpe seg tid med velformulert tomsnakk, slik at man får rustet opp før de nødvendige konfrontasjonene, eller true motstanderen til underdanighet,
    ==>Korleis i allverda kan du vite det?

    En storstilt satsing på private sekulære skoler med fokus på fagkunnskap og personlig utvikling er en god vei å gå.
    ==>Jaja. Kva slags fagkunnskap, og kva personleg utvikling? Er det råd å få nokre hint om fagplanene du ivrar for?

    Så får den offentlige skolen heller beste som en oppsamlingsplass for de mindre begavede, fattige, språkløse og utilpassede.
    ==>Som skal arve verda....medan privatskuleelevane dine skal verte den teknokratiske elite som skal ha all makt, reknar eg med?

    Så får man sørge for at man har spisskompetanse for å hjelpe disse individene maksimalt også. For de behøver en helt annen undervisning enn hardt arbeidende veltilpassede elever og studenter.
    ==>Flott. Og kvar skaffar vi så slik spisskompetanse? Tenkjer du på nokre få, diagnostiserte elevar, eller snakkar du om det store fleirtal gjennomsnittselevar?

    Inndeling i fagene i forskjellige ferdighets- og fordypningsnivåer nivåer er også en svært god vei å gå.
    ==>Vi prøvde kursplansystemet i mi tid som elev. Funka ikkje.

    Det britiske systemet med O-levels og A-levels er et eksempel til etterfølgelse.
    ==>For britane gjer det så veldig bra skulemessig?

    Den norske skole er i dag en hyllest til det middelmådige, til felles minste multiplum. Det er trist, for det er å stjele år av tid fra elever som ellers ville nådd mye lengre etter skolegangen.
    ==>Det brukast for lite ressursar på norsk skule. Sjølv om vi absolutt kunne hatt betre resultat innan visse felt, er her ein del ting vi gjer veldig bra også. Den sosiale kompetanse er nok den viktigaste mennesklege kompetanse - grunnlaget for alt anna menneskleg. Og her gjer vi det retteleg bra.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.004
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Moderniteten og historieløsheten går hånd i hånd. Historievitenskapen (og mye av humaniora) har som oppgave å bevare dette nesten som en kompensasjonsøvelse.

    Det er ikke bare mennesker som tar rettigheter som en selvfølgelighet (og glemmer ut at alt slikt er ikke bare resultat av en kamp, men krever den vedvarende kamp), men også religionskritikerne som nesten tror vi er født som ateister og som ikke ser hvordan religionen selv er et moment på veien til sin (religionens) egen avskaffelse.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.256
    Antall liker
    10.275
    Sted
    Trondheim
    Jeg gikk også på skolen da man hadde kursplandeling, og jeg har aldri kjent meg igjen i beskrivelsene av hvor ille det var. Jeg syns det fungerte veldig bra. Noe vi ser i skoler som har videreført det, men med et annet navn. Vi har en skole her i Trondheim som deler elevene inn i faglig nivå i matematikk og har forskjellig undervisning for de forskjellige nivåene. Denne skolen holdes ofte frem som et eksempel til etterfølgelse fordi det fungerer svært godt. De har altså beholdt kursplansystemet i matematikk, men de kaller det noe annet.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.854
    Antall liker
    8.163
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    otare skrev:
    Jeg gikk også på skolen da man hadde kursplandeling, og jeg har aldri kjent meg igjen i beskrivelsene av hvor ille det var. Jeg syns det fungerte veldig bra. Noe vi ser i skoler som har videreført det, men med et annet navn. Vi har en skole her i Trondheim som deler elevene inn i faglig nivå i matematikk og har forskjellig undervisning for de forskjellige nivåene. Denne skolen holdes ofte frem som et eksempel til etterfølgelse fordi det fungerer svært godt. De har altså beholdt kursplansystemet i matematikk, men de kaller det noe annet.
    Gjekk du på 3 3 3 2 ?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.256
    Antall liker
    10.275
    Sted
    Trondheim
    Ja, men det var mange i klassen som ikke gjorde det, og vi opplevde ingen skiller mellom de med høyeste kursplan og de med lavere. Klassen var klassen - at vi ble skilt i noen fag spilte ingen rolle. Mange av de jeg var sammen med i friminuttene og på fritiden hadde ikke høyeste kursplan.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.693
    Antall liker
    3.336
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har ikke lest gjennom hele tråden her, så jeg har sikkert gått glipp av mange gode poenger. Likevel tør jeg å dele litt av mine erfaringer på området. Jeg har selv studert ved flere utenlandske institusjoner og har barn som har gått på utenlandske privatskoler og i norsk grunnskole.

    Norsk skole er mindre faktaorientert/puggeorientert en det jeg har sett utenlands. Det er lett og måle, og blir derfor raskt brukt til å nedvurdere kvaliteten i den norske skolen. Imidlertid har de et godt fokus på sosial forståelse, utvikling av relasjoner og egen kritisk vurderingsevne. Dersom jeg måtte velge mellom at mine barn skulle bli så smarte som mulig eller å bli gode medmennesker - da velger jeg det siste!
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.854
    Antall liker
    8.163
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det var iallfall mange som det ikkje gjekk så bra med av dei som tok lågaste kursplan, sjølv om dei gjerne fekk seg jobb i industrien. I dag ville det vore direkte taparutdanning, ettersom vi ikkje har så mange arbeidsplassar der ein kan klare seg med tilnærma inga utdanning. Lærlingar må ha eit par år på vg før dei slepp til, og fiskebåtane fyllest opp med russiske fiskarar.
    Når det er sagt, er det heilt klart betre å undervise ei klasse der alle er motiverte for faget, eller i det minste er innstilte på å jobbe og halde kjeft. Men du treng berre eitt råte egg for å øydelegge omeletten. Vi har vel større utfordringar enn nokonsinne når vi skal differensiere eit individuelt opplegg for alle. Det skjer berre ikkje - med 30 elevar i klassen må du gje elevane nokre alternativ som dei sjølve går etter. Vi lagar IOP (individuell opplæringsplan) for dei elevane som har einskildvedtak, men dette er svært få - berre aktuelt for dei som har diagnose.

    Ein av grunnane til at det gjekk som det gjekk
    Eg har sett årsplansystemet for montessoriskulane, som eg likar godt. Dette er ikkje mykje brukt i offentleg skule, men kvifor ikkje? Elevane har eit "kunnskapshjul" der det var lista opp alt dei skulle lære. Så var det laga planer for kva dei skulle arbeide med (Montessori-læremidla er svinaktig gode, men forferdeleg dyre, og så må du vere "sertifisert" for å få kjøpe dei. Sjølvinstruerande og tilpassa at elevane einskildvis skal arbeide med dei) Elevane er også sosialiserte til å vere stille, gå til det aktuelle, ledige læremiddel, ta dette til arbeidsstad, gjere jobben individuelt, notere at ein har gjort seg ferdig, og sette læremiddelet attende på plass, klar til neste brukar. Ein brukar sjølvsagt ikkje dette heile tida, men læraren vert frigjort til å jobbe med ein liten del av klassen med anna undervisning. Fantastisk fint for å få tid til å fylgje opp elevar, og Maria Montessori fekk også massevis av "spesialelevar" gjennom systemet sitt integrert og sosialisert saman med dei andre elevane - det vert sagt at ho åleine kunne ha 100 elevar på ein gong (det skulle dei med ansvar for skulebudsjetta visst) Dette er svært god organisering av timane, men betingar altså denne sosialiseringa fyrst.

    Sjølv har eg arbeidd om lag halve karrieren i aldersblanda skular, små grendaskular der dei ulike årstrinna gjekk i same klassegruppe. Der eg var i fyrstninga, gjekk 1-2-3.klasse i småskulen, medan 4-5-6 var storskulen. To klassar, og totalt under 30 elevar. Fast regelverk for dette - hadde du 31 - 48 elevar, skulle skulen delast i tre klassar.. Systemet var svært bra når det var etablert, slik det alltid var i gamle dagar, for slik har vi drive skule i distrikta "alltid" (vi hadde omgangsskule før 1860, men det kan vi snakke om ein annan gong).

    Elevane som kom inn i 1.kl kunne ha eldre sysken som hadde gjeve dei informasjon om kva dette gjekk ut på. Var dei heldige, hadde dei kanskje ei storesyster i 3.klasse. Iallfall eldre kjenningar. Dei var lengst nede på rangstigen, men ikkje meir enn eit år, då dei vart 2.klassingar og måtte ta omsyn til dei som var yngre. Men no hadde dei prøvd det sjølve, og utvikla ein heilt naturleg empati med dei nye fyrsteklassingane. Og neste år, då dei var "kongar på haugen" i tredje klasse, hadde dei lært alt om ansvar, og korleis ein skulle te seg. Dei tre neste åra fekk dei ein repetisjon av dette systemet, og kunne reise til ungdomsskulen i kommunesenteret med større sosial kompetanse enn sine nye klassekameratar.

    På den store, moderne sentrumsskulen hadde laupet vore ganske annleis. Dei fleste elevane hadde gått i barnehage saman, og dei sosiale relasjonane hadde etablert seg der. Cristian og Ronny hadde alt før skulestart etablert seg som dei dominerande og merknadskrevjande i fyrste klasse. Klassen definerte seg før haustferien i fyrste klasse, og endra seg ikkje før ulik fysisk modning gjorde at mobbeoffer-Marius vart fysisk større enn dei to plageåndene sine (men då var det gjerne for seint - gamle mønster var etablerte. Lyttepensum i musikk: Salhus-vinskvetten: "Ronnyen og Kveitebollen")

    Så kom fyrste skulereform. Mønsterplanen av 1987. Dette var Kjell Magne Bondevik sin plan. Og her gjorde han sin beste jobb som politikar. Denne opna for grendaskulepedagogikken, og førte også til mykje bevisstgjering rundt arbeidsmåtane i dei små skulane. Det starta eit stort arbeid med å systematisere og dokumentere arbeidsmåtane, men det stoppa fort opp...

    Den store feilen vart nemleg også gjort denne tida. I frå eit tungrodd, statisk og regelstyrt system der kommunane fekk ein nøyaktig kronesum som skulle brukast på talet på skular, talet på elevar og framlegg til minstekravsliste (har dukka opp slikt framlegg heilt sidan normalplanen av 1939, men det har aldri vorte vedtatt - altfor dyrt), gjekk ein no over til nytt, kommunalt inntektssystem. I lokaldemokratiet sitt namn vart det no opp til dei lokale politikarar å bestemme over heile pengesekken. Kommunane fekk ein stor sekk pengar, og med det ansvar for å fordele det sjølve mellom skule, helsevesen, vedlikehald og andre kommunale oppgåver. Staten skulle ikkje detaljstyre lenger, og alle ropte hurra. Det fylgde også med ein god slump pengar i 1986 og 1987, slik at alle vart fornøgde. Og det er gjennomgåande siste gong det var satsing på skuleverket i Noreg. Seinare budsjett auka ikkje i takt med utgiftsnivået (det gjorde heller ikkje lærarlønningane), og kommunepolitikarane måtte prioritere. Og kva prioriterast av folk som ligg og døyr og ungar? Rundomkring her var det iallfall ikkje ungane. Sidan 1986 har meir enn 1200 skular - over 1/4 av norske skular vorte lagde ned. Nokre få av naturleg utvikling, men hovuddelen ut frå økonomiske vurderingar. Og det trass i at m.a. skulesjefen i Bremange har dokumentert at samfunnet ikkje sparar noko på skulesentralisering. (for å seie det flåsete; ein overfører pengane frå lærarane til bussjåførane og fysioterapeutane).

    I det siste snakkast det om skulekvalitet, at desse små skulane bør leggjast ned, og ungans skyssast inn til skikkelege, fulldelte skular. Dei har fleire argument fordi
    Miljøa der i utkantane er for små.
    Vel, den sosiale kompetansen elevane utviklar på små skular er dokumentert til å vere betre enn på store. Det har med relasjonssystemet å gjere. I friminutta på små skular er det fellesaktivitetar, der dei aller fleste anten tek del, eller forheld seg til nesten heile tida. På dei store skulane er det dei flinke elevane som pantar ballbingen. Er du i ballbinge, er du på utstilling. Og dersom du ikkje har høg status, kan du ikkje tillate deg å skyte bom når det skal siktast på mål. Er du anerkjent som flink, ropar alle "synd" når du bommar, men har du ikkje denne statusen, ropar dei i staden "idiot". Dei gongane ein av dei to-tre inspiserande lærarane observerer dette, vert det av og til påtala, av og til notert på ein gul lapp til kontaktlærar, men også av og til ignorert. Så når du har fått "idiot" etter deg nokre gongar, held du deg unna bingen. Då vert du heller ikkje betre å skyte på mål...

    Faktisk er det i ein skule med 12 elevar høve til 144 relasjonar, som er langt meir enn kva sjølv dei mest overaktive greier å hanskast med... og om du er på den store skulen, skal du studere i friminutta kor mange som går åleine, eller som går to og to saman. Desse siste er heldige, som har ein bestevenn i same situasjon (eller i det minste er på same statusnivå). Men dei er i faresonen likevel. For det dei pratar om, er dei andre -dummingane. Teite lærarar, teit skule, teite dei andre.. det er fort negativisme som utviklar seg. På den vesle skulen, er ein avhengig av at alle er med for å få til god gruppedynamikk. Eg var ein gong på ein skule som var så liten at det berre var ein fyrsteklassing. Eg såg at han eigentleg ikkje ville sparke fotball, men dei andre ville ha han med, fordi laga vart så teite om det ikkje var med ein til gut....han vart som oftast med, men stilte då krav om at dei skulle leike ein annan leik neste friminutt. Så fekk han vilja si - og dei i storskulen måtte jenke seg litt iallfall, og gjerne halde på med ein annan leik ei stund.

    Den faglege kompetansen i små skular vert avgrensa, fordi det må vere så få lærarar der.
    Det er rett, er det fire lærarar på ein skule, skal det alvorleg mykje til før ein har mastergradsnivå i norsk, matte, engelsk, naturfag, samfunnsfag, og dyktige læararar innan mat-og-helse, kroppsøving, musikk, kunst-og-handverksfag, og gjerne litt kompetanse i dei åtte nye valfaga som innførast for 8 klasse til hausten. Normalt har du kanskje 4 - 6 årseiningar i eit slikt kollegium, og det vil sannsynlegvis vere knapp kompetanse innan eitt eller to fag. Men det er faktisk inga katastrofe. Skulen fungerer ofte svært bra likevel. Eg har sett fleire døme på skular der lærarane har ganske lite (eller i eitt tilfelle er fullstendig blotta for) formalkompetanse i eit fag der dei skårar svinaktig høgt på nasjonale prøver. Sjølv om det ikkje akkurat kan seiast å vere ei ulempe å ha fagleg ballast (det er eit stort pluss, har eg sjølv erfart), er det ikkje ein spesielt stor suksessfaktor for gode resulat.

    Det er dyrt å drive små skular. Det må vedlikehald av bygningar, og ein del basisinvesteringar som kjem relativt få elevar til gode.
    Det kan vere, men når vi ser kor lite som totalt brukast på skuleverket for tida, er det påfallande kva dette norske samfunnet ikkje har råd til å koste på framtida sine generasjonar....
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.854
    Antall liker
    8.163
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Kalle Klovn skrev:
    Jeg har ikke lest gjennom hele tråden her, så jeg har sikkert gått glipp av mange gode poenger. Likevel tør jeg å dele litt av mine erfaringer på området. Jeg har selv studert ved flere utenlandske institusjoner og har barn som har gått på utenlandske privatskoler og i norsk grunnskole.

    Norsk skole er mindre faktaorientert/puggeorientert en det jeg har sett utenlands. Det er lett og måle, og blir derfor raskt brukt til å nedvurdere kvaliteten i den norske skolen. Imidlertid har de et godt fokus på sosial forståelse, utvikling av relasjoner og egen kritisk vurderingsevne. Dersom jeg måtte velge mellom at mine barn skulle bli så smarte som mulig eller å bli gode medmennesker - da velger jeg det siste!
    Såg ikkje det du skreiv før eg hadde lasta inn dagens preike, men eg er heilt einig med deg. Og eg må fortelje deg noko "hemmeleg"; det er sjeldan du vert så oppmuntra som lærar som når du ser ein gjennomsnittselev gjere sitt aller beste, og langt på veg lukkast. Og ein vert veldig oppgidd over smartassane som ikkje gidd fylgje med eller gjere leksa si, sjølv om dei har gode evner og skårar høgt på ymse kartleggingar. Men det meste har si forklaring, og læraren ser ikkje heile bildet - vi har elevane frå kl 0830 til 1420, og det som skjer utanom desse tidene, er det vanskeleg å forholde oss til...
     

    Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.300
    Antall liker
    21
    Kalle Klovn skrev:
    Jeg har ikke lest gjennom hele tråden her, så jeg har sikkert gått glipp av mange gode poenger. Likevel tør jeg å dele litt av mine erfaringer på området. Jeg har selv studert ved flere utenlandske institusjoner og har barn som har gått på utenlandske privatskoler og i norsk grunnskole.

    Norsk skole er mindre faktaorientert/puggeorientert en det jeg har sett utenlands. Det er lett og måle, og blir derfor raskt brukt til å nedvurdere kvaliteten i den norske skolen. Imidlertid har de et godt fokus på sosial forståelse, utvikling av relasjoner og egen kritisk vurderingsevne. Dersom jeg måtte velge mellom at mine barn skulle bli så smarte som mulig eller å bli gode medmennesker - da velger jeg det siste!
    Jatakk begge deler,jeg skal nok klare å oppdra barne mine til å blir gode mennesker, så får skolen på ta seg å gi dem kunnskap. Slik det er idag er det slik at vi foreldre må gjøre begge deler,mens skolen kun er en oppbevaringsplass..

    Kunnskapløsheten og slappe krav til oppførsel holdninger og prestasjoner forplanter seg helt opp til "universitet" .Jeg bruker hermetegn fordi mange av de høyskolene som er omdøpt til universitet i realiteten er noe langt fra å være det. Til og med høyskolen er fusjonert og ødelagt, feks er Høysolen i Oslo er en vits.

    Norsk skole er nok bedre tilpasset de svake elevene nå enn før (ref dysleksi osv) og forstå barns behov , men samtidig har man mistet mye ved å både senke faglige krav og kvaliteter samt å teoretiskere og intellektualisere i stykker yrkesfagene.
    Resulatet er at både teorisvake og evt praktiske elever og akademisk sterke elever står dårligere rustet til å møte yrkeslivet og samfunnets krav.

    Summen av dette er at foreldrens utdanning, nivå og folkevett betyr mye mer enn før for barnas fremtidsmuligheter. Stikk i strid med hva dem sosialdemokratiske skolevesenet vi har i Norge ønsker å oppnå

    sleiven
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.854
    Antall liker
    8.163
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Sleiven skrev:
    1. Jatakk begge deler,jeg skal nok klare å oppdra barne mine til å blir gode mennesker, så får skolen på ta seg å gi dem kunnskap. Slik det er idag er det slik at vi foreldre må gjøre begge deler,mens skolen kun er en oppbevaringsplass..

    2. Kunnskapløsheten og slappe krav til oppførsel holdninger og prestasjoner forplanter seg helt opp til "universitet" .

    3. Jeg bruker hermetegn fordi mange av de høyskolene som er omdøpt til universitet i realiteten er noe langt fra å være det. Til og med høyskolen er fusjonert og ødelagt, feks er Høysolen i Oslo er en vits.

    4. Norsk skole er nok bedre tilpasset de svake elevene nå enn før (ref dysleksi osv) og forstå barns behov , men samtidig har man mistet mye ved å både senke faglige krav og kvaliteter samt å teoretiskere og intellektualisere i stykker yrkesfagene.

    5. Resulatet er at både teorisvake og evt praktiske elever og akademisk sterke elever står dårligere rustet til å møte yrkeslivet og samfunnets krav.

    6. Summen av dette er at foreldrens utdanning, nivå og folkevett betyr mye mer enn før for barnas fremtidsmuligheter. Stikk i strid med hva dem sosialdemokratiske skolevesenet vi har i Norge ønsker å oppnå

    sleiven
    1. Dei fleste foreldre klarar jobben med oppsedinga. Men ikkje alle. Skulen er ikkje ein oppbevaringsplass. Men vi må vente med å gå gjennom stoff til:
    - alle er komne inn i klasserommet
    - alle er på plass (skal berre drikke/hente bøkene/på do/vise læraren noko EKSTREMT VIKTIG fyrst....)
    - alle har fokus (ein song hjelper, men ikkje i alle klassar)
    - alle har fått fram bøkene (gløyming skal noterast)
    - alle er sjekka om dei har fått til leksa.
    Det må altså ventast. Gjennomgang må også vere godt planlagt, og få den fokus (utan avbrytingar) som trengs. Dette tek frå 5 -15 minutt, men dersom det skjer noko, kan det gå heile timen før individuelt eigenarbeid startar...

    Elles er det veldig viktig at foreldre formidlar gode haldningar til leksa, så vel som hjelper til med å komme i gong + vanskelege ting (lekse skal i prinsippet ikkje vere vanskeleg, men ein repetisjon på det som burde vore gjennomgått på skulen. Men dersom vi må rydde opp i konflikter, finne att bortkomne innesko el.l, har nok fleirtalet behov for litt hjelp.

    2. Du har eit poeng. Men det er sterkare siling i form av vurdering av innleverte arbeid enn då vi gjekk der. I vår tid gjekk silinga for seg via opptaket - no skjer silinga i studiet.

    3. Ikkje særleg godt nyansert, det der.

    4. Dømet var uheldig. Ein dyslektikar er ikkje nødvendigvis ein "svak" elev. Det veit vi mykje meir om no enn tidlegare. Vi veit også myjke meir om korleis ein med aspergers skal handsamast for å kunne verte ein dyktig yrkesutøvar (gjennomsnittleg intelligens i denne gruppa er faktisk noko over det vanlege). Jobben er å forløyse potensialet til den einskilde. Kjempestor utfordring, men veldig interessant.

    5. Trur du generaliserer svært no. Mange døme på det motsette.

    6. Det er rett, men samanhengane her er langt meir innfløkte, trur eg.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.374
    Antall liker
    6.767
    Tror jeg må be barna roe ned eksamenslesingen de bedriver for tiden. Jeg vil heller ha gode mennesker ut av dem.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Litt mer i DN i dag om den begredelige situasjonen i realfag på lærerstudiet.

    http://www.dn.no/forsiden/kommentarer/article2362161.ece

    Her kommer et lite matematikkmysterium: a:b=b:a. Sant eller usant?

    14 prosent av norske lærerstudenter uten fordypning i matematikk svarer at dette utsagnet er sant. Resultatet kommer frem i en internasjonal test som kartlegger matematikkunnskapene til lærerstudenter.

    Færre hadde forhåpentlig svart feil dersom bokstavene hadde vært byttet ut med tall, men det er mager trøst. Og det skal bli verre. På utsagnet (a-b)-c=a-(b-c) bommer 37 prosent av de fremtidige lærerne (riktig svar er usant). Og enda verre. Av dem som hadde tatt fordypning i matematikk i løpet av utdannelsen, oppgir 33 prosent feil svar på denne oppgaven.

    ---------

    Dette er de menneskene som skal lære barna matematikk. Studenter som har hatt matematikk som fordypningsfag i lærerstudiet.

    Men som Arve sier (fritt etter hukommelsen), så er ikke kunnskap noen god målestokk for om man er en god lærer. Man kan jo alltid utvise ekstreme videomaskinmestring, inneha et lager av anekdoter om praktisk nytte, eller pedagogisk styre undervisningen over på andre relaterte emner som man mestrer litt bedre selv. Alle skal med... på lærerstudiet, ingen skal være tapere her heller, og selv den mest evneveike kandidat skal få ansvar for en skoleklasse. De kan jo i det minste kompensere med gitarspill om så skal være. Synge en sang om tallene, hvis man ikke helt husker de mer kompliserte bitene.
     
    N

    nb

    Gjest
    Det er godt mulig at lærerne, som gruppe, bør tjene mer enn de gjør nå. Men høyere lønn til alle for at de skal føle seg verdsatt, virker som en underlig løsning når problemet er at så mange ikke kan det de skal lære bort. Matematikklærere som sliter med minustegn og parenteser, bør ikke føle seg verdsatt, men oppmuntres til å finne på noe annet å gjøre.

    Fra dn-saken Deph linker til.

    Mattelæreren min på ungomdsskolen var heldigvis sivilingeniør og ikke almennlærer med mangelfull forståelse for tallenes mysterier.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Man får inntrykk av Et forbund av nolduser.

    Det er ellers veldig morsomt å gjøre enkle regnestykker i hodet mens folk som betjener kasser slår inn de samme beløpene, og så melde summen rett før de får den.

    It's magic!
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.272
    Antall liker
    2.874
    Torget vurderinger
    16
    Kalle Klovn skrev:
    Jeg har ikke lest gjennom hele tråden her, så jeg har sikkert gått glipp av mange gode poenger. Likevel tør jeg å dele litt av mine erfaringer på området. Jeg har selv studert ved flere utenlandske institusjoner og har barn som har gått på utenlandske privatskoler og i norsk grunnskole.

    Norsk skole er mindre faktaorientert/puggeorientert en det jeg har sett utenlands. Det er lett og måle, og blir derfor raskt brukt til å nedvurdere kvaliteten i den norske skolen. Imidlertid har de et godt fokus på sosial forståelse, utvikling av relasjoner og egen kritisk vurderingsevne. Dersom jeg måtte velge mellom at mine barn skulle bli så smarte som mulig eller å bli gode medmennesker - da velger jeg det siste!
    Jeg har selv nesten hele min høyere utdannelse fra utlandet. I den forbindelse har jeg sett hvordan mange forskjellige nasjonaliteter fungerer på universitetsnivå og mine erfaringer stemmer godt med dine. Jeg er helt på linje med noe Slubbert skrev tidligere i tråden om kinesere og asiater generelt vil jeg si. De er meget sterke i realfag men håpløse når det gjelder problemløsning og samarbeid. Det var en pine å jobbe sammen med mange av de asiatiske studentene når det gjaldt research, de forstod simpelthen ikke hvordan man skrev oppgaver som krevde egne resonnementer og ikke kun ren pugging & teknikk.

    Min erfaring med norsk grunnskole med egne barn er meget positiv men jeg ser at læreren er utrolig viktig og at skoler i kommuner med god økonomi har enorme fordeler. At den norske skolen er mye bedre i dag enn da jeg gikk i småskolen (70 tallet) er jeg 100% sikker på.

    Det virker å være symptomatisk at de av oss med erfaring fra skoler i utlandet er gjennomsnittlig langt mer fornøyd med den norske skolen.
     
    N

    nb

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Man får inntrykk av Et forbund av nolduser.
    En kompis av meg var ganske sentral i arbeidet med å få innført at sivilingeniører kunne få lektorkompetanse om de mot all formodning skulle ønske seg en jobb i skoleverket. Det ble strittet i mot på de fleste bauer og kanter, en skrikende mangel på folk men noenlunde kurant realfagkompetanse i skoleverket var tydligvis ikke så veldig relevant for forbundet (husker ikke om det var lektorlaget eller hvem det nå var som protesterte heftig).
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    nb skrev:
    vredensgnag skrev:
    Man får inntrykk av Et forbund av nolduser.
    En kompis av meg var ganske sentral i arbeidet med å få innført at sivilingeniører kunne få lektorkompetanse om de mot all formodning skulle ønske seg en jobb i skoleverket. Det ble strittet i mot på de fleste bauer og kanter, en skrikende mangel på folk men noenlunde kurant realfagkompetanse i skoleverket var tydligvis ikke så veldig relevant for forbundet (husker ikke om det var lektorlaget eller hvem det nå var som protesterte heftig).
    Legger denne her. (takk til totte)

    Hit er vi på vei. Han som ringer har fått regningen for sin bruk av nettet, som såvidt jeg kan forstå faktureres med 0,002¢/kilobyte.

    Han har fått en regning på 71 dollar som skulle vært på 71¢, og det skyldes at de som utsteder regningen ikke ser forskjell på:

    0,002$ og 0,002¢

    Han snakker med to saksbehandlere, blir satt over til den førstes "supervisor."

    Hun bekrefter:

    1. At det er forskjell på dollar og cents.
    2. At det er forskjell på 1/2 dollar og 1/2 cent.
    3. Men benekter at det er forskjell på 0,002$ og 0,002¢

    Og når innringer blir påståelig, svarer hun at "Obviously, we have a difference of opinion here."

     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    HC skrev:
    Det virker å være symptomatisk at de av oss med erfaring fra skoler i utlandet er gjennomsnittlig langt mer fornøyd med den norske skolen.
    Jeg har gått gradene i norsk skole ut gymnaset, deretter noe universitet her, og så studier ved to universiteter i USA. Etter endt formell utdannelse har jeg hatt kontakt med læresteder i inn- og utland, foredratt og konsultert, og har også sendt min datter avsted til et lærested i England (dvs. det valgte hun nok selv, men med god støtte herfra).

    Til dette må jeg nok si som en annen i tråden, at dette er foreldrenes jobb i større utstrekning enn skolens:

    Dersom jeg måtte velge mellom at mine barn skulle bli så smarte som mulig eller å bli gode medmennesker - da velger jeg det siste!
    Den nedgjøringen man ofte finner av asiaters måte å arbeide på skyldes at man ikke forstår konsensusorientert gruppesamarbeid, og blir smått oppgitt over at asiater ikke straks innser det kloke i én deltakers innspill, opplest fra en egenløst oppgave. Det er flinke folk som arbeider steinhardt, og som tar til seg teoretiske verktøy og detaljkunnskap med stor iver.
    Og akkurat som hos oss er noen av dem i stand til å være kreative - men akkurat som hos oss gjelder det ikke alle.

    Min datter var "heldig" - siden hun først bodde i Holmenkollåsen og deretter på Nesøya. Hun gikk på støyfrie skoler der læring var en prioritet, og der de øvrige elevene også kom fra ressurssterke familier (en skoledistriktseleksjon jeg ville trodd var et problem?)
    Den videregående skolen hun gikk på var rangert som nummer 2 i landet, og det var en helt naturlig konkurranseånd blant elevene på den, samt meget dyktige lærere.
    Hun gikk på Nes og Mellomnes skoler før hun valgte en videregående. Spesielt Nes er en enklaveskole for privilegerte jeg kan fortelle hårreisende historier fra, men hvor det er lite å utsette på undervisningen.

    Min datter kunne fortelle noe interessant. Da hun kom til den videregående skolen, så kunne hun rapportere at klassens medlemmer fikk et prestasjonssjokk. For mange var det første gang de var i en klasse der flertallet elever var minst like dyktige som dem. Mange hadde oppnådd sine resultater ved å flyte på innebygde læregaver, og hadde ikke lagt seg til den nødvendige disiplinen som skulle til for å kunne konkurrere i toppen av klassen. Elever fra et stort nedslagsområde med mange "mateskoler" hadde søkt seg til denne videregående, drevet av egne ambisjoner og ergjærrighet, men altså for første gang opplevd å ikke helt naturlig ligge i toppen av klassen, og kanskje finne seg i bunnen.
    Den følelsen hadde de sikkert hatt godt av å kjenne på før, ved at det hadde vært større krav og mer konkurranse på et tidligere stadium.

    Jeg syns at vi i Norge har en trang til å fjerne både topp og bunn i skolene, og å gjøre disse til steder der vi skal lære å være mellommenneskelige, men altså nedprioriterer det å være smarte eller dyktige.
    Det tror jeg er veldig dumt.

    Men jeg registrerer at mange innvandrerbarn vet å utnytte det norske utdanningssystemet, og allerede er det jo varslet om at man i et fremtidsscenario vil kunne se at veldig mange bedriftsledere i Norge vil ha innvandrerbakgrunn, mens arbeidsstokken vil gå omkring og være mellommenneskelige sammen, om enn ikke smarte. ;D
     
    N

    nb

    Gjest
    Jeg studerte halvannet år i Sveits ("studerte" som i på universitetsnivå). Det var et fascinerende skue. Studentene var kollektivt fullstendig blottet for en forståelse for hva som var viktig å kunne, hva som var sentralt i fagene og hva som ikke var så viktig. De las universitetspensum som om de fortsatt var på barneskolen og kunne ha en reell forventning om nesten å kunne de 20 sidene pensum i O-fag utenatt. Det var kø utenfor bibliotektet klokken 8 om morgenen og det var fortsatt bra med folk der i 8-tiden om kvelden. Året rundt.

    En del av kursene folket grudde seg veldig, veldig mye til var egnetlig latterlig enkle, de lokale var bare for inngrodde til å se det og agere deretter. På et eller annet uforståelig vis klarte endatil ganske mange å stryke i noen av disse kursene til tross for å ha lagt ned svært iherdig innsats semesteret igjennom. Folk synest jeg var fullstendig sprø som kunne ta meg den frihet å dra 10 dager på ferie helt i begynnelsen av semesteret.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.272
    Antall liker
    2.874
    Torget vurderinger
    16
    vredensgnag skrev:
    Den nedgjøringen man ofte finner av asiaters måte å arbeide på skyldes at man ikke forstår konsensusorientert gruppesamarbeid, og blir smått oppgitt over at asiater ikke straks innser det kloke i én deltakers innspill, opplest fra en egenløst oppgave. Det er flinke folk som arbeider steinhardt, og som tar til seg teoretiske verktøy og detaljkunnskap med stor iver.
    Og akkurat som hos oss er noen av dem i stand til å være kreative - men akkurat som hos oss gjelder det ikke alle.
    Min erfaring med asiatiske studenter, spesielt på master nivå, var at mange ikke klarte å forstå hva som behøvdes. Et vanlig spørsmål var "i hvilken bok står det?" Dette er en generalisering, det var selvfølgelig unntak. Vi nordmenn slet med basal matematikk men det viste seg enklere å ta igjen det tapte i matematikk enn å endre seg til å bli mer selvstendig og innovativ i tankegangen. Jeg arbeidet ikke halvparten så mye som min 'house mate' fra Singapore og var på ingen måte mer intelligent men jeg fikk mye bedre karakterer jevnt over. Jeg pleide å spørre han: 'Hva synes du?' og fikk da som regel svar i form av et spørsmål: 'Men hva er riktig?'
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    HC skrev:
    vredensgnag skrev:
    Den nedgjøringen man ofte finner av asiaters måte å arbeide på skyldes at man ikke forstår konsensusorientert gruppesamarbeid, og blir smått oppgitt over at asiater ikke straks innser det kloke i én deltakers innspill, opplest fra en egenløst oppgave. Det er flinke folk som arbeider steinhardt, og som tar til seg teoretiske verktøy og detaljkunnskap med stor iver.
    Og akkurat som hos oss er noen av dem i stand til å være kreative - men akkurat som hos oss gjelder det ikke alle.
    Min erfaring med asiatiske studenter, spesielt på master nivå, var at mange ikke klarte å forstå hva som behøvdes. Et vanlig spørsmål var "i hvilken bok står det?" Dette er en generalisering, det var selvfølgelig unntak. Vi nordmenn slet med basal matematikk men det viste seg enklere å ta igjen det tapte i matematikk enn å endre seg til å bli mer selvstendig og innovativ i tankegangen. Jeg arbeidet ikke halvparten så mye som min 'house mate' fra Singapore og var på ingen måte mer intelligent men jeg fikk mye bedre karakterer jevnt over. Jeg pleide å spørre han: 'Hva synes du?' og fikk da som regel svar i form av et spørsmål: 'Men hva er riktig?'
    Du har nettopp beskrevet forskjellen på et konsensusbasert gruppestyrt system og et individbasert system. Konfusciansk orientering tillater ikke vår individstyrte gjennomskjæring, og ønsker konsensusbaserte vurderinger. Det er "forbudt" å skjære gjennom med en klar konklusjon. Din kollega oppfordret deg til diskusjon med "Men hva er riktig?"

    EDIT: Dette gjelder i emner som åpner for relativ vurdering (matematikk er ikke et slikt emne, som du selv også beskriver det).

    Når en asiatisk organisasjon tillater individbasert beslutningsmakt ønsker den likevel å innføre konsensussjekk. Toyota, for eksempel, forlanger at enkeltansatte skal spørre "hvorfor (det tjener organisasjonen)" fem ganger, og levere gode svar til seg selv, før de iverksetter en individuell beslutning.
    Det du har opplevd er en kulturforskjell.

    Det asiatiske systemet legger opp til meget klok langtidsplanlegging. Noe vi nå ser effekten av ved at industrien og pengene til vesten er i Asia, mens arbeidsløsheten og industristansen er her.
    ;D
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.004
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Nok et sylkvasst innspill fra et nedsnødd hode som bare tenker godhetstanker, og egalitet inn i meningsløsheten:

    «Vil ha slutt på lekser»

    Og begrunnelsen?

    «– Mange foreldre kan ikke hjelpe med lekser. Jeg er for eksempel elendig i matematikk. Hvem skal hjelpe min datter med matematikkleksene? Det må leksehjelperne gjøre, ikke foreldrene. Og leksehjelperne må være lærere, ikke ufaglærte, understreker FUG-lederen.»

    http://www.siste.no/Innenriks/politikk/article5984887.ece

    Tillegg;

    «Til daglig jobber han som faglig sekretær i LO i Bergen og Omland, og han representerer AP i Fylkestinget i Hordaland i inneværende periode. Han er også medlem av Kultur og ressursutvalget i Hordaland.»

    http://www.fug.no/christopher-beckham-ny-fug-leder.4999312-152787.html

    Forslaget er også offisiell SV-politikk…
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Ironisk nok var Marx, Engels, Bakunin, Blanqui, Trotsky, Lenin og resten av gjengen noen jævler av noen skolelys.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.504
    Antall liker
    11.465
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Er i Chamonix nå... 1750 igår gikk vi forbi en grunnskole. Der var det undervisning gitt... Klasserommene rimelig fulle...
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.228
    Antall liker
    9.084
    Torget vurderinger
    1
    Har de ikke en 2-3 timers lunsj der de har fri fra skolen og går hjem for å spise midt på dagen?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    ^ Litt avhengig av hvor man er i Frankrike. De fleste steder har onsdagsfri og halvdag på lørdag. I nord har de kortere lunsj (der er dagens viktigste måltid om kvelden), mens man i sør har lang lunsj. Foreldrene liker å kunne hente barna så familien skal kunne spise lunsj sammen - men de fleste skolene tilbyr også lunsj til barna som blir på skolen. Skoledagen er fra 0830-1630.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Hva er det med Finland? Norge ligger statistisk signifikant under OECD-snittet, mens Finland ligger skyhøyt over og i verdenstopp.
    Hvordan kan to nasjoner med såpass tilsvarende forutsetninger ha så ulik skolekultur?

    2006 PISA-undersøkelsen.
     

    Vedlegg

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    3.494
    Torget vurderinger
    0
    vredensgnag skrev:
    Hva er det med Finland? Norge ligger statistisk signifikant under OECD-snittet, mens Finland ligger skyhøyt over og i verdenstopp.
    Hvordan kan to nasjoner med såpass tilsvarende forutsetninger ha så ulik skolekultur?

    2006 PISA-undersøkelsen.
    Den frågan ställer vi här i Sverige också...

    Här menar skolfolk att en stor del av framgången i Finland beror på att man satsat på skolan och lärarna. Att vara lärare i Finland är ett högstatus-yrke. Lärarna har bra löner; till skillnad från svenska lärare. I Finland är det konkurrens om platserna till lärarutbildningarna på universiteten. Här i Sverige är vill ingen bli lärare. Lönen är för låg, arbetsförhållandena för dåliga.

    I år är det väldigt få som sökt till lärarutbildningarna i Sverige, så få har det aldrig varit tidigare. Det är faktiskt fler platser på utbildningarna än antal sökande.

    Jag har jobbat som lärare sedan 1981. Jag har 30000 SEK i månaden...
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.228
    Antall liker
    9.084
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    ^ Litt avhengig av hvor man er i Frankrike. De fleste steder har onsdagsfri og halvdag på lørdag. I nord har de kortere lunsj (der er dagens viktigste måltid om kvelden), mens man i sør har lang lunsj. Foreldrene liker å kunne hente barna så familien skal kunne spise lunsj sammen - men de fleste skolene tilbyr også lunsj til barna som blir på skolen. Skoledagen er fra 0830-1630.
    Jeg har snakket med folk som har bodd i Frankrike og Sveits, norske som regel, og de har irritert vettet av seg på akkurat det systemet. Det er kvinnene som i større eller mindre grad må være hjemmeværende for at skolelunsj hjemme skal kunne realiseres. Så "liker" er vel alt ettersom, det skaper yrkesmessige hindringer for mange kvinner.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.228
    Antall liker
    9.084
    Torget vurderinger
    1
    Kjell Kranzberg skrev:
    vredensgnag skrev:
    Hva er det med Finland? Norge ligger statistisk signifikant under OECD-snittet, mens Finland ligger skyhøyt over og i verdenstopp.
    Hvordan kan to nasjoner med såpass tilsvarende forutsetninger ha så ulik skolekultur?

    2006 PISA-undersøkelsen.
    Den frågan ställer vi här i Sverige också...

    Här menar skolfolk att en stor del av framgången i Finland beror på att man satsat på skolan och lärarna. Att vara lärare i Finland är ett högstatus-yrke. Lärarna har bra löner; till skillnad från svenska lärare. I Finland är det konkurrens om platserna till lärarutbildningarna på universiteten. Här i Sverige är vill ingen bli lärare. Lönen är för låg, arbetsförhållandena för dåliga.

    I år är det väldigt få som sökt till lärarutbildningarna i Sverige, så få har det aldrig varit tidigare. Det är faktiskt fler platser på utbildningarna än antal sökande.

    Jag har jobbat som lärare sedan 1981. Jag har 30000 SEK i månaden...
    Jeg har merket meg at man i Finland utover å ha relativt høye opptakskrav til lærerutdanningen også er svært konservative når det kommer til reformer innen skolevesenet. De har ikke integrert IKT på samme måte i skolehverdagen (som f.eks. elev-PC'er man finner på videregående på hver pult...) og de tar elever med ulike vansker og spesielle behov ut av klassene og har egne grupper for disse. I Norge er alle integrert i klassene/basene. Eksperimentet med "åpne læringsmiljø" må vel trygt kunne sies å være mislykket da støy og vandring er roten til alt ondt....
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.854
    Antall liker
    8.163
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Når det gjeld Finland, er dette eit studium for seg....mykje bra der borte, men også nokre mindre heldige trekk. Frankrike har tydelegvis ei ordning som den norske, der kommunane er på sjølvstyr og gjer ting som det fell seg, meir eller mindre...

    Lærarar og datakurs kjem det til å ta plass å utbrodere. Nokre faktorar:

    a) gjennomsnittsalderen av lærarar har jamt og trutt auka dei siste åra. Låg rekruttering og sentralisering har slike sideeffekter.

    b) å lære gamle hundar nye triks er ikkje meir utbreidd i skuleverket enn andre stadar. Og når ting kjem presentert som "reformer", har lærarane erfaringmessig grunn til å verte skeptiske. Dei fleste reformer er initierte av ynskjet om å bruke mindre ressursrar på skulen, er mitt inntrykk, som baserer seg på desse erfaringane:
    b1) IKT-satsinga i min kommune starta i 1985. Då gjekk ALLE (ca 55) lærarar på 40-timarskurs. Ein månad etterpå vart det kjøpt inn 4 datamaskiner. To gjekk til ungdomsskulane, og to gjekk til to rullestolbrukarar. Ein god månad seinare kom det også programvare. Då hadde dei to lærarane til rullestolbrukarane, og dei to lærarane som skulle styre med ungdomsskuledata gløymt ein del. 4 nye datamaskiner vart kjøpt inn året etter. Då synte det seg at dei andre lærarane også hadde gløymt. I tillegg skulle dei gjere jobben sin.
    b2) frå 1997 til 2000 skjedde det ein "revolusjon" på min noverande skule; alle lærarane tok til å bruke Word til å lage vekeplan, og vi fekk eit greitt nettverk for lærarane. Men det var ustabilt. Heldigvis i mindre grad enn på den andre "store" skulen i kommunen, men ikkje tilfredsstillande. i 1997/98 var eg ikt-ansvarleg på skulen, men hadde 1 time i veka til å stelle med alt, og då det kom inn fleire elevmaskiner, vart dette så lite at det vart meiningslaust.
    b3) Driftinga av data for både lærarar og elevar vart lagd under kommunal ikt-avdeling, som også har ansvar for all anna IKT i kommunen. Her prioriterast det. Og det er skulefolket som ser skuletilbodet. Ved å ha ca 400 elevbrukarar og 40-50 lærarbrukarar er vi dei som har størst behov. Samstundes er det vanskeleg arbeid, fordi vi ikkje berre kan tenke på det tekniske (ei stor utfordring, då nettet stadig har problem), mengda brukarar, men også at desse brukarane må oppsedast (til m.a. ikkje å endre musepeikararne, ikkje få skjermen til å vise i høgdeformat, ikkje endre alle skjermspararar til Manchester United eller pappa sin bil, ikkje kople feil...). Så har vi dette med Facebook og dei sosiale media, som vi har endå større utfordringar med enn kva dei har på "vaksne" arbeidsplassar, og folk som brukar arbeidstida si feil.

    c) leksehjelp: vel, det syner seg at folk som ikkje er særleg gode i ulike fag faktisk gjer ein utmerka jobb når det gjeld heimeundervisning. Ungane deira skårar over gjennomsnittet når det gjeld karakterar (USA-undersøking). Eg trur dette kjem av at desse foreldra sender signal om at dei tek undervisning på alvor. Verste signalet du kan sende er: "Eg var så dårleg i matte sjølv at det ikkje er å vente at du skal klare noko så vanskeleg, stakkars deg"
    Når det gjeld lekse, er intensjonen at elevane skal klare dette sjølve utan særleg mykje hjelp. Å gje lekse bør vere frå stoff som alt er gjennomgått, spesielt i fag som matematikk. Lekse her er i stor grad mengdetrening og repetisjon. Ein annan del (som elevane treng hjelp til) er pugg. Nye ord i framandspråk må faktisk puggast. Dess fleire ord du kan, dess fleire alternativ har du - fleire byggeklossar gjev deg større handlingsrom, og du kan vere så flink Lego-byggjar du berre vil, om du ikkje har meir enn ca 100 klossar vert det ikkje rare greiene. Men prøv med 1000....

    Treng vi lærarhjelp til repetisjon, mengdetrening og pugg? Eg meiner i svært liten grad. Er leksa vanskeleg, må du ta opp dette med læraren. Kanskje progresjonen er for bratt for din elev? Heilt normalt, og læraren bør få melding slik at han kan justere kursen. Men høyr ungane i leksa. Sjå til at dei har faste rutiner og rolege omgjevnadar for leksearbeid. Kjøkenbordet er perfekt, dersom radioen ikkje er på - multitasking er kanskje kjekt, men i 9 av 10 tilfelle tek det meir tid å gjere unna skulearbeidet om det skal gjerast saman med andre ting.

    At dette ikkje alltid fungerer, er ganske kjent. Det kjem av at vi har for mange, for lite utsovne, trøytte,umotiverte og for ueinsarta elevar inn i for små klasserom med for dårleg luft. Så har dei sett for mykje på TV og les for dårleg. Dei manglar også abstaheringsevne, ettersom dei har sett filmen i staden for å ha lese boka - fører til manglande fantasi på sikt.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.228
    Antall liker
    9.084
    Torget vurderinger
    1
    Som en kommentar til dette med hjemmeundervisning;

    Jeg jobber som lærer, og jeg har også hatt hjemmeundervisning med elever. Det er rasende forskjell på å ha EN elev under temmelig kontrollerte forhold i sitt hjemlige miljø, kontra 25 elever i et klasserom (eller fler...) som holder på med en masse andre ting i tillegg, som f.eks. pleier sine sosiale behov mm. samtidig med undervisningen...

    Det er med andre ord inkommensurable forhold vi snakker om, der å ta for seg en elev i sitt eget hjem ofte blir mye mer effektivt samt tilpasset elevens behov. Men samtidig, blir eleven ikke bare skjermet fra andre inntrykk og støy, men også fra alle sosiale relasjoner og samvær samt gruppetrening, lek osv.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn